Voorzitter Maurice Van Hemelen opent de vergadering en meldt de verontschuldiging van raadslid Katrijn van Riet. De voorzitter meldt het overlijden van zittend raadslid Myriam Valgaeren voor Open & Positief Westerlo en meldt dat de gemeente ook geconfronteerd werd met het overlijden van gewezen OCMW raadslid Jos Huysmans. De raad respecteert een minuut stilte uit respect en medeleven.
Raadslid Ronny Goossens meldt nog een vraag te willen stellen op het einde van de vergadering.
Raadslid Winny Van Calster wenst namens de CD&V fractie haar medeleven te betuigen aan Open & Positief Westerlo.
Raadslid Flor Celen wenst namens de fractie Vlaams Belang medeleven te betuigen en wenst op het einde nog een vraag te stellen.
Raadslid Iris De Wever betuigt namens de fractie NVA haar medeleven met familie en vrienden van Myriam.
Raadslid Frans De Cock richt een afscheidswoord aan de raad naar aanleiding van het overlijden van Myriam.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 24 januari 2022 worden goedgekeurd.
Artikel 134, §1, N.Gem.W. “In geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.”.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit van 3 februari 2022 'Politieverordening - gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 21 februari 2022 gaan digitaal door wegens de covid-19 crisis'.
De gemeenteraad neemt akte van het overlijden van raadslid Myriam Valgaeren op 31 januari 2022.
Raadslid Frans De Cock wenst raadslid Vic Van Bael van harte welkom en wenst hem alle succes.
De gemeenteraad stelt vast dat de eerstvolgende opvolger van fractie OPEN & Positief Wlo, Vic Van Bael, deelneemt aan de raadszitting.
De gemeenteraad onderzoekt en keurt de geloofsbrieven van Vic Van Bael goed.
De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van Vic Van Bael en dat hij vervolgens wordt geïnstalleerd als gemeenteraadslid.
Deze gegevens worden aan de bevoegde instanties overgemaakt.
De gemeenteraad neemt akte van de rangorde van de raadsleden:
Volgorde | Naam | aanspreek-voornaam | officiële voornaam | anciënniteit | naamstemmen |
1 | Van Hirtum | Guy | Guy | 33 jaar en 1 mnd | 4256 |
2 | De Cock | Frans | Franciscus | 33 jaar en 1 mnd | 1558 |
3 | Verbraecken | Harri | Henricus | 27 jaar en 1 mnd | 871 |
4 | Verrezen | Filip | Filip | 21 jaar en 1 mnd | 1495 |
5 | Wuyts | Tinne | Tinne | 15 jaar en 1 mnd | 1632 |
6 | Verboven | Kelly | Kelly | 15 jaar en 1 mnd | 1435 |
7 | Welters | Kristof | Kristof | 15 jaar en 1 mnd | 1175 |
8 | Tai-Apin | Clyde | Clyde | 9 jaar en 1 mnd | 1027 |
9 | Van Hemelen | Maurice | Maurice | 9 jaar en 1 mnd | 953 |
10 | Van Calster | Winny | Winny | 9 jaar en 1 mnd | 731 |
11 | De Wever | Iris | Iris | 9 jaar en 1 mnd | 702 |
12 | Celen | Flor | Florent | 9 jaar en 1 mnd | 476 |
13 | Van Hoof | Nancy | Nancy | 8 jaar en 1 mnd | 347 |
14 | Helsen | Paul | Paul | 3 jaar en 1 mnd | 1074 |
15 | Nevelsteen | Marleen | Marleen | 3 jaar en 1 mnd | 850 |
16 | Michiels | Marie | Marie | 3 jaar en 1 mnd
| 691 |
17 | Van Lommel | Hans | Hans | 3 jaar en 1 mnd
| 680 |
18 | Vercauteren | Patrick | Patrick | 3 jaar en 1 mnd
| 466 |
19 | Van den Broeck | Giel | Giel | 3 jaar en 1 mnd
| 455 |
20 | Wellens | Bert | Bert | 3 jaar en 1 mnd
| 393 |
21 | Gouwkens | Marc | Marc | 3 jaar en 1 mnd
| 336 |
22 | van Riet | Katrijn | Katrijn | 3 jaar en 1 mnd
| 326 |
23 | Beenens | Chris | Christiaan | 3 jaar en 9 mnd
| 298 |
24 | Goossens | Ronny | Ronald | 3 jaar en 9 mnd
| 175 |
25 | Cools | Vicky | Vicky | 1 jaar en 1 mnd | 243 |
26 | Dams | Wim | Wim | 6 maanden | 613 |
27 | Van Bael | Vic | Victor | 0 | 183 |
Voorzitter Maurice Van Hemelen verzoekt om agendapunt 18 hieraan te verbinden.
De raad gaat hiermee akkoord.
Schepen Filip Verrezen geeft toelichting bij het agendapunt en overloopt de projecten die in dit pakket bestratingswerken zitten vervat.
Raadslid Marc Gouwkens vraagt hoe groot de ambitie van de gemeente is om te kiezen voor waterdoorlaatbare verharding en aandacht te schenken aan de bomen. Verder wenst hij te informeren hoe het gesteld is met de fietspaden op de gewestwegen en of deze fietspaden hoog op de agenda van AWV staan.
Raadslid Frans De Cock wenst een amendement in te dienen voor het toevoegen van het herstellen van de voetpaden op de Grote Markt en de E.J. Van Gansenstraat.
Raadslid Bert Wellens geeft toelichting bij zijn agendapunt en meldt dat er op vele plaatsen water blijft staan op het fietspad.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat voor voetpaden de gemeente gebruik maakt van de klassieke betonstraatsteen die toch wel waterdoorlatend is en dat op alle plaatsen de aannemer aandacht moet geven voor de bomen die blijven staan. Daar ziet de gemeente dan ook op toe. Wat de gewestwegen betreft, daar heeft de gemeente de taak om de voetpaden te onderhouden en het gewest de fietspaden. Op het overleg met AWV komen telkens de fietspaden hoog op de agenda en wordt er voortdurend op het belang van aandacht voor het goed onderhoud van deze fietspaden gehamerd. Wat de Grote Markt en de EJ Van Ganzenstraat betreft gaat de gemeente in een volgend lastenboek de voetpaden aanpakken, wanneer opnieuw een geluidsinstallatie wordt geplaatst op de markt en ook de verlichting op de markt wordt geoptimaliseerd en een aantal monumenten uitgelicht. Van deze projecten wordt dan gebruik gemaakt om de voetpaden aan te pakken. Wat betreft het fietspad op Ter Voort, dit stond bij aanvang op het lijstje, maar werd er uitgehaald omdat voor de her aanleg van dit fietspad er gebruik zal gemaakt worden van de Kopenhagen-subsidie. Verder wordt hier een glasvezel gelegd door Fiberklaar. Ook Pidpa gaat hier werken uitvoeren en bijgevolg zal dit fietspad worden opengelegd in functie van aansluitingen.
Raadslid Ronny Goossens maakt melding dat straatbomen niet te kort bij elkaar mogen geplaatst, om een goed onderhoud van de grachten mogelijk te maken.
Raadslid Frans De Cock zegt zich niet te kunnen voorstellen dat heel de markt gaat aangepakt worden bij het bekabelen en vraagt aandacht voor de voetpaden op het geheel van de markt.
Raadslid Bert Wellens zegt dat mogelijks er signalisatie kan worden geplaatst in Ter Voort, in functie van de veiligheid.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat de plaatsen waar het voetpad dient aangepakt te worden op de markt al zijn geïnventariseerd. De gevaarlijke plaatsen worden onmiddellijk aangepakt en wat Ter Voort betreft zal de situatie morgen worden nagekeken.
De voet- en fietspaden op grondgebied Westerlo zijn regelmatig aan een grondig onderhoud en/of vernieuwing toe. De opdracht betreft bestratingswerken waarvan de uitvoering gespreid wordt over het dienstjaar 2022. De uitvoering beoogt hoofdzakelijk voet- en fietspaden.
Het vernieuwen van de voetpaden en de opritten in de wijk Trienenkant op grondgebied Westerlo wordt in fasen uitgevoerd.
Fase 1 en 2 is reeds opgestart sedert november 2020 in het kader van reeds geplaatste en gegunde opdrachten (‘Raamovereenkomst bestratingswerken 2020’ met ref. 2020-008 en ‘Bestratingswerken 2021- vernieuwen voetpaden en opritten’ met ref. 2020-077).
De huidige opdracht met ref. 2022-008 behelst onder andere de laatste fase van Trienenkant. Het betreft volgende straten: Prelaat Stalpaertlaan, Prelaat Verbraekenlaan, Prelaat Van der Achterlaan, Crilsplein en de binnenpaadjes van de wijk Trienenkant.
Verder voorziet de opdracht ook de heraanleg van de nog niet vernieuwde delen van de voetpaden in De Merodedreef, de Boerenkrijglaan, het fietspad in Liesdonk en Heksenbrug, het aanleggen van het voetpad in Molenerf alsook enkele ongekende locaties volgens noodzaak.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt het aanbestedingsdossier en raming goed voor de opdracht van werken met als voorwerp ‘Bestratingswerken 2022 – vernieuwen van voet- en fietspaden’ met ref. 2022-008 goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek met ref. 2022-008 en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking overeenkomstig artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 750.000,00 euro niet) van de wet van 17 juni 2016.
De aankondiging van de opdracht wordt bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022 op de Actie000073 ‘We investeren in onze openbare wegen en in een duurzame en veilige weginfrastructuur met extra aandacht voor de zwakke weggebruiker’ met R001114.
Schepen Filip Verrezen geeft toelichting bij het agendapunt en overloopt de plaatsen die voorzien zijn voor asfalteringswerken.
Raadslid Ronny Goossens zegt dat de asfalteringswerken in Lossing onfatsoenlijk zijn gebeurd.
Raadslid Marc Gouwkens informeert of de werken in de Jagersweg over een vernieuwing van het bestaande stuk asfaltering gaat en het gedeelte aardeweg blijft.
Raadslid Iris De Wever vraagt wat er zal gebeuren met de vluchtheuvels op Stippelberg.
Raadslid Frans De Cock zegt dat er nog betonwegen zijn die kunnen vervangen worden door asfaltering en zegt dat het nodig is om deze betonwegen systematisch te vervangen door asfalt.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat de werken in Lossing inderdaad een tijdelijke oplossing betreffen omdat heel de weg totaal zal vernieuwd worden bij de volgende rioleringswerken. De werken aan de Jagersweg omvatten enkel het gedeelte dat nu al verhard is. Wat de verkeersplateau's op Stippelberg betreft, is dit een terecht aandachtspunt om hier verbeteringen aan te brengen. Schepen Verrezen besluit met aan te geven dat wat de vervanging van de betonwegen betreft, niet alles tegelijk kan en er toch ook in ogenschouw dient genomen dat dit veel geld kost, naast het rekening houden met de uitvoerbaarheid en opvolgbaarheid van de projecten die tegelijk lopen.
De wegen op grondgebied Westerlo zijn regelmatig aan een grondig onderhoud en/of vernieuwing toe. Deze opdracht betreft wegeniswerken en voorziet volgende locaties:
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt het aanbestedingsdossier met ref. 2022-009 en de raming goed voor de overheidsopdracht van werken met als voorwerp ‘Asfalteringswerken 2022’.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek met ref. 2022-009 en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking overeenkomstig artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 750.000,00 euro niet) van de wet van 17 juni 2016.
De aankondiging van de opdracht wordt bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022 op de Actie000073 'We investeren in onze openbare wegen en in een duurzame en veilige weginfrastructuur’ (R001105)
Raadslid Bert Wellens informeert naar de wijze waarop het honorarium van de architect wordt geraamd.
Raadslid Marc Gouwkens zegt dat er ook verwezen wordt dat het niet alleen over het gebouw gaat, maar ook over de toegangsweg en vraagt of ook de parking kan aangepakt worden, gezien het nu een behoorlijke beton-zee is.
Raadslid Frans De Cock zegt dat wat de aanvraag van subsidies betreft, voorzichtigheid geboden is om aan al de voorwaarden van deze subsidie voor jeugdinfrastructuur te voldoen.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat het hier ramingen betreft en dat de gemeente hoopt een aantal architecten te kunnen aantrekken met aantrekkelijke prijzen omwille van het project. Wel wordt 2 miljoen voorzien voor de werken. Wat de toegangsweg betreft, handelt het in dit dossier over de weg naar achter het gebouw en de tuin. De parking zelf is niet in handen van de gemeente. Als daar werken nodig zijn, zal dit met de verschillende eigenaars besproken moeten worden. Schepen Verrezen besluit met aan te geven dat subsidiemogelijkheden werden onderzocht en dat er bij de mogelijkheid van subsidie voor verbetering jeugdinfrastructuur werd uitgekomen. De toekomst zal uitwijzen of hier beroep op kan worden gedaan.
Gemeente Westerlo wenst een duurzame, energiezuinige, toegankelijke, modulaire en multifunctionele ontmoetingsruimte voor jong en oud te realiseren in een deel van het voormalige gebouw van discotheek Reflex. Bijzondere aandacht zal worden besteed aan het maximaal behoud van de ‘look & feel’ van voorheen (voormalige discotheek ‘Reflex’).
De uit te voeren dienst omvat;
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt het aanbestedingsdossier met ref. 2022-011 en de raming goed voor de opdracht van diensten met als voorwerp ‘Aanstellen ontwerper renovatie voormalige discotheek Reflex tot multifunctionele ontmoetingsruimte’.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek met ref. 2022-011 en zoals opgenomen in de algemene uiwoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De veiligheidscoördinatie-ontwerp en -verwezenlijking alsook de EPB-verslaggever behoren eveneens tot de opdracht.
De opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking overeenkomstig artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 215.000,00 euro niet) van de wet van 17 juni 2016.
De aankondiging van de opdracht wordt bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022 en 2023 op de Actie000262 'We investeren in onze infrastructuur en onze gebouwen om de Westelse verenigingen, jeugdverenigingen en sportclubs te ondersteunen en realiseren een nieuw multifunctioneel ontmoetingscentrum’ (R002039).
Voorzitter Maurice Van Hemelen licht het agendapunt toe.
In de bijlagen bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - kredieten 2021-2022 werd een overzicht meegegeven van alle toelagen die gemeente en OCMW voorzien in de kredieten. Dit besluit herneemt alleen de nominatieve subsidies die dus zonder reglement aan de begunstigden kunnen uitgekeerd worden.
De lijst is opgesplitst in 3 soorten subsidies: nominatieve werkingstoelagen (in de lijst vermeld als nominatieve subsidie), investeringstoelagen en verplichte bijdragen in de tekorten. Een aantal van deze subsidies worden uitbetaald op voorlegging van facturen of rekeningen en in dat geval is het maximum bedrag ingeschreven dat kan uitbetaald worden. Een aantal subsidies is onmiddellijk betaalbaar, zoals de werkingstoelagen voor de verschillende adviesraden.
Het decreet lokaal bestuur (DLB) van 22 december 2017.
De gemeenteraad keurt de lijst met de nominatieve subsidies goed.
De gemeenteraad dient akte te nemen van deze budgetwijziging.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald volgende artikelen;
Omzendbrief BB 2013/1
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2021 van de kerkfabriek Sint-Michiel Oevel.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie, het centraal kerkbestuur en de betrokken kerkfabriek.
Burgemeester Guy Van Hirtum geeft toelichting bij het agendapunt en verklaart waarom Westerlo, als belangrijke gemeente aan de Nete, pas nu toetreedt. In het verleden vond men dat Westerlo als Merode-gemeente al voldoende subsidies kon bekomen. De provincie trekt nu meer middelen uit en daarom kunnen we nu toetreden. Dit regionaal landschap biedt toch wel wat mogelijkheden, onder andere voor de landbouwers, en daarom is de gemeente dan ook enthousiast om toe te treden.
De ambitienota van RLKGN bepaalt de voornaamste krachtlijnen van de werking tijdens deze legislatuur. RLKGN stimuleert het streekeigen karakter, de natuurrecreatie en het recreatief medegebruik, de natuureducatie, het natuurbehoud, het herstel, het behoud en de aanleg van kleine landschapselementen. Het is de bedoeling om een draagvlak te creëren voor elk van de voornoemde aspecten. Deze doelstellingen zullen worden nagestreefd via concrete acties en projecten op het terrein, die worden uitgewerkt in samenwerking en in overleg met de andere gebruikers van de open ruimte (natuur, landbouw, toerisme en recreatie, jacht). De gemeente Westerlo kan daarbij rekenen op het aanbod en de expertise van het regionaal landschap via haar loketfunctie, projectmatige samenwerking en/of in ad hoc-opdrachten. Naast de hogergenoemde thema's komen daarbij ook nieuwe uitdagingen als klimaat, ontharding en vergroening aan bod.
De gemeenteraad keurt de toetreding van de gemeente Westerlo tot Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete vzw goed.
De gemeenteraad onderschrijft de doelstellingen van het samenwerkingsverband.
De gemeenteraad keurt de voorgelegde statuten van de vzw goed en keurt de jaarlijkse financiële ondersteuning per inwoner goed. Het lidgeld bedraagt voor Westerlo 6323€ en zal in de aanpassing van het meerjarenplan 2022 voorzien worden.
De gemeenteraad beslist als effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente voor de Algemene Vergadering van vzw Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete volgende personen af te vaardigen:
- effectief vertegenwoordiger: de heer Guy Van Hirtum
- plaatsvervangend vertegenwoordiger: de heer Clyde Tai-Apin
Als kandidaat voor te dragen voor de Raad van Bestuur: de heer Guy Van Hirtum
Schepen Kristof Welters geeft toelichting bij het agendapunt.
Raadslid Marc Gouwkens informeert hoe ver het staat met de mobiliteitsstudie voor Westerlo centrum.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat er nog gewacht wordt op de tellingen van sluikverkeer doorheen het centrum.
Raadslid Ronny Goossens vraagt of men ook rekening gaat houden met het vrachtverkeer in Heultje centrum.
Schepen Kristof Welters zegt dat op de stuurgroep - in het kader van de mobiliteitsstudie - is goedgekeurd, in consensus, om de door Westerlo voorgestelde proefprojecten toch te bestuderen en te berekenen met alle gemeenten.
Raadslid Frans De Cock vraagt of hierdoor het mobiliteitsonderzoek Zuiderkempen veel vertraging gaat oplopen.
Schepen Kristof Welters zegt dat dit niet echt voor vertraging zal zorgen.
Door het nemen van deze verkeersmaatregelen zal de verkeersveiligheid en -leefbaarheid voor alle weggebruikers en in het bijzonder voor de zwakke weggebruikers, op bovenvermelde plaatsen verhogen. Juridische grond De koninklijke besluiten van 16 maart 1968 en 1 december 1975 over de politie van het wegverkeer zijn van toepassing samen met het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en het ministerieel rondschrijven van 7 mei 1999 over de plaatsing van de verkeerstekens. Wat betreft aanvullende reglementen, moet er sinds 1 mei 2019 voldaan worden aan de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De raad besluit om aan onderstaande artikelen van het gecoördineerd politiereglement van 2 april 1990 het volgende toe te voegen of te wijzigen:
(zonaal verkeersbord met reproductie van het bord C23 en vermelding ‘+3.5 ton’ en ‘uitgezonderd laden en lossen’ + aanduiding einde van de zone)
Om het verkoopbaarheidsattest te kunnen afleveren en de verkaveling te kunnen realiseren zoals bepaald in de desbetreffende vergunning, dient er nog een strook grond te worden afgestaan, zijnde deel van perceel afdeling 2, sectie E, nummer 63K. Deze grondafstand dient te gebeuren opdat in de toekomst ter hoogte van het verlengde van de weg 'Kievitstraat' een rooilijn met een breedte van 5,70m kan worden voorzien. De grond wordt dus opgenomen in de openbare wegenis.
Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, meer bepaald artikel 12§2.
De gemeenteraad aanvaardt de kosteloze afstand van een strook grond gelegen in het verlengde van de Kievitstraat, gekadastreerd afdeling 2, sectie E, deel van perceel nummer 63K, met een totale oppervlakte van 10m2, zoals weergegeven onder lot A, op het plan van 2 augustus 2021, opgemaakt door landmeter-expert Peter Liekens te Herentals.
Het dossier en de ontwerpakte, die wordt verleden voor notaris Ann Schaeken te Herentals, worden goedgekeurd.
De grond dienstig ter realisatie van een rooilijn met een breedte van 5,70m in het verlengde van de weg 'Kievitstraat', wordt opgenomen in het openbaar domein van de gemeente Westerlo.
In functie van het realiseren van vermeld goedgekeurd rooilijn- en onteigeningsplan werd op het verkavelingsplan van de bijstelling de kosteloze afstand voorzien van een strook grond met een oppervlakte van 52ca, zijnde deel van het perceel afdeling 1, sectie D, nummer 340D. In de omgevingsvergunning werd dan ook de voorwaarde opgelegd dat deze grondafstand dient te gebeuren alvorens het verkoopbaarheidsattest kan worden afgeleverd.
Deze grond is dienstig ter realisatie van het wegtracé en wordt dus opgenomen in het openbaar domein van de gemeente Westerlo.
De gemeenteraad aanvaardt de kosteloze afstand van een strook grond gelegen Stippelberg, afdeling 1, sectie D, nummer 340D, met een totale oppervlakte van 52ca, zoals weergegeven op het plan opgemaakt door het landmeters- en expertisebureau De Groot & Celen te Westerlo, op 19 februari 2019, overeenkomstig het goedgekeurde rooilijn- en onteigeningsplan en verkavelingsontwerp.
Het dossier en de ontwerpakte, die wordt verleden voor notaris Bart Van Thielen te Herselt, worden goedgekeurd.
De kosteloze grondafstand geschiedt ter realisatie van het wegtracé en wordt opgenomen in het openbaar domein van de gemeente Westerlo
Schepen Tinne Wuyts geeft toelichting bij het agendapunt.
Raadslid Marc Gouwkens zegt dit niet te zullen goedkeuren, gezien niet alle adviezen binnen zijn en omdat hij niet inziet waarom dit zo dringend is.
Raadslid Iris De Wever vraagt wat het advies van de brandweer, dat laat was aangevraagd en inmiddels vrijdag is binnengekomen, inhoudt.
Schepen Tinne Wuyts antwoordt dat in het besluit wordt vermeld dat het wordt goedgekeurd, onder voorbehoud van een gunstig advies van de brandweer en dat de gemeente gebonden is aan termijnen. Verder geeft schepen Tinne Wuyts toelichting bij het advies van de brandweer.
Raadslid Iris De Wever vraagt of er dan voldaan is aan de gestelde voorwaarden van de brandweer.
Schepen Tinne Wuyts antwoordt dat in het besluit de voorwaarden van de brandweer zullen worden opgenomen.
Artikel 31 §1 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning stelt dat als een aanvraag tot omgevingsvergunning de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad samenroept om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. De gemeenteraad spreekt zich hierbij uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Artikel 3 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen stelt dat het decreet tot doel heeft om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid dat onder meer gericht is op de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau en op de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen stelt dat bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening moet gehouden worden met de volgende principes:
Gelet op artikel 31 van het van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, waarin gesteld wordt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein, kan worden afgeleid dat de gemeenteraad zich bij zijn beoordeling dient te beperken tot die elementen uit de aanvraag die betrekking hebben op de zaak van de wegen. De gemeenteraad mag zich bijgevolg niet uitspreken over de vergunningsaanvraag zelf en dient zich te onthouden van uitspraken over de planologische toelaatbaarheid en de verenigbaarheid met de goede ruimtelijke ordening, dewelke beoordeeld dienen te worden door het vergunningverlenende bestuursorgaan.
Artikel 47, eerste lid van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, bepaalt dat de gemeenteraad, bij het nemen van zijn besluit over de zaak van de wegen kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die tijdens het openbaar onderzoek ingediend zijn.
a. Doelstellingen en principes gemeentewegendecreet
Voorliggende gedeeltelijke wijziging van een bestaande gemeenteweg betekent een verbetering van de toestand ter plaatse en zorgt ervoor dat de samenhang en de toegankelijkheid van de gedeeltelijk te wijzigen gemeenteweg verbeterd wordt. De voorliggende wijziging staat ten dienste van het algemeen belang en indien rekening wordt gehouden met het nog te ontvangen advies van Brandweer zone Kempen kan geoordeeld worden dat de ontsluiting van de aangrenzende percelen in acht wordt genomen en mogelijks nog verbetert gezien er wordt voorzien in een keerpunt in functie van een mogelijke brandweerinterventie.
b. Ligging
Naar aanleiding van voorliggende aanvraag tot omgevingsvergunning wordt er ter hoogte van de te realiseren loten voorzien in een kosteloze grondafstand ter inlijving bij het openbaar domein van een strook grond met een oppervlakte van 52m² langsheen het openbaar domein (lot 3). De kosteloze grondafstand wordt voorgesteld opdat ter hoogte van de te realiseren loten kan voorzien worden in een openbaar domein met een breedte van minimaal 5,74m, met aansluitend een keerpunt met een breedte van 10,00m, naar analogie met het gedeeltelijk aangelegde keerpunt aan de overzijde van het openbaar domein, naar aanleiding van een eerder gerealiseerde verkaveling. Verder wordt voorzien in het aanleggen van een waterdoorlatende verharding in betonstraatstenen met een oppervlakte van 67m² om de bestaande rijwegverharding en het keerpunt ter hoogte van de te realiseren loten te vervolledigen.
Zowel het verbreden van het openbaar domein als het verharden ervan, worden voorzien aansluitend op de te realiseren loten. Verder in de oostelijke richting bevindt zich reeds een voldoende uitgeruste en volwaardige weg met een breedte van 2,78m inclusief goten en met daarnaast langs beiden zijden nog een berm. Het is dus aanvaardbaar dat de wijzigingen aan de gemeenteweg Ottersweier in functie van voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag enkel voorzien worden aansluitend op de te realiseren loten. Verder in de westelijke richting is de weg Ottersweier in minder goede staat, maar gelet op de plaatselijke situatie wel voldoende uitgerust. Het verbeteren van dit gedeelte van de weg is echter niet noodzakelijk in functie van voorliggende aanvraag tot het verkavelen van gronden waardoor het niet redelijk zou zijn om dit als last op te leggen aan de verkavelaar.
c. Breedte
Door middel van de voorgestelde kosteloze grondafstand kan in de toekomst voorzien worden in een rooilijn met een breedte van minimaal 5,74m ter hoogte van de te realiseren loten, met aansluitend een keerpunt met een breedte van 10,00m. Deze breedte is hier, gelet op de plaatselijke toestand, voldoende in functie van een volwaardige inrichting van het openbaar domein met een voldoende brede rijwegverharding indien door Brandweer zone Kempen een (voorwaardelijk) gunstig advies uitgebracht wordt hieromtrent. Zoals hierboven al werd aangehaald, zal het advies van de brandweer bepalend zal zijn om uit te maken of de te realiseren loten voldoende toegankelijk zullen zijn voor de brandweer en voor andere hulpdiensten. Er kan bijgevolg maar een gunstig standpunt worden ingenomen over de breedte van de gemeenteweg en het keerpunt onder voorbehoud van een (voorwaardelijk) gunstig advies van Brandweer zone Kempen en mits wordt voldaan aan de voorwaarden die gesteld worden door de brandweer.
Gezien er naast de nieuwe verharding geen groene bermen voorzien worden, dienen de nutsvoorzieningen die moeten aangelegd worden onder de verharding voorzien te worden. Uit de adviezen die werden ontvangen van de nutsmaatschappijen kan worden afgeleid dat dit geen probleem vormt. De nieuwe verharding zal bestaan uit een opbreekbare verharding in betonstraatstenen en niet uit beton of asfalt zodat dit op zich geen probleem hoeft te vormen.
d. Uitrusting
Er wordt voorzien in het aanleggen van een waterdoorlatende verharding in betonstraatstenen met een oppervlakte van 67m² om de bestaande rijwegverharding en het keerpunt ter hoogte van de te realiseren loten te vervolledigen. Dit houdt in dat de volledige strook grond die kosteloos wordt afgestaan, verhard wordt en dat ter hoogte van het reeds bestaande openbaar domein ook nog een verharding in betonstraatstenen wordt voorzien opdat de nieuw aan te leggen verharding kan aansluiten op de reeds bestaande verharding.
Het verzien van een verharding in opbreekbare betonstraatstenen is hier aanvaardbaar een ook noodzakelijk gezien de nutsleidingen onder de rijwegverharding dienen aangelegd te worden. Naast de rijwegverharding worden er ter hoogte van het openbaar domein immers geen groene bermen voorzien waar deze nutsleidingen kunnen aangelegd te worden. Behalve de dikte van de betonstraatstenen en het feit dat deze met een verbrede voeg zullen aangelegd worden, kan uit het aanvraagdossier niet worden afgeleid welk type en welke kleur van betonstraatstenen er zal gebruikt worden en in welk legverband deze zullen geplaatst worden. De nieuw aan te leggen betonstraatstenen dienen voor wat betreft de kleur, het type en het legverband zo veel mogelijk aan te sluiten bij de reeds bestaande verhardingen ter hoogte van het openbaar domein zodat een eenvormig geheel ontstaat.
Ter hoogte van de weg Ottersweier bevinden zich reeds nutsvoorzieningen dewelke, zoals blijkt uit de adviezen van de nutsmaatschappijen, in het kader van voorliggende aanvraag moeten uitgebreid worden. Deze uitbreiding dient te gebeuren ten laste van de aanvrager van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van de gronden, alvorens de te realiseren loten vervreemd of bebouwd kunnen worden.
Het betreft hier een aanvraag die betrekking heeft op een verkaveling die voorziet in de aanleg van nieuwe wegenis, wat betekent dat nieuw aan te leggen verharding in principe onder het toepassingsgebied val van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater. De aan te leggen verharding zal echter worden voorzien in betonstraatstenen met een verbrede voeg en de nieuwe verharding watert af in de richting van het midden van het openbaar domein (helling 1%) zodat het hemelwater ter plaatse door de verharde oppervlakte kan infiltreren indien de betonstraatstenen worden voorzien bovenop een waterdoorlatende fundering. In dat geval hoeft volgens de hemelwaterverordening niet voldaan te worden aan de normen met betrekking tot het voorzien van een collectieve infiltratie en buffering bij verkavelingen.
e. Opname in het openbaar domein
Er wordt voorzien in het kosteloos afstaan van een strook grond met een oppervlakte van 52,00m² opdat in de toekomst kan voorzien worden in een rooilijn met een breedte van minimaal 5,74m ter hoogte van de te realiseren loten, met aansluitend een keerpunt met een breedte van 10,00m. In functie hiervan is het noodzakelijk dat deze strook grond wordt opgenomen in het openbaar domein.
Door middel van addendum B41 werd door de aanvrager akkoord gegaan met het vrij en onbelast en zonder kosten afstaan aan de gemeente van het toekomstige openbaar domein, aanhorigheden en openbare nutsvoorzieningen, alsook de gronden waarop ze komen. Het kosteloos afstaan van de strook grond met een oppervlakte van 52,00m² (lot 3) ter inlijving bij het openbaar domein dient in elk geval te gebeuren alvorens de te realiseren loten vervreemd of bebouwd kunnen worden.
f. Standpunten, opmerkingen en bezwaren openbaar onderzoek
Artikel 47, eerste lid van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, bepaalt dat de gemeenteraad, bij het nemen van zijn besluit over de zaak van de wegen kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die tijdens het openbaar onderzoek ingediend zijn. De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek van 14 oktober 2021 tot en met 12 november 2021. Naar aanleiding van dit openbaar onderzoek werden vijf digitale bezwaarschriften ingediend.
Slechts één van de in de bezwaarschriften aangehaalde bezwaren had betrekking op de zaak van de wegen, namelijk de opmerking dat er vragen worden gesteld bij een vlotte toegankelijkheid van de woningen voor de brandweer en andere hulpdiensten. Zoals dit hierboven al werd aangehaald, werd in functie hiervan het advies ingewonnen van Brandweer zone Kempen. Dit advies werd nog niet ontvangen, maar zoals eerder al aangehaald is de ontwikkeling enkel maar aanvaardbaar indien door de brandweer een (voorwaardelijk) gunstig advies zal worden uitgebracht. Dit bezwaar werd bijgevolg gedeeltelijk in aanmerking genomen in die zin dat het advies van de brandweer bepalend zal zijn om uit te maken of de te realiseren loten voldoende toegankelijk zullen zijn voor de brandweer en voor andere hulpdiensten.
Conclusie
Er kan bijgevolg geoordeeld worden dat, rekening houdende met de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, de eventuele opname in het openbaar en de naar aanleiding van het openbaar onderzoek ingediende bezwaren die betrekking hebben op de zaak van de wegen, de voorgestelde gedeeltelijke wijziging van de gemeenteweg Ottersweier in overeenstemming is met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen en bijgevolg aanvaardbaar is, mits voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:
De gemeenteraad keurt, in toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet en in toepassing van artikel 47 van het Omgevingsvergunningsbesluit, de gedeeltelijke wijziging van de weg Ottersweier overeenkomstig artikel 12 §2 van het Gemeentewegendecreet goed in het kader van de aanvraag tot omgevingsvergunning met referentie OMV/2021/0025/V, ingediend door Marjan De Groot, voor het afsplitsen van twee loten bestemd voor het oprichten van een eengezinswoning in halfopen bebouwing van een reeds bebouwd perceel na het slopen van een aantal bijgebouwen, voor het gedeeltelijk wijzigen van de rooilijn van een bestaande gemeenteweg overeenkomstig artikel 12 §2 van het gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 en voor het aanleggen van een deel van een nieuwe rijwegverharding en keerpunt op het eigendom gelegen Langstraat 54 en Ottersweier z/n en met als kadastrale omschrijving afdeling 2 sectie E nrs. 447M en 33H.
De strook grond zoals weergegeven op het bij de aanvraag tot omgevingsvergunning gevoegde verkavelingsplan en met een oppervlakte van 52,00m² dient kosteloos en vrij en onbelast te worden afgestaan aan de gemeente Westerlo ter inlijving bij het openbaar domein opdat in de toekomst ter hoogte van de te realiseren loten kan voorzien worden in een rooilijn met een breedte van minimaal 5,74m, met aansluitend een keerpunt met een breedte van 10,00m. Dit dient te gebeuren alvorens de te realiseren loten vervreemd of bebouwd kunnen worden.
Ter hoogte van de weg Ottersweier bevinden zich reeds nutsvoorzieningen dewelke, zoals blijkt uit de adviezen van de nutsmaatschappijen, in het kader van voorliggende aanvraag moeten uitgebreid worden. Deze uitbreiding dient te gebeuren ten laste van de aanvrager van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van de gronden, alvorens de te realiseren loten vervreemd of bebouwd kunnen worden. De eventueel op het openbaar domein aanwezige constructies of kasten van nutsvoorzieningen, die op vraag van de aanvrager dienen verplaatst te worden, vallen financieel ten laste van de aanvrager.
Het advies van de brandweer zal bepalend zijn om uit te maken of de te realiseren loten voldoende toegankelijk zullen zijn voor de brandweer en voor andere hulpdiensten. Er kan bijgevolg maar een gunstig standpunt worden ingenomen met betrekking tot de zaak van de wegen onder voorbehoud van een (voorwaardelijk) gunstig advies van Brandweer zone Kempen en mits wordt voldaan aan de voorwaarden die gesteld worden door de brandweer.
De nieuwe verharding dient te bestaan uit een opbreekbare verharding in betonstraatstenen en niet uit beton of asfalt omdat de nutsvoorzieningen zich onder de rijwegverharding zullen bevinden. De aan te leggen verharding moet tevens bestaan uit betonstraatstenen met een verbrede voeg, bovenop een waterdoorlatende fundering, en de nieuwe verharding moet afwateren in de richting van het midden van het openbaar domein (helling 1%) zodat het hemelwater ter plaatse door de verharde oppervlakte kan infiltreren. De nieuw aan te leggen betonstraatstenen dienen voor wat betreft de kleur, het type en het legverband zo veel mogelijk aan te sluiten bij de reeds bestaande verhardingen ter hoogte van het openbaar domein zodat een eenvormig geheel ontstaat.
Het aanleggen van de verharding ter hoogte van het bestaande en nieuwe openbaar domein dient te gebeuren door de gemeente of door een door de gemeente aangestelde aannemer op kosten van de verkavelaar. Een offerte hiertoe kan aangevraagd worden bij de technische dienst van de gemeente. De werken zullen pas worden aangevat na betaling van de in de offerte vermelde geraamde kostprijs.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de dertig dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsvergunningsdecreet.
Raadslid Giel Van den Broeck geeft toelichting bij het agendapunt. Hij verwijst naar corona en de recente stormen waarvoor deze app toch dienstig zou kunnen zijn.
Raadslid Frans De Cock merkt op dat Hoplr een toepassing is die eigendom is van vastgoedmakelaars. Het bewaken van de controle van de gemeente op de communicatie met de burger is een belangrijk aandachtspunt. Daarom stelt raadslid De Cock voor om dringend een raadscommissie samen te roepen waar onder andere dit zou kunnen besproken worden, in functie van een globale communicatiestrategie.
Raadslid Giel Van den Broeck verwijst naar de bespreking uit 2019 waar sprake was van het uitrollen van proefprojecten in een paar buurten.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat de app werd bekeken en dat er ruimer werd gekeken naar verschillende app's, waarbij uiteindelijk de voorkeur eerder uitging naar een city-app. Tegelijk werd werk gemaakt van de vernieuwing van onze web-site, ook met heel wat interactieve mogelijkheden. Er werd toen geopteerd om niet meteen in te zetten op de uitbouw van verschillende communicatiekanalen. Een app is niet meteen toegankelijk voor al onze inwoners. Schepen Tai-Apin zegt persoonlijk nog altijd een voorkeur te hebben voor de city-app.
Raadslid Frans De Cock zegt dat de tussenkomt van de schepen toch ook aangeeft dat er nog nood is aan bespreking van de mogelijkheden om te communiceren als gemeente, waarbij de inbreng van alle fracties nodig is.
Raadslid Giel Van den Broeck zegt dat wat hem betreft het ook een andere app kan zijn, maar er mag wel schot in komen.
Er wordt niet gestemd.
Raadslid Giel Van den Broeck geeft toelichting bij het agendapunt. Hij zegt dat het voorstel tot een regenboogzitbank een constructief voorstel beoogt en vermeldt dat zulke bank recent werd geïnstalleerd in Merksplas.
Raadslid Frans De Cock zegt dat hij namens zijn fractie ook een aantal voorstellen zal doen, zoals ook al in het verleden werd gedaan.
Schepen Tinne Wuyts antwoordt dat er tijdens de afgelopen maand er heel wat tijd werd besteed aan het thema en ook dit voorstel ter sprake is gekomen. Zij geeft aan dat het plan in verband met diversiteit en verdraagzaamheid verder wordt uitgewerkt.
Er wordt niet gestemd.
Dit agendapunt werd behandeld tijdens de bespreking van agendapunt 6.
Er werd niet gestemd over dit agendapunt.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting en drukt op het tweeledige voorstel, met name een herdenking van de slachtoffers en ook een huldiging van de "helden" uit onze gemeente. Tevens wordt gevraagd een monument of kunstwerk te voorzien op een troostplek in onze gemeente.
Burgemeester Guy Van Hirtum antwoordt dat dit in het verleden nogmaals is geagendeerd. Het is nog altijd code oranje en het voorstel is nog een beetje voorbarig. Burgemeester zegt te zien dat zulks vooral gebeurt in relatie met een ziekenhuis. Mogelijks kan dit georganiseerd samen met de ons omringende gemeenten, waarmee ook het vaccinatiegebeuren wordt opgenomen.
Raadslid Frans De Cock zegt dat er toch al kan begonnen worden om dit voor te bereiden.
Burgemeester Guy Van Hirtum antwoordt dat vandaag nog een 23 besmettingen werden genoteerd en dat vorige maand nog werd geboosterd. Mensen verwachten dat de gemeente vooral daar mee bezig is.
Raadslid Patrick Vercauteren zegt de burgemeester bij te treden en geeft aan dat de pandemie nog niet over is.
Er wordt niet gestemd.
Raadslid Iris De Wever geeft toelichting bij het agendapunt en stelt voor de weg te breken.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat op deze locatie Sint Andries-kruisen werden aangebracht. Hij zegt dat het voorstel tot breken van de straat ter overweging kan genomen worden en geeft aan dat dit in elk geval zal besproken worden op een eerstvolgend verkeerscomité.
Raadslid Iris De Wever benadrukt dat ze specifiek het voorstel doet om het straatje te breken ter hoogte van de Renderstraat.
Raadslid Ronny Goossens zegt te willen voorstellen om de voorrang van rechts, ook hier, af te schaffen.
Raadslid Chris Beenens zegt akkoord te zijn met het voorstel van raadslid De Wever en verwijst naar de situatie van de Neerstraat en Goorheide.
Er wordt niet gestemd.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt.
Schepen Kelly Verboven antwoordt dat het concept burgerbudget iets is wat vooral voorkomt in steden en wordt vaak gebruikt voor de verfraaiing van buurten. Schepen Verboven zegt vast te stellen dat in de werking hier al zelf sterk wordt op ingezet zoals het buitenspeelplan, het plaatsen van speeltoestellen en dergelijke.
Raadslid Frans De Cock zegt dat het voorstel vooral inhoudt dat er ideeën van burgers worden ingezameld en dat een burgerbudget niet gebonden is aan een stad.
Raadslid Bert Wellens vraagt of raadslid De Cock kan aangeven van waar deze vraag komt en of er ideeën en vragen van mensen zijn die aan hem zijn gesteld.
De raad gaat over tot stemming.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat raadslid De Cock vorige week herhaaldelijk op de sportdienst is geweest en dat de medewerkers hem de volledige informatie hebben gegeven. Op elk loop- en wandelparcours komt een beweegbank. Er komt een eerste beweegbank aan het woonzorgcentrum, in het kader van het project 10.000 stappen. Er komt een mobiele beweegbank aan het sportcentrum, maar die zal om een aantal weken verplaatst worden om te polsen in welke mate er interesse is. Dit met de bedoeling alle loop- en wandelparcours van een beweegbank te voorzien indien er interesse voor is.
Er wordt niet gestemd.
Raadslid Ronny Goossens geeft toelichting bij het agendapunt.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat er 123 meldingen in 2021 waren, maar dat maar 9 maal beboet werd door GAS/politie. Natuurlijk zijn niet overal persoonsgegevens terug te vinden. De inzet van camera blijkt ook effectief om het sluikstort te stoppen als het steeds op dezelfde plaats gebeurt, maar niet echt om de dader te pakken. Eens men de camera ziet, stopt men of wordt men verwittigd door de buurtbewoners dat ze gepakt zullen worden.
Schepen Clyde Tai-Apin overloopt de sluikstorthoeveelheden en zwerfvuilhoeveelheden per fractie en geeft aan dat één arbeider er voltijds mee bezig is en dat ook nog de kostprijs voor de afvoer van het afval dient meegerekend als kost.
Raadslid Ronny Goossens vraagt of niet strenger kan toegezien worden.
Schepen Clyde Tai-Apin verwijst naar preventie, sensibiliseren en het trachten met allerlei acties het zwerfvuil en sluikstorten te vermijden.
Raadslid Frans De Cock vraagt wat het beleid is in verband met de vuilbakken en wat er gebeurt met de mobiele camera's.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat deze regelmatig worden ingezet, en dat dit wel werkt, maar het sluikstorten verplaatst zich dan wel. Met vuilbakken wordt getracht actief om te gaan en worden vuilbakken voorzien bij plaatsen waar er banken worden voorzien en waar het strategisch nodig is om een vuilbak te voorzien.
Raadslid Flor Celen verwijst naar de blikkenvangers, die verwijderd werden omdat er veel ander vuil in wordt gestort. Langs wandel- en fietswegen kan men veel blikken in de grachten zien. Ook stelt hij vast dat vuilbakken regelmatig goed gevuld zijn. Zijn vraag is of er terug blikvangers kunnen geplaatst worden.
Raadslid Vic Van Bael vraagt hoe die opvoeding, sensibilisering wordt aangepakt en wat de impact er van is.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat de scholen hier al eens projecten over doen en kunnen dan steeds materiaal bekomen op de milieudienst. Er zijn heel wat zwerfvuil meters en peters die samen met hun kinderen vuil opruimen. Op onze milieudienst kan je heel wat materiaal bekomen, mocht er interesse zijn.
Er wordt niet gestemd.