Artikel 171 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur, in overleg met het managementteam, zorgt voor de opmaak van de opvolgingsrapportering.
Artikel 176 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur, onder functionele leiding van de algemeen directeur, instaat voor het opstellen van de opvolgingsrapportering.
Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar, met de stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad. Artikel 241 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat titel 4, meer bepaald artikel 263, van toepassing is op de autonome gemeentebedrijven.
Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 en artikel 5 van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 bepalen de inhoud van de opvolgingsrapportering.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2023 voor gemeente, OCMW en AGB goed.