Raadslid Giel Van den Broeck zegt dat zijn fractie de notulen niet zal goedkeuren omdat dit volgens hem niet echt een waarheidsgetrouwe weergave is van de debatten aangezien zijn tussenkomsten bij het agendapunt omtrent de Reflex niet werden opgenomen in de notulen.
Raadslid Ronny Goossens merkt op dat hij bij het agendapunt in verband met de stand van zaken Verkaveling Goorbossen in Heultje de vergadering heeft verlaten. Dit wordt rechtgezet.
Raadslid Frans De Cock zegt dat zijn fractie zich zal onthouden omdat tijdens het debat over de invulling van de Reflexsite hem het woord werd geweigerd door de voorzitter om een rechtzetting te doen van beweerde feiten. Deze mogelijkheid tot rechtzetting staat nochtans vermeld in het huishoudelijk reglement, art 19. Deze opmerking vindt hij niet terug in het verslag en dit dient daarom nu wel genoteerd te worden.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 19 september 2022 worden goedgekeurd.
De financiële verdeelsleutel 2023 moet door alle gemeenteraden worden goedgekeurd. Indien een gemeenteraad de verdeelsleutel niet goedkeurt, zal de gouverneur een beslissing nemen.
Hoofdstuk II van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, BS 31 juli 2007.
Het koninklijk besluit van 23 augustus 2014 houdende vaststelling van de inventaris- en schattingsregels van de roerende en onroerende goederen van de gemeenten aangewend voor de uitvoering van de opdrachten van de brandweerdiensten, BS 29 oktober 2014.
Als het akkoord niet bereikt wordt, stelt de bevoegde provinciegouverneur de dotaties van de gemeenten vast, rekening houdende met verschillende criteria voor elke gemeente. Deze criteria komen grotendeels overeen met deze in dit besluit.
De gemeenteraad keurt volgende financiële verdeelsleutel voor 2023 voor Brandweer zone Kempen goed:
Gemeente/stad | % 2023 |
Geel | 21,76% |
Mol | 15,49% |
Herentals | 10,51% |
Westerlo | 10,36% |
Balen | 8,80% |
Laakdal | 4,57% |
Herselt | 3,53% |
Olen | 4,94% |
Grobbendonk | 4,12% |
Retie | 2,51% |
Hulshout | 2,27% |
Meerhout | 3,54% |
Dessel | 2,64% |
Herenthout | 3,18% |
Vorselaar | 1,80% |
De gemeenteraad keurt goed dat een eerste verrekening van de goederen wordt doorgevoerd op het investeringsbudget 2023 als volgt:
Gemeente/stad | Bedrag/jaar |
Geel | -6 539,30 |
Mol | -96 295,79 |
Herentals | -65 023,84 |
Westerlo | -21 632,80 |
Balen | -11 991,22 |
Laakdal | +40 856,36 |
Herselt | +40 760,73 |
Olen | +44 681,87 |
Grobbendonk | -38 772,49 |
Retie | +26 702,01 |
Hulshout | +25 363,08 |
Meerhout | +32 248,98 |
Dessel | +24 597,98 |
Herenthout | -14 962,95 |
Vorselaar | +20 007,38 |
De gemeente kan dit voorkooprecht uitoefenen ten gevolge van de Vlaamse Wooncode omdat er twee woningen van het project zijn opgenomen in het register van verwaarloosde woningen. Door het uitoefenen van dit recht verwerft de gemeente de plaats van de kandidaat koper van het aangeboden goed. Dit kan een handig instrument zijn om haar opdracht van openbaar nut te realiseren op haar werkingsgebied.
- Decreet houdende de harmonisering van de procedures van voorkooprecht, 25/05/2007 - begunstigde voorkooprecht kunnen enkel nog voorkooprechten uitoefenen via het e-voorkooploket.
- Artikel 41 van het Decreet lokaal bestuur, 22/12/2017 - de gemeenteraad beslist over de aankoop van onroerende goederen
- Artikels 2.9 tot en met 2.14 van de Vlaamse Wooncode Wonen
De gemeenteraad neemt kennis van het recht van voorkoop van de projectgrond gelegen Bergveld, kadastraal gekend volgens het aanbiedingsdossier in bijlage, met een totale oppervlakte van 43 are en 5 ca. Dit recht van voorkoop wordt aangeboden in het kader van de Vlaamse Wooncode via het e-loket van de Vlaamse Landmaatschappij.
De gemeenteraad doet afstand van haar recht van voorkoop en heeft geen interesse in het uitbrengen van een voorlopig bod van minimum 650.000 euro.
In functie van het realiseren van vermeld goedgekeurd rooilijn- en onteigeningsplan, werd op het verkavelingsplan de kosteloze grondstand voorzien van een strook grond met een oppervlakte van 69ca, zijnde deel van perceelnummers 993P2 en 993W2. Deze grondafstand, ter hoogte van de onbebouwde loten, dient nog te gebeuren door de verkavelaar zodat de bouwvergunning op deze loten kan worden afgeleverd.
De gemeenteraad aanvaardt de kosteloze afstand van een strook grond gelegen op de hoek Pastorijstraat - Processieweg, afdeling, sectie D, nummer 993F2, thans nummers 993P2/deel en 993T2/deel, met een totale oppervlakte van 69ca, zoals weergegeven op het opmetingsplan van 28 februari 2013, opgemaakt door Pieter Goeron, landmeter-expert te Tremelo, overeenkomstig het goedgekeurde rooilijn- en onteigeningsplan en verkavelingsontwerp.
Het dossier en de ontwerpakte, die wordt verleden voor notaris Bart Van Thielen te Herselt, worden goedgekeurd.
De grond wordt opgenomen in het openbaar domein van de gemeente Westerlo
Raadslid Marie Michiels verlaat de vergadering voor dit agendapunt.
Schepen Clyde Tai-Apin geeft toelichting bij het agendapunt.
De intergemeentelijke loketwerking zal worden georganiseerd volgens het principe van kostendeling van de werkelijke kostprijs naar personeelsinzet, aangevuld met een overheadkost. Om extra personeel te kunnen werven lijkt het noodzakelijk een looptijd van tenminste 3 jaar voorop te stellen. Deelnemende gemeenten wordt een engagement gevraagd tot en met december 2025.
Voor de ondersteuning door IOK mbt loketwerking wonen/energie werd een budget voorzien onder wonen van 5.500 euro per jaar. Dit budget dient quasi te worden verdubbeld tot en met 2025. Een budgetverschuiving is mogelijk vanuit het budget van het lokaal energie en klimaatpact omwille van de link met de klimaatdoelstellingen.
Decreet Lokaal Bestuur
Energiedecreet
De gemeenteraad gaat akkoord om toe te treden tot de intergemeentelijke loketwerking wonen/energie voor een looptijd tot en met december 2025, op basis van een kostendeling onder de deelnemende gemeenten, voor Westerlo begroot op 9.555,66 euro per jaar.
Deze beslissing wordt voor 31 oktober 2022 overgemaakt aan Stijn Sneyers van IOK.
Raadslid Giel Van den Broeck licht het agendapunt toe en verwijst naar de gemeenteraad van maart dit jaar, waar hij een aantal kritische vragen heeft gesteld in verband met het bosbeheer. Deze aandacht heeft hij herhaald tijdens de raad van april, wanneer ANB toelichting gaf. Hij zegt dat op zijn vragen weinig concreet is geantwoord. Raadslid Van den Broeck zegt niet in te gaan op het bosbeheerplan, terwijl hij wel vindt dat men toch wel erg driest te keer is gegaan, maar het meteen sterk met de vinger wijzen naar ANB door het college leek hem toch wel sterk bedoeld om de bewoners te sussen. Hij zegt dat er vooraf onvoldoende open gecommuniceerd werd en dat het bestuur hier actiever en sneller diende op te treden. Hij vraagt zich verder af hoe gaat het bestuur dit bosbeheer nu overnemen.
Raadslid Frans De Cock zegt dat bij de recente bosbeheerwerken in opdracht van ANB in de Beeltjens en andere Westelse bossen zeer veel bomen werden en worden gekapt. Dit is veel te drastisch. Ook de vele wandelpaden, de bosbodem en de flora en fauna werden door de werken met de grote machines zwaar beschadigd of zelfs blijvend vernield. Vele wandelaars en omwonenden hebben hierover verontwaardigd geprotesteerd. Hij zegt te vinden dat het ritme en de intensiteit van de huidige kappingen veel te drastisch is. Raadslid De Cock vraagt:
- de stopzetting met directe ingang van de boomkappingen in afwachting van een transparant en grondig overleg met alle actoren;
- de overdracht naar de gemeente van het beheer, of een deel ervan, over dit bos- en natuurgebied met een dringende bespreking/evaluatie en aanpassing van het huidige bosbeheerplan;
- dringende en gepaste herstelmaatregelen voor de schade aan de bossen en aan de wandel- en fietspaden, met een strikte controle hierop;
- meer overleg en een grotere transparantie naar het gemeentebestuur/gemeenteraad en naar de ganse Westelse bevolking;
- een duidelijk standpunt van de Westelse gemeenteraad over deze items wordt geformuleerd richting de stichting Kempens Landschap en richting ANB.
Burgemeester Guy Van Hirtum antwoordt dat het college op 26 september aan de alarmbel heeft getrokken. Dat besluit heeft heel wat reacties ontlokt zowel in als buiten de gemeente. Burgemeester Van Hirtum geeft een historiek van de bossen Beeltjens en Kwarekken weer. In 2000 bood de familie de Merode haar bossen aan om te verkopen. Met hulp van de Vlaamse overheid is versnippering van het domein kunnen voorkomen. Op Westels grondgebied is de Beeltjens en Kwarekken dan aangekocht door Kempens Landschap, met steun van de gemeente. ANB werd als beheerder aangeduid, goedgekeurd door de gemeenteraad. Nadien is er nog een uitgebreid bosbeheerplan opgesteld. De wijze waarop het bosbeheerplan wordt vorm gegeven kent wel een ruime marge, wat de intensiteit van kapping en dunning betreft. In maart 2020 is er nog een overleg geweest met de provincie en ANB, waar we onze bekommernis hebben geuit over het beheer. In maart volgt dan het agendapunt vanwege raadslid Giel Van den Broeck, waarop ANB werd uitgenodigd op de gemeenteraad van april. Burgemeester Guy Van Hirtum verwijst naar de verslaggeving bij de toelichting van ANB op de gemeenteraad, waaruit de verschillende standpunten van de raadsleden bleken.
Burgemeester Van Hirtum vervolgt dat nu aangegeven wordt dat het college de boeman is en te weinig initiatief heeft genomen, maar dat dit niet correct is en verwijst naar het besluit van het college van 26 september.
Hij zegt dat na 26 september een schrijven werd gericht aan Kempisch Landschap en ANB. Daarop heeft Kempens Landschap een spoedoverleg georganiseerd op vrijdag 7 oktober, met als resultaat dat alle activiteiten voorlopig worden stopgezet. Op 30 november wordt er opnieuw samengekomen om te kijken hoe het vervolg - van de wijze waarop het bosbeheerplan uitvoering zal krijgen - zal afgesproken worden. Als hier niet tot een consensus wordt gekomen is de gemeente vragende partij om het beheer over te nemen. Het herstel dient nog te gebeuren en de bomen dienen nog afgevoerd. Burgemeester van Hirtum besluit dat de Beeltjens een bijzonder bos is met veel recreanten en dit vraagt dan ook een specifieke aanpak en verwijst verder nog naar de 1001-bomen actie, waar de gemeente recordhouder is.
Raadslid Giel Van den Broeck zegt dat hij inderdaad gezegd heeft geen probleem te hebben met de dunning, wel met de transparantie, de communicatie met de burger. Er had tijdig moeten opgevolgd worden en concreet opgetreden.
Raadslid Frans De Cock zegt wel wat verrast geweest te zijn door deze werken. Toen we in april het bosbeheerplan bespraken hadden we niet door wat de impact was. Hij zegt dat men twee manieren van aanpak kan hanteren. Ofwel de natuurlijke verjonging van het bos met de aanpak van de aanwas, ofwel de omvorming naar een loofbos, maar dan zal er meer drastisch worden opgetreden zoals nu. Daarom neemt de gemeente best een zo duidelijk mogelijk standpunt in. Hij verwijst hiervoor naar zijn punten uit de nota. Met dit standpunt kan dan naar de verdere overleggen worden gegaan.
Schepen Clyde Tai-Apin zegt dat de punten die raadslid Frans De Cock voorlegt, ook al zijn aangebracht door de burgemeester en stemmen dus overeen met de wijze van aanpak door het bestuur.
Voorzitter Maurice Van Hemelen zegt te willen toevoegen dat het grote probleem is dat de koper van het hout te laat is aangevangen waardoor met zwaar materiaal is te werk gegaan en dat ANB er van uitgaat dat een toekomstboom ruim de plaats nodig heeft wat dan oogt als lege plekken. Dit alles geeft een extra beeld van drieste aanpak.
Raadslid Frans De Cock vraagt toch de stemming over zijn agendapunt.
Burgemeester Guy Van Hirtum zegt de tussenkomst van raadslid Giel Van den Broeck erg jammer te vinden en dat het belangrijk is dat we als gemeente een eendrachtig standpunt innemen. Hij zegt als amendement te willen voorstellen dat de gemeenteraad het standpunt van het college van 26 september bekrachtigt.
Raadslid Iris De Wever voert aan dat het verslag van 26 september nog niet beschikbaar is, waarop burgemeester Van Hirtum het besluit van 26 september herhaalt.
Raadslid Giel Van den Broeck zegt dat als er gestemd wordt, hij zich zal onthouden omdat hij niet weet wie eventueel het bosbeheer zal overnemen.
De gemeenteraad gaat over tot stemming van het amendement.
Amendement burgemeester Guy Van Hirtum: De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 26 september 2022 in verband met het bosbeheer Beeltjens en Kwarekken.Amendement is goedgekeurd.
//
Dit agendapunt werd behandeld samen met agendapunt 6.
Er werd niet gestemd.
//
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt en zegt dat het voorstel van concrete steunmaatregelen voor inwoners en verenigingen omwille van de huidige hoge energieprijzen het volgende betreft:
"- instellen van een éénmalige energiepremie voor inwoners met een laag inkomen, maar die net geen aanspraak kunnen maken op het sociaal tarief voor elektriciteit en aardgas of op een verwarmingstoelage voor stookolie. De voorgestelde premie bedraagt 1/3de van het totale gas- of elektriciteitsverbruik van de inwoner voor een jaar, met een maximum van 500 euro;
- Westelse verenigingen en jeugdbewegingen die eigen lokalen hebben of in beheer hebben, kunnen eveneens een energiepremie krijgen in functie van het werkelijk jaarverbuik (het percentage van de steun is nog te bepalen). De hoogte van de steunverlening/premie kan eventueel ook gekoppeld worden aan de uitvoering van duurzame investeringen om het energieverbruik te doen dalen."
Hij zegt dat de financiering van deze steun via het door de gemeente ontvangen energiedividend van netbeheerder Fluvius kan en dat dit voorstel aansluit bij de Dag van het Verzet tegen Armoede op 17 oktober 2022.
Schepen Paul Helsen antwoordt dat het bestuur zich er van bewust is dat er zich heel wat problemen zullen voordoen. Toch is er al heel wat gebeurd en is een reglement voor tegemoetkoming in de maak. Bovendien is er een verruiming van mensen met het recht op verhoogde tegemoetkoming. Mensen met het recht op de verhoogde tegemoetkoming binnen de ziekteverzekering hebben recht op het sociaal tarief voor gas en elektriciteit (is een tijdelijke maatregel). Onze sociale dienst zal eerst nagaan of er hieronder nog meerdere mensen kunnen vallen. Vele mensen hebben/hadden nog geen recht op de verhoogde tegemoetkoming, maar door de serieuze verhoging sinds 1 januari 2022 van het inkomstenplafond en de verschillende indexeringen in 2022 ligt het toegelaten inkomen op dit ogenblik 3.457 euro per jaar hoger dan eind vorig jaar (vanaf 1 augustus 2022 moet het bruto- inkomen lager zijn dan 23.680,87 euro per jaar, verhoogd met 4.383,98 euro per bijkomend gezinslid). M.a.w. een gezin, man-vrouw, mag geen totaal bruto-inkomen hebben dat hoger ligt dan 2.338 euro per maand. Er zullen dus heel wat meer gezinnen zijn die er wel recht op hebben (voornamelijk gezinnen met een vervangingsinkomen) en bijgevolg ook recht hebben op het sociaal tarief. Onze maatschappelijk werkers leiden deze mensen naar hun ziekenfondsen toe om de nodige aanvraag VT te laten onderzoeken en te laten toekennen. Schepen Paul Helsen vervolgt dat de Vlaamse en Federale maatregelen- die genomen zijn om tegemoet te komen aan de hoge energieprijzen - vaak maar een druppel zijn op een hete plaat. Inwoners die, ondanks deze maatregelen, nog financiële moeilijkheden ervaren, kunnen beroep doen op onze sociale dienst van het OCMW. De maatschappelijk werkers kijken dan mee naar een gepaste hulpverlening en dat kunnen verschillende zaken zijn:
De sociale dienst is al enkele weken bezig aan de opmaak van zo’n reglement, plan waarbij de 3 aspecten worden geïntegreerd. Het is de bedoeling dat dit reglement wordt voorgelegd op de RMW/gemeenteraad van november of december 2022.
Schepen Helsen besluit dat een echte oplossing voor de energiecrisis sowieso niet te zoeken is bij het lokaal bestuur, maar moet van hogere overheden komen.
Burgemeester Guy Van Hirtum zegt dat het belangrijk is om in eerste instantie te kijken wat de federale en regionale maatregelen zijn om dan aan te sluiten met een eigen plan met bijkomende maatregelen die rustig, in overleg met verenigingen worden bekeken.
Raadslid Bert Wellens verwijst naar vorige raad, waar hij vraagt of ook verenigingen kunnen genieten van de diensten, vermeld in het klimaatactieplan, die we aanbieden aan onze inwoners.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat er inderdaad overwogen wordt om ook verenigingen te ondersteunen, bij voorbeeld door het plaatsen van zonnepanelen.
Raadslid Frans De Cock zegt met zijn agendapunt te willen aangeven in welke richting zij alvast denken.
Het debat wordt besloten. Er wordt niet gestemd.
//
Raadslid Frans De Cock licht het agendapunt toe en roept op om op bovenlokaal niveau samen te werken. Hij zegt dat het ontbreken van Westerlo in het multidisciplinair en bovenlokaal samenwerkingsverband met Turnhout, Mol, Geel, Herentals, Heist op den Berg en Hoogstraten, samen met het Antwerps provinciebestuur onze gemeente, haar bevolking, winkels en bedrijven veel geld en uitstraling kost op economisch, maatschappelijk en toeristisch vlak. De voorbije tien jaren werd uitvoerig gepleit voor de opmaak en uitvoering van een multidisciplinair gemeentelijk detailhandelsbeleidsplan of winkelbeleidsplan, maar ook voor de opmaak van een geïntegreerd marketingplan en promotieplan voor de communicatie en promotie van Westerlo als ondernemende gemeente, als winkelgemeente, als horeca-gemeente, als belevingsgemeente. Raadslid De Cock roept op tot samenwerking voor deze thema's met diverse externe partners.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat hij niet meteen jaloers is op het initiatief van de zes van de Kempen. Hij zegt dat de gemeente zijn eigen weg wandelt en goede contacten heeft met de plaatselijke zelfstandigen en bedrijven. Er zal spoedig een nieuwe medewerker lokale economie op de werkvloer zijn die de nodige initiatieven kan nemen. Ondertussen houden we de vinger aan de pols met onze middenstand en is er grote tevredenheid met bij voorbeeld Happy Shopping Days en zal er een nieuwe geluidsinstallatie geplaatst worden op de markt.
Er wordt niet gestemd.
//
Dit agendapunt werd behandeld tijdens de raad voor maatschappelijk welzijn.
Er werd niet gestemd.
//
Raadslid Frans De Cock licht het agendapunt toe en wenst bij het onderzoek door OVAM naar PFAS-verontreinigingen in Westerlo, met een vastgestelde ernstige PFAS-verontreiniging op de terreinen van de oude rijkswachtkazerne/brandweerkazerne in De Busserstraat, diverse vragen te stellen:
"- wat is de actuele toestand van het onderzoek;
- op de terreinen van de oude brandweerkazerne werden op meerdere meetpunten verhoogde PFAS-waarden vastgesteld in het grondwater, met extra voorzorgsmaatregelen mbt het grondwatergebruik tot gevolg rond deze locatie. Eigenaardig genoeg is er geen verontreiniging vastgesteld in de bodemstalen...;
- wat is de impact van deze vervuiling op de bewoning en op de handelszaken? Wat is de impact hiervan op de diverse bouwprojecten binnen deze perimeter? Wat is de actuele stand van het onderzoek mbt de andere drie industriële locaties?"
Raadslid De Cock stelt voor om een fysieke infovergadering te organiseren waarbij OVAM, Agentschap Zorg en Gezondheid en de gemeente de onderzoeksresultaten toelichten en duiding geven bij de gezondheidsrisico's, de noodzakelijke voorzorgsmaatregelen en het verdere verloop van het onderzoek.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat het voor OVAM niet haalbaar is om infovergaderingen te houden voor alle sites waar er sprake is van PFAS-verontreiniging. De waarden van de verontreiniging zijn nog niet bekend, maar men zegt dat er verhoogde waarden zijn voor het grondwater. De waarden van de bodem zijn niet overschreven. Wat de bouwprojecten betreft, werd bevraagd welke maatregelen er moeten genomen worden en wordt dit opgevolgd. Schepen Tai-Apin besluit dat als uit de analyseresultaten zou blijken dat sanering nodig is, hij durft te veronderstellen dat er wel een infovergadering zal georganiseerd worden.
Het debat wordt beëindigd. Er wordt niet gestemd.
//