Terug
Gepubliceerd op 13/03/2024

2024_BB_00209 - Politieverordening bij hoogdringendheid. Combiregeling voetbalwedstrijd KVC Westerlo - KRC Genk op 17 maart 2024 - Goedkeuring

Besluiten burgemeester
di 12/03/2024 - 15:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Guy Van Hirtum

Secretaris

Guy Van Hirtum
2024_BB_00209 - Politieverordening bij hoogdringendheid. Combiregeling voetbalwedstrijd KVC Westerlo - KRC Genk op 17 maart 2024 - Goedkeuring 2024_BB_00209 - Politieverordening bij hoogdringendheid. Combiregeling voetbalwedstrijd KVC Westerlo - KRC Genk op 17 maart 2024 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De preliminaire risicoanalyse van de politiediensten bepaalt dat bepaalde thuiswedstrijden van KVC Westerlo in de reguliere voetbalcompetitie, en thuiswedstrijden in eventuele andere competities, gekwalificeerd dienen te worden als ‘voetbalwedstrijd met verhoogd toezicht’. Door de plaatsgesteldheid buiten het stadion is een supportersscheiding onmogelijk te hanteren, waardoor confrontaties met risico voor de fysieke integriteit niet uit te sluiten zijn. De verwachte deelname van risicosupporters brengt een verhoogd risico met zich mee. Bovendien hebben beide clubs supporters die vermeld worden op de nationale lijst met stadionverboden.

Het systeem van de combiregeling biedt enkele belangrijke voordelen voor het handhaven van de orde en ook het gebruik van pyrotechnisch materiaal op de openbare weg wordt door dit systeem sterk bemoeilijkt. In overeenstemming met de ministeriële omzendbrief OOP41 en CP4, is de organisator van het evenement in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor het rustig verloop en de veiligheid. Hiertoe werden reeds een aantal maatregelen genomen zoals een supportersscheiding, het verplicht tappen in niet versplinterbare recipiënten en de inzet van voetbalstewards, suppoosten, hosten en private bewakingsagenten. De maatregelen opgelegd door de organisator met het oog op een strikte supportersscheiding in het Kuipje zelf, dienen, gelet op het verhoogde risico op geweldincidenten tussen beide supportersgroepen, te worden aangescherpt. Commerciële partners moeten op verzoek van de politiediensten een namenlijst kunnen voorleggen van de personen aan wie hun kaarten verdeeld zijn. De supportersscheiding dient ook hier te worden gerespecteerd. De commerciële partners zijn zelf verantwoordelijk voor de personen aan wie zij tickets verdelen en maken tijdig de lijst over aan de veiligheidsdiensten. Er wordt een grotere vraag dan het aanbod naar tickets verwacht bij de bezoekende supporters. Daarnaast blijkt deze supportersscheiding niet realiseerbaar in de onmiddellijke omgeving van het voetbalstadion. Rondom het Kuipje, en dan voornamelijk op de Merodedreef, is het niet mogelijk om de supportersstromen van zowel de thuisploeg als de bezoekende ploeg VC Westerlo te scheiden.

De supporters van de bezoekende ploeg verlaten de bezoekerszone via uitgang 5 (‘uitgang bezoekers’) aan Goorakker om zich van daaruit te begeven naar de Merodedreef of de busparking aan Goorakker. De supporters van de thuisploeg gebruiken de uitgangen 1, 2, 3 en 4. Deze uitgang komt eveneens uit op de Merodedreef. Ook het fandorp dat zich aan de voorzijde van het hoofdgebouw bevindt, is dus in de nabijheid van de uitgangen gelegen en is een aantrekkingspunt in welke richting veel thuissupporters zich verplaatsen. Nu er echter geen specifieke parkeerplaatsen of parkings kunnen voorzien worden voor de bezoekende supporters die met eigen vervoer naar het stadion komen, dienen deze eveneens gebruik te maken parkings van de thuissupporters en/of te parkeren in de onmiddellijke omgeving van het stadion langs de openbare weg. Dit heeft een onvermijdelijke vermenging van de verschillende supportersgroepen tot gevolg, die quasi onmogelijk door de politionele ordediensten te beheren is. Maar bovendien zorgt dit voor een ontegensprekelijk bijkomende parkeerdruk en belasten voor de eigendommen van de omwonenden. Een structureel sluitende combiregeling voor de bezoekende supporters is dan ook cruciaal om beide supportersgroepen zoveel als mogelijk gescheiden te houden en controle te hebben over het ogenblik van aankomst en vertrek van de bezoekende supporters, om zo de veiligheid van zowel supporters, personeel als omwonenden te kunnen garanderen. De combiregeling houdt in dat enkel de bezoekende supporters die een voorafgaandelijk gekocht toegangsticket hebben én gebruik maken van het voorziene busvervoer, mits respecteren van het afgesproken rendez-vous-punt en reisweg naar het stadion (en terug), tot het stadion toegelaten worden. Concreet zullen de bezoekende supporters enkel tot de bussen toegelaten worden mits ze een geldig toegangsbewijs voor de voetbalwedstrijd tegen KVC Westerlo op desbetreffende dag kunnen voorleggen, alsook een identiteitsbewijs, conform het Koninklijk Besluit van 20 juli 2005 houdende de regels voor het ticketbeheer ter gelegenheid van voetbalwedstrijden. Om geen afbreuk te doen aan deze bus-combiregeling is het van belang dat er enkel supportersbussen met officieel bussenvignet, uitgegeven door de Politiezone Zuiderkempen worden ingelegd. Het gebruik van gelede bussen (harmonica) is niet toegelaten, de plaatsgesteldheid en infrastructuur zijn hiervoor niet geschikt. Enkel autocars zullen worden toegelaten. 

Om voorafgaandelijke incidenten te voorkomen, zullen de supportersbussen pas worden toegelaten op het grondgebied van de gemeente Westerlo vanaf 90 minuten voorafgaand aan het begin van de wedstrijd. De bussen zullen zich via een verplicht rendez-vous-punt en reisweg, die tijdig gecommuniceerd wordt door de politiediensten, moeten aanbieden om nadien naar het stadion te worden geëscorteerd door de politie. Het nemen van het huidige besluit is noodzakelijk en is erop gericht gevaar of schade voor de inwoners te voorkomen en meer bepaald om mogelijke openbare ordeverstoringen, zoals vechtpartijen en beschadigingen aan de infrastructuur van het stadion en de omliggende openbare ruimte, dan wel private eigendommen, maximaal te voorkomen. Huidig besluit is er enkel op gericht de orde te handhaven naar aanleiding van de wedstrijd tussen KVC Westerlo en KRC Genk op 17/03/2024 voor de duur zoals bepaald in artikel 19 van de Wet van 21 december 1998 betreffende de veiligheid bij voetbalwedstrijden.

Juridische grond

  • De wet van 21 december 1998 betreffende de veiligheid bij voetbalwedstrijden, laatst gewijzigd door de Wet van 3 juni 2018 (verder Voetbalwet genoemd);
  • De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; 
  • De artikelen 119, 119bis en 135 ยง2 van de Nieuwe Gemeentewet;
  • De Politiecodex Zuiderkempen van de gemeente Westerlo. 

Besluit

De besluiten burgemeester beslist:

Artikel 1

De bezoekende supporters van KRC Genk mogen op 17/03/2024 uitsluitend het goedgekeurde transport per bus binnen de gekende bus-combiregeling via een vastgelegde reisweg, te weten de autosnelweg E313 (afrit 23 Westerlo) en rendez-vous-punt (Grotesteenweg/Paddenhoek te Geel) naar Westerlo aanrijden, in het bijzonder, van en naar stadion 't Kuipje, de Merodedreef 1289, 2260 Westerlo. Het aantal ingelegde bussen is beperkt tot 18 supportersbussen. Deze bussen worden pas vanaf anderhalf uur voor aanvang wedstrijd toegelaten op het grondgebied van de gemeente. Het gebruik van gelede bussen (harmonica) is niet toegelaten. Enkel autocars zullen worden toegelaten, mits zij over een officieel bussenvignet -uitgegeven door de Politiezone Zuiderkempen- beschikken. Concreet zullen de bezoekende supporters enkel tot de bussen toegelaten worden mits ze een geldig toegangsbewijs voor de voetbalwedstrijd KVC Westerlo tegen KRC Genk op 17/03/2024 kunnen voorleggen, alsook een identiteitsbewijs, conform het Koninklijk Besluit van 20 juli 2005 houdende de regels voor het ticketbeheer ter gelegenheid van voetbalwedstrijden. De bussen zullen vervolgens via een vooraf door de politiediensten opgelegde reisweg tot aan het afgesproken rendez-vous-punt rijden. Vanaf dat punt zullen de bussen door de Politie begeleid worden naar de busparking aan het stadion van KVC Westerlo. De bezoekende supporters dienen na afloop van de wedstrijd opnieuw gebruik te maken van dit busvervoer om Westerlo te verlaten. Ook de terugrit van de bussen gebeurt deels onder politiebegeleiding. 

Artikel 2

De burgemeester geeft opdracht aan de Politiezone Zuiderkempen om dit besluit te betekenen aan: 

KVC Westerlo, De Merodedreef 189, 2260 Westerlo en de bezoekende club KRC Genk.

Artikel 3

De in kennis gestelde voetbalclubs zijn verplicht om de opgelegde maatregelen aantoonbaar bekend te maken aan hun supporters en de nodige maatregelen te treffen opdat de combiregeling nageleefd wordt.

Artikel 4

De niet-naleving van dit besluit wordt bestraft met administratieve sancties.

Artikel 5

Dit besluit is onmiddellijk uitvoerbaar en treedt vanaf de dag van betekening in werking. 

Artikel 6

Korpschef HCP Tom Daelemans en de administratief directeur coördinator van de gedeconcentreerde directie van de Federale politie, HCP Freddy Rottiers zijn belast met het toezicht op de naleving van dit besluit.

Artikel 7

De burgemeester laat weten dat tegen deze beslissing beroep kan ingesteld worden door binnen de zestig (60) dagen na ontvangst, een verzoekschrift tot schorsing of vernietiging in te dienen bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het ondertekende verzoekschrift kan per aangetekend zending aan de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel gericht worden of elektronisch worden ingediend via http://eproadmin.raadvst-consetat.be

Artikel 8

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.