Voorzitter Maurice Van Hemelen opent de vergadering en geeft toelichting over het gebruik van de stemmodule.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 18 november en 2 december 2024 worden goedgekeurd.
Deze kennisname wordt gedaan overeenkomstig artikel 18ter van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
De gemeenteraad neemt kennis van de geldigverklaring door de deputatie op 19 december 2024 van de politieraadsverkiezing in Westerlo van 2 december 2024.
Voorzitter Maurice Van Hemelen geeft toelichting bij het agendapunt en overloopt de voordrachten waarbij hij vermeldt dat als voorzitter raadslid Winny Van Calster wordt voorgedragen.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad dat nog in voege is.
De gemeenteraad besluit over te gaan tot de oprichting van een "algemene raadscommissie".
Deze "algemene raadscommissie" bestaat uit 11 raadsleden zijnde:
Raadslid Winny Van Calster wordt aangesteld als voorzitter van deze "algemene raadscommissie".
Een medewerker van de dienst financiën fungeert als secretaris van deze "algemene raadscommissie".
De gemeenteraad besluit de volgende twaalf personen aan te duiden als lid van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf Westerlo voor een periode die eindigt bij de vernieuwing van de raad van bestuur ingevolge de vernieuwing van de gemeenteraad in 2030:
1.Clyde Tai-Apin
2.Filip Verrezen
3.Tom Verachtert
4.Hans Van Lommel
5.Els Vangheel
6.Daan Holemans
7.Isabelle Peeters
8.Jurgen Verheyen
9.Frans De Cock
10.Lieve Van Passel
11.Viktor Kwanten
12.Nancy Van Hoof
Artikel 6,§1 van de statuten van de vzw ERSV Provincie Antwerpen.
De gemeenteraad keurt de ontbinding en vereffening van de vzw ERSV Provincie Antwerpen goed.
De gemeenteraad stemt in om uit te treden als lid van de vzw ERSV Provincie Antwerpen in overeenstemming met art. 6, §1 van de statuten van de vzw ERSV Provincie Antwerpen en duidt geen vertegenwoordiger meer aan in de vzw ERSV Provincie Antwerpen.
De gemeenteraad zal een afschrift van deze beslissing per aangetekend schrijven verzenden aan de vzw ERSV Provincie Antwerpen ter attentie van de voorzitter van de vzw ERSV Provincie Antwerpen, Koningin Elisabethlei 22 te 2018 Antwerpen.
Raadslid Bert Wellens meldt dat de kandidaat van N-VA zich terug trekt.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De gemeenteraad duidt onderstaande raadslid aan als vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van Het Pareltje vzw.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van Het Pareltje vzw.
Het mandaat van vertegenwoordiger in de vzw neemt een aanvang van rechtswege op de eerste algemene vergadering die plaatsvindt nadat de gemeenteraad opnieuw geïnstalleerd is. Het mandaat eindigt ook van rechtswege op de eerste algemene vergadering van de vzw in de volgende legislatuur.
De vertegenwoordiging kan door de gemeenteraad op elk moment ingetrokken worden.
Artikel 41, lid 2, 4° van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de raad bevoegd is voor het beslissen over de vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
De gemeenteraad duidt schepen Tinne Wuyts aan als vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering van Poolstok.
De gemeenteraad duidt schepen en bcsd voorzitter Paul Helsen aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering van Poolstok.
Deze aanstelling geldt voor de volledige legislatuur. De vertegenwoordiging kan door de gemeenteraad op elk moment ingetrokken worden.
Onze gemeente moet een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aanduiden voor het bekkenbestuur van het Netebekken. Bij voorkeur zijn ze lid van het college van burgemeester en schepenen met bevoegdheden inzake integraal waterbeleid (waterbeleid, natuur en leefmilieu, omgeving, ...) In elk geval moeten het politiek mandatarissen zijn (burgemeester, schepen of lid van de gemeenteraad). Indien mogelijk binnen de bevoegdheden voor integraal waterbeleid, zijn dit bij voorkeur twee personen van verschillend geslacht (nav het MEP-decreet).
De gemeenteraad verklaard zich akkoord met de deelname van de gemeente in het Netebekken onder voorzitterschap van de gouverneur van de provincie Antwerpen.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als vertegenwoordiger van de gemeente in het bekkenbestuur van het Netebekken.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als plaatsvervanger van de gemeente in het bekkenbestuur van het Netebekken:
Deze aanstelling geldt voor de volledige legislatuur. De vertegenwoordiging kan door de gemeenteraad op elk moment ingetrokken worden.
Het antwoordformulier wordt digitaal ingevuld en verzonden via de ontvangen link.
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming in openbare zitting over de aanduiding van 1 kandidaat-bestuurder met raadgevende stem in de Raad van Bestuur:
Pauline Maes bekomt 24 ja stemmen.
Frans De Cock bekomt 5 ja stemmen.
Mevrouw Pauline Maes wordt aangeduid.
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming in openbare zitting over de aanduiding van een plaatsvervanger van het lid met raadgevende stem in de Raad van Bestuur:
Bert Wellens bekomt 24 ja stemmen.
Evelyne Rosier bekomt 5 ja stemmen.
De heer Bert Wellens wordt aangeduid.
De gemeenteraad gaat akkoord met de verlenging van projectvereniging de Merode t.e.m. 31 december 2026.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als stemgerechtigd lid van de raad van bestuur van de projectvereniging de Merode:
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als plaatsvervanger van het stemgerechtigd lid:
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als lid met raadgevende stem van de raad van bestuur van de projectvereniging de Merode: (moet lid oppositie zijn)
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als plaatsvervanger van het lid met raadgevende stem: (moet oppositielid zijn)
De gemeenteraad gaat akkoord met bovenstaande aanpassingen in de statuten en aldus met de nieuwe statuten die na het benoemen van de voorzitter en ondervoorzitter op 12 februari 2025 zullen worden neergelegd.
Deze vertegenwoordiging loopt tot 31/12/2026. Deze kunnen op elk moment door de gemeenteraad worden ingetrokken.
Voor het bestuursorgaan dient er per bestuur een vertegenwoordiger te worden aangeduid. De directeur van de woonmaatschappij heeft hierbij gevraagd om twee namen naar voor te schuiven, een man en een vrouw. De door het bestuur eerst geplaatste kandidaat zal nadien wellicht de effectieve aanstelling krijgen binnen het bestuursorgaan van de woonmaatschappij zelf. De tweede naam zal enkel worden aangeduid in geval er binnen de vorming van het nieuwe bestuursorgaan een probleem stelt inzake genderevenwicht.
Het bestuursorgaan is zodanig samengesteld dat voldoende er expertise aanwezig is voor de verschillende activiteiten van LeefGoed, alsook een voldoende diversiteit in competenties en achtergrond. Het mandaat van bestuurder is onverenigbaar met de functie van directeur of ander personeelslid van de vennootschap.
Voor de algemene vergadering wordt er gevraagd naar een afgevaardigde vanuit het lokaal bestuur. Er wordt eveneens gevraagd naar een plaatsvervanger. De algemene vergadering heeft statutair plaats op de laatste dinsdag van mei.
De voorgedragen vertegenwoordigers van het lokale bestuur zijn verschillend in het bestuursorgaan en de algemene vergadering omdat de leden van de algemene vergadering toezicht houden op de werking van het bestuursorgaan.
Er wordt een afgevaardigde gevraagd voor het wooncomité en het bouwcomité.
Om in het wooncomité te kunnen zetelen, is op 14 september 2021 in de Conferentie van Kempense Burgemeesters (CKB) afgesproken dat men bij voorkeur schepen van Welzijn moet zijn en/of in het Bestuursorgaan zetelen. Om in het bouwcomité te kunnen zetelen, is op 14 september 2021 in het CKB afgesproken dat men bij voorkeur schepen van Ruimtelijke Ordening moet zijn en/of in het Bestuursorgaan zetelen.
De gemeenteraad duidt de Paul Helsen aan als eerste kandidaat-bestuurder voor het bestuursorgaan van LeefGoed.
De gemeenteraad duidt mevrouw Marleen Nevelsteen aan als tweede kandidaat-bestuurder voor het bestuursorgaan van LeefGoed.
De gemeenteraad duidt de heer Maurice Van Hemelen aan als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van LeefGoed.
De gemeenteraad duidt Tinne Wuyts aan als plaatsvervangende vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van LeefGoed.
De gemeenteraad duidt Tinne Wuyts aan als vertegenwoordiger aan te duiden voor het bouwcomité
De gemeenteraad duidt de heer Paul Helsen als vertegenwoordiger aan te duiden voor het wooncomité.
Deze aanstellingen gelden voor de volledige legislatuur (2025-2030). De vertegenwoordiging kan door de gemeenteraad op elk moment ingetrokken worden.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van Onesto.
* Wim Dams, Olenseweg 215, 2260 Westerlo, wim.dams@westerlo.be
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van Onesto.
*Paul Helsen, Nieuwebaan 19, 2260 Westerlo, paul.helsen@westerlo.be
Deze aanstelling geldt voor de volledige legislatuur (2025-2030). De vertegenwoordiging kan door de gemeenteraad op elk moment ingetrokken worden.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als vertegenwoordiger van de gemeente voor de Raad van Bestuur van vzw Bosgroep Zuiderkempen.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van vzw Bosgroep Zuiderkempen.
Deze aanstelling geldt voor de volledige legislatuur (2025-2030). De vertegenwoordiging kan door de gemeenteraad op elk moment ingetrokken worden.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van de Waardenmakerij vzw en Milieu en Werk vzw.
* Paul Helsen, Nieuwebaan 19, 2260 Westerlo, paul.helsen@westerlo.be
Deze aanstelling geldt voor de volledige legislatuur (2025-2030). De vertegenwoordiging kan door de gemeenteraad op elk moment ingetrokken worden.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van de Boskat vzw en Bospad vzw.
*Kelly Verboven, De Reid 43, 2260 Westerlo, kelly.verboven@westerlo.be
Deze aanstelling geldt voor de volledige legislatuur (2025-2030). De vertegenwoordiging kan door de gemeenteraad op elk moment ingetrokken worden.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van Gemeentelijke Holding NV in vereffening.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van Gemeentelijke Holding NV in vereffening.
Deze aanstelling geldt voor de volledige legislatuur (2025-2030). De vertegenwoordiging kan door de gemeenteraad op elk moment ingetrokken worden.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van EthiasCo BV.
Deze aanstelling geldt voor de volledige legislatuur (2025-2030). De vertegenwoordiging kan door de gemeenteraad op elk moment ingetrokken worden.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van Vlaamse Vervoermaatschappij "De Lijn".
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van Vlaamse Vervoermaatschappij "De Lijn".
Deze aanstelling geldt voor de volledige legislatuur (2025-2030). De vertegenwoordiging kan door de gemeenteraad op elk moment ingetrokken worden.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als vertegenwoordiger van de gemeente voor het beheerscomité van de scholengemeenschap "Scholen aan de Nete".
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente voor het beheerscomité van de scholengemeenschap "Scholen aan de Nete".
Deze aanstelling geldt voor de volledige legislatuur (2025-2030), indien de samenwerkingsovereenkomst "intergemeentelijke samenwerking onder de vorm van een interlokale vereniging" wordt verlengd. Momenteel loopt deze overeenkomst van 1 september 2020 tot en met 31 augustus 2026. De vertegenwoordiging kan door de gemeenteraad op elk moment ingetrokken worden.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van IOK Afvalbeheer.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van IOK Afvalbeheer.
Deze aanstelling geldt voor de volledige legislatuur. De vertegenwoordiging kan door de gemeenteraad op elk moment ingetrokken worden.
Burgemeester Guy Van Hirtum geeft, in verband met de kandidatuur van raadslid Frans De Cock als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem, toelichting hoe de afspraken binnen de regio Kempen gemaakt werden tijdens het formatieoverleg op de burgemeestersconferentie, om te komen tot een evenwichtsoefening met voorstellen.
Raadslid Frans De Cock antwoordt dat elke gemeente het recht heeft om een kandidaat voor te dragen. Eigenlijk kan op deze wijze de gemeente Westerlo een tweede vertegenwoordiger hebben, weliswaar met raadgevende stem. Hij zegt dat het zijn bedoeling is om alle beslissingen door de gemeenteraad te verdedigen bij IOK en hij voegt er aan toe dat hij deze gemeenteraad autonoom genoeg acht om te beslissen om een tweede vertegenwoordiger te hebben.
Burgemeester Guy Van Hirtum vraagt hierop of POSITIEF Westerlo heeft meegewerkt aan de oefening.
Raadslid Frans De Cock zegt dat hem niet gevraagd werd bij welke fractie hij wenst te horen.
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming in openbare zitting over de voordracht van raadslid Frans De Cock als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem in de raad van bestuur van IOK Afvalbeheer.
De kandidatuur van raadslid Frans De Cock is niet weerhouden.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de gezamenlijke voordracht van de 15 kandidaat- bestuurders zodat de buitengewone algemene vergadering kan overgaan tot benoeming van de raad van bestuur:
- Adriaensens Stijn (Turnhout)
− Bergmans Elien (Hulshout)
− Caeyers Wim (Mol)
− Doms Mart (Oud-Turnhout)
− Hannes Fons (Meerhout)
− Hens Werner (Balen)
− Kennes Ward (Kasterlee)
− Philip Loots (Baarle-Hertog)
− Ooms Sander (Herenthout)
− Peeters Marleen (Lille)
− Rombouts Tinne (Hoogstraten)
− Slegers Kato (na 2 jaar: Adriaensen Natalie) (Retie)
− Van Hirtum Guy (Westerlo)
− Verelst Carl (Heist-op-den-Berg)
− Wilrycx Frank (Merksplas)
De gemeenteraad duidt in de lijst van 15 kandidaat-bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan:
De gemeenteraad weerhoudt de voordracht van Frans De Cock als bestuurder met raadgevende stem in de Raad van Bestuur van IOK Afvalbeheer niet.
Bovenstaande besluitvorming van de gemeenteraad bepaalt het mandaat van de volmachtdrager op de buitengewone algemene vergadering van 13 februari 2025.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IOK Afvalbeheer die doorgaat op 13 februari 2025 en hecht goedkeuring aan de afzonderlijke punten van de agenda.
De gemeenteraad heeft in deze zitting raadslid Hans Van Lommel als vertegenwoordiger en raadslid Tom Verachtert als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IOK Afvalbeheer voor de bestuursperiode 2025-2030 aangeduid.
De vertegenwoordiger vanuit de gemeente op de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer van 13 februari 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) wordt gemandateerd om overeenkomstig onderhavige beslissing te stemmen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan IOK Afvalbeheer.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van IOK.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van IOK.
Deze aanstelling geldt voor de volledige legislatuur. De vertegenwoordiging kan door de gemeenteraad op elk moment ingetrokken worden.
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming in openbare zitting over de voordracht van raadslid Frans De Cock als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem in de raad van bestuur van IOK.
Geheime stemming met:
De kandidatuur van raadslid Frans De Cock is niet weerhouden.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de gezamenlijke voordracht van de 15 kandidaat- bestuurders zodat de buitengewone algemene vergadering kan overgaan tot benoeming van de raad van bestuur:
- Adriaensens Stijn (Turnhout)
− Bergmans Elien (Hulshout)
− Caeyers Wim (Mol)
− Doms Mart (Oud-Turnhout)
− Hannes Fons (Meerhout)
− Hens Werner (Balen)
− Kennes Ward (Kasterlee)
− Philip Loots (Baarle-Hertog)
− Ooms Sander (Herenthout)
− Peeters Marleen (Lille)
− Rombouts Tinne (Hoogstraten)
− Slegers Kato (na 2 jaar: Adriaensen Natalie) (Retie)
− Van Hirtum Guy (Westerlo)
− Verelst Carl (Heist-op-den-Berg)
− Wilrycx Frank (Merksplas)
De gemeenteraad duidt in de lijst van 15 kandidaat-bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan:
Guy Van Hirtum (Westerlo)
De gemeenteraad weerhoudt de voordracht van Frans De Cock als bestuurder met raadgevende stem in de Raad van Bestuur van IOK niet.
Bovenstaande besluitvorming van de gemeenteraad bepaalt het mandaat van de volmachtdrager op de buitengewone algemene vergadering van 13 februari 2025
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IOK die doorgaat op 13 februari 2025 en hecht goedkeuring aan de afzonderlijke punten van de agenda.
De gemeenteraad heeft in deze zitting raadslid Winny Van Calster als vertegenwoordiger en raadslid Marleen Nevelsteen als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IOK voor de bestuursperiode 2025-2030 aangeduid.
De vertegenwoordiger vanuit de gemeente op de algemene vergadering van IOK van 13 februari 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) wordt gemandateerd om overeenkomstig onderhavige beslissing te stemmen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan IOK.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van Creat services dv.
Deze vertegenwoordiger wordt gevolmachtigd om in naam van de gemeenteraad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeenteraad te behartigen op deze vergaderingen.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van Creat services dv.
Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende algehele vernieuwing van de gemeenteraad.
De gemeenteraad draagt volgend raadslid voor als kandidaat-bestuurder in de Raad van Bestuur van Creat Services dv (Regio 2):
Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende algehele hernieuwing van de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Statuten van Creat Services dv.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering Creat Services dv van 25 maart 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 25 maart 2025, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.
Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden per elektronische post naar het e-mailadres 20250325BAV@farys.be.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van Fluvius Kempen voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur:
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van Fluvius Kempen voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur:
Deze aanstelling geldt voor de volledige legislatuur. De vertegenwoordiging kan door de gemeenteraad op elk moment ingetrokken worden.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Kempen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Kempen van 20 maart 2025 met als enig agendapunt ‘Statutaire ontslagnemingen/benoemingen’.
De gemeenteraad draagt onderstaand raadslid voor als kandidaat-lid van de gemeente voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) Zuid van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Kempen voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 20 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.
De gemeenteraad draagt dezelfde persoon, vermeld in artikel 2, tevens voor als kandidaat-lid voor de Raad van Bestuur van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Kempen, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 20 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.
Deze aanstelling geldt voor de volledige legislatuur. De vertegenwoordiging kan door de gemeenteraad op elk moment ingetrokken worden.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Kempen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van IKA.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van IKA.
Deze aanstelling geldt voor de volledige legislatuur (2025-2030). De vertegenwoordiging kan door de gemeenteraad op elk moment ingetrokken worden.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de dienstverlenende vereniging IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), op het e-mailadres lieven.ex@fluvius.be.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de agenda van buitengewone algemene vergadering van IKA op 17 maart 2025.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als kandidaat-vertegenwoordiger voor de Raad van Bestuur van IKA:
Deze aanstelling geldt voor de volledige legislatuur (2025-2030). De vertegenwoordiging kan door de gemeenteraad op elk moment ingetrokken worden.
De vertegenwoordiger van de gemeente Westerlo die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van dienstverlenende vereniging IKA op 17 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de dienstverlenende vereniging IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), op het e-mailadres lieven.ex@fluvius.be.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De gemeenteraad neemt kennis van het de principiële beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 januari 2025 en engageert zich om actief deel te nemen aan de LAG Leader Kempen Zuid.
De gemeenteraad vaardigt volgende persoon af voor de LAG:
Deze aanstelling geldt voor de volledige legislatuur. De vertegenwoordiging kan op elk moment ingetrokken worden.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van OVSG.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van OVSG.
Deze aanstelling geldt voor de volledige legislatuur (2025-2030). De vertegenwoordiging kan door de gemeenteraad op elk moment ingetrokken worden.
Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is
Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?
De gemeenteraad duidt schepen van mobiliteit, dhr. Kristof Welters, aan als de vertegenwoordiger van gemeente Westerlo in de Vervoerregioraad van de Vervoerregio Kempen.
De gemeenteraad duidt de mobiliteitscoördinator aan als de ambtelijke vertegenwoordiger van gemeente Westerlo in de Vervoerregio Kempen. De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van werkgroepen bij te wonen.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het secretariaat van de Vervoerregio Kempen.
Door het nemen van deze verkeersmaatregelen zal de verkeersveiligheid en -leefbaarheid voor alle weggebruikers en in het bijzonder voor de zwakke weggebruikers, op bovenvermelde plaatsen verhogen.
De koninklijke besluiten van 16 maart 1968 en 1 december 1975 over de politie van het wegverkeer zijn van toepassing samen met het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en het ministerieel rondschrijven van 7 mei 1999 over de plaatsing van de verkeerstekens. Wat betreft aanvullende reglementen, moet er sinds 1 mei 2019 voldaan worden aan de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De raad besluit om aan onderstaande artikelen van het gecoördineerd politiereglement van 2 april 1990 het volgende toe te voegen of te wijzigen:
Hoofdstuk 5 Snelheidsbeperking
Hoofdstuk 8 stilstaan- en parkeren
Hoofdstuk 9 Parkeerplaatsen
Op 6 september 2024 heeft de raad van bestuur van IOK de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop “raamovereenkomst voor het leveren van compostbakken voor thuiscompostering” gegund aan en bij mededeling van 1 oktober 2024 gesloten met: ECOO BV, Europark 1085 te 3530 Houthalen.
De gemeente begroot het bedrag voor de afname op basis van de raamovereenkomst op 46.000 euro exclusief 21% BTW, 55.660 euro inclusief 21% BTW.
De gemeente wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde en gesloten groepsaankoop van aankoopcentrale IOK.
Gezien op basis van het Decreet Lokaal Bestuur, is de gemeenteraad voor deze opdracht bevoegd is om te beslissen voor de toetreding tot de aankoopcentrale.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen.
De gemeente treedt toe tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankoop 'raamovereenkomst voor het leveren van compostbakken voor thuiscompostering’.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de verdere uitvoering van de opdracht ‘raamovereenkomst voor het leveren van compostbakken voor thuiscompostering’.
De intergemeentelijke aankoopdienst van IOK wordt in kennis gesteld van deze beslissing.
Volgens het goedkeuringsbesluit van de gouverneur van 8 november 2024 werd de jaarrekening 2023 vastgesteld met de volgende saldi:
budgettair resultaat boekjaar: - 5.976.113 euro
gecumuleerd budgettair resultaat boekjaar: 20.098.242 euro
beschikbaar budgettair resultaat: 20.098.242 euro
balanstotaal: 174.848.379 euro
overschot van het boekjaar: 601.555 euro
De jaarrekening werd gepubliceerd op de webtoepassing van de gemeente. Het gemeentebestuur bracht de toezichthoudende overheid op de hoogte van deze publicatie op 4 juli 2024 en bezorgde de digitale rapportering op 26 juni 2024.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en meer bepaald artikel 33 §1, derde lid.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente en OCMW Westerlo.
De figuur verkrijgende verjaring heeft tot doel de eigendom te verkrijgen over een onroerend goed en dit als gevolg van een langdurig gebruik en onder voorwaarden door de wet bepaald. Concreet kan het dertigjarig gebruik van een onroerend goed door een bezitter dewelke niet de eigenaar is van dat onroerend goed, er toe leiden dat deze laatste de eigendom van het onroerend goed in kwestie verkrijgt.
Sinds de jaren '60 behoort een deel van de gedempte Loofvenloop tot de achtertuin van de familie Mertens-Bruyninckx en op deze manier hebben zij al meer dan 30 jaar het deugdelijk bezit. Deugdelijk bezit wil zeggen dat het bezit voortdurend, ongestoord, openbaar en ondubbelzinnig moet zijn. Die hoedanigheden worden vermoed aanwezig te zijn, behoudens tegenbewijs.
Sinds de inwerkingtreding van het nieuw Burgerlijk Wetboek kan de verkrijgende verjaring op verschillende manieren vastgesteld worden:
In dit dossier is het aangewezen om te werken via een eenzijdige verklaring gezien de bezitter, Bruyninckx Melania niet meer bekwaam is om te tekenen. In deze eenzijdige verklaring verklaart de gemeente dat zij het bezit verloren heeft en stemt in met de verkrijgende verjaring ten aanzien van haar goed. Bijgevolg wordt vastgesteld dat dit goed sedert 20 juli 1962 in volle eigendom toebehoort aan de heer en mevrouw Mertens - Bruyninckx.
De gemeenteraad gaat akkoord met de authentieke eenzijdige verklaring waarin de gemeente verklaart dat ze de eigendom verloren heeft vanwege het dertig jarige deugdelijk bezit door de familie Mertens - Bruyninckx. De verkrijgende verjaring heeft betrekking op een deel van de gedempte Loofvenloop in eigendom van de gemeente, gelegen in de tuin van Gemeentestraat 46, kadastraal gekend als 4e afdeling, sectie A, perceelnummer 336/2. De verkrijgende verjaring treedt in werking met terugwerkende kracht vanaf 20 juli 1962.
Het dossier en de authentieke eenzijdige verklaring, die zal verleden worden voor notaris Lien Van Cauwenbergh, worden goedgekeurd.
Om de doorlooptijd te beperken en om meer potentiële kandidaten aan te trekken, wil Westerlo voor een aantal knelpuntberoepen werken met een permanente vacantverklaring en een versnelde selectieprocedure. Onder andere voor poetspersoneel, verpleeg- en zorgkundigen en redders zou dit een efficiëntiewinst kunnen opleveren.
De bestaande regeling rond zwangerschapsverlies onder het luik omstandigheidsverlof van het rechtspositiebesluit van 20 januari 2023 werd uitgebreid naar andere vormen van zwangerschapsverlies. Onze rechtspositieregelingen worden in dit kader ook aangepast waarbij een medewerker of haar partner twee dagen betaald omstandigheidsverlof kan nemen bij zwangerschapsverlies binnen de 180 kalenderdagen na het begin van de zwangerschap.
Conform de nieuwe wetgeving wordt in de verschillende rechtspositieregelingen een artikel toegevoegd waarbij medewerkers de mogelijkheid krijgen om hun wettelijke vakantiedagen tot 24 maanden later op te nemen wanneer zij deze omwille van overmacht niet konden opnemen in het lopende jaar.
Indien een medewerker voor het einde van het jaar het werk na ziekte, arbeidsongeval, zwangerschapsrust, ... nog hervat, worden hierover afspraken gemaakt met de personeelsdienst om misverstanden te voorkomen.
Fietsvergoeding wordt in Westerlo geregistreerd via het tijdsregistratiesysteem en wordt maandelijks uitbetaald. Medewerkers met verschillende werkplaatsen of medewerkers die werken op een locatie zonder tikklok, vullen maandelijks een fietskaart in. Ook deze worden maandelijks verwerkt. De rechtspositieregelingen worden aan deze huidige manier van werken aangepast.
In de rechtspositieregelingen was nog sprake van Liantis en Provikmo. Intussen is IDEWE de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. Ook de vertrouwenspersonen veranderden de voorbije jaren. Deze gegevens werden in alle documenten geüpdatet.
Gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt volgende wijzigingen aan de artikels en bijlagen van de rechtspositieregeling goed.
Vooraleer gestart kan worden met de werken voor het bouwen van hogervermeld woonproject, dienen de 2 stroken grond, zijnde deel van perceelnummers 268R5, 268S5, 268E6, 268D6 en 268F6, gekadastreerd sectie E, eerste afdeling loten 2 en 3, nog afgestaan te worden. Deze grond wordt opgenomen in de openbare wegenis.
De raad aanvaardt de kosteloze afstand van 2 stroken grond gelegen in de Industrieweg, gekadastreerd sectie E, eerste afdeling, deel van de perceelnummers 268R5, 268S5, 268E6, 268D6 en 268F6, met een totale oppervlakte van 167ca, zoals weergegeven op het opmetingsplan van 21 augustus 2024, opgemaakt door Marcel Van den Vonder, landmeter-expert te Hulshout, en overeenkomstig het goedgekeurde rooilijnplan van 4 juli 1963.
Het dossier en de ontwerpakte, die wordt verleden voor notaris Erika Isenborghs te Heist-op-den-Berg, worden goedgekeurd.
De grond wordt opgenomen in het openbaar domein.
Vooraleer het gerealiseerd lot kan worden verkocht, dient er een verkoopbaarheidsattest afgeleverd te worden. Dit attest kan pas worden opgemaakt nadat alle voorwaarden van de verkavelingsvergunning zijn vervuld, zoals onder meer de kosteloze afstand van een perceeltje grond, zijnde deel van perceelnummer 7R/2, met een totale oppervlakte van 10ca. Deze grondafstand gebeurt in functie van het realiseren van vermeld goedgekeurd rooilijnplan en wordt dus opgenomen in het openbaar domein van de gemeente.
De gemeenteraad aanvaardt de kosteloze afstand van een perceeltje grond gelegen op de hoek Gevaertlaan-Heidebloemstraat, gekadastreerd sectie D, eerste afdeling, deel van perceelnummer 7R/2, met een totale oppervlakte van 10ca, zoals weergegeven op het opmetingsplan van 8 maart 2024, opgemaakt door landmeter-expert Lars Nuyts te Kasterlee, en overeenkomstig het goedgekeurd rooilijnplan van 31 januari 1952.
Het dossier en de ontwerpakte, die wordt verleden voor notariskantoor 'Deflander, Vanberghen & Kennis - geassocieerde notarissen' te Oud-Turnhout, worden goedgekeurd.
De grond wordt opgenomen in het openbaar domein van de gemeente.
Voorzitter Maurice Van Hemelen licht het agendapunt toe.
Schepen Tinne Wuyts verduidelijkt dat ook de huidige leden worden uitgenodigd, naast een algemene oproep voor leden Gecoro.
De gecoro moet representatief zijn voor de diverse maatschappelijke geledingen binnen de gemeente. Er kan geoordeeld worden dat als dezelfde maatschappelijke geledingen worden opgeroepen als tijdens de vorige legislatuur hieraan voldaan zal zijn. Er zal dan tevens voldaan zijn aan de wettelijke verplichting om minstens vier maatschappelijke geledingen op te roepen voor gemeenten met meer dan 10.000 en niet meer dan 30.000 inwoners.
Als er uitgegaan wordt van een gecoro bestaande uit dertien leden, met negen vertegenwoordigers vanuit de maatschappelijke geledingen en met vier deskundigen inzake ruimtelijke ordening dan is het wel wenselijk om de geledingen 'sportverenigingen' en 'toerisme' samen te voegen tot één geleding zodat in totaal gekomen wordt tot negen geledingen. Anders wordt bij een maximale vertegenwoordiging vanuit de geledingen ofwel het maximaal aantal leden - namelijk dertien - overschreden ofwel kan er niet meer voldaan worden het minimaal vereiste aantal - namelijk één vierde - deskundigen Dit valt tevens te verantwoorden omdat het niet eenvoudig blijkt te zijn om vertegenwoordigers te vinden binnen de geledingen 'sportverenigingen' en 'toerisme'.
Net zoals dat in 2019 gebeurd is, dient er in functie van het oproepen van de vertegenwoordigers vanuit de maatschappelijke geledingen en de deskundigen een oproep gepubliceerd te worden in het gemeentelijk infoblad ‘Westel Info’ en ook op de gemeentelijke website. Verder dient er ook een oproep bezorgd te worden aan de effectieve leden van de huidige gecoro en ook aan de plaatsvervangers met de vraag of zij interesse hebben om zich opnieuw kandidaat te stellen.
In functie van de uiteindelijke benoeming van de voorzitter, de leden en de plaatsvervangers door de gemeenteraad is het belangrijk dat de gemeente over voldoende informatie beschikt over de kandidaten. Er wordt daarom gevraagd dat de personen die zich kandidaat willen stellen een motivatiebrief opstellen met daarbij ook een curriculum vitae. Hieruit dient te blijken dat eventuele kandidaten geïnteresseerd zijn in de materie ruimtelijke ordening of in aanverwante materies zoals wonen, mobiliteit, duurzaamheid, enz. en op welke manier ze voeling hebben met wat er binnen de gemeente Westerlo leeft. Voor wat betreft de personen die zich kandidaat willen stellen als deskundige is het belangrijk dat uit de motivatiebrief en het curriculum vitae de deskundigheid op het vlak van ruimtelijke ordening of een aanverwant vakgebied blijkt. Een vermelding van relevantie diploma's, opleidingen, werkervaring, enz. is noodzakelijk.
Om te kunnen voldoen aan de bepalingen inzake evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen, vermeld in artikel 304, § 3, tweede lid, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wordt aan verenigingen en organisaties die een kandidaat wensen voor te stellen, gevraagd om minstens twee kandidaten, die tevens een verschillend geslacht hebben, voor te stellen.
De gemeenteraad beslist om in functie de herinstallatie van de gecoro voor de legislatuur 2025 - 2030 de volgende maatschappelijke geledingen binnen de gemeente op te roepen om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de gecoro:
De maatschappelijke geledingen die een lid voordragen, dragen tevens een plaatsvervanger voor. Om te kunnen voldoen aan de bepalingen inzake evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen, vermeld in artikel 304, § 3, tweede lid, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wordt aan verenigingen en organisaties die een kandidaat wensen voor te stellen, gevraagd om minstens twee kandidaten van een verschillend geslacht voor te stellen.
In functie van het oproepen van de vertegenwoordigers vanuit de maatschappelijke geledingen en de deskundigen dient een oproep gepubliceerd te worden in het gemeentelijk infoblad ‘Westel Info’ en ook op de gemeentelijke website. Verder dient er ook een oproep bezorgd te worden aan de effectieve leden van de huidige gecoro en ook aan de plaatsvervangers met de vraag of zij interesse hebben om zich opnieuw kandidaat te stellen.
De personen die zich kandidaat willen stellen voor de gecoro dienen een motivatiebrief op te stellen met daarbij ook een curriculum vitae. Hieruit dient te blijken dat eventuele kandidaten geïnteresseerd zijn in de materie ruimtelijke ordening of in aanverwante materies zoals wonen, mobiliteit, duurzaamheid, enz. en op welke manier ze voeling hebben met wat er binnen de gemeente Westerlo leeft. Voor wat betreft de personen die zich kandidaat willen stellen als deskundige is het belangrijk dat uit de motivatiebrief en het curriculum vitae de deskundigheid op het vlak van ruimtelijke ordening of een aanverwant vakgebied blijkt. Een vermelding van relevantie diploma's, opleidingen, werkervaring, enz. is noodzakelijk.
Raadslid Bert Wellens vraagt de voorzitter om zijn ingediend agendapunt apart te behandelen.
Raadslid Frans De Cock vraagt hierop om dit agendapunt toch samen met zijn ingediend agendapunt te behandelen.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat hij geen bezwaar heeft om ze één voor één te beantwoorden.
Raadslid Bert Wellens geeft toelichting bij het agendapunt en zegt dat er al een aantal opmerkingen blijken te zijn aangaande deze werken. Zo zijn er de wadi's die aan één kant vol water staan en aan de andere kant droog staan. Verder is er het probleem van de kolken die vrij hoog staan. Hij zegt verder dat tijdens een vergadering een aantal opmerkingen werden gemaakt. Van deze vergadering werd een verslag gemaakt. Een aantal opritten blijken te smal te zijn en het verbindingsstuk aan de fiets-oversteekplaats blijkt te smal te zijn. Hij vraagt of het mogelijk is aan de oversteekplaats een galgverlichting te voorzien en geeft aan dat heel wat bewoners het fietspad gebruiken als voetpad en er de vraag is om een zebrapad aan te leggen.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat de werken nog niet volledig zijn opgeleverd, dat er nog een aantal aanpassingen dienen te gebeuren, ook al is het fietspad al in gebruik. Het werk in de Asberg is een goed werk, met nieuwe losliggende fietspaden aan twee zijden van de weg. Fietsers blijken erg tevreden te zijn. Bij dit werk is getracht om ook de waterhuishouding aan te pakken en te proberen om de waterafvoer duurzamer te laten verlopen. Dit wil onder andere zeggen het hemelwater zo veel mogelijk ter plaatse te laten en vandaar dat er gewerkt werd met wadi's om het water te laten infiltreren. Dat er op een aantal plaatsen water blijft staan en op andere plaatsen niet, ligt niet meteen aan de ondergrond, maar omdat de kolken nog juist geplaats moeten worden. Eventueel kunnen de wadi's verder nog aangepast en onderzocht worden. De schepen geeft verder aan dat een aantal bewoners hebben gevraagd om de oprit nog wat te verbreden.
Schepen Kristof Welters voegt er aan toe dat het verslag van het verkeerscomité pas vandaag aan bod is gekomen op het schepencollege. Wat de galgverlichting betreft, zullen in eerste instantie de verkeersborden en Led-borden herplaatst worden. Er zal ook onderzocht worden welke schilderingen op de weg kunnen aangebracht worden om de fietsoversteek duidelijk te maken. Er moet nu gefietst worden tot aan de oversteek, omwille van het gescheiden fietspad. De breedte is conform de regelgeving, maar we zullen evalueren of dit dient verbreed te worden. De schepen geeft verder aan dat er mag gewandeld worden op de fietspaden, wanneer er alleen een fietspad ligt. Een zebrapad in een zone 70 kan niet aangebracht worden, bovendien dient een zebrapad twee voetpaden te verbinden.
Raadslid Frans De Cock licht zijn agendapunt toe.
"Diverse vragen mbt de verkeersleefbaarheid en algemene veiligheid:
Diverse vragen mbt de verkeersveiligheid:
Dringende en duurzame oplossingen dringen zich op omwille van:
Hij voegt er verder aan toe dat het blijkbaar ook niet evident is om te bepalen welke werken er dienen uitgevoerd en voor welke rekening.
Raadslid Bert Wellens wenst nog te reageren op de toelichting over de breedte van de fietsoversteek en zegt dat de bezorgdheid over de breedte er vooral is voor de oudere fietsers met elektrische fietsen en vraagt daarom om niet te lang te wachten met de evaluatie.
Schepen Filip Verrezen antwoordt op de vragen van raadslid De Cock. Er zijn een vijftal mensen die vragen naar een bredere oprit, waar de gemeente graag op in zal gaan. De beperkte zichtbaarheid bij het verlaten kan ook veroorzaakt worden door omheiningen of aanplantingen en hagen op privégrond, waar ook al enkele bewoners maatregelen hebben genomen. Schepen Verrezen geeft ook aan dat het concept in Asberg op zich niet zo vreemd is. Het dossier werd als voorbeelddossier voorgesteld op de VLARIO-dagen. Dat zegt niet alles, maar toch wel iets. Het concept werd bovendien unaniem goedgekeurd op de gemeenteraad. Dat er onenigheid zou zijn tussen de partners is de schepen niet bekend en hij verwijst naar normale besprekingen om tot het beste resultaat te komen. Er blijkt inderdaad onvoldoende infiltratie, maar er is wel geprikt, dus het kan niet zijn dat er dus nog te veel verharding onder zit. Schepen Verrezen besluit met aan te geven dat het werk nog niet is opgeleverd en de verschillende oplossingsmogelijkheden onderzocht worden.
Raadslid Frans De Cock dankt de schepen voor het antwoord en het aangeven dat ook de mogelijkheid wordt onderzocht om de wadi's, eventueel voor een deel, weg te laten en anders op te lossen.
Het debat wordt afgesloten. Er wordt niet gestemd.
//
Dit agendapunt werd aansluitend behandeld met agendapunt 46.
Er werd niet gestemd.
//
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt en vraagt welke scholen op het grondgebied Westerlo reeds beschikken over een attest of de nodige stappen ondernemen om zulk een attest te bekomen. Hij voegt er aan toe dat er daarnaast nog heel wat gebouwen zijn waar veel jongeren en kinderen samenkomen, zoals jeugdlokalen en sportlokalen en vraagt in hoeverre daar gedacht wordt aan het opmaken van een asbestinventaris.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat de gemeente hier zeer stipt mee bezig is, in het bijzonder naar gemeentelijke gebouwen, zoals BKO en onze scholen. Wanneer er werken worden uitgevoerd aan onze gebouwen, wordt er meteen werk gemaakt van het verwijderen van asbest. Voor wat de vraag naar jeugdbewegingen betreft, werd er een schrijven gericht aan alle verenigingen, dat er een gratis asbestinventaris kon worden opgemaakt. In welke mate er hier werd op ingegaan is niet meteen geweten. Er kan tijdens het volgend scholenoverleg wel gevraagd worden wat de stand van zaken is in verband met deze inventarisatie.
Schepen Clyde Tai-Apin voegt er aan toe dat asbest inderdaad gevaarlijk is en dat daarom de gemeente wel goed zal blijven informeren over de wijze waarop hier best wordt op ingegaan.
Raadslid Frans De Cock zegt te begrijpen dat er bij gemeentelijke gebouwen niet meteen een gevaar is. Voor de overige schoolgebouwen begrijp ik dat er zal gevraagd worden naar een stand van zaken. Hij zegt verder dat er wel mogelijkheden zijn om het verwijderen ook te laten subsidiëren.
Het debat wordt besloten. Er wordt niet gestemd.
//
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt en vraagt om toch nog een tandje bij te steken. Hij zegt dat dit agendapunt een herneming en kleine uitbreiding is van het agendapunt op de gemeenteraad van oktober 2023 en dat de gemeente een laadpaalcampagne dient uit te rollen die inwoners en bedrijven informeert hoe zelf een laadpaal kan aangevraagd worden. Sinds 1 januari 2025 is er de verplichting tot installatie van minimaal twee oplaadpunten voor elektrische voertuigen op parkeerterreinen van niet-residentiële gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen. Hij zegt dat elektrisch rijden in de lift zit en er daarom ook voldoende laadpalen/laadpunten voorzien moeten worden in onze gemeente. Gelet op de lange uitroltijd van dit netwerk dient er tijdig en pro-actief gehandeld te worden.
Raadslid Bert Wellens vraagt of de voorstellen allemaal gaan over snelladers en of dit wel overal kan.
Raadslid Evelyne Rosier geeft aan dat er wel heel lang aan oplaadplaatsen wordt geparkeerd.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat de gemeente Westerlo goed op schema zit. Aan enkele woonwijken zit de gemeente, volgens Fluvius, zelfs al aan zijn limiet. De keuze van plaatsen voor oplaadpunten wordt beoordeeld aan, naast andere criteria, ook een verdienmodel en de elektrische capaciteit. Er zullen dus wel nog een aantal laadpunten bijkomen. De schepen voegt er aan toe dat men nu ook spreekt over 'laadeilanden' en verwijst verder naar een aantal private oplaadpunten, bijvoorbeeld aan supermarkten. Voor vijfhuizenstaat is er wel een probleem, in verband met de opportuniteitsbeoordeling door CPO-Engie.
Raadslid Frans De Cock zegt dat er inderdaad wel werk is gemaakt, maar dat er toch nog wel enkele punten zijn waar er werk kan gemaakt worden van extra laadplaatsen.
Daarop verduidelijkt schepen Kristof Welters de keuzes van plaatsen en waarom een aantal andere plaatsen niet gekozen worden als laadpunt.
Het debat wordt besloten er wordt niet gestemd.
//
Raadslid Katrijn van Riet licht het agendapunt toe en zegt hiermee te vragen naar evaluatie van het vuurwerkgebruik en een aantal vragen te hebben, zoals: hoeveel aanvragen zijn er geweest, hoeveel werden ingewilligd, worden er controles uitgevoerd, hoe wordt dit gehandhaafd en wat met mensen die vuurwerk afschieten zonder vergunning, wat met de afspraken omtrent het afval en wordt het fijn stof gemeten?
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij zijn agendapunt. Hij verwijst in verband met het verbod op vuurwerk naar artikel 61 van de politiecodex en zegt dat de burgemeester afwijkingen kan toestaan en dat de voorwaarden, opgenomen in de toelating dienen te worden nageleefd. Hij zegt dat er eind vorig jaar 11 vergunningen uitgereikt werden aan particulieren en verenigingen en vraagt verder hoeveel aanvragen er waren, hoeveel vaststellingen van niet-vergund vuurwerk, hoeveel klachten bij gemeente en politie, of er vaststellingen waren van schade of ongevallen en wat de evolutie is ten aanzien van voorgaande jaren. Raadslid De Cock vraagt dit thema te bespreken in de algemene raadscommissie om tot een uniforme visie te komen, gedragen door de gehele gemeenteraad.
Burgemeester Guy Van Hirtum antwoordt dat hij begrijpt dat raadsleden zich ergeren op het herhalen van een agendapunt en er dan ook meteen al een aantal antwoorden worden gegeven. Hij zegt dat in principe vuurwerk verboden is, tenzij een goedkeuring van de burgemeester. Er waren een dertien-tal aanvragen, waarvan één op de avond voor nieuwjaar. In het verleden zijn op bepaalde plaatsen problemen geweest en daarom wordt later geen toelating meer gegeven. Als er andere motieven dan het feestvieren zijn, is dit niet oké en wordt daar rekening mee gehouden. In andere gemeenten waar een absoluut verbod geldt, ontaard het op oudejaarsavond vaak op een kat-en-muis spel met heel wat bestuurlijke aktes. De burgemeester vervolgt dat er in andere gemeenten zelfs interesse is voor het Westerlo model. Er zijn geen aktes opgesteld en er werden geen problemen vastgesteld. Mensen vragen de toelating persoonlijk aan en in de toelating staan een hele reeks van voorwaarden waaraan moet voldaan worden. In het geheel zijn er zestien aanvragen op jaarbasis. Dit heeft nergens tot problemen geleid. Vorig jaar was er behoorlijk wat wind, hetgeen samen met de communicatiedienst van uur tot uur opgevolgd werd om mogelijks toelatingen in te trekken. Dit jaar waren er hierrond geen problemen. Dit jaar was het een erg rustige oudejaarsavond volgens de politie, met heel weinig klachten. De politie richt zich vooral op plaatsen waar er veel volk samenkomt en waar er meldingen zijn. De vraag is dan ook of dit dient besproken op een raadscommissie, alsof het een groot probleem is. Burgemeester Guy Van Hirtum besluit met het aanhalen van een brief van een initiatiefnemer die weergeeft welke maatregelen er werden genomen om het vuurwerk veilig te laten verlopen en netjes achter te laten.
Raadslid Katrijn van Riet bedankt voor het uitvoerige antwoord. Er zijn maar een beperkt aantal klachten geweest, maar heel wat mensen dienen geen klacht in.
Burgemeester Guy Van Hirtum antwoordt dat vuurwerk hoort tot de feestelijke traditie. De vraag is of men met een absoluut verbod een beter resultaat haalt dan wel met de huidige aanpak. Hij zegt er van overtuigd te zijn dat deze aanpak tot een beter resultaat leidt en er voor zorgt dat er minder niet-vergund vuurwerk wordt afgeschoten.
Raadslid Frans De Cock zegt te spreken van een thema, niet van een probleem. De bedoeling is om dit te bespreken en mogelijks te organiseren en structureren zoals bij voorbeeld een vuurwerk in elk dorp, in samenwerking met verenigingen en private personen. Op die manier is de behoefte om niet-vergund af te steken misschien verminderd. Daarom het voorstel om dit ter sprake te brengen op een raadscommissie.
Raadslid Evelyne Rosier voegt er aan toe dat het een voorstel van haar was om dit te organiseren. Zij zegt geen tegenstander te zijn van vuurwerk, maar dat dieren hier wel hinder van hebben en dat zij zelf behoorlijk wat vuurwerk hoorde van twaalf tot half twee zowat.
Burgemeester Guy Van Hirtum beaamt dat er inderdaad wel hier en daar wat niet-vergund vuurwerk wordt afgeschoten en dat het zeer moeilijk te handhaven is op een groot gebied zoals onze gemeente. Hij zegt overtuigd te zijn dat dit hinder geeft voor huisdieren, voor dieren en dat daar aandacht voor dient te zijn maar dat hij ook overtuigd is dat de gemeentelijke aanpak leidt tot minder niet vergund vuurwerk.
Raadslid Evelyne Rosier vraagt of het toch niet mogelijk is om er toch iets gemeenschappelijks van te maken.
Het debat wordt besloten. Er wordt niet gestemd.
//
Dit agendapunt werd samen behandeld met agendapunt 50.
Er werd niet gestemd.
//