Terug
Gepubliceerd op 04/05/2022

2022_GR_00079 - Arbeidsreglement-rechtspositieregeling gemeentepersoneel. Wijziging 19 - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 25/04/2022 - 20:00 De Zoerla
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Reglement Onderwijs.

Samenstelling

Aanwezig

Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Patrick Vercauteren, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Chris Beenens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Vic Van Bael; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Verontschuldigd

Ronny Goossens, raadslid

Secretaris

Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00079 - Arbeidsreglement-rechtspositieregeling gemeentepersoneel. Wijziging 19 - Goedkeuring

Aanwezig

Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Flor Celen, Nancy Van Hoof, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Patrick Vercauteren, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Chris Beenens, Vicky Cools, Wim Dams, Maurice Van Hemelen, Vic Van Bael, Jo Vankrunkelsven
Stemmen voor 26
Winny Van Calster, Clyde Tai-Apin, Iris De Wever, Kristof Welters, Kelly Verboven, Filip Verrezen, Katrijn van Riet, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Patrick Vercauteren, Tinne Wuyts, Giel Van den Broeck, Maurice Van Hemelen, Wim Dams, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Marc Gouwkens, Hans Van Lommel, Chris Beenens, Vicky Cools, Nancy Van Hoof, Flor Celen, Paul Helsen, Bert Wellens, Guy Van Hirtum, Vic Van Bael
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00079 - Arbeidsreglement-rechtspositieregeling gemeentepersoneel. Wijziging 19 - Goedkeuring 2022_GR_00079 - Arbeidsreglement-rechtspositieregeling gemeentepersoneel. Wijziging 19 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

    1. . Artikel 439 RPRP: omstandigheidsverlof
    • uitbreiding bevallingsverlof:
      Het personeelslid krijgt omstandigheidsverlof naar aanleiding van de volgende gebeurtenissen:
      bevalling van de echtgenote of samenwonende partner, of ter gelegenheid van de geboorte van een kind dat wettelijk afstamt van de werknemer:
      15 werkdagen – vóór 1 januari 2023, en 20 werkdagen vanaf 1 januari 2023, te nemen binnen de 4 maanden te rekenen vanaf de dag van de bevalling.
      Het omstandigheidsverlof is een recht, maar het personeelslid is niet verplicht deze verloven geheel of gedeeltelijk op te nemen.
      Het omstandigheidsverlof wordt gelijkgesteld met dienstactiviteit en is in alle gevallen bezoldigd, met uitzondering van een deel van het vaderschapsverlof in de gevallen die hierna omschreven worden.
      Voor het contractuele personeelslid wordt het verlof ter gelegenheid van de geboorte van een kind waarvan de afstamming aan zijn zijde vaststaat, vermeld in 2. als volgt toegekend. De eerste 3 dagen worden aan 100 % doorbetaald. Voor de overige dagen valt het personeelslid terug op de mutualiteit. Voor statutaire personeelsleden wordt vanaf de 11de dag een vergoeding voorzien van 82% van het brutosalaris.


    •  uitbreiding van het rouwverlof
      Het personeelslid krijgt omstandigheidsverlof naar aanleiding van de volgende gebeurtenissen:
    • - overlijden van de samenwonende of huwelijkspartner, van een kind van het personeelslid, de samenwonende of huwelijkspartner, of van een pleegkind in het kader van langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden of in het verleden: 10 werkdagen

      • de eerste drie dagen zijn op te nemen tijdens de periode die begint op de dag van het overlijden en eindigt op de dag van de begrafenis
      • de zeven resterende dagen zijn op te nemen tijdens het jaar dat volgt op het overlijden

      In overleg met de leidinggevende kan van de opnameperiodes worden afgeweken.
      - overlijden van de vader, moeder, stiefvader, stiefmoeder, schoonzoon of schoondochter van het personeelslid, de samenwonende of huwelijkspartner: 4 werkdagen
      - overlijden van de pleegvader of pleegmoeder* van het personeelslid in het kader van langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden: 4 werkdagen
      - overlijden van een pleegkind in het kader van kortdurende pleegzorg op het moment van het overlijden: 1 werkdag

      Onder langdurige pleegzorg wordt verstaan: de pleegzorg, waarbij het kind is ingeschreven als deel uitmakend van het gezin van het personeelslid in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister van de gemeente waar het personeelslid zijn verblijfplaats heeft;
      Onder kortdurende pleegzorg wordt   verstaan: alle vormen van pleegzorg die niet voldoen aan de voorwaarden van langdurige pleegzorg, 

    • uitbreiding van het Coronaverlof
      Het personeelslid krijgt omstandigheidsverlof naar aanleiding van de volgende gebeurtenissen:
      om een minderjarig kind dat bij het personeelslid samenwoont te begeleiden naar een vaccinatieplaats om het kind te laten vaccineren tegen het coronavirus. Dit recht kan slechts door één van de samenwonende begeleiders worden uitgeoefend voor eenzelfde periode.  Dit recht op omstandigheidsverlof wordt uitgebreid naar personeelsleden die zijn of haar volwassen kind met een beperking of een persoon over wie hij of zij de wettelijke voogdij heeft te begeleiden.


    2. Artikel 457: palliatief verlof

    Het personeelslid heeft het recht in het kader van palliatieve zorg om:
    - zijn prestaties volledig te schorsen gedurende 1 maand. Na de eerste aanvraag van een maand zijn twee verlengingen van een maand mogelijk.
    - zijn prestaties te verminderen met de helft of met één vijfde gedurende 1 maand. Na de eerste aanvraag van een maand, zijn twee verlengingen van een maand mogelijk.
    - Volledig palliatief verlof is mogelijk voor voltijdsen en deeltijdsen. Gedeeltelijk palliatief verlof is enkel mogelijk voor voltijdsen en deeltijdsen die minstens 3/4 werken.


    3. Artikel 458 bis: mantelzorgverlof

    Het personeelslid kan per zorgbehoevend persoon 3 maanden voltijds verlof voor mantelzorg nemen, op te nemen in periodes van één maand of een veelvoud hiervan; of 6 maanden voor een voltijds werkend personeelslid die de arbeidsovereenkomst tot de helft of met 1/5de verminderde. Het personeelslid moet dan het verlof opnemen in periodes van 2 maanden of een veelvoud hiervan.
    Het mantelzorgverlof kan 7 kalenderdagen op voorhand aangevraagd worden met bewijs van mantelzorger.


    4.Toevoeging bijlage 22 aan de RPR: voorafname IFIC in dez buitenschoolse kinderopvang

    Voor de begeleiders van de buitenschoolse kinderopvang is het nieuwe IFIC-loonhuis met eigen sectorale barema’s nog niet operationeel. Pas vanaf 2023 zal IFIC in de buitenschoolse kinderopvang volledig worden ingevoerd. In 2022 wordt met een voorafname gestart op de invoering van IFIC in 2023. Concreet betekent dit dat aan de begeleiders van de buitenschoolse kinderopvang  vanaf 2022 een nieuw barema zal worden toegekend dat retroactief zal worden toegekend tot 1 juli 2021. Dit nieuwe barema dat komt overeen met IFIC-barema categorie 11 voor de eerste 18 jaar anciënniteit en de C2-schaal vanaf 19 jaar anciënniteit.

    Aangezien het om een voorafname gaat, wordt deze nieuwe loonschaal toegevoegd als bijlage in de gemeentelijke rechtspositieregeling.

Juridische grond

  • Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
  • Decreet Lokaal Bestuur (DLB), zoals bekrachtigd door de Vlaamse Regering op 22 december 2017 en verschenen in het Belgisch Staatsblad op 15 februari 2018.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de wijzigingen van artikel 439, artikel 457 en artikel 458bis van het rechtspositieregeling goed.

Het overzicht van alle wijzigingen is een bijlage van dit gemeenteraadsbesluit.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de toevoeging van bijlage 22 aan de RPR goed: voorafname IFIC loonschaal voor de begeleiders van de buitenschoolse kinderopvang.