Terug
Gepubliceerd op 30/03/2022

2022_GR_00053 - Algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie (evaluatiereglement) gesubsidieerd personeel onderwijs - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 21/03/2022 - 20:00 de Zoerla
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Reglement Onderwijs.

Samenstelling

Aanwezig

Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Patrick Vercauteren, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Wim Dams, raadslid; Vic Van Bael; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Verontschuldigd

Guy Van Hirtum, burgemeester; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Chris Beenens, raadslid

Secretaris

Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00053 - Algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie (evaluatiereglement) gesubsidieerd personeel onderwijs - Goedkeuring

Aanwezig

Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Patrick Vercauteren, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Ronny Goossens, Vicky Cools, Wim Dams, Vic Van Bael, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven
Stemmen voor 23
Winny Van Calster, Clyde Tai-Apin, Iris De Wever, Kristof Welters, Kelly Verboven, Filip Verrezen, Katrijn van Riet, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Patrick Vercauteren, Tinne Wuyts, Giel Van den Broeck, Maurice Van Hemelen, Wim Dams, Ronny Goossens, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Marc Gouwkens, Hans Van Lommel, Vicky Cools, Paul Helsen, Bert Wellens, Vic Van Bael
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00053 - Algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie (evaluatiereglement) gesubsidieerd personeel onderwijs - Goedkeuring 2022_GR_00053 - Algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie (evaluatiereglement) gesubsidieerd personeel onderwijs - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Argumentatie

Het model van evaluatiereglement van OVSG heeft als basis gediend bij het opmaken van het ontwerp dat ter goedkeuring voorligt. Het huidige ontwerp is het resultaat van onderhandeling en overleg binnen de bevoegde comités en het schoolteam.

Advies

  • De notulen van 16 december 2021 van het lokaal comité op het niveau van de scholengemeenschap (OCSG) vermelden geen opmerking bij het behandelen van de algemene afspraken van de functiebeschrijving en de evaluatie.
  • Er is een akkoord van 14 februari 2022 met de vakbonden in het afzonderlijk bijzonder comité (protocol 22/04) over het ontwerp arbeidsreglement 'Gemeentelijke basisscholen Westerlo' waarin het evaluatiereglement als bijlage werd opgenomen.

Juridische grond

De hoofdstukken Vbis en Vter van het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het  gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

§1     De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een wervingsambt in zijn instelling

§2    De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in wervingsambten

§3    De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een ander bevorderingsambt of in een selectieambt.

§4    De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in een ander bevorderingsambt dan dat van directeur of in een selectieambt.

§5    De algemeen directeur wordt aangeduid als de evaluator van de directeur(s).

Artikel 2

De tweede evaluator bewaakt het proces, bewaakt de kwaliteit en waakt over de objectiviteit en de eenvormigheid van de evaluaties over de personeelsleden heen.

Artikel 3

Voor de evaluatoren wordt in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken een opleiding voorzien zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid. Daartoe wordt bij OVSG+ ingeschreven voor de opleiding voor evaluatoren.

Artikel 4

§1    De (eerste) evaluator nodigt het personeelslid (mondeling/per brief/per email) uit voor een eerste formeel functioneringsgesprek. Hij kondigt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand aan.

§2    Het personeelslid kan (mondeling/per brief/per email) een functioneringsgesprek vragen. Het gesprek vindt plaats binnen een redelijke termijn na de vraag. De datum van het gesprek wordt bepaald door de (eerste) evaluator.

§3    Van het eerste formeel functioneringsgesprek wordt door de (eerste) evaluator een verslag opgemaakt conform het model van OVSG. In dit verslag worden persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen opgenomen. Dit verslag wordt ondertekend door de (eerste) evaluator en ter ondertekening voor ontvangst aan het personeelslid voorgelegd. Het verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier dat beheerd wordt door de (eerste) evaluator.

§4    De (eerste) evaluator houdt de coachingshistoriek bij conform het model van OVSG.

Artikel 5

§1    De evaluatie wordt uitgevoerd op basis van de functiebeschrijving en de persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen.

§2    De (eerste) evaluator bepaalt het tijdstip van het evaluatiegesprek en deelt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand (mondeling/per brief/per email) mee.

§3    De (eerste) evaluator stelt het evaluatieverslag op conform het model van OVSG. Dit verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier.

Artikel 6

De (eerste) evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar het schoolbestuur en desgevallend naar de tweede evaluator.