Voorzitter Maurice Van Hemelen opent de vergadering en heet de raadsleden welkom.
Raadsleden Ronny Goossens en Bert Wellens melden dat zij aansluitend op de behandeling van de agenda nog vragen aan de raad wensen te stellen.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 22 mei 2023 worden goedgekeurd.
De financiële verdeelsleutel 2024 moet door alle gemeenteraden worden goedgekeurd. Indien een gemeenteraad de verdeelsleutel niet goedkeurt, zal de gouverneur een beslissing nemen.
Hoofdstuk II van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, BS 31 juli 2007.
Het koninklijk besluit van 23 augustus 2014 houdende vaststelling van de inventaris- en schattingsregels van de roerende en onroerende goederen van de gemeenten aangewend voor de uitvoering van de opdrachten van de brandweerdiensten, BS 29 oktober 2014.
Als het akkoord niet bereikt wordt, stelt de bevoegde provinciegouverneur de dotaties van de gemeenten vast, rekening houdende met verschillende criteria voor elke gemeente. Deze criteria komen grotendeels overeen met deze in dit besluit.
De gemeenteraad keurt volgende financiële verdeelsleutel voor 2024 voor Brandweer zone Kempen goed:
Gemeente/stad | % 2024 |
Geel | 21,34% |
Mol | 15,44% |
Herentals | 10,70% |
Westerlo | 10,34% |
Balen | 8,76% |
Laakdal | 4,64% |
Herselt | 3,52% |
Olen | 5,09% |
Grobbendonk | 4,21% |
Retie | 2,53% |
Hulshout | 2,34% |
Meerhout | 3,50% |
Dessel | 2,58% |
Herenthout | 3,21% |
Vorselaar | 1,80% |
De gemeenteraad keurt goed dat een eerste verrekening van de goederen wordt doorgevoerd op het investeringsbudget 2024 als volgt:
Gemeente/stad | Bedrag/jaar |
Geel | -6 539,30 |
Mol | -96 295,79 |
Herentals | -65 023,84 |
Westerlo | -21 632,80 |
Balen | -11 991,22 |
Laakdal | +40 856,36 |
Herselt | +40 760,73 |
Olen | +44 681,87 |
Grobbendonk | -38 772,49 |
Retie | +26 702,01 |
Hulshout | +25 363,08 |
Meerhout | +32 248,98 |
Dessel | +24 597,98 |
Herenthout | -14 962,95 |
Vorselaar | +20 007,38 |
Schepen Filip Verrezen geeft toelichting bij het agendapunt en geeft aan dat met de opmerkingen uit de bewonersvergadering in het ontwerp uitdrukkelijk rekening werd gehouden. De parking wordt vernieuwd en vergroend, met bomen en lage begroeiing. Schepen Verrezen verwijst verder naar de aangepaste raming en bestek, in functie van de technische verslagen. De werken dienen gefaseerd te verlopen, in nauw overleg met alle partners.
Raadslid Frans De Cock verwijst naar de einddatum augustus 2024 en het gegeven dat Pidpa het opdrachtgevend bestuur is. Hij vraagt of Pidpa rekening houdt met bijvoorbeeld de school en haar activiteiten. Verder informeert raadslid De Cock wanneer er exact zal begonnen worden en in verband met de parking of er gewerkt wordt met enkel richting.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat er wat de parking betreft er een beperkte gracht zal zijn en dat er gewerkt wordt met enkel richting, zoals in de bijlagen op de plannen te zien is. Wat de aanvangsdatum betreft, dat heeft een opdrachtgever niet altijd in de hand, maar het zal in elk geval na de zomer zijn en in overleg met de school.
Bij Pidpa is dit project gekend onder dossiernummers K-21-100 (Weg- en rioleringswerken in Wolfstraat, Paddekens en Denis Voetsstraat) en onder dit dossiernummer zal de gezamenlijke aanbesteding uitgevoerd worden.
Het aanbestedingsdossier voor de uitvoering van project nr; K-21-100 voorziet de openbare procedure als plaatsingsprocedure .
De opdracht van werken wordt uitgevoerd deels voor rekening van de gemeente, deels voor rekening van Pidpa. Iedere entiteit is verantwoordelijk voor het tijdig betalen van zijn aandeel in de kosten.
De totale raming voor de opdracht met ref. K-21-100
bedraagt 1.119.507,5 euro excl. btw of 1.189.992,29 euro incl. btw, waarvan 379.199,00 euro excl. btw of 449.683,79 euro incl. btw medecontractant (waarvan 66.825,99 euro 21% btw en 3.658,80 euro 6% btw) tlv van de gemeente.
Het gedeelte derde betaler wordt na de werken doorgerekend aan de gemeente (deze bevat wegeniswerken ten laste van de gemeente). Op deze manier zal gemeente Westerlo hier geen btw op betalen. Het gedeelte ‘werken tlv derden’ zal rechtstreeks aangerekend worden aan de gemeente. Hier zal gemeente Westerlo wel btw op betalen. De andere posten zijn ten laste van Pidpa ( en worden dus betaald met de SAN rekening). Deze verdeling van de posten is zoals vastgelegd in business plan Hidrorio (Pidpa), volgende bepalingen zijn van toepassing:
- aanleg RWA + DWA 100% ten laste van Pidpa
- 4m wegherstel + kantstroken ten laste van Pidpa, overige wegenis in derde betaler
- voetpaden 50% ten laste van Pidpa, overige ten laste van gemeente
- verfraaiingswerken parking ten laste van gemeente.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen;
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het aanbestedingsdossier en bijhorende raming mbt de uitvoering voor het project K-21-100 met het oog op de gezamenlijke uitvoering van de wegen- en rioleringswerken in Wolfstraat, Paddekens en Denis Voetsstraat in Westerlo-centrum waarbij Pidpa zal optreden als opdrachtgevend bestuur. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in de opdrachtdocumenten met ref. Project nr. K 21 – 100 S en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsdopdrachten. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van openbare procedure.
De uitgaven voor de wegeniswerken in kader van het project zijn voorzien op het investeringsbudget onder Actie000073 'We investeren in onze openbare wegen en in een duurzame en veilige weginfrastructuur, met extra aandacht voor de zwakke weggebruiker en onderzoeken de mogelijkheden om het straatbeeld waar mogelijk maximaal te vergroenen' (R001699 – Wolfstraat – Denis Voetsstraat : aandeel gemeente voor wegherstel, voetpaden en verfraaiingswerken aan parking).
Een afschrift van dit besluit wordt voor kennisgeving en voor verder gevolg overgemaakt aan Pidpa.
Schepen Kristof Welters geeft toelichting bij het agendapunt.
De gemeenteraad gaat akkoord met de delegatie van haar bevoegdheid naar het college van burgemeester en schepenen om nieuwe samenwerkingsovereenkomsten i.k.v. UiTPAS de Merode aan te gaan en te ondertekenen.
De gemeenteraad gaat akkoord met de uitbreiding van inwoners die recht hebben op een UiTPAS de Merode aan kansentarief voor volgende categorieën:
De gemeenteraad gaat akkoord met de toepassing van de 5%-regel i.k.v. de samenwerking met verenigingen binnen UiTPAS de Merode.
De gemeenteraad gaat akkoord om de jaarlijkse controle en verlening van de kansentarieven voor mensen met een verhoogde tegemoetkoming automatisch te laten verlopen via de koppeling met MAGDA.
De gemeenteraad gaat akkoord met de gewijzigde werkwijze voor de financiële verwerking.
De gemeenteraad gaat akkoord met de instap van alle academies van onze cultuurregio in UiTPAS de Merode en met de gemaakte afspraken:
De gemeenteraad gaat akkoord dat de gemeente Herselt vanaf 2024 mag toetreden tot de samenwerking UiTPAS de Merode indien de gemeente Herselt akkoord gaat met de huidige samenwerkingsovereenkomst aangevuld met deze afspraken.
Bovenstaande beslissingen worden samengebracht in een addendum dat toegevoegd wordt aan de reeds goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst UiTPAS de Merode. De gemeenteraad gaat akkoord met dit addendum.
Op 12 juni 2023 stelde de raad van bestuur van AGB Westerlo de jaarrekening 2022 vast inclusief de resultaatsverwerking. De rekeningen werden opgesteld conform de BBC-regelgeving en conform de NBB-regelgeving. Het jaarverslag van de raad van bestuur werd opgesteld conform de artikel III van het Wetboek van Economisch Recht.
Statuten AGB Westerlo (18 september 2017), hoofdstuk V
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 243: de raad van bestuur spreekt zich uit over de vaststelling van de jaarrekening voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De gemeenteraad brengt advies uit bij de jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf, tenzij de gemeenteraad ervoor gekozen heeft om alle leden van de gemeenteraad te benoemen als lid van de raad van bestuur.
Als de gemeenteraad geen advies heeft verstuurd aan de toezichthoudende overheid binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na de ontvangst van de jaarrekening door het gemeentebestuur, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus.
Het ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot de vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeninguittreksels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus.
Boek 3 artikel 3:47 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen waarin bepaald wordt dat de bestuurders de jaarrekening moeten opmaken en ter goedkeuring moeten voorleggen aan de algemene vergadering; dat de gemeenteraad als algemene vergadering fungeert en dat de gemeenteraad dus de door de van bestuur opgemaakte jaarrekening moet goedkeuren.
ok
De gemeenteraad neemt kennis van het accountantsverslag (Q&A).
De gemeenteraad keurt de jaarrekening van het AGB Westerlo in de vorm van een ondernemingsjaarrekening (NBB), zoals voorzien in het Wetboek van vennootschappen voor het dienstjaar 2022, goed. De gemeenteraad keurt het activiteitenverslag en bijlagen goed.
De gemeenteraad verleent een gunstig advies aan de BBC-jaarrekening 2022 van het AGB Westerlo.
De gemeenteraad verleent, na goedkeuring van de BBC-jaarrekening 2022 door de toezichthoudende overheid, kwijting aan de bestuurders.
Raadslid Bert Wellens zegt nog een aantal vragen te hebben bij de niet afgewerkte acties, met name de lokale gezondheidsbarometer, de strategische stock.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat de gemeente samen werkt met de zes gemeenten in de ELZ, waar men zulks ook wil uitwerken, ook wat betreft de stock.
Verder vraagt raadslid Bert Wellens of de acties rond de gele doos volledig worden afgebouwd.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat de gemeente zich intussen heeft ingeschreven in het project "gemeente op schema", zodat mensen een actueel medicatieschema hebben. Probleem is echter dat mensen de medicatieschema's niet aanpassen, niet up to date houden in de gele doos. Vandaar wordt er sterker samengewerkt met de verschillende medische beroepen.
Raadslid Bert Wellens zegt dat een aantal projecten lokale economie niet zijn uitgevoerd. Op dit moment is er geen medewerker lokale economie.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat er momenteel geen medewerker economie is, maar dat dit niet wil zeggen dat er geen acties worden genomen voor lokale economie en onze middenstand.
Raadslid Bert Wellens zegt te merken dat er regelmatig te weinig feestmateriaal voorhanden is en dat dit in de buurtgemeenten dan dient gehaald.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat de gemeente het feestmateriaal nog verder zal uitbreiden. Als er heel veel activiteiten tegelijk doorgaan, worden schattingen doorgevoerd en verdeeld over de divers activiteiten. Toch moet de gemeente erg beperkt beroep doen op gemeenten uit de buurt. Westerlo heeft een erg actief verenigingsleven, maar volgens schepen Verrezen is het feestmateriaal wel onder controle en worden er nog verschillende materialen bij aangekocht.
Raadslid Iris De Wever vraagt of het nog steeds enkel verenigingen zijn die mogen aanvragen.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat de gemeente niet uitleent aan privé-feestjes, wel aan bij voorbeeld opendeur-activiteiten van zelfstandigen, bedrijfjes, naast uiteraard de verenigingen.
Het ontwerp van de jaarrekening 2022 met alle bijhorende toelichtingsdocumenten werd voorgelegd.
De bundel van de jaarrekening 2022 werd toegelicht door de financiële directeur tijdens de financiële raadscommissie van 13 juni 2023.
De jaarrekening van de gemeente en het OCMW moet voor 30 juni van het jaar dat volgt op het jaar waarop de rekening betrekking heeft vastgesteld worden.
De gemeenteraad dient het deel van de jaarrekening 2022 van het OCMW, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed te keuren.
Hierdoor wordt de jaarrekening 2022 in zijn geheel definitief vastgesteld.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikelen 249, 260, 261 en 262
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus.
ok
De gemeenteraad stelt het deel van de jaarrekening 2022 van de gemeente vast.
De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening 2022 van het OCMW, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed.
Hierdoor wordt de jaarrekening 2022 in zijn geheel definitief vastgesteld.
De door de raad vastgestelde jaarrekening 2022, de toelichting en documentatiebundel worden samen met een kopie van het raadsbesluit gepubliceerd op de website van de gemeente overeenkomstig de publicatieverplichtingen in het decreet over het lokaal bestuur (DLB). Na de publicatie wordt een melding van de publicatie bezorgd aan de toezichthoudende overheid via het digitale loket lokale besturen en wordt de digitale rapportering van de jaarrekening 2022 verstuurd.
Raadslid Ronny Goossens verwijst naar het financiële risico zoals omschreven door de financieel directeur.
Om in aanmerking te komen voor het verkrijgen van een renteloze lening, moeten de verenigingen aan de volgende voorwaarden voldoen:
Duiding financieel risico
Het belangrijkste financieel risico dat zich kan voordoen is dat vzw Blauwvoet Oevel de kapitaalaflossingen niet (tijdig) kan terugbetalen aan de gemeente.
Aangezien er geen rente van toepassing is zit hier ook geen indekking tegen dit risico verwerkt.
De voornaamste courante inkomstenbron van vzw Blauwvoet Oevel zijn de sponsoring vanwege het bedrijfsleven, welke contractueel vastligt, en de opbrengsten van drankverkoop en lidgelden. In het financieel plan zijn deze inkomsten toereikend om de aflossingen terug te betalen. Uit het financieel plan kan ook afgeleid worden dat er voldoende reserves zijn van waaruit de tekorten kunnen bijgepast worden.
Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur
Reglement renteloze leningen aan verenigingen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 22 maart 2004
ok
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag van een renteloze lening van vzw Blauwvoet Oevel en de bijhorende financiële planning
De gemeenteraad neemt kennis van de toetsing van dit aanvraagdossier aan de voorwaarden uit het gemeentelijk reglement renteloze leningen aan verenigingen en hecht zijn goedkeuring hieraan.
De gemeenteraad neemt kennis van de huidige erfpachtovereenkomst met vzw Blauwvoet Oevel waarbij reeds een recht van natrekking ten voordele van de gemeente werd opgenomen, echter niet voor alle percelen.
De gemeenteraad beslist om de bestaande akte of een nieuwe erfpachtakte op te stellen waarbij de gemeente het erfpachtrecht geeft inclusief een recht van natrekking in het voordeel van de gemeente voor alle percelen. De uiterste datum van ondertekening wordt vastgelegd op 31 december 2023.
Aangezien er reeds een recht van natrekking werd voorzien, dan wel op een deel van de percelen, mogen de eerste schijven toch reeds uitbetaald worden na goedkeuring en ondertekening van de leningsovereenkomst.
De gemeenteraad neemt kennis van de financiële risico's die in dit besluit werden beschreven
De gemeenteraad keurt de leningsovereenkomst goed en geeft de opdracht aan de voorzitter en algemeen directeur om deze te ondertekenen en voor te leggen aan vzw Blauwvoet Oevel ter ondertekening
Over de jaarrekening van de kerkfabriek moet de gemeenteraad binnen de 50 dagen na ontvangst een advies formuleren en dit aan de gouverneur bezorgen.
De jaarrekening 2022 van de kerkfabriek van Oosterwijk werd nagekeken en er werden geen onregelmatigheden vastgesteld.
ok
De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekening dienstjaar 2022 van de kerkfabriek O.L.Vrouw Bezoeking Oosterwijk met een exploitatieoverschot van 22.449,59 euro en met een saldo op investeringen van 0,00 euro.
Dit besluit wordt ingediend via het Loket lokaal bestuur Vlaanderen en via Religiopoint.
Over de jaarrekening van de kerkfabriek moet de gemeenteraad binnen de 50 dagen na ontvangst een advies formuleren en dit aan de gouverneur bezorgen.
De jaarrekening 2022 van de kerkfabriek van Tongerlo werd nagekeken en er werden geen onregelmatigheden vastgesteld.
ok
De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekening dienstjaar 2022 van de kerkfabriek Sint-Anna Tongerlo met een exploitatieoverschot van 31.667,72 euro en met een saldo op investeringen van -15.000 euro (ondertussen rechtgezet via budgetwijziging).
Dit besluit wordt ingediend via het Loket lokaal bestuur Vlaanderen en via Religiopoint.
Over de jaarrekening van de kerkfabriek moet de gemeenteraad binnen de 50 dagen na ontvangst een advies formuleren en dit aan de gouverneur bezorgen.
De jaarrekening 2022 van de kerkfabriek van Zoerle-Parwijs werd nagekeken en er werden geen onregelmatigheden vastgesteld.
ok
De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekening dienstjaar 2022 van de kerkfabriek Sint-Niklaas Zoerle-Parwijs met een exploitatieoverschot van 33.488,65 euro en met een saldo op investeringen van 0,00 euro.
Dit besluit wordt ingediend via het Loket lokaal bestuur Vlaanderen en via Religiopoint.
Over de jaarrekening van de kerkfabriek moet de gemeenteraad binnen de 50 dagen na ontvangst een advies formuleren en dit aan de gouverneur bezorgen.
De jaarrekening 2022 van de kerkfabriek van Voortkapel werd nagekeken en er werden geen onregelmatigheden vastgesteld.
ok
De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekening dienstjaar 2022 van de kerkfabriek O.L.V. Ten Hemel Opgenomen Voortkapel met een exploitatieoverschot van 29.639,36 euro en met een saldo op investeringen van 0,00 euro.
Dit besluit wordt ingediend via het Loket lokaal bestuur Vlaanderen en via Religiopoint.
Over de jaarrekening van de kerkfabriek moet de gemeenteraad binnen de 50 dagen na ontvangst een advies formuleren en dit aan de gouverneur bezorgen.
De jaarrekening 2022 van de kerkfabriek van Westerlo-centrum werd nagekeken en er werden geen onregelmatigheden vastgesteld.
De ontbrekende rekeninguittreksels van de patrimoniumrekening werden, na opvraging, toegevoegd.
Hieruit blijkt nu wel dat in de "Actualisering inventaris jaarrekening 2022", bij deel "2. Patrimoniumrekeningen", een verkeerd bedrag voor de patrimoniumrekeningen bij Nagelmackers werd ingevuld. Nieuw bedrag zou 57.239,27 euro i.p.v. de vermelde 572.339,27 euro moeten zijn. Daardoor is ook de tabel "Staat van het vermogen - jaarrekening 2022" onjuist.
ok
De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekening dienstjaar 2022 van de kerkfabriek Sint-Lambertus Westerlo met een exploitatieoverschot van 28.936,51 euro en met een saldo op investeringen van 0,53 euro.
Dit besluit wordt ingediend via het Loket lokaal bestuur Vlaanderen en via Religiopoint.
Over de jaarrekening van de kerkfabriek moet de gemeenteraad binnen de 50 dagen na ontvangst een advies formuleren en dit aan de gouverneur bezorgen.
De jaarrekening 2022 van de kerkfabriek van Oevel werd nagekeken en er werden geen onregelmatigheden vastgesteld.
Via een interne kredietaanpassing hadden nog enkele budgetoverschrijdingen van grootboekrekeningen kunnen weggewerkt worden.
ok
De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekening dienstjaar 2022 van de kerkfabriek Sint-Michiel Oevel met een exploitatieoverschot van 20.146,83 euro en met een saldo op investeringen van 23.438,86 euro.
De gemeenteraad verzoekt het kerkbestuur om het overschot op de Z-waarde (investeringen) in 2023 weg te werken met een budgetwijziging.
Dit besluit wordt ingediend via het Loket lokaal bestuur Vlaanderen en via Religiopoint.
Over de jaarrekening van de kerkfabriek moet de gemeenteraad binnen de 50 dagen na ontvangst een advies formuleren en dit aan de gouverneur bezorgen.
De jaarrekening 2022 van de kerkfabriek van Heultje werd nagekeken en er werden geen onregelmatigheden vastgesteld.
ok
De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekening dienstjaar 2022 van de kerkfabriek Sint-Carolus Borromeus Heultje met een exploitatieoverschot van 63.047,77 euro en met een saldo op investeringen van 0,00 euro.
Dit besluit wordt ingediend via het Loket lokaal bestuur Vlaanderen en via Religiopoint.
Door het nemen van deze verkeersmaatregelen zal de verkeersveiligheid en -leefbaarheid voor alle weggebruikers en in het bijzonder voor de zwakke weggebruikers, op bovenvermelde plaatsen verhogen.
De koninklijke besluiten van 16 maart 1968 en 1 december 1975 over de politie van het wegverkeer zijn van toepassing samen met het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en het ministerieel rondschrijven van 7 mei 1999 over de plaatsing van de verkeerstekens. Wat betreft aanvullende reglementen, moet er sinds 1 mei 2019 voldaan worden aan de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad besluit om aan onderstaande artikelen van het gecoördineerd politiereglement van 2 april 1990 het volgende toe te voegen of te wijzigen:
Schepen Kristof Welters geeft toelichting bij het agendapunt.
Raadslid Frans De Cock zegt graag een zin toe te voegen bij artikel 2: "waarbij het doorgaand zwaar vrachtvervoer in de dorpskernen wordt ingeperkt".
Voorzitter Maurice Van Hemelen geeft weer dat het agendapunt ter kennisname voorligt.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Kempen en ontwerp plan-MER.
De gemeenteraad vraagt extra aandacht voor volgende punt:
• de ontsluiting van de a-typische bedrijventerreinen Heultje - Hulshout laten verlopen door middel van een evenwichtige spreiding van het vrachtvervoer, waarbij het doorgaand zwaar vrachtvervoer in de dorpskernen wordt ingeperkt .
Schepen Kelly Verboven geeft toelichting bij de agendapunten onderwijs.
De gemeenteraad keurt de inrichting goed van 12 lestijden onderwijzer (in het kader van de aanwending van het werkingsbudget voor aanwerving van personeel) voor het schooljaar 2023-2024 in de gemeentelijke basisschool van Heultje.
De gemeenteraad zal de nodige kredieten voorzien bij de eerstvolgende wijziging van het meerjarenplan.
De gemeenteraad keurt de inrichting goed van 12 lestijden onderwijzer (in het kader van de aanwending van het werkingsbudget voor aanwerving van personeel) voor het schooljaar 2023-2024 in de gemeentelijke basisschool van Oevel.
De gemeenteraad zal de nodige kredieten voorzien bij de eerstvolgende wijziging van het meerjarenplan.
De gemeenteraad keurt de inrichting goed van 12 lestijden onderwijzer (in het kader van de aanwending van het werkingsbudget voor aanwerving van personeel) voor het schooljaar 2023-2024 in de gemeentelijke basisschool van Voortkapel.
De gemeenteraad zal de nodige kredieten voorzien bij de eerstvolgende wijziging van het meerjarenplan.
Advies
Er vond overleg plaats over de keuze van een leersteuncentrum in de schoolraden van Heultje, Oevel en Voortkapel van 1 maart 2023 waarbij de keuze van het leersteuncentrum LSC Kosmos in consensus werd aanvaard.
Argumentatie
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 maart 2023 waarbij het schoolbestuur op 1 september 2023 met zijn scholen gewoon basisonderwijs (gemeentelijke basisschool van Heultje, Oevel en Voortkapel) aansluit bij:
ILOV Leersteuncentrum KOSMOS
instellingsnummer 145508
Maatschappelijke zetel: Stadsbestuur Geel
Werft 20
2440 Geel
De gemeente kan dit recht van voorkoop uitoefenen ten gevolge van de Vlaamse Wooncode ter realisatie van haar sociaal woningaanbod. Het gaat hier over een functioneel recht van voorkoop omdat de oorsprong van het recht ligt in het handelen of eerder in het nalaten van de eigenaar en hierdoor is de woning opgenomen in de lijst van leegstand.
Artikel 9, van de Organieke Wet op het Notariaat bevat de algemene advies- en informatieverplichting van de notaris.
Artikel 41, Decreet Lokaal Bestuur. De gemeenteraad beslist over de aankoop en verkoop van een onroerend goed.
Artikels 2.9 tot en met 2.14 van de Vlaamse Wooncode Wonen.
De gemeenteraad neemt kennis van het recht van voorkoop van de woning gelegen Gevaertlaan 191, te Westerlo met een oppervlakte van 648m2. De woning wordt uit de hand verkocht door notaris Bart Van Thielen voor een prijs van 215.000€. Dit recht van voorkoop wordt aangeboden in het kader van de Vlaamse Wooncode.
De raad doet principieel afstand van het recht van voorkoop van de woning gelegen Gevaertlaan 191 te Westerlo.
Schepen Filip Verrezen geeft toelichting bij het agendapunt en verduidelijkt dat door de aankoop van deze site, zij haar functie als parking kan blijven uitoefenen. Bedoeling is om op termijn de gebouwen minstens gedeeltelijk af te breken en de parking verder uit te breiden. De eigenaar is akkoord met het schattingsbedrag dat werd opgemaak, door de gemeente aangestelde, landmeter. Wat de tijdelijke huisvesting van een vereniging betreft, is het vandaag nog wat voorbarig om hierover uitspraken te doen aangezien er nog geen besprekingen werden gehouden.
Raadslid Bert Wellens zegt dat dit een goede zaak zal zijn voor het parkeerprobleem. Mochten de evangelische christenen naar deze plek komen, wordt volgens hem toch ook extra mobiliteit aangetrokken. Hij verwijst hiervoor naar het dossier Crilsplein.
Raadslid Frans De Cock zegt dat de omschrijving momenteel nog erg vaag is. Wordt er een parkeergarage gebouwd, ondergronds, enkel bovengronds? Verder zegt hij dat de verwijzing naar de evangelische christenen er toch wel wat ongelukkig staat. Het beroep is wel degelijk afgewezen door de provincie. Mocht de vereniging akkoord zijn om tijdelijk het gebouw te gebruiken, zegt hij hier geen probleem mee te hebben.
Schepen Filip Verrezen antwoordt wel akkoord te zijn om de zin in te korten. Met het perceel is wel heel wat mogelijk om bijkomende parking te creëren, maar concrete plannen zijn er nog niet.
Burgemeester Guy Van Hirtum zegt te willen vermijden dat er verkeersproblemen zouden ontstaan. Momenteel geeft het initiatief op het OCMW ook geen overlast. Het project op Crilsplein was wel heel wat uitgebreider.
In eerste instantie is het de bedoeling om met deze aankoop het parkingsprobleem in Westerlo Centrum grotendeels op te lossen door het pand volledig of deels af te breken en te gebruiken als randparking. In tussentijd kan het pand nog dienen om de Evangelische Christenen tijdelijk te huisvesten gezien de definitieve plannen voor de bouw van het gemeenschapscentrum nog niet zijn goedgekeurd.
- artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur - de gemeenteraad beslist over de aankoop van een onroerend goed
- omzendbrief KB/ABB2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van erkende erediensten.
Er is momenteel geen krediet beschikbaar, dus kan er geen gunstig financieel beleidsadvies afgeleverd worden. Dit advies staat echter los van de opportuniteit van deze aankoop.
Voordat enige overeenkomst wordt getekend of bindende toezegging wordt gedaan door het gemeentebestuur dient het nodige krediet voorzien te worden. Dit kan door aanpassing van de ramingen (schrapping van andere investeringsprojecten) of bij de eerstvolgende AMJP. Er dient voorzichtig omgegaan te worden met niet voorziene projecten welke een significante impact hebben op de financiële evenwichten.
De raad verklaart de intentie te hebben om de Carrefoursite, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie B nr. 439Y, 440F en 440X, in eigendom van bouwbedrijf DR aan te kopen volgens de waarde van het schattingsverslag, De Groot & Celen, van 1.506.000 euro excl. notariskosten.
Het definitieve besluit tot aankoop en het goedkeuren van de ontwerpakte worden voorgelegd aan de volgende raad.
Raadslid Frans De Cock zegt dat het schattingsverslag geen enkel referentiepunt toont. Hij voegt er aan toe dat een soortgelijk dossier een lager bedrag per m² kende. Verder vraagt hij wat het betekent dat het hier een bebost terrein is dat al enkele jaren in gebruik is, en of er hier boscompensatie betaald dient te worden.
Raadslid Vicky Cools zegt dat de gemeente momenteel nog vier provinciale voetbalploegen kent. Er zijn aankopen gedaan voor Tongerlo, nu voor Oevel. Voor Immervoort zijn er geen aankopen gedaan en zij zijn dan zelf op zoek gegaan. Heultje heeft een grond ter grootte van een jeugdterrein verkregen. Heultje dient dan ook terrein te huren aan Sporta. Raadslid Cools zegt dat hier dan ook verschillend wordt omgegaan met de verschillende voetbalploegen.
Burgemeester Guy Van Hirtum antwoordt dat wat betreft het schattingsverslag, de referenties nog wel zullen worden opgevraagd. Hij voegt er aan toe dat het vorige agendapunt, in verband met Carrefour, wel alvast aantoont dat deze schatter erg betrouwbare resultaten aflevert. Burgemeester Van Hirtum zegt dat de opmerking van raadslid Cools hem wel wat verbaast. Voor clubs, aangesloten bij de Belgische voetbalbond, heeft de gemeente steeds, waar mogelijk, gezorgd voor ondersteuning naar terreinen toe. Anderzijds wenst de gemeente ook dat grond efficiënt wordt gebruikt, vandaar een extra subsidiereglement voor kunstgrasvelden. Zijn er mogelijkheden, dan onderneemt de gemeente het nodige om grond te verwerven. Burgemeester Van Hirtum voegt er aan toe dat de gemeente een uitgesproken sportief imago heeft, mede door de inspanningen naar Sporta toe. De bemerking dat er met twee mate en gewichten te werk wordt gegaan, ervaart hij als toch wat scherp.
Raadslid Hans Van Lommel verduidelijkt dat het de bedoeling is dat de club de boscompensatie zal betalen. Momenteel wordt één tiende van het beboste deel gebruikt.
Raadslid Ronny Goossens vraagt wie het aanbrengen van de aansluitingen van nutsvoorzieningen betaalt.
Burgemeester Guy Van Hirtum antwoordt dat de gemeente zoals steeds de rekening tot aan het perceel voor zich neemt.
Raadslid Frans De Cock wenst als stemverklaring voor zijn fractie te vermelden dat er onthouden wordt omdat in het schattingsverslag geen referenties staan.
Op het nieuw aangekochte perceel kan een bijkomend voetbalterrein worden aangelegd dat noodzakelijk is voor de goede werking van de club. Op die manier kan de groei van het aantal jeugdspelers en jeugdploegen opgevangen worden.
- artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur - de gemeenteraad beslist over de aankoop van een onroerend goed.
De gemeenteraad keurt de aankoop van het perceel grond gelegen Ilsestraat, kadastraal gekend als 4e afdeling sectie A perceelnummer 44/deel (lot1), voor de aankoopprijs van 161.085 euro goed.
Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, ten behoeve van de voetbalclub vzw Blauwvoet en andere recreatieve doeleinden.
Het dossier en de ontwerpakte, verleden voor notaris Marc Verlinden, worden goedgekeurd.
De gemeenteraad beslist om krediet te verschuiven van R2039 (Renovatie Reflex) naar R1697 (Patrimoniumverrichtingen - algemeen uitgavenbudget terreinen) zodat er voldoende krediet voorzien is voor deze aankoop (58.835 EUR) en eventuele aktekosten.
Dit perceel zal, na de aankoop, ook dienen opgenomen te worden in een erfpachtakte tussen de gemeente en vzw Blauwvoet Oevel.
Decreet lokaal bestuur
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn. Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten.
Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportage over organisatiebeheersing van 2023 over het jaar 2022.
(i) Algemeen
De buitengewone algemene vergadering van Zonnige Kempen zal moeten beslissen over de goedkeuring van de fusie door overneming tussen Zonnige Kempen (als overgenomen vennootschap) en Geelse Huisvesting (als overnemende vennootschap).
Deze fusies door overneming en overdrachten van bedrijfstakken kaderen binnen de hervorming van de sociale huisvestingssector en meer bepaald het decreet 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen en de vorming van de erkende woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kempen-Zuid. Meer in het bijzonder zouden in dat verband de volgende herstructureringen plaatsvinden:
Verrichting | Beschrijving |
Verrichting 1 | Overdracht van bedrijfstak onder bezwarende titel door SVK ISOM VZW aan Geelse Huisvesting BV overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 2 | Overdracht van bedrijfstak onder bezwarende titel door SVK Zuiderkempen VZW aan Geelse Huisvesting BV overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 3 | Fusie door overneming van Zonnige Kempen CVBA-SO door Geelse Huisvesting BV overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 4 | Fusie door overneming van Kleine Landeigendom Zuiderkempen CVBA-SO door Geelse Huisvesting BV overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 5 | Fusie door overneming van De Woonbrug NV-SO door Geelse Huisvesting BV overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
De bestuursorganen van Zonnige Kempen en Geelse Huisvesting hebben in dat kader een gezamenlijk fusievoorstel (conform Art. 12:25 WVV) en bijhorend bijzonder verslag (conform Art. 12:26 WVV) goedgekeurd (in Bijlage gevoegd) waarbij de nadere achtergrond rond de fusie door overneming zelf nader worden toegelicht.
In dat verband werd eveneens een controleverslag opgesteld door de commissaris van Zonnige Kempen overeenkomstig art. 12:26 WVV. Deze documenten worden eveneens in bijlage gevoegd.
(II) Financieel
Ingevolge de voorgenomen fusie door overneming, zal de gemeente haar aandelen die zij momenteel aanhoudt in Zonnige Kempen omruilen tegen nieuw uitgegeven aandelen op het niveau van Geelse Huisvesting waarbij voor ieder bestaand aandeel dat de gemeente aanhoudt in Zonnige Kempen het aantal aandelen dat vermeld wordt in de bijgevoegde Excel worden uitgegeven. Deze nieuwe aandelen zullen de rechten en verplichtingen hebben zoals toegelicht in het fusievoorstel en het fusieverslag. Er zullen uit hoofde van de fusie door overneming derhalve geen bijkomende financiële engagementen worden gecreëerd voor de gemeente.
AGENDAPUNT: Geelse Huisvesting – Benoeming bestuurders – Goedkeuring
(a) Algemeen
Overeenkomstig het voorstel van gewijzigde statuten van Geelse Huisvesting, wordt voorzien in een bindende voordrachtregeling voor bestuurders door de lokale besturen binnen het werkingsgebied, en bovendien één bestuurder die wordt benoemd op voordracht van de private aandeelhouders.
In dat verband zal de gemeente (ingevolge de fusie) beschikken over een bindend voordrachtrecht om kandidaten voor te dragen voor een bestuursmandaat binnen Geelse Huisvesting (op dat ogenblik LeefGoed) met dien verstande dat het effectieve keuzerecht om een bepaalde kandidaat te weerhouden wettelijk voorbehouden is aan de algemene vergadering van de aandeelhouders (nieuwe samenstelling na de fusieverrichtingen) van Geelse Huisvesting (op dat ogenblik LeefGoed). Om die reden dienen er meer kandidaten te worden voorgedragen dan er effectieve bestuursmandaten mogen worden ingevuld.
In dat kader worden de volgende personen als kandidaten voorgedragen om namens de gemeente te zetelen binnen het bestuursorgaan van Geelse Huisvesting (op dat ogenblik LeefGoed):
(b) Financieel
Deze beslissing zal geen bijkomende financiële engagementen creëren voor de gemeente in haar hoedanigheid als aandeelhouder van Geelse Huisvesting.
De voormelde punten op de agenda van de buitengewone algemene vergaderingen, waarbij namens de gemeente als aandeelhouder een beslissing moet worden genomen en die voorgelegd worden op voormelde buitengewone algemene vergadering van Zonnige Kempen en Geelse Huisvesting op 30 juni 2023, worden integraal goedgekeurd.
Mevrouw Marleen Nevelsteen wordt volmacht gegeven om de gemeente te vertegenwoordigen op voormelde buitengewone algemene vergadering van Zonnige Kempen en Geelse Huisvesting op 30 juni 2023 teneinde ter vergadering de stemrechten van de gemeente uit te oefenen overeenkomstig bovenstaande beslissing. Te dien einde wordt de bijgevoegde volmacht eveneens goedgekeurd.
Volgende vertegenwoordiger wordt voorgedragen om namens de gemeente Westerlo te zetelen binnen het bestuursorgaan van Leefgoed:
* de heer Paul Helsen.
(i) Algemeen
De buitengewone algemene vergadering van Kleine Landeigendom Zuiderkempen zal moeten beslissen over de goedkeuring van de fusie door overneming tussen Kleine Landeigendom Zuiderkempen (als overgenomen vennootschap) en Geelse Huisvesting (als overnemende vennootschap).
Deze fusies door overneming en overdrachten van bedrijfstakken kaderen binnen de hervorming van de sociale huisvestingssector en meer bepaald het decreet 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen en de vorming van de erkende woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kempen-Zuid. Meer in het bijzonder zouden in dat verband de volgende herstructureringen plaatsvinden:
Verrichting | Beschrijving |
Verrichting 1 | Overdracht van bedrijfstak onder bezwarende titel door SVK ISOM VZW aan Geelse Huisvesting BV overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 2 | Overdracht van bedrijfstak onder bezwarende titel door SVK Zuiderkempen VZW aan Geelse Huisvesting BV overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 3 | Fusie door overneming van Zonnige Kempen CVBA-SO door Geelse Huisvesting BV overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 4 | Fusie door overneming van Kleine Landeigendom Zuiderkempen CVBA-SO door Geelse Huisvesting BV overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 5 | Fusie door overneming van De Woonbrug NV-SO door Geelse Huisvesting BV overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
De bestuursorganen van Kleine Landeigendom Zuiderkempen en Geelse Huisvesting hebben in dat kader een gezamenlijk fusievoorstel (conform Art. 12:25 WVV) en bijhorend bijzonder verslag (conform Art. 12:26 WVV) goedgekeurd (in Bijlage gevoegd) waarbij de nadere achtergrond rond de fusie door overneming zelf nader worden toegelicht.
In dat verband werd eveneens een controleverslag opgesteld door de commissaris van Kleine Landeigendom Zuiderkempen overeenkomstig art. 12:26 WVV. Deze documenten worden eveneens in bijlage gevoegd.
(II) Financieel
Ingevolge de voorgenomen fusie door overneming, zal de gemeente haar aandelen die zij momenteel aanhoudt in Kleine Landeigendom Zuiderkempen omruilen tegen nieuw uitgegeven aandelen op het niveau van Geelse Huisvesting waarbij voor ieder bestaand aandeel dat de gemeente aanhoudt in Kleine Landeigendom Zuiderkempen het aantal aandelen dat vermeld wordt in de bijgevoegde Excel worden uitgegeven. Deze nieuwe aandelen zullen de rechten en verplichtingen hebben zoals toegelicht in het fusievoorstel en het fusieverslag. Er zullen uit hoofde van de fusie door overneming derhalve geen bijkomende financiële engagementen worden gecreëerd voor de gemeente.
AGENDAPUNT: Geelse Huisvesting – Benoeming bestuurders – Goedkeuring
(a) Algemeen
Overeenkomstig het voorstel van gewijzigde statuten van Geelse Huisvesting, wordt voorzien in een bindende voordrachtregeling voor bestuurders door de lokale besturen binnen het werkingsgebied, en bovendien één bestuurder die wordt benoemd op voordracht van de private aandeelhouders.
In dat verband zal de gemeente (ingevolge de fusie) beschikken over een bindend voordrachtrecht om kandidaten voor te dragen voor een bestuursmandaat binnen Geelse Huisvesting (op dat ogenblik LeefGoed) met dien verstande dat het effectieve keuzerecht om een bepaalde kandidaat te weerhouden wettelijk voorbehouden is aan de algemene vergadering van de aandeelhouders (nieuwe samenstelling na de fusieverrichtingen) van Geelse Huisvesting (op dat ogenblik LeefGoed). Om die reden dienen er meer kandidaten te worden voorgedragen dan er effectieve bestuursmandaten mogen worden ingevuld.
In dat kader worden de volgende personen als kandidaten voorgedragen om namens de gemeente te zetelen binnen het bestuursorgaan van Geelse Huisvesting (op dat ogenblik LeefGoed):
(b) Financieel
Deze beslissing zal geen bijkomende financiële engagementen creëren voor de gemeente in haar hoedanigheid als aandeelhouder van Geelse Huisvesting.
De voormelde punten op de agenda van de buitengewone algemene vergaderingen, waarbij namens de gemeente als aandeelhouder een beslissing moet worden genomen en die voorgelegd worden op voormelde buitengewone algemene vergadering van Kleine Landeigendom Zuiderkempen en Geelse Huisvesting op 30 juni 2023, worden integraal goedgekeurd.
De heer Paul Helsen wordt volmacht gegeven om de gemeente te vertegenwoordigen op voormelde buitengewone algemene vergadering van Kleine Landeigendom Zuiderkempen en Geelse Huisvesting op 30 juni 2023 teneinde ter vergadering de stemrechten van de gemeente uit te oefenen overeenkomstig bovenstaande beslissing. Te dien einde wordt de bijgevoegde volmacht eveneens goedgekeurd.
Volgende vertegenwoordiger wordt voorgedragen om namens de gemeente Westerlo te zetelen binnen het bestuursorgaan van Leefgoed:
* de heer Paul Helsen.
(I) Algemeen
De buitengewone algemene vergadering van Geelse Huisvesting zal moeten beslissen over de goedkeuring van de fusie door overneming tussen de sociale huisvestingsmaatschappijen vermeld in het bovenvermeld overzicht (waarbij deze maatschappijen telkens als overgenomen vennootschap zullen fungeren en Geelse Huisvesting als overnemende vennootschap).
Bovendien zal Geelse Huisvesting (als verkrijgende vennootschap) de begunstigde zijn van een aantal overdrachten van bedrijfstakken door de verschillende sociale verhuurkantoren binnen het werkingsgebied Kempen-Zuid (als overdragende entiteiten), eveneens overeenkomstig het bovenstaand overzicht.
Deze fusies door overneming en overdrachten van bedrijfstakken kaderen binnen de hervorming van de sociale huisvestingssector en meer bepaald het decreet 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen en de vorming van de erkende woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kempen-Zuid. Meer in het bijzonder zouden in dat verband de volgende herstructureringen plaatsvinden:
Verrichting | Beschrijving |
Verrichting 1 | Overdracht van bedrijfstak onder bezwarende titel door SVK ISOM VZW aan Geelse Huisvesting BV overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 2 | Overdracht van bedrijfstak onder bezwarende titel door SVK Zuiderkempen VZW aan Geelse Huisvesting BV overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 3 | Fusie door overneming van Zonnige Kempen CVBA-SO door Geelse Huisvesting BV overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 4 | Fusie door overneming van Kleine Landeigendom Zuiderkempen CVBA-SO door Geelse Huisvesting BV overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 5 | Fusie door overneming van De Woonbrug NV-SO door Geelse Huisvesting BV overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
(II) Specifiek voor iedere fusie door overneming vermeld in bovenstaand overzicht
Voor iedere fusie door overneming vermeld in het bovenstaand overzicht, geldt het volgende:
(a) Algemeen
De bestuursorganen van de respectieve betrokken sociale huisvestingsmaatschappijen en Geelse Huisvesting hebben een gezamenlijk fusievoorstel (conform Art. 12:25 WVV) en bijhorend bijzonder verslag (conform Art. 12:26 WVV) goedgekeurd (in Bijlage gevoegd) waarbij de nadere achtergrond rond iedere fusie door overneming zelf nader wordt toegelicht.
In dat verband werd eveneens een controleverslag opgesteld door de commissaris van ieder van de betrokken sociale huisvestingsmaatschappijen overeenkomstig art. 12:26 WVV. Deze documenten worden eveneens in bijlage gevoegd.
(b) Financieel
Ingevolge de voorgenomen fusies door overneming, zullen de aandeelhouders van de verschillende overgenomen vennootschappen de aandelen die zij momenteel aanhouden in de sociale huisvestingsmaatschappijen andere dan Geelse Huisvesting omruilen tegen nieuw uitgegeven aandelen op het niveau van Geelse Huisvesting waarbij voor ieder bestaand aandeel dat een aandeelhouder aanhoudt in de sociale huisvestingsmaatschappijen het aantal aandelen dat vermeld wordt in de bijgevoegde Excel zal worden uitgegeven.
Deze nieuwe aandelen op het niveau van Geelse Huisvesting zullen de rechten en verplichtingen hebben zoals toegelicht in het corresponderende fusievoorstel en het fusieverslag voor de transactie in kwestie. Er zullen uit hoofde van de fusie door overneming derhalve geen bijkomende financiële engagementen worden gecreëerd voor de gemeente in haar hoedanigheid als aandeelhouder van Geelse Huisvesting.
(III) Statutenwijziging
(a) Algemeen
Teneinde te conformeren aan de wettelijke bepalingen van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en de Omzendbrief van 24 april 2020 OMG/W 2020/3 betreffende de impact van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen op de sociale huisvestingsmaatschappijen, en de nieuwe bestuursstructuur te kunnen implementeren, zal Geelse Huisvesting haar statuten dienen aan te passen.
In dat verband zal de naam van Geelse Huisvesting eveneens worden gewijzigd naar “LeefGoed”.
(b) Financieel
Deze beslissing zal geen bijkomende financiële engagementen creëren voor de gemeente in haar hoedanigheid als aandeelhouder van Geelse Huisvesting.
(IV) Benoeming bestuurders
(a) Algemeen
Overeenkomstig het voorstel van gewijzigde statuten van Geelse Huisvesting, wordt voorzien in een bindende voordrachtregeling voor bestuurders door de lokale besturen binnen het werkingsgebied, en bovendien één bestuurder die wordt benoemd op voordracht van de private aandeelhouders.
In dat verband zal de gemeente beschikken over een bindend voordrachtrecht om kandidaten voor te dragen voor een bestuursmandaat binnen Geelse Huisvesting (op dat ogenblik LeefGoed) met dien verstande dat het effectieve keuzerecht om een bepaalde kandidaat te weerhouden wettelijk voorbehouden is aan de algemene vergadering van de aandeelhouders (nieuwe samenstelling na de fusieverrichtingen) van Geelse Huisvesting (op dat ogenblik LeefGoed). Om die reden dienen er meer kandidaten te worden voorgedragen dan er effectieve bestuursmandaten mogen worden ingevuld.
In dat kader worden de volgende personen als kandidaten voorgedragen om namens de gemeente te zetelen binnen het bestuursorgaan van Geelse Huisvesting (op dat ogenblik LeefGoed):
(b)Financieel
Deze beslissing zal geen bijkomende financiële engagementen creëren voor de gemeente in haar hoedanigheid als aandeelhouder van Geelse Huisvesting.
De voormelde punten op de agenda van de buitengewone algemene vergaderingen, waarbij namens de gemeente als aandeelhouder van Geelse Huisvesting een beslissing moet worden genomen en die voorgelegd worden op voormelde buitengewone algemene vergadering van Geelse Huisvesting op 30 juni 2023, worden integraal goedgekeurd.
De heer Maurice Van Hemelen wordt volmacht gegeven om de gemeente te vertegenwoordigen op voormelde buitengewone algemene vergadering van Geelse Huisvesting op 30 juni 2023 teneinde ter vergadering de stemrechten van de gemeente uit te oefenen overeenkomstig bovenstaande beslissing. Te dien einde wordt de bijgevoegde volmacht eveneens goedgekeurd.
Volgende vertegenwoordiger wordt voorgedragen om namens de gemeente Westerlo te zetelen binnen het bestuursorgaan van Leefgoed:
* de heer Paul Helsen.