Op vraag van de Vervoerregio Kempen en na een interessepeiling over autodelen bij de Kempense gemeentebesturen maakte IOK vorig jaar een actieplan op om met de Kempense lokale besturen samen te werken rond deelmobiliteit en mobipunten. Dit actieplan sluit enerzijds naadloos aan bij de klimaatplannen in het kader van Kempen2030 met ambities op het vlak van duurzame en gedeelde mobiliteit. Anderzijds past het actieplan ook binnen de doelstellingen van de Vervoerregio Kempen en is het complementair aan het openbaarvervoerplan van de vervoerregio. IOK vroeg in februari 2021 aan de Kempense gemeentebesturen om principieel te beslissen of het bestuur zal deelnemen aan het actieplan en op welke modules het wenst in te tekenen. Het college van burgemeester en schepenen keurde op 1 maart 2021 principieel de deelname aan het actieplan goed. Met deze goedkeuring zet het bestuur de komende jaren mee de schouders onder de uitrol van het deelwagensysteem in de Kempen.
Het actieplan is opgebouwd vanuit een 4-ledige strategie:
Er werd vanuit de intergemeentelijke aankoopdienst een groepsaankoop voor 2 modules gevoerd, met name een 'Raamovereenkomst voor het faciliteren van elektrische deelwagens’ alsook de 'Raamovereenkomst plaatsing van oplaadinfrastructuur voor elektrische wagens'.
Deze groepsaankopen omvatten een voorafgaand communicatietraject gevolgd door de ingebruikname van het deelvoertuig. Er is gekozen voor een totale looptijd van 6 jaar. De aanvang van deze periode bestaat uit een begeleide bepaling van locaties en deelwagens, de bestelling van de elektrische deelwagens, de aanvraag en plaatsing van laadinfrastructuur op private grond van deelnemende besturen (niet op openbaar domein) en een communicatietraject. Rekening houdend met de levertermijn van elektrische wagens en de eventuele voorbereidende werken voor het plaatsen van de oplaadinfrastructuur, is er in een looptijd van 6 jaar nog ongeveer 5 jaar dat de deelwagens en de infrastructuur operationeel kunnen zijn. Het bestuur wordt door de leverancier en IOK begeleid in het bepalen van de behoefte rekening houdend met de noden, budgettaire optimalisatie en technische mogelijkheden. Het is in het belang van het bestuur om deze periode te kunnen doorlopen om terugverdieneffecten te maximaliseren.
Op 3 juni 2022 heeft de raad van bestuur van IOK de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop “Raamovereenkomst plaatsing van oplaadinfrastructuur voor elektrische wagens” gegund aan Imtech Belgium.
Op 17 juni 2022 heeft de raad van bestuur van IOK de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop “Raamovereenkomst voor het faciliteren van elektrische deelwagens” gegund aan Optimobil Vlaanderen nv.
De gemeente wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde groepsaankopen van aankoopcentrale IOK.
Gezien op basis van het Decreet Lokaal Bestuur de gemeenteraad voor deze opdracht bevoegd is om te beslissen voor de toetreding tot de aankoopcentrale.
Omdat de behoeftepaling voor de gemeente momenteel nog niet gekend is, laat de gemeente zich bijstaan door de expertise van de leveranciers en iok, waarna de afname volgens de noodigwendigheden aan het bevoegde orgaan kan voorgelegd worden ter goedkeuring.
* Het decreet van 26 april 2019 betreffende de basisbereikbaarheid.
* Het besluit van de Vlaamse Regering van 11 september 2020 betreffende de mobipunten en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 25 januari 2013 tot bepaling van de nadere regels betreffende de financiering en de samenwerking voor het mobiliteitsbeleid.
* Wet overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, waarbij de dienstverlenende vereniging IOK optreedt voor de leden van de Intergemeentelijk Aankoopdienst (IAD). Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
* Decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad beslist toe te treden tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankopen 'Raamovereenkomst voor het faciliteren van elektrische deelwagens' en 'Raamovereenkomst plaatsing van oplaadinfrastructuur voor elektrische wagens'. De opdrachten zijn gesloten door IOK in naam van de deelnemende besturen met de firma's Optimol Vlaanderen uit Gent en Imtech Belgium. De toetreding verloopt in de zin van artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, waarbij de dienstverlenende vereniging IOK optreedt voor de leden van de Intergemeentelijk Aankoopdienst (IAD). Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
De opdracht neemt aanvang vanaf 1 september 2022. Het sluiten van de raamovereenkomst houdt geen afnameverplichting in maar geeft wel de mogelijkheid om gedurende de looptijd af te nemen. De preciese behoeftebepaling maakt deel uit van de opdracht waarbij het bestuur wordt bijgestaan door de expertise van de aanbieder en IOK. Bij een effectieve afname zal de afroep voorafgaandelijk voor goedkeuring en visum voorgelegd worden aan het bevoegd orgaan.