Voorzitter Maurice Van Hemelen opent de vergadering en verzoekt de raad bij aanvang van de zitting een minuut stilte te respecteren omwille van het overlijden van ere-gemeentesecretaris Leon Gielis.
Raadslid Katrijn van Riet meldt dat ze zich terugtrekt als fractievoorzitter van N-VA omwille van haar professionele loopbaan. Raadslid Bert Wellens zal haar taak als fractieleider overnemen.
Het verslag wordt zonder opmerkingen goedgekeurd.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 21 maart 2022 worden goedgekeurd.
Artikel 134, §1, N.Gem.W. “In geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.”.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit van 4 april 2022 'Politieverordening - gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2022 gaan in de Zoerla door wegens de covid-19 crisis. Publiek en pers zijn toegelaten mits inachtname van de coronamaatregelen die gelden in de Zoerla - Goedkeuring'
Voorzitter Maurice Van Hemelen geeft toelichting bij het agendapunt.
-art. 119 bis nieuwe Gemeentewet
-de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties(nieuwe GAS-Wet)
-het KB van 21/12/2013 (Koninklijk besluit tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties )
-het decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de nieuwe aangepaste samenwerkingsovereenkomst Interlokale Vereniging
“ Bureau Gemeentelijke Administratieve Sancties “. (zie bijlage 1)De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het huishoudelijk reglement. (zie bijlage 2)
Deze aanpassingen en wijzigingen van de overeenkomst treden in werking met terugwerkende kracht vanaf 01/01/2022.
De algemeen directeur en voorzitter van de gemeenteraad worden gemachtigd de statuten te ondertekenen.
Afschrift van dit besluit te laten overmaken aan het Bureau Gemeentelijke administratieve sancties en aan alle deelnemende gemeenten: Geel, Laakdal, Meerhout, Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Olen, Vorselaar, Balen, Dessel, Mol, Herselt, Hulshout en Westerlo.
Artikel 3 van de statuten van de interlokale vereniging ‘Bureau GAS’ dat luidt als volgt: “Het beheerscomité stelt jaarlijks en uiterlijk op 31 maart de rekeningen van het voorgaande werkingsjaar vast en legt ze binnen een termijn van 50 dagen na de vaststelling ervan ter goedkeuring voor aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. Na het verstrijken van een termijn van 50 dagen vanaf de verzending ervan aan de voornoemde raden worden zij, zonder tegenbericht, geacht te zijn goedgekeurd.”;
De gemeenteraad keurt de afrekening GAS voor het werkingsjaar 2021 goed.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de benoeming van de heer Carl Verelst als bestuurder van IOK Afvalbeheer.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de benoeming van EY bedrijfsrevisoren met als vast vertegenwoordiger de heer Christoph Oris tot commissaris voor een periode van 3 jaar. De vergoeding voor deelopdracht 1 bedraagt 43.560 euro (incl. btw).
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de jaarrekening over het boekjaar 2021, afgesloten per 31 december 2021, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de kwijting, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2021.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de toekenning van een dubbel presentiegeld aan de voorzitter van de raad van bestuur.
De volmachtdrager wordt gemandateerd om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de benoeming van de heer Carl Verelst als bestuurder van IOK.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de benoeming van EY bedrijfsrevisoren met als vaste vertegenwoordiger de heer Christoph Oris tot commissaris voor een periode van 3 jaar. De vergoeding voor deelopdracht 2 bedraagt 43.560 euro (incl. btw).
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de jaarrekening over het boekjaar 2021, afgesloten per 31 december 2021, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de kwijting, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2021.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de toekenning van een dubbel presentiegeld aan de voorzitter van de raad van bestuur.
De volmachtdrager wordt gemandateerd om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering.
De gemeenteraad kennis neemt van het verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering.
De gemeenteraad kennis neemt van de balans, resultatenrekening en winstverdeling.
De gemeenteraad hecht, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA d.d. 29 juni 2022
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 29 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de agenda van de Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka d.d. 29 juni 2022:
De gemeenteraad besluit dat de vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 29 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeenteraad besluit dat het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Voorzitter Maurice Van Hemelen geeft toelichting bij het agendapunt.
Raadslid Bert Wellens vraagt wat de kostprijs is van het huidige contract.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dit te willen opzoeken.
IOK vraagt nu om verbindend toe te treden tot de groepsaankoop van de IAD voor het afsluiten van een nieuwe raamovereenkomst 'hospitalisatieverzekering'.
De personeelsdienst en de dienst aankopen en contracten is vragende partij om verbindend toe te treden tot de groepsaankoop voor het afsluiten van een nieuwe hospitalisatieverzekering omwille van volgende argumenten;
- Het huidige contract met de firma Axa Belgium nv, Troonplein 1 te 1000 Brussel is ingegaan op 1 januari 2020 en eindigt op 31 december 2022 . Een verlenging van het huidige contract is niet mogelijk
- via deelname aan de groepsaankoop kan men extra voordelige polissen bekomen dankzij schaalvergroting
- besparing van administratieve kosten doordat men zelf geen procedure moet organiseren in kader van het afsluiten van een nieuwe hospitalisatieverzekering
- via het extern aangestelde verzekeringskantoor beschikt men over de noodzakelijke expertise en kan men een diepgaande verzekeringstechnische en juridische analyse garanderen.
Op basis van het Decreet Lokaal Bestuur is de gemeenteraad voor deze opdracht bevoegd om te beslissen tot toetreding tot de aankoopcentrale en is het college bevoegd om de opdracht te sluiten.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 2, 6°a en 7°b. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale als bedoeld in artikel 2,6°a en 7°b van bovenvermelde is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren, conform artikel 47§2.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
De gemeente treedt verbindend toe tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankoop “Raamovereenkomst Hospitalisatieverzekering” en keurt daarbij het bestek goed.
Het college wordt gevraagd om over te gaan tot sluiting van de opdracht na de gunning door IOK, onder de opschortende voorwaarde dat IOK geen schorsingsvorderingen ontvangt tijdens de wachttermijn.
IOK zal van deze beslissing in kennis gesteld worden.
Het samenwerkingsverband met Westerlo, Herselt en Hulshout is geselecteerd als project voor het verkrijgen van een subsidie voor de uitbouw van een lokaal e-inclusiebeleid toegekend door het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse overheid.
Er wordt getracht om via een samenwerkingsverband schaalvoordelen en efficiëntiewinsten te creëren. Door de ontstane specialisatie worden de juridische risico's ingeperkt. Tevens kan deze dienstverlening leiden tot professionalisering van het lokaal aankoopbeleid en kennisdeling.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed met de deelnemende besturen Herselt en Hulshout in kader van de groepsaankoop ‘Aanstellen van een expert e-inclusie voor het uitwerken van een e-inclusiebeleid voor de lokale besturen Herstelt, Hulshout en Westerlo’ met ref 2022-025.
De samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Westerlo en de deelnemende besturen maakt integraal deel uit van dit besluit.
De samenwerkingsovereenkomst treedt in werking op datum van de ondertekening en dit voor de duur van het project ‘Opbouw van een e-inclusieplan’.
ln toepassing van artikel 2, 6°a van de wet van I 7 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten, zal gemeente Westerlo optreden als aankoopcentrale en gemandateerd worden om de procedure te voeren in naam van volgende besturen :
De ondersteuning stopt na de gunning van de opdracht. Daarna zijn alle deelnemende besturen zelf verantwoordelijk voor het sluiten, opvolgen en betalen van de geleverde prestaties.
De door Gemeente Westerlo gepresteerde uren worden niet doorgerekend aan de deelnemende entiteiten. In geval van een juridisch geschil betreffende deze overheidsopdracht, is elke deelnemende entiteit mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht. In geval van een geding duidt gemeente Westerlo een raadsman aan.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om in kader van de groepsaankoop over te gaan tot goedkeuring van de lastvoorwaarde en wijze gunning overeenkomstig het besluit van dagelijks bestuur van 25 februari 2019. Het college van burgemeester en schepenen is eveneens belast met de gunning en sluiting van de opdracht.
De deelnemende besturen worden in kennis gesteld van dit besluit en gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren met het oog op een verbindende deelname aan voorgenoemde opdracht.
Schepen Filip Verrezen geeft toelichting bij het agendapunt.
Elke vorm van begraving dient op elke begraafplaats aangeboden te worden. Indien we op korte termijn geen ruimte maken voor nieuwe urnebegravingen, zullen er op de begraafplaats van Voortkapel geen urnebegraving meer aangeboden kunnen worden. Hetzelfde principe geldt voor de gewone begravingen (kist), maar dan op een langere termijn.
Na de infovergadering van 29 maart 2022 is gebleken dat er consensus is tussen de inwoners om de procedure van ontruiming van niet-geconcedeerde graven uit te voeren.
De gedenksteen met de namen en de geboorte/sterfdata dient voorzien te worden zodat de overleden personen nog herdacht kunnen worden door hun nabestaanden.
Het draaiboek is voorgeschreven en vat het verloop van de werken samen. Alle details zijn op dit moment nog niet gekend. Het draaiboek zal tijdens het hele proces geüpdatet worden.
Besluit van de Vlaamse regering tot organisatie, inrichting en beheer van de begraafplaatsen en crematoria van 14 mei 2004.
Omzendbrief BA-2006-03 van 10 maart 2006 betreffende de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten.
De wijziging van het decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging van 28 oktober 2016.
De politiecodex goedgekeurd door de gemeenteraad op 31 januari 2001 en gewijzigd op 23 april 2012 en 16 juni 2013.
De gemeenteraad neemt kennis van de ontruiming van een deel van de begraafplaats van Voortkapel.
De gemeenteraad neemt kennis van het draaiboek van de ontruiming van een deel van de begraafplaats van Voortkapel dat opgesteld werd op 4 april 2022 en voortdurend geüpdatet zal worden.
De gemeenteraad beslist om de stoffelijke resten te begraven in een gemeenschappelijk graf waar een gedenkplaat met vermelding van de namen en de geboorte-en sterfdata van de ontruimde graven bij geplaatst zal worden.
Raadslid Bert Wellens zegt dat zijn fractie dit voorstel zeker zal steunen, maar hij zegt een amendement te willen indienen, met name de aanvulling dat de gemeente ook overgaat tot het inrichten van een fysieke plaats als herdenkingsplek. Hij denkt hierbij bij voorbeeld aan een boom in het Riet.
Burgemeester Guy Van Hirtum zegt geen probleem te zien in het voorstel, maar vraagt zich af of het een idee zou zijn dat elk jaar een extra boom wordt gezet bij de geboorteboomplanting, ter nagedachtenis van de sterrenkinderen.
Schepen Filip Verrezen zegt dat de gemeente hier een engagement aangaat met de vzw, en het misschien toch best is om eerst met de vzw hierover een terugkoppeling te doen.
Burgemeester Guy Van Hirtum zegt dat het een goed en lovenswaardig voorstel is, maar beaamt dat het eerst wordt voorgelegd aan de gezinsraad en afgetoetst met de vzw, en amendeert dan ook het amendement op deze wijze.
Amendement: Alvorens over te gaan tot het inrichten van een fysieke plaats als herdenkingsplaats voor sterrenkinderen, wordt dit voorstel voorgelegd aan de gezinsraad en afgetoetst aan Zorgnetwerk Sterrenkinderen vzw.
Goedgekeurd door de gemeenteraad:
De gemeenteraad beslist om de intentieverklaring tot samenwerking met Zorgnetwerk Sterrenkinderen mee te ondertekenen en zich zo te profileren als sterrengemeente.
De Vlaamse regering werkte een specifieke compensatieregeling uit voor de kinderopvang. Vanaf november 2020 werd beslist om de compensatiesubsidie Corona via een schakelsysteem in te voeren. Dit systeem maakt het mogelijk om afhankelijk van de ernst van de epidemie maandelijks te schakelen tussen een algemene compensatie, een selectieve compensatie Optie 1 of een selectieve compensatie Optie 2.
Voor de periode december 2021 is selectieve compensatie Optie 2 van toepassing. Hierbij worden ouders gecompenseerd voor afwezigheden die het gevolg zijn van een verplichte sluiting of doelgroepbeperking, van de sluiting van scholen waarvan je normaal de leerlingen opvangt én voor afwezigheden van kinderen die omwille van quarantaine/isolatie in het gezin of omwille van verplicht thuiswerk van de ouders niet naar de opvang komen. Een voorwaarde is dat ouders niet betalen als hun kind niet naar de opvang gaat door sluiting (van de opvang of de school) of doelgroepbeperking, of voor afwezigheden omwille van quarantaine of isolatie van het kind of een gezinslid ten gevolge van covid-19 of omwille van verplicht thuiswerk van de ouders. Dit geldt voor alle ouders.
Voor alle vestigingen van de kinderclub werd een aanvraag ingediend voor de maand december 2021 voor een selectieve compensatiesubsidie Optie 2. Tijdens deze maand werden er voor 898 euro extra kosten aangerekend aan de ouders o.w.v geen reservatie of noshow. Om recht te hebben op de aangevraagde compensatie dient de gemeenteraad deze extra kosten kwijt te schelden.
Er werd aan het college van burgemeester en schepenen gevraagd om reeds een principieel besluit te nemen voor deze kwijtschelding.
Decreet Lokaal Bestuur - Artikel 41:
Behalve bij de uitdrukkelijke toewijzing van een bevoegdheid als vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, aan de gemeenteraad kan de gemeenteraad bij reglement bepaalde bevoegdheden toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:
14° het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen.
De gemeenteraad moet dit besluit bijgevolg nog bekrachtigen.
De gemeenteraad bekrachtigt de principiële beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 maart 2022, waarbij goedkeuring wordt verleend om de extra kosten die aangerekend werden aan de ouders tijdens de maand december 2021 kwijt te schelden en terug te betalen. Het gaat in totaal over 898 euro.
De gemeenteraad dient akte te nemen van deze budgetwijziging.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald volgende artikelen;
Omzendbrief BB 2013/1
ok
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Michiel Oevel.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie, het centraal kerkbestuur en de betrokken kerkfabriek.
Door de wijzigingen in de omzendbrief PERS/2007/09 dient er een nieuwe leidraad functioneren, coaching en evaluatie personeelsleden opgesteld te worden.
De gemeenteraad keurt de nieuwe leidraad functionering, coaching en evaluatie personeelsleden - Academie Beeldende Kunst Westerlo goed.
Door de recht en het plicht op aanvangsbegeleiding in het deeltijdskunstonderwijs wordt er een leidraad opgesteld voor elke beginnende leerkracht.
De gemeenteraad keurt de leidraad aanvangsbegeleiding personeelsleden - Academie Beeldende Kunst Westerlo goed.
Voorzitter Maurice Van Hemelen leidt het agendapunt in.
Raadslid Frans De Cock zegt dat hij, omwille van de vele klachten van weggebruikers, zowel in Westerlo als in Heultje onderstaande amendementen wenst in te dienen.
1. Kruispunt Hollandsedreef met Boerenkrijglaan: de recente aanmaak van een verhoogde (glooiende) middengeleider in witte klinkers, zonder afdoende signalisatie, heeft voor veel schade gezorgd aan diverse voertuigen tijdens het eerste weekend (23 en 24 april) dat deze middengeleider in gebruik was. Verzoek tot een onmiddellijke structurele aanpassing van deze middengeleider en een aangepaste signalisatie hiervoor, zodat de verkeersveiligheid op dit gevaarlijk kruispunt verhoogd wordt.
2. Onmiddellijke in voege stelling van de "zone 30" in het centrum van Heultje op de Gevaertlaan (vanaf de kruising met Beusterven) tot in de Gravin de Merodestraat (tot aan het oude Kloostergebouw). Deze zeer drukke schoolomgeving met opnieuw zeer veel zwaar vrachtverkeer heeft nood aan een correcte "zone 30" (momenteel is dit zone 50).
Schepen Kristof Welters geeft toelichting bij het agendapunt en voegt er aan toe dat wat de amendementen betreft, de middengeleider niet goed en te hoog is aangebracht. Hij zegt dat deze geleider morgen wordt aangepakt. Wat de zone 30 betreft is deze al goedgekeurd en werden de SIB-borden aangekocht ter aanduiding van de variabele zone 30.
Raadslid Frans De Cock zegt het eerste amendement te laten vallen, maar wenst wel het tweede ter stemming voor te leggen.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat dit al beslist is en intussen wordt uitgerold. De aankoop van de borden voor de variabele zones 30 staan geagendeerd op de gemeenteraad van mei.
Raadslid Iris De Wever zegt dat het toch nog twee maanden school is en dat het bijgevolg toch wel aangewezen is om dit meteen te doen.
Schepen Kristof Welters verzekert dat de gemeente haar best doet om dit zo spoedig mogelijk en bij voorkeur ineens definitief in orde te brengen.
Er wordt niet gestemd over de amendementen.
Door het nemen van deze verkeersmaatregelen zal de verkeersveiligheid en -leefbaarheid voor alle weggebruikers en in het bijzonder voor de zwakke weggebruikers, op bovenvermelde plaatsen verhogen. Juridische grond De koninklijke besluiten van 16 maart 1968 en 1 december 1975 over de politie van het wegverkeer zijn van toepassing samen met het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en het ministerieel rondschrijven van 7 mei 1999 over de plaatsing van de verkeerstekens. Wat betreft aanvullende reglementen, moet er sinds 1 mei 2019 voldaan worden aan de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad besluit om aan onderstaande artikelen van het gecoördineerd politiereglement van 2 april 1990 het volgende toe te voegen of te wijzigen:
Hier wordt eveneens uitzondering gemaakt voor landbouwvoertuigen. Borden C3 met onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen’
ok
De gemeenteraad neemt kennis van en geeft goedkeuring aan:
De gemeenteraad neemt kennis van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
De gemeenteraad beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en richt hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering tot OFP PROCOLUS.
De gemeenteraad stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
De gemeenteraad beslist tot een pensioentoezegging van 3% van het pensioengevend loon voor al haar contractuele medewerkers.
De gemeenteraad beslist om mevrouw Tinne Wuyts, schepen, af te vaardigen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. De heer Filip Verrezen, schepen, wordt aangeduid als plaatsvervanger van voorgaande indien zij niet aanwezig kan zijn.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
- overlijden van de samenwonende of huwelijkspartner, van een kind van het personeelslid, de samenwonende of huwelijkspartner, of van een pleegkind in het kader van langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden of in het verleden: 10 werkdagen
In overleg met de leidinggevende kan van de opnameperiodes worden afgeweken.
- overlijden van de vader, moeder, stiefvader, stiefmoeder, schoonzoon of schoondochter van het personeelslid, de samenwonende of huwelijkspartner: 4 werkdagen
- overlijden van de pleegvader of pleegmoeder* van het personeelslid in het kader van langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden: 4 werkdagen
- overlijden van een pleegkind in het kader van kortdurende pleegzorg op het moment van het overlijden: 1 werkdag
Onder langdurige pleegzorg wordt verstaan: de pleegzorg, waarbij het kind is ingeschreven als deel uitmakend van het gezin van het personeelslid in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister van de gemeente waar het personeelslid zijn verblijfplaats heeft;
Onder kortdurende pleegzorg wordt verstaan: alle vormen van pleegzorg die niet voldoen aan de voorwaarden van langdurige pleegzorg,
2. Artikel 457: palliatief verlof
Het personeelslid heeft het recht in het kader van palliatieve zorg om:
- zijn prestaties volledig te schorsen gedurende 1 maand. Na de eerste aanvraag van een maand zijn twee verlengingen van een maand mogelijk.
- zijn prestaties te verminderen met de helft of met één vijfde gedurende 1 maand. Na de eerste aanvraag van een maand, zijn twee verlengingen van een maand mogelijk.
- Volledig palliatief verlof is mogelijk voor voltijdsen en deeltijdsen. Gedeeltelijk palliatief verlof is enkel mogelijk voor voltijdsen en deeltijdsen die minstens 3/4 werken.
3. Artikel 458 bis: mantelzorgverlof
Het personeelslid kan per zorgbehoevend persoon 3 maanden voltijds verlof voor mantelzorg nemen, op te nemen in periodes van één maand of een veelvoud hiervan; of 6 maanden voor een voltijds werkend personeelslid die de arbeidsovereenkomst tot de helft of met 1/5de verminderde. Het personeelslid moet dan het verlof opnemen in periodes van 2 maanden of een veelvoud hiervan.
Het mantelzorgverlof kan 7 kalenderdagen op voorhand aangevraagd worden met bewijs van mantelzorger.
4.Toevoeging bijlage 22 aan de RPR: voorafname IFIC in dez buitenschoolse kinderopvang
Voor de begeleiders van de buitenschoolse kinderopvang is het nieuwe IFIC-loonhuis met eigen sectorale barema’s nog niet operationeel. Pas vanaf 2023 zal IFIC in de buitenschoolse kinderopvang volledig worden ingevoerd. In 2022 wordt met een voorafname gestart op de invoering van IFIC in 2023. Concreet betekent dit dat aan de begeleiders van de buitenschoolse kinderopvang vanaf 2022 een nieuw barema zal worden toegekend dat retroactief zal worden toegekend tot 1 juli 2021. Dit nieuwe barema dat komt overeen met IFIC-barema categorie 11 voor de eerste 18 jaar anciënniteit en de C2-schaal vanaf 19 jaar anciënniteit.
Aangezien het om een voorafname gaat, wordt deze nieuwe loonschaal toegevoegd als bijlage in de gemeentelijke rechtspositieregeling.
De gemeenteraad keurt de wijzigingen van artikel 439, artikel 457 en artikel 458bis van het rechtspositieregeling goed.
Het overzicht van alle wijzigingen is een bijlage van dit gemeenteraadsbesluit.
De gemeenteraad keurt de toevoeging van bijlage 22 aan de RPR goed: voorafname IFIC loonschaal voor de begeleiders van de buitenschoolse kinderopvang.
Raadslid Katrijn van Riet vraagt welke diensten hier kunnen worden afgenomen.
Algemeen directeur Jo Vankrunkelsven verduidelijkt dat dit zich vooral situeert op het vlak van organisatieontwikkeling en HR.
Een aantal interne diensten, zoals de staf, HR, de dienst aankopen en contracten,.. zijn vragende partij om toe te treden tot de aankoopcentrale Poolstok omwille van volgende argumenten:
De gemeenteraad keurt de toetreding tot de aankoopcentrale Poolstok cv, Technologielaan 11, 3001 Leuven, goed.
De kostprijs van de toetreding tot Poolstok bedraagt 1338,6 euro. Het krediet wordt voorzien op het investeringsbudget 2022 onder Actie000115 ‘INV dienstverlening op maat’ via aanpassing van de raming zoals omschreven in het financieel gedeelte.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt en voegt er aan toe dat ondertussen geweten is dat onderzoek gebeurde op de voormalige brandweerkazerne.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat de meeste vragen tijdens de toelichting door raadslid De Cock zelf werden beantwoord. Wat de impact op de bedrijven en de bewoners betreft, dat zal blijken uit het onderzoek. De brieven aan de omwonenden zullen eerstdaags vertrekken en van zodra de resultaten van de onderzoeken gekend zijn, zullen deze ook algemener gemeld worden aan de bevolking.
Er wordt niet gestemd.
Raadslid Bert Wellens geeft toelichting bij het agendapunt. Hij zegt dat in 2005 het centrum van Zoerle-Parwijs werd heraangelegd. Het kruispunt Bergveld-Zoerledorp is een erg moeilijk verkeerspunt en de voorrang van rechts aan de Fanfarestraat is niet aangewezen. Verder vraagt raadslid Wellens of ook de bushalte wordt aangepakt en of er een overdekte fietsenstalling aan de Zoerla wordt voorzien.
Raadslid Frans De Cock zegt de vraag te steunen en vermeldt dat hij in 2005 al gesteld heeft dat de weg te smal werd ontworpen. De gehele verkeerssituatie en wegindeling in het centrum van Zoerle-Parijs dient volgens hem bekeken te worden.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat wat de fietsenstalling betreft, hij graag had gehad dat ze er al stond, maar dat dit samen hangt met de inrichting van het Hoppin-punt aan de Zoerla. Wat de doortocht door Zoerle-Parwijs betreft, verzekert hij dat daar wordt aan gewerkt. Wat de voorrang aan de Fanfarestraat betreft, dit zal worden meegenomen naar het verkeerscomité en daar worden voorgelegd.
Er wordt niet gestemd.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat de samenwerking met de zwerfvuilbrigades erg gericht is op handhaving, op beboeting, zonder voorafgaandelijke verwittiging. Het bestuur wenst vooral te werken door middel van sensibilisering. Ook het sluikstorten komt hier niet aan bod. Daarom wordt geopteerd om nog even af te wachten en de evaluatie bij andere gemeenten in te wachten.
Raadslid Frans De Cock zegt dat er toch wel erg veel zwerfvuil is en dat de gemeente toch erg gericht kan werken maar met enkele hotspots.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat deze brigades een 5 uren per week in Westerlo zouden patrouilleren, wat toch eerder beperkt is.
Er wordt niet gestemd.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt.
Raadslid Katrijn van Riet wenst haar agendapunt hier terug ter sprake te brengen om meer toestellen aan te kopen en deze ook occasioneel voor privépersonen, privé gelegenheden, ter beschikking te stellen.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat een aantal apothekers geen eigenaar zijn van het gebouw waar ze gevestigd zijn en dat niet in elk dorp een apotheek is. Een defibrillator is best daar voorzien waar veel wordt gesport, veel mensen samenkomen, zoals de loop- en wandelparcours of de sportcentra. Als de vraag komt van de apothekers, is het bestuur graag bereid dat te bespreken.
Raadslid Patrick Vercauteren zegt dat de gemeente zich vooral moet bedenken waar we de toestellen best hangen. Hierbij dient vooral gedacht aan de criteria waar aan moet voldaan zijn, met name waar veel mensen samenkomen en het statistisch het meest nuttig is.
Er wordt niet gestemd.
Raadslid Bert Wellens geeft toelichting bij het agendapunt en vraagt een reglement waardoor een meer gelijke verhouding ontstaat tussen een tijdelijke pop-up en de bestaande horeca. Uiteraard mag er een onderscheid gemaakt worden met pop-ups vanuit verenigingen. De idee is om een tweetal keren per jaar met de horeca dan samen te komen om regels rond pop-up af te spreken en te evalueren.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat het charter van horeca Vlaanderen besproken is met de lokale horeca. Tijdens dat overleg werden afspraken gemaakt. Als er een vraag tot pop-up komt, doet het college een terugkoppeling aan de horeca. Schepen Verrezen verzekert dat er bovendien regelmatig overleg hierrond is met de horeca.
Raadslid Frans De Cock zegt dat wanneer men als pop-up aan alle wettelijke voorwaarden voldoet, men de vraag kan stellen of er dan nog afspraken nodig zijn.
Raadslid Bert Wellens bevestigt dat de pop-ups inderdaad aan alle wettelijke voorwaarden dienen te voldoen.
Er wordt niet gestemd.
Voorzitter Maurice Van Hemelen vraagt de indiener om dit punt in te trekken.
Raadslid Bert Wellens stemt hiermee in.
Voorzitter Maurice Van Hemelen zegt dat hij de fractieleiders zal samenbrengen om de werking rond de toegevoegde agendapunten, conform het huishoudelijk reglement, te bespreken.
Raadslid Nancy Van Hoof geeft dan toelichting bij het agendapunt. Zij verduidelijkt dat het een voorstel kan zijn om het voor de foorkramers aantrekkelijker te maken om naar Westerlo te komen door het standgeld te verlagen. De gemeente kan de lokale initiatieven ondersteunen van de lokale bevolking, zoals bij voorbeeld een straat barbecue tijdens de kermis.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat als men met de foornijveraars praat, het standgeld niet meteen het punt is waar ze om vragen, want dit brengt geen extra mensen naar de kermis. Het standgeld in Westerlo is trouwens erg laag. Schepen Verrezen zegt voor te stellen om dit agendapunt voor te leggen aan de kindergemeenteraad, zodat zij zich daar over kunnen buigen.
Raadslid Frans De Cock zegt ook overtuigd te zijn dat het vooral de bedoeling moet zijn om kinderen daar te krijgen en dan volgt de rest wel.
Er wordt niet gestemd.
Voorzitter Maurice Van Hemelen vraagt de indiener om dit punt in te trekken.
Raadslid Frans De Cock stemt hiermee in.
Raadslid Frans De Cock vraagt waar het reglement blijft.
Burgemeester Guy Van Hirtum antwoordt dat de medewerker die dit vorige keer heeft voorbereid langdurig afwezig is en hoopt dit volgende raad te kunnen agenderen.
Er wordt niet gestemd.