De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 20 juni 2022 worden goedgekeurd.
Artikel 20. Bevoegdheden - Statuten AGB Westerlo:
Telkens indien de gemeenteraad hem daartoe verzoekt, brengt de raad van bestuur verslag uit over alle of sommige activiteiten van het bedrijf en minstens eenmaal per jaar.
De gemeenteraad neemt kennis van de genomen beslissingen van de raad van bestuur van het AGB Westerlo over de periode 2021.
Raadslid Bert Wellens vraagt of er al concrete ideeën zijn waar zonnepanelen zouden komen.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat het VEB al heeft bekeken welke gebouwen, die de gemeente suggereerde, in aanmerking komen.
Het realiseren van stroomafnameovereenkomsten past binnen speerpunt 6 van het gemeentelijk energie- en klimaatactieplan. Speerpunt 6 betreft de transitie van fossiel naar hernieuwbare energie. Onder speerpunt 6 is o.a. operationele doelstelling 6.1 opgenomen 'We verhogen de productie en opslag van hernieuwbare stroom in de gemeente in lijn met het regionale doel om 32 % van het lokaal energieverbruik uit hernieuwbare bronnen te halen’. Aan deze operationele doelstelling is actie A 6.2 gekoppeld 'De gemeente stimuleert zonnepanelen en zonnedelen in samenwerking met partners (VEB, Campina Energie, …)'.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact omvat de verbintenissen inzake de algemene engagementen en de vier werven met 10 specifieke doelstellingen. Eén van deze streefdoelstellingen binnen werf 2 'verrijk je wijk' is het realiseren van 50 coöperatieve/ participatieve hernieuwbare energieprojecten tegen 2030 in de gemeente Westerlo.
Een stroomafnamecontract is een contract waarbij een derde partij het ontwerp, de financiering, de installatie en het onderhoud van het hernieuwbare energieproject voor zijn rekening neemt. Na afloop van het contract, tussen de 5 en 20 jaar, gaat het eigenaarschap kosteloos over naar de eigenaar. De eigenaar betaalt gedurende het contract een vaste prijs voor de lokaal verbruikte hernieuwbare stroom. Ook burgerparticipatie is mogelijk, maar niet verplicht, via een stroomafnameovereenkomst. Zo kunnen burgers mee investeren in de installaties en delen in de baten van de energietransitie.
Na toetreding tot de aankoopcentrale zal er een aanvraag ingediend worden bij het VEB. Het VEB plaats een mini-competitie voor het maatwerkproject in de markt. Vervolgens ontvangt het bestuur een haalbaarheidsstudie van de geschikte gemeentelijke gebouwen met een prijsvoorstel en tot slot het definitief ontwerp. Dit zal ter goedkeuring voorgelegd worden aan het bevoegd orgaan. Na de haalbaarheidsstudie kan het bestuur een ontwerpstudie laten aanvatten, hierbij zit ook een stabiliteitsstudie inbegrepen indien nodig.
De dienst projectbeheer en milieudienst is vragende partij om gebruik te maken van de opdrachtencentrale van het VEB in kader van voorgenoemde raamovereenkomst omwille van onderstaande redenen:
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
De gemeenteraad beslist om toe te treden tot aankoopcentrale Vlaams Energiebedrijf (VEB) aangaande de raamovereenkomst ‘Stroomafnameovereenkomst’.
Na toetreding zal een haalbaarheidsstudie worden uitgevoerd om te onderzoeken welke gemeentelijke gebouwen het meest rendabel zijn en waarbij een stroomafnameovereenkomst kan afgesloten worden.
De kosten zijn voorzien in het meerjarenplan onder Actie000252 "We werken aan een klimaatneutrale en energie-onafhankelijke gemeente binnen Kempen 2030”.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit en wordt gevraagd over te gaan tot sluiting van de opdracht.
Het VEB wordt in kennis gesteld van dit besluit.
Het technisch centrum is vragende partij om gebruik te maken van de opdrachtencentrale van het facilitair bedrijf in kader van de raamovereenkomst met ref. 2021/HFB/OP/74753 m.b.t. perceel 1 “bureaustoelen op kantoor” evenals in kader van de raamovereenkomst met ref. 2020/HFB/OP/70436 omwille van onderstaande redenen;
Gemeente Westerlo wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde groepsaankoop van aankoopcentrale facilitair bedrijf met het oog op contractsluiting met de gekozen opdrachtnemer;
- De wet van l7 juni 2016 inzake overheidsopdrachten,
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.
De gemeenteraad neemt kennis van;
De raamovereenkomst met als voorwerp ‘‘Leveren van bureau- en vergaderstoelen’ ref. 2021/HFB/OP/74753 m.b.t. perceel 1 “bureaustoelen op kantoor” loopt tot 6 september 2024, met de mogelijkheid van een éénmalige verlenging van een periode van 12 maanden of tot het bereiken van de maximale afname van de opdracht.
De raamovereenkomst met als voorwerp ‘Levering van elektrische zit- statafels’ met ref. 2020/HFB/OP/70436 loopt tot 3 februari 2023, 2 maal verlengbaar voor een periode van 12 maanden of tot het bereiken van de maximale afname van de opdracht.
Het gemeentebestuur van Westerlo treedt toe tot aankoopcentrale facilitair bedrijf aangaande:
- de raamovereenkomst met als voorwerp ‘‘Leveren van bureau- en vergaderstoelen’ ref. 2021/HFB/OP/74753 m.b.t. perceel 1 “bureaustoelen op kantoor” voor de aankoop van bureaustoelen volgens noodwendigheid van het bestuur tegen de eenheidsprijzen zoals vermeld in de gegunde offerte van Pami nv, Industrielaan 20, 3900 Pelt.
- de raamovereenkomst met als voorwerp ‘Levering van elektrische zit-statafels’ met ref. 2020/HFB/OP/70436 voor de aankoop van elektrische zit-statafels volgens noodwendigheid van het bestuur tegen de eenheidsprijzen zoals vermeld in de gegunde offerte van Pami nv, Industrielaan 20, 3900 Pelt.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit en wordt gevraagd over te gaan tot sluiting van de overeenkomsten.
Schepen Kristof Welters geeft toelichting bij het agendapunt.
Raadslid Bert Wellens informeert of er al concrete ideeën zijn.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat een opportuniteitsstudie ook tot deze opdracht hoort. Een eerste idee is alvast de hoppinpunten.
Op vraag van de Vervoerregio Kempen en na een interessepeiling over autodelen bij de Kempense gemeentebesturen maakte IOK vorig jaar een actieplan op om met de Kempense lokale besturen samen te werken rond deelmobiliteit en mobipunten. Dit actieplan sluit enerzijds naadloos aan bij de klimaatplannen in het kader van Kempen2030 met ambities op het vlak van duurzame en gedeelde mobiliteit. Anderzijds past het actieplan ook binnen de doelstellingen van de Vervoerregio Kempen en is het complementair aan het openbaarvervoerplan van de vervoerregio. IOK vroeg in februari 2021 aan de Kempense gemeentebesturen om principieel te beslissen of het bestuur zal deelnemen aan het actieplan en op welke modules het wenst in te tekenen. Het college van burgemeester en schepenen keurde op 1 maart 2021 principieel de deelname aan het actieplan goed. Met deze goedkeuring zet het bestuur de komende jaren mee de schouders onder de uitrol van het deelwagensysteem in de Kempen.
Het actieplan is opgebouwd vanuit een 4-ledige strategie:
Er werd vanuit de intergemeentelijke aankoopdienst een groepsaankoop voor 2 modules gevoerd, met name een 'Raamovereenkomst voor het faciliteren van elektrische deelwagens’ alsook de 'Raamovereenkomst plaatsing van oplaadinfrastructuur voor elektrische wagens'.
Deze groepsaankopen omvatten een voorafgaand communicatietraject gevolgd door de ingebruikname van het deelvoertuig. Er is gekozen voor een totale looptijd van 6 jaar. De aanvang van deze periode bestaat uit een begeleide bepaling van locaties en deelwagens, de bestelling van de elektrische deelwagens, de aanvraag en plaatsing van laadinfrastructuur op private grond van deelnemende besturen (niet op openbaar domein) en een communicatietraject. Rekening houdend met de levertermijn van elektrische wagens en de eventuele voorbereidende werken voor het plaatsen van de oplaadinfrastructuur, is er in een looptijd van 6 jaar nog ongeveer 5 jaar dat de deelwagens en de infrastructuur operationeel kunnen zijn. Het bestuur wordt door de leverancier en IOK begeleid in het bepalen van de behoefte rekening houdend met de noden, budgettaire optimalisatie en technische mogelijkheden. Het is in het belang van het bestuur om deze periode te kunnen doorlopen om terugverdieneffecten te maximaliseren.
Op 3 juni 2022 heeft de raad van bestuur van IOK de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop “Raamovereenkomst plaatsing van oplaadinfrastructuur voor elektrische wagens” gegund aan Imtech Belgium.
Op 17 juni 2022 heeft de raad van bestuur van IOK de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop “Raamovereenkomst voor het faciliteren van elektrische deelwagens” gegund aan Optimobil Vlaanderen nv.
De gemeente wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde groepsaankopen van aankoopcentrale IOK.
Gezien op basis van het Decreet Lokaal Bestuur de gemeenteraad voor deze opdracht bevoegd is om te beslissen voor de toetreding tot de aankoopcentrale.
Omdat de behoeftepaling voor de gemeente momenteel nog niet gekend is, laat de gemeente zich bijstaan door de expertise van de leveranciers en iok, waarna de afname volgens de noodigwendigheden aan het bevoegde orgaan kan voorgelegd worden ter goedkeuring.
* Het decreet van 26 april 2019 betreffende de basisbereikbaarheid.
* Het besluit van de Vlaamse Regering van 11 september 2020 betreffende de mobipunten en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 25 januari 2013 tot bepaling van de nadere regels betreffende de financiering en de samenwerking voor het mobiliteitsbeleid.
* Wet overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, waarbij de dienstverlenende vereniging IOK optreedt voor de leden van de Intergemeentelijk Aankoopdienst (IAD). Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
* Decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad beslist toe te treden tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankopen 'Raamovereenkomst voor het faciliteren van elektrische deelwagens' en 'Raamovereenkomst plaatsing van oplaadinfrastructuur voor elektrische wagens'. De opdrachten zijn gesloten door IOK in naam van de deelnemende besturen met de firma's Optimol Vlaanderen uit Gent en Imtech Belgium. De toetreding verloopt in de zin van artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, waarbij de dienstverlenende vereniging IOK optreedt voor de leden van de Intergemeentelijk Aankoopdienst (IAD). Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
De opdracht neemt aanvang vanaf 1 september 2022. Het sluiten van de raamovereenkomst houdt geen afnameverplichting in maar geeft wel de mogelijkheid om gedurende de looptijd af te nemen. De preciese behoeftebepaling maakt deel uit van de opdracht waarbij het bestuur wordt bijgestaan door de expertise van de aanbieder en IOK. Bij een effectieve afname zal de afroep voorafgaandelijk voor goedkeuring en visum voorgelegd worden aan het bevoegd orgaan.
- Gemeenteraadsbesluit van 21 maart 2022 m.b.t. de UiTPAS De merode
- De Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 van het Europees Parlement en de Raad regelt de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en het vrije verkeer van die gegevens, en vervangt Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
De gemeenteraad gaat akkoord om een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met de Kruispuntbank om de gegevens van inwoners die recht hebben op verhoogde tegemoetkoming in de ziekteverzekering te verzamelen zodoende deze te informeren over hun recht op een UiTPAS aan kansentarief.
Burgemeester Guy Van Hirtum geeft aan dat dit op voorstel van de gemeenteraad ondersteuning geeft aan een initiatief met kempische 'roots' en dat de betaling verloopt via een rekening van de Koning Boudewijnstichting.
De gemeenteraad keurt de steun aan de organisatie 1000 Handen goed voor 2.500 euro.
Raadslid Frans De Cock zegt in de krant vernomen te hebben dat het zwembadwater in het gemeentelijk zwembad op dezelfde temperatuur zou blijven. Sommige zwembaden verlagen de temperatuur wel, andere dan weer niet. Dat is toch wel een maatregel die wat energieverbruik zou besparen.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat de vraag van de krant was of op dat moment al maatregelen tot het verlagen van de temperatuur zijn genomen en die beslissing was er toen nog niet.
De energiekost weegt enorm door op de winstgevendheid van AGB Westerlo. Om ervoor te zorgen dat AGB Westerlo de energiefacturen kan blijven betalen, dient de prijssubsidie verhoogd te worden. Als de facturen niet tijdig betaald worden, dreigt het AGB in een alarmbelprocedure terecht te komen. Dit zou leveranciers afschrikken.
De gemeente wil geen prijsverhogingen doorvoeren ten aanzien van gebruikers van de sportinfrastructuur. De gemeente Westerlo wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur toegankelijk is voor iedereen.
Bijgevolg dient de prijssubsidie verhoogd te worden tot 360% wat resulteert in een meerkost voor de gemeente van 107.333 euro (exclusief 6% BTW). De prijssubsidie wordt aangerekend op alle tarieven van Sportpark De Beeltjens. Het toekennen van de prijssubsidies gebeurt op basis van het prijssubsidiereglement. Het prijssubsidiereglement werd aangepast en vanaf 1 september 2022 t.e.m. 31 december 2022 wordt de prijssubsidie verhoogd tot 360%.
Gunstig advies. Het bestuur dient zeer nauwlettend de trends op de energiemarkt op te volgen en ten laatste in oktober een herberekening te maken om te bepalen of de prijssubsidies nog voldoende zijn.
De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement voor AGB Westerlo goed. Het prijssubsidiereglement bepaalt de modaliteiten voor de uitkering van prijssubsidies door de gemeente aan AGB Westerlo.
De gevraagde prijssubsidies worden in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 versie kredieten 2022 & 2023 van de gemeente opgenomen.
Schepen Kelly Verboven geeft toelichting bij de verschillende agendapunten van de Academie Beeldende Kunst.
De gemeenteraad gaat akkoord met de bijkomende inrichting van 10 uren leraar vierde graad (in het kader van de aanwending van het werkingsbudget voor aanwerving personeel) voor het schooljaar 2022-2023 voor de Academie Beeldende Kunst Westerlo om zo het aanbod in de 4e graad te vergroten.
De gemeenteraad keurt de inrichting goed van 13 lestijden administratief medewerker (in het kader van de aanwending van het werkingsbudget voor aanwerving van personeel) voor het schooljaar 2022-2023 in de Academie Beeldende Kunst Westerlo.
Door een beleidsplan op te stellen wil de Academie Beeldende Kunst een duidelijke beleids- en toekomstvisie weergeven, in samenspraak met het schoolbestuur.
Door dit beleidsplan is het ook mogelijk om de organisatie van de Academie steeds af te stellen op de noden van de leerlingen, cursisten en leerkrachten.
Omzendbrief 'Vaste benoemingen - procedure, voorwaarden en mededeling aan Ministerie van Onderwijs en Vorming' (29/11/1999) (laatste wijzigingen 21/12/2021)
Het beleidsplan werd reeds goedgekeurd door het onderhandelingscomité van 27/06/2022 (zie protocol bijlage)
De gemeenteraad keurt het Beleidsplan Academie Beeldende Kunst Westerlo goed voor de periode van 2022 - 2025.
Advies
Er is een akkoord van 27 juni 2022 met de vakbonden in het afzonderlijk bijzonder comité (protocol 22/12) over het ontwerp arbeidsreglement 'Academie voor Beeldende Kunst Westerlo'.
Het bestaande arbeidsreglement "Academie voor Beeldende Kunst Westerlo" vastgesteld door de gemeenteraad op 24 januari 2022 wordt opgeheven.
De gemeenteraad keurt het aangepaste arbeidsreglement 'Academie voor Beeldende Kunst Westerlo' goed zoals aangegeven in de bijlage bij dit raadsbesluit.
Argumentatie
Het bestaande academiereglement Academie Beeldende Kunst Westerlo, goedgekeurd door de gemeenteraad van 24 januari 2022 wordt opgeheven bij de inwerkingtreding van dit academiereglement.
Het hierbij gevoegde academiereglement wordt goedgekeurd.
Het academiereglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging ter beschikking gesteld (op papier of via elektronische drager) aan de meerderjarige leerling en de ouders van de minderjarige leerling, die ondertekenen voor akkoord.
Het academiereglement treedt in werking op 1 september 2022.
De gemeenteraad mandateert het college van burgemeester en schepenen om de afsprakennota van de Academie Beeldende Kunst Westerlo te actualiseren en goed te keuren.
Schepen Clyde Tai-Apin geeft toelichting bij het agendapunt en verwijst naar de extra bijlage die ter informatie nog werd toegevoegd.
Raadslid Marc Gouwkens zegt zich voor dit agendapunt te zullen onthouden.
Burgemeester Guy Van Hirtum geeft ook toelichting bij de kanttekeningen, de voorwaardenscheppende nota, die informatief zal worden toegevoegd en overgemaakt bij de beslissing.
Raadslid Marie Michiels neemt niet deel aan de stemming van dit agendapunt.
Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid (zie hieronder) naar aanleiding van de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich om:
• De doelstelling m.b.t. CO2-reductie voor eigen gebouwen en technische infrastructuur wordt verhoogd van -40% naar -55% CO2-emissies tegen 2030. De scope van deze doelstelling voor CO2-reductie wordt daarnaast uitgebreid naar eigen mobiliteit;
• De primaire energiebesparingsdoelstelling wordt aangescherpt naar -3% per jaar vanaf 2023;
• Geen principiële schepencollege- of gemeenteraadsbeslissing meer te nemen m.b.t. lokale heffingen op elektriciteitsmasten en sleuven van ELIA;
• Aanpassingen in de streefdoelen onder de 4 werven:
o Nieuwe uitdaging onder werf 2:
- 25 fossielvrije renovaties onder de 50 collectieve renovaties per 1.000 wooneenheden tegen 2030.
- De inwoners van 50 per 1.000 wooneenheden worden uitgenodigd voor een klimaattafel ter bespreking van een wijkgerichte aanpak voor einde 2024.
o Nieuwe uitdaging onder werf 3:
1,5 in plaats van 1 (semi-) publieke laadequivalenten per 100 inwoners (99.000 laadpunten (CPE)) tegen 2030.
Artikel 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: ‘De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.’
De gemeenteraad beslist om het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 te ondertekenen.
Schepen Kristof Welters geeft toelichting bij het agendapunt.
Raadslid Bert Wellens verwijst naar een eerder voorstel om van het centrum een fietszone te maken en vraagt of daar verder niets mee gebeurt.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat er gekozen is voor een zone 30, omdat een fietsstraat voor heel de zone niet werkt er er geopteerd werd om geen maatregelen door elkaar te nemen.
Raadslid Bert Wellens zegt dat aan de Fanfarestraat best de voorrang van rechts zou worden afgeschaft.
Raadslid Vicky Cools merkt op dat er bij thuiswedstrijden in de omgeving van het stadion overlast is van parkerende auto's.
Burgemeester Guy Van Hirtum antwoordt dat de parkeerdruk door de politie in kaart werd gebracht en dat daar zeker nog op wordt teruggekomen.
Door het nemen van deze verkeersmaatregelen zal de verkeersveiligheid en -leefbaarheid voor alle weggebruikers en in het bijzonder voor de zwakke weggebruikers, op bovenvermelde plaatsen verhogen. Juridische grond De koninklijke besluiten van 16 maart 1968 en 1 december 1975 over de politie van het wegverkeer zijn van toepassing samen met het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en het ministerieel rondschrijven van 7 mei 1999 over de plaatsing van de verkeerstekens. Wat betreft aanvullende reglementen, moet er sinds 1 mei 2019 voldaan worden aan de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad besluit om aan onderstaande artikelen van het gecoördineerd politiereglement van 2 april 1990 het volgende toe te voegen of te wijzigen:
Advies
waarbij de ontwerpen schoolreglement - infobrochure/afsprakennota van elke gemeentelijke basisschool in consensus werd aanvaard.
Argumentatie
In de bestaande schoolreglementen - infobrochures/afsprakennota's van de gemeentelijke basisscholen zijn verschillende artikels herschreven en aangepast. Nieuwe wettelijke aanpassingen en/of aanvullingen zijn o.a.:
Het model schoolreglement van OVSG diende als uitgangspunt. Het huidig ontwerp is besproken met de directeurs van de drie gemeentelijke basisscholen en overlegd binnen de schoolraden.
De bestaande schoolreglementen samen met de infobochures-afsprakennota’s van de gemeentelijke basisscholen Westerlo, goedgekeurd door de gemeenteraad van 20 september 2021 worden opgeheven.
De gemeenteraad keurt de aangepaste schoolreglementen samen met de infobrochures-afsprakennota’s goed van de
De schoolreglementen samen met de infobrochures-afsprakennota’s van de gemeentelijke basisscholen van Westerlo worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Raadslid Frans De Cock vraagt of er kan verduidelijkt worden of dit ook de bedding betreft.
In de vervoersregio Kempen en volgens de mobiliteitsstudie Zuiderkempen wordt er fel ingezet op meer en beter fietsverkeer voor de toekomst. Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid dat onder meer gericht is op de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau en op de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak. Om deze reden is het zeker aan te raden om het fietspad over te nemen en verder te exploiteren.
Decreet Lokaal Bestuur - art.41 - daden van beschikking over onroerende goederen
De gemeenteraad aanvaardt de kosteloze overdracht van het fietspad Herentals - Olen - Westerlo voor het deel gelegen op het grondgebied Westerlo. Het fietspad wordt kosteloos overgedragen door de provincie Antwerpen.
Het dossier en de ontwerpakte, opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid, worden goedgekeurd.
Schepen Filip Verrezen geeft toelichting bij het agendapunt.
Proximus wil samen met EQT, een wereldwijde investeringsmaatschappij, een uitrol van haar glasvezelnetwerk realiseren. Het doel is om de inwoners en bedrijven van Westerlo in staat te stellen om te blijven groeien en innoveren. Om dit te realiseren doen ze beroep op de firma Fiberklaar die de uitrol zal realiseren in verschillende fasen en dit per deeldorp. Daarom is het aangewezen dat er goede afspraken worden gemaakt die vastgelegd worden in een overeenkomst. Omdat het hier gaat over het verwerven van gronden waarop POP-stations geplaatst worden die uitgebaat en onderhouden worden door Fiberklaar, is het aangewezen om een recht van opstal toe te staan.
- Titel 8 van boek 3 van het Burgerlijk Wetboek - recht van opstal
- Decreet Lokaal Bestuur, artikel 292 - zakelijk recht op onroerende goederen van een lokaal bestuur
- Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale besturen
Het bestuur dient een indexatie van het huidig bepaalde bedrag na afloop van de eerste termijn te overwegen.
De gemeenteraad keurt de vestiging van het recht van opstal goed voor 2 percelen grond gelegen ter hoogte van Ter Voort Voortkapel en in Oevel op het plein in de Nachtegaalstraat.
De gemeenteraad keurt het ontwerp van de opstalovereenkomst met Fiberklaar B.V. goed. De opstalovereenkomst heeft een basistermijn van 30 jaar met de mogelijkheid tot een verlenging van 30 jaar. De éénmalige vergoeding voor deze termijn van 30 jaar bedraagt 25.000 euro per POP-station.
De gemeenteraad verwijst het dossier en de ontwerpakte door naar notaris, Marc Verlinden, die de definitieve akte zal verlijden.
In functie van het realiseren van vermeld goedgekeurd rooilijn- en onteigeningsplan, werd op het verkavelingsplan de kosteloze grondafstand voorzien van een driehoekig stukje grond met een oppervlakte van 37m2, zijnde deel van perceelnummer 568N2. In de verkavelingsvergunning werd dan ook de voorwaarde opgelegd dat deze grondafstand dient te gebeuren alvorens het desbetreffend lot kan worden vervreemd of bebouwd.
De gemeenteraad aanvaardt de kosteloze afstand van een perceeltje grond gelegen Veldstraat, afdeling 1, sectie A, deel van nummer 568N2, met een totale oppervlakte van 37m2, zoals weergegeven op het opmetingsplan van 2 mei 2021, opgemaakt door het landmeters- en expertenbureau Grens BV te Herentals, overeenkomstig het goedgekeurde rooilijn- en onteigeningsplan en verkavelingsontwerp.
Het dossier en de ontwerpakte, die wordt verleden voor notaris Van Hemeldonck te Olen, worden goedgekeurd.
De grond wordt opgenomen in het openbaar domein van de gemeente Westerlo
In functie van het realiseren van vermeld goedgekeurd rooilijn- en onteigeningsplan, werd op het verkavelingsplan de kosteloze grondafstand voorzien van een strook grond met een oppervlakte van 103,38m2, zijnde deel van perceelnummer 362E. In de verkavelingsvergunning werd dan ook de voorwaarde opgelegd dat deze grondafstand dient te gebeuren alvorens het desbetreffend lot kan worden vervreemd of bebouwd.
De gemeenteraad aanvaardt de kosteloze afstand van een strook grond gelegen Stippelberg, afdeling 1, sectie D, nummer 326E, met een totale oppervlakte van 103,38m2, zoals weergegeven op het opmetingsplan van Dirk Landuyt, landmeter-expert te Vorselaar, overeenkomstig het goedgekeurde rooilijn- en onteigeningsplan en verkavelingsontwerp van 24 februari 2021.
Het dossier en de ontwerpakte, die wordt verleden voor notaris Lien Van Cauwenbergh te Westerlo, worden goedgekeurd.
De grond wordt opgenomen in het openbaar domein van de gemeente Westerlo.
Schepen Tinne Wuyts geeft toelichting bij het agendapunt.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met Stad Mechelen goed in het kader van de projectoproep gemeente zonder gemeentehuis.
Artikel 41, lid 2, 4° van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de raad bevoegd is voor het beslissen over de vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
De gemeenteraad duidt schepen Tine Wuyts aan als vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering van Poolstok.
De gemeenteraad duidt schepen Paul Helsen aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering van Poolstok.
Voorzitter Maurice Van Hemelen geeft toelichting bij het agendapunt.
Zowel de gezinsraad als het lokaal overleg Kinderopvang heeft de criteria en de procedure besproken.
De gezinsraad behandelde het thema op de vergadering van 14 april 2022. Het lokaal overleg Kinderopvang behandelde het thema op de vergadering van 16 mei 2022.
De opmerkingen en de adviezen werden mee geïntegreerd in de finale tekst.
Besluit van de Vlaamse regering van 29 januari 2021 tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvang en over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de beoordelingsprocedure voor het opportuniteitsadvies voor organisatoren van kinderopvang voor baby's en peuters:
De organisator wordt van de beslissing van het lokaal bestuur op de hoogte gebracht van het uitgebrachte advies en de mogelijkheid tot hoorrecht en is beschikbaar voor vragen. De beslissing van het lokaal bestuur wordt teruggekoppeld aan het lokaal overleg. Indien de gemeente verkiest om geen advies uit te brengen zal dit schriftelijk bevestigd worden, zodat de organisator dit kan toevoegen aan het dossier voor Agentschap Opgroei.
De gemeenteraad gaat akkoord met de beoordelingscriteria waaraan nieuwe aanvragen afgetoetst zullen worden:
Raadslid Frans De Cock vraagt hoe het nu met de gemeentelijke rekeningen zit, naar aanleiding van de energiecrisis en inflatie.
Schepen Filip Verrezen geeft toelichting bij de initiatieven die intussen genomen zijn en de besprekingen die lopende zijn naar aanleiding van de inflatie. Nu concrete cijfers noemen, lijkt de schepen niet meteen opportuun. Gelukkig heeft de gemeente een beetje buffer door zijn gezond financieel beleid.
Artikel 171 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur, in overleg met het managementteam, zorgt voor de opmaak van de opvolgingsrapportering.
Artikel 176 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur, onder functionele leiding van de algemeen directeur, instaat voor het opstellen van de opvolgingsrapportering.
Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar, met de stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad. Artikel 241 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat titel 4, meer bepaald artikel 263, van toepassing is op de autonome gemeentebedrijven.
Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 en artikel 5 van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 bepalen de inhoud van de opvolgingsrapportering.
De gemeenteraad keurt de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2022 voor gemeente, OCMW en AGB goed.
Indien het traject tot vorming van één woonmaatschappij niet haalbaar is tegen 1 januari 2023, kan een verlenging van de erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij bekomen worden tot 30 juni 2023. Een aanvraag tot verlenging dient tegen 30 september 2022 ingediend bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. De huisvestingsmaatschappijen dienen via een stappenplan en advies van de lokale besturen aan te tonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 kunnen omvormen tot woonmaatschappij.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd, in het bijzonder artikel 40 e.v..
De Vlaamse Codex Wonen van 2021, zoals gewijzigd.
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, zoals gewijzigd.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
De besluiten van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 tot vaststelling van de werkingsgebieden.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappijen de Geelse Huisvesting, de Woonbrug, Zonnige Kempen, Kleine Landeigendom Zuiderkempen tot en met 30 juni 2023.
De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
Deze beslissing wordt uiterlijk 28 september 2022 aan IOK bezorgd, waarna de betrokken sociale huisvestingmaatschappij uiterlijk 30 september 2022 hun aanvraag tot verlenging van hun erkenning zullen indienen, inclusief voorliggend advies.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt en verzoekt het bestuur initiatieven te nemen naar meer participatie en transparantie bij het project, samen met de gehele gemeenteraad en de brede buurt.
Raadslid Flor Celen haalt de overlast die zich nu al voordoet aan en die hem aan de hand van mails van buurtbewoners zijn overgemaakt.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat de standpunten niet ver uit elkaar liggen. Er zullen inderdaad meerdere overlegmomenten worden belegd met de buurtbewoners. Toch dient er omzichtig omgesprongen met dit project. Er werd intussen een architect aangesteld die meteen aan de slag is gegaan om het technische verhaal van het gebouw in kaart te brengen. Wat het overleg betreft loopt er een participatietraject waarbij de verschillende betrokkenen zullen gehoord worden. Verschillende adviesraden zijn gehoord in verband met hun wensen. De gemeenteraad werd ook uitgenodigd voor een plaatsbezoek. De eigenaars, uitbaters van de gebouwen op de site zelf werden uitgenodigd. Met het jeugdhuis is ook overleg gepleegd. Er is verder overleg geweest met mensen die vertrouwd zijn met het activiteitsgebeuren; mensen die meer weten van geluid, licht, inrichting van zulke infrastructuur in functie van wat er leeft in het verenigingsleven. Zoals het er nu voor staat lijkt de combinatie met een jeugdhuis daar niet mogelijk. Er is nog geen overleg geweest met de bewoners omdat er eigenlijk vooraf bekeken is wat er eventueel zou kunnen om dan te overleggen in functie van het creëren van een zo groot mogelijk draagvlak.
Raadslid Frans De Cock vraagt waarom het overleg met de buurtbewoners zo laat in het proces zit. Hij vraagt de werkgroep uit te breiden met één persoon per fractie uit de gemeenteraad en enkele buurtbewoners.
Raadslid Ronny Goossens zegt dat enkel goedkeuring werd gegeven voor de aankoop van de bouw en niet voor de bestemming ervan. Voor de activiteiten die nu al overlast geven wordt regelmatig de politie gebeld en de vraag is of daar ook PV van wordt opgemaakt.
Burgemeester Guy Van Hirtum antwoordt dat het debat niet uit de weg wordt gegaan, maar de wijze waarop dit agendapunt wordt aangepakt is niet conform het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad. De ontwerper die werd aangesteld heeft ook de taak om participatie te bewerkstelligen. De aankoop van de Reflex heeft als doel om ook voor de jongeren een plek te voorzien. De afgelopen periode is er erg veel georganiseerd en was er een behoorlijke knaldrang, na twee jaren corona. Er moet een evenwicht gezocht worden voor de activiteiten van verenigingen en organisaties. De tolerantie naar dat soort activiteiten is in onze gemeente groot, maar de overlast dient beperkt tot het aanvaardbare. Burgemeester Van Hirtum zegt zich zeer goed bewust te zijn van de overlast dat deze activiteiten geeft. De Reflex is geen oorlogsverklaring voor de buurt. Gans de site is toe aan een opwaardering, met respect voor de buurtbewoners. Er wordt gestreefd naar een centrum waar jong en oud kan samen komen. Wel is het niet de bedoeling om met een wit blad te komen, maar zeker wel in participatie te gaan met de buurtbewoners en oog te houden voor de bekommernissen van de bewoners.
Voorzitter Maurice Van Hemelen besluit het debat.
Er wordt niet gestemd.
Raadslid Ronny Goossens geeft toelichting bij het agendapunt.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat er geen tekort aan sportinfrastructuur is in Westerlo. Zo participeert de gemeente in Sporta, werden er in elke deelgemeente loop- en wandelomlopen geopend en zijn er heel wat initiatieven met mogelijkheden tot sporten. Dat sportverenigingen aankloppen bij buurtgemeenten heeft te maken met het gegeven dat niet alle sporten worden beoefend in onze gemeente.
Voorzitter Maurice Van Hemelen besluit het debat. Er wordt niet gestemd.
//
Raadsleden Ronny Goossens en Iris De Wever verlaten de zitting voor dit agendapunt.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat er in dit dossier graag van onderuit wordt gewerkt. Begin dit jaar werd een vergadering georganiseerd met onze diensten, IOK en Kleine Landeigendom om de behoeften aan te geven. Daaruit is een opdrachtennota ontstaan en inrichtingsnota voor de Ernest Sterckx-site.
Voorzitter Maurice Van Hemelen besluit het debat. Er wordt niet gestemd.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat hier niet meteen iets aan gedaan zal worden. Er is een overleg geweest met als resultaat dat dit correct is aangelegd en dat er de juiste breedte van de weg is aangelegd. Dit wordt evenwel verder op de voet gevolgd.
Voorzitter Maurice Van Hemelen besluit het debat. Er wordt niet gestemd.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt.
Raadslid Bert Wellens vraagt of ook verenigingen kunnen genieten van de diensten, vermeld in het klimaatactieplan, die we aanbieden aan onze inwoners.
Burgemeester Guy Van Hirtum antwoordt dat er op 5 september al opdracht werd gegeven aan onze diensten om de impact in kaart te brengen van de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis met de directe en indirecte gevolgen ervan. Er werd gevraagd bijzondere aandacht te geven aan de meest kwetsbare inwoners, de verenigingen, bedrijven en de eigen werking en financiën en anderzijds naar mogelijke maatregelen die we als lokaal bestuur, aanvullend op de federale en regionale maatregelen, kunnen nemen.
Voorzitter Maurice Van Hemelen besluit het debat. Er wordt niet gestemd.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt.
Schepen Filip Verrezen verwijst naar het schrijven van de voorzitter van de heemkring waar wordt aangegeven dat hier in het bestuur geen vraag rond bestaat.
Voorzitter Maurice Van Hemelen besluit het debat. Er wordt niet gestemd.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat de enquêtes binnen zijn, maar dat dit nog dient opgenomen door het verkeerscomité.
Raadslid Iris De Wever vraagt hoeveel ongevallen er nog gebeurd zijn na het plaatsen van de paaltjes.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat er zich sindsdien geen meer voordeden.
Voorzitter Maurice Van Hemelen besluit het debat. Er wordt niet gestemd.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt.
Schepen Clyde Tai-Apin geeft aan dat het beschermde dieren zijn en dat momenteel de territoria van de marters en de vossen zijn ingenomen. Als er schade is vragen we dit aan te geven aan de gemeente. Wat de overlast van ratten betreft, wordt door de gemeente op openbaar domein bestreden en verder worden mensen gesensibiliseerd en geïnformeerd over wat ze best doen. De gemeente heeft geïnvesteerd in nieuwe vallen voor de rattenbestrijding.
Voorzitter Maurice Van Hemelen besluit het debat. Er wordt niet gestemd.
Raadslid Marleen Nevelsteen geeft toelichting bij het agendapunt.
Raadslid Marc Gouwkens zegt een motie te willen indienen om dit agendapunt af te voeren. Hij vraagt of de gemeenteraad alle beslissingen van het college moet overdoen.
Raadslid Bert Wellens vraagt of er problemen zijn voor landbouwers in Westerlo in verband met PAS.
Burgemeester Guy Van Hirtum beargumenteert waarom dit agendapunt wel kan behandeld worden en geeft aan dat de rechtszekerheid voor jonge landbouwers ondermijnd wordt.
De raad gaat over tot stemming van het amendement en aansluitend het agendapunt.
Stemresultaten voor Amendement Marc Gouwkens. Voorstel tot afvoering van agendapunt 36
Publieke stemming met:
Het amendement werd niet weerhouden.
De heer Marc Gouwkens, verlaat dan de zitting en neemt niet deel aan de stemming van het agendapunt.
De gemeenteraad onderschrijft en bevestigt het ongunstig advies dat het schepencollege heeft uitgebracht op 25 juli 2O22 over het ontwerp Programmatische Aanpak Stikstof {PAS} en bijhorend ontwerp plan-MER, dat als bijlage is toegevoegd en integraal deel uitmaakt van deze beslissing .