Terug
Gepubliceerd op 18/12/2025

2025_GR_00305 - Belastingreglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het diftar-systeem voor de periode 2026-2031 - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 15/12/2025 - 20:15 raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Belastingreglement, type Contantbelasting. Dit reglement treedt in werking op 01/01/2026 en eindigt op 31/12/2031
  • Relevante MAR code: 73322 - Diftar/ophaalronde
  • Bijkomende aanslagvoet: Nee

Samenstelling

Aanwezig

Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Evelien Belmans, raadslid; Pascal Kwanten, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Wim Dams, raadslid; Julie Heylen, raadslid; Tom Verachtert, raadslid; Lynn De Wever, raadslid; Roland Daems, raadslid; Ann Van Gelder, raadslid; Gitte Hollands, raadslid; Lieve Van Passel, raadslid; Griet De Leener, raadslid; Brent Daems, raadslid; Evelyne Rosier, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Verontschuldigd

Marleen Nevelsteen, raadslid; Pauline Maes, raadslid

Secretaris

Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00305 - Belastingreglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het diftar-systeem voor de periode 2026-2031 - Goedkeuring

Aanwezig

Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Evelien Belmans, Pascal Kwanten, Hans Van Lommel, Bert Wellens, Katrijn van Riet, Wim Dams, Julie Heylen, Tom Verachtert, Lynn De Wever, Roland Daems, Ann Van Gelder, Gitte Hollands, Lieve Van Passel, Griet De Leener, Brent Daems, Evelyne Rosier, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven
Stemmen voor 27
Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Clyde Tai-Apin, Tinne Wuyts, Kristof Welters, Kelly Verboven, Filip Verrezen, Guy Van Hirtum, Katrijn van Riet, Maurice Van Hemelen, Paul Helsen, Wim Dams, Hans Van Lommel, Bert Wellens, Julie Heylen, Tom Verachtert, Lynn De Wever, Pascal Kwanten, Roland Daems, Ann Van Gelder, Gitte Hollands, Lieve Van Passel, Griet De Leener, Brent Daems, Evelyne Rosier, Evelien Belmans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00305 - Belastingreglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het diftar-systeem voor de periode 2026-2031 - Goedkeuring 2025_GR_00305 - Belastingreglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het diftar-systeem voor de periode 2026-2031 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het DIFTAR-systeem impliceert dat huisvuil aangeboden moet worden in een daartoe voorziene huisvuilcontainer met elektronische gegevensdrager, waarbij het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd. Bij grote(re) appartementsgebouwen en gebouwencomplexen geniet echter de collectieve inzameling aan de hand van ondergrondse huisvuilcontainer(s) de voorkeur. Zo kan er vermeden worden dat grote aantallen containers op één plaats langs de openbare weg worden aangeboden. In dat geval zal er geen individuele huisvuilcontainer maar een toegangspas uitgereikt worden waarmee er toegang verleend wordt tot de ondergrondse huisvuilcontainer. Het aangeboden huisvuil wordt ofwel gewogen ofwel geregistreerd per volume aan de hand van de toegangspas voor 30 of 60 liter. Dit volume refereert naar de schuifgroottes die in de ondergrondse huisvuilcontainer is voorzien. Op basis van de programmatie van de toegangspas gaat de bijhorende schuif open.

 

Het thuiscomposteren van gft heeft de voorkeur op de selectieve inzameling. Bijgevolg heeft elke inwoner van de gemeente Westerlo de keuze tussen gratis thuiscomposteren en betalende huis-aan-huisinzameling van gft. In dit laatste geval dient het gft, analoog als bij huisvuil, aangeboden te worden in een daartoe voorziene gft-container met elektronische gegevensdrager, waarbij het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd.

 

Bij grote(re) appartementsgebouwen en gebouwencomplexen geniet echter de collectieve inzameling aan de hand van (een) bovengrondse verzamelcontainer(s) voor gft de voorkeur. Zo kan er vermeden worden dat grote aantallen containers op één plaats langs de openbare weg worden aangeboden. In dat geval zal er geen individuele gft-container maar een toegangspas uitgereikt worden waarmee er toegang verleend wordt tot de bovengrondse verzamelcontainer voor gft. Het aangeboden gft wordt geregistreerd aan de hand van de toegangspas en op basis van volume. Op basis van de programmatie van de toegangspas gaat de schuif open.

 

Daarnaast wordt grof vuil en groot selectief afval tevens huis-aan-huis ingezameld, gewogen en geregistreerd binnen het DIFTAR-systeem. 


Tot slot worden verschillende afvalstoffen huis-aan-huis, via wijkinzameling of selectief via het recyclagepark ingezameld.

 
De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden verhaald op de aanbieders. Dit gebeurt aan de hand van een vaste en een variabele contantbelasting. De variabele contantbelasting wordt gedifferentieerd in functie van de afvalstof en in functie van het aangeboden gewicht of volume. Hierdoor kan de gemeente deels het principe “de vervuiler betaalt” toepassen, waarbij prioriteit verleend wordt aan afvalvoorkoming, in tweede instantie hergebruik en tenslotte recyclage van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.

 Een vaste contantbelasting is verschuldigd voor:

  • de gescheiden huis-aan-huisinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan;
  • de wijkinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan;
  • de toegang tot het recyclagepark en de verwerking van niet-betalende afvalstoffen op het recyclagepark;
  • de algemene reinheid van de gemeente Westerlo.

Voor de ophaling en verwerking van het aangeboden huisvuil, gft, grof vuil en groot selectief afval is een contantbelasting voor de ingezamelde hoeveelheden afval verschuldigd. De verrekening gebeurt per kilogram of per volume, en een bijkomende aanrijkost voor de fracties andere dan huisvuil of gft. Bij de vaststelling van de kilogramtarieven wordt er rekening gehouden met de minimum- en maximumtarieven die vastgelegd zijn in het VLAREMA. Deze worden jaarlijks geïndexeerd. Waar wegen niet mogelijk is bij de ondergrondse huisvuilcontainer, is het kilogramtarief niet van toepassing maar wel een volumetarief op basis van een 30- of 60-liter zak. Deze volumetarieven zijn gebaseerd op het kilogramtarief en worden omgerekend volgens de tabel in bijlage 5.1.4. van het VLAREMA. Deze manier van kostenaanrekening wordt gelijk geacht aan het weegsysteem. De omrekeningtabel stelt dat een huisvuilzak van 60 liter gelijk is aan 7,5 kilogram huisvuil. Een huisvuilzak van 30 liter wordt bijgevolg gelijkgesteld aan 3,75 kilogram huisvuil.

Waar wegen niet mogelijk is bij de bovengrondse verzamelcontainer voor gft, is het kilogramtarief niet van toepassing maar wel een volumetarief. Het volumetarief is gebaseerd op het gemiddeld soortelijk gewicht voor gft vastgelegd op 400 kg/m³

 
Tot slot zijn er specifieke contantbelastingen voorzien voor:

  • de terbeschikkingstelling van gft-containers en grote rolcontainers van 1100 liter;
  • het gebruik van een slot;
  • de vervanging of herstelling van de (onderdelen van een) container of de vervanging van de toegangspas; 
  • de omruiling van een container.

Bij de vaststelling van de contantbelastingen in dit reglement is de financiële toestand van de gemeente in acht genomen. De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen wegen zwaar door op de gemeentelijke financiën. De gemeentelijke inkomsten en uitgaven dienen in evenwicht te zijn. 

Juridische grond

  • Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen.
  • Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
  • Het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (Materialendecreet), in het bijzonder artikel 26.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (VLAREMA), in het bijzonder art. 5.1.1 e.v.
  • Het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval 2023 - 2030, goedgekeurd op 26 mei 2023 door de Vlaamse regering, en latere wijzigingen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het contantbelastingreglement 2026-2031 op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen goed.