Op vraag en na interne evaluatie door het Kempens Woonplatform wordt het aangepast reglement inzake belasting op leegstaande woningen en gebouwen voor de aanslagjaren 2023 -2025 ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad omwille van o.a. gewijzigde regelgeving en verbeteren leesbaarheid door de burger. In het bijzonder worden in artikel 1, 2 en 3 definities toegevoegd als "opnamedatum" en "verjaardag" om te verduidelijken hoe de heffing wordt berekend. In artikel 5 worden de vrijstellingen met of zonder vergunningsplicht beter op elkaar afgestemd en gevraagd om voortgang aan te tonen om te vermijden dat er na drie jaar geen werken werden uitgevoerd.
De gemeente kan een leegstandsheffing innen op grond van de gemeentelijke fiscale autonomie.
Door de gemeenteraad van 23 januari 2023 werd een aangepast reglement goedgekeurd inzake leegstandsregister van gebouwen en woningen.
Het is wenselijk dat de woningen en gebouwen in de gemeente optimaal benut worden.
De gemeente wil langdurige leegstand van woningen en gebouwen voorkomen en bestrijden.
De vrijstellingen opgenomen in het reglement sluiten aan bij de noden en het beleid van de gemeente.
De gemeenteraad beslist de raadsbeslissing van 15 november 2021 houdende goedkeuring van het aangepaste belastingreglement op leegstand van woningen en gebouwen op te heffen met ingang van 1 januari 2023 en te vervangen door hetgeen volgt: