Terug
Gepubliceerd op 26/10/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 20/06/2022 - 20:00 De Zoerla

Samenstelling

Aanwezig

Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Patrick Vercauteren, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Verontschuldigd

Vic Van Bael

Secretaris

Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2022_GR_00149 - Notulen zitting gemeenteraad van 23 mei 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Notulen

Voorzitter Maurice Van Hemelen opent de vergadering.

Raadslid Frans De Cock zegt zich te onthouden omdat in het verslag niets terug te vinden is van de twee micro's die niet werkten. Hij zegt verder zich af te vragen hoe het verslag geldig kan zijn , als er van sommige fracties niets terug te vinden is op de opname.

Raadslid Iris De Wever meldt dat er een keer verkeerdelijk  van Marc Pauwels wordt gesproken.

Raadslid Bert Wellens zegt dat schepen Tinne Wuyts bevestigd heeft dat de controle op de volledigheid van de speelkoffer effectief wordt opgenomen in het reglement.


Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Patrick Vercauteren, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Vic Van Bael
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00149 - Notulen zitting gemeenteraad van 23 mei 2022 - Goedkeuring
Aanwezig
Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Flor Celen, Nancy Van Hoof, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Patrick Vercauteren, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Chris Beenens, Ronny Goossens, Vicky Cools, Wim Dams, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven
Stemmen voor 14
Winny Van Calster, Clyde Tai-Apin, Kristof Welters, Kelly Verboven, Filip Verrezen, Harri Verbraecken, Tinne Wuyts, Maurice Van Hemelen, Wim Dams, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Paul Helsen, Guy Van Hirtum
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 12
Iris De Wever, Katrijn van Riet, Frans De Cock, Patrick Vercauteren, Giel Van den Broeck, Ronny Goossens, Marc Gouwkens, Chris Beenens, Vicky Cools, Nancy Van Hoof, Flor Celen, Bert Wellens
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2022_GR_00149 - Notulen zitting gemeenteraad van 23 mei 2022 - Goedkeuring

2022_GR_00149 - Notulen zitting gemeenteraad van 23 mei 2022 - Goedkeuring

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 23 mei 2022  worden goedgekeurd.

2.

2022_GR_00141 - Heraanleg voetpaden Westerlo Centrum. Lastvoorwaarde, raming en plaatsingsprocedure - Goedkeuring

Goedgekeurd

Notulen

Schepen Filip Verrezen geeft toelichting bij het agendapunt.

Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Patrick Vercauteren, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Vic Van Bael
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00141 - Heraanleg voetpaden Westerlo Centrum. Lastvoorwaarde, raming en plaatsingsprocedure - Goedkeuring
Aanwezig
Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Flor Celen, Nancy Van Hoof, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Patrick Vercauteren, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Chris Beenens, Ronny Goossens, Vicky Cools, Wim Dams, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven
Stemmen voor 26
Winny Van Calster, Clyde Tai-Apin, Iris De Wever, Kristof Welters, Kelly Verboven, Filip Verrezen, Katrijn van Riet, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Patrick Vercauteren, Tinne Wuyts, Giel Van den Broeck, Maurice Van Hemelen, Wim Dams, Ronny Goossens, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Marc Gouwkens, Hans Van Lommel, Chris Beenens, Vicky Cools, Nancy Van Hoof, Flor Celen, Paul Helsen, Bert Wellens, Guy Van Hirtum
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2022_GR_00141 - Heraanleg voetpaden Westerlo Centrum. Lastvoorwaarde, raming en plaatsingsprocedure - Goedkeuring

2022_GR_00141 - Heraanleg voetpaden Westerlo Centrum. Lastvoorwaarde, raming en plaatsingsprocedure - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het gemeentebestuur wenst een nieuwe muziekinstallatie aan te kopen en te installeren in Westerlo Centrum alsook vernieuwingswerken aan de verlichtingspalen uit te voeren. Ook dienen bepaalde zones heraangelegd te worden dewelke in slechte staat zijn. Deze werken zijn opgenomen in de opdrachtdocumenten met ref. BKWES22.001 en bestaan uit het opbreken en (her)aanleggen van gebakken straatstenen, betonstraatstenen en kasseien. Verder dient men sleuven te graven, aan te vullen en te verdichten voor de aanleg van nutsleidingen en wachtbuizen.

Juridische grond

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.  
De wet De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het aanbestedingsdossier en de bijhorende raming goed voor de overheidsopdracht van werken met als voorwerp ‘Heraanleg voetpaden Westerlo Centrum’ met ref. BKWES22.001. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek met ref. BKWES22.001 en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.

Artikel 2

Overeenkomstig artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 750.000,00 euro niet) van de wet van 17 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten, wordt de opdracht gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De uitgave voor deze opdracht is voorzien op het investeringsbudget van 2022 op de Actie000073 ‘We investeren in onze openbare wegen en in een duurzame en veilige weginfrastructuur’ (met R001107)

3.

2022_GR_00140 - Besluit toetreding aankoopcentrale IOK aangaande de aankoop van bomen in kader van de ‘1.001- bomenactie’ - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Patrick Vercauteren, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Vic Van Bael
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00140 - Besluit toetreding aankoopcentrale IOK aangaande de aankoop van bomen in kader van de ‘1.001- bomenactie’ - Goedkeuring
Aanwezig
Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Flor Celen, Nancy Van Hoof, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Patrick Vercauteren, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Chris Beenens, Ronny Goossens, Vicky Cools, Wim Dams, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven
Stemmen voor 26
Winny Van Calster, Clyde Tai-Apin, Iris De Wever, Kristof Welters, Kelly Verboven, Filip Verrezen, Katrijn van Riet, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Patrick Vercauteren, Tinne Wuyts, Giel Van den Broeck, Maurice Van Hemelen, Wim Dams, Ronny Goossens, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Marc Gouwkens, Hans Van Lommel, Chris Beenens, Vicky Cools, Nancy Van Hoof, Flor Celen, Paul Helsen, Bert Wellens, Guy Van Hirtum
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2022_GR_00140 - Besluit toetreding aankoopcentrale IOK aangaande de aankoop van bomen in kader van de ‘1.001- bomenactie’ - Goedkeuring

2022_GR_00140 - Besluit toetreding aankoopcentrale IOK aangaande de aankoop van bomen in kader van de ‘1.001- bomenactie’ - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Naar aanleiding van de 1001-bomenactie kan elk gezin, (jeugd)vereniging en school een gratis boom bestellen om zelf aan te planten of ter beschikking te stellen aan een andere gezin/vereniging/school van de gemeente Westerlo. Deze campagne past binnen speerpunt 2 van het gemeentelijk energie- en klimaatactieplan.
Speerpunt 2 van het gemeentelijk energie- en klimaatactieplan betreft het openbaar domein klimaatproof (her-)inrichtingen. Onder speerpunt 2 is o.a. operationele doelstelling 2.1 opgenomen  'We transformeren de gemeentelijke gebouwen en domeinen tot een klimaatbestendig patrimonium dat hittestress, droogte en wateroverlast vermindert’. Aan deze operationele doelstelling is actie A 2.5 gekoppeld: De gemeente stimuleert de inwoners, scholen en verenigingen om bomen en streekeigen plantgoed aan te planten. Binnen deze actie kadert de sensibilisatieactie 1.001 bomen.

Binnen de campagne 1.001-bomen kan elk gezin, (jeugd)vereniging en school een gratis boom bestellen om zelf aan te planten of ter beschikking te stellen aan een andere gezin/vereniging/ school van de gemeente Westerlo.
Hierbij krijgt men de keuze uit verschillende boomsoorten. Bij het bekendmaken van de actie zal voldoende communicatie voorzien worden om mensen te begeleiden bij het kiezen van de juiste boomsoort voor hun tuin (standplaatsgeschiktheid, afstand tot perceelgrens, …). Bij keuze van de soorten zal ook aandacht zijn voor bijenvriendelijke soorten en verschillende groottes van bomen.
De gemeente zet met deze actie in op de vergroening van o.a. de woonkernen om de toenemende hitte in de nabije toekomst te temperen.
Bij het voeren van de  opdracht wordt door IOK  in de mate van het mogelijke rekening gehouden met een aantal duurzaamheidscriteria:

  • Streekeigen karakter (autochtoon plantmateriaal met voorkeur voor autochtoon materiaal uit herkomstgebied ‘Kempen’)
  • Kwaliteit, afmetingen (geteeld op zandige bodems, goed uitgegroeid wortelstelsel, …)
  • Milieuvriendelijke teeltwijze (alternatieve onkruidbestrijding, organische meststoffen, integreren van natuur en omgeving in bedrijfsvoering, …)

De milieudienst van Westerlo is vragende partij om de gemeente te laten aansluiten bij aankoopcentrale IOK in kader van de groepsaankoop ‘1.001 - bomenactie’.

Juridische grond

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om toe te treden tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankoop “1.001 - bomenactie”.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om over te gaan tot sluiting van desbetreffende opdracht.

Artikel 3

IOK wordt van deze beslissing in kennis gesteld.

4.

2022_GR_00146 - Principiële toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop 'Raamovereenkomst tot aankoop duurzame voertuigen'van IGEMO.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Patrick Vercauteren, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Vic Van Bael
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00146 - Principiële toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop 'Raamovereenkomst tot aankoop duurzame voertuigen'van IGEMO.
Aanwezig
Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Flor Celen, Nancy Van Hoof, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Patrick Vercauteren, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Chris Beenens, Ronny Goossens, Vicky Cools, Wim Dams, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven
Stemmen voor 26
Winny Van Calster, Clyde Tai-Apin, Iris De Wever, Kristof Welters, Kelly Verboven, Filip Verrezen, Katrijn van Riet, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Patrick Vercauteren, Tinne Wuyts, Giel Van den Broeck, Maurice Van Hemelen, Wim Dams, Ronny Goossens, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Marc Gouwkens, Hans Van Lommel, Chris Beenens, Vicky Cools, Nancy Van Hoof, Flor Celen, Paul Helsen, Bert Wellens, Guy Van Hirtum
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2022_GR_00146 - Principiële toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop 'Raamovereenkomst tot aankoop duurzame voertuigen'van IGEMO.

2022_GR_00146 - Principiële toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop 'Raamovereenkomst tot aankoop duurzame voertuigen'van IGEMO.

Motivering

Argumentatie

Er wordt verwezen naar het Decreet Lokaal Bestuur. 

IGEMO heeft een groepsaankoop aangaande “Raamovereenkomst duurzame voertuigen” gevoerd. De raamovereenkomst heeft een looptijd van 48 maanden, met ingang vanaf april 2022. Er is geen afnameverplichting. Per perceel kan de leverancier jaarlijks een opzegging doen indien het model aangeboden binnen een subperceel van de offerte uit de catalogus en uit productie gaat. Een verlenging van 12 maanden van de opdracht is mogelijk. Het kaderbestek is gericht op de aankoop van voertuigen met de volgende types aandrijving:

  • Batterij elektrisch (BEV) en Plug-inhybride (PHEV)

  • CNG (Compressed Natural Gas). Dit voor modellen waar nog geen elektrische variant marktcompetitief is (bv. zware vrachtwagens).

IGEMO treedt voor diverse lokale besturen op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet. 

De intercommunale IOK neemt voor Westerlo een leidende rol op in het actief communiceren van de mogelijkheid om aan een voordelig tarief duurzame voertuigen aan te kopen. IGEMO centraliseert de bestellingen en bezorgt die aan de geselecteerde leveranciers van de gekozen modellen. De leveranciers staan in voor de leveringen en factureren de bestelde voertuigen met een korting op de catalogusprijs, zoals ze dat aanbieden in hun offerte op het voorliggend kaderbestek. IGEMO rekent bij lokale besturen ook een commissie aan die de administratieve kosten vertegenwoordigt voor de organisatie van het kaderbestek en adviesverlening aan lokale besturen. IGEMO factureert die commissie per afgenomen voertuig aan het lokaal bestuur. De intercommunales hebben een overeenkomst die de onderlinge financiële afhandeling omvat.

Op 28 januari 2022 heeft de raad van bestuur van IGEMO de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop “GUBES2100005 - sluiten van een raamovereenkomst tot aankoop van duurzame voertuigen" gegund aan de leveranciers zoals opgesteld in het gunningsverslag. De opdracht werden vervolgens gesloten met de gekozen partijen.


Gemeente Westerlo is opgenomen als entiteit die kan afnemen van de raamovereenkomst.

De gemeente begroot het bedrag voor de afname op basis van de raamovereenkomst op 227 272,72  euro exclusief BTW of 275 000 euro incl 21% btw. Er is geen afnameverplichting.

De gemeente wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde groepsaankoop van aankoopcentrale IGEMO.

Gezien op basis van het Decreet Lokaal Bestuur de gemeenteraad voor deze opdracht bevoegd is om te beslissen voor de toetreding tot de aankoopcentrale.

Juridische grond

* IGEMO treedt voor diverse lokale besturen op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet. 
* Decreet Lokaal Bestuur. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om principieel toe te treden tot de aankoopcentrale van IGEMO aangaande de groepsaankoop met referentie 'RGUBES2100005 - sluiten van een raamovereenkomst tot aankoop van duurzame voertuigen'.

Artikel 2

De afname binnen deze raamovereenkomst, voor wat betreft deel gemeente Westerlo, is gelimiteerd voor een maximumbedrag van 227 272 eur excl of 275 000 eur incl 21% btw. De opdracht neemt aanvang vanaf april 2022 en is geldig voor een periode van 48 maanden, behoudens de opzegmogelijkheden zoals voorzien in het bijzonder bestek.

5.

2022_GR_00144 - Visumverplichting en -uitsluiting - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Patrick Vercauteren, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Vic Van Bael
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00144 - Visumverplichting en -uitsluiting - Goedkeuring
Aanwezig
Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Flor Celen, Nancy Van Hoof, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Patrick Vercauteren, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Chris Beenens, Ronny Goossens, Vicky Cools, Wim Dams, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven
Stemmen voor 26
Winny Van Calster, Clyde Tai-Apin, Iris De Wever, Kristof Welters, Kelly Verboven, Filip Verrezen, Katrijn van Riet, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Patrick Vercauteren, Tinne Wuyts, Giel Van den Broeck, Maurice Van Hemelen, Wim Dams, Ronny Goossens, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Marc Gouwkens, Hans Van Lommel, Chris Beenens, Vicky Cools, Nancy Van Hoof, Flor Celen, Paul Helsen, Bert Wellens, Guy Van Hirtum
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2022_GR_00144 - Visumverplichting en -uitsluiting - Goedkeuring

2022_GR_00144 - Visumverplichting en -uitsluiting - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Met als doel flessenhalzen in de dagelijkse werking te voorkomen en om de uitvoering van het beleid zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, is het logisch dat de gemeenteraad gebruik maakt van de mogelijkheid om bepaalde categorieën uit te sluiten van de visumverplichting vermeld in artikels 266 en 267 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 99 van besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018.

In de praktijk blijkt het aangewezen om een 'advies' in te voeren met als doel te vermijden dat op het einde van het traject een negatief visum moet worden gegeven in een dossier.

Het organisatiebeheersingssysteem moet de procedure vastleggen om de wettelijkheid, de regelmatigheid en de beschikbaarheid van kredieten te verzekeren voor verbintenissen die van de visumplicht zijn uitgesloten.

Om redenen van administratieve eenvoud, efficiënte werking en afstemming van interne controle worden de richtlijnen voor gemeente en OCMW en AGB op elkaar afgestemd. Bijgevolg is het aangewezen gelijkaardige voorwaarden vast te leggen voor het verlenen van een advies en visum in alle organisaties.

Voorgesteld wordt om in grote lijnen onderstaand stramien te volgen voor de toepassing van de regelgeving:

  1. Om te vermijden dat op het einde van het traject van een dossier een negatief visum moet worden gegeven, kan reeds voorafgaand aan het nemen van een beslissing met financiële impact aan de financieel directeur een advies worden gevraagd. Het advies kan bestaan uit een financieel beleidsadvies, een advies over de kredietcontrole en een advies over de wettigheid en de regelmatigheid.

  2. Er is geen visum wenselijk voor:
    • een verbintenis waarvan het bedrag binnen de perken valt van een opdracht die overeenkomstig de wetgeving overheidsopdrachten tot stand zou kunnen komen via het systeem van de aanvaarde factuur (maximaal 30.000 euro excl. BTW);
    • de nominatieve werkingstoelagen (zonder met reglement) aan de politiezone, het OCMW, de hulpverleningszone, intercommunales, kerkfabrieken, sportieve, culturele en andere organisaties;
    • schulduitgaven die voortvloeien uit regelmatig aangegane verbintenissen, zoals aflossingen en intresten van lening- en leasingcontracten, maandelijkse loonkost, sociale wettelijke bijdragen, maandelijkse huuruitgaven
    • aanstellingen van personeel met een contract van bepaalde duur waarvan de duur niet meer dan 6 maanden bedraagt (en aansluitend aanstellingen in het kader van tewerkstellingen art. 60, §7 OCMW-wet en tewerkstellingen ter uitvoering van andere werkgelegenheidsmaatregelen van hogere overheden voor max. vier jaar in het kader van de organieke opdracht van het OCMW die één of meer jaren bedragen)

  3. Voor de toekenning van investeringssubsidies wordt steeds een visum aan de financieel directeur gevraagd.

  4. Gezien een verhoogd risico op onregelmatigheden bij meerwerken voor overheidsopdrachten zijn deze ook onderworpen aan een voorafgaand visum, voordat de verbintenis kan worden aangegaan.

  5. Voor de financiële verbintenissen van (on)bepaalde duur wordt de kostprijs bepaald op basis van de kostprijs per maand maal het aantal maanden dat de verbintenis van kracht is met een maximum van 48 maanden.

  6. De procedure om de wettelijkheid, de regelmatigheid en de beschikbaarheid van kredieten te verzekeren van uitgaven die van de visumplicht zijn uitgesloten, wordt expliciet vastgelegd in het organisatiebeheersingssysteem.
Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

  • Artikel 177, 1°: De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;

  • Artikel 265: Een verbintenis alleen mag worden aangegaan als de financiële gevolgen ervan tijdens de periode van het meerjarenplan passen binnen de ramingen van het meerjarenplan en als de financiële gevolgen voor het lopende boekjaar passen binnen de limitatieve kredieten voor dat boekjaar in het meerjarenplan.

    Als de gemeente nog niet over uitvoerbare kredieten beschikt voor het lopende boekjaar, is het aangaan of het wijzigen van verbintenissen onderworpen aan de voorafgaande goedkeuring door de gemeenteraad. De gemeente kan dan alleen verbintenissen aangaan of wijzigen die behoren tot de exploitatie en die verband houden met de courante werking en de bestaande dienstverlening.

    Iedereen die in strijd met het tweede lid verbintenissen heeft aangegaan, is daarvoor persoonlijk verantwoordelijk, behalve in de gevallen die door of krachtens dit decreet worden bepaald en met behoud van de eventuele medeverantwoordelijkheid van andere organen of personeelsleden.

  • Artikel 266: De voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom zijn onderworpen aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.

    De financieel directeur onderzoekt de wettigheid en regelmatigheid van die voorgenomen verbintenissen in het kader van zijn opdracht vermeld in artikel 177, eerste lid, 1°. Hij verleent zijn visum, als uit dat onderzoek de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis blijkt. Hij kan voorwaarden koppelen aan zijn visum. Als de financieel directeur weigert zijn visum te verlenen, of als hij er voorwaarden aan koppelt, motiveert hij dat.

    De gemeenteraad bepaalt, na advies van de financieel directeur, de nadere voorwaarden waaronder de financieel directeur de controle, vermeld in het tweede lid, uitoefent. De gemeenteraad kan binnen de perken die vastgelegd zijn door de Vlaamse Regering, en na advies van de financieel directeur, bepaalde categorieën van verrichtingen uitsluiten van de visumverplichting.

    Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt de voorwaarden die gelden om advies te kunnen vragen aan de financieel directeur over de wettigheid en regelmatigheid van verrichtingen die van de visumverplichting zijn uitgesloten.

  • Artikel 267: Als de financieel directeur weigert om een visum te verlenen aan een voorgenomen verbintenis, kan het college van burgemeester en schepenen op eigen verantwoordelijkheid kan viseren. In dat geval brengt het college van burgemeester en schepenen de gemotiveerde beslissing van de financieel directeur, samen met zijn eigen beslissing, ter kennis van de gemeenteraad.

    De verbintenis kan pas worden aangegaan nadat de gemeenteraad heeft kunnen kennisnemen van die beslissing van het college van burgemeester en schepenen.

    In afwijking van het eerste lid kan de gemeenteraad of raad voor maatschappelijk welzijn in de situatie, vermeld in artikel 265, tweede lid, viseren als de financieel directeur weigert om een visum te verlenen aan een voorgenomen verbintenis.

  • Artikel 268: Met het behoud van de toepassing van artikel 265, eerste en tweede lid, kan de gemeente geen verbintenissen uitvoeren zonder dat er kredieten voor beschikbaar zijn. Totdat de gemeente over uitvoerbare kredieten beschikt, kan ze alleen uitgaven doen overeenkomstig verbintenissen die zijn aangegaan voor het begin van het boekjaar en overeenkomstig nieuwe verbintenissen die behoren tot de exploitatie en die verband houden met de courante werking en de bestaande dienstverlening.

  • Artikel 269: De gemeenteraad kan zonder de nodige kredieten over de uitgaven beslissen die door dwingende en onvoorziene omstandigheden vereist zijn, op voorwaarde dat hij daarvoor een met redenen omkleed besluit neemt.
    In dezelfde omstandigheden en als het geringste uitstel onbetwistbare schade zou veroorzaken, kan het college van burgemeester en schepenen op eigen verantwoordelijkheid over de uitgaven beslissen. Het college van burgemeester en schepenen brengt de gemeenteraad daarvan onmiddellijk op de hoogte.
    De bevoegdheid om over de uitgaven te beslissen, houdt ook de bevoegdheid in tot het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, het vaststellen van de plaatsingsprocedure, het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van de overheidsopdrachten.
    In de gevallen, vermeld in het eerste en het tweede lid, worden de financiële gevolgen opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.

  • Artikel 273: De bepalingen van dit hoofdstuk zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, en met dien verstande dat de hiernavolgende woorden worden gelezen als volgt:
    • 1° "gemeente" als "openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn";
    • 2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn";
    • 3° "college van burgemeester en schepenen" als "vast bureau".

Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018

  • Artikel 99: De volgende categorieën van verrichtingen kunnen niet worden uitgesloten van de visumverplichting:

    • 1° de aanstelling van statutaire personeelsleden;
    • 2° de aanstelling van contractuele personeelsleden voor onbepaalde duur;
    • 3° de aanstelling van contractuele personeelsleden voor een periode van één jaar of meer;
    • 4° de verbintenissen waarvan het bedrag hoger is dan vijftigduizend euro;
    • 5° de verbintenissen die een contractuele looptijd hebben van meer dan één jaar en waarvan het jaarlijkse bedrag hoger is dan vijfentwintigduizend euro;
    • 6° de investeringssubsidies waarvan het bedrag hoger is dan tienduizend euro.

      Bij opeenvolgende contracten voor de aanstelling van contractuele personeelsleden voor dezelfde functie wordt de totale duur aangenomen voor de toepassing van het eerste lid.

      In afwijking van het eerste lid, 3°, kunnen de aanstellingen van één jaar of meer in de volgende gevallen wel uitgesloten worden van de visumverplichting:

    • 1° een tewerkstelling met toepassing van artikel 60, paragraaf 7, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
    • 2° een tewerkstelling ter uitvoering van andere werkgelegenheidsmaatregelen van hogere overheden dan de werkgelegenheidsmaatregelen, vermeld in punt 1°, voor maximaal vier jaar, in het kader van de opdracht van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vermeld in hoofdstuk IV, afdeling 1, van de voormelde wet, of in het kader van de opdracht van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vermeld in artikel 8, 9 of 13, van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie.

De Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten

  • Artikel 92: De overheidsopdrachten waarvan de geraamde waarde lager is dan 30.000 euro(exclusief BTW) zijn uitsluitend onderworpen aan enerzijds de bepalingen van titel 1, met uitzondering van de artikelen 12 en 14 en anderzijds en de bepalingen inzake het personeel en materieel toepassingsgebied bedoeld in hoofdstuk 1 van titel 2. Deze opdrachten kunnen tot stand komen via een aanvaarde factuur.


Het KB plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18 april 2017

  • Artikel 124: Voor de in hoofdstuk 7 van titel 2 van de wet bedoelde overheidsopdrachten van beperkte waarde plaatst de aanbestedende overheid zijn opdracht na raadpleging, indien mogelijk, van de voorwaarden van meerdere ondernemers maar zonder dat om de indiening van offertes moet worden verzocht. Het bewijs van die raadpleging moet door de aanbestedende overheid geleverd kunnen worden.


De Wet betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen van 29 juli 1991.

De Wet betreffende de openbaarheid van bestuur, van 11 april 1994.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, titel II, hoofdstuk 3.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Vaststelling van de bepalingen inzake het advies en visum van de financieel directeur

§ 1. Advies

1° Voorafgaand aan het nemen van een beslissing tot financiële verbintenis voor alle visumplichtige dossiers, kan aan de financieel directeur een advies worden gevraagd. De adviesvraag wordt gesteld en het advies wordt verleend via het notulensysteem of via e-mail. Aan de financieel directeur wordt een dossier ter beschikking gesteld dat alle documenten en stukken bevat die van nut zijn voor de adviesverstrekking.

2° Het advies kan bestaan uit een financieel beleidsadvies, een advies over de kredietcontrole en een advies over de wettigheid en de regelmatigheid.

Het financieel beleidsadvies bevat een oordeel over de specifieke financieringswijze, de impact op het meerjarenplan en een overzicht van de mogelijke financiële risico’s en aanbevelingen.

Het advies over de kredietcontrole bevat een uitspraak over de beschikbaarheid van kredieten.

Onder het advies over de wettigheid en de regelmatigheid wordt verstaan een gunstig of ongunstig advies over de wettigheid en de regelmatigheid van de voorgenomen financiële verbintenis.

3° In het geval dat de aan de verbintenis verbonden uitgaven hoger zijn dan het grensbedrag waarbinnen beroep kan worden op het systeem van de aanvaarde factuur en de financiële verbintenis betrekking heeft op een overheidsopdracht, kan voor het bepalen van de gunningswijze en de aannemingsvoorwaarden een advies worden gevraagd aan de financieel directeur voordat het dossier wordt opgenomen op de agenda van het college of de gemeenteraad.

Het advies van de financieel directeur kan aan het dossier worden toegevoegd.

4° Er wordt altijd een beleidsadvies gevraagd bij de opmaak van een retributie-, subsidie, of belastingreglement en voor alle verbintenissen m.b.t. daden van beschikking voordat deze op de agenda van het bevoegd orgaan wordt geagendeerd.

5° De financieel directeur zal in overleg met de betrokken dienst de wenselijke termijn voor het aanleveren van beleidsadvies bepalen. De financieel directeur streeft er naar om zijn advies over kredietcontrole en over de wettigheid en de regelmatigheid onverwijld te geven binnen een termijn die in overleg met de betrokken dienst wordt bepaald. Indien het dossier onvolledig is of de financieel directeur het nodig acht om extra informatie op te vragen i.f.v. een correcte adviesverlening, wordt deze termijn gestuit tot de gevraagde stukken of informatie aan de financieel directeur werden aangeleverd.

§2. Visum

1° Voorafgaand aan het nemen van beslissingen en het aangaan van verbintenissen met budgettaire en financiële impact staat de financieel directeur in voor de krediet- en wetmatigheidscontrole, het visum. De visumverlening verloopt via het notulensysteem. Bij elke visumaanvraag wordt aan de financieel directeur een dossier ter beschikking gesteld dat alle documenten en stukken bevat die nuttig en nodig zijn voor het verlenen van een visum (hiervoor worden afspraken vastgelegd tussen de betrokken dienst en de financieel directeur). Indien de financieel directeur oordeelt dat het dossier onvolledig is, deelt hij dit mee aan de betrokken dienst.

2° De procedure om de wettelijkheid, de regelmatigheid en de beschikbaarheid van kredieten te verzekeren van uitgaven die van de visumplicht zijn uitgesloten, wordt expliciet vastgelegd in het organisatiebeheersingssysteem.

3° In het geval dat de aan de verbintenis verbonden uitgaven hoger zijn dan het grensbedrag waarbinnen beroep kan worden op het systeem van de aanvaarde factuur en de financiële verbintenis betrekking heeft op een overheidsopdracht, wordt het visum aan de financieel directeur gevraagd voordat het bevoegd orgaan een beslissing neemt betreffende de gunning van de opdracht.

Het visum of de weigering ervan wordt aan het dossier toegevoegd.

4° In het geval dat de aan de verbintenis verbonden uitgaven hoger zijn dan 30.000 euro excl. BTW en de financiële verbintenis geen betrekking heeft op een overheidsopdracht, wordt het visum van de financieel directeur gevraagd voor het dossier wordt opgenomen op de agenda van het bevoegd orgaan.

Het visum of de weigering ervan wordt aan het dossier toegevoegd.

Artikel 2

Vrijstelling van voorafgaandelijk visum

De gemeenteraad sluit alle financiële verbintenissen uit van de visumverplichting, met uitzondering van:

  1. de aanstelling van statutaire personeelsleden;
  2. de aanstelling van contractuele personeelsleden voor onbepaalde duur;
  3. de aanstelling van contractuele personeelsleden voor een periode van 6 maanden of meer. Bij opeenvolgende contracten voor de aanstelling van contractuele personeelsleden voor dezelfde functie moet de totale duur worden aangenomen voor de toepassing van deze bepaling;
  4. de aanstelling van contractuele personeelsleden met een vervangingscontract;
  5. de verbintenissen waarvan het bedrag hoger is dan 30.000 euro (excl. BTW);
  6. de verbintenissen die een contractuele looptijd hebben van meer dan één jaar en waarvan het jaarlijkse bedrag hoger is dan 15.000 euro (excl. BTW);
  7. de investeringssubsidies;
  8. de meerwerken bij overheidsopdrachtendossiers (cfr. KB uitvoering van 14.01.2013), ongeacht het bedrag;
  9. de specifieke toegestane werkingstoelagen o.b.v. een reglement;
  10. de op te nemen leningen;
  11. de toegestane leningen;
  12. de huurovereenkomsten;
  13. de verwerving van financieel vaste activa

Artikel 3

Voor visumplichtige dossiers moet een oordeel over het visum toegekend worden vóór het dossier op de agenda van het bevoegd orgaan wordt geagendeerd.

Artikel 4

Wijze waarop het voorafgaand visum wordt aangevraagd

De dossierbeheerder maakt een ontwerpbeslissing in het notulensysteem, met vermelding van de financiële impact. Indien de ontwerpbeslissing betrekking heeft op een financiële verbintenis, die niet vrijgesteld is van de visumverplichting, zie artikel 2, vraagt de dossierbeheerder een voorafgaand visum aan via het notulensysteem. De dossierverantwoordelijke dient het volledig dossier dat alle documenten bevat die nodig en nuttig zijn voor het verlenen van een voorafgaand visum met betrekking tot respectievelijk de gunning van een overheidsopdracht, de aanstelling of bevordering van personeel, de toekenning van toelagen, huurcontracten, e.a. ter beschikking te stellen van de financieel directeur.

De ontwerpbeslissing moet de financieel directeur in staat stellen de kredietcontrole uit te oefenen.

  • De ontwerpbeslissing (gunningsbeslissing, toekenningsbeslissing, huur, ...) vermeldt de voorgenomen financiële verbintenis, het/de ramingsnummer(s), het bedrag van de voorgenomen uitgave(n), het vastleggingsummer en de gegevens van de begunstigde van de uitgave (naam, adres, ondernemingsnummer).
  • De aanstellingsbeslissing vermeldt de naam, adres, geboortedatum en de functie van de werknemer, het verloningsniveau van de functie, tewerkstellingsverband (contractueel/statutair), tewerkstellinsgbreuk, dienst van tewerkstelling, datum en duur van indiensttreding en de geraamde financiële impact.
  • De ontwerpbeslissing bij vaste benoeming of bevordering vermeldt tevens of er een proeftijd gepresteerd werd conform de voorschriften van het statuut en of de evaluatie van de proeftijd positief was.

De aanvullende bewijsstukken moeten de financieel directeur in staat stellen de wetmatigheidscontrole uit te oefenen

  • voor exploitatie- en investeringsuitgaven die voortspruiten uit overheidsopdrachten moet het gunningsdossier toegevoegd worden. De stukken van het gunningsdossier dienen steeds ter beschikking gesteld te worden aan de financieel directeur. De samenstelling van een gunningsdossier wordt vastgelegd door een afsprakennota tussen de betrokken dienst en de financieel directeur.
  • voor werkings- en investeringstoelagen moet minstens het subsidiereglement en de verantwoordingsstukken toegevoegd worden.
  • voor huuruitgaven moet minstens het contract worden toegevoegd.
  • voor personeelsuitgaven (aanwervingen/bevorderingen) worden de stukken van het aanwervingsdossier steeds ter beschikking gesteld aan de financieel directeur. De samenstelling van een dossier wordt vastgelegd door een afsprakennota tussen de betrokken dienst en de financieel directeur.

De financieel directeur kan te allen tijde bijkomende documenten of informatie opvragen voor zover hij dit noodzakelijk vindt om een beslissing inzake het visum te geven.

Artikel 5

Termijn voor het geven van het voorafgaand visum

De financieel directeur zal binnen een termijn van 8 werkdagen na datum ontvangst van het volledig dossier een uitspraak doen over het visum. Indien de financieel directeur oordeelt dat het dossier onvolledig is of het nodig acht om extra informatie op te vragen i.f.v. een correcte visumverlening, zal hij dit binnen de termijn van 8 werkdagen na datum ontvangst van het dossier via e-mail meedelen aan de dossierbeheerder. In dit geval zal hij een nieuwe deadline bepalen in overleg met de dossierbeheerder en wordt de termijn gestuit tot aan die datum op voorwaarde dat de gevraagde stukken tijdig aan de financieel directeur werden aangeleverd.

Indien uit het onderzoek van de financieel directeur de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis blijkt en indien er voldoende goedgekeurde kredieten zijn, kan een voorafgaand visum worden verleend. Indien het voorafgaand visum niet kan worden verleend, wordt dit door de financieel directeur gemotiveerd. De weigering van het visum wordt via het notulensysteem overgemaakt aan de dossierbeheerder en de algemeen directeur. De dossierbeheerder plaatst de weigering van het voorafgaand visum op de agenda van het college van burgemeester en schepenen.

Als de financieel directeur, bij gemotiveerde beslissing, aan een voorgenomen verbintenis, weigert een visum te verlenen, kan het college van burgemeester en schepenen, conform artikel 267 van het decreet over het lokaal bestuur, op eigen verantwoordelijkheid viseren. In dat geval brengt het college van burgemeester en schepenen de gemotiveerde beslissing van de financieel directeur, samen met zijn eigen beslissing, ter kennis van de gemeenteraad. Pas na deze kennisname kan de verbintenis aangegaan worden.

De financieel directeur kan ook een visum onder voorwaarden geven. Hij zal dit duidelijk motiveren en omschrijven op welke wijze en wanneer aan de voorwaarden dient voldaan te zijn.

Artikel 6

Rapportering

De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid minstens éénmaal per jaar aan de raad over de uitvoering van zijn taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen. Hij stelt tegelijkertijd een afschrift van dat rapport ter beschikking van het uitvoerend bestuursorgaan en de algemeen directeur.

Artikel 7

Dit besluit vervangt artikel 3 van het besluit "Definitie begrip 'dagelijks bestuur' en vrijstelling voorafgaand visum - Goedkeuring" van de gemeenteraad van 25 februari 2019 en treedt in werking vanaf 1 juli 2022.

6.

2022_GR_00145 - Jaarrekening AGB Westerlo 2021 - Advies (BBC) en Goedkeuring (NBB)

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Patrick Vercauteren, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Vic Van Bael
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00145 - Jaarrekening AGB Westerlo 2021 - Advies (BBC) en Goedkeuring (NBB)
Aanwezig
Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Flor Celen, Nancy Van Hoof, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Patrick Vercauteren, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Chris Beenens, Ronny Goossens, Vicky Cools, Wim Dams, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven
Stemmen voor 26
Winny Van Calster, Clyde Tai-Apin, Iris De Wever, Kristof Welters, Kelly Verboven, Filip Verrezen, Katrijn van Riet, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Patrick Vercauteren, Tinne Wuyts, Giel Van den Broeck, Maurice Van Hemelen, Wim Dams, Ronny Goossens, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Marc Gouwkens, Hans Van Lommel, Chris Beenens, Vicky Cools, Nancy Van Hoof, Flor Celen, Paul Helsen, Bert Wellens, Guy Van Hirtum
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2022_GR_00145 - Jaarrekening AGB Westerlo 2021 - Advies (BBC) en Goedkeuring (NBB)

2022_GR_00145 - Jaarrekening AGB Westerlo 2021 - Advies (BBC) en Goedkeuring (NBB)

Motivering

Argumentatie

Op 13 juni 2022 stelde de raad van bestuur van AGB Westerlo de jaarrekening 2021 vast inclusief de resultaatsverwerking. De rekeningen werden opgesteld conform de BBC-regelgeving en conform de NBB-regelgeving. Het jaarverslag van de raad van bestuur werd opgesteld conform artikel III van het Wetboek van Economisch Recht.

Juridische grond
  • Statuten AGB Westerlo (18/09/2017), hoofdstuk V
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 243: De raad van bestuur spreekt zich uit over de vaststelling van de jaarrekening voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
    De gemeenteraad brengt advies uit bij de jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf, tenzij de gemeenteraad ervoor gekozen heeft om alle leden van de gemeenteraad te benoemen als lid van de raad van bestuur.
    Als de gemeenteraad geen advies heeft verstuurd aan de toezichthoudende overheid binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na de ontvangst van de jaarrekening door het gemeentebestuur, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus.
  • Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot de vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus
  • Boek 3. art. 3:47 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen waarin bepaald wordt dat de bestuurders de jaarrekening moeten opmaken en ter goedkeuring moeten voorleggen aan de algemene vergadering; dat de gemeenteraad als algemene vergadering fungeert en dat de gemeenteraad dus de door de van bestuur opgemaakte jaarrekening moet goedkeuren

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het accountantsverslag (Q&A).

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de jaarrekening van het AGB Westerlo in de vorm van een ondernemingsjaarrekening (NBB) zoals voorzien in het Wetboek van vennootschappen, voor het dienstjaar 2021, goed.

De gemeenteraad keurt het het activiteitenverslag en bijlagen goed.

Artikel 3

De gemeenteraad verleent een gunstig advies aan de BBC-jaarrekening 2021 van het AGB Westerlo.

Artikel 4

De gemeenteraad verleent, na goedkeuring van de BBC-jaarrekening 2021 door de toezichthoudende overheid, kwijting aan de bestuurders.

7.

2022_GR_00143 - Goedkeuring deel OCMW en definitieve vaststelling jaarrekening 2021 gemeente en OCMW

Goedgekeurd

Notulen

Raadslid Frans De Cock zegt dat de financiën van de gemeente er goed voorstaan. De financiële evenwichten zijn erg positief en de schuldenlast laag. De investeringsgraad begint langzaam te stijgen. Hij zegt dat dit maakt dat een aantal voorstellen van zijn fractie toch wel kunnen opgenomen worden in het meerjarenplan. Hij voegt er aan toe dat hij deze voorstellen niet zal herhalen, ze kunnen ingekeken worde in het verslag van december 2021. Het overzicht van het gemeentelijk patrimonium werd tijdens de laatste commissie overhandigd, waarvoor hij de schepen dankt en hij zegt te hopen dat ook voor de andere voorstellen kan tegemoet gekomen worden.


Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Patrick Vercauteren, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Vic Van Bael
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00143 - Goedkeuring deel OCMW en definitieve vaststelling jaarrekening 2021 gemeente en OCMW
Aanwezig
Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Flor Celen, Nancy Van Hoof, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Patrick Vercauteren, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Chris Beenens, Ronny Goossens, Vicky Cools, Wim Dams, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven
Stemmen voor 26
Winny Van Calster, Clyde Tai-Apin, Iris De Wever, Kristof Welters, Kelly Verboven, Filip Verrezen, Katrijn van Riet, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Patrick Vercauteren, Tinne Wuyts, Giel Van den Broeck, Maurice Van Hemelen, Wim Dams, Ronny Goossens, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Marc Gouwkens, Hans Van Lommel, Chris Beenens, Vicky Cools, Nancy Van Hoof, Flor Celen, Paul Helsen, Bert Wellens, Guy Van Hirtum
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2022_GR_00143 - Goedkeuring deel OCMW en definitieve vaststelling jaarrekening 2021 gemeente en OCMW

2022_GR_00143 - Goedkeuring deel OCMW en definitieve vaststelling jaarrekening 2021 gemeente en OCMW

Motivering

Argumentatie

Het ontwerp van de jaarrekening 2021 met alle bijhorende toelichtingsdocumenten.

De bundel van de jaarrekening 2021 werd toegelicht door de financieel directeur tijdens de financiële commissie van 16 juni 2022.

De jaarrekening van de gemeente en het OCMW moet voor 30 juni van het jaar dat volgt op het jaar waarop de rekening betrekking heeft vastgesteld worden.

De gemeenteraad dient het deel van de jaarrekening 2021 van het OCMW, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed te keuren.

Hierdoor wordt de jaarrekening 2021 in zijn geheel definitief vastgesteld.

Juridische grond
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikels 249, 260, 261 en 262
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus
  • Het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus
Adviezen
Cel visum Gunstig advies

ok

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt het deel van de jaarrekening 2021 van de gemeente vast

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening 2021 van het OCMW, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed.

Hierdoor wordt de jaarrekening 2021 in zijn geheel definitief vastgesteld.

Artikel 3

De door de raad vastgestelde jaarrekening 2021, de toelichting en documentatiebundel worden samen met een kopie van het raadsbesluit gepubliceerd op de website van de gemeente overeenkomstig de publicatieverplichtingen in het decreet over het lokaal bestuur (DLB). Na de publicatie wordt een melding van de publicatie bezorgd aan de toezichthoudende overheid via het digitale loket lokale besturen en wordt de digitale rapportering van de jaarrekening verstuurd

8.

2022_GR_00148 - Rapportage visum (voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole) 2022 - Kennisneming

Kennis genomen

Notulen

Raadslid Frans De Cock wil het financieel team en de financieel directeur danken voor de opmaak van de rekening.

Voorzitter Maurice Van Hemelen dankt de financieel directeur voor zijn aanwezigheid.

Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Patrick Vercauteren, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Vic Van Bael
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
8.

2022_GR_00148 - Rapportage visum (voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole) 2022 - Kennisneming

2022_GR_00148 - Rapportage visum (voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole) 2022 - Kennisneming

Motivering

Juridische grond
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (Decreet Lokaal Bestuur - DLB) - art 177

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de rapportage over visum (voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole).

9.

2022_GR_00137 - Afstand voorkooprecht woning te Westerlo, Olenseweg 383 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Patrick Vercauteren, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Vic Van Bael
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00137 - Afstand voorkooprecht woning te Westerlo, Olenseweg 383 - Goedkeuring
Aanwezig
Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Flor Celen, Nancy Van Hoof, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Patrick Vercauteren, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Chris Beenens, Ronny Goossens, Vicky Cools, Wim Dams, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven
Stemmen voor 26
Winny Van Calster, Clyde Tai-Apin, Iris De Wever, Kristof Welters, Kelly Verboven, Filip Verrezen, Katrijn van Riet, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Patrick Vercauteren, Tinne Wuyts, Giel Van den Broeck, Maurice Van Hemelen, Wim Dams, Ronny Goossens, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Marc Gouwkens, Hans Van Lommel, Chris Beenens, Vicky Cools, Nancy Van Hoof, Flor Celen, Paul Helsen, Bert Wellens, Guy Van Hirtum
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2022_GR_00137 - Afstand voorkooprecht woning te Westerlo, Olenseweg 383 - Goedkeuring

2022_GR_00137 - Afstand voorkooprecht woning te Westerlo, Olenseweg 383 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De gemeente kan dit recht van voorkoop uitoefenen ten gevolge van de Vlaamse Wooncode. Het gaat hier over een functioneel recht van voorkoop omdat de oorsprong van het recht ligt in het handelen of eerder nalaten van de eigenaar. Hierdoor is de woning opgenomen in de lijst van leegstand.

Juridische grond

Artikel 9, van de Organieke Wet op het Notariaat bevat de algemene advies- en informatieverplichting van de notaris. 

Artikel 41, Decreet Lokaal Bestuur. De gemeenteraad beslist over de aankoop en verkoop van een onroerend goed.

Artikels 2.9 tot en met 2.14 van de Vlaamse Wooncode Wonen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad neemt kennis van het recht van voorkoop van de woning gelegen Olenseweg 383 Westerlo met een oppervlakte van 943m2. Dit recht van voorkoop wordt aangeboden in het kader van de Vlaamse Wooncode.

Artikel 2

De raad doet afstand van het recht van voorkoop van de woning gelegen Olenseweg 383 te Westerlo.

10.

2022_GR_00147 - Beslissing deputatie naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag ingediend door Luminus NV voor de bouw en exploitatie van een windmolenpark ter hoogte van Fabriekstraat 17 te 2260 Westerlo, Industriepark 33 te Hulshout, Nijverheidsstraat 12 te 2235 Hulshout, Fabriekstraat zn te 2222 Wiekevorst en 2260 Westerlo. Kennisneming, onderzoek tot het aantekenen van beroep, desgevallend voorleggen van beroepsakte en desgevallend besluit van gemeenteraad om het beroep van het college te ondersteunen.

Goedgekeurd

Notulen

Burgemeester Guy Van Hirtum geeft toelichting bij het agendapunt. Hij zegt dat het college de beslissing van de deputatie heeft voorgelegd aan IOK. Vrijdag werd het ontwerp-beroepsschrift van IOK, die toch kans ziet om beroep aan te tekenen, ontvangen. Het college heeft dan ook de intentie om beroep aan te tekenen en vraagt aan de raad ondersteuning bij dit standpunt.

Raadslid Bert Wellens zegt toch wel opmerkingen te willen maken bij de gang van zaken. Eest werd er een punt bij hoogdringendheid toegevoegd op de gemeenteraad, op het moment dat het besluit van de deputatie nog niet ontvangen was. Er werd dan een extra gemeenteraad samengeroepen, waar de meerderheid niet voor komt opdagen. De actiecomités zijn bij de totstandkoming van het beroepschrift niet betrokken. Het bezwaarschrift werd vandaag om 17.10uur ontvangen.

Raadslid Frans De Cock zegt dat NVA en Open & Positief Westerlo inderdaad een extra gemeenteraad hebben samengeroepen, waarbij geen minimale aanwezigheid werd behaald. Hij zegt te zullen proberen zijn opmerkingen nog te formuleren, maar wil toch nog vragen dat er ook na vandaag tijd wordt gegeven. Hij verwijst naar het advies van het POVC dat op 9 maart 2022 is toegekomen, wat het een omstandig en gemotiveerd advies was. Verder vraagt hij om in de argumenten 2, 4,5 en 6 te verwijzen naar de regelgeving, decreten en VCRO. Bij het tweede argument dient verwezen naar het voorzorgprincipe en bijgevolg de noodzaak om voor het meest zekere te kiezen. Het vijfde argument dient aangevuld met de verwijzing naar het PRUP in verband met de campings. Raadslid De Cock vult aan dat algemeen nog de link met de beslissing van minister Demir van december 2020, met de integrale weigering, dient gemaakt. De hierin vermelde argumenten overnemen alsook verwijzen naar de energetische optimalisatie. Alle argumenten tegen WT1 moeten ook in het daglicht gezet, mocht de aanvrager nog in beroep willen gaan.

Raadslid Marc Gouwkens zegt dat  bij het lezen van de beslissing van de provincie hij de indruk had dat er over de bezwaren erg licht is gegaan. Hij voegt er aan toe dat de gemeente misschien dient te overwegen om de keuze van  locaties voor windturbines toch net iets ruimer te stellen en zegt dat de vergunning van Hendrickx voor opslag wel gegeven is door de gemeente. Hij zegt te hopen  dat er wat meer rechtlijnigheid in het beleid komt, in functie van de hertekening van het atypische  industrieterrein.

Schepen Kristof Welters zegt dat de conceptnota van de gemeente nog meer onder de aandacht mag worden gezet. Hij zegt van mening te zijn dat dit door de provincie meer gehonoreerd zou mogen worden. Bij het zesde  argument wordt best verwezen naar de mobiliteitsstudie, waar wordt gezegd dat het industrieterrein atypisch is en bij het zevende argument mag de problematiek van de Goorloop vermeld worden.

Raadslid Iris De Wever zegt dat door de provincie de toetsingskaart wordt opgemaakt. Zij vraagt of  dit atypische industrieterrein niet geschrapt kan worden uit de toetsingskaart en hertekent worden als kleinschalig industrieterrein.

Burgemeester Guy Van Hirtum geeft toelichting bij de procedure die werd gevolgd. Meteen als geweten was dat er een beslissing was genomen, is de vraag gesteld om de nodige voorbereidingen te treffen om een beroep aan te tekenen. Hij zegt dat het wel belangrijk is om het beroepsschrift gevat en gebald op te stellen en niet al te veel uit te weiden. De tussenkomst van raadslid Marc Gouwkens omvat enerzijds toch redenen om beroep aan te tekenen omwille van het licht over de argumenten heengaan, maar anderzijds vermeldt hij het voorstel om de conceptnota aan te passen en de vraag om consequenter op te treden naar bedrijven. Burgemeester Van Hirtum vervolgt met aan te geven dat, wat het toetsingskader van de provincie  betreft, hij graag de vraag stelt om dit aan te kaarten en dat actiecomités uiteraard ook gebruik kunnen maken van het opgestelde bezwaarschrift.

Raadslid Frans De Cock zegt te willen drukken op het belang om eendrachtig als gemeenteraad op te treden. Er is veel beroep gedaan op vrijwilligers en actiecomités en zo werd er als Heultje eendrachtig en krachtig opgetreden.

Voorzitter Maurice Van Hemelen vraagt of de raad de intentie van het college om beroep aan te tekenen tegen de beslissing van de deputatie kan ondersteunen.


Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Patrick Vercauteren, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Vic Van Bael
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00147 - Beslissing deputatie naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag ingediend door Luminus NV voor de bouw en exploitatie van een windmolenpark ter hoogte van Fabriekstraat 17 te 2260 Westerlo, Industriepark 33 te Hulshout, Nijverheidsstraat 12 te 2235 Hulshout, Fabriekstraat zn te 2222 Wiekevorst en 2260 Westerlo. Kennisneming, onderzoek tot het aantekenen van beroep, desgevallend voorleggen van beroepsakte en desgevallend besluit van gemeenteraad om het beroep van het college te ondersteunen.
Aanwezig
Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Flor Celen, Nancy Van Hoof, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Patrick Vercauteren, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Chris Beenens, Ronny Goossens, Vicky Cools, Wim Dams, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven
Stemmen voor 25
Winny Van Calster, Clyde Tai-Apin, Iris De Wever, Kristof Welters, Kelly Verboven, Filip Verrezen, Katrijn van Riet, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Patrick Vercauteren, Tinne Wuyts, Giel Van den Broeck, Maurice Van Hemelen, Wim Dams, Ronny Goossens, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Chris Beenens, Vicky Cools, Nancy Van Hoof, Flor Celen, Paul Helsen, Bert Wellens, Guy Van Hirtum
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Marc Gouwkens
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2022_GR_00147 - Beslissing deputatie naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag ingediend door Luminus NV voor de bouw en exploitatie van een windmolenpark ter hoogte van Fabriekstraat 17 te 2260 Westerlo, Industriepark 33 te Hulshout, Nijverheidsstraat 12 te 2235 Hulshout, Fabriekstraat zn te 2222 Wiekevorst en 2260 Westerlo. Kennisneming, onderzoek tot het aantekenen van beroep, desgevallend voorleggen van beroepsakte en desgevallend besluit van gemeenteraad om het beroep van het college te ondersteunen.

2022_GR_00147 - Beslissing deputatie naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag ingediend door Luminus NV voor de bouw en exploitatie van een windmolenpark ter hoogte van Fabriekstraat 17 te 2260 Westerlo, Industriepark 33 te Hulshout, Nijverheidsstraat 12 te 2235 Hulshout, Fabriekstraat zn te 2222 Wiekevorst en 2260 Westerlo. Kennisneming, onderzoek tot het aantekenen van beroep, desgevallend voorleggen van beroepsakte en desgevallend besluit van gemeenteraad om het beroep van het college te ondersteunen.

Motivering

Juridische grond
  • Het gewestplan Herentals-Mol, goedgekeurd bij K.B. van 28 juli 1978.
  • Omzendbrief van 8 juli 1997 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en gewestplannen, gewijzigd via omzendbrief van 25 januari 2002 en 25 oktober 2002.
  • Decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gecoördineerd op 15 juni 2018 (Waterwetboek).
  • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 14 oktober 2011 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstantie en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 betreffende de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
  • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsvergunningsdecreet).
  • Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsvergunningsbesluit).
  • Decreet van 8 december 2017 houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving.
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40 en 41 met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.
  • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen (Gemeentewegendecreet).

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het resultaat van het onderzoek tot het aantekenen van beroep en de ontwerp-beroepsakte en beslist om het beroep van het college te ondersteunen.

11.

2022_GR_00126 - Rapportage organisatiebeheersing 2021 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Patrick Vercauteren, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
Verontschuldigd
Vic Van Bael
Secretaris
Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur
11.

2022_GR_00126 - Rapportage organisatiebeheersing 2021 - Kennisneming

2022_GR_00126 - Rapportage organisatiebeheersing 2021 - Kennisneming

Motivering

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur

  • Artikel 217

Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:

1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;

2° wetgeving en procedures naleeft;

3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;

4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;

5° de activa beschermt en fraude voorkomt.

  • Artikel 218

Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn. Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten.

  •  Artikel 219

Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de rapportage over organisatiebeheersing voor 2021.

12.

2022_GR_00150 - Artikel 21. Frans De Cock. Onderzoek door OVAM naar PFAS-vervuilingen in Westerlo met een vastgestelde PFAS-vervuiling op de terreinen van de voormalige brandweerkazerne. Diverse vragen. Voorstel tot het organiseren van een fysieke infovergadering waarbij OVAM (en de gemeente) de resultaten toelichten en duiding geven bij de gezondheidsrisico’s en bij de noodzakelijke acties en maatregelen. Bespreking en beslissing.

Behandeld
12.

2022_GR_00150 - Artikel 21. Frans De Cock. Onderzoek door OVAM naar PFAS-vervuilingen in Westerlo met een vastgestelde PFAS-vervuiling op de terreinen van de voormalige brandweerkazerne. Diverse vragen. Voorstel tot het organiseren van een fysieke infovergadering waarbij OVAM (en de gemeente) de resultaten toelichten en duiding geven bij de gezondheidsrisico’s en bij de noodzakelijke acties en maatregelen. Bespreking en beslissing.

2022_GR_00150 - Artikel 21. Frans De Cock. Onderzoek door OVAM naar PFAS-vervuilingen in Westerlo met een vastgestelde PFAS-vervuiling op de terreinen van de voormalige brandweerkazerne. Diverse vragen. Voorstel tot het organiseren van een fysieke infovergadering waarbij OVAM (en de gemeente) de resultaten toelichten en duiding geven bij de gezondheidsrisico’s en bij de noodzakelijke acties en maatregelen. Bespreking en beslissing.
13.

2022_GR_00151 - Artikel 21. Frans De Cock. Het speelterrein “ ’t Stammenbos” in Heultje is verwaarloosd, onveilig, slecht onderhouden en niet aangepast aan de noden en wensen van de omwonende kinderen en ouders. Onze voorstellen, gedragen door de buurt : • Een regelmatig en grondig onderhoud is dringend nodig. • De onveilige constructies moeten worden aangepast, waarmee zeer recent werd gestart door de technische dienst. • De plaatsing van speeltoestellen, aangepast aan kleine kinderen (2 tot 6 à 7 jaar) zoals een schommel, kleine glijbaan, zwier,… • Het comfort van de ouders en gebruikers kan verbeterd worden met zachtere zitbanken en een picknicktafel. Relatie met het Buitenspeelonderzoek en het Buitenspeelplan. Bespreking en beslissing.

Behandeld
13.

2022_GR_00151 - Artikel 21. Frans De Cock. Het speelterrein “ ’t Stammenbos” in Heultje is verwaarloosd, onveilig, slecht onderhouden en niet aangepast aan de noden en wensen van de omwonende kinderen en ouders. Onze voorstellen, gedragen door de buurt : • Een regelmatig en grondig onderhoud is dringend nodig. • De onveilige constructies moeten worden aangepast, waarmee zeer recent werd gestart door de technische dienst. • De plaatsing van speeltoestellen, aangepast aan kleine kinderen (2 tot 6 à 7 jaar) zoals een schommel, kleine glijbaan, zwier,… • Het comfort van de ouders en gebruikers kan verbeterd worden met zachtere zitbanken en een picknicktafel. Relatie met het Buitenspeelonderzoek en het Buitenspeelplan. Bespreking en beslissing.

2022_GR_00151 - Artikel 21. Frans De Cock. Het speelterrein “ ’t Stammenbos” in Heultje is verwaarloosd, onveilig, slecht onderhouden en niet aangepast aan de noden en wensen van de omwonende kinderen en ouders. Onze voorstellen, gedragen door de buurt : • Een regelmatig en grondig onderhoud is dringend nodig. • De onveilige constructies moeten worden aangepast, waarmee zeer recent werd gestart door de technische dienst. • De plaatsing van speeltoestellen, aangepast aan kleine kinderen (2 tot 6 à 7 jaar) zoals een schommel, kleine glijbaan, zwier,… • Het comfort van de ouders en gebruikers kan verbeterd worden met zachtere zitbanken en een picknicktafel. Relatie met het Buitenspeelonderzoek en het Buitenspeelplan. Bespreking en beslissing.
14.

2022_GR_00152 - Artikel 21. Marc Gouwkens. Ontbreken van de beloofde jaarlijkse terugkoppeling naar de gemeenteraad over het gemeentelijk energie- en klimaatactieplan. Stand van zaken 1 jaar na goedkeuring. Beknopte samenvatting Exact een jaar geleden keurde de gemeenteraad het gemeentelijk energie- en klimaatactieplan goed. Bij die gelegenheid was ook een jaarlijkse terugkoppeling naar de gemeenteraad beloofd over de evolutie van de acties in het kader van dit klimaatplan. Het onderwerp is helaas niet door het college geagendeerd op deze gemeenteraad, dus doe ik het maar via dit toegevoegd punt. Graag een stand.

Behandeld
14.

2022_GR_00152 - Artikel 21. Marc Gouwkens. Ontbreken van de beloofde jaarlijkse terugkoppeling naar de gemeenteraad over het gemeentelijk energie- en klimaatactieplan. Stand van zaken 1 jaar na goedkeuring. Beknopte samenvatting Exact een jaar geleden keurde de gemeenteraad het gemeentelijk energie- en klimaatactieplan goed. Bij die gelegenheid was ook een jaarlijkse terugkoppeling naar de gemeenteraad beloofd over de evolutie van de acties in het kader van dit klimaatplan. Het onderwerp is helaas niet door het college geagendeerd op deze gemeenteraad, dus doe ik het maar via dit toegevoegd punt. Graag een stand.

2022_GR_00152 - Artikel 21. Marc Gouwkens. Ontbreken van de beloofde jaarlijkse terugkoppeling naar de gemeenteraad over het gemeentelijk energie- en klimaatactieplan. Stand van zaken 1 jaar na goedkeuring. Beknopte samenvatting Exact een jaar geleden keurde de gemeenteraad het gemeentelijk energie- en klimaatactieplan goed. Bij die gelegenheid was ook een jaarlijkse terugkoppeling naar de gemeenteraad beloofd over de evolutie van de acties in het kader van dit klimaatplan. Het onderwerp is helaas niet door het college geagendeerd op deze gemeenteraad, dus doe ik het maar via dit toegevoegd punt. Graag een stand.
15.

2022_GR_00153 - Artikel 21. Frans De Cock. Eindverslag van het Oriënterend en Beschrijvend Bodemonderzoek dat door SWECO nv, in opdracht van OVAM, werd uitgevoerd op de oude stortplaats van Zoerle-Parwijs, gelegen langs de Zavelstraat. Volgens het eindrapport is er niet onmiddellijk een sanering nodig wanneer men alles onaangeroerd laat, ondanks het feit dat diverse normen en richtwaarden worden overschreden door de aanwezige vervuiling in de bodem en het grondwater. Wel worden strenge gebruiksadviezen geformuleerd. Infovergadering dd. 15.06.2022 met toelichting en informatie mbt de resultaten van het onderzoek en de geformuleerde gebruiksadviezen. Het onaangeroerd laten van deze vervuiling (van de bodem en het grondwater) is geen duurzame en veilige optie. Bespreking van het eindverslag en verdere acties door de gemeenteraad. Bespreking en beslissing

Behandeld
15.

2022_GR_00153 - Artikel 21. Frans De Cock. Eindverslag van het Oriënterend en Beschrijvend Bodemonderzoek dat door SWECO nv, in opdracht van OVAM, werd uitgevoerd op de oude stortplaats van Zoerle-Parwijs, gelegen langs de Zavelstraat. Volgens het eindrapport is er niet onmiddellijk een sanering nodig wanneer men alles onaangeroerd laat, ondanks het feit dat diverse normen en richtwaarden worden overschreden door de aanwezige vervuiling in de bodem en het grondwater. Wel worden strenge gebruiksadviezen geformuleerd. Infovergadering dd. 15.06.2022 met toelichting en informatie mbt de resultaten van het onderzoek en de geformuleerde gebruiksadviezen. Het onaangeroerd laten van deze vervuiling (van de bodem en het grondwater) is geen duurzame en veilige optie. Bespreking van het eindverslag en verdere acties door de gemeenteraad. Bespreking en beslissing

2022_GR_00153 - Artikel 21. Frans De Cock. Eindverslag van het Oriënterend en Beschrijvend Bodemonderzoek dat door SWECO nv, in opdracht van OVAM, werd uitgevoerd op de oude stortplaats van Zoerle-Parwijs, gelegen langs de Zavelstraat. Volgens het eindrapport is er niet onmiddellijk een sanering nodig wanneer men alles onaangeroerd laat, ondanks het feit dat diverse normen en richtwaarden worden overschreden door de aanwezige vervuiling in de bodem en het grondwater. Wel worden strenge gebruiksadviezen geformuleerd. Infovergadering dd. 15.06.2022 met toelichting en informatie mbt de resultaten van het onderzoek en de geformuleerde gebruiksadviezen. Het onaangeroerd laten van deze vervuiling (van de bodem en het grondwater) is geen duurzame en veilige optie. Bespreking van het eindverslag en verdere acties door de gemeenteraad. Bespreking en beslissing
16.

2022_GR_00155 - Artikel 21. Frans De Cock. Aanduiding en inrichting van een locatie voor een natuurbegraafplaats in Westerlo. Vragen mbt de stand van zaken in dit dossier. Wat is het resultaat van het gevoerde plaatsbezoek en het overleg met Kempisch Landschap en ANB ? Is de procedure voor de officiële aanvraag en aanduiding van een natuurbegraafplek reeds opgestart ? (natuurbeheerplan / globale machtiging) Welke timing wordt door het bestuur gehanteerd voor de realisatie van deze natuurbegraafplek? De gemeenteraad dringt er bij het schepencollege op aan om prioritair werk te maken van de aanduiding en inrichting van een natuurbegraafplaats in Westerlo tegen 2023. Bespreking en beslissing.

Behandeld
16.

2022_GR_00155 - Artikel 21. Frans De Cock. Aanduiding en inrichting van een locatie voor een natuurbegraafplaats in Westerlo. Vragen mbt de stand van zaken in dit dossier. Wat is het resultaat van het gevoerde plaatsbezoek en het overleg met Kempisch Landschap en ANB ? Is de procedure voor de officiële aanvraag en aanduiding van een natuurbegraafplek reeds opgestart ? (natuurbeheerplan / globale machtiging) Welke timing wordt door het bestuur gehanteerd voor de realisatie van deze natuurbegraafplek? De gemeenteraad dringt er bij het schepencollege op aan om prioritair werk te maken van de aanduiding en inrichting van een natuurbegraafplaats in Westerlo tegen 2023. Bespreking en beslissing.

2022_GR_00155 - Artikel 21. Frans De Cock. Aanduiding en inrichting van een locatie voor een natuurbegraafplaats in Westerlo. Vragen mbt de stand van zaken in dit dossier. Wat is het resultaat van het gevoerde plaatsbezoek en het overleg met Kempisch Landschap en ANB ? Is de procedure voor de officiële aanvraag en aanduiding van een natuurbegraafplek reeds opgestart ? (natuurbeheerplan / globale machtiging) Welke timing wordt door het bestuur gehanteerd voor de realisatie van deze natuurbegraafplek? De gemeenteraad dringt er bij het schepencollege op aan om prioritair werk te maken van de aanduiding en inrichting van een natuurbegraafplaats in Westerlo tegen 2023. Bespreking en beslissing.
17.

2022_GR_00154 - Artikel 21. Frans De Cock. De situatie in vele Waalse gezinnen (en gemeenten) die door de overstromingen van juli 2021 werden getroffen, is nog steeds schrijnend en extra hulp blijft dan ook nog steeds nodig. De gemeente Westerlo blijft dan ook solidair met de vele slachtoffers van de overstromingen in Wallonië en steunt hen via een nominatieve gift/subsidie van 1.000 euro aan het Rode Kruis Vlaanderen / Croix Rouge de Belgique op de gekende rekening BE70 0000 0000 2525. Bespreking en beslissing.

Behandeld
17.

2022_GR_00154 - Artikel 21. Frans De Cock. De situatie in vele Waalse gezinnen (en gemeenten) die door de overstromingen van juli 2021 werden getroffen, is nog steeds schrijnend en extra hulp blijft dan ook nog steeds nodig. De gemeente Westerlo blijft dan ook solidair met de vele slachtoffers van de overstromingen in Wallonië en steunt hen via een nominatieve gift/subsidie van 1.000 euro aan het Rode Kruis Vlaanderen / Croix Rouge de Belgique op de gekende rekening BE70 0000 0000 2525. Bespreking en beslissing.

2022_GR_00154 - Artikel 21. Frans De Cock. De situatie in vele Waalse gezinnen (en gemeenten) die door de overstromingen van juli 2021 werden getroffen, is nog steeds schrijnend en extra hulp blijft dan ook nog steeds nodig. De gemeente Westerlo blijft dan ook solidair met de vele slachtoffers van de overstromingen in Wallonië en steunt hen via een nominatieve gift/subsidie van 1.000 euro aan het Rode Kruis Vlaanderen / Croix Rouge de Belgique op de gekende rekening BE70 0000 0000 2525. Bespreking en beslissing.

De zitting van de gemeenteraad vindt plaats in De Zoerla, Gevaertlaan 1 te 2260 Westerlo wegens de covid-19 crisis conform burgemeestersbesluit van 5 mei 2022. Publiek en pers zijn toegelaten mits inachtname van de coronamaatregelen die gelden in de Zoerla.

De zitting van de gemeenteraad vindt plaats in De Zoerla, Gevaertlaan 1 te 2260 Westerlo wegens de covid-19 crisis conform burgemeestersbesluit van 5 mei 2022. Publiek en pers zijn toegelaten mits inachtname van de coronamaatregelen die gelden in de Zoerla.

De zitting van de gemeenteraad vindt plaats in De Zoerla, Gevaertlaan 1 te 2260 Westerlo wegens de covid-19 crisis conform burgemeestersbesluit van 5 mei 2022. Publiek en pers zijn toegelaten mits inachtname van de coronamaatregelen die gelden in de Zoerla.

Motivering