Raadslid Bert Wellens zegt dat zijn fractie zich zal onthouden.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 17 oktober 2022 worden goedgekeurd.
Er is geen vermoeden van nadelige (financiële) impact op gemeente Westerlo, maar volgende vaststellingen dienen onder de aandacht te komen:
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka d.d. 13 december 2022:
1. Kennisneming en bespreking van de overeenkomst tussen Fluvius en Telenet inzake de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (dossier Tramontana).
Zie de toelichtingsnota bij dit agendapunt alsook het agendapunt 2. Statutenwijzigingen, in het bijzonder de onderdelen 2.a, 2.b, 2.e, 2.f, 2.g, 2.i en 2.j ervan.
2 .Goedkeuring van de statutenwijzigingen, meer in het bijzonder wat betreft:
a. Wijziging van het voorwerp;
b. Aanpassingen ingevolge het dossier Tramontana en de oprichting van NetCo BV en HoldCo BV van de bestaande artikelen 2bis, 3, 8, 9, 17, 25, 30 en 32 en de bijlagen 1, 1bis en 3 en toevoeging van een artikel 37ter;
c. Aanpassingen ingevolge de structuurwijzigingen (partiële splitsingen door overneming) van de bestaande artikelen 1 (naamswijziging), 8, 11, 12, 25, 26, 30, 35 en 37 en de bijlagen 1 en 1bis en schrapping van de bestaande bijlage 4;
d. Aanpassingen ingevolge gewijzigde regelgeving en tekstuele correcties van de bestaande artikelen 2, 2bis, 3, 8, 9, 11, 17, 25, 27, 30, 32, 33, 37bis, 40 en de bijlagen 1bis en 3 en schrapping van de bestaande bijlage 2;
e. Bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:87, tweede lid van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
f. Bijzonder verslag van de Commissaris opgesteld overeenkomstig artikel 6:87, tweede lid WVV;
g. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de definitieve benaming van NetCo BV en HoldCo BV in de statuten in te schrijven;
h. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren;
i. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
j. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 2 vast te stellen.
3. Goedkeuring van de creatie per 1 januari 2023 van de bijkomende aandelen Ae binnen de activiteit elektriciteit die per 1 januari 2023 zullen worden omgezet in aandelen Aek binnen de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken à rato van 25 euro per aandeel.
4. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en Strategische Participaties (Publi-T) met betrekking tot de gemeenten Essen en Merksplas over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Iveka (overnemende vereniging):
a.Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Vaststelling van de omzetting per 1 januari 2025 van de aandelen Ae, Ag en Apt op basis van de eigen vermogenswaarde per aandeel van 25 euro voor de activiteiten elektriciteit, aardgas en Strategische Participaties (Publi-T).
c. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Iveka kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
d. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en Strategische Participaties (Publi-T) met betrekking tot de gemeente Essen, en haar aandeel Aek, en met betrekking tot de gemeente Merksplas, en haar aandeel Ak’, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Iveka (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
e. Aanvaarding van de uitbreiding van de aansluiting voor de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en Strategische Participaties (Publi-T) van de gemeenten Essen en Merksplas vanaf 1 januari 2025.
f. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 4.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
5. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T van de gemeente Vosselaar, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius West, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Iveka (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Vaststelling van de omzetting per 1 januari 2025 van de aandelen Ae, Ag en Apt op basis van de eigen vermogenswaarde per aandeel van 25 euro voor de activiteiten elektriciteit, aardgas en Strategische Participaties (Publi-T).
c. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Iveka kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
d. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en warmte van de gemeente Vosselaar, alsook haar aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius West, en haar aandeel Aek, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Iveka (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
e. Aanvaarding van de toetreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en Strategische Participaties (Publi-T) van de gemeente Vosselaar vanaf 1 januari 2025.
f. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 5.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
6.Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Iveka (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit en openbare verlichting van de gemeente Grobbendonk over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Iveka kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Iveka (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit en openbare verlichting van de gemeente Grobbendonk, en haar aandeel Ak, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten elektriciteit en openbare verlichting van de gemeente Grobbendonk vanaf 1 januari 2025.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 6.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
7. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 2, 3, 4, 5, 6 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10 en 11 bij authentieke akte te doen vaststellen.
8. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2023.
9. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 en volgende WVV.
10. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
11. Statutaire benoemingen.
12.Statutaire mededelingen.
(dossier Tramontana)
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Iveka aangaande het dossier Tramontana, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, wat impliceert dat de gemeente geacht wordt aangesloten te zijn bij Iveka voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Door deze goedkeuring verricht de gemeente haar beheersoverdracht met betrekking tot de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken (het aanleggen, exploiteren en het beschikbaar stellen van openbare elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken in het kader van het voorwerp van de Opdrachthoudende vereniging) alsook de hiermee gepaard gaande inbreng overeenkomstig artikel 9 van de statuten.
Deze uitbreiding van de aansluiting van de gemeente tot de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken bij de Opdrachthoudende verenging Iveka zal ter aanvaarding worden voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.
De gemeente zal na aanvaarding door de buitengewone algemene vergadering worden uitgenodigd om één aandeel Ak te onderschrijven ter waarde van 25 euro.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van het dossier Tramontana met het operationeel zijn van HoldCo en NetCo (cf. het inbrengverslag).
(dossier Tramonana)
Ingevolge de beslissing genomen in de artikelen 1 en 2 wordt de activiteit zoals omschreven in 3.A.2 van de statuten toevertrouwd aan de Opdrachthoudende vereniging Iveka die – door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv – hiervoor een beroep zal doen op haar dochtervennootschap NetCo, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3.B van de statuten.
(dossier structuurwijzigingen)
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Iveka met betrekking tot de structuurwijzigingen, met inbegrip van de naamswijziging.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van alle hiermee verband houdende partiële splitsingen.
(overige wijzigingen)
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Iveka met betrekking tot de overige wijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2022 met uitzondering van de wijziging in artikel 30 punt 4b en de bijlage 2 die van toepassing blijven tot en met 31 december 2022.
(Partiële splitsing door overneming van Fluvius Antwerpen naar IVEKA voor de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en strategische participaties van de gemeenten Essen en Merksplan)
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Antwerpen / Iveka door overneming inzake de overgang van Fluvius Antwerpen naar Iveka van de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en strategische participaties verbonden aan de gemeenten Essen en Merkplas.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Iveka wordt verzocht de uitbreiding van de aansluiting van de gemeenten Essen en Merksplas voor de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en strategische participaties van de gemeenten Essen en Merksplas te willen aanvaarden.
(Partiële splitsing door overneming van Fluvius West naar Iveka voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de CV Publi-T van de gemeente Vorselaar)
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius West / Iveka door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Iveka van de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de cv Publi-T verbonden aan de gemeente Vosselaar.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Iveka wordt verzocht toetreding van de gemeente Vosselaar voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de cv Publi-T te willen aanvaarden.
(Partiële splitsing door overneming van Iveka naar Fluvius Antwerpen voor de activiteiten elektriciteit en openbare verlichting van de gemeente Grobbendonk)
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Iveka / Fluvius Antwerpen door overneming inzake de overgang van Iveka naar Fluvius Antwerpen van de activiteiten elektriciteit en openbare verlichting verbonden aan de uittredende gemeente Grobbendonk.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius Antwerpen wordt verzocht de uittreding van de gemeente Grobbendonk te willen aanvaarden.
De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad
De vertegenwoordiger van de gemeente Westerlo, zijnde raadslid Hans Van Lommel volmachtdrager of raadslid Marie Michiels plaatsvervangend volmachtdrager, die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Iveka op 13 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 9 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Indien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger dienovereenkomstig worden vastgesteld.
Artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9° en artikel 432 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Tijdens het laatste trimester van elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die beraadslaagt over de strategie en de begroting voor het volgende werkingsjaar.
ok
De gemeenteraad keurt de agenda en de daarin opgenomen onderwerpen van de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 15 december 2022 goed. Deze agenda ziet er als volgt uit ziet:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van PONTES op 15 december 2022 wordt opgedragen haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
Marie Michiels, gemeenteraadslid, wonende te Meulemanslaan 26, 2260 Westerlo, en Winny Van Calster, gemeenteraadslid, wonende te Kastanjestraat 29, 2260 Westerlo worden aangeduid als respectievelijk effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente op de buitengewone algemene vergadering van PONTES op 15 december 2022.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan PONTES.
ok
De gemeenteraad hecht, op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota, goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 15 december 2022, zoals overgemaakt per e-mail d.d. 31 oktober 2022.
De volmachtdrager wordt gemandateerd om conform dit besluit te handelen en te beslissen op de algemene vergadering van Cipal van 15 december. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de geplande activiteiten en de begroting voor 2023. Daarnaast worden nog volgende punten behandeld: toetredingen en/of uitbreidingen van de opdracht van Pidpa bij verschillende gemeenten en benoemingen.
ok
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de door de raad van bestuur van Pidpa voorgelegde begroting 2023 en het toelichtend verslag.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de toetreding/uitbreiding van opdracht.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de benoemingen.
Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 16 december 2022, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
ok
De gemeenteraad hecht, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA d.d. 20 december 2022:
De gemeenteraad wenst dat IKA een samenwerking met Luminus voor de realisatie van groenestroomprojecten opzet en verzoekt IKA om een deelname in een samenwerkingsverband zoals beschreven in de begeleidende nota voor te bereiden. Dit verzoek houdt geen financieel engagement van de gemeente in.
De gemeenteraad heeft in zitting van 25 februari 2019 raadslid Hans Van Lommel als vertegenwoordiger en raadslid Winny Van Calster als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IKA voor de bestuursperiode 2019-2024 aangeduid.
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 20 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be.
ok
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de voorgestelde statutaire benoeming van Frank Sels als bestuurder van IOK.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijziging van artikel 3 – maatschappelijk doel.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de voorgestelde wijzigingen in de samenstelling van het algemeen comité en de adviescomités.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het activiteitenplan 2023.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de begroting 2023 en de hierin vervatte werkingskosten van de dienstverlenende vereniging IOK.
De volmachtdrager wordt gemandateerd om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering.
Voorzitter Maurice Van Hemelen merkt op dat raadslid Winny Van Calster de gemeente zal vertegenwoordigen.
OK
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de voorgestelde statutaire benoeming van Frank Sels als bestuurder van IOK Afvalbeheer.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de voorgestelde wijzigingen in de samenstelling van het algemeen comité en de adviescomité milieu.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het activiteitenplan 2023.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de begroting 2023 en de hierin vervatte werkingskosten en tarieven van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
De volmachtdrager wordt gemandateerd om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering.
- statuten van projectvereniging de Merode
De gemeente Westerlo gaat akkoord met de gewijzigde vertegenwoordiging en statuten van projectvereniging de Merode.
- Gemeenteraadsbesluit van 21 maart 2022 m.b.t. de UiTPAS De merode
- De Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 van het Europees Parlement en de Raad regelt de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en het vrije verkeer van die gegevens, en vervangt Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
- Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2022 m.b.t. de Aanvraag samenwerkingsovereenkomst Kruispuntbank voor lijst verhoogde tegemoetkoming
De gemeenteraad neemt kennis van de overeenkomst tussen de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en de gemeente Westerlo inzake de mededeling van persoonsgegevens nav. het aanschrijven van inwoners met verhoogde tegemoetkoming om hen te informeren over de voordelen van de UiTPAS.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeente. Het budget past in het meerjarenplan als de gemeentelijke toelage niet meer bedraagt dan wat in het meerjarenplan is goedgekeurd.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, meer bepaald volgende artikelen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd bij besluit van 14 december 2012 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald volgende artikelen;
Omzendbrief BB 2013/1
ok
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Michiel Oevel. De voorgelegde toelage voor 2023 zal verwerkt worden in de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente.
De gemeenteraad maakt het centraal kerkbestuur attent op artikel 47 van het eredienstendecreet: de budgetten worden na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 1 oktober gecoördineerd bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie.
Het centraal kerkbestuur en de betrokken kerkfabriek ontvangen dit besluit via Religiopoint.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeente. Het budget past in het meerjarenplan als de gemeentelijke toelage niet meer bedraagt dan wat in het meerjarenplan is goedgekeurd.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, meer bepaald volgende artikelen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd bij besluit van 14 december 2012 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald volgende artikelen;
Omzendbrief BB 2013/1
ok
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de kerkfabriek O.L.V. ten Hemel Opgenomen Voortkapel.
De voorgelegde toelage voor 2023 zal verwerkt worden in de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente.
De gemeenteraad maakt het centraal kerkbestuur attent op artikel 47 van het eredienstendecreet: de budgetten worden na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 1 oktober gecoördineerd bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie.
Het centraal kerkbestuur en de betrokken kerkfabriek ontvangen dit besluit via Religiopoint.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeente. Het budget past in het meerjarenplan als de gemeentelijke toelage niet meer bedraagt dan wat in het meerjarenplan is goedgekeurd.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, meer bepaald volgende artikelen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd bij besluit van 14 december 2012 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald volgende artikelen;
Omzendbrief BB 2013/1
ok
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Niklaas Zoerle-Parwijs.
De voorgelegde toelage voor 2023 zal verwerkt worden in de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente.
De gemeenteraad maakt het centraal kerkbestuur attent op artikel 47 van het eredienstendecreet: de budgetten worden na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 1 oktober gecoördineerd bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie.
Het centraal kerkbestuur en de betrokken kerkfabriek ontvangen dit besluit via Religiopoint.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeente. Het budget past in het meerjarenplan als de gemeentelijke toelage niet meer bedraagt dan wat in het meerjarenplan is goedgekeurd.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, meer bepaald volgende artikelen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd bij besluit van 14 december 2012 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald volgende artikelen;
Omzendbrief BB 2013/1
ok
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de kerkfabriek O.L.Vrouw Bezoeking Oosterwijk.
De voorgelegde toelage voor 2023 zal verwerkt worden in de wijziging van het het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente.
De gemeenteraad maakt het centraal kerkbestuur attent op artikel 47 van het eredienstendecreet: de budgetten worden na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 1 oktober gecoördineerd bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie.
Het centraal kerkbestuur en de betrokken kerkfabriek ontvangen dit besluit via Religiopoint.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeente. Het budget past in het meerjarenplan als de gemeentelijke toelage niet meer bedraagt dan wat in het meerjarenplan is goedgekeurd.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, meer bepaald volgende artikelen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd bij besluit van 14 december 2012 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald volgende artikelen;
Omzendbrief BB 2013/1
ok
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint Carolus Borromeus Heultje.
De voorgelegde toelage voor 2023 zal verwerkt worden in de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente.
De gemeenteraad maakt het centraal kerkbestuur attent op artikel 47 van het eredienstendecreet: de budgetten worden na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 1 oktober gecoördineerd bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie.
Het centraal kerkbestuur en de betrokken kerkfabriek ontvangen dit besluit via Religiopoint.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeente. Het budget past in het meerjarenplan als de gemeentelijke toelage niet meer bedraagt dan wat in het meerjarenplan is goedgekeurd.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, meer bepaald volgende artikelen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd bij besluit van 14 december 2012 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald volgende artikelen;
Omzendbrief BB 2013/1
ok
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Anna Tongerlo.
De voorgelegde exploitatietoelage zal verwerkt worden in de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente.
De gemeenteraad maakt het centraal kerkbestuur attent op artikel 47 van het eredienstendecreet: de budgetten worden na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 1 oktober gecoördineerd bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie.
Het centraal kerkbestuur en de betrokken kerkfabriek ontvangen dit besluit via Religiopoint.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeente. Het budget past in het meerjarenplan als de gemeentelijke toelage niet meer bedraagt dan wat in het meerjarenplan is goedgekeurd.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, meer bepaald volgende artikelen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd bij besluit van 14 december 2012 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald volgende artikelen;
Omzendbrief BB 2013/1
ok
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Lambertus Westerlo.
De voorgelegde toelage voor 2023 zal verwerkt worden in de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente.
De gemeenteraad maakt het centraal kerkbestuur attent op artikel 47 van het erendienstendecreet: de budgetten worden na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 1 oktober gecoördineerd bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie.
Het centraal kerkbestuur en de betrokken kerkfabriek ontvangen dit besluit via Religiopoint.
Volgens het goedkeuringsbesluit van de gouverneur van 9 oktober 2022 wordt de jaarrekening 2021 vastgesteld met de volgende saldi:
budgettair resultaat boekjaar: -73.843 EUR
gecumuleerd budgettair resultaat boekjaar: 103.454 EUR
beschikbaar budgettair resultaat: 103.454 EUR
balanstotaal: 2.711.863 EUR
tekort van het boekjaar: 87.935 EUR
De jaarrekening werd gepubliceerd op de webtoepassing van de gemeente. Het autonoom gemeentebedrijf bracht de toezichthoudende overheid op de hoogte van deze publicatie op 29 juni 2022 en bezorgde de digitale rapportering op 23 juni 2022.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en meerbepaald artikel 332§1, derde lid
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van het autonoom gemeentebedrijf Westerlo.
Het huidige retributiereglement vervalt op 31 december 2022 en dient hernieuwd te worden voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025.
Gemeente en burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied. Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein.
De Code van de gemeente voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen heeft tot doel een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden.
Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten.
Op het vlak van onderhoud en herstellingen moeten er ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening; daarnaast zijn er een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.
De code werd geactualiseerd naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP, ...
ok
De gemeenteraad keurt het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 goed.
De jaarrekening 2021 werd, ter goedkeuring en controle, doorgestuurd naar het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Wij ontvingen enkele technische bemerkingen waarvan er 2 een aanpassing van de jaarrekening met zich brengen:
* er is geen overeenstemming tussen de resterende schuld per 31 december 2021 vermeld in de boekhouding en de toestand vermeld in schema T4
er werden bij het opmaken van de rekening 2021, in kolom dienstjaar 2020 verkeerde bedragen manueel ingegeven waardoor het verschil is ontstaan
beide bedragen werden nu aangepast in schema T4 waardoor de resterende schuld op 31 december 2021 van 18.335.423,97 euro overeenstemt met de boekhouding
* het gecumuleerd budgettair resultaat vanuit de budgettaire boekhouding stemt niet overeen met gecumuleerd budgettair resultaat vanuit de algemene boekhouding
bij opmaak jaarrekening 2020 werd er reeds meegegeven vanwege toezicht om het ongewijzigde saldo op MAR 4090 (306.514,48 euro) te onderzoeken en in de jaarrekening 2021
over te boeken naar zijn correcte MAR
het saldo op MAR 4090 vindt zijn oorsprong in de waarderingsregels van het OCMW, waar bij de jaarafsluiting een waardevermindering op de openstaande vorderingen werd geboekt
het jaarlijkse saldo van MAR 4090 werd niet tegengeboekt
vanaf 2019 (integratie OCMW in Gemeente) werden de waarderingsregels van de Gemeente van toepassing waardoor er ook een waardevermindering op openstaande vorderingen werd geboekt, maar dan via MAR 4070
het jaarlijkse saldo van MAR 4070 werd wel tegengeboekt
om tegemoet te komen aan de opmerking vanwege toezicht bij de jaarrekening 2021 werd er, in laatste instantie, nog een correctieboeking gedaan waardoor het verschil in
resultaat tussen budgettair en algemeen is ontstaan
deze correctieboeking werd nu teniet gedaan en het saldo op MAR 4090 werd via terugneming van waardeverminderingen op vorderingen gecorrigeerd
door deze aanpassing stemt het gecumuleerd budgettair resultaat vanuit de budgettaire boekhouding (28.652.038 euro) opnieuw overeen met gecumuleerd budgettair resultaat vanuit de algemene boekhouding
de schema's J2, J4, J5 en T5 zijn hierdoor wel gewijzigd en dienen opnieuw aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn te worden voorgelegd
De gecorrigeerde schema's J2, J4, J5, T4 en T5 werden reeds via digitale rapportering aan het Agentschap Binnenlands Bestuur bezorgd.
De gemeenteraad dient de jaarrekening 2021 van de gemeente en het OCMW vast te stellen en tevens het deel van de jaarrekening 2021 van het OCMW, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed te keuren.
Hierdoor wordt de jaarrekening 2021 in zijn geheel definitief vastgesteld.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikels 249, 260, 261 en 262
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus.
ok
De gemeenteraad stelt het deel van de jaarrekening 2021 - correctie van de gemeente vast.
De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening 2021 van het OCMW - correctie, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed.
Hierdoor wordt de jaarrekening 2021 - correctie in zijn geheel definitief vastgesteld.
De door de raad vastgestelde jaarrekening 2021 - correctie, de toelichting en documentatiebundel worden samen met een kopie van het raadsbesluit gepubliceerd op de website van de gemeente overeenkomstig de publicatieverplichtingen in het decreet over het lokaal bestuur (DLB). Na de publicatie wordt een melding van de publicatie bezorgd aan de toezichthoudende overheid via het digitale loket lokale besturen en wordt de digitale rapportering van de jaarrekening verstuurd.
Schepen Filip Verrezen geeft toelichting bij het agendapunt en nodigt de raadsleden uit tot bespreking.
Voorzitter Maurice Van Hemelen vraagt het agendapunt van raadslid Frans De Cock over dit onderwerp samen te bespreken.
De raad stemt hiermee in.
Raadslid Frans De Cock merkt op dat er volgens hem weinig wordt toegelicht. Hij zegt dat raadsleden weinig voorstellen kunnen doen, wanneer niet geweten is waar de limieten liggen van de evenwichten. Daarom stelt hij het amendement voor om zo snel mogelijk een commissie samen te roepen, met op voorhand de overhandiging van alle stukken die nodig zijn voor de bespreking. Raadslid De Cock zegt dat de gemeente beschikt over een behoorlijke spaarpot en nu een beetje kan teren op die reserve. Hij zegt vooral te willen praten over de impact van de aanpassing van het meerjarenplan voor zover de dienstverlening naar de burger en de tewerkstelling van het personeel behouden blijft. Ook de gemeentelijke belastingen en retributies kunnen niet verhoogd. Verder zullen er nog voorstellen komen om inwoners, verenigingen en bedrijven te ondersteunen in deze crisisperiode met hoge energiekosten, hoge inflatiecijfers en stijgende loonkosten. Daarom de vraag om de raadscommissie toch zo snel mogelijk samen te roepen.
Raadslid Vic Van Bael vraagt met welke energieleverancier de gemeente nu werkt en aan welk soort tarief. Verder vraagt hij of alle investeringen doorgaan, of er hierin wordt getemporiseerd, of er besparingen zijn voorzien en bijkomende inkomsten.
Raadslid Bert Wellens zegt dat zijn fractie ook vragende partij is voor de extra commissie met de nodige documentatie. Hij vraagt of er wat meer toelichting kan gegeven worden in verband met het werk dat inmiddels al geleverd is.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat hij het wat jammer vindt dat er enkel maar vragen worden gesteld en er weinig voorstellen worden gedaan. De commissie heeft intussen wel een datum, met name 12 december. Tegen die datum hoopt het bestuur een afgewerkt product te hebben dat kan worden gepresenteerd. Het gemeentelijk energiecontract kent een variabel tarief. Schepen Verrezen vervolgt dat morgen nog een bijkomend overleg is rond het meerjarenplan en dat een beperkt aantal eerder kleine investeringen in tijd worden verschoven. De investeringen die die gewenst zijn te activeren, worden in kostprijs aangepast, geactualiseerd. Er wordt niet geraakt aan het personeelsbestand en de dienstverlening aan de burger wordt uiteraard geheel behouden. Nog meer dan vroeger zal er ingezet worden op duurzaamheid. Hier wordt een tandje bijgestoken door onder meer dakisolatie, zonnepanelen,...
Raadslid Frans De Cock zegt dat een variabel energiecontract toch niet getuigt van een goed huisvadersprincipe. Op 12 december komt de commissie samen, dus dat wil zeggen dat alle stukken ter beschikking moeten zijn op 5 december. Hij zegt te willen aankondigen om zijn motie aan de Vlaamse Regering om alle Vlaamse toelagen en werkingsmiddelen ten gunste van de lokale besturen volledig te indexeren, te koppelen aan zijn agendapunt in verband met de aanpassing van het meerjarenplan 2022-2023.
Burgemeester Guy Van Hirtum merkt op dat er enerzijds geen voorstellen komen omdat men vindt dat er geen cijfers zijn en er anderzijds wel een aantal principes worden voorgesteld. Toch mag het meteen duidelijk zijn dat er een aantal miljoenen dienen gevonden te worden, met name zeker 10% op de personeelskost en de forse stijging van de energiekost. Burgemeester Van Hirtum merkt verder op dat raadslid Frans De Cock dan nog met een amendement komt op het agendapunt dat ter bespreking wordt voorgelegd, wat al zeer vreemd is, en daarenboven een motie van de gemeenteraad aan de Vlaamse regering, terwijl dit niet op de agenda staat. Hij vraagt zich af of dit zo maar kan voorgelegd worden tijdens deze bespreking.
Raadslid Frans De Cock antwoordt dat er toch al concrete zaken werden aangedragen, met name de vraag voor een commissie, de drie principes en de ondersteuning van inwoners, verenigingen en bedrijven. Ter aanvulling, zegt hij de motie aan de Vlaamse regering voor te stellen.
Voorzitter Maurice Van Hemelen zegt dat de motie niet ter stemming zal worden voorgelegd, aangezien deze niet op de agenda staat. Hij besluit het debat.
De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken en bespreekt de voorstellen voor de aanpassing van het meerjarenplan.
Door het nemen van deze verkeersmaatregelen zal de verkeersveiligheid en -leefbaarheid voor alle weggebruikers en in het bijzonder voor de zwakke weggebruikers, op bovenvermelde plaatsen verhogen.
Juridische grond
De koninklijke besluiten van 16 maart 1968 en 1 december 1975 over de politie van het wegverkeer zijn van toepassing samen met het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en het ministerieel rondschrijven van 7 mei 1999 over de plaatsing van de verkeerstekens. Wat betreft aanvullende reglementen, moet er sinds 1 mei 2019 voldaan worden aan de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad besluit om aan onderstaande artikelen van het gecoördineerd politiereglement van 2 april 1990 het volgende toe te voegen of te wijzigen:
Schepen Tinne Wuyts geeft toelichting bij het agendapunt.
1. Wijziging organogram
2. Artikel 366 bis §1 en §2 RPR gemeente betreft de eindejaarstoelage ikv de fietslease
3. Artikel 408 bis §1 en §2 RPR gemeente betreft de vakantiedagen ikv de fietslease
4. Bijlage 25 RPR gemeente
Aan de RPR van de gemeente wordt bijlage 25 'fietspolicy' toegevoegd met de modaliteiten rond de fietslease.
De gemeenteraad keurt de wijzigingen van artikel 336 bis §1 en §2 en artikel 408 bis §1 en §2 van de rechtspositieregeling goed.
De gemeenteraad keurt de toevoeging van bijlage 25 'fietspolicy' aan de rechtspositieregeling goed.
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het geïntegreerd organogram goed.
Schepen Tinne Wuyts geeft toelichting bij het agendapunt.
Raadslid Frans De Cock informeert of dit vastgoedinformatieplatform ook ruimer kan geconsulteerd worden, door bij voorbeeld landmeters, particulieren.
Schepen Tinne Wuyts antwoordt dat zij er van uit gaat dat dit platform verder wordt uitgerold.
Notarissen en vastgoedmakelaars kunnen bij de gemeente informatie over onroerende goederen aanvragen. Het is immers belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.
Dit brengt voor de gemeente een grote administratieve last en een bijhorende kost met zich mee. Het Vastgoedinformatieplatform (VIP) komt hieraan tegemoet door middel van een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars. Via het VIP kan de gemeente de vastgoedinformatie verzamelen en aan de aanvragers bezorgen.
Omdat de gemeente Westerlo ingedeeld is in de tweede golf om toe te treden tot het VIP, tussen 6 december 2022 en 6 januari 2023, dient er over de toetreding een beslissing te worden genomen voor 6 december 2022.
Het verzamelen en ontsluiten, via het VIP, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kosten met zich mee en vraagt ook een andere werkwijze. Daarom dient er ook een aangepast retributiereglement goedgekeurd te worden.
De retributie voor een uittreksel uit het plannenregister bedraagt momenteel 20 euro, de retributie voor een uittreksel uit het vergunningenregister bedraagt momenteel 20 euro en de retributie voor inlichtingen bedraagt momenteel 20 euro, telkens per perceel. De retributie voor vastgoedinformatie die al deze onderdelen bevat, bedraagt 60 euro per perceel. Deze retributie is al sinds 2010 ongewijzigd gebleven.
Daar waar de vastgoedinformatie voorheen opsplitsbaar was, is dit na het toetreden tot het VIP niet meer mogelijk. Dit betekent dat de retributie voor vastgoedinformatie na het toetreden per perceel zal berekend worden. Deze vastgoedinformatie zal zowel een uittreksel uit het plannenregister, een uittreksel uit het vergunningenregister als inlichtingen omvatten.
Ook na het toetreden tot het VIP wenst de gemeente Westerlo de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers nog op de aanvragers te verhalen. Omdat tijdens de infosessies gebleken is dat de gemeente Westerlo tot de goedkopere gemeenten behoort, omdat er sinds 2010 geen verhoging van de retributie meer werd doorgevoerd en omdat aan het verder digitaliseren van de toepassingen die gebruikt worden in functie van het samenstellen van de vastgoedinformatie kosten verbonden zijn, wenst de gemeente de retributie voor de aanvragen ingediend via het VIP op te trekken tot 75 euro.
Nog op te nemen: betalingsmodaliteiten
De gemeenteraad beslist om toe te treden tot het Vastgoedinformatieplatform zoals uitgewerkt door Digitaal Vlaanderen in functie van het afhandelen vastgoeddossiers.
De gemeenteraad beslist om onderstaand reglement goed te keuren ter vervanging van alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform:
Artikel 1 Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 2 Algemeen
De gemeente Westerlo verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Westerlo doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Westerlo stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 6 december 2022 wordt ten voordele van gemeente Westerlo een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.
Artikel 3 Verschuldigde
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 4 Bedrag
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag | Retributiebedrag |
Vastgoeddossier | 75,00 euro |
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Artikel 5 Betalingsmodaliteiten
De retributie moet ofwel betaald worden gelijktijdig met het aanvragen van de vastgoedinformatie via het e-loket van de gemeente Westerlo door middel van een overschrijving op het rekeningnummer dat hier vermeld staat. Ofwel kan er gewerkt met een provisie. Het vastgoeddossier zal pas overgemaakt worden aan de aanvrager na ontvangst van de betaling of indien er nog voldoende provisie beschikbaar is.
Artikel 6 Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Westerlo voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. De gemeente Westerlo bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Westerlo verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Westerlo bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De gemeente Westerlo doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Westerlo, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.
Artikel 7 Ondertekening
De vastgoeddossiers die de gemeente Westerlo via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 6 december 2022 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Schepen Kristof Welters geeft toelichting.
De arbeidsmarkt, job matching (vdab.be en LinkedIn), overheidsdienstverlening (VDAB en andere), maar ook het opleidingsaanbod is de afgelopen jaren meer en meer digitaal geworden. Basis digitale vaardigheden zijn nodig om een opleiding te volgen, werk te zoeken en te solliciteren. Mensen die geen of weinig digitale skills hebben, zullen logischerwijs moeilijker tot de arbeidsmarkt kunnen toetreden en/of aan de slag blijven. In de praktijk stellen we vast dat er grote nood is aan het ondersteunen van mensen met weinig tot geen digitale vaardigheden.
Via de Digibank Zuiderkempen willen we de doelgroep optimaal versterken (zowel via 1-op-1 begeleidingen als via een groepsaanbod) in hun zoektocht naar werk. We trachten hen zelfstandiger te maken op vlak van digitalisering door hen te ondersteunen in het online raadplegen van vacatures, online sollicitatieprocedures op te starten, het opmaken van een sollicitatiebrief en/of CV, werken met basisprogramma’s zoal Word & Excel, …
Binnen de Digibank Zuiderkempen voorzien we ook een aanbod op maat van mensen in (kans)armoede en gezinnen in problematische situaties (financieel, relationeel, …). De dienstverlening vanuit de digibank zal vrij toegankelijk zijn voor alle burgers die een ondersteuningsvraag hebben op vlak van e-inclusie.
Digibanken helpen om het risico op digitale uitsluiting bij kwetsbare groepen te verkleinen via 3 doelstellingen:
Met de lokale digibanken in regio Zuiderkempen zetten we in op een laagdrempelige, toegankelijke dienstverlening op maat van en in de omgeving van de doelgroep. Om een antwoord te bieden op de noden op vlak van e-inclusie implementeren we volgende acties:
Elk lokaal bestuur binnen de ILV Tewerkstelling Zuiderkempen is verantwoordelijk voor de lokale coördinatie van de openbare computerruimte en de lokale afstemming met de partners binnen het project. Deze lokale verankering is noodzakelijk voor de duurzaamheid van het project “Digibanken” op lange termijn zodat de ondersteuning van de doelgroep op vlak van e-inclusie ingebed kan worden in de dienstverlening van elk lokaal bestuur.
De samenwerkingsstrategie en de engagementsverklaring, die samen de basis vormen voor de projectaanvraag, kan je vinden in bijlage van dit besluit.
Het college van burgemeester en schepen van 8 augustus 2022 ging principieel akkoord met het voorstel tot samenwerkingsstrategie en de intentieverklaring voor deelname aan het partnerschap project digibanken van de ILV Tewerkstelling. We verwachten een beslissing vanuit het departement in de loop van november 2022. Bij een positief antwoord kunnen we overgaan naar de start van de implementatiefase. Het implementatietraject loopt van 1/12/2022 tot 31/12/2024. Bij een negatief antwoord zullen we in overleg gaan met het departement Werk & Sociale economie en in een volgende en laatste indienronde (27/10/2022) een aangepast projectvoorstel indienen.
Meer informatie over de subsidieoproep "Digibanken" vanuit het departement Werk & Sociale economie is te vinden via volgende link:
https://digibanken.vlaanderen.be/start-een-digibank-2
De gemeenteraad keurt de implementatie van het project "Digibank Zuiderkempen" van ILV Tewerkstelling goed voor de looptijd van 1/12/2022 tot 31/12/2024 bij een positieve beoordeling van het projectvoorstel vanuit het departement Werk & Sociale economie.
De gemeenteraad keurt de engagementsverklaring binnen het project "Digibank Zuiderkempen" goed.
Schepen Filip Verrezen geeft toelichting bij het agendapunt.
Raadslid Ronny Goossens merkt op dat hij mensen sprak die een oprit van maar zes meter hebben gehad.
Raadslid Frans De Cock zegt toch twee bemerkingen te hebben, met name dat verschillende mensen opmerken dat het niet steeds zeven meter is en dat er uitzondering mogelijk is, maar steeds gemotiveerd en toegestaan door het college, wat ook aan discussie onderhevig kan zijn.
Schepen Kristof Welters zegt blij te zijn met eindelijk een reglement en hij nodigt iedereen uit na te gaan waar men in Vlaanderen zeven meter krijgt.
Reglement over overwelvingen en opritten op openbaar domein.
Dit reglement vervangt alle voorgaande reglementen die betrekking hebben op overwelvingen of opritten.
Artikel 1
Het is verboden baangrachten geheel of gedeeltelijk te dempen, of te beschoeien met materialen die de infiltratie van water naar de bodem kunnen tegenwerken.
Artikel 2
Het overwelven of inbuizen van baangrachten gelegen langs buurtwegen of gemeentewegen wordt beleidsmatig niet toegelaten, behoudens de noodzakelijke toegang tot het perceel. Hiervan kan slechts om strikt technische redenen worden afgeweken.
Artikel 3
3.1 De levering van het materiaal en het uitvoeren van de werken van de overwelving zullen op kosten van de aanvrager worden verricht, door of in opdracht van de gemeente.
3.2 Het uitvoeren van de werken van de opritten zullen op kosten van de aanvrager worden verricht, door of onder toezicht van de gemeente volgens de retributie op het uitvoeren van werken voor derden op het openbaar domein.
Artikel 4
De werken voor een overwelving dienen uitgevoerd te worden in overeenstemming met volgende richtlijnen:
Artikel 5
De werken voor een oprit dienen uitgevoerd te worden in overeenstemming met volgende richtlijnen:
Artikel 6
Wanneer de te overwelven baangracht een geklasseerde waterloop is, zal de aanvraag moeten geschieden volgens de bepalingen van de wet van 22 december 1967 op de onbevaarbare waterlopen, bij de bevoegde overheid:
Wanneer de te overwelven baangracht of oprit gelegen is langs een gewestweg moet vooraf een machtiging aangevraagd worden bij de Agentschap Wegen en Verkeer van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.
Artikel 7
Wanneer het openbaar nut dit vergt of de werken in enig opzicht nadelig zijn, kan het college van burgemeester en schepenen steeds tot wijzigingen of het herstel in oorspronkelijke staat bevelen. Het college stelt een redelijke termijn vast binnen welke de aanpassing, af- of uitbraak moet voltooid zijn.
Indien de aanpassings-, af-, of uitbraakwerken niet binnen de gestelde termijn zijn uitgevoerd, zal het college zelf deze noodzakelijke werken laten uitvoeren op kosten van de aanvrager.
De kosten en uitgaven worden bij de aanvrager ingevorderd na voorlegging van een eenvoudige kostenstaat van aannemers of werklieden, al dan niet gestaafd door kwitanties of rekeningen.
Het college van burgemeester en schepenen is steeds gemachtigd ambtshalve maatregelen te treffen met het oog op het aanpassen, af- of uitbreken van de overwelving.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het reglement over overwelvingen en opritten op openbaar domein.
Dit reglement vervangt alle voorgaande reglementen die betrekking hebben op overwelvingen of opritten.
Artikel 1
Het is verboden baangrachten geheel of gedeeltelijk te dempen, of te beschoeien met materialen die de infiltratie van water naar de bodem kunnen tegenwerken.
Artikel 2
Het overwelven of inbuizen van baangrachten gelegen langs buurtwegen of gemeentewegen wordt beleidsmatig niet toegelaten, behoudens de noodzakelijke toegang tot het perceel. Hiervan kan slechts om strikt technische redenen worden afgeweken.
Artikel 3
3.1 De levering van het materiaal en het uitvoeren van de werken van de overwelving zullen op kosten van de aanvrager worden verricht, door of in opdracht van de gemeente.
3.2 Het uitvoeren van de werken van de opritten zullen op kosten van de aanvrager worden verricht, door of onder toezicht van de gemeente volgens de retributie op het uitvoeren van werken voor derden op het openbaar domein.
Artikel 4
De werken voor een overwelving dienen uitgevoerd te worden in overeenstemming met volgende richtlijnen:
Artikel 5
De werken voor een oprit dienen uitgevoerd te worden in overeenstemming met volgende richtlijnen:
Artikel 6
Wanneer de te overwelven baangracht een geklasseerde waterloop is, zal de aanvraag moeten geschieden volgens de bepalingen van de wet van 22 december 1967 op de onbevaarbare waterlopen, bij de bevoegde overheid:
Wanneer de te overwelven baangracht of oprit gelegen is langs een gewestweg moet vooraf een machtiging aangevraagd worden bij de Agentschap Wegen en Verkeer van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.
Artikel 7
Wanneer het openbaar nut dit vergt of de werken in enig opzicht nadelig zijn, kan het college van burgemeester en schepenen steeds tot wijzigingen of het herstel in oorspronkelijke staat bevelen. Het college stelt een redelijke termijn vast binnen welke de aanpassing, af- of uitbraak moet voltooid zijn.
Indien de aanpassings-, af-, of uitbraakwerken niet binnen de gestelde termijn zijn uitgevoerd, zal het college zelf deze noodzakelijke werken laten uitvoeren op kosten van de aanvrager.
De kosten en uitgaven worden bij de aanvrager ingevorderd na voorlegging van een eenvoudige kostenstaat van aannemers of werklieden, al dan niet gestaafd door kwitanties of rekeningen.
Het college van burgemeester en schepenen is steeds gemachtigd ambtshalve maatregelen te treffen met het oog op het aanpassen, af- of uitbreken van de overwelving.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt.
Schepen Clyde Tai-Apin verwijst naar het klimaatactieplan, waarvan hij zegt aan te nemen dat iedereen het plan heeft gelezen. Het infiltreren van regenwater is daarin één van de prioriteiten. Hij zegt dat rondom de kerken er echter veel verharding aanwezig is en dat, wanneer er zich opportuniteiten voor heraanleg voordoen, er zeker aan hergebruik en infiltratie van hemelwater zal gewerkt worden, maar enkel wanneer er aanpassingswerken worden uitgevoerd.
Raadslid Frans De Cock geeft enkele voorbeelden uit andere gemeenten over wat met het herwonnen hemelwater kan gebeuren.
Schepen Clyde Tai-Apin geeft aan dat het herwonnen water uiteraard zinvol zal worden gebruikt.
Er wordt niet gestemd.
//
Raadslid Bert Wellens geeft toelichting bij het agendapunt en zegt dat men best fier mag zijn over de inspanningen van de technische dienst om de fiets- en voetpaden bladvrij te houden. Hij vraagt of er kan rekening gehouden worden met de begin- en einduren van de scholen.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat er zo veel als mogelijk rekening wordt gehouden en dat, wanneer het zich toch voordoet dat er tijdens deze uren op de paden wordt gewerkt, de technische ploeg de vrije doorgang aan de schoolgaande jongeren steeds zal laten.
Raadslid Bert Wellens voegt er aan toe dat dit zich vooral 's ochtends voor doet, maar hij dankt voor het antwoord.
Er wordt niet gestemd.
//
Raadslid Bert Wellens geeft toelichting bij het agendapunt en vraagt een neutraal vergaderlokaal om als fracties te vergaderen, zonder dat dit meteen in een café dient te gebeuren.
Raadslid Frans De Cock zegt dat de ondersteuning die fracties ontvangen van onze gemeente toch wel kan uitgebreid worden en dat dit niet altijd financieel hoeft te zijn. Mogelijks kan de voorzitter een overleg met de fractievoorzitters beleggen.
Raadslid Ronny Goossens zegt deze vraag ook te ondersteunen.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat hierover toch ook wel wat principiële bedenkingen kunnen gemaakt worden. Hij zegt dat zulke fractievergaderingen ook vaak de plaatselijke horeca ten goede komen. Politieke partijen willen ook de lat gelijk leggen met verenigingen die ook niet altijd gratis accommodatie ter beschikking hebben. Bovendien is er heel wat gemeentelijke accommodatie die aan erg schappelijke tarieven kan gehuurd worden. Schepen Verrezen besluit dat hier dan ook een bepaalde gevoeligheid aan verbonden is.
Raadslid Ronny Goossens merkt op dat de Merodezaal geheel 2023 elke dag bezet is.
Raadslid Frans De Cock zegt nog te willen opmerken dat er vroeger een lokaaltje ter beschikking was en vraagt of er in het gemeentehuis niet een lokaal ter beschikking kan gesteld worden.
Schepen Filip antwoordt dat dit toch niet zo evident is wat betreft beschikbaarheid en het appel op personeelsleden.
Raadslid Bert Wellens zegt dat niet alle zalen in de winter ter beschikking zijn omwille van de energiekost.
De raad gaat over tot stemming over het gratis ter beschikking stellen van een gemeentelijk vergaderlokaal voor alle politieke fracties.
//
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt en verduidelijkt dat het gratis in bruikleen geven van bloempothouders bijvoorbeeld voor de periode van oktober tot november zou kunnen, wat bovendien schade kan voorkomen aan het grasperk of de dolomietpaden door het ingraven, wat trouwens niet mag. Hij verwijst naar de gemeenten Mol, Heist-op-den-Berg, Grobbendonk, waar deze werkwijze wordt toegepast.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat er een bevraging gehouden werd bij heel wat mensen en dat niemand dit een goed idee vond omwille van de grote diversiteit aan grote en kleine potten. Hij zegt dan ook te verkiezen hier niet op in te gaan.
Er wordt niet gestemd.
//
Dit agendapunt werd behandeld bij het agendapunt 24, Opmaak aanpassing meerjarenplan. Stand van zaken en voorstellen raadsleden.
Er werd over dit agendapunt niet gestemd.
//
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt. Een nieuw rechtspositiebesluit voor de personeelsleden is in de maak, alsook een ontslagdecreet voor statutairen uit de lokale sector. Hij zegt dat het een belangrijke aangelegenheid is en vrij ingrijpend, met heel wat extra mogelijkheid tot gemeentelijke autonomie naar verloning van het gemeentelijk personeel, maar vraagt of met deze plannen van de Vlaamse regering de belangen van de lokale besturen gediend worden en of hier geen beperking zit van de democratische controle door de gemeenteraad. Hij zegt dat het gemeenschappelijk vakbondsfront niet akkoord is met deze regelingen en ondertussen een stakingsaanzegging heeft ingediend.
Schepen Tinne Wuyts antwoordt dat dit inderdaad erg actueel is. Beide dossiers zijn vrij recent voor de tweede keer goedgekeurd door de Vlaamse regering. Het standpunt van VVSG heeft iedereen intussen kunnen lezen, net als de tekst van het gemeenschappelijk vakbondsfront. Wat het ontslagdecreet betreft is men nog wachtende op het advies van Raad van State en het debat in het parlement. Het ontwerpbesluit van de Vlaamse regering is een kaderbesluit, wat lokaal nog vorm dient te worden gegeven, wat gebeurt in de schoot van het onderhandelingscomité. In onze gemeente kan gesteld worden dat er toch altijd een warm personeelsbeleid gevoerd wordt. De volgende maanden zal dit zeker ter sprake komen, maar dit is momenteel toch nog erg voorbarig. In het voorjaar van 2023 zullen nog heel wat infosessies worden gegeven.
Raadslid Frans De Cock vraagt of de infosessies voor alle raadsleden toegankelijk zijn, of de dienstverlening gegarandeerd nu er een stakingsaanzegging is gedaan en of er vanuit de raad een uniform standpunt in verband met de RPR kan geformuleerd worden.
Schepen Tinne Wuyts antwoordt dat er wel infosessies zullen zijn die toegankelijk zijn voor raadsleden en dat de dienstverlening wel zal kunnen gegarandeerd worden.
Voorzitter Maurice Van Hemelen besluit het debat. Er wordt niet gestemd.
//