Terug Gemeenteraad

ma 29/01/2024 - 20:00 raadzaal

Openbare zitting

Secretariaat

Aankopen en contracten

Financiën

Mobiliteit

Patrimonium

Personeel

Ruimtelijke Ordening

  • Via Digitaal Vlaanderen werd in 2022 het Vastgoedinformatieplatform (VIP) opgericht. Het Vastgoedinformatieplatform is een generiek gegevensdelingsplatform dat de uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk maakt. De gemeente voegt haar eigen brongegevens toe en controleert de uiteindelijke inhoud alvorens het document af te leveren.

    In oktober 2022 ging het Vastgoedinformatieplatform van start voor notarissen en vastgoedmakelaars en sindsdien behandelen steeds meer steden en gemeenten aanvragen via het nieuwe systeem. Op 21 november 2022 werd door de gemeenteraad van Westerlo de toetreding tot het VIP evenals een aangepast retributiereglement vastgoedinformatie in functie hiervan goedgekeurd.

    Het VIP-decreet, dat tot doel heeft de vastgoedinformatie geïntegreerd en uniform te ontsluiten en uit te wisselen, werd op 22 december 2023 goedgekeurd door de Vlaamse regering en ging van kracht op 1 januari 2024. Het VIP-decreet maakt vanaf 1 januari 2024 het gebruik van het VIP verplicht voor alle gemeenten en voor alle aanvragers.

    Naar aanleiding van de goedkeuring van het VIP-decreet op 22 december 2023 dient door de gemeenteraad nu een aangepast retributiereglement goedgekeurd te worden.

    De gemeente bepaalt autonoom de retributie voor de verstrekking van de vastgoedinformatie. Deze retributie zal na het in werking treden van het VIP-decreet geïnd worden door het Vlaams Datanutsbedrijf Athumi en maandelijks doorgestort worden aan de gemeente. Vanaf 1 januari 2024 dient door de aanvrager nog een extra platformretributie betaald te worden aan de Vlaamse Overheid.

Staf

  • De lokale besturen Herselt, Hulshout en Westerlo wensen in de toekomst versterkt samen te werken rond het (optimaliseren van) het informatiebeheer en het beheer van de archieven en documenten van deze lokale besturen. Om deze samenwerking vorm te geven wordt een intergemeentelijke vereniging "Intergemeentelijk Archief- en Informatiebeheer" opgericht met als doel methodieken te ontwikkelen en toe te passen voor de organisatie van het informatiebeheer, de archiefvorming en archiefbeheer, zowel digitaal als analoog, van de deelnemende lokale besturen.

  • De gemeentebesturen van Herselt, Hulshout en Westerlo onderzochten de piste van een intergemeentelijke samenwerking op het vlak van noodplanning. Door te opteren voor een schaalvergroting door middel van een intergemeentelijke noodplanningscoördinator wensen de gemeentebesturen van Herselt, Hulshout en Westerlo samen te investeren in expertise, ervaring en zekerheid om op het vlak van noodplanning en crisisbeheer maximaal in te zetten op een zo efficiënt en effectief mogelijke manier. Een samenwerkingsovereenkomst werd opgemaakt die een zo uniform mogelijke werkwijze rond algemene en bijzondere nood- en interventieplannen, actiekaarten, veiligheidsvergaderingen, evacuatieprocedures, organisatie van noodplanoefeningen, een gestroomlijnde beleidscoördinatie van incidenten en een optimalisering van de coördinatie voor, tijdens en na de multidisciplinaire samenwerking op het vlak van crisissen, beoogt.

    De gemeenteraad dient de samenwerkingsovereenkomst intergemeentelijke noodplanningscoördinator tussen de gemeentebesturen van Herselt, Hulshout en Westerlo goed te keuren.

Toegevoegde agendapunten raadsleden