De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 21 februari 2022 worden goedgekeurd.
Artikel 134, §1, N.Gem.W. “In geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.”.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit van 3 maart 2022 'Politieverordening - gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 21 maart 2022 gaan in de Zoerla door wegens de covid-19 crisis. Publiek en pers zijn toegelaten mits inachtname van de coronamaatregelen die gelden in de Zoerla - Goedkeuring'
Schepen Kelly Verboven geeft toelichting bij het agendapunt.
*Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en latere wijzigingen.
*De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 2, 6°a) en 7°b). Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
*Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
*Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren en latere wijzigingen.
*Besluit van 25 februari 2019 van de gemeenteraad waarbij het begrip 'dagelijks bestuur' wordt gedefinieerd en waarin de gevallen die worden opgesomd die van een voorafgaand visum door de financieel directeur, worden vrijgesteld
*Wet betreffende de bescherming en het welzijn der dieren van 14 augustus 1986 en latere wijzigingen meer bepaald aan artikel 9.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met het dierenopvangcentrum, asiel "De Zorghoeve vzw" , Tiensestraat 97 te 3470 Kortenaken, goed en neemt kennis van de voorwaarden verbonden aan deze samenwerkingovereenkomst. De overeenkomst is geldig voor 1 jaar vanaf datum ondertekening. Het college wordt gevraagd over te gaan tot sluiting en de nodige budgetten te voorzien in de meerjarenplanning van 2022.
Schepen Filip Verrezen geeft toelichting bij het agendapunt.
Raadslid Vic Van Bael vraagt of hij ervan uit kan gaan dat aan de andere kerkhoven ook nog gewerkt wordt.
Schepen Filip Verrezen verzekert dat alle kerkhoven aan bod komen en dat dit in een aantal kerkhoven, zoals Heultje en Tongerlo, in eigen beheer zal worden opgenomen.
Verschillende paden op diverse begraafplaatsen op het grondgebied van Westerlo zijn aan een grondig onderhoud en/of vernieuwing toe. De opdracht beoogt hoofdzakelijk vernieuwingswerken aan de bestaande wegenis/verharding. Dit om valgevaar te vermijden en de toegankelijkheid en veiligheid op de begraafplaatsen te verbeteren. De opdracht is verdeeld over 3 begraafplaatsen met name deze van Oevel, Oosterwijk en Voortkapel.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt het aanbestedingsdossier met ref. 2022-020 en bijhorende raming goed voor de opdracht van werken met als voorwerp ‘Vernieuwingswerken aan paden op diverse begraafplaatsen’.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek met ref. 2022-020 en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking overeenkomstig artikel 41, §1, 2° van de wet van 17 juni 2016 (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 750.000,00 euro niet).
De aankondiging van de opdracht wordt bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022-2023 op de Actie000073 ‘We investeren in onze openbare wegen en in een duurzame en veilige weginfrastructuur met extra aandacht voor de zwakke weggebruiker’ met R001114.
Schepen Kristof Welters geeft toelichting bij het agendapunt.
Decreet betreffende de bovenlokale cultuurwerking van 15 juni 2018;
Besluit van de Vlaamse Regering, Vlaams Ministerie van cultuur, sport en media van 16 december 2019 houdende de goedkeuring van de oprichting van de intergemeentelijke culturele samenwerking de Merode;
Meerjarenplan 2020 -2025: beleidsdomein Welzijn: "vrije tijd toegankelijker maken voor kwetsbare gezinnen"
De gemeenteraad gaat akkoord met de uitrol van de UiTPAS de Merode. UiTPAS de Merode is een samenwerking tussen de gemeenten Hulshout, Scherpenheuvel-Zichem, Tessenderlo en Westerlo.
De gemeenteraad gaat akkoord met de basisovereenkomst UiTPAS in bijlage.
De gemeenteraad gaat akkoord met de UiTPAS algemene voorwaarden (deel 1) en de regiospecifieke afspraken (deel 2).
Schepen Filip Verrezen geeft toelichting en verduidelijkt dat met de catecheselokalen de chirolokalen worden bedoeld. De kerkfabriek pakt dit aan met eigen middelen.
De meerjarenplannen en de wijzigingen van een kerkfabriek zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad. De gemeenteraad spreekt zich uit over de goedkeuring binnen een termijn van honderd dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het advies van het erkend representatief orgaan bij de gemeenteoverheid.
De gemeenteraad spreekt zich over de budgetwijziging van een kerkfabriek uit binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van de budgetwijziging bij de gemeenteoverheid.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek St.-Niklaas Zoerle-Parwijs.
De gemeenteraad keurt de meerjarenplanwijziging 2020-2025 van de kerkfabriek St.-Niklaas Zoerle-Parwijs goed.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie, het centraal kerkbestuur en de betrokken kerkfabriek.
Schepen Kristof Welters geeft toelichting bij het agendapunt.
Raadslid Bert Wellens vraagt om de Zone 30 Patersbos uit te breiden vanaf de bocht Vijfhuizenstraat, in functie van de Chiro en de voetbal.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat dit wordt bekeken op een eerstvolgend verkeerscomité.
Raadslid Frans De Cock zegt bij de maatregel voor de Hollandsedreef toch wel een opmerking te hebben. De proefopstellingen hier zijn al een hele tijd lopende. Er werd geen beslissing genomen over de voorrangsregeling aan de asverschuivingen. De voorrang zou gegeven worden aan de voertuigen die van het Boswachtershuis komen. Toch is er een voorrang van rechts voor de voertuigen die komen van het sportpark. Vandaag ligt geen definitieve voorrangsregeling voor. Raadslid De Cock zegt te vinden dat dit toch wat beter bestudeerd had moeten worden.
Raadslid Katrijn van Riet vraagt of er geen tijdsbeperking op het parkeren komt op de voorbehouden plaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen en hoe men dit gaat controleren.
Schepen Kristof Welters antwoordt op de tussenkomsten. Hij zegt dat de langere periode van proefopstellingen in de Hollandsedreef verband houdt met het uitgangspunt dat er ernstig wordt gemeten, vooraleer maatregelen te treffen. Door corona was het moeilijker om objectieve metingen te doen. De asverschuivingen zijn nu definitief gemaakt. De voorrangsregeling kan steeds nog gewijzigd worden en de interferentie met de voorrang van rechts zal er steeds zijn. Wat betreft de voorbehouden parkeerplaatsen antwoordt schepen Welters dat dit nog wordt bekeken, maar dat het moeilijk controleerbaar zal zijn.
Door het nemen van deze verkeersmaatregelen zal de verkeersveiligheid en -leefbaarheid voor alle weggebruikers en in het bijzonder voor de zwakke weggebruikers, op bovenvermelde plaatsen verhogen. Juridische grond De koninklijke besluiten van 16 maart 1968 en 1 december 1975 over de politie van het wegverkeer zijn van toepassing samen met het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en het ministerieel rondschrijven van 7 mei 1999 over de plaatsing van de verkeerstekens. Wat betreft aanvullende reglementen, moet er sinds 1 mei 2019 voldaan worden aan de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De raad besluit om aan onderstaande artikelen van het gecoördineerd politiereglement van 2 april 1990 het volgende toe te voegen of te wijzigen:
Ilsestraat, gedeelte tussen Hamsterstraat en Beverstraat
Vanaf afbakening bebouwde kom tot kruising met Sint-Niklaasstraat
Argumentatie
Het model van evaluatiereglement van OVSG heeft als basis gediend bij het opmaken van het ontwerp dat ter goedkeuring voorligt. Het huidige ontwerp is het resultaat van onderhandeling en overleg binnen de bevoegde comités en het schoolteam.
Advies
De hoofdstukken Vbis en Vter van het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
§1 De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een wervingsambt in zijn instelling
§2 De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in wervingsambten
§3 De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een ander bevorderingsambt of in een selectieambt.
§4 De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in een ander bevorderingsambt dan dat van directeur of in een selectieambt.
§5 De algemeen directeur wordt aangeduid als de evaluator van de directeur(s).
De tweede evaluator bewaakt het proces, bewaakt de kwaliteit en waakt over de objectiviteit en de eenvormigheid van de evaluaties over de personeelsleden heen.
Voor de evaluatoren wordt in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken een opleiding voorzien zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid. Daartoe wordt bij OVSG+ ingeschreven voor de opleiding voor evaluatoren.
§1 De (eerste) evaluator nodigt het personeelslid (mondeling/per brief/per email) uit voor een eerste formeel functioneringsgesprek. Hij kondigt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand aan.
§2 Het personeelslid kan (mondeling/per brief/per email) een functioneringsgesprek vragen. Het gesprek vindt plaats binnen een redelijke termijn na de vraag. De datum van het gesprek wordt bepaald door de (eerste) evaluator.
§3 Van het eerste formeel functioneringsgesprek wordt door de (eerste) evaluator een verslag opgemaakt conform het model van OVSG. In dit verslag worden persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen opgenomen. Dit verslag wordt ondertekend door de (eerste) evaluator en ter ondertekening voor ontvangst aan het personeelslid voorgelegd. Het verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier dat beheerd wordt door de (eerste) evaluator.
§4 De (eerste) evaluator houdt de coachingshistoriek bij conform het model van OVSG.
§1 De evaluatie wordt uitgevoerd op basis van de functiebeschrijving en de persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen.
§2 De (eerste) evaluator bepaalt het tijdstip van het evaluatiegesprek en deelt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand (mondeling/per brief/per email) mee.
§3 De (eerste) evaluator stelt het evaluatieverslag op conform het model van OVSG. Dit verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier.
De (eerste) evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar het schoolbestuur en desgevallend naar de tweede evaluator.
Argumentatie
Advies
Er is een akkoord van 14 februari 2022 met de vakbonden in het afzonderlijk bijzonder comité (protocol 22/04) over het ontwerp arbeidsreglement 'Gemeentelijke basisscholen Westerlo'.
Het bestaande arbeidsreglement vastgesteld door de gemeenteraad op 16 december 2019 wordt opgeheven.
De gemeenteraad keurt het arbeidsreglement 'Gemeentelijke basisscholen Westerlo' - Heultje, Oevel en Voortkapel goed zoals aangegeven in de bijlage bij dit raadsbesluit.
Door de verschillende overdrachten in het verleden van het recht en de bijhorende constructies zijn de partijen gewijzigd. Hierdoor is het aangewezen om een nieuwe overeenkomst op te stellen met vermelding van de nieuwe partijen en de aangepaste modaliteiten. Het voorwerp van de overeenkomst namelijk de percelen in erfpacht wordt aangepast omdat de vzw meer percelen in gebruik heeft dan vermeld in de oorspronkelijke akte van 1994. De erfpachtovereenkomst van 1994 vermeldt enkel het perceelnummer 95/A met een totale oppervlakte van vijfentwintigduizend zeshonderddrieënnegentig vierkante meter (25 693m2). Bijkomend worden de perceelnummers 88M, 94E en 94S opgenomen, samen goed voor een totale oppervlakte van eenendertigduizend negenhonderdtweeëntachtig vierkante meter (31 982m2).
- Bepalingen van het nieuwe boek 3 van het nieuwe Burgerlijk Wetboek
- Artikel 292 van het Decreet Lokaal Bestuur, zakelijk recht op onroerende goederen van een lokaal bestuur
- Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van erkende erediensten.
De gemeenteraad keurt de erfpachtovereenkomst goed afgesloten met vzw Oosterwijk voor percelen gelegen Bovemansstraat 12+, Westerlo tweede afdeling, sectie B, nummers 95/A, 88M, 94E en 94S, samen een oppervlakte van eenendertigduizend negenhonderdtweeëntachtig vierkante meter (31 982m2). De overeenkomst gaat in op 1 april 2022 voor een basisperiode van 45 jaar met de mogelijkheid van een stilzwijgende jaarlijkse verlenging. De jaarlijkse vergoeding bedraagt 25 euro en wordt niet geïndexeerd.
Schepen Filip Verrezen geeft toelichting bij het agendapunt.
Om de directe schoolomgeving in de Stijn Streuvelsstraat zoveel mogelijk te ontlasten van zwaar werfverkeer is het aangeraden om een alternatieve werftoegang te gebruiken. Dit kan gerealiseerd worden door een overeenkomst van precair gebruik van een servitudeweg gelegen op een aangrenzend perceel ter hoogte van Ter Voort.
- Artikel 40 van het Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad keurt de overeenkomst voor precair gebruik van de servitudeweg ten voordele van het nieuwproject gemeentelijke school Voortkapel goed. Deze weg is gelegen op de percelen te Voortkapel, Ter Voort 142, kadastraal gekend onder Westerlo, Eerste Afdeling, sectie A, nummers 453/D/3 en 453/R/3. De overeenkomst wordt afgesloten voor onbepaalde duur en het gebruik is ten kosteloze titel.
Raadslid Giel Van den Broeck geeft toelichting bij het agendapunt en stelt voor om éénrichtingsverkeer toe te passen tijdens de Tongelse feesten.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat dit staat geagendeerd op een eerstvolgend verkeerscomité. Hij voegt er aan toe dat dit moeilijk in te voeren is aangezien de gebruikers de situatie wel kennen. Hij zegt er meer van uit te gaan dat een aantal flankerende maatregelen zullen worden voorgesteld.
Raadslid Katrijn van Riet zegt dat het belangrijk is om éénrichting in te voeren omdat bij tegenliggend verkeer de zwakke weggebruikers, fietsers en wandelaars zich hier ook op de weg bevinden, zoals aan de Molenwijk.
Raadslid Giel Van den Broeck geeft toelichting over het voorstel, met name voor richting Oevel via Voorteinde, Molenwijk, Wimpstraat, Zandvoort tot Langstraat, en voor richting Westerlo via Oevelsedreef.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat dit aan bod zal komen tijdens het verkeerscomité en tijdens het veiligheidsoverleg.
Er wordt niet gestemd.
Voorzitter Maurice Van Hemelen stelt voor om samen met dit agendapunt de bespreking van agendapunt 15 te verbinden.
De raad stemt hiermee in.
Raadslid Bert Wellens geeft toelichting bij het agendapunt.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij zijn agendapunt.
Schepen Paul Helsen antwoordt dat deze problematiek heel wat druk legt op de gemeente en op het OCMW in het bijzonder. Schepen Helsen verduidelijkt dat de toelichting die hij geeft de situatie op dit moment toelicht.
De prioriteit is nog steeds om de mensen die hier aankomen een dak boven het hoofd te bieden. De rest volgt later.
Raadslid Frans De Cock vraagt of het niet aangewezen is dat een info-avond voor de gastgezinnen wordt georganiseerd.
Raadslid Vic Van Bael zegt dat de oorlog nu 28 dagen bezig is en dat hij vindt dat de gemeente al heel wat inspanningen heeft gedaan.
Er wordt niet gestemd.
Raadslid Giel Van den Broeck geeft toelichting bij het agendapunt en vermeldt dat het vandaag internationale dag van het bos is. Hij vraagt wat de visie van de gemeente is op dit vlak en hoe dergelijke schade beter voorkomen kan worden.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat de activiteiten die werden ondernomen allemaal in het kader van het bosbeheer zijn. Dit werd ook al in de milieuraad toegelicht. Het voorstel is dat de mensen van ANB volgende gemeenteraad toelichting komen geven.
Er wordt niet gestemd.
Dit agendapunt werd samen besproken met agendapunt 13.
Er werd niet gestemd.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt. De gemeente heeft maar één commissie, die maar een tweetal keer per jaar samenkomt. Voorstel is dat deze commissie toch een viertal keer per jaar samenkomt rond inhoudelijke thema's zoals voorgesteld.
Raadslid Winny Van Calster antwoordt dat de commissie tot nu toe enkel de financiën heeft behandeld. Zij vraagt wel dat wanneer de commissie ruimer wordt ingevuld, dat er dan ook wel degelijk wordt gedebatteerd. Een commisise dient immers om de gemeenteraad te ontlasten.
Raadslid Frans De Cock merkt op dat er wel agendapunten kunnen aangevoerd worden door de raadsleden, maar dat zij de commissie niet kunnen samenroepen. Hij zegt dat het toch zou moeten kunnen dat er gereageerd wordt op de oproep om een commissie samen te roepen en dat daarom best als streefdoel 4 commissies per jaar kan genomen worden.
Raadslid Katrijn van Riet vraagt of een commisise eerder kan worden samengeroepen, als er agendapunten worden ingediend.
Raadslid Winny Van Calster antwoordt dat als er hoogdringende zaken zijn die een debat vragen, een extra commissie kan worden samengeroepen. Nu hebben we een commissie in juni, wat niet veraf meer is.
Raadslid Frans De Cock vraagt de stemming om een minimum aantal commissies per jaar te houden.
Raadslid Frans De Cock licht het agendapunt toe.
Schepen Tinne Wuyts antwoordt dat er zich in 2017 een incident heeft voorgedaan. Omwille hiervan is er een agressie protocol opgesteld. Er werd een werkgroep opgesteld die het beleid rond agressie heeft opengetrokken naar heel de organisatie. Het protocol is erg uitgebreid en bevat heel wat tips, naast de te voeren procedures. Schepen Wuyts wenst ook aandacht te schenken aan onze interne preventiemedewerker en de interne vertrouwenspersonen; een zevental personen hebben zich aangediend en volgden een opleiding. Bovendien beschikt het bestuur over een extrene dienst voor preventie. Dit thema is bovendien ook aan bod gekomen in de welzijnsbevraging. Verder wordt het thema regelmatig herhaald, zoals bij de intervisies van leidinggevenden en in het personeelsblad. Het agressieprotocol zal met een aantal personen en telefoonnummers dienen geactualiseerd te worden.
Er wordt niet gestemd.
Voorzitter Maurice Van Hemelen zegt dat dit punt nog maar recent werd besproken en dat de afwezigheid van een aantal raadsleden aantoont dat corona nog niet achter de rug is.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt en zegt dat de vraag is om alvast zulke plechtigheden voor te bereiden.
Voorzitter Van Hemelen verwijst naar het antwoord tijdens de raad van februari.
Er wordt niet gestemd.
Voorzitter Maurice Van Hemelen vraagt om het agendapunt 22 van raadslid Frans De Cock aansluitend te bespreken. De raad stemt hiermee in.
Raadslid Iris De Wever geeft toelichting bij het agendapunt en verwijst naar de vragen en bemerkingen tijdens voorgaande raden. Raadslid De Wever verwijst tevens naar het buitenspeelplan van de gemeente Balen.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij zijn agendapunt en merkt op dat er toch nog een aantal vragen zijn, in verband met de toegankelijkheid voor kinderen met een beperking op onze speelpleintjes.
Schepen Tinne Wuyts antwoordt dat een buitenspeelplan een prioriteit is voor het bestuur. Er dienden heel wat acties ondernomen om een grondige bevraging te organiseren. Heel wat kinderen vulden de vragenlijst in. Met de resultaten werd naar de kindergemeenteraad gestapt, met de vraag om nog wat accenten toe te voegen. Hier kwam de vraag om het buitenspelen te promoten. Kinderen spelen graag buiten in de buurt en dat kan ook op andere plaatsen dan op een speelplein. Dat werd dan ook opgepikt met de speelstraten en de speelmobiel. De buitenspeeldag blijft behouden, maar aangevuld met kleinere activiteiten op verrassende plaatsen, promotie van de speelmobiel en spellenkoffer. Er volgt nog een vergadering over het inclusief maken van onze speelpleinen.
Raadslid Iris De Wever verduidelijkt dat niet bedoeld werd dat elk speelplein een speeltuin moet zijn, maar wel een avontuurlijk, alternatief plein met wat bebossing, een waterpartij, wat bessenstruiken en dergelijke.
Raadslid Frans De Cock zegt graag te vernemen wat de planning is voor het verder invoeren van het inclusief buitenspelen. Hij voegt er aan toe dat bij alle speelterreinen houtrot een probleem is en vraagt of hier een oplossing voor bestaat.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat er twee keer per jaar een controle is door de diensten van IOK en dat de gemeentelijke technische dienst bij elke controle strikt een opvolging doet.
Schepen Tinne Wuyts vult aan dat de gemeentelijke jeugdconsulenten zelfs wekelijks een controle doen, en dat de gemeentelijke verantwoordelijkheid daar wel strikt wordt opgenomen.
Er wordt niet gestemd.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat dit punt inmiddels op de agenda van het verkeerscomité staat. Hij voegt er aan toe dat er ook schilderingen zullen worden aangebracht met hier en daar een parkeerverbod.
Er wordt niet gestemd.
Raadslid Iris De Wever licht het agendapunt toe. Zij verduidelijkt dat het nu de vraag is wat er gaat gebeuren, nu de samenwerking is stopgezet. Wat gebeurt er nu met de inventarisatie die is gebeurd.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat alles inderdaad in kaart is gebracht, zowel de toegankelijke als de niet langer toegankelijke trage wegen. In eerste instantie worden de toegankelijke aangepakt. De samenwerking met vzw Trage Wegen is tijdelijk stopgezet. Hij geeft te kennen dat samen met Agentschap Kleine en Grote Nete, de gemeente hiermee aan de slag gaat en dat zal worden bekeken waar accenten kunnen worden gelegd, bij voorkeur in verband met deze wegen die de verschillende deeldorpen met elkaar verbinden.
Er wordt niet gestemd.
Dit agendapunt werd samen behandeld met agendapunt 19.
Er werd niet gestemd.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt en vraagt zich af of het niet wat kort door de bocht is dat hier geen maatregelen moeten getroffen worden.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat de firma Sweco en Ovam nog een toelichting zullen geven waar deze vragen aan bod komen. Deze toelichting dient nog te gebeuren. Er is voorlopig nog geen datum ingepland, omdat niet geweten was wanneer dit omwille van Corona kon georganiseerd worden.
Er wordt niet gestemd.