Terug
Gepubliceerd op 29/03/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 27/02/2023 - 20:00 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Vic Van Bael, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Verontschuldigd

Marleen Nevelsteen, raadslid; Patrick Vercauteren, raadslid

Secretaris

Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2023_GR_00041 - Notulen zitting gemeenteraad van 23 januari 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Notulen

Voorzitter Maurice Van Hemelen heet iedereen welkom en opent de vergadering. Hij verwijst naar de vraag van de stad Doornik om de actie ter vrijlating van Olivier Vandecasteele te ondersteunen door het ondertekenen van de petitie.

Raadslid Frans De Cock vraagt of het toch niet opportuun is om een extra punt bij hoogdringendheid toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad in verband met het verlenen van steun aan de slachtoffers in Turkije en Syrie.

Burgemeester Guy Van Hirtum antwoordt dat er uiteraard een grote solidariteit uitgaat naar de slachtoffers, maar vraagt om niet al te spoedig te reageren, maar de gelegenheid te nemen om de volgende dagen passende initiatieven te nemen, samen met inwoners uit onze gemeente.

Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Vic Van Bael, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Patrick Vercauteren, raadslid
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00041 - Notulen zitting gemeenteraad van 23 januari 2023 - Goedkeuring
Aanwezig
Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Flor Celen, Nancy Van Hoof, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Chris Beenens, Ronny Goossens, Vicky Cools, Wim Dams, Vic Van Bael, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven
Stemmen voor 22
Winny Van Calster, Clyde Tai-Apin, Iris De Wever, Kristof Welters, Kelly Verboven, Filip Verrezen, Katrijn van Riet, Harri Verbraecken, Tinne Wuyts, Giel Van den Broeck, Maurice Van Hemelen, Wim Dams, Ronny Goossens, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Marc Gouwkens, Hans Van Lommel, Nancy Van Hoof, Flor Celen, Paul Helsen, Bert Wellens, Guy Van Hirtum
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 4
Frans De Cock, Chris Beenens, Vicky Cools, Vic Van Bael
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2023_GR_00041 - Notulen zitting gemeenteraad van 23 januari 2023 - Goedkeuring

2023_GR_00041 - Notulen zitting gemeenteraad van 23 januari 2023 - Goedkeuring

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 23 januari 2023 worden goedgekeurd.

2.

2023_GR_00027 - Toetreding aankoopcentrale facilitair bedrijf aangaande raamovereenkomst voor archiefverwerking en adviesverlening - Goedkeuring

Goedgekeurd
2.

2023_GR_00027 - Toetreding aankoopcentrale facilitair bedrijf aangaande raamovereenkomst voor archiefverwerking en adviesverlening - Goedkeuring

2023_GR_00027 - Toetreding aankoopcentrale facilitair bedrijf aangaande raamovereenkomst voor archiefverwerking en adviesverlening - Goedkeuring
3.

2023_GR_00037 - Nominatieve subsidie aan lidverenigingen Wereldraad - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Vic Van Bael, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Patrick Vercauteren, raadslid
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00037 - Nominatieve subsidie aan lidverenigingen Wereldraad - Goedkeuring
Aanwezig
Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Flor Celen, Nancy Van Hoof, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Chris Beenens, Ronny Goossens, Vicky Cools, Wim Dams, Vic Van Bael, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven
Stemmen voor 26
Winny Van Calster, Clyde Tai-Apin, Iris De Wever, Kristof Welters, Kelly Verboven, Filip Verrezen, Katrijn van Riet, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Tinne Wuyts, Giel Van den Broeck, Maurice Van Hemelen, Wim Dams, Ronny Goossens, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Marc Gouwkens, Hans Van Lommel, Chris Beenens, Vicky Cools, Nancy Van Hoof, Flor Celen, Paul Helsen, Bert Wellens, Guy Van Hirtum, Vic Van Bael
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2023_GR_00037 - Nominatieve subsidie aan lidverenigingen Wereldraad - Goedkeuring

2023_GR_00037 - Nominatieve subsidie aan lidverenigingen Wereldraad - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In de gemeenteraad van 23/01/2023 werd een nominatieve subsidie voorzien voor de lidverenigingen van de wereldraad voor een bedrag van 6.100 euro

De volgende verenigingen maken actief deel uit van de wereldraad en hebben recht op deze subsidie: 

Organisatie

Bedrag

Rekeningnummer

Broederlijjk Delen

700 €

BE86 9796 5359 0550 

Amnesty International

700 €

BE11 9796 3272 5648

Oxfam Wereldwinkel

700 €

BE24 9791 6766 7838

11.11.11.

500 €

BE84 9792 1555 8859 (rekening wereldraad)

Picaflores

700 €

NL12 TRIO 0338 8189 79 

Vlaams Netwerk van Solidariteit met de Vredesgemeenschap van San José de Apartadó. 

1.500 €

WERD REEDS GOEDGEKEURD OP DE LIJST VAN DE NOMINATIEVE SUBSIDIES

 

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur (DLB) van 22 december 2017, artikel 41 § 23.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het toekennen van een nominatieve subsidie aan de volgende verenigingen en voor het onderstaande bedrag in 2023: 

  • Broederlijk delen: 700 euro
  • Amnesty International: 700 euro
  • Oxfam Wereldwinkel: 700 euro
  • 11.11.11.: 500 euro
  • Picaflores: 700 euro
  • (Vlaams Netwerk van Solidariteit met de Vredesgemeenschap van San José de Apartadó : 1.500 euro werd reeds goedgekeurd)
4.

2023_GR_00032 - Nominatieve subsidie sociale instanties 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Vic Van Bael, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Patrick Vercauteren, raadslid
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00032 - Nominatieve subsidie sociale instanties 2023 - Goedkeuring
Aanwezig
Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Flor Celen, Nancy Van Hoof, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Chris Beenens, Ronny Goossens, Vicky Cools, Wim Dams, Vic Van Bael, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven
Stemmen voor 26
Winny Van Calster, Clyde Tai-Apin, Iris De Wever, Kristof Welters, Kelly Verboven, Filip Verrezen, Katrijn van Riet, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Tinne Wuyts, Giel Van den Broeck, Maurice Van Hemelen, Wim Dams, Ronny Goossens, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Marc Gouwkens, Hans Van Lommel, Chris Beenens, Vicky Cools, Nancy Van Hoof, Flor Celen, Paul Helsen, Bert Wellens, Guy Van Hirtum, Vic Van Bael
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2023_GR_00032 - Nominatieve subsidie sociale instanties 2023 - Goedkeuring

2023_GR_00032 - Nominatieve subsidie sociale instanties 2023 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het beschikbare budget van de subsidies voor sociale instanties voor 2023 is 4000 euro. Het is mogelijk om de subsidiëring van Ispahan vzw (1000€) en Wiegwijs vzw (1000€) te behouden in navolging van vorige jaren. Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om dit goed te keuren.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur (DLB) van 22 december 2017, artikel 41 § 23.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om een nominatieve subsidie van 1.000 euro aan Ispahan vzw en 1.000 euro aan Wiegwijs vzw (Kind & Preventie) toe te kennen.

5.

2023_GR_00033 - Kempen2030. Rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact 2021 - Kennisneming

Kennis genomen

Notulen

Schepen Clyde Tai-Apin geeft toelichting bij de jaarlijkse rapportering van het Lokaal Energie- en Klimaatpact, onderverdeeld in verschillende werven. Schepen Clyde Tai-Apin verduidelijkt de stijging van CO2, wat rechtstreeks te maken heeft met de corona-periode waar behoorlijk diende verwarmd en verlucht. Hij voegt er aan toe dat hopelijk volgend jaar de positieve trend verder kan gerapporteerd worden.

Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Vic Van Bael, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Patrick Vercauteren, raadslid
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
5.

2023_GR_00033 - Kempen2030. Rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact 2021 - Kennisneming

2023_GR_00033 - Kempen2030. Rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact 2021 - Kennisneming

Motivering

Juridische grond

Art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017: 'De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.'

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2021 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact. 

6.

2023_GR_00040 - Aanvullend politiereglement betreft invoering of wijziging verkeersmaatregelen. Intrekking raadsbesluit van 23 januari 2023 en goedkeuring aangepaste versie - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Vic Van Bael, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Patrick Vercauteren, raadslid
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00040 - Aanvullend politiereglement betreft invoering of wijziging verkeersmaatregelen. Intrekking raadsbesluit van 23 januari 2023 en goedkeuring aangepaste versie - Goedkeuring
Aanwezig
Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Flor Celen, Nancy Van Hoof, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Chris Beenens, Ronny Goossens, Vicky Cools, Wim Dams, Vic Van Bael, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven
Stemmen voor 26
Winny Van Calster, Clyde Tai-Apin, Iris De Wever, Kristof Welters, Kelly Verboven, Filip Verrezen, Katrijn van Riet, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Tinne Wuyts, Giel Van den Broeck, Maurice Van Hemelen, Wim Dams, Ronny Goossens, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Marc Gouwkens, Hans Van Lommel, Chris Beenens, Vicky Cools, Nancy Van Hoof, Flor Celen, Paul Helsen, Bert Wellens, Guy Van Hirtum, Vic Van Bael
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2023_GR_00040 - Aanvullend politiereglement betreft invoering of wijziging verkeersmaatregelen. Intrekking raadsbesluit van 23 januari 2023 en goedkeuring aangepaste versie - Goedkeuring

2023_GR_00040 - Aanvullend politiereglement betreft invoering of wijziging verkeersmaatregelen. Intrekking raadsbesluit van 23 januari 2023 en goedkeuring aangepaste versie - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Door het nemen van deze verkeersmaatregelen zal de verkeersveiligheid en -leefbaarheid voor alle weggebruikers en in het bijzonder voor de zwakke weggebruikers, op bovenvermelde plaatsen verhogen.

Juridische grond

De koninklijke besluiten van 16 maart 1968 en 1 december 1975 over de politie van het wegverkeer zijn van toepassing samen met het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en het ministerieel rondschrijven van 7 mei 1999 over de plaatsing van de verkeerstekens. Wat betreft aanvullende reglementen, moet er sinds 1 mei 2019 voldaan worden aan de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad trekt het raadsbesluit van 23 januari 2023 aangaande toevoegingen of wijzigingen van het gecoördineerd politiereglement van 2 april 1990 in.

Artikel 2

De gemeenteraad besluit om aan onderstaande artikelen van het gecoördineerd politiereglement van 2 april 1990 het volgende toe te voegen of te wijzigen:

  

  • Hoofdstuk 1 ‘Verboden en beperkt verkeer’ 
    • Artikel 2 Eenrichtingsverkeer, uitgezonderd fietsers en bromfietsers, wordt geschrapt; 
      • Wolfstraat
        • Te rijden in de richting Nieuwstraat, tussen woning nummer 1 en de Nieuwstraat
    • Artikel 4Tres  Verkeer verboden ingevolge afgesloten weg, wordt toegevoegd: 
      • Wolfstraat
        • Ter hoogte van Nieuwstraat 


  • Hoofdstuk 8 ‘Stilstaan en Parkeren’
    • Artikel 11A Parkeerverbod met borden E1, wordt geschrapt;
      • Loofven  
        • Vanaf Oeveldorp tot aan de Sint-Michielsstraat aan de zijde van de pare huisnummers 
    • Artikel 11D Parkeer- en stationeerverbod met borden E3, wordt geschrapt;
      • Loofven
        • tussen Oeveldorp en de Sint-Michielsstraat, langs de kant van de pare huisnummers 
    • Artikel 11E Parkeerverbod met onderbroken gele strepen zoals bepaald in artikel 75L2 van het koninklijk besluit van 1 december 1975, wordt toegevoegd
      • Loofven 
        • Aan de huisnummers 9 en 11 (noordzijde)
        • Ter hoogte van de aansluiting met Lindenstraat, vanaf de verhoogde inrichting over een lengte van 10 meter (noordzijde), naast horecazaak Dobbeldoes
7.

2023_GR_00034 - Kosteloze verwerving van een perceeltje grond gelegen Parwijsstraat - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Vic Van Bael, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Patrick Vercauteren, raadslid
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00034 - Kosteloze verwerving van een perceeltje grond gelegen Parwijsstraat - Goedkeuring
Aanwezig
Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Flor Celen, Nancy Van Hoof, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Chris Beenens, Ronny Goossens, Vicky Cools, Wim Dams, Vic Van Bael, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven
Stemmen voor 26
Winny Van Calster, Clyde Tai-Apin, Iris De Wever, Kristof Welters, Kelly Verboven, Filip Verrezen, Katrijn van Riet, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Tinne Wuyts, Giel Van den Broeck, Maurice Van Hemelen, Wim Dams, Ronny Goossens, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Marc Gouwkens, Hans Van Lommel, Chris Beenens, Vicky Cools, Nancy Van Hoof, Flor Celen, Paul Helsen, Bert Wellens, Guy Van Hirtum, Vic Van Bael
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2023_GR_00034 - Kosteloze verwerving van een perceeltje grond gelegen Parwijsstraat - Goedkeuring

2023_GR_00034 - Kosteloze verwerving van een perceeltje grond gelegen Parwijsstraat - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Om een omgevingsvergunning te kunnen afleveren voor het bouwen van een nieuwbouw, dient het betrokken perceel gelegen te zijn aan een openbare weg. Dit is bij onderhavige verkaveling nog niet het geval. Daarom dient eerst het restperceel met nummer 261E2 aan de gemeente te worden afgestaan, alvorens het verkoopbaarheidsattest kan worden afgeleverd. Dit restperceel wordt dan mee opgenomen in de openbare weg en behoort dan ook tot het openbaar domein van de gemeente.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad aanvaardt de kosteloze afstand van een perceeltje grond gelegen Parwijsstraat, afdeling 3, sectie A, nummer 261E2, met een oppervlakte van 2a 69ca, zoals weergegeven op het kadasterplan en zoals opgenomen op het plan van 13 januari 2021, opgemaakt door het landmeters- en expertisebureau De Groot en Celen te Westerlo. 

Artikel 2

Het dossier en de ontwerpakte, die wordt verleden voor notaris Lien Van Cauwenbergh te Westerlo, worden goedgekeurd.  

Artikel 3

Het restperceel wordt opgenomen in de openbare weg en behoort voortaan tot het openbaar domein van de gemeente. 

8.

2023_GR_00036 - Advies ontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA) naar aanleiding van adviesronde en openbaar onderzoek - Goedkeuring

Goedgekeurd

Notulen

Schepen Tinne Wuyts geeft toelichting bij het agendapunt en de opmaak van het provinciaal ruimtelijk structuurplan Antwerpen, waar dit PBRA in past. Zij verduidelijkt dat de opmaak een erg lange procedure kent met heel wat inspraakmomenten. Door het schepencollege werden al twee adviezen gegeven; een advies op de conceptnota en een advies op het voorontwerp. Momenteel loopt er een adviesronde. Dit PBRA zal tevens nog besproken worden op de Gecoro en de milieuraad. Schepen Tinne Wuyts vervolgt dat een aantal Kempense gemeenten aan IOK gevraagd hebben om een advies uit te brengen. Westerlo heeft aansluitend op dit advies nog een aantal gemeente-eigen adviezen toegevoegd. Schepen Wuyts geeft verder toelichting bij de beleidskaders en het verder verloop van de procedure. Het advies van de gemeente is terug te vinden in het besluit met een opdeling naar het algemeen gedeelte, de beleidskaders en het Westels niveau. 

Raadslid Frans De Cock zegt zich te kunnen vinden in het advies met dien verstande dat in artikel 2,  475 inwoners/km² wordt vermeld. Hij voegt er wel aan toe dat er toch erg lang moest gewacht worden op de medewerker lokale economie en dat niet in alle deeldorpen er een superette aanwezig is.

Raadslid Iris De Wever zegt het jammer te vinden dat de Gecoro haar advies maar na de gemeenteraad kan aanleveren, waardoor dat advies niet kan meegenomen worden in dit debat.

Schepen Tinne Wuyts antwoordt dat dit inderdaad anders voorzien was, maar dat het toch even wachten was op het advies van IOK, waardoor de Gecoro werd uitgesteld.


Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Vic Van Bael, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Patrick Vercauteren, raadslid
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00036 - Advies ontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA) naar aanleiding van adviesronde en openbaar onderzoek - Goedkeuring
Aanwezig
Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Flor Celen, Nancy Van Hoof, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Chris Beenens, Ronny Goossens, Vicky Cools, Wim Dams, Vic Van Bael, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven
Stemmen voor 26
Winny Van Calster, Clyde Tai-Apin, Iris De Wever, Kristof Welters, Kelly Verboven, Filip Verrezen, Katrijn van Riet, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Tinne Wuyts, Giel Van den Broeck, Maurice Van Hemelen, Wim Dams, Ronny Goossens, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Marc Gouwkens, Hans Van Lommel, Chris Beenens, Vicky Cools, Nancy Van Hoof, Flor Celen, Paul Helsen, Bert Wellens, Guy Van Hirtum, Vic Van Bael
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2023_GR_00036 - Advies ontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA) naar aanleiding van adviesronde en openbaar onderzoek - Goedkeuring

2023_GR_00036 - Advies ontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA) naar aanleiding van adviesronde en openbaar onderzoek - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Door de juridische dienst van IOK werd een advies voorbereid naar aanleiding van de adviesvraag die vanuit de provincie gesteld werd over het ontwerp PBRA. Dit advies werd behandeld door het adviescomité ruimtelijke ordening van IOK op 15 februari 2023 en werd ook geagendeerd op de raad van bestuur van IOK op 17 februari 2023.

De gemeenteraad sluit zich aan bij dit advies dat integraal werd opgenomen in besluit hieronder. Door middel van het advies dat werd opgemaakt door de juridische dienst van IOK worden immers een aantal belangrijke aandachtspunten met betrekking tot het ontwerp PBRA vanuit het perspectief van de Kempense lokale besturen onder de aandacht gebracht die ook voor de gemeente Westerlo van toepassing zijn.

De gemeenteraad voegt aan dit advies van IOK haar gemeente-specifieke opmerkingen toe in het besluit.

Verder wenst de gemeenteraad de opmerkingen vanwege het college van burgemeester en schepenen op de conceptnota en het voorontwerp van het Provinciaal Beleidsplan, te hernemen, voor zover deze niet werden weerlegd of weerhouden. 

Juridische grond
  • Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM) en bijlagen, meer bepaald artikel 4.2.11 §2 met betrekking tot de adviestermijn voor het ontwerp-plan-MER.
  • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 (VCRO).
  • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 tot bepaling van nadere regels voor de opmaak, de vaststelling en de herziening van ruimtelijke beleidsplannen en tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering in het kader van de regeling van de ruimtelijke beleidsplanning.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad bespreekt op 27 februari 2023 het ontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen naar aanleiding van de adviesronde die loopt van 16 december 2022 tot en met 15 maart 2023 en beslist om zich aan te sluiten bij het advies dat werd opgemaakt door de juridische dienst van IOK - omdat hierin een aantal belangrijke aandachtspunten met betrekking tot het ontwerp PBRA vanuit het perspectief van de Kempense lokale besturen onder de aandacht gebracht die ook voor de gemeente Westerlo van toepassing zijn - en de volgende opmerkingen en aanbevelingen over te maken aan de provincieraad:

1. Algemeen

Gemeenten als partners in het provinciaal ruimtelijk beleid … 

We waarderen het dat de provincie Antwerpen de gemeenten benoemt als partners in het ruimtelijk beleid waarbij ze gemeenten erkent in hun vrijheid om hun rollen en prioriteiten te bepalen en aan te geven. (Strategische visie, p. 13). Men geeft aan dat men verder met de gemeenten in gesprek zal gaan zodat aansluiting gevonden kan worden op de lokale visies, noden en uitdagingen. 

… stap voor stap …

De provincie biedt met het provinciaal beleidsplan ruimte Antwerpen een referentiekader aan voor de ruimtelijke ontwikkeling binnen de provincie Antwerpen. Dit daagt de gemeentebesturen uit om samen in de vooropgestelde richting te stappen. De gemeentebesturen vragen echter begrip vanwege het provinciebestuur voor:

  • de tijd die nodig zal zijn om de doorvertaling van bepaalde principes en ambities naar het laagste niveau op het terrein, te doen slagen. Sommige beleidslijnen (zoals het bijsturen van de mogelijkheden op zonevreemde functiewijzigingen, het aansturen op meer verweving van bedrijvigheid in de kernen of het tegengaan van verdere bebouwing in woonlinten) zijn bedoeld om een ommekeer in te zetten. Dit vraagt een transitie op het terrein die tijd zal vergen en waar begrip voor gevraagd wordt. Vaak zijn het geschikte instrumentarium en de financiële middelen (nog) niet voorhanden om op korte termijn concrete resultaten neer te zetten.
  • de impact van specifieke eigenheden, gebiedsgerichte kenmerken en lokale uitdagingen die een strakke doorvertaling van provinciale aanduidingen en ambities op lokaal niveau in de weg kunnen staan.

We zijn er van overtuigd dat we vaak meer zullen kunnen bereiken door in dialoog stap voor stap de provinciale visie te implementeren. Dat zal wellicht meer resultaten opleveren dan wanneer gemeentebesturen door een te strakke en dogmatische toepassing in adviesverlening in een positie tussen hamer en aambeeld terecht komen die geen oplossingsmarge meer biedt.

Kunnen we het provinciaal beleidsplan ruimte hanteren als een kader, waarbinnen de lokale besturen mogelijkheden krijgen om op het eigen grondgebied en beleidsniveau, de eigen beleidslijnen verder uit te zetten en uit te werken tot acties? 

… en wederkerig 

Waar de gemeentebesturen wel klaar zijn om het tij te doen keren en de in het beleidsplan beschreven beleidslijnen toe te passen in het gemeentelijk vergunningenbeleid verwachten we anderzijds wel dat de provincie Antwerpen ook de eigen beleidslijnen respecteert in vergunningendossiers.

2. Beleidskader levendige kernen

Kerntypering (bijlage 1) 

In het voorontwerp kondigde de provincie aan een kernentypering te gaan voorleggen die de basis zou moeten vormen voor een gedifferentieerde aanpak. Ten aanzien van het voorontwerp beleidsplan werd deze kerntypering nu uitgewerkt. Er rijzen nu echter vragen over het gewicht van de beleidskeuzes op provinciaal niveau en de doorwerking naar het gemeentelijk beleid.

a) Doorvertaling

De toepassing van de kerntypering gebeurt in bijlage 1 en maakt dus geen deel uit van de hoofdtekst van het beleidskader. In het beleidskader worden wel ontwikkelingsperspectieven en gewenste rollen gekoppeld aan de kerntypering. Op p. 27 wordt vermeld: “We willen een kerntypering naar voor schuiven die logisch is en nuanceert, maar toch voldoende vrijheden biedt voor gemeenten en andere partners om verder te differentiëren binnen de diverse kerntypes.” Tegelijk wordt op p. 34 aan de gemeentebesturen gevraagd de voorgestelde kerntypering te implementeren in het eigen gemeentelijk beleid en de kerntypes binnen de eigen gemeenten te verfijnen (in het bijzonder het kerntype ‘dorpskern met potenties’ en ‘dorpskern’).

Het is daardoor niet duidelijk wat de precieze status is van de typering en de ontwikkelingsperspectieven die aan de kernen worden toegekend. Hebben de gemeentebesturen nog voldoende vrijheden om hier in het eigen ruimtelijk beleid gemotiveerd op te gaan differentiëren?

Het lijkt wenselijk om in toepassing van dit beleidskader steeds de leefbaarheid voorop te stellen. Het hoofddoel moet blijven dat mensen hier kwalitatief kunnen wonen en leven. Het mag niet de bedoeling zijn dat strakke beleidslijnen ongewild aanleiding geven tot leegloop van bepaalde kernen.

b) Onderbouwing: Ruimtekompassen en ruimtelijk multimodale knopen voor personen als basis voor de kerntypering 

De kerntypering zoals deze uitgewerkt wordt in bijlage 1 steunt op de ruimtekompassen en ruimtelijk multimodale knopen voor personen. Enkele bedenkingen hierbij zijn:

De ruimtekompassen zijn een oefening om de eigenheid van de afzonderlijke stads- en dorpskernen te objectiveren en te kwantificeren. De ruimtekompassen maken zelf geen onderdeel uit van het openbaar onderzoek, maar ze zijn wel gebruikt om hierop ruimtelijk beleid te kunnen enten. Ze zijn bovendien gebaseerd op de bestaande toestand, maar het wijzigen van een parameter in de toekomst (door beleidsacties) kan een andere uitkomst genereren.

De kerntypering wordt mede bepaald op basis van het voldoen aan voorwaarden van een lokale multimodale knoop. Op p. 29 lezen we dat deze dienen te beschikken over een ruim aanbod aan hoogwaardige verbindingen op lokaal niveau. Om in te schatten welke ruimtelijk multimodale knopen in rekening gebracht worden, kunnen we ons enkel beroepen op de bijlage 1 van het beleidskader “Sterke netwerken: Ruimte en mobiliteit”. Voor de Kempense regio lijken bijvoorbeeld busverbindingen met een hoge frequentie of het kernnet uit het openbaar vervoerplan (Vervoerregio Kempen) hierin niet voldoende gewaardeerd te worden voor personenvervoer.

Beide parameters zijn gebaseerd op de bestaande toestand én niet op de ‘gewenste’ toestand. Zijn de uitkomsten van deze modellen voldoende getoetst aan het wensbeeld voor de kernen om doorgedreven ruimtelijk beleid op te enten?

Conclusie:

We dringen er op aan dat dit in de praktijk een dynamisch kader zal zijn waaraan in overleg met de gemeentebesturen wijzigingen aan de typering aangebracht kunnen worden. Het is wenselijk dat dit geduid wordt in de documenten. Bijgevolg is het ook raadzaam juridisch te onderzoeken of dit dynamisch karakter gerealiseerd kan worden zonder ingrijpende procedure.

Regionaal woonprogramma (bijlage 2)

De kerntypering wordt in ieder geval door de provincie wel doorvertaald in de uitwerking van het regionale woonprogramma in bijlage 2, die hier volledig op steunt. 

a) Doorvertaling 

Er worden duidelijke uitspraken gedaan over de (her)verdeling van de bijkomende woningen binnen en tussen de verschillende woningmarkten. Echter wordt in het document aangegeven dat dit niet bindend is én dat gemeenten zelf kunnen verfijnen. Op welke wijze moeten de gemeenten aan de slag gaan met het regionaal woonprogramma? Op welke wijze worden deze quota verdeeld binnen een woonmarkt? Hoe omgaan met bouwpotentieel dat dit overstijgt? In het ontwerp provinciaal beleidsplan ruimte worden daarvoor geen handvaten aangereikt.

In het vorige advies werd gevraagd om de gemeentelijke autonomie te respecteren. De mogelijkheid tot verdere verfijning geeft hier een antwoord op. Daarom stellen we vragen bij:

  • (p.34) de vraag vanuit het provinciaal beleidsplan ruimte Antwerpen aan de Vlaamse overheid om deze typering op te nemen in het Vlaams instrumentarium en regelgeving. 
  • (p.34) de vraag vanuit het provinciaal beleidsplan ruimte Antwerpen aan de gemeentebesturen om de kerntypes te verfijnen, waarbij de vraag beperkt lijkt te worden tot de afweging voor de aanduidingen ‘dorpskern met potenties’. 

b) Onderbouwing: Kerntypering als basis voor het regionaal woonprogramma  

Bij de uitwerking zijn een aantal methodologische keuzes gemaakt, waarbij vragen te stellen zijn, maar die wel een vergaande impact hebben op de uitkomst.

De stedelijkheidsgraad van elke woningmarkt wordt bepaald om zo een herverdeling te doen tussen de woningmarkten. 

  • De score van woningmarkten waarvan de ‘stedelijkheid’ zich buiten de provinciegrenzen situeren  wordt scheefgetrokken. Is dit correct? 
  • Om de stedelijkheidsgraad van elke woningmarkt te bepalen (op basis van de verdeling van de aanwezige kerntypes in elke woningmarkt) worden ook alle kleine kernen – vaak gehuchten zonder wezenlijke kern- mee in rekening gebracht. Hierdoor stijgt uiteraard de noemer om de gemiddelde score te bereiken. De woningmarkten met veel gehuchten (aangeduid als ‘kleine dorpskern’) zien hun scores sterk dalen. Trekt dit de gemiddelde score niet te zeer omlaag in bepaalde woningmarkten?

Ook hier wordt nauwelijks de vraag gesteld of het resultaat overeenstemt met het wensbeeld. Noch wordt de toets gedaan met de realiteit. 

  • Komen de vooropgestelde herverdelingen tussen woonmarkten overeen met bestaande sociologische patronen? 
  • Is er binnen de ontvangende woonmarkten nog voldoende resterend aanbod te realiseren? 

Huishoudenstransitie, kerntypering en regionaal woonprogramma 

Lezen we in het beleidskader op p. 47 correct dat het regionaal woonprogramma in de stedelijke kernen niet beperkend doorwerkt binnen het huidig verhard ruimtebeslag en de nog onbebouwde woongebieden, maar wel onderbouwend kan ingezet worden om nieuwe mogelijkheden te creëren indien het woonprogramma in de regio niet is opgevangen? Hoe verhoudt dit zich tot de ontwikkelingsperspectieven voor bijkomende woningen in niet-stedelijke kernen zoals deze meegegeven worden op p. 49-50? Daarin wordt voor de dorpskernen bv. onderscheid gemaakt wordt tussen bebouwde (binnen ruimtebeslag) en onbebouwde woongebieden (buiten ruimtebeslag) en krijgen de laatste enkel kansen op ontwikkeling indien dit kwalitatief én kwantitatief wordt onderbouwd.

Ondergeschikt stellen we vast dat er verwarring kan ontstaan. In de bijlage op p. 102 wordt er bijvoorbeeld gesteld: “Dorpskernen zijn geschikt om lokaal een beperkte huishoudenstoename op te vangen in verhouding tot hun profiel. Daarom kunnen ze de helft van de verwachte huishoudenstoename behouden; de andere helft van de toename wordt herverdeeld naar de stedelijke kernen en de strategische dorpskernen. -> beperkte toename huishoudens = 50% van de vooropgestelde prognoses”, terwijl op p. 49 voor deze kernen staat “De dorpskernen zijn geschikt om de lokale huishoudensgroei op te vangen, maar in verhouding tot hun profiel”. Het is onduidelijk of deze uitspraken betrekking hebben op dezelfde kencijfers en welke doorwerking deze kennelijk tegensprekende richtlijnen krijgen.

Bijdrage aan bouwshift 

Een algemene tendens is dat het beleidsplan sterk inzet op kernversterking en ontwikkeling nabij ruimtelijke multimodale knopen. Een keerzijde hiervan is het ‘overaanbod’ aan juridische voorraad op “slechter” gelegen locaties. We vragen aan het provinciebestuur om deze uitdaging als evenwaardig aan ‘kernversterking’ te beschouwen en de schouders mee onder een werkbaar en financieel kader te zetten ten aanzien van deze bestemmingen (bv. onbebouwd woongebied buiten ruimtebeslag).

Verweving 

De provincie zet sterk in op verweving in de kernen en vertaalt dit op p.24 ook in volgende stelling: “Monofunctionele (woon)ontwikkelingen zijn niet gewenst in een kern. Enkel indien blijkt dat bepaalde activiteiten of plekken niet verweefbaar zijn, zal hiervan afgeweken kunnen worden. De keuze om niet te verweven zal dan goed gemotiveerd moeten worden en kan pas wanneer de voordelen van verweving niet opwegen tegen de nadelen.”

Ook hier vragen we meer begrip voor het feit dat niet alles overal en altijd verweefbaar is. Het gemeentelijk beleidsniveau blijft het niveau bij uitstek om een gebiedsgericht beleid uit te rollen. Functies moeten steeds grondig door lokale besturen overwogen en opgevolgd kunnen worden.

Het verplichten van verweving kan ongewenst een tegengesteld effect bereiken. Het dogma van verweving mag er bv. niet toe leiden dat op bepaalde plekken kansen gecreëerd moeten worden die als gevolg kunnen hebben dat het handelscentrum uitgehold wordt. Het moet in dergelijke gevallen toch mogelijk zijn monofunctionele woonontwikkelingen toe te staan indien in de kern reeds ruime kernvoorzieningen aanwezig zijn.

Waar binnen het bebouwde weefsel zijn kansrijke plaatsen voor verweving van wonen en bedrijvigheid? We vragen aan de provincie om hun kennis vanuit pilootprojecten met de lokale besturen te delen en samen met de lokale besturen verder de ingeslagen pad verder te zetten.

3. Beleidskader verdichten en ontdichten van de ruimte

Waarde toekennen aan de open ruimte via ecosysteemdiensten 

De strategie van een samenhangend ecologisch netwerk wordt in de beleidskaders slechts beperkt vertaald en gereduceerd tot de boodschap dat men de ecosysteemdiensten op provinciaal niveau in kaart zal brengen om gebiedsgerichte afwegingen te kunnen maken. Hierdoor zal men louter een instrument naar voor schuiven om ad hoc afwegingen van functie en plek op te maken. Er lijkt hier een kans gemist te worden om een ruimtelijk wensbeeld voorop te stellen en hier effectieve acties aan te koppelen. Voor lokale toepassing zijn wensbeelden vaak dankbaarder dan een (voorlopig) onduidelijk instrument als ecosysteemdiensten.

Infiltreren in plaats van verharden 

De provincie maakt gebruik van watersysteemkaarten en bodemkaarten om te definiëren waar prioritair op infiltratie moet ingezet worden. Aan de gemeenten vraagt men om een gebiedsgerichte vertaling te maken van de provinciale droogtestrategie. Gezien de relevantie in het klimaatbeleid wordt in de regio Kempen ook bijzonder ingezet op de onthardings- en infiltratiethematiek. Kunnen de watersysteemkaarten daarom ook rechtstreeks ter beschikking gesteld worden van de gemeenten om hier lokaal mee aan de slag te gaan?

Op zoek naar systemen om slecht gelegen activiteiten te verplaatsen of te ruilen

  • De provincie geeft aan dat een bijkomend aanbod aan harde bestemmingen geneutraliseerd moet worden met slecht gelegen of overbodig juridisch aanbod, voor zover aanwezig op het grondgebied van de plannende overheid. Deze laatste bepaling is daarin fundamenteel en dient ook in de toekomst gerespecteerd te worden. Strengere compensatievoorwaarden zijn niet wenselijk omdat men hierdoor het risico loopt dat bepaalde gemeenten die op het gewestplan onderbedeeld werden, geen handelingsmarge meer zouden hebben om gemotiveerd te werken aan ruimtelijke kwaliteit en specifieke problemen op te lossen. Hierdoor zou het oude gewestplan nog steeds dicterend zijn. We vragen dat de provincie deze lijn ook mee zal verdedigen naar Vlaanderen toe. Bovendien geven dergelijke compensatievereisten ook aanleiding tot hogere plan- en ongewenste financiële lasten. In welke mate kan het provinciebestuur de lokale besturen hierin ondersteunen?
  • De provincie schuift een actief grondenbeleid naar voor als instrument om ontwikkelingsmogelijkheden te gaan herverdelen (voorkooprecht, verwerving in der minne,…) Het lijkt dat de provincie de financiële kracht van de lokale besturen om hier doorgedreven op in te zetten te hoog inschat. Men doet voorstellen om planbaten ook lokaal ten goede te laten komen, maar moet hier vanuit de hogere overheden niet sterker op ingezet worden om het ruimtelijk beleid op terrein krachtdadiger te maken?

Agrarische herontwikkeling en zonevreemd ruimtegebruik 

De provincie stelt hoge ambities om het ruimtebeslag in de open ruimte te bewaken en de impact van verspreide bebouwing in de open ruimte te reduceren. Daarvoor zet men prioritair in op agrarisch hergebruik van agrarische sites, sloop van verouderde infrastructuren en een strenger beleid rond zonevreemde functiewijzigingen.

Op p. 43 lezen we dat de provincie het engagement aangaat om uit te zoek hoe ze een geïntegreerde aanpak naar agrarische herontwikkeling, zonevreemd hergebruik en sloop kan realiseren in samenwerking met POM Antwerpen. Ervan uitgaande dat het aantal sites in de open ruimte groter zal zijn dan nodig voor agrarische herontwikkeling en zonevreemde functiewijzigingen niet overal toelaatbaar zijn, stelt de vraag zich hoe sterk ingezet zal moeten worden op sloop. Zullen in de aanpak middelen ter beschikking gesteld worden om afbraak van verouderd patrimonium te faciliteren? … Het ontbreken van een financieel kader zal een consequente doorvertaling op het terrein in de weg staan en het vergunningenbeleid sterk onder druk zetten.

Bedrijvigheid 

a) Verweefbaar versus niet verweefbaar 

De provincie wil in de kernen inzetten op verweefbare bedrijvigheid waardoor bedrijventerreinen gevrijwaard kunnen worden voor niet-verweefbare bedrijvigheid. Daar gaat men (te) categoriek mee om.  

  • In de praktijk zijn er echter vele varianten van verweefbare bedrijvigheid en is een eenduidige definitie van een verweefbaar bedrijf niet mogelijk. Het zoeken naar verweving wordt als waardevol beschouwd, maar dit vergt een nieuwe ‘mentale houding’ ten opzichte van bedrijvigheid in de kernen en dit zowel bij de ondernemer, als bij de burger. Uit de studies segmentatie van Vlaanderen blijkt dat de financiële logica, de beperktere aanwezigheid van (milieu)restricties, … bedrijven vaak drijft naar een locatie op een bedrijventerrein. We juichen het toe dat de provincie nog wil inzetten op verder onderzoek naar de mechanismen van verweefbaarheid van bedrijvigheid, en verwachten dat de resultaten hiervan afgewacht zullen worden vooraleer hier strakke toepassing van gemaakt wordt. Het lijkt ons daarom voorbarig om de opdeling categoriek te hanteren.
  • Dit roept de vraag op hoe men wil omgaan met ‘verweefbare bedrijven’ die door hun groei, wijziging in de type van activiteiten, … op een bepaald moment niet langer verweefbaar zijn. Het gebrek aan herlocalisatiemogelijkheden van niet-(langer)-verweefbare bedrijven (doordat geen alternatieve locatie geboden kan worden omdat herbestemmingen niet meer mogelijk zouden zijn) mag geen aanleiding geven tot verlies van dergelijke bedrijven. Dit zijn vaak historisch gegroeide bedrijven die een lokale binding hebben onder meer door tewerkstelling van werknemers uit de directe omgeving. Verweving mag geen keurslijf worden waardoor de lokale groei van dergelijke lokaal gegroeide bedrijven wordt beknot.
  • De provincie lijkt met name de kernen te bekijken als de plekken waar ruimte voor bijkomende bedrijvigheid gevonden moet worden. Het is echter onrealistisch er van uit te gaan dat verweefbare bedrijven de bedrijventerreinen zullen verlaten om plaats te maken voor niet-verweefbare bedrijvigheid. Men kan de klok hier niet terug draaien.
  • Dreigen kleine startende bedrijven bij een gebrek aan verweefbare sites niet tussen wal en schip te vallen? Is er in het beleidskader voldoende rekening gehouden met starters? Dergelijke bedrijven beantwoorden inderdaad vaak beter aan de milieurestricties die vestiging tussen wonen vereisen, maar is deze ruimte voor handen en zijn deze sites betaalbaar? Zijn er al voldoende instrumenten voor handen om de verweefbaarheid in de dorpskernen te realiseren? Zo niet blijven we het risico lopen dat deze een site in de open ruimte opzoeken. Gezien de versnipperende impact in de open ruimte is dit in strijd met een andere beleidslijn en ook niet wenselijk.

Tegelijkertijd stellen we vast dat het voorzien van een beperkt aantal units – al dan niet in de vorm van een doorgangsgebouw – een katalysator kan zijn voor de reconversie van verouderde bedrijventerreinen met een lager economisch rendement.

  • De provincie steunt niet langer de herbestemming van ruimte voor bedrijvigheid die zich in de kernen situeert (paarse sproeten). Dit is inderdaad over het algemeen zeker na te streven om economische ruimte te behouden. Maar op maat van specifieke gevallen kunnen ook andere argumenten spelen om van deze lijn af te wijken. Zo kan bv. bij ligging van dergelijk gebied in valleigebied een gedeeltelijke ontwikkeling een hefboom zijn om de rest van het gebied van ontwikkeling te vrijwaren. Het is dan vaak belangrijker voor de betrokken kern deze zone van zo veel mogelijk bebouwing te besparen dan dogmatisch vast te houden aan deze ene beleidslijn. Er zijn nog andere scenario’s denkbaar waarbij (al dan niet gedeeltelijke) herbestemming wenselijk te verdedigen is in het kader van andere beleidslijnen uit hetzelfde beleidsplan.

Deze argumenten wijzen op het risico dat dogmatisch toepassen van deze principes in adviesverlening de economische ontwikkeling van de provincie zal verlammen. Er zijn vrijheden nodig om het provinciaal principe van behoud van ruimte, niet van plek in de praktijk te kunnen toepassen. 

b) Herbestemmingen 

De provincie geeft aan dat behoud en herstructurering van economische ruimte prioritair zijn, maar dat herbestemming van nieuwe ruimte voor bedrijvigheid niet volledig uitgesloten wordt. De gemeenten vinden het waardevol dat op die manier de mogelijkheid voor het ontwikkelen van bijkomende ruimte voor bedrijvigheid behouden blijft. Hier worden in het ontwerp beleidskader evenwel randvoorwaarden aan gekoppeld, nl. dat herbestemmen van open ruimte naar bedrijvigheid maar kan wanneer:

  • dit een wezenlijke bijdrage levert tot de herstructurering van het bestaande bedrijventerrein of
  • een nieuwe locatie een slecht gelegen ruimtebeslag compenseert, om zo de doelstelling te halen om bijkomend ruimtebeslag in te perken of
  • bijkomende ruimte nodig is om zich conform te stellen naar de energie- en milieuwetgeving.

En deze randvoorwaarden roepen vragen op:

  • Is de formulering van de randvoorwaarden voldoende duidelijk? Wat is nog mogelijk en wat niet? Dit is niet eenduidig.
  • Is de formulering van de randvoorwaarden niet te restrictief? Laat dit nog wel voldoende ruimte om op lokaal niveau een visie op economische ruimte te vormen en te realiseren. Hier lijken minstens uitzonderingsbepalingen op zijn plaats.

Gemeenten moeten voldoende vrijheid hebben om een kwalitatieve visie uit te bouwen voor de economische ruimte voor het gehele grondgebied, waarbij ook nog verspreid liggende zonevreemde activiteiten en specifieke ruimtevragers in rekening kunnen worden gebracht. Indien de optimale oplossing hier ligt in het voorzien van herbestemmingen op een goed gelegen plek dan moet dit ook in de toekomst nog steeds mogelijk zijn. Daar worden vaak hogere kwaliteitswinsten mee gehaald dan met een te strak verbod op bijkomende bestemmingen.

Nood aan oplossing voor specifieke ruimtevragende activiteiten

De provincie verwijst in het beleidskader p. 46 naar de noden van specifieke ruimtevragers en stelt dat daarvoor aandacht moet zijn op de bedrijventerreinen. Er is echter reeds lange tijd vraag naar een oplossing om ruimte te kunnen bieden aan grootschalige ruimtevragers zoals grondwerkers. Gezien hun schaal en activiteiten zijn hiervoor geen oplossingen op bedrijventerreinen te vinden. Ook is dit een probleem dat de gemeentegrenzen overstijgt. We vragen de provincie hiervoor op bovenlokale schaal oplossingen te formuleren en het beleidskader hierop aan te vullen.

4. Beleidskader sterke netwerken: ruimte en mobiliteit 

Uit de kaarten in bijlage blijkt dat onze regio sterk ondervertegenwoordigd is in multimodale bereikbaarheid. We herhalen de vraag om mee aan de kar te trekken om de multimodale bereikbaarheid van onze regio te versterken door:

  • Door effectief mee acties op te zetten, o.a. door het geleverde werk van de fietsostrades verder te zetten, mee de schouders te zetten onder de sterke buslijnen en het uitrollen van de hoppinpunten, e.d.. 
  • Door bestaande netwerken en initiatieven naar waarde te schatten. In de kaarten in bijlage worden de sterke buslijnen en de fietsostrades (en bovenlokaal functioneel fietsnetwerk) niet in rekening gebracht. 

Ruimtelijke multimodale knopen 

Er rijzen bij dit beleidskader vragen over het gewicht van de aanduidingen, de doorwerking naar het gemeentelijk beleid en bijgevolg de slagkracht ervan. Zowel de toepassing van de ruimtelijke multimodale knopen voor personenvervoer (bijlage 1), als de uitwerking van de ruimtelijke multimodale knopen voor goederenvervoer (bijlage 2) zijn onderdeel van bijlagen.

a) Doorvertaling

De (indicatieve) situering van de ruimtelijke multimodale knopen voor personenvervoer gebeurt in bijlage 1 en maakt dus geen deel uit van de hoofdtekst van het beleidskader, al worden daarin wel ontwikkelingsperspectieven gekoppeld aan deze ruimtelijk multimodale knopen. Het is daardoor niet duidelijk wat de precieze status is van deze indicatieve weergave. De legende wordt niet verduidelijkt in de bijlage, noch in de tekst. Het is dan ook niet duidelijk hoe deze selectie van multimodale knopen zich verhoudt ten opzichte van de parameters die in het beleidskader worden gehanteerd voor de selectie van ’locaties die hoogdynamische ontwikkeling kunnen ontvangen’, meer bepaald het provinciaal ruimtemodel en het provinciaal ruimtekompas.

De (indicatieve) situering van de multimodale knopen voor goederenvervoer gebeurt in bijlage 2 en maakt dus geen deel uit van de hoofdtekst van het beleidskader. De legende wordt niet verduidelijkt in de bijlage, noch in de tekst. Vermoedelijk verwijst de terminologie naar de tabel gehanteerd op pagina 37.

Welke doorwerking zal deze indicatieve weergave hebben voor de ontwikkelingskansen van o.a. bedrijventerreinen? Welke doorwerking heeft deze afbakening op andere hoogdynamische activiteiten? Moet de selectie niet beter afgestemd worden op het wensbeeld? Nu zijn bijvoorbeeld knopen aangeduid buiten het bestaande ruimtebeslag, bv. aan de kruising van de N118 en het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten te Arendonk. Is dit een voorbeeld van locatie waar de provincie hoogdynamische ontwikkeling ziet?

We dringen er op aan dat dit effectief als indicatief gehanteerd wordt en in de praktijk een dynamisch kader zal zijn waaraan in overleg met de gemeentebesturen wijzigingen aangebracht kunnen worden. Het is wenselijk dat dit geduid wordt in de documenten. Bijgevolg is het ook raadzaam juridisch te onderzoeken of dit dynamisch karakter gerealiseerd kan worden zonder ingrijpende procedure.

b) Onderbouwing: Onduidelijkheid van parameters voor afbakening van ruimtelijke multimodale knopen

Door gebrekkige informatie in de bijlagen is er onduidelijkheid over de verschillende parameters en het gewicht dat hieraan wordt toegekend voor de afbakening van multimodale knopen. 

Multimodale knopen voor personenvervoer:

Uit onderzoek blijkt dat de fiets voor onze regio het vervoersmiddel bij uitstek zal zijn om de modal shift te bewerkstelligen. Dit beleidskader legt hier geen nadruk op, ondanks de grote inspanningen van het provinciebestuur voor het verwezenlijken van fiets-o-strades. We vragen om deze vervoersmodi naar waarde de schatten, zowel naar gewicht in selectiecriteria, als in functie van acties op het terrein.

Op p. 30 wordt gesteld dat railinfrastructuur een hogere status heeft dan het busvervoer. Dit maakt dat onze regio sterk ondervertegenwoordigd is in multimodale vervoersknooppunten voor personenvervoer. We verzoeken de provincie om ook sterke busnetten mee te nemen in deze analyse.

Binnen de vervoerregio Kempen werden bovenlokale Hoppinpunten aangeduid. Hoe verhouden zij zich tot de aanduiding van multimodale ruimtelijke knopen voor personenvervoer?

Multimodale knopen voor goedervervoer: 

Het gebrek aan transparantie in criteria bevordert het inzichtelijk krijgen van bepaalde aanduidingen niet. Een voorbeeld hiervan is dat de E19, as tussen de haven van Antwerpen en Rotterdam, over de gehele lengte geselecteerd wordt als Ruimtelijke multimodale knoop van tweede orde B. De functie hiervan is continentaal transport en het hergroeperen van goederen, terwijl het ENA-gebied niet in zijn geheel geselecteerd wordt als ruimtelijke multimodale knoop. We vragen aan de provincie de nodige aandacht te hebben voor deze aanwezige sterke netwerken, zoals het Economisch netwerk Albertkanaal.

Invullen noodzaak aan infrastructuur

Er wordt de nadruk gelegd op watergebonden bedrijvigheid. Het lijkt erop dat alle kanalen even sterk worden gewaardeerd. In de huidige toestand is er omwille van de diepgang van de kanalen nog een groot verschil naar capaciteit en gebruikscomfort. Ook vervoer over het spoor wordt meegenomen, ongeacht de aanwezigheid van een afdoend netwerk.

Op p. 49 van het beleidskader ‘Sterke Netwerken’ lezen we dat deze ruimtelijke multimodale knopen voor goederenvervoer o.a. op andere transportnetwerken moeten kunnen aansluiten, zoals rangeerterreinen, zijsporen op- en afrittencomplexen, laad- en loskades. Betekent dit dat er binnen de vooropgestelde selecties kansen worden gecreëerd voor het verwezenlijken van dergelijke infrastructuur? Of is dit een bijkomende voorwaarde om in aanmerking te kunnen komen voor dergelijk knooppunt? Het lijkt aangewezen om het wensbeeld af te stemmen op een meer realistisch toekomstbeeld.

Modal split

De provincie bevestigt een modal split van 50/50 te ambiëren. Het is niet duidelijk op welke wijze de provincie deze norm zal hanteren. We onderschrijven deze duurzaamheidsdoelstellingen, maar vragen in lopende en toekomstige planinitiatieven ruimte voor transitie te behouden. Dit vraagt een trendbreuk, een transitie op het terrein, die tijd zal vergen en waar begrip voor gevraagd wordt. Bovendien wordt gevraagd rekening te houden met de impact van specifieke eigenheden, lokale gebiedsgerichte kenmerken en dergelijke die een strakke doorvertaling op lokaal niveau in de weg kunnen staan.

Vervoerregio Kempen als sterke partner

In de beleidskader wordt o.a. verwezen naar het provinciaal mobiliteitsplan en de regionale vervoerregio’s. We waarderen het erkennen en benoemen van de verschillende partnerschappen, zoals de vervoerregio’s. Echter is het onvoldoende duidelijk hoe deze documenten en partnerschappen interageren op elkaar en welk gewicht elk van deze visies toebedeeld krijgt.

De vervoerregio Kempen leverde al sterk werk en zal dit de komende jaren verder zetten. Op dit niveau kan er sterk ingezet worden op de uitdagingen en potenties van onze regio. We waarderen dan ook de vraag van de provincie om verder in gesprek te gaan met de verschillende vervoerregio’s. Op deze manier kan de regionale kennis nog beter doorstromen naar het provinciaal niveau en vice versa.

Toeristische ontsluiting

De Kempen scoort zeer goed op vlak van toerisme met een aantal bijzonder zwaartepunten, zoals de Kempense Meren, de Merode, én waardevolle provinciale domeinen, zoals De Lilse Bergen, het Zilvermeer, e.d. We stellen echter vast dat de ligging van deze locaties niet overeenstemt met de weergave van ruimtelijke multimodale knopen voor personenvervoer in bijlage 1. Verhindert dit het verder uitbouwen van de Kempen niet als toeristisch sterke regio? Hoe ziet de provincie de match tussen de ontsluiting van de grote toeristische zwaartepunten in de regio die als hoogdynamische functies te beschouwen zijn? Welke kansen krijgen gemeenten met een groot toeristisch kapitaal, maar een minder gunstige multimodale ontsluiting? Of is dit naast wonen en bedrijvigheid een volgende pijler waar de regio en de ‘dorpen’ op moeten inboeten?

Aanvullend: vraag naar beleidskader open ruimte

Bovenstaande vraag met betrekking tot toerisme en recreatie en het feit dat in het beleidskader “verdichten en ontdichten van de ruimte” open ruimte slechts fragmentarisch aan bod komt, leidt tot de vraag of een beleidskader voor de open ruimte niet nog een waardevolle aanvulling kan zijn voor het beleidsplan.

Artikel 2

Specifiek voor Westerlo worden bijkomend volgende aandachtspunten geformuleerd:

In de strategische visie wordt op pagina 22   onze regio en onze gemeente omschreven als:

     “ In dit waardevolle landschap komen tal van dorpskernen voor met eerder beperkte voorzieningen, een lage woondichtheid en een zeer sterke verlinting. Westerlo vormt in dit     gebied de middelgrote kern. Daarnaast staan deze dorpen, vooral met de (vracht) wagen, in verbinding met kleine steden zoals Geel, Aarschot en Diest (Vlaams-Brabant).”

Net zoals in de conceptnota wordt de gemeente Westerlo met haar 7 (volwaardige) deeldorpen in deze omschrijving niet (h)erkend.

Ondanks dat er gesteld wordt dat Westerlo een middelgrote kern is, wordt hier bij de kerntypering gesteld dat Westerlo-centrum een “dorpskern met potenties” is en worden de andere deeldorpen aangeduid als “dorpskern”. Met een bevolking van meer dan 25.000 inwoners op een oppervlakte van 5.500 ha, wat overeenstemt met een bevolkingsdichtheid van 457 inwoners per km², kan er toch moeilijk gesteld worden dat Westerlo een gemeente is met een lage woondichtheid. 

Ook het voorzieningenniveau is absoluut niet laag in Westerlo.  Elke kern beschikt over een kleuterschool en een lagere school, dokters, apothekers en basisvoorzieningen in de kern zelf of op fietsafstand.  Het is inderdaad zo dat niet elke kern meer over de ambachtelijke bakker en beenhouwer beschikt, maar wel kan beschikken over een buurtsupermarkt waar deze basisvoorzieningen aangeboden worden. Om de lokale economie te stimuleren, werd er door onze gemeente het initiatief genomen om hiervoor een dienst op te starten, die de nodige acties zal opstarten om handel in de kernen te bevorderen.  Westerlo-centrum zelf heeft naast deze basisvoorzieningen twee middelbare scholen, die nog steeds groeien. 

Ook op het vlak van tewerkstelling, is er in Westerlo een hoog aanbod door de bedrijven die gelegen zijn in het ENA, de bedrijvenzone in Heultje, Zone Reme, het KMO-park aan de Ambachtenstraat, Moestoemaat en aan de Olenseweg. Westerlo is gelegen in het ENA-gebied wat toch beschouwd wordt als een ruimtelijke multimodale knoop. Ook dit aspect verdient de nodige aandacht in functie van de ontwikkelingskansen voor Westerlo. 

Er wordt gestreefd om tegen 2030 naar een modal split van 50% te komen van de verplaatsingen, die gebeuren via andere vervoersmiddelen dan de auto.  Gelet op het ruime aanbod aan tewerkstelling in onze gemeente, en de inburgering van de elektrische fiets,  wordt sterk gebruik gemaakt van de fiets voor woon-werkverkeer.  Ook de verplaatsingen naar de scholen, gebeuren overwegend met de fiets aangezien dit door de scholen wordt gestimuleerd door verscheidene acties.

In functie van mobiliteit wordt gesteld dat treininfrastructuur een hogere status heeft dan busvervoer, waardoor onze gemeente niet in aanmerking zou komen als multimodaal vervoersknooppunt voor personenvervoer.  In onze gemeente wordt er gewerkt aan sterke autobusnetten en bovenlokale Hoppinpunten zodat er een alternatief wordt aangeboden voor de auto.  Niettemin de autoverplaatsingen tegen 2030 niet hoger mogen zijn dan 50%, dient er toch ook gewezen te worden op het aspect dat Westerlo zeer goed gelegen is ten opzichte van het hoofdwegennet, namelijk de E313.  Het oprittencomplex in Olen en Oevel, liggen zeer kort bij een aantal dorpen en bedrijvenzones van onze gemeente.

Concluderend kan gesteld worden dat op basis van bovenstaande argumenten, de gemeente Westerlo meer ontwikkelingskansen verdient dan deze die voorzien worden in voorliggend beleidsdocument van de provincie Antwerpen. Temeer omdat niet alleen Westerlo-centrum maar ook de andere deeldorpen van Westerlo ‘dorpskernen zijn met potenties’. 

9.

2023_GR_00038 - Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA) - Adviesvraag betreffende onderdelen uit het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, die niet langer geldig zijn - Afwijzing

Goedgekeurd

Notulen

Raadslid Tinne Wuyts geeft toelichting bij dit agendapunt.

Raadslid Frans De Cock zegt dat hij en de fractie hiermee akkoord kunnen gaan, maar geeft toch aan dat het gemeentelijk GRS al van heel wat jaren geleden is en dat het aangewezen is om hiervan een actualisatie te maken.

Raadslid Iris De Wever sluit zich hierbij aan en zegt dat zij ook de vraag wil stellen wanneer de aanpassingen aan ons GRS zullen gebeuren.

Schepen Tinne Wuyts bevestigt dat het zeker de bedoeling is om dit op te nemen in de schoot van de Gecoro.

Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Vic Van Bael, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Patrick Vercauteren, raadslid
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00038 - Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA) - Adviesvraag betreffende onderdelen uit het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, die niet langer geldig zijn - Afwijzing
Aanwezig
Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Flor Celen, Nancy Van Hoof, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Chris Beenens, Ronny Goossens, Vicky Cools, Wim Dams, Vic Van Bael, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven
Stemmen voor 26
Winny Van Calster, Clyde Tai-Apin, Iris De Wever, Kristof Welters, Kelly Verboven, Filip Verrezen, Katrijn van Riet, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Tinne Wuyts, Giel Van den Broeck, Maurice Van Hemelen, Wim Dams, Ronny Goossens, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Marc Gouwkens, Hans Van Lommel, Chris Beenens, Vicky Cools, Nancy Van Hoof, Flor Celen, Paul Helsen, Bert Wellens, Guy Van Hirtum, Vic Van Bael
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2023_GR_00038 - Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA) - Adviesvraag betreffende onderdelen uit het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, die niet langer geldig zijn - Afwijzing

2023_GR_00038 - Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA) - Adviesvraag betreffende onderdelen uit het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, die niet langer geldig zijn - Afwijzing

Motivering

Argumentatie
  • De passage die de provincie wenst aan te duiden als niet meer geldig in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan heeft betrekking op het richtinggevend gedeelte - Deel 6 gewenste ruimtelijke structuur - 9 Afwegingskader zonevreemde infrastructuur - 9.2 sectorale uitwerking: zonevreemde woningen - woningen die aansluiten op de kern = omvormen tot woonzone.  Deze passage luidt als volgt: "Behoorlijk vergunde woningen die direct aansluiten op de kernbebouwing kunnen worden omgevormd tot woonzone voor zover ze geen nadelige beperkingen inzake afstands- en andere milieuwetgevingsregels met zich meebrengen ten aanzien van de structuurbepalende hoofdfuncties (bv. landbouw) van de omgeving.  Het betreft hier voornamelijk gewestplanverfijningen. Tijdens de opmaak van de gewestplannen werden deze woningen als het ware "over het hoofd gezien".  De woningen kunnen verbouwd, uitgebreid of herbouwd worden conform de plaatselijke toestand of de stedenbouwkundige voorschriften die geldig zijn op het ruimtelijk geheel waar deze woningen deel van uitmaken.  Woningen die aan de kern gelegen zijn maar een structurele begrenzing van de kern tegenwerken worden niet meegenomen in de woonzone (bv. één geïsoleerde woning aan de overkant van een weg waarbij de weg een duidelijke begrenzing voorziet tussen de kern en de open ruimte).
  • Deze passage is niet in overeenstemming met de bepalingen uit het ontwerp-beleidsplan ruimte van de provincie Antwerpen.  In het ontwerp-beleidskader "Levendige kernen - Uitdaging: huishoudentransitie, p. 51 staat namelijk dat er geen verdere ontwikkeling van perifere gebieden (buiten de kernen) als woonlocatie wenselijk is. Het wonen buiten de kernen wordt niet gestimuleerd en het liefst afgeremd.  Verouderde woningen op slecht gelegen locaties buiten de kernen kunnen beter niet meer verbouwd worden, maar dienen afgebroken te worden.  Door zonevreemde woningen dezelfde rechten te geven als woningen in bestemming woongebied, wordt er bijkomend een juridisch aanbod voor wonen gecreëerd.  Dit geeft aanleiding tot een verdere versnippering en werkt een kernversterkend beleid tegen.
  • Er wordt wel op gewezen dat deze passage zich op p. 174 van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan bevindt en niet op p. 182, zoals dit verkeerdelijk werd opgenomen in de adviesvraag die ontvangen werd namens de provincie Antwerpen. Dit dient rechtgezet te worden.
  • De gemeente is van oordeel dat elk bestuursniveau het best geplaatst is om het beleid op het eigen niveau uit te werken en te bepalen.  Er kan dan ook niet  ingestemd  worden met het voorstel tot schrapping van een passage uit het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan aangezien dit tot stand is gekomen door een doorgedreven analyse van het eigen grondgebied en de ruimtelijke kwaliteiten van de gemeente. De lokale overheid kent haar eigen grondgebied het best en is dan ook het aangewezen orgaan om het ruimtelijk beleid in de eigen gemeente vorm te geven. 
Juridische grond
  • Het gewestplan Herentals-Mol (K.B. 28 juli 1978).
  • Omzendbrief van 8 juli 1997 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en gewestplannen, gewijzigd via omzendbrief van 25 januari 2002 en 25 oktober 2002.
  • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 (VCRO).
  • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
  • Decreet van 8 december 2017 houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving.
  • Decreet van 26 april 2019 houdende diverse bepalingen inzake omgeving, natuur en landbouw.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stemt niet in met het voorstel tot schrapping van de passage in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, zoals opgenomen in het richtinggevend deel  - Deel 6 gewenste ruimtelijke structuur - 9. Afwegingskader zonevreemde structuur - 9.2 sectorale uitwerking: zonevreemde woningen - woningen die aansluiten op de kern = omvormen tot woonzone, p. 174.

10.

2023_GR_00039 - Artikel 21. Frans De Cock. Aanpassingen aan het “Buitenspeelplan”: het fors opvoeren van de toegankelijkheid en de aangepastheid, voor kinderen met een beperking, van alle Westelse speelpleinen/speeltuinen, maw zowel de locaties, de speeltoestellen als de faciliteiten. Wordt de nood/het tekort aan speelpleintjes in Oosterwijk en Voortkapel op korte termijn ingevuld met een nieuw initiatief in Oosterwijk en met de ontwikkeling van het Berkenveldje in Voortkapel ? Concrete acties. Bespreking en beslissing.

Behandeld

Notulen

Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt. Hij vraagt dat het buitenspeelplan meer ambitieus wordt aangepakt en veralgemeend wordt naar meerdere speelpunten dan enkel het Boswachtershuis. Hij voegt er aan toe dat de vergadering die recent werd georganiseerd, heel wat ideeën heeft aangebracht.

Raadslid Nancy Van Hoof zegt de raad te willen herinneren aan het agendapunt van N-VA. met twee onderdelen. Zij zegt dat uit respect haar fractie geduld getoond heeft en de kans geboden om hier verder aan te werken. Raadslid Van Hoof wenst dan ook de vraag te stellen waarom dit nogmaals werd geagendeerd.

Schepen Tinne Wuyts zegt raadsleden Nancy Van Hoof en Iris De Wever te danken voor de constructieve houding en geeft verder toelichting. In Oosterwijk is er momenteel niets, maar daar wordt iets meer avontuurlijk gepland, niet al te klassiek. Daarom is het de bedoeling om samen te werken met Thomas More die voor onze gemeente zouden ontwikkelen. Zij hadden echter erg veel aanvragen. Het pleintje van Oosterwijk is dan geprioriteerd, zodanig dat dit in mei volgend jaar kan geopend worden. De speelcamionette zal ook in de paasvakantie uitrijden, ook naar Oosterwijk en Voortkapel. Schepen Wuyts vervolgt dat dit jaar ingezet wordt op het vervangen van speeltoestellen door eigen gemaakte speeltoestellen die erg onderhoudsvriendelijk zijn, en dit in samenwerking met Sila.

Wat inclusief spelen betreft, wordt  initiatief genomen, waar veel kindjes samen komen, vandaar het Boswachtershuis dat als speeltuin de 'place to be' is. De vergadering heeft heel wat ideeën opgeleverd waar in de komende periode verder aan zal gewerkt worden.

Raadslid Frans De Cock zegt dat het goed is dat er in Oosterwijk initiatief wordt genomen, maar vraagt wat er dan gebeurt in Voortkapel. Al de vervangingen die opgesomd worden staan al een jaar in het plan. Ook wordt niets gezegd over een tijdsplan.

Raadslid Iris De Wever zegt dat in elk deeldorp wel een speelplein met enige voorziening dient te zijn.

Schepen Paul Helsen zegt dat het 'nat gazonneke' inderdaad een speelplein is geweest. Hij zegt hier regelmatig te passeren en te ervaren dat er meer gesluikstort wordt dan gespeeld. Misschien is deze plek dan ook niet zo geschikt als speelplein. In de onmiddellijke omgeving wonen er ook niet meer zo veel jonge gezinnen.

Het debat wordt afgerond. Er wordt niet gestemd.

Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Vic Van Bael, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Patrick Vercauteren, raadslid
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
10.

2023_GR_00039 - Artikel 21. Frans De Cock. Aanpassingen aan het “Buitenspeelplan”: het fors opvoeren van de toegankelijkheid en de aangepastheid, voor kinderen met een beperking, van alle Westelse speelpleinen/speeltuinen, maw zowel de locaties, de speeltoestellen als de faciliteiten. Wordt de nood/het tekort aan speelpleintjes in Oosterwijk en Voortkapel op korte termijn ingevuld met een nieuw initiatief in Oosterwijk en met de ontwikkeling van het Berkenveldje in Voortkapel ? Concrete acties. Bespreking en beslissing.

2023_GR_00039 - Artikel 21. Frans De Cock. Aanpassingen aan het “Buitenspeelplan”: het fors opvoeren van de toegankelijkheid en de aangepastheid, voor kinderen met een beperking, van alle Westelse speelpleinen/speeltuinen, maw zowel de locaties, de speeltoestellen als de faciliteiten. Wordt de nood/het tekort aan speelpleintjes in Oosterwijk en Voortkapel op korte termijn ingevuld met een nieuw initiatief in Oosterwijk en met de ontwikkeling van het Berkenveldje in Voortkapel ? Concrete acties. Bespreking en beslissing.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

  //

11.

2023_GR_00042 - Artikel 21. Frans De Cock. De onaangepaste weginfrastructuur (slechte of ontbrekende fiets- en voetpaden) en de slechte staat van het wegdek van Bistplein en Guldensporenlaan (verzakte betonplaten) en van het “de Trannoyplein” (verzakte betonstraatstenen), alsook de globale verkeersonveiligheid / snelheidsproblematiek in deze straten (+ Bistberg), vereisen een dringende aanpak. Maatregelen op korte termijn en ook voorstellen voor een globale herinrichting en heraanleg van de as Bistplein, Guldensporenlaan, de Trannoyplein. Bespreking en beslissing.

Behandeld

Notulen

Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt.

Schepen Filip Verrezen antwoordt dat er de voorbije periode een petitie is binnen gekomen met een aantal verzuchtingen en wensen, georganiseerd vanuit een buurtcomité van de Guldensporenlaan. In deze petitie staan een aantal punten in verband met verkeersveiligheid en het ervaren comfort door de toestand van de wegenis. Het college heeft terugkoppeling gegeven van een aantal initiatieven die lopende zijn, waaronder de betonstudie die momenteel loopt. Deze studie zal uitwijzen wat best gebeurt met het wegdek in de respectieve straten, waaronder de Guldensporenlaan. Wat betreft de fietspaden, dat stond al in Westel-info voor de petitie werd binnen gebracht, werd voor deze laan een subsidieaanvraag  gedaan en daar wordt volop werk van gemaakt. Schepen Verrezen zegt dat het echt de bedoeling is dat nog dit jaar nieuwe fietspaden worden aangelegd.

Schepen Kristof Welters zegt nog wat aanvullingen in verband met de snelheden te willen toevoegen. De gemeente  had wel wat reacties verwacht in straten waar de snelheid van 70 terugbracht werd naar 50. De reden waarom dit werd gedaan  heeft te maken met vaak veel handelszaken in straten, het aantal ongevallen. Een aantal verkeersassen zijn dan ook deels 50 geworden en deels 70. Toch is het de bedoeling om op de toegangswegen zo veel als mogelijk 70 toe te laten. De vraag door heel wat mensen in de Guldensporenlaan is om de snelheid terug te brengen naar 50. Dit zal wel nog terug besproken worden op het verkeerscomité. Er komen hier wel twee vaste snelheidsinformatieborden. Wat het Trannoyplein betreft,  is recent de studie die werd opgemaakt door Suunta besproken en wat Bistberg betreft, een doodlopende straat waar wat overlast zou zijn door leveranciers, zal ook dit worden besproken in het verkeerscomité.

Raadslid Frans De Cock zegt dat er nog geen collegebesluit van de betonstudie voorhanden is, evenals over de studie van Suunta. Hij zegt het  wat jammer te vinden om nu met subsidies de fietspaden te vervangen, zonder het wegdek aan te pakken. Er zijn heel wat niveauverschillen in die straat en het fietspad zal plots stoppen aan het Trannoyplein. Blijkbaar heeft toch een meerderheid gekozen voor een snelheid van 50 km/uur. Ook voor Bistberg kiest een meerderheid voor een snelheid van 30.

Raadslid Ronny Goossens zegt te hopen dat er een aantal snelheidsborden worden aangekocht voor de Industrieweg.

Raadslid Frans De Cock vraagt de stemming over de vijf voorstellen. 

Schepen Filip Verrezen zegt dat omwille van de petitie al deze punten worden besproken op het eerstvolgend verkeerscomité en vraagt daarom om hierover niet te stemmen.

Stemming over het voorstel om niet te stemmen over de vijf voorstellen van Frans De Cock:
Stemden voor:
16 stem(men) voor: Flor Celen, Wim Dams, Ronny Goossens, Paul Helsen, Marie Michiels, Marleen Nevelsteen, Clyde Tai-Apin, Winny Van Calster, Maurice Van Hemelen, Guy Van Hirtum, Hans Van Lommel, Kelly Verboven, Harri Verbraecken, Filip Verrezen, Kristof Welters, Tinne Wuyts

2 stemmen tegen: Chris Beenens en Frans De Cock

8 onthouding(en): Marc Gouwkens, Vicky Cools, Iris De Wever, Vic Van Bael, Nancy Van Hoof, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Katrijn van Riet

De stemming over de voorstellen is afgevoerd.

Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Vic Van Bael, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Patrick Vercauteren, raadslid
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
11.

2023_GR_00042 - Artikel 21. Frans De Cock. De onaangepaste weginfrastructuur (slechte of ontbrekende fiets- en voetpaden) en de slechte staat van het wegdek van Bistplein en Guldensporenlaan (verzakte betonplaten) en van het “de Trannoyplein” (verzakte betonstraatstenen), alsook de globale verkeersonveiligheid / snelheidsproblematiek in deze straten (+ Bistberg), vereisen een dringende aanpak. Maatregelen op korte termijn en ook voorstellen voor een globale herinrichting en heraanleg van de as Bistplein, Guldensporenlaan, de Trannoyplein. Bespreking en beslissing.

2023_GR_00042 - Artikel 21. Frans De Cock. De onaangepaste weginfrastructuur (slechte of ontbrekende fiets- en voetpaden) en de slechte staat van het wegdek van Bistplein en Guldensporenlaan (verzakte betonplaten) en van het “de Trannoyplein” (verzakte betonstraatstenen), alsook de globale verkeersonveiligheid / snelheidsproblematiek in deze straten (+ Bistberg), vereisen een dringende aanpak. Maatregelen op korte termijn en ook voorstellen voor een globale herinrichting en heraanleg van de as Bistplein, Guldensporenlaan, de Trannoyplein. Bespreking en beslissing.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

//   

12.

2023_GR_00043 - Artikel 21. Frans De Cock. Trage wegen in Westerlo. Stavaza na het inventarisatie-proces. Concrete acties voor het opstellen van een gedragen Beleidsvisie mbt Trage Wegen door het bestuur, alsook acties voor de uitwerking van deze beleidsvisie op het terrein (participatietraject). Timing en planning. Bespreking en beslissing.

Behandeld

Notulen

Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt.

Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat het de bedoeling is dat in maart en in april tijdens de colleges telkens een deeldorp wordt aangepakt. De samenwerking met de andere instanties is er nog en zal terug worden opgenomen. De visie van het bestuur is de functionaliteit van de trage wegen.

Raadslid Frans De Cock vraagt of dit nog wordt teruggekoppeld aan de raad.

Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat de prioriteitenlijst wordt samengesteld en nadien gedeeld met de raad.

Er wordt niet gestemd.

Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Vic Van Bael, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Patrick Vercauteren, raadslid
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
12.

2023_GR_00043 - Artikel 21. Frans De Cock. Trage wegen in Westerlo. Stavaza na het inventarisatie-proces. Concrete acties voor het opstellen van een gedragen Beleidsvisie mbt Trage Wegen door het bestuur, alsook acties voor de uitwerking van deze beleidsvisie op het terrein (participatietraject). Timing en planning. Bespreking en beslissing.

2023_GR_00043 - Artikel 21. Frans De Cock. Trage wegen in Westerlo. Stavaza na het inventarisatie-proces. Concrete acties voor het opstellen van een gedragen Beleidsvisie mbt Trage Wegen door het bestuur, alsook acties voor de uitwerking van deze beleidsvisie op het terrein (participatietraject). Timing en planning. Bespreking en beslissing.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

//   

13.

2023_GR_00044 - Artikel 21. Frans De Cock. Voorstel vanuit de bevolking tot de herinvoering van een jaarlijkse Kermis in Westerlo-Centrum, eventueel gekoppeld aan de Braderij. Incentives en ondersteuning voor de standhouders/foorkramers vanwege het bestuur in samenwerking met instanties zoals Middenstand Westerlo, Toerisme Westerlo, e.a. Bespreking en beslissing.

Behandeld

Notulen

Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt.

Raadslid Nancy Van Hoof zegt dat zij in 2022 dit heeft geagendeerd en dat er toen geantwoord is dat het best was om de verenigingen meer in te schakelen zodat opnieuw wat leven rond de kermis kon bewerkt worden.

Schepen Filip Verrezen antwoordt dat hij dit opnieuw besproken heeft met de middenstand op een vergadering in februari. Hierover was toch wel wat terughoudendheid. Tijdens de braderij trachten de middenstanders toch wat kermiskramen aan te trekken. Uit een bevraging bij foorkramers blijkt dat zij niet geloven in het (her)opstarten van een kermis. Vaak is het zo dat een kermis floreert wanneer verenigingen in en rondom de kermis activiteiten organiseren. Een eerdere poging om de kermis in Westerlo te stimuleren heeft ook geen succes gekend. Voor de kinderen van Westerlo worden wel andere animatieve initiatieven georganiseerd door de verenigingen, toerisme en de middenstand.

Raadslid Frans De Cock dankt de schepen voor zijn toelichting.

Er wordt niet gestemd.

Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Vic Van Bael, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Patrick Vercauteren, raadslid
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
13.

2023_GR_00044 - Artikel 21. Frans De Cock. Voorstel vanuit de bevolking tot de herinvoering van een jaarlijkse Kermis in Westerlo-Centrum, eventueel gekoppeld aan de Braderij. Incentives en ondersteuning voor de standhouders/foorkramers vanwege het bestuur in samenwerking met instanties zoals Middenstand Westerlo, Toerisme Westerlo, e.a. Bespreking en beslissing.

2023_GR_00044 - Artikel 21. Frans De Cock. Voorstel vanuit de bevolking tot de herinvoering van een jaarlijkse Kermis in Westerlo-Centrum, eventueel gekoppeld aan de Braderij. Incentives en ondersteuning voor de standhouders/foorkramers vanwege het bestuur in samenwerking met instanties zoals Middenstand Westerlo, Toerisme Westerlo, e.a. Bespreking en beslissing.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

//   

14.

2023_GR_00045 - Artikel 21. Vicky Cools. Afval rond de vuilbakken in de schoolomgeving Sila Westerlo. Bespreking en beslissing.

Behandeld

Notulen

Raadslid Vicky Cools geeft toelichting bij het agendapunt.

Schepen Filip Verrezen antwoordt dat de medewerkers technische dienst erg goed bijhouden welk en hoeveel afval in elke afvalbak wordt achtergelaten. De vuilbakken waarop wordt gedoeld worden erg regelmatig geledigd. Deze worden elke week geledigd en deze aan de markt nog extra na de markt. Een aantal vuilbakken worden bovendien nog eens extra geledigd op vrijdag namiddag in Westerlo centrum, wanneer het wat warmer wordt. 

Raadslid Vicky Cools zegt dat de verpakkingen van afhaaleten wel vaak groter zijn zodat dit niet past in een vuilbak.

Schepen Filip Verrezen antwoordt dat de gaten aan de vuilbakken klein zijn, om het sluikstorten te vermijden.

Er wordt niet gestemd.

Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Vic Van Bael, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Patrick Vercauteren, raadslid
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
14.

2023_GR_00045 - Artikel 21. Vicky Cools. Afval rond de vuilbakken in de schoolomgeving Sila Westerlo. Bespreking en beslissing.

2023_GR_00045 - Artikel 21. Vicky Cools. Afval rond de vuilbakken in de schoolomgeving Sila Westerlo. Bespreking en beslissing.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

// 

15.

2023_GR_00046 - Artikel 21. Frans De Cock. Oude stortplaats van Zoerle-Parwijs gelegen langs de Zavelstraat. Verdere bespreking van de stellingnames en de intenties van het schepencollege ter voorbereiding van een eventuele aankoop van de private stortpercelen door de gemeente Westerlo, in casu door de gemeenteraad ! Bespreking en beslissing.

Behandeld

Notulen

Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt en geeft uitleg bij hoe de waarde van zulke gronden wordt geschat en de minwaarde door de schade door het storten wordt verrekend.

De vraag is, volgens raadslid De Cock, hoe de gemeente de eventuele schadeloosstelling ziet voor de betrokken percelen en de randpercelen.

Schepen Clyde Tai-Apin verwijst naar het verslag van vorige gemeenteraad en de toelichting over hoe de schatting gebeurt. De gemeente is evenwel gebonden aan de schattingswaarde. Een volgende stap is in gesprek te gaan met de eigenaars.

Burgemeester Guy Van Hirtum zegt het kras te vinden dat raadsleden zulke termen in de mond nemen als aansprakelijkheid, schadeloosstelling en dergelijke. Raadsleden zitten er voor de belangen van de gemeente en niet ter verdediging van een privaat belang. 

Raadslid Frans De Cock zegt dat de gemeente toch dat stort heeft gecreëerd en vraagt hoe de gemeente ermee omgaat om tot een faire verkoop te komen.

Er wordt niet gestemd.

Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Vic Van Bael, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Patrick Vercauteren, raadslid
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
15.

2023_GR_00046 - Artikel 21. Frans De Cock. Oude stortplaats van Zoerle-Parwijs gelegen langs de Zavelstraat. Verdere bespreking van de stellingnames en de intenties van het schepencollege ter voorbereiding van een eventuele aankoop van de private stortpercelen door de gemeente Westerlo, in casu door de gemeenteraad ! Bespreking en beslissing.

2023_GR_00046 - Artikel 21. Frans De Cock. Oude stortplaats van Zoerle-Parwijs gelegen langs de Zavelstraat. Verdere bespreking van de stellingnames en de intenties van het schepencollege ter voorbereiding van een eventuele aankoop van de private stortpercelen door de gemeente Westerlo, in casu door de gemeenteraad ! Bespreking en beslissing.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

  //