Om de gemeentelijke taken naar behoren te kunnen vervullen dient het bestuur te beschikken over de nodige financiële middelen. Het verwerven van inkomsten via belastingen is noodzakelijk om de algemene uitgaven van de gemeente te financieren.
Het bestaan en het gebruik van woon- of verblijfsentiteiten waar niemand is ingeschreven in het bevolkingsregister geeft aanleiding tot kosten die door de gemeente worden gedragen betreffende investeringen in onder andere openbaar domein, openbare dienstverlening, veiligheid, administratie en afvalbeheersing. De gebruikers van tweede verblijven, zijnde de eigenaar, huurder of een andere gebruiker, halen voor die woon- of verblijfsentiteiten wel voordeel uit de gemeentelijke dienstverlening, doch dragen er niet fiscaal toe bij, zodat het redelijk verantwoord is dat ook zij een billijke bijdrage leveren en dat op de tweede verblijven een belasting wordt geheven.
De gemeente wenst het residentieel wonen in de gemeente te beschermen. De toename van tweede verblijvers zorgt voor prijsverhogingen op de woonmarkt en hogere kadastrale inkomens. De gemeente is daardoor genoodzaakt om te investeren in sociale en betaalbare woningen.
Het beschermen van het wonen voor eigen inwoners is een belangrijk uitgangspunt in het woonbeleid van een gemeente. De gemeente wenst een boeiend en coherent sociaal leven te behouden en niet geconfronteerd te worden met woningen die langere tijd onbewoond zijn.
De gemeenteraad keurt het belastingreglement op tweede verblijven goed van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.