Voorzitter Maurice Van Hemelen opent de vergadering.
Raadslid Ronny Goossens zegt na afloop van de agenda nog twee vragen te willen stellen aan de raad.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 19 december 2022 worden goedgekeurd.
Voorzitter Maurice Van Hemelen geeft toelichting bij het agendapunt.
Het komt het aan de gemeenteraad toe om de lijst met nominatieve subsidies goed te keuren.
De lijst is opgesplitst in 3 soorten subsidies: nominatieve werkingstoelagen, investeringstoelagen en verplichte bijdragen in de tekorten. Een aantal van deze subsidies worden uitbetaald op voorlegging van facturen of rekeningen en in dat geval is het maximum bedrag ingeschreven dat kan uitbetaald worden. Een aantal subsidies is onmiddellijk betaalbaar, zoals de werkingstoelagen voor de verschillende adviesraden.
Het decreet lokaal bestuur (DLB) van 22 december 2017.
De gemeenteraad keurt de lijst met de nominatieve subsidies goed.
Door het nemen van deze verkeersmaatregelen zal de verkeersveiligheid en -leefbaarheid voor alle weggebruikers en in het bijzonder voor de zwakke weggebruikers, op bovenvermelde plaatsen verhogen.
De koninklijke besluiten van 16 maart 1968 en 1 december 1975 over de politie van het wegverkeer zijn van toepassing samen met het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en het ministerieel rondschrijven van 7 mei 1999 over de plaatsing van de verkeerstekens. Wat betreft aanvullende reglementen, moet er sinds 1 mei 2019 voldaan worden aan de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad besluit om aan onderstaande artikelen van het gecoördineerd politiereglement van 2 april 1990 het volgende toe te voegen of te wijzigen:
Het sperperceel heeft momenteel geen publieke functie. Door de verkoop kunnen de ontvangen gelden nuttig ingezet worden voor ons Lokaal Energie-en Klimaatpact 2.0 wat een hele uitdaging wordt voor ons patrimonium op vlak van CO2 uitstoot en energiebesparing.
- artikel 293 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 - wettelijke basis vervreemding onroerend goed door lokaal bestuur
- omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van erkende erediensten
OK
De gemeenteraad keurt de verkoop van het sperperceel, kadastraal gekend onder perceelsnummer 614C, gelegen Nieuwebaan Voortkapel voor een waarde van 26.167,00 euro goed.
Het dossier en de ontwerpakte, verleden voor notarissen Bruno Naets & Lien Van Cauwenbergh, worden goedgekeurd.
Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen. Binnen een MIPS-groep bestaat interne mobiliteit voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen een MIPS-groep speelt een onderlinge solidariteit.
Het AGB heeft geen personeel, maar de intentie werd reeds geuit om met gemeente en OCMW een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen.
De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
De beslissing wordt genomen op grond van:
ok
De raad beslist om een MIPS-groep te vormen met volgende entiteiten:
- gemeente Westerlo
- OCMW Westerlo
De MIPS-groep zal de interne mobiliteit van het personeel tussen de entiteiten bevorderen.
Om het verkoopbaarheidsattest te kunnen afleveren en de verkaveling te kunnen realiseren zoals bepaald in de desbetreffende vergunning, dient er nog een strook grond te worden afgestaan, zijnde deel van perceel afdeling 1, sectie D, nummer 941P2, met een oppervlakte van 12m2. Deze grondafstand dient te gebeuren opdat in de toekomst ter hoogte van de weg Schoolstraat een rooilijn met een breedte van 12m kan voorzien worden. De grond dient dus opgenomen te worden in het openbaar domein van de gemeente.
Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, meer bepaald artikel 12§2.
De gemeenteraad aanvaardt de kosteloze afstand van een strook grond gelegen Schoolstraat, ter hoogte van huisnummer 46, afdeling 1, sectie D, deel van perceelnummer 941P2, met een totale oppervlakte van 12m2, zoals weergegeven onder lot 1B, op het opmetingsplan van Marcel Van den Vonder , landmeter-expert te Hulshout, opgemaakt op 14 november 2020, overeenkomstig het goedgekeurde verkavelingsplan.
Het dossier en de ontwerpakte, die wordt verleden voor notaris Bieke Heyns te Noorderwijk, worden goedgekeurd.
Desbetreffende grond wordt opgenomen in het openbaar domein van de gemeente Westerlo, ter realisatie van een rooilijn met een breedte van 12m.
Om het verkoopbaarheidsattest te kunnen afleveren en de verkaveling te kunnen realiseren zoals bepaald in de desbetreffende vergunning, dient er nog een stook grond te worden afgestaan, zijnde deel van perceel afdeling 2, sectie E, nummer 447M, met een totale oppervlakte van 52m2. Deze grondafstand dient te gebeuren opdat in de toekomst een rooilijn met een breedte van minimaal 5,74m, met aansluitend een keerpunt van een breedte van 10m kan worden gerealiseerd. De grond dient dan ook opgenomen te worden in het openbaar domein van de gemeente Westerlo.
Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, meer bepaald artikel 12§2.
De gemeenteraad aanvaardt de kosteloze afstand van een strook grond gelegen tussen Langstraat 54 en Ottersweier, gekadastreerd afdeling 2, sectie E, deel van perceelnummer 447M, met een totale oppervlakte van 52m2, zoals weergegeven onder lot 3, op het opmetingsplan van 29 juni 2020, opgemaakt door De Groot en Celen te Tongerlo.
Het dossier en de ontwerpakte, die wordt verleden voor notaris Marc Verlinden te Tongerlo, worden goedgekeurd.
De grond wordt opgenomen in het openbaar domein van de gemeente Westerlo.
Schepen Tinne Wuyts geeft toelichting bij het agendapunt.
Artikel 31 §1 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning stelt dat als een aanvraag tot omgevingsvergunning de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad samenroept om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. De gemeenteraad spreekt zich hierbij uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De voorliggende aanvraag betreft een omgevingsvergunningsaanvraag voor het bijstellen van twee aangrenzende vergunde verkavelingen. In de voorliggende aanvraag tot omgevingsvergunning werd tevens het deels verplaatsen van een gemeenteweg evenals het deels wijzigen van een gemeenteweg geïntegreerd, zoals voorzien in artikel 12 §2 van het decreet van 3 mei 2019 houdende gemeentewegen. Indien de verplaatsing en/of wijziging van een gemeenteweg wordt opgenomen in een aanvraag tot omgevingsvergunning, worden de procedureregels gevolgd zoals deze voorzien worden in het Omgevingsvergunningsdecreet en in het Omgevingsvergunningsbesluit.
Artikel 12 §2 van het decreet van 3 mei 2019 houdende gemeentewegen stelt dat het opnemen van de procedure tot het verplaatsen en/of het wijzigen van een gemeenteweg in een aanvraag tot omgevingsvergunning enkel mogelijk is voor zover de verplaatsing en/of wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden waarop de aanvraag tot omgevingsvergunning betrekking heeft. Zowel de gedeeltelijke verplaatsing van sentier n°82 als de gedeeltelijke wijziging van de gemeenteweg Kouden Eerd passen in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden waarop de aanvraag betrekking heeft. Door de gedeeltelijke verplaatsing van de sentier wordt gekomen tot een optimaler ruimtegebruik voor wat betreft lot 5 van de verkaveling 11TLO122 en wordt dit lot ook makkelijker bereikbaar. Ook wordt door de gedeeltelijke verplaatsing van de sentier een niet wenselijke situatie rechtgezet, in die zin dat de sentier niet meer door de bestaande woning op lot 12 van de verkaveling 279TLO zal lopen. Ook de wijziging van de gemeenteweg Kouden Eerd past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden waarop de aanvraag betrekking heeft. Door de kosteloze grondafstand en de inlijving bij het openbaar domein zal het openbaar domein ter hoogte van de gemeenteweg Kouden Eerd vervolledigd kunnen worden en zal de rooilijn ter hoogte van de bij te stellen loten op dezelfde lijn komen te liggen.
Bij de beslissing die wordt genomen door de gemeenteraad over het aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen van een gemeenteweg dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen en principes zoals vermeld in artikel 3 en 4 van het Gemeentewegendecreet, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader.
Artikel 3 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen stelt dat het decreet tot doel heeft om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid dat onder meer gericht is op de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau en op de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen stelt dat bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening moet gehouden worden met de volgende principes:
Gelet op artikel 31 van het van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, waarin gesteld wordt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein, kan worden afgeleid dat de gemeenteraad zich bij zijn beoordeling dient te beperken tot die elementen uit de aanvraag die betrekking hebben op de zaak van de wegen. De gemeenteraad mag zich bijgevolg niet uitspreken over de vergunningsaanvraag zelf en dient zich te onthouden van uitspraken over de planologische toelaatbaarheid en de verenigbaarheid met de goede ruimtelijke ordening, dewelke beoordeeld dienen te worden door het vergunningverlenende bestuursorgaan.
Artikel 47, eerste lid van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, bepaalt dat de gemeenteraad, bij het nemen van zijn besluit over de zaak van de wegen kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die tijdens het openbaar onderzoek ingediend zijn.
a. Doelstellingen en principes gemeentewegendecreet
De gevraagde verplaatsing van sentier n°82 is in overeenstemming met artikel 3 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. Door de gedeeltelijke verplaatsing van de sentier zal de juridische ligging ervan in overeenstemming gebracht worden met de feitelijke ligging van de sentier. Op die manier kan de sentier behouden blijven zoals deze momenteel gebruikt wordt en gekend is. Er kan van uit gegaan worden dat de feitelijke ligging van de sentier op deze manier ontstaan is omdat deze gebruiksvriendelijker is. Bovendien sluit de sentier op deze manier, via een overwelving van de voormalige Zandvoortloop, ook aan op een andere trage verbinding richting de verkaveling Ottersweier, wat de samenhang, de structuur en de toegankelijkheid van het trage wegennetwerk binnen de gemeente verbetert, in het bijzonder om aan de behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. De gedeeltelijke verplaatsing van sentier n°82 lijkt op die manier ook het algemeen belang ten goede te komen.
Ook het gedeeltelijk wijzigen van de gemeenteweg Kouden Eerd staat ten dienste van het algemeen belang. Door de kosteloze grondafstand kan het deel van het perceel 408Y3, dat nu reeds een openbaar karakter heeft, toegevoegd worden aan het openbaar en kan ter hoogte van de bij te stellen loten voorzien worden in een rooilijn op dezelfde lijn als de rooilijn links en rechts.
De gevraagde gedeeltelijke verplaatsing van sentier n°82 en de gedeeltelijke wijziging van de gemeenteweg Kouden Eerd brengen de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangrenzende percelen niet in het gedrang en hebben geen gemeentegrensoverschrijdende impact. Het gaat hier immers maar over een beperkte verplaatsing en een beperkte wijziging waarvan de ruimtelijke impact verwaarloosbaar is.
De actuele functies van de gemeentewegen waarop de gedeeltelijke verplaatsing en wijziging betrekking hebben, blijven ongewijzigd behouden. De gedeeltelijk te verplaatsen sentier n°82 zal behouden blijven en wordt slechts gedeeltelijk verplaatst. De juridische toestand wordt door de verplaatsing in overeenstemming gebracht met de feitelijke toestand en de breedte van de sentier wijzigt niet. De trage doorsteek zal dus in gebruik kunnen blijven zoals deze vandaag ook al in gebruik is. Ook de te wijzigen gemeenteweg Kouden Eerd zal zijn functie als gemeenteweg behouden. Het wegdeel dat kosteloos wordt afgestaan ter inlijving bij het openbaar domein heeft ook nu reeds een openbaar karakter. Door de kosteloze grondafstand zal het openbaar domein ter hoogte van de gemeenteweg Kouden Eerd vervolledigd kunnen worden.
Hoewel het verplaatsen en het wijzigen van gemeentewegen uitzonderingsmaatregelen dienen te zijn, kunnen de voorgestelde verplaatsing en de voorgestelde wijziging omwille van de hierboven aangehaalde motivatie gunstig beoordeeld worden.
b. Ligging
De juridische ligging van sentier n°82 zal door de gevraagde verplaatsing gedeeltelijk wijzigen. Door de gedeeltelijke verplaatsing van de sentier zal de juridische ligging ervan immers in overeenstemming gebracht worden met de feitelijke ligging van de sentier, dewelke niet zal wijzigen.
Naar aanleiding van voorliggende aanvraag tot omgevingsvergunning wordt er ter hoogte van de bij te stellen loten ook voorzien in een kosteloze grondafstand ter inlijving bij het openbaar domein van een strook grond met een oppervlakte van 107m² die reeds een openbaar karakter heeft. De kosteloze grondafstand wordt voorgesteld opdat het openbaar domein ter hoogte van de bij te stellen loten kan vervolledigd worden en opdat ter hoogte van de bij te stellen loten kan voorzien worden in een rooilijn op dezelfde lijn als de rooilijn links en rechts. De kosteloze grondafstand heeft enkel betrekking op een wegdeel aansluitend op de bij te stellen loten dat reeds een openbaar karakter heeft. De feitelijke ligging van de gemeenteweg Kouden Eerd wijzigt door middel van de kosteloze grondafstand niet.
c. Breedte
De breedte van sentier n°82 wijzigt door middel van de gedeeltelijke verplaatsing niet. De gemeenteweg zal zijn breedte van 1,60m behouden en zal dus in gebruik kunnen blijven als trage verbinding.
Door middel van de kosteloze grondafstand wordt ter hoogte van de bij te stellen loten aansluiting gezocht op de bestaande rooilijn links en rechts. Na de grondafstand zal de rooilijn ter hoogte van het wegdeel dat zal worden afgestaan een breedte hebben variërend van 7,77m tot 7,87m. Dit is minder dan de rooilijn met een breedte van 10,00m die voorzien werd volgens de verkaveling met referentie 279TLO, maar meer dan het eerste deel van de weg Kouden Eerd, vetrekkende vanaf de weg Langstraat, waar de rooilijn een breedte heeft van circa 6m tot circa 6,80m. Bovendien dient er ook rekening mee gehouden te worden dat het langs de zijde van de bij te stellen loten nog mogelijk was om een grondafstand door te voeren in functie van het realiseren van een rooilijn met een breedte van 10,00m maar dat dit aan de overzijde, langs de zijde van de woning gelegen Kouden Eerd 16, niet meer mogelijk was omdat deze woning hiervoor te ver naar voor ingeplant staat.
Het stuk grond dat zal worden afgestaan omvat momenteel de volledige rijwegverharding met langs de zijde van de bij te stellen loten ook een goot en een boordsteen en een onverharde berm. Langs de zijde van de woning gelegen Kouden Eerd 16 is de goot wel, maar de berm niet inbegrepen in de kosteloze grondafstand. Hiermee kan akkoord gegaan worden, gelet op de inplanting van de woning gelegen Kouden Eerd tot bijna tegen de voorgestelde rooilijn en gelet op het feit dat langs de zijde van de woning gelegen Kouden Eerd 16 de rooilijn van het smallere gedeelte van de weg Kouden Eerd, vertrekkende vanaf de weg Langstraat gevolgd wordt. Er kan bijgevolg akkoord gegaan worden met de voorgesteld rooilijnbreedte ter hoogte van het stuk grond dat kosteloos zal worden afgestaan.
d. Uitrusting
De voorliggende aanvraag voorziet in het gedeeltelijk verplaatsen van sentier n°82 zonder dat voorzien wordt in het verharden ervan. De bestaande trage doorsteek is momenteel ingezaaid met gras, met centraal een fietsspoor. Dit kan zo behouden blijven aangezien het voor trage doorsteken niet de bedoeling kan zijn deze te verharden. Indien de wegbedding bij het bebouwen van het bij te stellen lot 5A beschadigd zou raken dan dient de wegbedding minstens geëgaliseerd en opnieuw ingezaaid te worden met gras.
Verder wordt ook voorzien in het gedeeltelijk wijzigen van de gemeenteweg Kouden Eerd, in die zin dat een strook grond kosteloos wordt afgestaan ter inlijving bij het openbaar domein. Het gaat hier over een strook grond die reeds een openbaar karakter heeft en waarop zich momenteel al de rijwegverharding van de weg Kouden Eerd bevindt. Door de kosteloze grondafstand wordt enkel het openbaar domein vervolledigd. De bestaande rijwegverharding ter hoogte van de gemeenteweg Kouden Eerd blijft ongewijzigd behouden, ook ter hoogte van de strook grond die kosteloos wordt afgestaan ter inlijving bij het openbaar domein.
Ter hoogte van de weg Kouden Eerd bevinden zich reeds nutsvoorzieningen dewelke, zoals blijkt uit de adviezen van de nutsmaatschappijen, in het kader van voorliggende aanvraag beperkt moeten uitgebreid worden voor wat betreft de riolering. Deze uitbreiding dient te gebeuren ten laste van de aanvrager van de omgevingsvergunning voor het bijstellen van de verkavelingen, alvorens het bij te stellen lot 5A vervreemd of bebouwd kan worden.
e. Opname in het openbaar domein
Met betrekking tot sentier n°82 is het zo dat deze geen deel uitmaakt van het openbaar domein, behalve daar waar deze samenvalt met het openbaar domein ter hoogte van de gemeenteweg Kouden Eerd, maar dat deze een openbaar karakter heeft. Ook voor wat betreft de te verplaatsen delen is het zo dat wordt voorgesteld om deze niet toe te voegen aan het openbaar domein, maar om het gedeelte van lot 5A en van de loten 12 en 11 dat zich binnen de rooilijngrenzen van de sentier bevindt een openbaar karakter te geven. Artikel 26 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen stelt dat de gemeente in het geval van de aanleg van nieuwe gemeentewegen overgaat tot verwerving van de onroerende goederen vereist voor de realisatie van de gemeentewegen. In artikel 2,11° van datzelfde decreet wordt de verplaatsing van een gemeenteweg gedefinieerd als ‘de vervanging van een af te schaffen gemeenteweg of een gedeelte daarvan door een nieuwe gemeenteweg of een nieuw wegdeel’. Ook in het geval van een verplaatsing is er dus sprake van een verwervingsplicht. Indien de gemeenteweg niet verworven wordt, kan de gemeente met de eigenaars van de gronden waarop de gemeenteweg gelegen is een overeenkomst afsluiten waarbij een erfdienstbaarheid van openbaar nut wordt vastgelegd. Die overeenkomst dient binnen een termijn van zestig dagen na het verlijden ervan overgeschreven te worden op het hypotheekkantoor van het arrondissement waar de goederen zijn gelegen.
Bij de aanvraag werden overeenkomsten gevoegd die ondertekend werden door eigenaars van de betrokken eigendommen, waarmee ze instemmen in het vestigen van een erfdienstbaarheid van openbaar nut op hun eigendom, op voorwaarde van het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor het bijstellen van de verkaveling met referentie 11TLO122. De erfdienstbaarheid van openbaar nut dient bij akte vastgelegd te worden en dient overgemaakt te zijn aan het hypotheekkantoor alvorens het bij te stellen lot 5A vervreemd of bebouwd kan worden, dus alvorens een verkoopbaarheidsattest kan afgeleverd worden.
Verder wordt ook voorzien in het gedeeltelijk wijzigen van de gemeenteweg Kouden Eerd, in die zin dat een strook grond, lot 5B volgens het verkavelingsplan met daarop de nieuwe toestand, kosteloos wordt afgestaan ter inlijving bij het openbaar domein. Het gaat hier over een deel van het perceel 408Y3 dat een oppervlakte heeft 107m², dat reeds een openbaar karakter heeft en waarop zich momenteel al de rijwegverharding van de weg Kouden Eerd bevindt. Door de kosteloze grondafstand van de strook grond, die nu reeds een openbaar karakter heeft, kan het openbaar domein vervolledigd worden en kan ter hoogte van de bij te stellen loten voorzien worden in een rooilijn op dezelfde lijn als de rooilijn links en rechts. Door middel van de bij de aanvraag gevoegde belofte tot kosteloze grondafstand werd door de aanvrager akkoord gegaan met het kosteloos afstaan aan de gemeente van de hierboven vermelde strook grond. Het kosteloos afstaan van de strook grond met een oppervlakte van 107m² (lot 5B) ter inlijving bij het openbaar domein dient in elk geval te gebeuren alvorens het bij te stellen lot 5A vervreemd of bebouwd kan worden, dus alvorens een verkoopbaarheidsattest kan afgeleverd worden.
f. Waardevermindering of waardevermeerdering
Artikel 28 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen stelt dat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg aanleiding kan geven tot een waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden waarop de gemeenteweg gesitueerd is. De gevraagde verplaatsing en wijziging verandert echter niets aan de feitelijke toestand en heeft tot doel om de juridische toestand in overeenstemming te brengen met de feitelijke toestand.
Over lot 5 van de verkaveling met referentie 11TLO122 kan wel gezegd worden dat de oppervlakte hiervan toeneemt en dat ook de bebouwbare oppervlakte op dit lot in beperkte mate toeneemt. De toename is echter niet van die aard dat deze aanleiding lijkt te geven tot een waardevermeerdering. De sentier blijft nog steeds aanwezig op dit lot en het af te schaffen wegdeel heeft bovendien ook dezelfde oppervlakte als het nieuw aan te leggen wegdeel. Het lot 5A blijft ook nog steeds bestemd voor het oprichten van een eengezinswoning in halfopen bebouwing, dus in dat opzicht wijzigt er niets.
Met betrekking tot de loten 11 en 12 is het zo dat de bouwrechten om deze te bebouwen al vastgelegd werden in de verkaveling met referentie 279TLO. Deze loten zijn bovendien al bebouwd en voor het bebouwen van de loten werd in het verleden ook een vergunning afgeleverd (zie c. Historiek). In functie van de verkaveling met referentie 279TLO werden echter niet de nodige stappen gezet om sentier n°82 door middel van de correcte procedure te verplaatsen. Voorliggende aanvraag voorziet in het rechtzetten hiervan door de juridische situatie in overeenstemming te brengen met de feitelijke situatie, die niet wijzigt.
Met betrekking tot de wijziging van de gemeenteweg Kouden Eerd is het zo dat door de grondafstand het openbaar domein vervolledigd wordt met een strook grond die nu reeds een openbaar karakter heeft en die al in gebruik is als rijweg met naastliggende bermen. Het feitelijke gebruik van de strook grond die wordt afgestaan, wijzigt dus niet. Bovendien kan worden opgemerkt dat bij de aanvraag een belofte tot kosteloze grondafstand gevoegd werd, waarmee door de aanvrager van de omgevingsvergunning uitdrukkelijk wordt aangegeven dat de grondafstand kosteloos zal gebeuren.
Zoals dit ook werd weergegeven op het rooilijnplan dat werd opgemaakt in functie van de gevraagde kan daarom geoordeeld worden dat de gevraagde verplaatsing en wijziging van de gemeentewegen geen invloed heeft op de waarde van de percelen.
g. Standpunten, opmerkingen en bezwaren openbaar onderzoek
Artikel 47, eerste lid van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, bepaalt dat de gemeenteraad, bij het nemen van zijn besluit over de zaak van de wegen kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die tijdens het openbaar onderzoek ingediend zijn. De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek van 5 september 2022 tot en met 4 oktober 2022. Naar aanleiding van dit openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften of petitielijsten ingediend.
Conclusie
Er kan geoordeeld worden dat, rekening houdende met de doelstellingen en principes zoals vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, de voorgestelde gedeeltelijke verplaatsing van sentier n°82 en de voorgestelde wijziging van de gemeenteweg Kouden Eerd in functie van een kosteloze grondafstand aanvaardbaar zijn, mits voldaan wordt aan de volgende voorwaarden en lasten:
De gemeenteraad keurt, in toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet en in toepassing van artikel 47 van het Omgevingsvergunningsbesluit, de gedeeltelijke verplaatsing van de gemeenteweg sentier n°82 en de gedeeltelijke wijziging van de gemeenteweg Kouden Eerd overeenkomstig artikel 12 §2 van het Gemeentewegendecreet goed in het kader van de aanvraag tot omgevingsvergunning met referentie OMV/2022/0013/V, ingediend door Marjan De Groot, voor het bijstellen van een vergunde verkaveling in functie van het uitbreiden van een bestaand lot in combinatie met het gedeeltelijk verplaatsen van een gemeenteweg, voor het bijstellen van een naastgelegen verkaveling in functie van het gedeeltelijk verplaatsen van een gemeenteweg ter hoogte van twee loten van deze naastgelegen verkaveling en voor het gedeeltelijk wijzigen van de voorliggende gemeenteweg in functie van een kosteloze grondafstand op het eigendom gelegen Kouden Eerd 21, 23 en 25 en met als kadastrale omschrijving afdeling 2 sectie E nrs. 407N, 407Z, 408L3 en 408Y3.
De gedeeltelijke verplaatsing van de gemeenteweg sentier n°82 dient te gebeuren zoals voorzien op het rooilijnplan van 28 juli 2022 dat werd opgemaakt door De Groot & Celen BV - Landmeters-experten. Het op het rooilijnplan rood ingekleurde gedeelte van de gemeenteweg dat zich binnen de nieuwe rooilijngrenzen bevindt, dient een openbaar karakter te krijgen zonder dat dit wordt afgestaan aan de gemeente ter inlijving bij het openbaar domein.
De strook grond zoals weergegeven op het bij de aanvraag tot omgevingsvergunning gevoegde verkavelingsplan met daarop de nieuwe toestand en met een oppervlakte van 107m² (lot 5B) dient kosteloos en vrij en onbelast te worden afgestaan aan de gemeente Westerlo ter inlijving bij het openbaar domein opdat het openbaar domein ter hoogte van de bij te stellen verkavelingen vervolledigd kan worden. Dit dient te gebeuren alvorens het bij te stellen lot 5A vervreemd of bebouwd kan worden, dus alvorens een verkoopbaarheidsattest kan afgeleverd worden.
Door de gemeenteraad worden de volgende voorwaarden en lasten opgelegd met betrekking tot het gedeeltelijk verplaatsen en wijzigen van de gemeenteweg:
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de dertig dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsvergunningsdecreet.
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer de omgevingsvergunning waarin de verplaatsing en wijziging van de gemeenteweg werd opgenomen niet wordt verleend of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd, alsook wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
Raadslid Bert Wellens vraagt dat als er wijzigingen zijn aangebracht in een document, om deze ook te markeren, in functie van de leesbaarheid en vergelijkbaarheid.
Raadslid Frans De Cock zegt, los van de hoger gemaakte bemerking, dat zijn fractie zich zal onthouden op alle vier de agendapunten rond leegstand en verwaarlozing.
Schepen Paul Helsen zegt dat hij de documenten met gemarkeerde aanpassingen zal overmaken aan de raadsleden.
De relevante Vlaamse woonregelgeving wordt vanaf 1 januari 2021 gecoördineerd in een Vlaamse Codex Wonen en een globaal besluit tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen. Verwijzingen naar niet relevante wetgeving wordt geschrapt bijvoorbeeld Decreet Grond- en pandenbeleid. De ontvankelijkheidsvoorwaarde bij bezwaarschriften tot het toevoegen van bewijsstukken wordt aangepast zodat elk beroep inhoudelijk kan worden behandeld en bewijstukken bijkomend kunnen worden bezorgd. Het gaat in deze voornamelijk om tekstuele aanpassingen, verbetering van de leesbaarheid en enkele functionele aanpassingen in de procedure tot behandelen bezwaren en strengere puntentelling bij schrapping om te vermijden dat er slechts één klein gebrek hersteld wordt in functie van het bekomen van een schrapping uit het register. Op vraag en na interne evaluatie van de intergemeentelijke samenwerking IOK/KWP wordt het aangepaste reglement opnieuw ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het is nuttig om een geïntegreerd beleid te voeren ter bestrijding van leegstaande en verwaarloosde gebouwen en woningen.
De gemeenteraad beslist om de gemeenteraadsbeslissing van 22 maart 2021 houdende de goedkeuring van het reglement inzake het register van verwaarloosde gebouwen en woningen op te heffen met ingang van 1 januari 2023 en te vervangen door hetgeen volgt:
Op vraag en na interne evaluatie door het Kempens Woonplatform wordt het aangepast reglement inzake heffing op verwaarloosde gebouwen en woningen voor de aanslagjaren 2023 - 2025 ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad omwille van o.a. gewijzigde regelgeving en verbeteren leesbaarheid door de burger. In het bijzonder worden in artikel 1, 2 en 3 definities toegevoegd als "opnamedatum" en "verjaardag" om te verduidelijken hoe de heffing wordt berekend. In artikel 5 worden de vrijstellingen met of zonder vergunningplicht beter op elkaar afgestemd en gevraagd om voortgang aan te tonen om te vermijden dat er na drie jaar geen werken werden uitgevoerd.
De gemeente wenst verwaarlozing van woningen en gebouwen te voorkomen en bestrijden om de verloedering van de leef- en woonomgeving tegen te gaan.
De vrijstellingen in het reglement sluiten aan bij de noden en het beleid van de gemeente.
Het is nuttig om een geïntegreerd beleid te voeren ter bestrijding van leegstand en verwaarlozing van woningen en gebouwen.
De gemeenteraad beslist het belastingreglement op verwaarloosde woningen en gebouwen aangepast in de raadsbeslissing van 15 november 2021 op te heffen met ingang van 1 januari 2023 en te vervangen door hetgeen volgt:
Verwijzingen naar niet relevante wetgeving worden geschrapt bijvoorbeeld Vlaamse Wooncode of decreet Grond- en pandenbeleid. De ontvankelijkheidsvoorwaarde bij bezwaarschriften tot het toevoegen van bewijsstukken wordt aangepast zodat elk beroep inhoudelijk kan worden behandeld en bewijsstukken bijkomend kunnen worden bezorgd. Het gaat in deze voornamelijk om tekstuele aanpassingen en verbetering van de leesbaarheid. Op vraag en na interne evaluatie van de intergemeentelijke samenwerking IOK/Kempens Woonplatform wordt het aangepaste reglement opnieuw ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het leegstandsregister is een nuttig monitoringsinstrument om langdurige leegstand van gebouwen en woningen in kaart te brengen. De intergemeentelijke administratie beoordeelt de leegstand van een gebouw of woning aan de hand van de indicaties die in dit reglement vastgelegd zijn. Het is nuttig om een geïntegreerd beleid te voeren ter bestrijding van leegstaande en verwaarloosde gebouwen en woningen.
De gemeenteraad beslist de raadsbeslissing van 22 maart 2021 houdende goedkeuring van het regelement inzake leegstandsregister van gebouwen en woningen op te heffen met ingang van 1 januari 2023 en te vervangen door hetgeen volgt:
Op vraag en na interne evaluatie door het Kempens Woonplatform wordt het aangepast reglement inzake belasting op leegstaande woningen en gebouwen voor de aanslagjaren 2023 -2025 ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad omwille van o.a. gewijzigde regelgeving en verbeteren leesbaarheid door de burger. In het bijzonder worden in artikel 1, 2 en 3 definities toegevoegd als "opnamedatum" en "verjaardag" om te verduidelijken hoe de heffing wordt berekend. In artikel 5 worden de vrijstellingen met of zonder vergunningsplicht beter op elkaar afgestemd en gevraagd om voortgang aan te tonen om te vermijden dat er na drie jaar geen werken werden uitgevoerd.
De gemeente kan een leegstandsheffing innen op grond van de gemeentelijke fiscale autonomie.
Door de gemeenteraad van 23 januari 2023 werd een aangepast reglement goedgekeurd inzake leegstandsregister van gebouwen en woningen.
Het is wenselijk dat de woningen en gebouwen in de gemeente optimaal benut worden.
De gemeente wil langdurige leegstand van woningen en gebouwen voorkomen en bestrijden.
De vrijstellingen opgenomen in het reglement sluiten aan bij de noden en het beleid van de gemeente.
De gemeenteraad beslist de raadsbeslissing van 15 november 2021 houdende goedkeuring van het aangepaste belastingreglement op leegstand van woningen en gebouwen op te heffen met ingang van 1 januari 2023 en te vervangen door hetgeen volgt:
Raadslid Katrijn van Riet geeft toelichting bij het agendapunt en zegt de lokale middenstand zeker niet te willen viseren, maar dat het de burgers stoort dat wanneer men naar het gemeentehuis komt voor documenten, men weer foto's moet laten trekken en men zich nadien opnieuw dient aan te melden. De vraag is om te laten onderzoeken of op de gemeente geen platform kan gebruikt worden met digitale pasfoto's.
Raadslid Frans De Cock zegt dat zijn fractie gerust wil meegaan met het voorstel, maar dat hij niet zeker is dat het platform er kan komen en of iedereen hierin wil meestappen. Hij verwijst verder naar een eerder voorstel waarbij werd voorgesteld om een pasfoto-cabine te plaatsen.
Schepen Tinne Wuyts antwoordt dat het voorstel van raadslid Frans De Cock indertijd als niet middenstandsvriendelijk werd beoordeeld. De voorwaarden voor de foto op officiële documenten zijn erg streng en de beroepsfotografen zijn zeer goed op de hoogte van de criteria waaraan deze foto's moeten beantwoorden. Schepen Wuyts vervolgt dat het voorstel voor digitale foto's momenteel wel niet mogelijk is. Het is de hogere overheid die deze platformen dient aan te leveren. Momenteel is men bezig met digitale foto's voor reispassen en om de nodige apparatuur voor deze toepassing aan te leveren aan de gemeenten. E-id zit echter niet in de pijplijn. Zij besluit dat het voor de gemeente toch ook zeer belangrijk is om de kaart van de lokale handelaars te blijven trekken.
Raadslid Katrijn van Riet zegt dat de keuze voor een digitaal platform dan wel onderling met de buurgemeenten zou moeten afgestemd worden, zodat de lokale handelaars hier mee in kunnen stappen.
Schepen Tinne Wuyts antwoordt dat op dit moment overstappen op zulk digitaal platform niet kan, maar dat dit verder mee wordt opgevolgd.
Er wordt niet gestemd.
Voorzitter Maurice Van Hemelen vraagt aan de raad of agendapunten 16 en 17 gezamenlijk kunnen behandeld worden. De raad stemt hiermee in.
Raadslid Bert Wellens geeft toelichting bij het agendapunt. Hij vraagt om toelichting bij het resultaat van het onderzoek van Sweco en wat dit betekent voor de normale toegankelijkheid en het bosbeheer. Verder vraagt raadslid Wellens welke functie de grond zal krijgen mocht de gemeente een eventuele aankoop doen van deze gronden, hoe de schatting zal gebeuren en welke communicatie naar de omwonenden zal gebeuren.
Raadslid Frans De Cock licht agendapunt 17 toe. Verder voegt hij er nog een paar kleine opmerkingen aan toe, zoals de toegangsweg die verschillende breedtes heeft en er dient bepaald te worden hoe daarmee dient omgegaan te worden en dat deze gronden ruimte bieden voor eventuele bosaanplant. De beleidslijn van OVAM zelf stelt dat voor alle verontreinigde gronden de sanering dient opgestart te worden tegen 2036. Raadslid De Cock stelt zich de vraag wat OVAM hiermee gaat doen. Verder vraagt hij hoe het zit met de aansprakelijkheid van de gemeente, als historische vervuiler en of er een schadeloosstelling is voorzien voor de eigenaars van de stortpercelen en randpercelen.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat OVAM in juni een toelichting heeft gegeven en dat toen de gelegenheid werd gegeven om alle mogelijke vragen te stellen. In de collegebeslissing werd gesteld om het eindrapport van OVAM te volgen en niet te saneren. Er werd beslist een schatter aan te stellen en de gemeente wenst te onderzoeken om deze gronden aan te kopen. Tevens werd ook beslist een PFAS onderzoek te doen en de nodige maatregelen en communicatie uit te voeren, indien van toepassing. De toegangsweg is wat afhankelijk van mochten de gronden kunnen verworven worden.
Raadslid Frans De Cock zegt dat de schadeloosstelling toch niet onbelangrijk is. Hij stelt dat de gemeente zich daar toch voluntaristisch dient op te stellen en te zorgen dat er geen verliezers zijn in dit verhaal. Het niet saneren en zo weinig mogelijk gebruiken lijkt hem de hete aardappel vooruitschuiven, al zegt het college wel dat een vervolg onderzoek later niet uitgesloten is.
Schepen Clyde Tai-Apin verzekert dat, als er later nieuwe technieken voorhanden zijn die veilig saneren in de toekomst mogelijk maken of andere manieren om met deze problematiek om te gaan, de gemeente hiervoor alert zal zijn en het nodige zal doen.
Raadslid Bert Wellens vraagt of, als de gemeente de gronden kan verwerven, er dan bos voorhanden is, niet vervuild, dat de Chiro kan gebruiken als speelbos.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat alles afhankelijk is van wat kan aangekocht worden en welke gronden veilig genoeg zijn en voldoende kunnen afgegrensd worden. Dit kan zeker niet in de nabijheid van vervuilde grond.
Schepen Clyde Tai-Apin besluit met aan te geven dat er zal afgewacht worden wat de schatter aanbiedt, maar voegt er aan toe dat deze zijn werk onafhankelijk dient uit te voeren.
Er wordt niet gestemd.
//
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt en vraagt hoe de gemeente omgaat met deze beslissing. Hij zegt dat er nog de mogelijkheid bestaat om beroep aan te tekenen bij de Raad van Vergunningsbetwistingen en dat het actiecomité dat al zeker zal doen.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat de gemeente inderdaad kennis heeft genomen van de beslissing van de minister en dat met het college zal bekeken worden wat kan ondernomen worden.
Er wordt niet gestemd.
//
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat er vanuit de gemeente wel aan Zonnige Kempen en VMSW - voor de aanleg van de wegen - gewezen werd dat er toch wel bleek dat er problemen zijn met de waterhuishouding en dat het studiewerk, in opdracht van VMSW, niet naar behoren is uitgevoerd. Deze opmerkingen zijn opgenomen in de verslagen. De gemeente heeft al heel wat oplossingen gesuggereerd en zelfs aangegeven dat de gemeente zelf ook verantwoordelijkheid wil opnemen naar veiligheid en naar structurele oplossingen voor de waterhuishouding. De gemeente heeft hier de voorbije dagen niet meteen zelf initiatief genomen, behalve het plaatsen van enkele hekken in functie van veiligheid. Schepen Verrezen merkt verder op dat er ook nog geen oplevering en overdracht is gebeurd. Vandaag is nog een wadi bijkomend getrokken. De suggestie vanuit de gemeente was echter dat er een bijkomende put werd gemaakt met pompinstallatie om het structurele probleem aan te pakken. Hij besluit met aan te geven dat er als gemeente hier geen fouten werden gemaakt, maar natuurlijk is de gemeente erg bekommerd om de mensen en wordt deze materie erg nauw opgevolgd.
Raadslid Frans De Cock zegt het antwoord te waarderen en hoopt maar dat er geen paraplu's worden getrokken en dat er gezocht wordt naar een structurele oplossing. Eenmaal opgeleverd worden de wegen en gronden rondom de huizen overgedragen naar de gemeente. Dus de gemeente heeft er alle baat bij dat dit opgelost wordt. Bij hevige regen, ook in de zomer, kunnen er zich problemen voordoen omdat heel die site onvoldoende water kan verwerken. Raadslid De Cock besluit met zijn vraag te herhalen naar een totaal visie naar ruimte en mobiliteit voor deze site.
Er wordt niet gestemd.
//
Raadslid Vicky Cools geeft toelichting bij het agendapunt en stipuleert dat het probleem zich vooral voordoet tijdens de ochtendspits, bij aanvang van de school.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat in zulke situaties een gewestweg steeds voorrang krijgt, waardoor het moeilijk zal zijn om meer groentijd te verkrijgen voor de Koning Leopoldlaan. Het hangen van een groene pijl voor het links afslaan op de Merodedreef, zou aanleiding kunnen geven dat mensen de wachtrij gaan voorbijsteken. De voorsorteerstrook langer maken zou wel kunnen, mits de nodige technische ingrepen. Schepen Welters vervolgt met aan te geven dat de file is vooral lang is wanneer het donker en nat is en meer kinderen met de auto de trip naar school maken. Hij vermoedt dat het zich vooral dan voordoet, waardoor het probleem misschien niet zo groot is. Hij besluit met aan te geven dat de problematiek wordt meegenomen naar het overleg met AWV en het verkeerscomité.
Raadslid Vicky Cools merkt verder op dat fietsers langs alle kanten mogen oversteken aan de kruispunten in het centrum van Westerlo aan de Merodedreef. Dit vergroot ook wel het probleem omdat auto's groepen fietsers moeten overlaten, alvorens hun maneuver te kunnen uitvoeren.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat aan deze kruispunten er ook wel een probleem is met het niet volledig afgestemd zijn van de lichten voor fietsers en voetgangers, waardoor automobilisten al eens verrast zijn van een fietser die toch nog doorkomt.
Er wordt niet gestemd.
//
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt. Hij voegt er aan toe dat er vandaag werd gesnoeid, maar dat tijdens het snoeien iedereen kon passeren en er in feite onvoldoende veiligheidsmaatregelen getroffen waren. Er is vandaag al een eerste snoei geweest en de vraag is dat dit regelmatig zal gebeuren. Raadslid De Cock zegt de bewoners te willen danken die daar jaren de nodige opruimingswerken hebben gedaan.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat de gemeente een enorme inhaalbeweging aan het doorvoeren is om de nodige snoeiwerken uit te voeren. Deze werken stonden op de planning, zoals naar alle waarschijnlijkheid geweten was. Het verslag van de toestand van deze bomen bestaat al van november 2021 en op basis van dit studiewerk zijn nu, zoals ingepland stond, de nodige werken uitgevoerd.
Raadslid Frans De Cock zegt dat er toch moet toegegeven worden dat er vele jaren niet werd gesnoeid op deze plaats.
Er wordt niet gestemd.
//