Voorzitter Maurice Van Hemelen opent de vergadering.
Raadslid Ronny Goossens merkt op dat in de notulen vermeld staat dat er geen SIB-borden worden geplaatst in de Industrieweg omdat er een flitspaal staat, terwijl dat niet in het audio-verslag te horen is.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat er in de nabije toekomst wel regelmatig variabele SIB-Borden zullen worden gezet.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27 maart 2023 worden goedgekeurd.
Voorzitter Maurice Van Hemelen merkt op dat zowel raadslid Winny Van Calster als raadslid Marleen Nevelsteen verhinderd zijn. Hij stelt voor om raadslid Hans Van Lommel aan te duiden als vertegenwoordiger van de gemeenteraad.
De raad kan hier unaniem mee akkoord gaan.
ok
De gemeenteraad stelt vast dat de gemeentelijke volmachtdrager Winny Van Calster en plaatsvervangend volmachtdrager Marleen Nevelsteen, aangeduid bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019, zich verontschuldigen voor de algemene vergadering van IOK die doorgaat op 25 mei 2023.
De gemeenteraad duidt raadslid Hans Van Lommel aan als gemeentelijk volmachtdrager voor de algemene vergadering van 25 mei 2023 van IOK.
De gemeenteraad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022 goed te keuren.
De gemeenteraad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de jaarrekening over het boekjaar 2022, afgesloten per 31 december 2022, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen goed te keuren.
De gemeenteraad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de kwijting, afzonderlijk te verlenen aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2022, goed te keuren.
De gemeenteraad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de indiening goed te keuren van de afwijkingsaanvraag conform artikel 7 van het Regiodecreet zodat de gemeente Heist op-den-Berg, ook op haar verzoek, blijvend en voor onbepaalde duur als vennoot kan deelnemen aan de dienstverlenende vereniging IOK.
De gemeeneraad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de indiening goed te keuren van de afwijkingsaanvraag conform artikel 7 van het Regiodecreet zodat de gemeente Nijlen, ook op haar verzoek, blijvend en voor onbepaalde duur als vennoot kan deelnemen aan de dienstverlenende vereniging IOK.
ok
De gemeenteraad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022 goed te keuren.
De gemeenteraad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de jaarrekening over het boekjaar 2022, afgesloten per 31 december 2022, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen goed te keuren.
De gemeenteraad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de kwijting, afzonderlijk te verlenen aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2022, goed te keuren.
De gemeenteraad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de indiening goed te keuren van de afwijkingsaanvraag conform artikel 7 van het Regiodecreet zodat de gemeente Heist op-den-Berg, ook op haar verzoek, blijvend en voor onbepaalde duur als vennoot kan deelnemen aan de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
De gemeenteraad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de indiening goed te keuren van de afwijkingsaanvraag conform artikel 7 van het Regiodecreet zodat de gemeente Nijlen, ook op haar verzoek, blijvend en voor onbepaalde duur als vennoot kan deelnemen aan de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
Raadslid Ronny Goossens vraagt of het mogelijk is om Lossing hier ook in op te nemen.
De wegen op grondgebied Westerlo zijn regelmatig aan een grondig onderhoud en/of vernieuwing toe.
Deze opdracht betreft wegenwerken en voorziet volgende locaties:
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt het aanbestedingsdossier met ref. 2023-019 en bijhorende raming goed voor de overheidsopdracht van werken met als voorwerp ‘Asfalteringswerken 2023-2024’.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek met ref. 2023-019 en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking overeenkomstig artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 750.000,00 euro niet) van de wet van 17 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten.
De aankondiging van de opdracht wordt bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op het investeringskrediet van 2023-2024 onder de Actie000073 'We investeren in onze openbare wegen en in een duurzame en veilige weginfrastructuur’ (R001104).
De meerjarenplannen en de wijzigingen van een kerkfabriek zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad. De gemeenteraad spreekt zich uit over de goedkeuring binnen een termijn van honderd dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het advies van het erkend representatief orgaan bij de gemeenteoverheid.
De gemeenteraad spreekt zich over de budgetwijziging van een kerkfabriek uit binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van de budgetwijziging bij de gemeenteoverheid.
De gemeenteraad is bevoegd voor het toekennen van toelagen.
De gemeenteraad keurt de budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek St.-Anna Tongerlo goed.
De gemeenteraad keurt de meerjarenplanwijziging 2020-2025 van de kerkfabriek St.-Anna Tongerlo goed.
De gemeenteraad keurt de gevraagde investeringstoelage van 35.983,60 euro voor aankoop van de geluidsinstallatie goed. Deze zal voorzien worden in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie, het centraal kerkbestuur en de betrokken kerkfabriek.
Schepen Clyde Tai-Apin geeft toelichting bij het agendapunt en geeft aan dat de 3 transversale operationele programma’s de realisatie van het Sigmaplan en de andere Vlaamse doelstellingen in de vallei van de Grote Nete flankeren en versterken: Ruimte voor water; Ruimte voor natuur; Ruimte voor beleving.
Raadslid Iris De Wever zegt dat bij het Sigmaplan er nog een aantal vragen vanuit de gemeente waren, zoals het mogelijks nog opschuiven van de gecontroleerde overstromingsgebieden.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat hierover nog zal gecommuniceerd worden.
Om de lopende processen af te stemmen op de acties van stakeholders en de ambities van lokale besturen, nam provincie Antwerpen het initiatief om een gebiedsprogramma op te starten. Het biedt een platform om als coalitie samen te werken.
Naast het werken aan een klimaatveilige vallei, zet het gebiedsprogramma ook voluit in op recreatie. Het momentum van de werken in kader van het Sigmaplan willen we grijpen voor ruimte voor de mens om de vallei te beleven. Door de werken zullen er bijvoorbeeld plekken zijn waar men niet meer op de dijk kan wandelen. Uitstippelen van alternatieve paadjes voor wandelaars en fietsers en het bekijken van de mogelijkheden om de Grote Nete beter te ontsluiten door nieuwe onthaalpunten op te richten zijn belangrijk voor een beleefbare vallei. Vanuit de gebiedswerking willen ze werken aan een grote valleiroute van bron tot monding. Zo’n route brengt één groot verhaal van de Grote Nete en zet alle erfgoedparels en natuurgebieden mooi in de kijker. Door samen te werken is het potentieel van de vallei nog zoveel groter.
Nu de verkennende gesprekken achter de rug zijn en de eerste concrete projecten zijn opgestart, vraagt de provincie Antwerpen het engagement van de gemeenten en steden in het gebied om toe te treden tot de gebiedscoalitie om samen met lokale en bovenlokale instanties de handen in elkaar te slaan om te werken aan de Grote Nete van de toekomst. Door de ambities op elkaar af te stemmen, kunnen de partners zoveel meer bereiken.
Het programma van het samenwerkingsverband draagt bij tot de realisatie van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's) 6, 13, 14, 15 en 17.
De gemeenteraad beslist in te stappen als projectpartner in de gebiedscoalitie Grote Nete en gaat het engagement aan om mee te werken aan het gebiedsprogramma voor een klimaatveilige vallei vol beleving.
De gemeenteraad beslist in te stappen als projectpartner in het Strategisch Project Grote Nete en levert een financiële bijdrage van 1.692,31 euro per jaar en dit voor 3 opeenvolgende jaren vanaf 2024 en keurt de managementnota Grote Nete goed. De gemeente Westerlo bevestigt haar engagement voor de indiening van het aanvraagformulier voor het Strategisch Project Grote Nete.
Door het nemen van deze verkeersmaatregelen zal de verkeersveiligheid en -leefbaarheid voor alle weggebruikers en in het bijzonder voor de zwakke weggebruikers, op bovenvermelde plaatsen verhogen.
De koninklijke besluiten van 16 maart 1968 en 1 december 1975 over de politie van het wegverkeer zijn van toepassing samen met het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en het ministerieel rondschrijven van 7 mei 1999 over de plaatsing van de verkeerstekens. Wat betreft aanvullende reglementen, moet er sinds 1 mei 2019 voldaan worden aan de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad besluit om aan onderstaande artikelen van het gecoördineerd politiereglement van 2 april 1990 het volgende toe te voegen of te wijzigen:
Wordt verwijderd:
1. Wijziging organogram
2. Artikel 419 betreft het aantal dagen ziek zonder attest
3. Bijlagen rechtspositieregeling
3.1. klokkenluidersregeling
Op 18 november 2022 bekrachtigde de Vlaamse Regering een wijziging aan het Bestuursdecreet die de klokkenluidersregeling verscherpt.
De nieuwe klokkenluidersregeling heeft als doel om personen te beschermen als zij informatie uit hun werkomgeving over inbreuken op geldende regelgeving melden. Klokkenluiders moeten hiervoor terecht kunnen bij veilige meldingskanalen. Bij voorkeur is dat intern bij hun eigen organisatie. Ook meldingen bij het bevoegde externe meldingskanaal of openbaarmaking zijn mogelijk. Elke vorm van represaille naar aanleiding van een interne of externe melding, of openbaarmaking, is verboden.
3.2. Wijziging aanvraagformulier vorming en sjabloon terugbetaling reiskosten
Zowel het formulier voor de aanvragen van vorming als het sjabloon om terugbetaling van reiskosten aan te vragen dateren nog van voor de integratie van gemeente en OCMW. Intussen werden hiervoor nieuwe formulieren aangemaakt die door beide entiteiten worden gebruikt. Deze nieuwe versies vervangen de oude in de verschillende rechtspositieregelingen.
3.3. Wijziging visietekst er-wel-zijn
De wetgeving re-integratie wijzigde op 28 november 2022. De visietekst er-wel-zijn werd bijgevolg geüpdatete en aangepast aan deze nieuwe wetgeving. De belangrijkste wijzigingen zijn onder andere:
De gemeenteraad keurt de wijziging van artikel 419 van de rechtspositieregeling goed.
De gemeenteraad keurt de aanpassing van de bijlagen aan het arbeidsreglement-rechtspositieregeling goed:
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het geïntegreerd organogram goed.
Om het nieuwe wegtracé, inclusief de wegverharding en riolering en alle nutsleidingen, in het openbaar domein te kunnen opnemen, zoals bepaald in de verkavelingsvoorwaarden, dienen de percelen afdeling 2, sectie E, nummers 325P, 325R, 325T en 322D2, met een opgemeten oppervlakte van 18a 97ca, kosteloos overgedragen te worden aan de gemeente Westerlo na oplevering en voltooiing van de werken.
Dit is tot op heden nog niet gebeurd.
De gemeenteraad aanvaardt de kosteloze afstand van percelen grond gelegen Molenerf, gekadastreerd afdeling 2, sectie E, nummers 325P, 325R, 325t en 322D2, zijnde wegtracé inclusief wegverharding en riolering en alle nutsleidingen, met een opgemeten oppervlakte van 18a 97ca, zoals weergegeven onder lot A , op het opmetingsplan van 10 december 2014, opgemaakt door Veerle Piedfort.
Het dossier en de ontwerpakte, die wordt verleden voor Balans notarissen met zetel te Geel en antenne te Herentals, worden goedgekeurd.
De grond wordt opgenomen in het openbaar domein van de gemeente Westerlo.
De coaches willen de deelnemers van hun team sterker maken. Uit onderzoek blijkt dat Younited Belgium inderdaad het potentieel heeft om een positieve impact te hebben op deelnemers, indien de teams er in slagen een veilige en stabiele omgeving te ontwikkelen. Younited Belgium kan voor sociale verandering zorgen in de levens van experten in het dagdagelijks overleven met een kwetsbaarheid. Het draagt bij tot het bestrijden van sociale problemen en heeft daardoor ook een maatschappelijke impact. Het opzet is immers ook om naast de effectieve spelers ook anderen te betrekken als onder andere supportersploeg. Om van start te kunnen gaan met een Younited-team, dienen de partners lokaal te zorgen voor de werving van een sociale coach en een sportieve coach, alsook materiaal en accommodatie. KVC Westerlo neemt hiervan een groot deel van deze organisatie voor zich. Er werd een begroting opgemaakt, waarbij de verdeling van taken en budgetten werd opgelijst. De begroting is opgemaakt uitgaande van een team met 20 deelnemers. In de praktijk wordt een veel kleiner team verwacht, zeker in de opstartfase. Er kan eveneens ingeschreven worden om verschillende subsidies te bekomen (Nike, Ethias en Cera). KVC Westerlo vond alvast geschikte kandidaten om de rollen van sociale coach en sportieve coach in te vullen. De start van het project wordt geschat rond september 2023 , wanneer de formaliteiten in orde zijn en de sociale coach een opleiding vanuit Younited Belgium heeft kunnen afronden. In eerste fase zal ingezet worden op werving van deelnemers.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het project Younited Belgium in samenwerking met KVC Westerlo en OCMW Westerlo.
Schepen Paul Helsen geeft toelichting bij het agendapunt. Hij zegt dat het traject al lopende is sedert 2020, in de schoot van het overleg rond regiovorming met nog slechts één woonactor per gemeente. In eerste instantie was er het voorstel om van de Kempen één woonmaatschappij te maken, met 27 gemeenten dus. Dit werd niet weerhouden omwille van het gevaar om als gemeente niet betrokken te worden in het gegeven. Uiteindelijk zijn het 3 woonmaatschappijen binnen de Kempen geworden. Tijdens de gemeenteraad van 18 oktober 2021 werd beslist om toe te treden tot de woonmaatschappij Neteland en Zuiderkempen, samen met de gemeenten Herselt, Hulshout, Geel, Laakdal, Meerhout, Herentals, Olen, Grobbendonk, Vorselaar en Herenthout. Onze woonmaatschappij is een samensmelting van 6 sociale huisvestingsmaatschappijen, nl. Zonnige Kempen, Geelse Huisvestingsmaatschappij, De Woonbrug, SVK ISOM, SVK Zuiderkempen en Kleine Landeigendom Zuiderkempen en wordt een middelgrote woonmaatschappij met een kleine 5.000 huurwoningen.
Schepen Paul Helsen zegt dat in functie van de bestuurskracht onze gemeente een artikel 3 toevoegt waarin uitdrukkelijk gevraagd wordt dat het lokaal woonoverleg de motor kan blijven van het bestuursmodel en wenst dit dan ook uitgeschreven te zien in het bestuursmodel.
Raadslid Frans De Cock vraagt of andere gemeenten dit artikel 3 ook opnemen en vraagt wat de kans is dat hiermee rekening zal gehouden worden.
Schepen Paul Helsen antwoordt dat deze toevoeging wel belangrijk gevonden wordt en daarom dit er expliciet in opgenomen wordt. Het belang van het lokaal woonoverleg werd door de gemeente steeds benadrukt.
Binnen de procedure tot erkenning als woonmaatschappij is een advies van de gemeenteraad omtrent de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering juridisch vereist in uitvoering van artikel 4.98§1 3° punt k van het BVCW van 2021.
Artikel 40 ev van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW)
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW)
De gemeenteraad neemt kennis van en verleent zijn goedkeuring aan de erkenningsaanvraag, het gezamenlijk fusievoorstel, het overdrachtsvoorstel en de ontwerpstatuten van de nieuwe woonmaatschappij zoals opgesteld en goedgekeurd door de stuurgroep voor de vorming van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kempen Zuid.
De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98§1 tweede lid 2° punt k van het BVCW van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
In navolging van het schepencollege wenst de gemeenteraad nog volgende opmerkingen te maken:
De gemeenteraad neemt akte van het voorgestelde bestuursmodel, maar vraagt expliciet dat het lokaal woonoverleg de motor kan blijven en wenst dit uitgeschreven te zien in het bestuursmodel.
De bevoegdheden, zoals opgenomen voor de zonecomités, moeten ook van toepassing zijn op lokaal niveau, te verstaan als het lokaal woonoverleg, het college van burgemeester en schepenen en vast bureau, dan wel de gemeenteraad.
De gemeenteraad denkt daarbij aan volgende, niet limitatieve, lijst van bevoegdheden:
• Lokale operationele beslissings- en uitvoeringsbevoegdheid;
• Planning en opvolging van bouwprojecten en inhuring van private woningen;
• Inbreng vanuit het lokale bestuur in beleid en strategie woonmaatschappij;
• Lokale communicatie over beleid woonmaatschappijen;
• Organisatie zonekantoor met aanwezigheid van front-office medewerkers en loketfunctie voor huurder, koper en ontlener;
• Afstemming met lokaal woonbeleid;
• Afstemming met lokaal sociaal en welzijnsbeleid;
• Afstemming met lokaal ruimtelijke beleid;
• Buurtbemiddeling.
Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd.
Raadslid Frans De Cock licht het agendapunt toe en verwijst naar de geagendeerde subsidieaanvraag tijdens de gemeenteraad van maart. Onder druk van de verzamelde oppositie werd toen door de meerderheid ingestemd met het, weliswaar laattijdig doorsturen van het volledige subsidiedossier. Hij zegt dat ook in dat dossier nog vele vragen, onduidelijkheden en tekorten blijven. Hij vraagt wat de verdere procedurestappen zijn in het project Reflex. Raadslid De Cock vraagt dat er dringend een vervolg komt aan het participatietraject met alle actoren, gebruikers en belanghebbenden; vooral met de verenigingen, buurtbewoners, jongeren. Hij zegt dat de werkgroep best wordt uitgebreid met de fractievoorzitters van de gemeenteraad, met een aantal buurtbewoners en met vertegenwoordigers van de verenigingen en organisatoren. Raadslid De Cock vraagt verder wat de globale visie van het gemeentebestuur is voor de ganse site Boskant, volledig gelegen in KMO-zone met een aangrenzende bufferzone. Wat is het advis van de IKRO hierover met de opmaak van een Masterplan en richtlijnen voor de gemeente. Verder vraagt hij wat de impact van het project Reflex en van de particuliere initiatieven op die site zal zijn op de directe leefomgeving, op mobiliteit en verkeer, op het verenigingsleven met de opmaak van een behoeftenstudie, een mobilitietsstudie, een planMER-studie. Verder stelt raadslid Frans De Cock vragen naar de opmaak van een afsprakennota tussen gemeente en gebruikers, de opmaak van de vereiste huurovereenkomsten en/of gebruiksovereenkomsten, de relatie met de vzw VLAMO als hoofdgebruiker en de ruimte voor verenigingen en jeugd- en cultuursector, de financiële ramingen en impact op de begroting. Raadslid De Cock besluit met de vraag of het niet aangewezen is dat meerderhed en oppositie op een positieve manier rond de tafel gaan zitten en samen proberen een evenwichtig en doordacht project op poten te zetten waarbij de belangen van alle actoren met elkaar verzoend worden.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat het uiteraard aan de gemeenteraad is om dit dossier verder vorm te geven. Bij grote projecten wordt er inderdaad met alle actoren gepraat en dat zal in dit dossier dan ook zo zijn. Er is evenwel nog geen concrete timing. Het is zeker de intentie om hier een positief verhaal van te maken en ook de raad zal hierbij betrokken worden waarbij aan de punten die hier worden aangehaald de nodige aandacht zal gegeven worden.
Raadslid Frans De Cock zegt dat er in vorige raad geen documentatie bij het agendapunt zat en dat dit geen volgende keer mag gebeuren.
Het debat wordt beëindigd, er wordt niet gestemd.
//
Raadslid Bert Wellens geeft toelichting bij het agendapunt en zegt dat auto's zich vast rijden bij het naleven van de voorrang van rechts in de Vijfhuizenstraat. Als alternatieve maatregel wordt voorgesteld om het verkeer komende uit de woonwijk te laten stoppen en de straat pas op te laten rijden als de weg vrij is. Ook komen hier regelmatig landbouwvoertuigen die het verkeer blokkeren. Vraag is dan ook om de voorrang daar te herzien en het verkeer komende uit de woonwijk te laten stoppen.
Schepen Kristof Welters zegt dat het punt behandeld werd op het verkeerscomité met als resultaat het voorstel tot behoud van de voorrang van rechts. Hij zegt echter dit opnieuw te zullen agenderen.
Raadslid Bert Wellens informeert of een voorrang van rechts ook kan op een privé-weg.
Burgemeester Guy Van Hirtum antwoordt dat als de weg een openbaar karakter krijgt, de regels van de wegcode ook hier gelden.
//
Raadslid Frans De Cock verlaat de vergadering voor aanvang van dit agendapunt.
Raadslid Winny Van Calster licht toe dat zij het agendapunt heeft geagendeerd op vraag van het college van burgemeester en schepenen.
Burgemeester Guy Van Hirtum geeft toelichting bij het agendapunt en verduidelijkt dat nog heel wat onderzoek werd gedaan door de administratie en de financieel directeur en dat heel wat documentatie verzameld werd zodat het reglement kon worden nageleefd.
Raadslid Iris De Wever zegt begrepen te hebben dat de chiro een uitgebreid financieel plan had opgemaakt.
Na de stemming vervoegt raadslid Frans De Cock opnieuw de vergadering.
Om in aanmerking te komen voor het verkrijgen van een renteloze lening, moeten de verenigingen aan de volgende voorwaarden voldoen:
Op het einde van de erfpacht komen, behoudens andersluidend akkoord tussen partijen, alle werken en opstallen, door de erfpachter uitgevoerd of opgericht op het in erfpacht verkregen eigendom, zonder enige vergoeding toe aan de erfpachtgever, die evenwel het recht behoudt de wegruiming ervan te vorderen door en op kosten van de erfpachter indien die werken of opstallen naar zijn oordeel niet beantwoorden aan de hoger in deze akte vermelde bestemming.
Partijen verbinden zich er evenwel toe om deze overeenkomst niet in minnelijk akkoord te ontbinden zolang VZW FRITS nog een openstaande schuld heeft ten opzichte van de gemeente Westerlo ingevolge een eenmalig aangegane renteloze lening voor de bouw van het chirolokaal initieel ten bedrage van tweehonderd vijfenzeventigduizend euro (€ 275.000).
Indien de erfpacht van rechtswege of om wettelijke redenen ontbonden zou worden in de periode dat de schuld aan de gemeente Westerlo niet volledig is terugbetaald, of in de eerste periode van dertig jaar, komen partijen uitdrukkelijk overeen dat het erfpachtrecht wordt overgedragen aan de gemeente Westerlo, zodat zij in alle rechten en plichten treedt van de erfpachter.
De gemeente kan het erfpacht verder zetten tot een maximale termijn van vijfenveertig jaar, te rekenen vanaf heden. Nadien keren alle rechten terug naar de erfpachtgever of eigenaar, zonder verplichting tot betaling van enige vergoeding door de eigenaar aan de gemeente Westerlo.
Artikel 8:
De erfpachtgever bevestigt alvast thans het akkoord met het in hypotheek geven van het erfpachtrecht ten voordele van de gemeente Westerlo, dan wel bij wijze van hypothecair mandaat, ingevolge een toegestane renteloze lening voor de bouw van de chirolokalen, ten bedrage van tweehonderd vijfenzeventigduizend euro (€ 275.000) in hoofdsom.
Er dient opgemerkt te worden dat de gemeente hier geen financieel recht uit haalt tot wedersamenstelling van de openstaande schuld ingeval er terugbetalingsproblemen zouden ontstaan bij vzw Frits. Verder zou de gemeente, na het uitvoeren van het hypothecair mandaat op het erfpachtrecht na ontbinding tussen de vzw en de kerkfabriek, verantwoordelijk worden voor een gebouw en terrein met bijhorende rechten, maar ook de plichten. De erfpachtakte legt verder ook voorwaarden op voor het gebruik van het onroerend goed waarop de erfpacht betrekking heeft.
Dat het bedrag van de lening zoals vermeld in de akte lager is dan het gevraagde bedrag lijkt hier minder van belang omdat men algemeen spreekt van ‘een openstaande schuld’. Dit bedrag zou enkel van belang zijn als de gemeente een hypothecaire inschrijving wenst te nemen via notariële akte op het erfpachtrecht (van de grond) en de constructies. In dit laatste geval spreken we van een relatief dure akte waarbij de zekerheid tot recuperatie nog vrij beperkt is. Een verkoop van erfpachtrecht waarop een hypothecaire schuld rust is immers niet voor de hand liggend.
Een vroegtijdige stopzetting van de overeenkomst tussen de eigenaar van de grond en de vzw is opgevangen door bovenstaande paragrafen. Echter, het gemeentebestuur wenst ook een gelijkwaardig recht indien vzw Frits de lening niet volgens de overeenkomst zou terugbetalen.
Op advies van de notaris wordt voorgesteld om de lening in een notariële akte op te nemen. Er kan dan worden bedongen dat indien er een achterstal is van 3 maanden, de gemeente een ingebrekestelling per deurwaardersexploot kan versturen. Indien de VZW Frits niet binnen een vooropgestelde termijn betaalt, dan heeft de gemeente het recht om het erfpachtrecht samen met de constructies over te nemen. Eventueel kan in de akte de vzw alvast een volmacht geven voor deze overdracht, zodat hun medewerking niet nodig is op het moment van overname.
De kerkfabriek zal hierbij ook moeten tussenkomen. In de erfpachtakte in bijlage is namelijk overeengekomen dat de vzw zijn erfpachtrecht en de constructies niet mag vervreemden zonder instemming van de kerkfabriek.
Het college van burgemeester en schepenen waardeert de erfpacht die zou bekomen kunnen worden als gelijkwaardig aan de openstaande schuld die er op dat moment nog zou zijn. Gezien de waardebepaling op deze manier van beleidsmatige aard is, dient de raad deze wijze van borgstelling goed te keuren vooraleer een leningsovereenkomst kan worden afgesloten.
Duiding financieel risico
Het belangrijkste financieel risico dat zich kan voordoen is dat vzw Frits de kapitaalaflossingen niet (tijdig) kan terugbetalen aan de gemeente.
Gelet op de vraag om af te wijken van een persoonlijke borgstelling is dit financieel niet ingedekt. Aangezien er geen rente van toepassing is zit hier ook geen indekking tegen dit risico verwerkt.
De voornaamste en zo goed als enige courante inkomstenbron van vzw Frits zijn de giften vanwege de FV Chiro Olympia De Rotsen (Chiro Heultje). In jaar 3 en 4 van het financieel plan zijn deze inkomsten ontoereikend om de aflossingen terug te betalen. Uit het financieel plan kan wel afgeleid worden dat er voldoende reserves zijn van waaruit de tekorten kunnen bijgepast worden.
Het gemeentebestuur beschikt momenteel niet over de zekerheid of de overige financiering (FV Chiro Olympia De Rotsen (Chiro Heultje), obligatielening, subsidies, ...) contractueel vastgelegd is of definitief werd toegezegd. Dit werd nagevraagd bij vzw Frits.
Verder zijn jeugdverenigingen onderhevig aan regelmatig wijzigende leiding en dient er goed over gewaakt te worden dat de financiële beloftes die zijn gedaan aan vzw Frits steeds correct worden nagekomen.
Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur
Reglement renteloze leningen aan verenigingen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 22 maart 2004
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag van een renteloze lening van vzw Frits en de bijhorende financiële planning
De gemeenteraad neemt kennis van de toetsing van dit aanvraagdossier aan de voorwaarden uit het gemeentelijk reglement renteloze leningen aan verenigingen en hecht zijn goedkeuring hieraan.
De gemeenteraad neemt kennis van de erfpachtovereenkomst tussen de kerkfabriek Sint-Carolus Borromeus en vzw Frits.
Hiernaast zal de gemeenteraad aan vzw Frits om een bijkomende notariële akte op te laten stellen waarbij de gemeente het erfpachtrecht samen met de constructies zou kunnen overnemen bij het niet naleven van de leningsovereenkomst door vzw Frits.
Deze akte dient ondertekend te worden door de drie partijen: gemeente Westerlo, vzw Frits en kerkfabriek Sint-Carolus Borromeus.
De gemeenteraad neemt kennis van de financiële risico's die in dit besluit werden beschreven
De gemeenteraad keurt de leningsovereenkomst goed en geeft de opdracht aan de voorzitter en algemeen directeur om deze te ondertekenen en voor te leggen aan vzw Frits ter ondertekening
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt en voert aan dat de metingen die reeds geruime tijd werden afgerond nu een dringende bespreking vereisen in de gemeenteraad. Zelf stelt hij voor, in functie van noodzaak en prioritering ofwel het voldoende en vlak affrezen van de betonverharding en heraanleg met een dikke laag fluisterasfalt, ofwel de volledige heraanleg in geluidsarm fluisterasfalt van het hinder veroorzakende betonnen wegdek.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat volgende maand dit onderwerp zal geagendeerd worden op de gemeenteraad.
Er wordt niet gestemd.
//
Raadslid Frans De Cock licht het agendapunt toe.
Schepen Filip Verrezen zegt het te betreuren dat de actieve dossiers, worden geagendeerd door raadslid De Cock. Het dossier Asberg werd al in Westel-info opgenomen, om eens voor te zijn, maar het wordt nu toch nog eens geagendeerd. Schepen Verrezen zegt dat de straat Asberg is opgenomen in de studie van betonwegen en zal volgende maand besproken worden, zodat er geweten is welke actie dient ondernomen naar de betonweg.
Raadslid Frans De Cock voert aan dat het de taak is van de raadsleden om het bestuur alert te houden en dat het jammer zou zijn als er een fietspad wordt aangelegd zonder dat aan de weg iets wordt ondernomen.
Het debat wordt afgerond, er wordt niet gestemd.
//
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt.
Raadslid Ronny Goossens vult aan dat hij voorheen reeds het voorstel had geagendeerd om mezenkastjes uit te delen.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat Westerlo heel wat eiken heeft, maar dat we ook een gemeente zijn die erg goed registreert. De gemeente staat op de tweede plaats omdat er zo plichtsgetrouw wordt ingevuld. Op het overzichtskaartje kan men verder zien dat er in heel wat gemeenten geen enkele eik zou staan en men dus geen enkele processierups heeft. In onze gemeente doet het eigen personeel het uitbranden van de nesten. Dus in feite zijn we de beste leerling van de klas. Wat de nestkastjes betreft, heeft de vereniging Winterkoning de nestkastjes die geplaatst werden nagekeken en heeft kunnen vaststellen dat er heel wat kastjes hangen en vaak bezet zijn. Niet alleen de Winterkoning staat ons bij, maar ook de leerlingen van het vijfde leerjaar.
Raadslid Frans De Cock zegt tevreden te zijn over het bestrijden, maar dat in Westerlo volgens de telling 3000 bomen zouden aangetast zijn.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat het registratiesysteem alle bomen in de straat meetelt, wanneer er enkele zijn aangetast. Vandaar het hoge aantal dat vermeld wordt.
Het debat wordt beëindigd, er wordt niet gestemd.
//
Raadslid Frans De Cock licht het agendapunt toe.
Schepen Kelly Verboven antwoordt dat op vraag van het college men al enige tijd op zoek is naar een waardig alternatief voor de informatieborden. De borden die nu staan werken met een systeem dat niet meer ondersteund wordt. Een aantal alternatieven worden onderzocht, maar moeten vooral het doel dienen om voor verenigingen te communiceren. Ook dient er bij de keuze van het alternatief rekening gehouden te worden met de verkeersveiligheid. Zo mogen deze informatieborden vanwege AWV niet geplaatst langs gewestwegen, wat aantoont dat hier aandacht aan moet gegeven worden, als we dit plaatsen in onze dorpskernen.
Het debat wordt afgerond, er wordt niet gestemd.
Voorzitter Maurice Van Hemelen besluit vervolgens de vergadering.
//