Voorzitter Maurice Van Hemelen opent de vergadering.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27 mei 2024 worden goedgekeurd.
Rekening houdend met de noodwendigheden van het bestuur en beschikbaar budget op de desbetreffende ramingen zal het gelimiteerd bedrag worden overschreden.
Voor de aankoopcentrale is er wel degelijk een globaal maximaal af te nemen budget bepaald in de raamovereenkomsten maar deze geldt voor alle deelnemende besturen.
Na navraag bij de aankoopcentrale werd bevestigd dat er nog voldoende ruimte is voor afname voordat het maximaal af te nemen budget bereikt wordt.
Het technisch centrum is bijgevolg vragende partij om het gelimiteerd maximum bedrag voor gemeente Westerlo te schrappen. Afname is mogelijk zolang het globaal maximaal af te nemen bedrag in de raamovereenkomst niet is bereikt. Dit bedrag wordt gecontroleerd door aankoopcentrale IGEMO.
Wet op overheidsopdrachten van 17 juni 2016 en latere wijzigingen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
De gemeenteraad beslist om het gelimiteerd bedrag te schrappen voor afname door gemeente Westerlo in kader van de groepsaankoop 'Raamovereenkomst tot aankoop duurzame voertuigen' van aankoopcentrale IGEMO. De daadwerkelijke afname is afhankelijk van de noodwendigheden van het bestuur, rekening houdend met het beschikbaar budget op de desbetreffende raming. Afname door gemeente Westerlo is mogelijk zolang het globaal maximaal af te nemen budget niet is bereikt wat wordt gecontroleerd door aankoopcentrale IGEMO.
In de meerjarenplanning is jaarlijks budget voorzien om de transitie naar duurzamere voertuigen mogelijk te maken onder Actie000258 'We investeren in een efficiënt en duurzaam beheer van onze voertuigen'.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportage over visum (voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole).
Schepen Filip Verrezen licht het agendapunt toe en zegt dat de jaarrekening intussen uitvoerig werd besproken tijdens de raad van bestuur AGB en de algemene raadscommissie. De jaarrekeningen werden daar uitvoerig en duidelijk toegelicht aan de raadsleden door de financieel directeur. Hij zegt te mogen spreken van het voeren van een goed financieel beheer. De belastingen zijn al meer dan 25 jaar ongewijzigd gebleven en situeren zich erg goed ten aanzien van andere gemeenten. Er werd veel geïnvesteerd zoals het onderhoud van de wegen, fietspaden en voetpaden, maar ook de gemeentelijke gebouwen zoals deze voor het onderwijs, zowel basis- als kunstonderwijs. Schepen Filip Verrezen verwijst naar een aantal crisissen die de gemeente te verwerken kreeg, en die mooi werden doorstaan. De gemeente heeft een 40 miljoen geïnvesteerd deze legislatuur en tegelijk de schuld verder afgebouwd. Daarnaast was er ook aandacht voor heel wat activiteiten voor een warme samenleving, zoals bijvoorbeeld "van en voor Westerlo".
Raadslid Frans De Cock zegt dat het hier de jaarrekening 2023 betreft en hij dankt de financiële dienst en de financieel directeur voor de duidelijke documentatie die werd aangereikt. De financiële toestand van de gemeente is zeer rooskleurig met een beschikbaar budgettair resultaat van een 20 miljoen. Hij zegt dat er toch een lening werd ingeschreven, die weliswaar niet werd opgenomen. De belastingen blijven stabiel, terwijl de belastingontvangsten hoger liggen dan verwacht en jaarlijks stijgen. De gemeente had nog de intentie om een aantal gronden aan te kopen aan de Reflex-site, wat niet gebeurd is. Raadslid Frans De Cock zegt globaal te kunnen besluiten dat er geen problemen verwacht worden en zelfs dat er nog meer geïnvesteerd kan worden, als de opportuniteit zich voordoet. Een lange termijn visie over patrimonium is toch nog wel wenselijk. Mogelijks is die er, maar kan verder worden uitgewerkt zodat de gemeente een lange termijn visie heeft over het uitgebreid patrimonium. Wel voert de gemeente een goed financieel beleid.
Het ontwerp van de jaarrekening 2023 met alle bijhorende toelichtingsdocumenten werd voorgelegd.
De bundel van de jaarrekening 2023 werd toegelicht door de financiële directeur tijdens de financiële raadscommissie van 17 juni 2024.
De jaarrekening van de gemeente en het OCMW moet voor 30 juni van het jaar dat volgt op het jaar waarop de rekening betrekking heeft, vastgesteld worden.
De gemeenteraad dient het deel van de jaarrekening 2023 van het OCMW, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed te keuren.
Hierdoor wordt de jaarrekening 2023 in zijn geheel definitief vastgesteld.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikelen 249, 260, 261 en 262
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus.
ok
De gemeenteraad stelt het deel van de jaarrekening 2023 van de gemeente vast.
De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening 2023 van het OCMW, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed.
Hierdoor wordt de jaarrekening 2023 in zijn geheel definitief vastgesteld.
De door de raad vastgestelde jaarrekening 2023, de toelichting en documentatiebundel worden samen met een kopie van het raadsbesluit gepubliceerd op de website van de gemeente overeenkomstig de publicatieverplichtingen in het decreet over het lokaal bestuur (DLB). Na de publicatie wordt een melding van de publicatie bezorgd aan de toezichthoudende overheid via het digitale loket lokale besturen en wordt de digitale rapportering van de jaarrekening 2023 verstuurd.
Op 5 juni 2024 stelde de raad van bestuur van AGB Westerlo de jaarrekening 2023 vast inclusief de resultaatsverwerking. De rekeningen werden opgesteld conform de BBC-regelgeving en conform de NBB-regelgeving. Het jaarverslag van de raad van bestuur werd opgesteld conform de artikel III van het Wetboek van Economisch Recht.
Statuten AGB Westerlo (18 september 2017), hoofdstuk V
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 243: de raad van bestuur spreekt zich uit over de vaststelling van de jaarrekening voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De gemeenteraad brengt advies uit bij de jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf, tenzij de gemeenteraad ervoor gekozen heeft om alle leden van de gemeenteraad te benoemen als lid van de raad van bestuur.
Als de gemeenteraad geen advies heeft verstuurd aan de toezichthoudende overheid binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na de ontvangst van de jaarrekening door het gemeentebestuur, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus.
Het ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot de vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeninguittreksels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus.
Boek 3 artikel 3:47 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen waarin bepaald wordt dat de bestuurders de jaarrekening moeten opmaken en ter goedkeuring moeten voorleggen aan de algemene vergadering; dat de gemeenteraad als algemene vergadering fungeert en dat de gemeenteraad dus de door de van bestuur opgemaakte jaarrekening moet goedkeuren.
ok
De gemeenteraad keurt de jaarrekening van het AGB Westerlo in de vorm van een ondernemingsjaarrekening (NBB), zoals voorzien in het Wetboek van vennootschappen voor het dienstjaar 2023, goed. De gemeenteraad keurt de winstverdeling, het activiteitenverslag en de bijlagen goed.
De gemeenteraad verleent een gunstig advies aan de BBC-jaarrekening 2023 van het AGB Westerlo.
De gemeenteraad verleent, na goedkeuring van de BBC-jaarrekening 2023 door de toezichthoudende overheid, kwijting aan de bestuurders.
De financiële verdeelsleutel 2025 moet door alle gemeenteraden worden goedgekeurd. Indien een gemeenteraad de verdeelsleutel niet goedkeurt, zal de gouverneur een beslissing nemen.
Hoofdstuk II van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, BS 31 juli 2007.
Het koninklijk besluit van 23 augustus 2014 houdende vaststelling van de inventaris- en schattingsregels van de roerende en onroerende goederen van de gemeenten aangewend voor de uitvoering van de opdrachten van de brandweerdiensten, BS 29 oktober 2014.
De gemeenteraad keurt volgende financiële verdeelsleutel voor 2025 voor Brandweer zone Kempen goed:
Gemeente/stad | % 2025 |
Geel | 21,04% |
Mol | 15,58% |
Herentals | 10,63% |
Westerlo | 10,34% |
Balen | 8,83% |
Laakdal | 4,80% |
Herselt | 3,54% |
Olen | 5,00% |
Grobbendonk | 4,24% |
Retie | 2,52% |
Hulshout | 2,31% |
Meerhout | 3,50% |
Dessel | 2,67% |
Herenthout | 3,20% |
Vorselaar | 1,80% |
De gemeenteraad keurt goed dat een eerste verrekening van de goederen wordt doorgevoerd op het investeringsbudget 2025 als volgt:
Gemeente/stad | Bedrag/jaar |
Geel | -6 539,30 |
Mol | -96 295,79 |
Herentals | -65 023,84 |
Westerlo | -21 632,80 |
Balen | -11 991,22 |
Laakdal | +40 856,36 |
Herselt | +40 760,73 |
Olen | +44 681,87 |
Grobbendonk | -38 772,49 |
Retie | +26 702,01 |
Hulshout | +25 363,08 |
Meerhout | +32 248,98 |
Dessel | +24 597,98 |
Herenthout | -14 962,95 |
Vorselaar | +20 007,38 |
De gemeenteraad neemt kennis van de overruling van de weigering van het voorafgaandelijk visum op de opdracht "Verder aanstellen als voltijds contractueel administratief medewerker cultuurdienst (C1-C3) voor bepaalde duur van 1 april tot en met 31 december 2024 ".
De gemeenteraad neemt kennis van de overruling van de voorwaarden verbonden aan het voorafgaandelijk visum op de opdracht "Verlenging tewerkstelling als deeltijds (7,6/38) contractueel toezichter (D1-D3) in het zwembad voor bepaalde duur van 1 mei 2024 tot en met 30 april 2025".
Door het nemen van deze verkeersmaatregelen zal de verkeersveiligheid en -leefbaarheid voor alle weggebruikers en in het bijzonder voor de zwakke weggebruikers, op bovenvermelde plaatsen verhogen.
De koninklijke besluiten van 16 maart 1968 en 1 december 1975 over de politie van het wegverkeer zijn van toepassing samen met het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en het ministerieel rondschrijven van 7 mei 1999 over de plaatsing van de verkeerstekens. Wat betreft aanvullende reglementen, moet er sinds 1 mei 2019 voldaan worden aan de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De raad besluit om aan onderstaande artikelen van het gecoördineerd politiereglement van 2 april 1990 het volgende toe te voegen of te wijzigen:
Schepen Kelly Verboven geeft toelichting bij het agendapunt en verwijst naar de uitgebreide toelichting die de verschillende directeurs hebben gegeven bij hun vraag naar extra inzet van personeel. Voor Voortkapel heeft het samenvoegen van de kleuter- en lagere school voor gevolg dat de telling anders gebeurt. Wegens de gewijzigde datum van telling heeft dit een impact op het aantal toegekende uren. Oevel is een grote school en er zijn voldoende uren beschikbaar om elk leerjaar te splitsen in twee klassen, maar voor het eerste leerjaar wordt gevraagd om tijdens de voormiddagen te voorzien in co-teaching. Heultje zit ook met grote klasgroepen. Ook hier worden 12 uren gevraagd om te voorzien in co-teaching.
Raadslid Frans De Cock vraagt of er dan nog voldoende overblijft van het werkingsbudget om aan andere aangelegenheden te besteden.
Schepen Kelly Verboven antwoordt dat het niet zo eenvoudig is om dat in cijfers weer te geven.
De gemeenteraad keurt de inrichting goed van 24 lestijden onderwijzer (in het kader van de aanwending van het werkingsbudget voor aanwerving van personeel) voor het schooljaar 2024-2025 in de gemeentelijke basisschool van Voortkapel.
De gemeenteraad keurt de inrichting goed van 3/36 lestijden zorgcoördinator (in het kader van de aanwending van het werkingsbudget voor aanwerving van personeel) voor het schooljaar 2024-2025 in de gemeentelijke basisschool van Voortkapel.
De gemeenteraad zal de nodige kredieten voorzien bij de eerstvolgende wijziging van het meerjarenplan.
De gemeenteraad keurt de inrichting goed van 12 lestijden onderwijzer (in het kader van de aanwending van het werkingsbudget voor aanwerving van personeel) voor het schooljaar 2024-2025 in de gemeentelijke basisschool van Oevel.
De gemeenteraad zal de nodige kredieten voorzien bij de eerstvolgende wijziging van het meerjarenplan.
De gemeenteraad keurt de inrichting goed van 12 lestijden onderwijzer (in het kader van de aanwending van het werkingsbudget voor aanwerving van personeel) voor het schooljaar 2024-2025 in de gemeentelijke basisschool van Heultje.
De gemeenteraad zal de nodige kredieten voorzien bij de eerstvolgende wijziging van het meerjarenplan.
Decreet lokaal bestuur
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn. Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten.
Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportage over organisatiebeheersing van 2024 over het jaar 2023.
Projectvoorstel "Werkvloerbegeleiding Zuiderkempen"
Vanuit de ILV Tewerkstelling Zuiderkempen dienen we een projectvoorstel in om te kunnen inzetten op individuele coaching op de werkvloer voor kwetsbare personen in een begeleiding bij het OCMW in een traject naar werk. Daarnaast zetten we ook in op job- & taalcoaching van deelnemers. We voorzien hiervoor verschillende instapmogelijkheden voor de doelgroep: het kan gaan over een artikel 60 tewerkstelling, een stage of een andere vorm van werkervaring of effectieve tewerkstelling. Het ultieme doel van elk traject is deze persoon te ondersteunen en te versterken richting een duurzame tewerkstelling, maar ook elke andere vormen van tewerkstelling zien we als een positief resultaat omdat het de kansen kan vergroten om in de toekomst een vaste job te vinden.
Projectverloop
Start van het begeleidingstraject
Om kwetsbare personen te versterken op de arbeidsmarkt, moet je het individu versterken op meerdere levensdomeinen. Elk traject start met de opmaak van een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP):
Aanvang van de tewerkstelling
Voor elke deelnemer trachten we een match te maken met een werkplek die aansluit bij de mogelijkheden, competenties en interesses van de deelnemer:
Tijdens de tewerkstelling
Einde tewerkstelling
Personeelsinzet
Voor de uitvoering van het project werken we samen met WEB Werkt vzw voor de intensieve werkvloerbegeleidingen tijdens de art. 60 tewerkstelling, stage of (tijdelijke) tewerkstelling a.d.h.v. individuele gesprekken. WEB Werkt vzw voorziet een personeelsinzet van 0,75 VTE voor 2 jaar. Dit komt overeen met ongeveer 1.200u per projectjaar wat zich vertaald in minimaal 12 trajecten per projectjaar. De intensiteit van elk traject is sterk afhankelijk van de deelnemer. Indien er ruimte is om meer trajecten uit te voeren, zal dit zeker gebeuren.
Het volledige projectvoorstel kan u in bijlage van dit besluit terugvinden.
Fasering
Goedgekeurde projectvoorstellen starten op 1 juli 2024 en lopen t.e.m 30 juni 2026. Voor de opstart en uitvoering van het project, voorzien we volgende timing:
Opstart project - juli / augustus / september 2024
Uitvoering project - september 2024 t.e.m. juni 2026
Opvolging & evaluatie:
De gemeenteraad keurt de uitvoering van het project "Werkvloerbegeleiding Zuiderkempen" goed voor de looptijd van 1/07/2024 t.e.m. 30/06/2026 bij een positieve beoordeling van het projectvoorstel door het Provinciebestuur van Antwerpen.
Samen met de zes lokale besturen en de partners in het Partnerschap werden afspraken gemaakt op vlak van organisatie, verantwoordelijkheden, financiering,... Deze afspraken werden gebundeld in een partnerschapsovereenkomst en zullen ondertekend worden door alle partijen.
Om te kunnen blijven aansluiten op de noden van de deelnemer, kan de samenstelling van het partnerschap wijzigen gedurende de looptijd van het partnerschap. Afspraken hierover staan beschreven onder artikel 8 van de partnerschapsovereenkomst. Wanneer de samenstelling van het partnerschap wijzigt, is het de bevoegdheid van de gemeenteraad om deze wijziging al dan niet goed te keuren. Een wijziging in samenstelling van het partnerschap heeft geen budgettaire gevolgen voor de uitvoering van het project.
Om een vlotte werking binnen het partnerschap te garanderen, vragen we deze bevoegdheid te delegeren aan het College van Burgemeester en schepenen.
De gemeenteraad keurt de partnerschapsovereenkomst binnen het Lokaal Partnerschap KANZ goed.
De gemeenteraad delegeert de bevoegdheid om wijzigingen in samenstelling van het partnerschap goed te keuren aan het College van Burgemeester en Schepenen, zolang deze wijziging geen budgettaire gevolgen heeft.
ILV Tewerkstelling Zuiderkempen diende al een projectvoorstel in binnen de oproep "Digibanken - voortraject" in 2022 en het Digibanken implementatietraject in 2023-2024. Met indiening op de oproep "Verlenging - Digibanken" kan de werking verder gezet worden in 2025-2026 met het oog op bijkomend bereik van burgers en verduurzaming van de werking.
ILV Tewerkstelling Zuiderkempen wil daarom intekenen op een totaal subsidiebedrag van 450.000 euro, met als resultaat om 1001- 1500 unieke gebruikers extra te bereiken in 2025-2026.
Wat gaan we concreet doen?
Activiteit 1: Openbare computerruimte
Activiteit 2: Professionele uitleendienst
Per lokaal bestuur stellen we 1 mobiele unit ter beschikking van de interne diensten van lokale besturen, organisaties of vzw’s die een aanbod van workshops/vormingen op locatie willen organiseren en nood hebben aan IT-materiaal. Een mobiele unit bestaat uit laptops, een mobiele printer, beamer + scherm.
Activiteit 3: Particuliere uitleendienst
Kwetsbare inwoners met beperkte financiële middelen ontvangen een refurbished digitaal toestel. Het gaat hier over 2de handslaptops die we inzamelen via lokale bedrijven/lokaal bestuur/ .... Op deze manier geven we gebruikte toestellen een 2de leven. Het aanbod hangt af van de instroom van toestellen. We mikken op een minimum van 50 refurbished laptops op jaarbasis voor heel de regio Zuiderkempen.
Activiteit 4: Workshops & vormingen in samenwerking met CVO HIK, CVO EduKempen, LBC Volwassenenonderwijs Turnhout-Hoogstraten & LIGO Kempen
Activiteit 5: Digitale ondersteuning aan huis
Activiteit 6: Samenwering met sociale economiepartners in de regio op vlak van e-inclusie & digitale geletterdheid
Kortom, de periode 2023-2024 was de opstart van dienstverlening op vlak van e-inclusie binnen het subsidiedossier "Digibanken Zuiderkempen". De extra subsidiemiddelen die DWSE nu ter beschikking stelt voor de periode 2025-2026 zorgt ervoor dat we onze dienstverlening verder kunnen optimaliseren, uitbreiden, evalueren en duurzaam kunnen integreren in onze dienstverlening na een positieve evaluatie.
Om de verdere uitbouw van deze dienstverlening te garanderen, voorzien we in het subsidiedossier 1 VTE Projectcoördinator e-inclusie (B-niveau) voor de regio Zuiderkempen.
De aanvraag tot verlenging gebeurt in meerdere fases:
Eerste fase (2023)
De promotor dient een aanvraag in waarin de ambitie om het digibankproject na 31 december 2024 te verlengen, wordt gemotiveerd. De aanvraag tot verlenging van het project bestaat uit:
Op basis van de begroting en het beoogde bereik zal de maximaal toegekende subsidie berekend worden.
Tweede fase (deadline 1 september 2024)
De goedgekeurde projecten formaliseren hun beoogde samenwerking/verlenging, al dan niet met een gewijzigd partnerschap (door vb. nieuwe partners aan te trekken). Goedgekeurde projecten dienen in een eerste tussentijdse rapportering een finale samenwerkingsovereenkomst, een samenwerkingsstrategie, een planning en een begroting voor de verlengingsperiode van het project in.
Derde fase (2025 – medio 2026)
De Digibankprojecten voeren hun dienstverlening, zoals voorzien in de goedgekeurde samenwerkingsstrategie en -overeenkomst, uit.
De gemeenteraad keurt de verlenging van het project "Digibank Zuiderkempen" goed voor de looptijd van 1/01/2025 tot 31/07/2026 bij een positieve beoordeling van het projectvoorstel vanuit het departement Werk & Sociale economie.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst en de samenwerkingsstrategie binnen het project "Digibank Zuiderkempen - verlenging" goed.
Algemeen directeur Jo Vankrunkelsven geeft toelichting bij het agendapunt.
Raadslid Frans De Cock vraagt of het voorstel van de gemeente zelf komt.
Algemeen directeur Jo Vankrunkelsven bevestigt dit.
Raadslid Ronny Goossens vraagt verduidelijking over het totaal bedrag, wat gevestigd is op 60.000,- euro.
Via het EUCF wordt een subsidie van 60.000 euro voorzien om studiewerk te verrichten. Dit zou uitgevoerd worden door een externe partner, die via aanbesteding wordt aangeduid. Deze zal op het bedrijventerrein onderzoeken wat de huidige warmtevraag is, wat het eventuele aanbod is, en welke afstemming en eventuele uitkoppeling op het terrein er nodig is voor de verduurzaming van die warmte (door bvb. restwarmte in te zetten). Het resultaat is een rapport waarin de bevindingen samengevat staan voor de gemeente en bedrijven op het terrein. Het is dan aan de bedrijven om te beslissen of zij ook werkelijk overgaan tot die investeringen (buiten project-scope).
De eerste schijf na goedkeuring van het project bedraagt 65% of dus 39.000 euro. Na indienen van het eindrapport komt de tweede schijf van 35% (21.000 euro). Een investment concept (het resultaat van het studiewerk) wordt verwacht één jaar na de storting van de eerste som door EUCF.
Westerlo zal dus de trekker zijn van dit studieproject en de basisfinanciering van zo'n studie op zich nemen.
Om niet in te boeten aan de kwaliteit van de studie en omdat de kost ervan zal afhangen van de deelnemende/onderzochte bedrijven, vraagt de gemeente de betrokken bedrijven om (zo veel mogelijk) op voorhand hun engagement uit te spreken hiervoor en om de studiekost mee te financieren, als deze boven deze basisfinanciering uitstijgt. De bijdrage van/door Westerlo zal niet boven het subsidiebedrag uitstijgen. Een hogere studiekost (dan 60.000 euro) zal mee gefinancierd worden door de deelnemende bedrijven.
Westerlo zal daarom op voorhand een raming opvragen bij enkele studiebureaus om zo een beeld te krijgen van de totale studiekost en zo de 'meerprijs'/cofinancieringskost per deelnemende firma te kennen. Op deze wijze kan de studieopdracht ook worden uitgeschreven met een specifieke meerkost/bedrijf indien er firma's zijn die pas instappen na uitschrijven van de opdracht door Westerlo.
De gemeenteraad geeft goedkeuring om de overeenkomst te tekenen met EUCF, waardoor Westerlo in totaal 60.000 euro aan subsidies ontvangt en waarmee zij zich engageert om een studie op te starten rond grootschalige warmteuitwisseling in de industrie van Oevel. De gemeenteraad machtigt algemeen directeur Jo Vankrunkelsven om de overeenkomst met EUCF te ondertekenen.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt en zegt dat deze eenvoudige ribbelstrook als een kleefstrook de veiligheid voor de fietsers verhoogt op deze drukke verbindingsweg, waarbij nu slechts een witte lijn is geschilderd op de perfect gladde overgang tussen rijweg en fietspad.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat er, naast genomen initiatieven, nog twee fietspaden op de planning stonden maar dat dit niet is gelukt, met name Geneinde en het fietspad Hoog Heultje-Gravin de Merodestraat. Het probleem is dat een tweerichtingsfietspad, zoals hier aanwezig, niet meer gesubsidieerd wordt. Dit zou betekenen dat voor het omvormen naar twee enkelrichtingsfietspaden alles moet verlegd worden, met onteigeningen als gevolg. Voor Geneinde werden heel wat opties onderzocht en werd er uitgekomen bij het plaatsen van led-verlichting.
Raadslid Frans De Cock zegt het initiatief niet tegen te willen houden, maar vraagt om ook dit voorstel ter overweging te nemen. Er zijn al enkele ledverlichtingen geplaatst en hier en daar vallen er al uit.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat hij zich engageert dat dit wordt besproken op een eerstvolgend verkeerscomité.
Raadslid Frans De Cock vraagt de stemming over het agendapunt.
Schepen Kristof Welters zegt een amendement te willen indienen voor het verwijzen van het agendapunt naar het verkeerscomité.
Er ontstaat een debat over het waarom van hogergenoemde stemmingen, terwijl de schepen aangeeft het voorstel te willen voorleggen ter bespreking.
Het debat wordt besloten. Er wordt niet gestemd.
//
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt. Hij zegt dat enerzijds de planken deels rot en afgebroken zijn en anderzijds dat er nog “open” doorgangen zijn waardoor fietsers of voetgangers in de Wimp kunnen terecht komen, wat in het verleden al is voorgevallen. Hij voegt er aan toe dat op donderdag/vrijdag, na de indiening van dit agendapunt, er een kapotte hoekpaal en 2 rotte planken vervangen werden.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat hierop gereageerd is, omdat dit gemeld was via meldpunt. Bij melding wordt gekeken of er maatregelen nodig zijn en indien inderdaad zo, wordt het materiaal besteld en de herstelling gedaan. Er is hier na de herstelling geen verder risico.
Het debat wordt besloten. Er wordt niet gestemd.
//
Raadslid Frans De Cock licht het agendapunt toe. Hij verwijst naar de recent gerenoveerde mini-pitch tot Belgian Red Court, waar ook verlichting is voorzien. Nu is er geen verlichting voorzien aan het skatepark, wat gelet op de vaak vroege duisternis leidt tot onveilige toestanden.
Schepen Tinne Wuyts antwoordt dat het bestuur een aantal keren per jaar samen komt met de skaters. Dit is telkens een positieve vergadering, met ook een aantal resultaten dankzij een constructieve manier van overleg. Voor de inrichting van het skatepark moet dit behandeld worden door het AGB. Op een laatste overleg werd dan ook het engagement genomen om de vraag naar verlichting mee te nemen naar het AGB ter behandeling.
Raadslid Frans De Cock dankt de schepen.
Er wordt niet gestemd.
//