Voorzitter Maurice Van Hemelen opent de vergadering.
Raadslid Frans De Cock zegt zich te onthouden omdat in het verslag niets terug te vinden is van de twee micro's die niet werkten. Hij zegt verder zich af te vragen hoe het verslag geldig kan zijn , als er van sommige fracties niets terug te vinden is op de opname.
Raadslid Iris De Wever meldt dat er een keer verkeerdelijk van Marc Pauwels wordt gesproken.
Raadslid Bert Wellens zegt dat schepen Tinne Wuyts bevestigd heeft dat de controle op de volledigheid van de speelkoffer effectief wordt opgenomen in het reglement.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 23 mei 2022 worden goedgekeurd.
Schepen Filip Verrezen geeft toelichting bij het agendapunt.
Het gemeentebestuur wenst een nieuwe muziekinstallatie aan te kopen en te installeren in Westerlo Centrum alsook vernieuwingswerken aan de verlichtingspalen uit te voeren. Ook dienen bepaalde zones heraangelegd te worden dewelke in slechte staat zijn. Deze werken zijn opgenomen in de opdrachtdocumenten met ref. BKWES22.001 en bestaan uit het opbreken en (her)aanleggen van gebakken straatstenen, betonstraatstenen en kasseien. Verder dient men sleuven te graven, aan te vullen en te verdichten voor de aanleg van nutsleidingen en wachtbuizen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt het aanbestedingsdossier en de bijhorende raming goed voor de overheidsopdracht van werken met als voorwerp ‘Heraanleg voetpaden Westerlo Centrum’ met ref. BKWES22.001. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek met ref. BKWES22.001 en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Overeenkomstig artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 750.000,00 euro niet) van de wet van 17 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten, wordt de opdracht gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op het investeringsbudget van 2022 op de Actie000073 ‘We investeren in onze openbare wegen en in een duurzame en veilige weginfrastructuur’ (met R001107)
Naar aanleiding van de 1001-bomenactie kan elk gezin, (jeugd)vereniging en school een gratis boom bestellen om zelf aan te planten of ter beschikking te stellen aan een andere gezin/vereniging/school van de gemeente Westerlo. Deze campagne past binnen speerpunt 2 van het gemeentelijk energie- en klimaatactieplan.
Speerpunt 2 van het gemeentelijk energie- en klimaatactieplan betreft het openbaar domein klimaatproof (her-)inrichtingen. Onder speerpunt 2 is o.a. operationele doelstelling 2.1 opgenomen 'We transformeren de gemeentelijke gebouwen en domeinen tot een klimaatbestendig patrimonium dat hittestress, droogte en wateroverlast vermindert’. Aan deze operationele doelstelling is actie A 2.5 gekoppeld: De gemeente stimuleert de inwoners, scholen en verenigingen om bomen en streekeigen plantgoed aan te planten. Binnen deze actie kadert de sensibilisatieactie 1.001 bomen.
Binnen de campagne 1.001-bomen kan elk gezin, (jeugd)vereniging en school een gratis boom bestellen om zelf aan te planten of ter beschikking te stellen aan een andere gezin/vereniging/ school van de gemeente Westerlo.
Hierbij krijgt men de keuze uit verschillende boomsoorten.
Bij het bekendmaken van de actie zal voldoende communicatie voorzien worden om mensen te begeleiden bij het kiezen van de juiste boomsoort voor hun tuin (standplaatsgeschiktheid, afstand tot perceelgrens, …). Bij keuze van de soorten zal ook aandacht zijn voor bijenvriendelijke soorten en verschillende groottes van bomen.
De gemeente zet met deze actie in op de vergroening van o.a. de woonkernen om de toenemende hitte in de nabije toekomst te temperen.
Bij het voeren van de opdracht wordt door IOK in de mate van het mogelijke rekening gehouden met een aantal duurzaamheidscriteria:
De milieudienst van Westerlo is vragende partij om de gemeente te laten aansluiten bij aankoopcentrale IOK in kader van de groepsaankoop ‘1.001 - bomenactie’.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen.
De gemeenteraad beslist om toe te treden tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankoop “1.001 - bomenactie”.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om over te gaan tot sluiting van desbetreffende opdracht.
IOK wordt van deze beslissing in kennis gesteld.
Er wordt verwezen naar het Decreet Lokaal Bestuur.
IGEMO heeft een groepsaankoop aangaande “Raamovereenkomst duurzame voertuigen” gevoerd. De raamovereenkomst heeft een looptijd van 48 maanden, met ingang vanaf april 2022. Er is geen afnameverplichting. Per perceel kan de leverancier jaarlijks een opzegging doen indien het model aangeboden binnen een subperceel van de offerte uit de catalogus en uit productie gaat. Een verlenging van 12 maanden van de opdracht is mogelijk. Het kaderbestek is gericht op de aankoop van voertuigen met de volgende types aandrijving:
Batterij elektrisch (BEV) en Plug-inhybride (PHEV)
CNG (Compressed Natural Gas). Dit voor modellen waar nog geen elektrische variant marktcompetitief is (bv. zware vrachtwagens).
IGEMO treedt voor diverse lokale besturen op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
De intercommunale IOK neemt voor Westerlo een leidende rol op in het actief communiceren van de mogelijkheid om aan een voordelig tarief duurzame voertuigen aan te kopen. IGEMO centraliseert de bestellingen en bezorgt die aan de geselecteerde leveranciers van de gekozen modellen. De leveranciers staan in voor de leveringen en factureren de bestelde voertuigen met een korting op de catalogusprijs, zoals ze dat aanbieden in hun offerte op het voorliggend kaderbestek. IGEMO rekent bij lokale besturen ook een commissie aan die de administratieve kosten vertegenwoordigt voor de organisatie van het kaderbestek en adviesverlening aan lokale besturen. IGEMO factureert die commissie per afgenomen voertuig aan het lokaal bestuur. De intercommunales hebben een overeenkomst die de onderlinge financiële afhandeling omvat.
Op 28 januari 2022 heeft de raad van bestuur van IGEMO de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop “GUBES2100005 - sluiten van een raamovereenkomst tot aankoop van duurzame voertuigen" gegund aan de leveranciers zoals opgesteld in het gunningsverslag. De opdracht werden vervolgens gesloten met de gekozen partijen.
Gemeente Westerlo is opgenomen als entiteit die kan afnemen van de raamovereenkomst.
De gemeente begroot het bedrag voor de afname op basis van de raamovereenkomst op 227 272,72 euro exclusief BTW of 275 000 euro incl 21% btw. Er is geen afnameverplichting.
De gemeente wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde groepsaankoop van aankoopcentrale IGEMO.
Gezien op basis van het Decreet Lokaal Bestuur de gemeenteraad voor deze opdracht bevoegd is om te beslissen voor de toetreding tot de aankoopcentrale.
* IGEMO treedt voor diverse lokale besturen op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
* Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad beslist om principieel toe te treden tot de aankoopcentrale van IGEMO aangaande de groepsaankoop met referentie 'RGUBES2100005 - sluiten van een raamovereenkomst tot aankoop van duurzame voertuigen'.
De afname binnen deze raamovereenkomst, voor wat betreft deel gemeente Westerlo, is gelimiteerd voor een maximumbedrag van 227 272 eur excl of 275 000 eur incl 21% btw. De opdracht neemt aanvang vanaf april 2022 en is geldig voor een periode van 48 maanden, behoudens de opzegmogelijkheden zoals voorzien in het bijzonder bestek.
Met als doel flessenhalzen in de dagelijkse werking te voorkomen en om de uitvoering van het beleid zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, is het logisch dat de gemeenteraad gebruik maakt van de mogelijkheid om bepaalde categorieën uit te sluiten van de visumverplichting vermeld in artikels 266 en 267 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 99 van besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018.
In de praktijk blijkt het aangewezen om een 'advies' in te voeren met als doel te vermijden dat op het einde van het traject een negatief visum moet worden gegeven in een dossier.
Het organisatiebeheersingssysteem moet de procedure vastleggen om de wettelijkheid, de regelmatigheid en de beschikbaarheid van kredieten te verzekeren voor verbintenissen die van de visumplicht zijn uitgesloten.
Om redenen van administratieve eenvoud, efficiënte werking en afstemming van interne controle worden de richtlijnen voor gemeente en OCMW en AGB op elkaar afgestemd. Bijgevolg is het aangewezen gelijkaardige voorwaarden vast te leggen voor het verlenen van een advies en visum in alle organisaties.
Voorgesteld wordt om in grote lijnen onderstaand stramien te volgen voor de toepassing van de regelgeving:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018
De Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
Het KB plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18 april 2017
De Wet betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen van 29 juli 1991.
De Wet betreffende de openbaarheid van bestuur, van 11 april 1994.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, titel II, hoofdstuk 3.
Vaststelling van de bepalingen inzake het advies en visum van de financieel directeur
§ 1. Advies
1° Voorafgaand aan het nemen van een beslissing tot financiële verbintenis voor alle visumplichtige dossiers, kan aan de financieel directeur een advies worden gevraagd. De adviesvraag wordt gesteld en het advies wordt verleend via het notulensysteem of via e-mail. Aan de financieel directeur wordt een dossier ter beschikking gesteld dat alle documenten en stukken bevat die van nut zijn voor de adviesverstrekking.
2° Het advies kan bestaan uit een financieel beleidsadvies, een advies over de kredietcontrole en een advies over de wettigheid en de regelmatigheid.
Het financieel beleidsadvies bevat een oordeel over de specifieke financieringswijze, de impact op het meerjarenplan en een overzicht van de mogelijke financiële risico’s en aanbevelingen.
Het advies over de kredietcontrole bevat een uitspraak over de beschikbaarheid van kredieten.
Onder het advies over de wettigheid en de regelmatigheid wordt verstaan een gunstig of ongunstig advies over de wettigheid en de regelmatigheid van de voorgenomen financiële verbintenis.
3° In het geval dat de aan de verbintenis verbonden uitgaven hoger zijn dan het grensbedrag waarbinnen beroep kan worden op het systeem van de aanvaarde factuur en de financiële verbintenis betrekking heeft op een overheidsopdracht, kan voor het bepalen van de gunningswijze en de aannemingsvoorwaarden een advies worden gevraagd aan de financieel directeur voordat het dossier wordt opgenomen op de agenda van het college of de gemeenteraad.
Het advies van de financieel directeur kan aan het dossier worden toegevoegd.
4° Er wordt altijd een beleidsadvies gevraagd bij de opmaak van een retributie-, subsidie, of belastingreglement en voor alle verbintenissen m.b.t. daden van beschikking voordat deze op de agenda van het bevoegd orgaan wordt geagendeerd.
5° De financieel directeur zal in overleg met de betrokken dienst de wenselijke termijn voor het aanleveren van beleidsadvies bepalen. De financieel directeur streeft er naar om zijn advies over kredietcontrole en over de wettigheid en de regelmatigheid onverwijld te geven binnen een termijn die in overleg met de betrokken dienst wordt bepaald. Indien het dossier onvolledig is of de financieel directeur het nodig acht om extra informatie op te vragen i.f.v. een correcte adviesverlening, wordt deze termijn gestuit tot de gevraagde stukken of informatie aan de financieel directeur werden aangeleverd.
§2. Visum
1° Voorafgaand aan het nemen van beslissingen en het aangaan van verbintenissen met budgettaire en financiële impact staat de financieel directeur in voor de krediet- en wetmatigheidscontrole, het visum. De visumverlening verloopt via het notulensysteem. Bij elke visumaanvraag wordt aan de financieel directeur een dossier ter beschikking gesteld dat alle documenten en stukken bevat die nuttig en nodig zijn voor het verlenen van een visum (hiervoor worden afspraken vastgelegd tussen de betrokken dienst en de financieel directeur). Indien de financieel directeur oordeelt dat het dossier onvolledig is, deelt hij dit mee aan de betrokken dienst.
2° De procedure om de wettelijkheid, de regelmatigheid en de beschikbaarheid van kredieten te verzekeren van uitgaven die van de visumplicht zijn uitgesloten, wordt expliciet vastgelegd in het organisatiebeheersingssysteem.
3° In het geval dat de aan de verbintenis verbonden uitgaven hoger zijn dan het grensbedrag waarbinnen beroep kan worden op het systeem van de aanvaarde factuur en de financiële verbintenis betrekking heeft op een overheidsopdracht, wordt het visum aan de financieel directeur gevraagd voordat het bevoegd orgaan een beslissing neemt betreffende de gunning van de opdracht.
Het visum of de weigering ervan wordt aan het dossier toegevoegd.
4° In het geval dat de aan de verbintenis verbonden uitgaven hoger zijn dan 30.000 euro excl. BTW en de financiële verbintenis geen betrekking heeft op een overheidsopdracht, wordt het visum van de financieel directeur gevraagd voor het dossier wordt opgenomen op de agenda van het bevoegd orgaan.
Het visum of de weigering ervan wordt aan het dossier toegevoegd.
Vrijstelling van voorafgaandelijk visum
De gemeenteraad sluit alle financiële verbintenissen uit van de visumverplichting, met uitzondering van:
Voor visumplichtige dossiers moet een oordeel over het visum toegekend worden vóór het dossier op de agenda van het bevoegd orgaan wordt geagendeerd.
Wijze waarop het voorafgaand visum wordt aangevraagd
De dossierbeheerder maakt een ontwerpbeslissing in het notulensysteem, met vermelding van de financiële impact. Indien de ontwerpbeslissing betrekking heeft op een financiële verbintenis, die niet vrijgesteld is van de visumverplichting, zie artikel 2, vraagt de dossierbeheerder een voorafgaand visum aan via het notulensysteem. De dossierverantwoordelijke dient het volledig dossier dat alle documenten bevat die nodig en nuttig zijn voor het verlenen van een voorafgaand visum met betrekking tot respectievelijk de gunning van een overheidsopdracht, de aanstelling of bevordering van personeel, de toekenning van toelagen, huurcontracten, e.a. ter beschikking te stellen van de financieel directeur.
De ontwerpbeslissing moet de financieel directeur in staat stellen de kredietcontrole uit te oefenen.
De aanvullende bewijsstukken moeten de financieel directeur in staat stellen de wetmatigheidscontrole uit te oefenen
De financieel directeur kan te allen tijde bijkomende documenten of informatie opvragen voor zover hij dit noodzakelijk vindt om een beslissing inzake het visum te geven.
Termijn voor het geven van het voorafgaand visum
De financieel directeur zal binnen een termijn van 8 werkdagen na datum ontvangst van het volledig dossier een uitspraak doen over het visum. Indien de financieel directeur oordeelt dat het dossier onvolledig is of het nodig acht om extra informatie op te vragen i.f.v. een correcte visumverlening, zal hij dit binnen de termijn van 8 werkdagen na datum ontvangst van het dossier via e-mail meedelen aan de dossierbeheerder. In dit geval zal hij een nieuwe deadline bepalen in overleg met de dossierbeheerder en wordt de termijn gestuit tot aan die datum op voorwaarde dat de gevraagde stukken tijdig aan de financieel directeur werden aangeleverd.
Indien uit het onderzoek van de financieel directeur de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis blijkt en indien er voldoende goedgekeurde kredieten zijn, kan een voorafgaand visum worden verleend. Indien het voorafgaand visum niet kan worden verleend, wordt dit door de financieel directeur gemotiveerd. De weigering van het visum wordt via het notulensysteem overgemaakt aan de dossierbeheerder en de algemeen directeur. De dossierbeheerder plaatst de weigering van het voorafgaand visum op de agenda van het college van burgemeester en schepenen.
Als de financieel directeur, bij gemotiveerde beslissing, aan een voorgenomen verbintenis, weigert een visum te verlenen, kan het college van burgemeester en schepenen, conform artikel 267 van het decreet over het lokaal bestuur, op eigen verantwoordelijkheid viseren. In dat geval brengt het college van burgemeester en schepenen de gemotiveerde beslissing van de financieel directeur, samen met zijn eigen beslissing, ter kennis van de gemeenteraad. Pas na deze kennisname kan de verbintenis aangegaan worden.
De financieel directeur kan ook een visum onder voorwaarden geven. Hij zal dit duidelijk motiveren en omschrijven op welke wijze en wanneer aan de voorwaarden dient voldaan te zijn.
Rapportering
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid minstens éénmaal per jaar aan de raad over de uitvoering van zijn taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen. Hij stelt tegelijkertijd een afschrift van dat rapport ter beschikking van het uitvoerend bestuursorgaan en de algemeen directeur.
Dit besluit vervangt artikel 3 van het besluit "Definitie begrip 'dagelijks bestuur' en vrijstelling voorafgaand visum - Goedkeuring" van de gemeenteraad van 25 februari 2019 en treedt in werking vanaf 1 juli 2022.
Op 13 juni 2022 stelde de raad van bestuur van AGB Westerlo de jaarrekening 2021 vast inclusief de resultaatsverwerking. De rekeningen werden opgesteld conform de BBC-regelgeving en conform de NBB-regelgeving. Het jaarverslag van de raad van bestuur werd opgesteld conform artikel III van het Wetboek van Economisch Recht.
De gemeenteraad neemt kennis van het accountantsverslag (Q&A).
De gemeenteraad keurt de jaarrekening van het AGB Westerlo in de vorm van een ondernemingsjaarrekening (NBB) zoals voorzien in het Wetboek van vennootschappen, voor het dienstjaar 2021, goed.
De gemeenteraad keurt het het activiteitenverslag en bijlagen goed.
De gemeenteraad verleent een gunstig advies aan de BBC-jaarrekening 2021 van het AGB Westerlo.
De gemeenteraad verleent, na goedkeuring van de BBC-jaarrekening 2021 door de toezichthoudende overheid, kwijting aan de bestuurders.
Raadslid Frans De Cock zegt dat de financiën van de gemeente er goed voorstaan. De financiële evenwichten zijn erg positief en de schuldenlast laag. De investeringsgraad begint langzaam te stijgen. Hij zegt dat dit maakt dat een aantal voorstellen van zijn fractie toch wel kunnen opgenomen worden in het meerjarenplan. Hij voegt er aan toe dat hij deze voorstellen niet zal herhalen, ze kunnen ingekeken worde in het verslag van december 2021. Het overzicht van het gemeentelijk patrimonium werd tijdens de laatste commissie overhandigd, waarvoor hij de schepen dankt en hij zegt te hopen dat ook voor de andere voorstellen kan tegemoet gekomen worden.
Het ontwerp van de jaarrekening 2021 met alle bijhorende toelichtingsdocumenten.
De bundel van de jaarrekening 2021 werd toegelicht door de financieel directeur tijdens de financiële commissie van 16 juni 2022.
De jaarrekening van de gemeente en het OCMW moet voor 30 juni van het jaar dat volgt op het jaar waarop de rekening betrekking heeft vastgesteld worden.
De gemeenteraad dient het deel van de jaarrekening 2021 van het OCMW, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed te keuren.
Hierdoor wordt de jaarrekening 2021 in zijn geheel definitief vastgesteld.
ok
De gemeenteraad stelt het deel van de jaarrekening 2021 van de gemeente vast
De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening 2021 van het OCMW, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed.
Hierdoor wordt de jaarrekening 2021 in zijn geheel definitief vastgesteld.
De door de raad vastgestelde jaarrekening 2021, de toelichting en documentatiebundel worden samen met een kopie van het raadsbesluit gepubliceerd op de website van de gemeente overeenkomstig de publicatieverplichtingen in het decreet over het lokaal bestuur (DLB). Na de publicatie wordt een melding van de publicatie bezorgd aan de toezichthoudende overheid via het digitale loket lokale besturen en wordt de digitale rapportering van de jaarrekening verstuurd
Raadslid Frans De Cock wil het financieel team en de financieel directeur danken voor de opmaak van de rekening.
Voorzitter Maurice Van Hemelen dankt de financieel directeur voor zijn aanwezigheid.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportage over visum (voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole).
De gemeente kan dit recht van voorkoop uitoefenen ten gevolge van de Vlaamse Wooncode. Het gaat hier over een functioneel recht van voorkoop omdat de oorsprong van het recht ligt in het handelen of eerder nalaten van de eigenaar. Hierdoor is de woning opgenomen in de lijst van leegstand.
Artikel 9, van de Organieke Wet op het Notariaat bevat de algemene advies- en informatieverplichting van de notaris.
Artikel 41, Decreet Lokaal Bestuur. De gemeenteraad beslist over de aankoop en verkoop van een onroerend goed.
Artikels 2.9 tot en met 2.14 van de Vlaamse Wooncode Wonen.
De raad neemt kennis van het recht van voorkoop van de woning gelegen Olenseweg 383 Westerlo met een oppervlakte van 943m2. Dit recht van voorkoop wordt aangeboden in het kader van de Vlaamse Wooncode.
De raad doet afstand van het recht van voorkoop van de woning gelegen Olenseweg 383 te Westerlo.
Burgemeester Guy Van Hirtum geeft toelichting bij het agendapunt. Hij zegt dat het college de beslissing van de deputatie heeft voorgelegd aan IOK. Vrijdag werd het ontwerp-beroepsschrift van IOK, die toch kans ziet om beroep aan te tekenen, ontvangen. Het college heeft dan ook de intentie om beroep aan te tekenen en vraagt aan de raad ondersteuning bij dit standpunt.
Raadslid Bert Wellens zegt toch wel opmerkingen te willen maken bij de gang van zaken. Eest werd er een punt bij hoogdringendheid toegevoegd op de gemeenteraad, op het moment dat het besluit van de deputatie nog niet ontvangen was. Er werd dan een extra gemeenteraad samengeroepen, waar de meerderheid niet voor komt opdagen. De actiecomités zijn bij de totstandkoming van het beroepschrift niet betrokken. Het bezwaarschrift werd vandaag om 17.10uur ontvangen.
Raadslid Frans De Cock zegt dat NVA en Open & Positief Westerlo inderdaad een extra gemeenteraad hebben samengeroepen, waarbij geen minimale aanwezigheid werd behaald. Hij zegt te zullen proberen zijn opmerkingen nog te formuleren, maar wil toch nog vragen dat er ook na vandaag tijd wordt gegeven. Hij verwijst naar het advies van het POVC dat op 9 maart 2022 is toegekomen, wat het een omstandig en gemotiveerd advies was. Verder vraagt hij om in de argumenten 2, 4,5 en 6 te verwijzen naar de regelgeving, decreten en VCRO. Bij het tweede argument dient verwezen naar het voorzorgprincipe en bijgevolg de noodzaak om voor het meest zekere te kiezen. Het vijfde argument dient aangevuld met de verwijzing naar het PRUP in verband met de campings. Raadslid De Cock vult aan dat algemeen nog de link met de beslissing van minister Demir van december 2020, met de integrale weigering, dient gemaakt. De hierin vermelde argumenten overnemen alsook verwijzen naar de energetische optimalisatie. Alle argumenten tegen WT1 moeten ook in het daglicht gezet, mocht de aanvrager nog in beroep willen gaan.
Raadslid Marc Gouwkens zegt dat bij het lezen van de beslissing van de provincie hij de indruk had dat er over de bezwaren erg licht is gegaan. Hij voegt er aan toe dat de gemeente misschien dient te overwegen om de keuze van locaties voor windturbines toch net iets ruimer te stellen en zegt dat de vergunning van Hendrickx voor opslag wel gegeven is door de gemeente. Hij zegt te hopen dat er wat meer rechtlijnigheid in het beleid komt, in functie van de hertekening van het atypische industrieterrein.
Schepen Kristof Welters zegt dat de conceptnota van de gemeente nog meer onder de aandacht mag worden gezet. Hij zegt van mening te zijn dat dit door de provincie meer gehonoreerd zou mogen worden. Bij het zesde argument wordt best verwezen naar de mobiliteitsstudie, waar wordt gezegd dat het industrieterrein atypisch is en bij het zevende argument mag de problematiek van de Goorloop vermeld worden.
Raadslid Iris De Wever zegt dat door de provincie de toetsingskaart wordt opgemaakt. Zij vraagt of dit atypische industrieterrein niet geschrapt kan worden uit de toetsingskaart en hertekent worden als kleinschalig industrieterrein.
Burgemeester Guy Van Hirtum geeft toelichting bij de procedure die werd gevolgd. Meteen als geweten was dat er een beslissing was genomen, is de vraag gesteld om de nodige voorbereidingen te treffen om een beroep aan te tekenen. Hij zegt dat het wel belangrijk is om het beroepsschrift gevat en gebald op te stellen en niet al te veel uit te weiden. De tussenkomst van raadslid Marc Gouwkens omvat enerzijds toch redenen om beroep aan te tekenen omwille van het licht over de argumenten heengaan, maar anderzijds vermeldt hij het voorstel om de conceptnota aan te passen en de vraag om consequenter op te treden naar bedrijven. Burgemeester Van Hirtum vervolgt met aan te geven dat, wat het toetsingskader van de provincie betreft, hij graag de vraag stelt om dit aan te kaarten en dat actiecomités uiteraard ook gebruik kunnen maken van het opgestelde bezwaarschrift.
Raadslid Frans De Cock zegt te willen drukken op het belang om eendrachtig als gemeenteraad op te treden. Er is veel beroep gedaan op vrijwilligers en actiecomités en zo werd er als Heultje eendrachtig en krachtig opgetreden.
Voorzitter Maurice Van Hemelen vraagt of de raad de intentie van het college om beroep aan te tekenen tegen de beslissing van de deputatie kan ondersteunen.
De gemeenteraad neemt kennis van het resultaat van het onderzoek tot het aantekenen van beroep en de ontwerp-beroepsakte en beslist om het beroep van het college te ondersteunen.
Decreet lokaal bestuur
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn. Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten.
Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportage over organisatiebeheersing voor 2021.