Voorzitter Maurice Van Hemelen opent de vergadering en heet de raadsleden welkom.
De notulen van de zitting van de raad van maatschappelijk welzijn van 16 oktober 2023 worden goedgekeurd.
De raad voor maatschappelijk welzijn hecht goedkeuring aan de voorgestelde wijzigingen in de samenstelling van het adviescomité ruimtelijke ordening.
De raad voor maatschappelijk welzijn hecht goedkeuring aan het activiteitenplan 2024.
De raad voor maatschappelijk welzijn hecht goedkeuring aan de begroting 2024 en de hierin vervatte werkingskosten van de dienstverlenende vereniging IOK.
De volmachtdrager wordt gemandateerd om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering.
De raad voor maatschappelijk welzijn hecht, op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota, goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023, zoals overgemaakt per e-mail d.d.27 oktober 2023.
De volmachtdrager wordt gemandateerd om conform dit besluit te handelen en te beslissen op de algemene vergadering van 14 december 2023. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Er wordt verwezen naar het Decreet Lokaal Bestuur.
OCMW Westerlo is lid van de Intergemeentelijke Aankoopdienst van IOK.
IOK heeft een groepsaankoop aangaande “raamovereenkomst voor onderhoud en aankoop van blusmiddelen” gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp het onderhouden en de aankoop van diverse brandblusmiddelen bij diverse besturen in de Antwerpse Kempen die lid zijn van de intergemeentelijke aankoopdienst van IOK en dit voor een periode van 60 maanden.
De voorziene startdatum is 1 januari 2024.
De dienstverlenende vereniging IOK treedt voor de leden van IAD op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
Op 15 september 2023 heeft de raad van bestuur van IOK de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop “Raamovereenkomst voor het onderhoud en de aankoop van brandblusmiddelen” gegund aan en gesloten met de firma Somati Fie, Industrielaan 19A te 9320 Erembodegem.
OCMW Westerlo wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde en gesloten groepsaankoop van aankoopcentrale IOK.
Gezien op basis van het Decreet Lokaal Bestuur, beslist de raad voor maatschappelijk welzijn over de toetreding tot een aankoopcentrale.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 §2 van bovenvermelde wet.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 7 december 2018 en latere wijzigingen.
OCMW Westerlo treedt toe tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankoop “Raamovereenkomst voor onderhoud en aankoop van brandblusmiddelen”. De afname verloopt volgens de noodwendigheden van het bestuur en voor een periode van 60 maanden, thans uiterlijk tot uitputting van de waarde van de gesloten raamovereenkomst door IOK. De aankoopcentrale informeert de leden tijdig indien de opdracht voor einde van de duurtijd van het contract eindigt omwille van uitputting van de raamovereenkomst.
De intergemeentelijke aankoopdienst van IOK wordt in kennis gesteld van deze beslissing.
Er wordt verwezen naar het Decreet Lokaal Bestuur.
OCMW Westerlo is lid van de Intergemeentelijke Aankoopdienst van IOK.
IOK heeft een groepsaankoop aangaande 'Raamovereenkomst AED toestellen en service- en onderhoudscontracten' gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp het leveren en installeren van AED-toestellen en toebehoren en het uitvoeren van bijhorende service- en onderhoudscontracten aan diverse besturen in de Antwerpse Kempen die lid zijn van de intergemeentelijke aankoopdienst van IOK, en dit voor een periode van 6 jaar.
De voorziene startdatum is 1 januari 2024.
De dienstverlenende vereniging IOK treedt voor de leden van IAD op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
Op 1 september 2023 heeft de raad van bestuur van IOK de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop “Raamovereenkomst AED toestellen en service- en onderhoudscontracten” gegund aan en bij mededeling van 25 september 2023 gesloten met Defibrion BV, Verlengde Bremenweg 12 te 9723 JV Groningen (Nederland).
OCMW Westerlo wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde en gesloten groepsaankoop van aankoopcentrale IOK.
Gezien op basis van het Decreet Lokaal Bestuur, beslist de raad voor maatschappelijk welzijn over de toetreding tot een aankoopcentrale.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 §2 van bovenvermelde wet.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
Het Decreet Lokaal Bestuur van 7 december 2018 en latere wijzigingen.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW Westerlo 20 juni 2022 waarbij het begrip ‘dagelijks bestuur’ wordt gedefinieerd en waarin de gevallen worden opgesomd die van een voorafgaand visum door de financieel directeur worden vrijgesteld.
OCMW Westerlo treedt toe tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankoop “Raamovereenkomst AED toestellen en service- en onderhoudscontracten' ”. De afname verloopt volgens de noodwendigheden van het bestuur en voor een periode van 72 maanden, thans uiterlijk tot uitputting van de waarde van de gesloten raamovereenkomst door IOK. De aankoopcentrale informeert de leden tijdig indien de opdracht voor einde van de duurtijd van het contract eindigt omwille van uitputting van de raamovereenkomst.
De intergemeentelijke aankoopdienst van IOK wordt in kennis gesteld van deze beslissing.
De personeelsdienst is vragende partij om gebruik te maken van aankoopcentrale Poolstok aangaande bovenvermelde overeenkomsten omwille van volgende redenen:
OCMW Westerlo wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde en gesloten raamovereenkomsten van Poolstok. De specifieke deelopdrachten van OCMW Westerlo kunnen door de aankoopcentrale eventueel nog in minicompetitie geplaatst worden voordat de deelopdracht wordt toegewezen.
De wet van l7 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen
De raad van maatschappelijk welzijn neemt kennis van de gegunde en gesloten raamovereenkomsten van aankoopcentrale Poolstok aangaande:
- raamovereenkomst voor het uitvoeren van diensten inzake verloningsbeleid met ref. PLST-2022/4-verloningsbeleid
- raamovereenkomst voor het uitvoeren van diensten inzak organisatieontwikkeling met ref. PLST-2020/6-OO.
De raad voor maatschappelijk welzijn treedt toe tot aankoopcentrale Poolstok aangaande voorgenoemde raamovereenkomsten.
De toetreding verloopt in de zin van artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, waarbij Poolstok optreedt voor zijn vennoten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
Het vast bureau is belast met de verdere uitvoering in kader van voorgenoemde raamovereenkomsten.
Schepen Tinne Wuyts licht het agendapunt toe en geeft aan dat het uitgangspunt van de visietekst is te kunnen zijn wie je bent. Zij verduidelijkt dat de gemeente al wel langer werkt aan diversiteit, maar dat de acties voorheen eerder ad hoc waren. Schepen Tinne Wuyts schetst het ontstaan en de voortgang van het onderzoek ter voorbereiding van de visietekst en het actieplan.
Raadslid Frans De Cock zegt dat het werkstuk inderdaad wel een mooie tekst bevat. Hij merkt verder op dat er echter geen kosten of opbrengsten bij het agendapunt vermeld staan en hij vraagt wie de evaluatie zal doen van de uitwerking van dit plan en wanneer dit zal gebeuren.
Schepen Tinne Wuyts antwoordt met het voorstel om de evaluatie over een jaar te zullen uitvoeren. Zij zegt de werkgroep zeker niet te willen overrulen en dus aan te nemen dat deze werkgroep zeker een inbreng kan doen bij deze evaluatie.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de visietekst en het actieplan 'Een verdraagzaam en warm Westerlo' goed.
Raadslid Frans De Cock licht het agendapunt toe en zegt dat de cijfers uit de Gemeentemonitor en van Agentschap Opgroeien aantonen dat de kinderkansarmoede-index in Westerlo tussen 2018 en eind 2022 is gestegen van 6,8% naar 9,5%, terwijl er in de provincie Antwerpen en in Vlaanderen een dalende trend merkbaar is tot 15% voor provincie Antwerpen en 12% voor Vlaanderen. Hij zegt dat voor een “rijke” gemeente als Westerlo dit verontrustend is en dat het aantal lege brooddozen en het school spijbelen omwille van menstruatie-armoede toeneemt. Raadslid De Cock vraagt dan ook dat onderzocht wordt naar oorzaken en mogelijke beleidsmaatregelen.
Schepen Paul Helsen zegt zeker te willen antwoorden, maar wenst aan te geven dat hij de wijze waarop het agendapunt werd geformuleerd, betreurt. Schepen Helsen geeft toelichting bij de wijze waarop de cijfers worden opgebouwd en op welke wijze deze cijfers een momentopname zijn. De armoede-index is een signaal, waar men natuurlijk wel alert op moet zijn. Toch onderneemt de gemeente heel wat initiatieven te samen met heel wat partners zoals het armoede-overleg, de aandacht voor de lege brooddozen, soep op school, initiatieven rond menstruatie-armoede, samenwerking met Huis van het Kind met een huisbezoek na elke geboorte, BKO en het sociaal tarief, federale subsidie waarmee onkosten voor school of vrije tijd kunnen betaald worden, het rap-op-stap kantoor in de Dreef, de sociaal pedagogische toelage met automatische rechtentoekenning, met eigen middelen organiseert de gemeente een Sinterklaasfeest met cadeaubon, de lap-top-bib, de uitgebreide huiswerkbegeleiding. Schepen Paul Helsen zegt dat dit een greep is uit de initiatieven, waarmee wordt aangetoond dat er aandacht gegeven wordt aan kinderarmoede en dat de gemeente haar verantwoordelijkheid neemt.
Raadslid Frans De Cock voert aan dat hij niemand wou schofferen, maar zegt dat een cijfer wel een signaalfunctie heeft. Wat de beleidsmaatregelen betreft, daar kan hij ten volle achter staan. Kinderkansarmoede stijgt, al zijn de oorzaken niet zo duidelijk en wordt er heel wat initiatief genomen.
Burgemeester Guy Van Hirtum suggereert dat het woord beschamend dan toch in deze kan worden teruggenomen.
Raadslid Frans De Cock beaamt dat dit inderdaad kan worden teruggenomen.
Aansluitend licht raadslid Frans De Cock het tweede onderdeel van het agendapunt toe, en voert aan dat tussen 2018 en eind 2022 het aantal kinderopvangplaatsen in Westerlo daalde met 11% (van 233 naar 207) terwijl dit in Vlaanderen ongeveer stabiel bleef. Het aantal kinderopvangplaatsen per 100 kinderen (-2 jarigen) ligt in Westerlo dan ook beduidend lager (35/per 100 kinderen) dan het Vlaams gemiddelde (44/per 100 kinderen).
Schepen Kelly Verboven antwoordt dat er momenteel meer dan 478 kinderen zijn en een 212-tal plaatsen. Heel wat private initiatieven stoppen inderdaad de laatste tijd. Deze initiatieven pikken er bij voorkeur de begoede kinderen uit, in functie van hun rentabiliteit. In Westerlo zijn er ook initiatieven met inkomensgebonden plaatsen, maar daar zit natuurlijk ook een financiële kost aan vast en de gemeente zal moeten overwegen wat er kan ondernomen worden.
Raadslid Frans De Cock zegt dat er ook subsidies beschikbaar zijn en dat er ook fiscaal gunstige maatregelen voor bedrijven zijn die voor kinderopvang zorgen. Hij voert aan dat de gemeente wel niet aan de top zit wat het aantal kinderplaatsen betreft. Er zal inderdaad naar de toekomst toe gezien worden wat er kan ondernomen worden.
Er wordt niet gestemd.
//
Raadslid Frans De Cock licht het agendapunt toe in verband met de oproep voor een “Lokaal Activeringspact 2023-2024” door de ministers Jo Brouns en Bart Somers, met belangrijke financiële stimulansen voor de gemeentebesturen, om de uitstroom naar werk van leefloners te bevorderen. Hij verwijst verder naar de motivatie in cijfers uit het besluit van het VAB over de minimaal verwachte aantallen duurzaam geactiveerde leefloners.
Schepen Paul Helsen antwoordt dat deze oproep een beperkte stimulans bevatte en dat er afgelopen periode erg weinig leefloners op een duurzame wijze werden geactiveerd. Dit wil niet zeggen dat er geen initiatieven worden genomen om leefloners te actviteren. Wel is het profiel van deze leefloners gewijzigd. Zij vertonen nu heel wat meer afstand tot de arbeidsmarkt. Een heleboel activiteiten worden in deze subsidie niet gewaardeerd. Met dit besluit wilde de gemeente ook een signaal geven aan de overheid over de verwachtingen die hier worden gesteld.
Er wordt niet gestemd.
//