Voorzitter Maurice Van Hemelen opent de vergadering.
Raadsleden Katrijn van Riet en Ronny Goossens melden de voorzitter dat zij na het behandelen van de agenda nog een vraag wensen te stellen.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 21 november 2022 worden goedgekeurd.
Schepen Kristof Welters geeft toelichting bij het agendapunt.
Raadslid Bert Wellens vraagt of er dan ook in Zoerle-Parwijs meteen werk wordt gemaakt van de heraanleg van het centrum in Zoerle-Parwijs, met ook het kruispunt aan de Carrefour en verduidelijkingen voor de zwakke weggebruikers.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat deze aangelegenheden inderdaad zullen meenomen worden, al zal het wel niet eenvoudig zijn om een bijkomend fietspad te realiseren. Het hertekenen van het centrum zit wel niet vervat in deze opdracht, maar daar wordt wel rekening mee gehouden naar de toekomst toe.
Raadslid Frans De Cock zegt nog eens te willen aanbrengen dat de weg in het centrum van Zoerle-Parwijs te smal is en dat een aantal zebrapaden ontbreken. Deze punten zouden ook mee gepakt moeten worden. Hij zegt dat de doorlooptijd van dit project wel behoorlijk is en dat hij daarom hoopt dat er regelmatig wordt teruggekoppeld, aangezien het project in zijn geheel erg complex is.
De gemeente vraagt ondersteuning aan IOK voor de realisatie van 2 Hoppinpunten:
– Het Gemeentelijk Hoppinpunt Zoerle-Parwijs dorp (deelopdracht 1)
– Het Gemeentelijk Hoppinpunt Oevel dorp (deelopdracht 2)
De gemeente Westerlo heeft aan IOK gevraagd om ondersteuning te bieden onder de vorm van een A- tot Z-ontzorging vanaf de initiële onderzoeksfase tot en met de technische fase en de aanbesteding van het project. Eveneens wordt ondersteuning voorzien in functie van de subsidieaanvraag.
Naar aanleiding hiervan heeft IOK een opdrachtnota opgesteld. Deze opdrachtnota werd opgemaakt in navolging van het verkennend overleg met de opdrachtgever dd. 2 juni 2022, en in navolging van bijkomende info van de project manager van de gemeente Westerlo.
Voor de uitvoering van de opdracht wordt door IOK een multidisciplinair projectteam samengesteld dat de nodige expertises uit diverse diensten binnen IOK kan inzetten: mobiliteit, ontwerpteam, ruimtelijke planning, infrastructuur, grondverwerving, patrimoniumbeheer, duurzaamheidsteam en juridische dienst. De inzet van deze disciplines is een belangrijke troef voor een integrale aanpak.
De medewerkers van IOK uit de diverse disciplines beschikken over een grote expertise en verworven know-how inzake diverse studieopdrachten, ten gevolge van de uitvoering van gelijkaardige opdrachten voor haar aandeelhouders.
De opdracht bestaat uit volgende fases;
Fase 6, begeleiding en opvolging van de uitvoering is momenteel niet in de opdracht inbegrepen.
De (minimale) doorlooptijd van een ‘modeltraject’ (fase 1 tot en met fase 7) voor de realisatie van het Hoppinpunt wordt ingeschat op 19 maanden (voor fase 1 tot en met fase 6 wordt op een goed jaar gerekend). De effectieve doorlooptijd is sterk afhankelijk van een diverse factoren (beschikbaarheid overlegmomenten kernteam, besluitvormingsproces opdrachtgevend bestuur, onvoorziene uitdagingen, etc.)
Kostprijs
De opdrachtnota omvat een voorstel van traject voor uitvoering van de besproken opdracht met aanduiding van te ondernemen stappen en activiteiten, die de basis vormen voor een kostprijsraming. Mits goedkeuring door het gemeentebestuur vormt deze opdrachtnota het afsprakenkader waarbinnen de opdracht wordt uitgevoerd door het mobiliteitsteam, het ontwerpteam en de technische dienst van IOK. Indien in de loop van het proces voortschrijdend inzicht leidt tot verfijning of heroriëntatie van de opdracht met implicaties op inhoud en kostprijs, dan kan de opdrachtnota aangepast of aangevuld worden in overleg met de opdrachtgever.
Een raming van de kostprijs van de in de opdracht te leveren prestaties bedraagt (waarvan detail in procesnota) 69.171,54 euro voor beide Hoppinpunten waarbij de de processen maximaal op elkaar worden afgestemd, ofwel 34.585,77 euro per Hoppinpunt met samenvallende kernteams (8), samenvallende PSG (3) en samenvallend plaatsbezoek.
De werkelijk geleverde prestaties worden vergoed door de gemeente tegen de uurtarieven zoals door de raad van bestuur van IOK jaarlijks vastgelegd. Voor de prestaties die in 2022 worden geleverd, bedraagt het tarief voor een stafmedewerker 80,40 euro/uur en voor een tekenaar en/of administratief medewerker 59,71 euro/uur.
Deze bedragen zijn exclusief BTW. BTW is niet van toepassing op deze opdracht.
De kosten van de opdracht dienen te verrekend worden op het investeringsbudget van 2023 onder Actie000076 'We onderhouden de openbare infrastructuur' met R002165.
De verwachte subsidies zijn voorzien bij ontvangsten onder de Actie000076 'We onderhouden de openbare infrastructuur' met R002164
De gemeente is in de mogelijkheid om deze opdracht ‘in house’ toe te vertrouwen aan IOK. De opdracht valt bijgevolg buiten het toepassingsgebied van de wet van 17 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten op basis van artikel 30 van voorgenoemde wet, met name het in-house-toezicht. De ondersteuning van de gemeente door IOK gebeurt immers, voor deze opdracht, op basis van het inhouse principe, waarbij IOK niet optreedt als marktspeler maar als ‘inhouse verlengstuk’ van het lokaal bestuur.
Een opdracht die wordt gegund aan een intergemeentelijk samenwerkingsverband door een aandeelhouder is een gezamenlijke in house opdracht wanneer voldaan is aan de voorwaarden zoals vermeld in artikel 30,§ 3 van deze wet. In kader van deze opdracht voldoet IOK aan de vermelde voorwaarden.
- Het gemeentedecreet;
- Het burgerlijk wetboek
- Het decreet van 6 juli 2011 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
- De wet van 17 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 30 sluit opdrachten die kaderen in diverse in house relaties uit van het toepassingsgebied van deze wet. Een opdracht die wordt gegund aan een intergemeentelijk samenwerkingsverband door een aandeelhouder is een gezamenlijke in house opdracht wanneer voldaan is aan de voorwaarden van artikel 30,§ 3 van deze wet:
Een aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan niettemin een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:
1°de aanbestedende overheid oefent, samen met andere aanbestedende overheden, op die rechtspersoon toezicht uit zoals op hun eigen diensten;
2°meer dan 80 % van de activiteiten van die rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheden of door andere, door diezelfde aanbestedende overheden gecontroleerde rechtspersonen; en
3°er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
Voor de toepassing van het eerste lid, onder 1°, oefenen de aanbestedende overheden gezamenlijk toezicht uit op een rechtspersoon indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:
1°de besluitvormingsorganen van de gecontroleerde rechtspersoon zijn samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemende aanbestedende overheden. Individuele vertegenwoordigers kunnen verscheidene of alle deelnemende aanbestedende overheden vertegenwoordigen;
2°deze aanbestedende overheden zijn in staat gezamenlijk beslissende invloed uit te oefenen op de strategische doelstellingen en belangrijke beslissingen van de gecontroleerde rechtspersoon; en
3°de gecontroleerde rechtspersoon mag geen belangen nastreven die in strijd zijn met de belangen van de controlerende aanbestedende overheden.
In casu is voldaan aan alle bovenvermelde voorwaarden; IOK heeft immers een aandeelhoudersstructuur van louter openbare besturen; Alle activiteiten van IOK worden verricht ten behoeve van haar aandeelhouders; De bestuursorganen van IOK zijn samengesteld uit vertegenwoordigers van alle aandeelhouders zodat toezicht door de aandeelhouders wordt uitgeoefend op IOK zoals op de eigen diensten;
Op basis van bovenvermelde overwegingen kan in casu toepassing worden gemaakt van de ‘in-house’-exceptie, waardoor een aandeelhouder rechtstreeks opdrachten kan toekennen aan IOK zonder toepassing te maken van de wetgeving betreffende overheidsopdrachten.
De gemeenteraad neemt kennis van het door IOK opgestelde opdrachtnota van 20 oktober 2022 in kader van de studieopdracht 'Realisatie gemeentelijke Hoppinpunt Zoerle-Parwijs dorp en Hoppinpunt Oevel dorp'.
De gemeenteraad beslist om aan de dienstverlenende vereniging IOK opdracht te geven tot de uitvoering van de studieopdracht 'Realisatie gemeentelijke Hoppinpunt Zoerle-Parwijs dorp en Hoppinpunt Oevel dorp' tegen de geldende uurtarieven, waarbij voldaan is aan de voorwaarden van een ‘in-house’ opdracht cfr. artikel 30, §3 Wet Overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
De geraamde kostprijs voor de studieopdracht bedraagt 69.171,54 euro voor beide Hoppinpunten waarbij de processen maximaal op elkaar worden afgestemd, ofwel 34.585,77 euro per Hoppinpunt met samenvallende kernteams (8), samenvallende PSG (3) en samenvallend plaatsbezoek.
Voor een Hoppinpunt kan een subsidie aangevraagd worden cf. het Besluit ‘over de Hoppinpunten en tot wijziging van het besluit van 25 januari 2013 tot bepaling van de nadere regels betreffende de financiering en de samenwerking voor het mobiliteitsbeleid’ van 11 februari 2022.
De subsidie van een lokaal Hoppinpunt o.b.v. netwerlogica bedraagt 100% van de kostprijs met een maximum van 50.0000 euro (voor elk Hoppinpunt apart).
De kosten voor studie en ontwerp zijn subsidiabele kosten.
Deze subsidie is, voor zover vandaag bekend, combineerbaar met de subsidie ‘Masterplan Toegankelijkheid’ en de subsidie ‘schuilinfrastructuur’ (telkens afzonderlijke subsidiedossiers).
De werkelijk geleverde prestaties worden vergoed door de gemeente tegen de uurtarieven zoals door de raad van bestuur van IOK jaarlijks vastgelegd. Voor de prestaties die in 2022 worden geleverd, bedraagt het uurtarief voor een stafmedewerker 80,40 euro en voor een tekenaar en/of administratief medewerker 59,71 euro. Deze bedragen zijn exclusief BTW. BTW is niet van toepassing op deze studieopdracht.
De kosten van de opdracht dienen te verrekend worden op het investeringsbudget van 2023 onder Actie000076 'We onderhouden de openbare infrastructuur' met R002165.
De verwachte subsidies zijn voorzien bij ontvangsten onder de Actie000076 'We onderhouden de openbare infrastructuur' met R002164.
Op 4 november 2022 heeft de raad van bestuur van IOK de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop “Raamovereenkomst voor de uitgifte (aanmaak en levering) van diverse elektronische cheques ten voordele van het personeel” gegund aan Sodexo, Pleinstraat 15 te 1050 Brussel, tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver en tegen een totaalprijs van het nagerekende offertebedrag met dien verstande dat de maximale waarde van de opdracht over de gehele looptijd is bepaald op 77.395,78 euro excl. btw of 93.648,89 euro incl. 21% btw.
Op 28 november 2022 is IOK overgaan tot de sluiting van de opdracht, aangezien er geen schorsingsvordering werden ontvangen.
De gemeente begroot het bedrag voor de afname op basis van de raamovereenkomst op 7.932,28 euro incl. 21% btw voor een periode van 4 jaar of 1.983,07 euro incl. 21% btw op jaarbasis.
De gemeente wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde en gesloten groepsaankoop van aankoopcentrale IOK.
Op basis van het Decreet Lokaal Bestuur is de gemeenteraad voor deze opdracht bevoegd om te beslissen over de toetreding tot de aankoopcentrale.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 7 december 2018, en latere wijzigingen.
De gemeente treedt toe tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankoop "Raamovereenkomst voor de uitgifte (aanmaak en levering) van diverse elektronische cheques ten voordele van het personeel” voor een geraamd bedrag van 6.555,60 euro excl. btw voor een periode van 4 jaar en onder de opschortende voorwaarde dat IOK geen vordering tot schorsing ontvangt tijdens de wachttermijn en de opdracht sluit.
Op 4 november 2022 heeft de raad van bestuur van IOK de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop “raamovereenkomst voor de uitgifte (aanmaak en levering) van diverse elektronische cheques ten voordele van het personeel” gegund aan Sodexo, Pleinstraat 15 te 1050 Brussel, tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver en tegen een totaalprijs van het nagerekende offertebedrag met dien verstande dat de maximale waarde van de opdracht over de gehele looptijd is bepaald op 77.395,78 euro excl. btw of 93.648,89 euro incl. 21% btw.
De gemeente begroot het bedrag van afname in kader van voorgenoemde groepsaankoop op 6.555,60 euro excl. btw of 7.932,28 euro incl. 21% btw voor een periode van 4 jaar. De kosten van de opdracht zijn voorzien op diverse ramingen.
De Intergemeentelijke Aankoopdienst van IOK wordt in kennis gesteld van dit besluit.
Volgens het goedkeuringsbesluit van de gouverneur van 25 november 2022 wordt de jaarrekening 2021 vastgesteld met de volgende saldi:
budgettair resultaat boekjaar: -2.102.714 EUR
gecumuleerd budgettair resultaat boekjaar: 28.652.038 EUR
beschikbaar budgettair resultaat: 28.652.038 EUR
balanstotaal: 178.220.004 EUR
overschot van het boekjaar: 1.120.183 EUR
De jaarrekening werd gepubliceerd op de webtoepassing van de gemeente. Het gemeentebestuur bracht de toezichthoudende overheid op de hoogte van deze publicatie op 29 juni 2022 en bezorgde de digitale rapportering op 23 juni 2022.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en meer bepaald artikel 332 §1, derde lid.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van de gemeente en OCMW Westerlo.
De prijssubsidie zal op alle tarieven van Sportpark De Beeltjens aangerekend worden. De raad van bestuur van AGB Westerlo vraagt de gemeente Westerlo prijssubsidies toe te kennen aan AGB Westerlo om economisch rendabel te kunnen zijn zonder dat de klant nadeel ondervindt via een prijsverhoging van de tarieven. Het toekennen van de prijssubsidies kan op basis van het bijgevoegde prijssubsidiereglement.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement voor AGB Westerlo goed. Het prijssubsidiereglement bepaalt de modaliteiten voor de uitkering van prijssubsidies door de gemeente Westerlo aan AGB Westerlo.
De gevraagde prijssubsidies werden in de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2026 versie kredieten 2022 & 2023 van de gemeente opgenomen.
Aan de gemeente Westerlo wordt een bijdrage gevraagd van 2.749.505,00 euro.
Voor de buitengewone dienst wordt een bijdrage gevraagd aan de gemeente Westerlo van 170.218,00 euro voor de financiering van noodzakelijke investeringen.
De wet op de geïntegreerde politie van 7 december 1998 die in artikel 40 stelt dat de begroting van de meergemeentezone ten laste komt van de verschillende gemeenten van de zone en de federale staat. Elke gemeenteraad stemt de dotatie die aan het interlokaal politiekorps moet worden toegekend.
Het Koninklijk Besluit van 16 november 2001 die de nadere regels bepaalt over de berekening en verdeling van de gemeentelijke dotaties.
De gemeenteraad keurt de toelage van de gemeente Westerlo aan de intergemeentelijke politiezone Zuiderkempen voor dienstjaar 2023 goed voor een bedrag van 2.749.505,00 euro voor de tekorten op de gewone dienst en 170.218,00 euro voor de tekorten op de buitengewone dienst.
Deze bedragen werden opgenomen in de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2026 versie kredieten 2022 en 2023 van de gemeente Westerlo.
De goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan van het AGB behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het initiële meerjarenplan werd de vorige jaren reeds bijgestuurd door interne verschuivingen, bijkomende of weggevallen uitgaven en ontvangsten. Het resultaat van het laatst afgelopen boekjaar, 2021, dient verwerkt te worden en er werd een boekjaar 2026 toegevoegd. Al deze wijzigingen komen tot uiting in een nieuwe aanpassing van het meerjarenplan 2020-2026 versie kredieten 2022-2023.
De bespreking van het aangepaste meerjarenplan is meteen ook een ideale gelegenheid om op een coherente manier naar de raad terug te koppelen over het geheel van maatregelen die het bestuur genomen of gepland heeft en over de impact op het financieel evenwicht.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
ok
De gemeenteraad keurt het aangepaste meerjarenplan 2020-2026 versie kredieten 2022-2023 van AGB Westerlo goed.
De bespreking van dit agendapunt werd gehouden tijdens agendapunt 9.
//
Schepen Filip Verrezen geeft toelichting bij het agendapunt en schetst de context in welke dit meerjarenplan werd opgesteld, met de inbreng van velen, waaronder ook het MAT en de diensthoofden, samen met het college. Bij de aanpassing van het meerjarenplan diende dit jaar rekening gehouden te worden met extreme omstandigheden. De coronacrisis nog maar net verwerkt, zorgt de oorlog in Oekraïne sinds begin 2022 voor nieuwe vraagstukken en als gevolg daarvan stegen de energiekosten voor iedereen naar ongekende hoogten. Die crisissen hebben een grote impact op het exploitatiebudget en de autofinancieringsmarge, de financiële evenwichten die we als lokaal bestuur moeten behalen. Schepen Filip Verrezen vermeldt verder dat op basis van de maandvooruitzichten van het Planbureau de jaarinflatie uitkomt op 9,5 % in 2022 en op 5,4 % in 2023. In 2021 was dat nog 2,44 %, in 2020 0,74 %. Voor 2022 wordt een gezamenlijke energiekost van 2,7 miljoen euro verwacht, wat bijna drie keer zoveel is als in het laatste pre-coronajaar 2019. Toen betaalde de gemeente voor energie nog 950 000 euro. De uitgaven voor aardgas zijn vervijfvoudigd en voor elektriciteit meer dan verdubbeld. Er wordt geen daling van deze kosten verwacht in 2023 en 2024. De loonkosten zijn sterk gestegen omdat de spilindex in 2022 vijf keer overschreden is. Dat betekent dat de loonkost op één jaar tijd met 10 % stijgt. Ook de invoering van IFIC heeft een impact op de loonkosten, vooral dan in het woonzorgcentrum (hiertegenover staat wel een financiering vanuit de hogere overheid). Tevens laten forse prijsstijgingen zijn voelen in alle sectoren: voeding, grondstoffen, materialen, transport,… Heel wat leveranciers verhogen hun tarieven, meer dan bij het begin van dit meerjarenplan voorzien kon worden. Elke aanvraag voor een prijsherziening wordt grondig onderzocht, maar ook hier heeft de gemeente te maken met stijgingen van gemiddeld 15 %. Voor investeringen in onder andere gebouwen en wegen schommelen de prijsstijgingen rond 15 à 20 % tot soms 30%. Bij de verbouwing en uitbouw van de school van Voortkapel werd een verhoging ingeschreven van bijna 1 miljoen euro. Ook bij andere investeringsprojecten wordt daar rekening mee gehouden. Daardoor zijn eerder kleine investeringen on hold gesteld, geplande investeringen geactualiseerd en uiteraard lopende projecten van de nodige extra budgetten voorzien. Als de volledige oefening wordt gemaakt, zal de gemeente zes miljoen extra investeren, tot 2026, wat toch wel spectaculair is. Schepen Verrezen vervolgt dat aan de kant van de ontvangsten de gemeente kan rekenen op hogere belastinginkomsten. De inkomsten uit de aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting (7 % sinds 1995) en de opcentiemen op de onroerende voorheffing (nog altijd 692 opcentiemen), aanslagvoeten die in onze gemeente gelijk blijven en zich onder het Vlaams gemiddelde bevinden, kennen een sterke groei door de inflatie, door de stijging van de inkomsten van gezinnen en door de indexatie van de belastingschalen. Voor de inkomsten uit de onroerende voorheffing is rekening gehouden met de inflatie. De hogere overheid levert inspanningen om de lokale besturen te ondersteunen, maar die zijn ontoereikend om de stijgende kosten te dekken. De gemeente zet wel bij in op energiezuinige investeringen, voorziet werkingssubsidies voor verenigingen, waarvoor de reglementen nog zullen volgen. Schepen Filip Verrezen wil verder het sociale aspect van de begroting benadrukken, zodat het goed leven in Westerlo blijvend mogelijk wordt gemaakt. Er wordt geen enkele aanpassing aan reglementen voorgesteld met uitzondering van de dagprijzen WZC en LDC, wordt er absoluut niet geraakt aan de dienstverlening en aan de personeelsbezetting. Er worden geen bijkomende leningen opgenomen. De reserves worden hier wel aangesproken. De gemeente heeft altijd een gezond, voorzichtig en realistisch financieel beleid gevoerd, wat zich nu loont.
Raadslid Frans De Cock zegt dat eigenlijk, terwijl de kosten wel zijn toegenomen, de toekomst van onze gemeente er toch nog rooskleurig uitziet. Hij zegt dat de principes die hij vorige raad had aangehaald gehaald zijn, wat erg positief is, maar dat dit niet wegneemt dat het meerjarenplan toch nog euforisch werd opgesteld, waardoor de inkomsten voorzichtig werden geraamd en de uitgaven erg ruim. Hierdoor worden er telkens wel veel overschotten gerealiseerd. Ook voor 2022 zullen we zien dat het gecumuleerd budgettair resultaat weerom fel zal stijgen. Raadslid De Cock zegt daarom te vinden dat er nog wel meer investeringen mogelijk zijn. Misschien wordt er toch wel te veel rekening gehouden met hoge energieprijzen tot 2025, alsook de verhoging van de materiaalkosten. We blijven een erg gezonde gemeente en hebben een lage schuldgraad. Er blijft dus nog altijd ruimte voor extra investeringen, zinvolle investeringen en verwijst naar zijn toegevoegd agendapunt. Raadslid De Cock overloopt de amendementen in verband met de heraanleg van verschillende straten. Hij zegt te beseffen dat dit niet op een jaar kan, maar dat dit wel een zekere vooruitgang dient te kennen, volgens een prioritering op basis van de resultaten uit de analyses. Deze zouden toch gerealiseerd moeten worden tegen 2026, wat ook financieel haalbaar zou moeten zijn. Verder zoemt hij in op de vier vernoemde voorstellen.
Schepen Filip Verrezen zegt kort te willen repliceren en vraagt wat de kostprijs is van de amendementen. Er zit in dit meerjarenplan heel wat cijfermateriaal voor het onderhoud van onze wegen, terwijl de negen amendementen zonder enig cijfer of raming worden voorgesteld. Hij zegt hier dan ook niet op in te kunnen gaan, omdat niet geweten is wat dit gaat kosten en welke impact dat heeft op de meerjarenplanning. Dat geldt ook voor de andere voorstellen die geen raming inhouden of niet werden aangepast. Er wordt intussen een onderzoek gedaan naar de toestand van de wegen, de grotere verbindingswegen. Het resultaat van dit studiewerk is nog niet bekend, ook niet door het college. We doen een objectief onderzoek naar de toestand van deze wegen waarbij wordt aangegeven welke werken voor elke straat nodig zijn. Wat dat precies is, zal de toekomst uitwijzen. Wat de voorstellen betreft, antwoordt schepen Filip Verrezen dat de inventaris van gemeentelijke gebouwen intussen is opgemaakt en dat de gemeente bezig is om extra in te zetten op klimaat en kijken we hoe de gebouwen beter kunnen aangepakt en investeringen gedaan op vak van duurzaamheid. Kerstverlichting is ook een voorstel zonder bedrag. In het verleden is geopteerd om beperkt kerstverlichting aan te brengen in Westerlo-centrum, omwille van de centrumfunctie. Dit is ook het enige dorp waar we met personeel meebouwen aan de kerststal en waar nog enkele activiteiten doorgaan zoals een kerstmarkt. Nu nog extra inzetten op uitgaven die extra energie vergen zou geen goed signaal zijn. Verenigingen bouwen in de verschillende dorpen kerststallen op, voorzien van gepaste verlichting. Met het vierde voorstel geeft schepen Verrezen aan hier een emotionele band mee te hebben doordat zijn overgrootvader nog in deze serre heeft gewerkt. De reden waarom dit uitgesteld werd, heeft vooral te maken met de materialen die enorm zijn gestegen. Daarom werd dit even on hold gezet en zal deze serre later vast wel opgepakt worden als de prijzen terug wat genormaliseerd zijn.
Schepen Kristof Welters zegt dat gevraagd wordt om initiatief te nemen naar de buurgemeenten en naar de grote bedrijven in verband met het vrachtverkeer. Momenteel loopt echter de mobiliteitsstudie, waar samen vergaderd wordt met de schepenen en ambtenaren van de buurgemeenten. Dus momenteel wordt er gesproken met de buurgemeenten rond dit thema. Ook met de bedrijven wordt er gesproken. Schepen Welters vraagt of er ook mag gevraagd worden wat het voorstel is van raadslid De Cock en wat mogelijke alternatieven zouden kunnen zijn.
Raadslid Frans De Cock zegt dat de amendementen geagendeerd werden, samen met de vraag tot prioritering, omwille van de druk door de bevolking. Daardoor is de studie ook georganiseerd. Hij zegt tegen volgende gemeenteraad een prijsvoorstel te berekenen voor de heraanleg van deze straten. Verder zegt hij het niet ongepast te vinden om deze voorstellen te doen. Er is wel een aanzet voor inventarisering, maar hier staan er een heleboel gegevens niet in die toch wel relevant zijn. De kerstverlichting moet niet majestueus zijn, maar dient wat sfeer te brengen en kan in led-verlichting. Wat betreft het flankerend beleid voor het verkeer zegt hij het laatste gehoord te hebben in september 2021. Hij zegt dat daar toch periodiek over gerapporteerd kan worden. De serre ervaart hij als een blikvanger voor alle mensen die daar passeren.
Aansluitend gaat de gemeenteraad over tot stemming.
De lokale besturen die de beleids- en beheerscyclus toepassen, hebben in 2019 een meerjarenplan opgemaakt voor de periode 2020-2025. Dat meerjarenplan vormt de basis voor het beleid tot 2025. Het bevat de te bereiken resultaten of effecten en de acties en actieplannen die het bestuur daarvoor zal uitvoeren. Op financieel vlak bevat het de ramingen van de verwachte ontvangsten en uitgaven voor de periode 2020-2025. Het vroegere jaarlijkse budget is geïntegreerd in het meerjarenplan en moet daardoor jaarlijks worden aangepast om de kredieten voor het de volgende boekjaren vast te stellen.
De goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan van het OCMW deel behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de gemeenteraad, alsook de vaststelling van het eigen deel.
Het initiële meerjarenplan werd de vorige jaren reeds bijgestuurd door interne verschuivingen, bijkomende of weggevallen uitgaven en ontvangsten. Het resultaat van het laatst afgelopen boekjaar, 2021, dient verwerkt te worden en er werd een boekjaar 2026 toegevoegd. Al deze wijzigingen komen tot uiting in een nieuwe aanpassing van het meerjarenplan 2020-2026 versie kredieten 2022-2023.
De bespreking van het aangepaste meerjarenplan is meteen ook een ideale gelegenheid om op een coherente manier naar de raad terug te koppelen over het geheel van maatregelen die het bestuur genomen of gepland heeft en over de impact op het financieel evenwicht.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 o.a.:
Artikel 41.
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:
3° het vaststellen van de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vermeld in artikel 249;
Artikel 249.
De beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vormen een geïntegreerd geheel.
§ 3. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
ok
De gemeenteraad stelt het deel van de gemeente in het aangepast meerjarenplan 2020-2026 versie kredieten 2022-2023 vast.
De gemeenteraad keurt het deel van het OCMW in het aangepast meerjarenplan 2020-2026 kredieten 2022-2023 goed.
Door voorgaande wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
Schepen Kristof Welters licht het agendapunt toe.
Raadslid Frans De Cock zegt dat voor de Neerstraat maar een beperkt aantal mensen uit de buurt een uitnodiging heeft ontvangen. Daar werd een consensus gevonden over het afsluiten van de weg. De enquête later heeft een verhouding van 60/40 voor het afsluiten van de straat. Er zijn intussen wel geen ongevallen meer gebeurd, maar het blijkt dat een groep mensen toch niet geheel gelukkig is met het afsluiten van de weg.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat een oplossing vinden voor een mobiliteitsprobleem waarbij iedereen gelukkig is, waarschijnlijk niet bestaat. Hier is evenwel heel open met mensen in gesprek gegaan en werd er erg ruim ingezet op participatie.
Raadslid Ronny Goossens zegt het heel spijtig te vinden dat een voorrangsregel wordt aangepast voor één huis.
Raadslid Iris De Wever zegt dat een van de voorstellen enkelrichtingsverkeer was, maar dat dit geheel geen goed voorstel zou zijn geweest.
Door het nemen van deze verkeersmaatregelen zal de verkeersveiligheid en -leefbaarheid voor alle weggebruikers en in het bijzonder voor de zwakke weggebruikers, op bovenvermelde plaatsen verhogen.
Juridische grond
De koninklijke besluiten van 16 maart 1968 en 1 december 1975 over de politie van het wegverkeer zijn van toepassing samen met het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en het ministerieel rondschrijven van 7 mei 1999 over de plaatsing van de verkeerstekens. Wat betreft aanvullende reglementen, moet er sinds 1 mei 2019 voldaan worden aan de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad besluit om aan onderstaande artikelen van het gecoördineerd politiereglement van 2 april 1990 het volgende toe te voegen of te wijzigen:
Raadslid Katrijn van Riet informeert of er al geweten is wat er mogelijks mee gebeurt.
Burgemeester Guy Van Hirtum antwoordt dat dit nog niet is bepaald, maar dat hier mogelijk een onthardingsproject kan gebeuren.
Het restperceel omvat een deel weg en petanqueveld. Om deze openbare dienstverlening te verzekeren naar de toekomst is het aangewezen dat de gemeente Westerlo dit perceel opneemt in haar openbaar domein.
De gemeenteraad gaat akkoord met de kosteloze overdracht van het restperceel Meuleveld, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie E met nummer 0317G2. Dit restperceel wordt opgenomen in het openbaar domein.
Het dossier en de ontwerpakte, opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid, worden goedgekeurd.
In functie van het realiseren van vermeld goedgekeurd rooilijn- en onteigeningsplan, werd op het verkavelingsplan de kosteloze grondafstand voorzien van een strook grond met een oppervlakte van 89m2, zijnde deel van perceelnummer 101R. In de omgevingsvergunning werd dan ook de voorwaarde opgelegd dat deze grondafstand dient te gebeuren alvorens de desbetreffende loten kunnen worden vervreemd of bebouwd.
De gemeenteraad aanvaardt de kosteloze afstand van een strook grond gelegen Heidestraat, afdeling 4, sectie C, nummers 100K en 101R, met een totale oppervlakte van 89m2, zoals weergegeven op het verkavelingsplan van De Groot & Celen, landmeters- en expertisebureau te Westerlo.
Het dossier en de ontwerpakte, die wordt verleden voor notaris Van Hemeldonck te Olen, worden goedgekeurd.
De grond wordt opgenomen in het openbaar domein van de gemeente Westerlo.
Schepen Paul Helsen geeft toelichting bij het agendapunt.
Het conformiteitsattest vervalt van rechtswege, o.m. vanaf het ogenblik dat er een termijn van 10 jaar of een termijn die vastgesteld wordt door de gemeenteraad, met een maximum van 10 jaar, is verstreken na de afgifte van het conformiteitsattest (art. 3.9 Vlaamse Codex Wonen). De gemeente kan deze termijn beperken bij verordening.
Een verhuurder die beschikt over een conformiteitsattest kan aantonen dat de woning of kamer op het moment van het conformiteitsonderzoek conform is aan de geldende veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten.
In de voorgaande verordening 'beperkte geldigheidsduur conformiteitsattest' is voorzien dat de geldigheidsduur van het conformiteitsattest dat wordt afgeleverd wordt beperkt tot 31 december 2022 indien uit het technisch verslag van het conformiteitsonderzoek blijkt dat bij een woning of kamer in minstens 1 woonlokaal of badkamer algemeen nog enkel glas aanwezig is. Dat de conformiteitsattesten voor dergelijke woningen en kamers bijgevolg automatisch komen te vervallen op 31 december 2022.
De algemene aanwezigheid van enkel glas in minstens 1 woonlokaal of badkamer bij een woning of kamer geldt vanaf 1 januari 2023 bij een conformiteitsonderzoek als een gebrek van categorie II (cf technisch verslag, bijlage 4 tem 6 Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021), waardoor het conformiteitsattest geweigerd kan worden en de woning of kamer ongeschikt verklaard, zonder dat andere gebreken hiervoor nodig zijn. De woning of kamers met dergelijk gebrek komen bijgevolg vanaf 1 januari 2023 principieel niet meer in aanmerking voor de afgifte van een conformiteitsattest. De beperking voorzien in voorgaande verordening is bijgevolg zonder voorwerp vanaf 1 januari 2023 en dient niet meer te worden voorzien in een nieuwe/aangepaste verordening.
De kwaliteit van woningen en kamers kan te allen tijde verslechteren; één enkel gebrek van categorie I is onvoldoende ernstig voor een weigering van het conformiteitsattest en ongeschiktverklaring. Een woning of kamer met 5 of meer gebreken uit categorie I kan snel evolueren tot meerdere kleinere gebreken of tot een ernstig gebrek en bijgevolg ook naar niet-conforme woningen en kamers. Een beperking van de geldigheidsduur voor een dergelijke situatie is wel nog steeds wenselijk.
De kostprijs van een conformiteitsattest kan vastgelegd worden in een gemeentelijk retributiereglement. Bij afwezigheid van een gemeentelijk retributiereglement wordt het conformiteitsattest gratis afgeleverd. Westerlo heeft doelbewust gekozen dit attest gratis af te leveren en heeft in deze geen retributiereglement.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Het subsidiedossier van Kempens Woonplatform Zuid Centraal, zoals goedgekeurd door de bevoegde minister d.d. 12 december 2019, waarbij ‘het beperken van de geldigheidsduur van conformiteitsattesten’ als aanvullende activiteit werd opgenomen voor de gemeente Westerlo;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.
De geldigheidsduur van het conformiteitsattest dat wordt afgeleverd vanaf de inwerkingtreding van dit reglement wordt beperkt tot 5 jaar indien uit het technisch verslag van het conformiteitsonderzoek blijkt dat een woning of kamer 5 of meer gebreken vertoont uit categorie I.
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2023.
De gemeentelijke verordening beperkte geldigheidsduur conformiteitsattest van 14 december 2020 wordt opgeheven op 1 januari 2023.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt en stelt voor om regelmatig een Cyber-audit uit te voeren en te evalueren op de ICT-infrastructuur en op de ganse informatica-omgeving van de gemeente Westerlo, zoals wordt aangeboden door de Vlaamse overheid via subsidies. De Vlaamse overheid geeft de lokale besturen ook extra ondersteuning om de vastgestelde prioritaire risico's van cyberonveiligheid pro-actief aan te pakken. Raadslid De Cock zegt dat de persoonsgegevens van de inwoners immers ten allen tijde moeten beveiligd blijven en vervolgt dat hiervoor voor alle personeelsleden een opleiding is voorzien om zich te beschermen tegen de verhoogde cyber-onveiligheid. Hij wil het personeel en management al feliciteren met de inspanningen en vraagt een opleiding informatieveiligheid ook te voorzien voor alle gemeenteraadsleden.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat de audit van de Vlaamse Overheid in Westerlo plaats vond in 2021. Alle toen vastgestelde werkpunten werden ondertussen aangepakt. Aanvullend is er dit jaar een doorlichting geweest door studenten, waarbij nog drie kleine werkpuntjes naar boven kwamen, die onmiddellijk geremedieerd werden. Een volgende doorlichting werd alvast gebudgetteerd voor 2024. Schepen Clyde Tai-Apin vervolgt dat het belangrijkste relevante technische project de voorbije jaren de tweestapsverificatie is. Dit maakt het veel moeilijker voor hackers om het netwerk binnen te dringen. Daarnaast werd recent ook de back-upoplossing voor de servers vernieuwd en robuuster opgesteld. Hierdoor kunnen hackers onze back-ups niet meer onbruikbaar maken. Voor Office 365 is de gemeente in de fase van marktverkenning, dit volgt zo snel mogelijk. Overige technische projecten zijn de monitoring; hierdoor wordt zo snel als mogelijk verwittigd bij een anomalie in het netwerk en de automatische installatie van updates op alle servers, zodat eventuele kwetsbaarheden zo snel mogelijk gedicht worden. Als relevante organisatorische projecten vermeldt de schepen dat alle nieuwkomers een toelichting rond informatieveiligheid krijgen en jaarlijks een opleiding informatieveiligheid georganiseerd wordt, dat een Business Continuity Plan en Disaster Recovery Plan in opbouw is en dat dit jaar al enkele “educatieve” phishingmails werden verstuurd om de alertheid bij medewerkers te verhogen. Schepen Clyde Tai-Apin besluit dat het volledig uitsluiten van hacking een utopie is, maar dat de gemeente zich inzet om zich zo goed mogelijk te wapenen.
Raadslid Frans De Cock dankt voor het antwoord en zegt begrepen te hebben dat raadsleden ook aan de opleiding kunnen deelnemen.
Raadslid Katrijn van Riet zegt even te willen polsen of er een alternatieve wijze is om in te loggen op wifi aangezien raadsleden hier regelmatig vasthangen.
Schepen Clyde Tai-Apin zegt dat de andere netwerken inderdaad beveiligd zijn en dat deze niet zo maar kunnen open gesteld, maar dat dit wordt bekeken.
Er wordt niet gestemd.
//
Raadslid Frans De Cock licht zijn agendapunt toe en verzoekt de gemeenteraad om aan de Vlaamse regering te vragen om alle Vlaamse toelagen, subsidies en werkingsmiddelen ten gunste van de lokale besturen volledig te indexeren, teneinde het financieel evenwicht van de lokale besturen te bewaren.
Burgemeester Guy Van Hirtum antwoordt dat de gemeente altijd een voorzichtige houding aanneemt met het indienen van een motie. Hij voegt er aan toe dat dit niet wegneemt dat er dient nagegaan te worden of er in dit punt iets inzit en of deze manier van aanpak mogelijkheid geeft tot resultaat. Afgelopen raad van bestuur IOK kwam ook aan bod om de indexatie aan te vragen voor wat betreft de toelagen. Het principe van indexatie van toelagen, Vlaams en Federaal, zal dan ook geagendeerd worden op de conferentie van de Kempische burgemeesters. Burgemeester Van Hirtum zegt dat het een betere weg lijkt om dit via de Kempense burgemeesters aan te kaarten.
Raadslid Frans De Cock zegt te noteren dat de inhoud van zijn vraag dus wel als waardevol wordt gezien, maar zegt dat een motie toch ook kan en dat het initiatief vanuit IOK niet tegen de mogelijkheid tot motie hoeft te zijn. Hij verzoekt dan ook de stemming over dit agendapunt.
//
Raadslid Katrijn van Riet geeft toelichting bij het agendapunt.
Schepen Filip Verrezen informeert waar dit speelpleintje precies ligt en geeft aan dat dit een privé-perceel is, waar vroeg of laat plannen zijn om dit te verkavelen. Het Rakkertje bestaat wel, maar ligt niet in Lammendries, wel in de Joris Van Geelstraat.
Raadslid Katrijn van Riet verontschuldigd zich en zal dit verder nakijken.
Er wordt niet gestemd.