Voorzitter Maurice Van Hemelen wenst ieder nog een gelukkig nieuwjaar en opent de vergadering.
Bij aanvang van de zitting meldt voorzitter Van Hemelen het overlijden van gewezen gemeenteraadslid voor de fractie Groen Maria (Mie) Nys en verzoekt tot 1 minuut stilte.
Aansluitend gaat de raad over tot goedkeuring van de notulen.
Raadslid Frans De Cock meldt dat in de notulen van de gemeenteraad niet vermeld wordt van wie de amendementen afkomstig zijn. Dit wordt wel vermeld in de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn, waar dit punt besproken wordt, maar niet meer bij de notulen van de gemeenteraad.
Raadslid Ronny Goossens meldt dat hij nog een agendapunt heeft op het einde van de raad.
Raadsleden Frans De Cock en Vicky Cools kondigen tevens aan nog een extra punt op het einde van de gemeenteraad te willen brengen.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 13 december 2021 worden goedgekeurd.
Artikel 134, §1, N.Gem.W. “In geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.”.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit van 6 januari 2022 'Politieverordening - gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 januari 2022 gaan digitaal door wegens de covid-19 crisis'.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd op 16 september 2019.
De gemeenteraad neemt kennis van de nieuwe voordrachtakte van de fractie Vlaams Belang waarbij de heer Flor Celen werd voorgedragen als nieuw lid in de algemene raadscommissie, dit ter vervanging van ontslagnemend lid Ronny Goossens.
Deze "algemene raadscommissie" bestaat vanaf heden uit volgende raadsleden zijnde:
De heer Marc Gouwkens, van de fractie Groen, is lid met raadgevende stem.
* de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, gewijzigd bij wet van 1 december 2006;
* het Koninklijk Besluit van 20 december 2000 betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad
* artikel 19 WGP bepaalt dat wanneer een effectief lid voor het verstrijken van zijn mandaat ophoudt deel uit te maken van de politieraad en hij geen opvolger of opvolgers heeft, kunnen alle nog in functie zijnde gemeenteraadsleden die de voordracht van het te vervangen lid hadden ondertekend, gezamenlijk een kandidaat effectief lid en één of meer kandidaat-opvolgers voordragen. In dit geval worden deze kandidaten verkozen verklaard, de kandidaat-opvolgers in orde van hun voordracht
* de Ministeriële omzendbrief van 13 november 2018 betreffende de verkiezing en de installatie van de politieraadsleden van een meergemeentepolitiezone: “17. In het geval er geen kandidaatopvolgers zijn en de continuïteit van de werking van de politieraad in het gedrang komt, kan de gemeenteraad waarvan het effectief lid afhangt, zich beroepen op het artikel 19 WGP, dat de mogelijkheid biedt om een geldig verkozen effectief lid te vervangen zonder veel bijkomende formaliteiten.
De heer Marc Gouwkens wordt verkozen verklaard als werkend lid voor de politieraad.
Een kopie van deze beslissing wordt overgemaakt aan de korpschef van de politiezone Zuiderkempen.
Voorzitter Maurice Van Hemelen licht het agendapunt toe. Agendapunt 15 zal aansluitend behandeld worden.
Raadslid Frans De Cock verzoekt zijn aangedragen amendement te behandelen en licht het punt toe, waarbij verzocht wordt om een nominatieve gift/subsidie van 1.000 euro toe te kennen aan het Croix Rouge de Belgique te besteden aan de noden in Wallonië, ontstaan door de overstromingen.
Burgemeester Guy Van Hirtum antwoordt dat vanuit de gehele gemeente er veel begrip en medeleven is voor het leed in Wallonië. Het storten van geld is een nobele geste. Vanuit de Kempen zijn er ook initiatieven om daar daadwerkelijk aan de slag te gaan. Mede doordat er een vraag werd gesteld door een inwoner van onze gemeente om als Westerlo daar ook daadwerkellijk initiatief te nemen, wordt momenteel onderzocht hoe we onze solidariteit zouden kunnen tonen. Door oproep aan inwoners en ondernemingen om zelf iets te organiseren of door aan te sluiten bij de groep uit Oud-Turnhout.
Raadslid Frans De Cock zegt dat het ene het andere niet uitsluit. Hij wil zeker ook het andere initiatief steunen, maar blijf toch ook bij zijn standpunt en vraag een storting van 1.000 euro.
Burgemeester Guy Van Hirtum verduidelijkt dat het agendapunt waarop een amendement werd ingediend handelt over het verlenen van een nominatieve subsidie aan lid-verenigingen van de wereldraad.
Raadslid Katrijn van Riet zegt dat haar fractie ook eerder van oordeel is dat mensen in Wallonië meer gebaat zijn met daadwerkelijke ondersteuning. Zij voegt er aan toe dat het Croix Rouge niet zo positief in de pers is gekomen en dat de Vlamingen die daar te hulp kwamen beter wisten waar de noden hoog waren.
Burgemeester Van Hirtum stelt voor dit punt samen met punt 15 te behandelen en zegt dat zijn amendement op het amendement van Frans dan eerst kan behandeld worden.
De raad stemt vervolgens agendapunt 5.
Aansluitend stemt de raad op het aangebrachte amendement van burgemeester Guy Van Hirtum op agendapunt 15: "De gemeenteraad geeft opdracht aan het schepencollege om te onderzoeken op welke wijze de solidariteit van de gemeente aan de getroffen gebieden door de watersnood in Wallonië kan georganiseerd worden."
Goedgekeurd door de gemeenteraad:
Vervolgens stemt de raad agendapunt 15. Artikel 21. Frans De Cock. Amendement bij agendapunt 5: De gemeente Westerlo is solidair met de vele slachtoffers van de overstromingen in Wallonië en steunt hen via een nominatieve gift/subsidie van 1.000 euro aan het Rode Kruis Vlaanderen / Croix Rouge de Belgique op de gekende rekening BE70 0000 0000 2525.
Afgekeurd door de gemeenteraad:
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 versie kredieten 2021 & 2022 is vastgesteld en goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2021. In dit meerjarenplan werd een nominatieve subsidie voorzien voor de lidverenigingen van de wereldraad voor een bedrag van 6.100 euro en een nominatieve subsidie voor de toelage aan het Vlaams Netwerk met de Vredegemeenschap van San José de Apartadó.
De volgende verenigingen maken actief deel uit van de wereldraad en hebben recht op deze subsidie:
Organisatie | Bedrag | Rekeningnummer |
Broederlijjk Delen | 700 € | BE86 9796 5359 0550 |
Damiaanactie | 700 € | BE42 0011 1499 1354 |
Amnesty International | 700 € | BE11 9796 3272 5648 |
Oxfam Wereldwinkel | 700 € | BE24 9791 6766 7838 |
11.11.11. | 500 € | BE84 9792 1555 8859 (rekening wereldraad) |
Belgian Mission Team | 700 € | BE36 7360 4546 5681 |
Picaflores | 700 € | NL12 TRIO 0338 8189 79 |
Vlaams Netwerk van Solidariteit met de Vredesgemeenschap van San José de Apartadó. | 1.500 € | BE64 7340 5136 5852 |
Het decreet lokaal bestuur (DLB) van 22 december 2017, artikel 41 § 23.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het toekennen van een nominatieve subsidie aan de volgende verenigingen en voor het onderstaande bedrag in 2022:
Advies
In het afzonderlijk bijzonder comité van de gemeente Westerlo van 29 november 2021 is er een akkoord met de vakorganisaties over de aanpassingen in het academiereglement van de Academie Beeldende Kunst Westerlo.
Argumentatie
Het bestaande academiereglement Academie Beeldende Kunst Westerlo, goedgekeurd door de gemeenteraad van 20 september 2020 wordt opgeheven bij de inwerkingtreding van dit academiereglement.
Het hierbij gevoegde academiereglement wordt goedgekeurd.
Het academiereglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging ter beschikking gesteld (op papier of via elektronische drager) aan de meerderjarige leerling en de ouders van de minderjarige leerling, die ondertekenen voor akkoord.
Het academiereglement treedt in werking op 1 september 2021.
De gemeenteraad mandateert het college van burgemeester en schepenen om de afsprakennota van de Academie Beeldende Kunst Westerlo te actualiseren en goed te keuren.
Raadslid Marc Gouwkens vraagt of de teksten nog allemaal actueel zijn. Bij de vertrouwenspersonen staat nog een persoon die intussen op pensioen is.
Advies
Er is een akkoord van 29 november 2021 met de vakbonden in het afzonderlijk bijzonder comité (protocol 21/18) over het ontwerp arbeidsreglement 'Academie voor Beeldende Kunst Westerlo'.
Het bestaande arbeidsreglement "Academie voor Beeldende Kunst Westerlo" vastgesteld door de gemeenteraad op 16 december 2019 wordt opgeheven.
De gemeenteraad keurt het aangepaste arbeidsreglement 'Academie voor Beeldende Kunst Westerlo' goed zoals aangegeven in de bijlage bij dit raadsbesluit.
Door het nemen van deze verkeersmaatregelen zal de verkeersveiligheid en -leefbaarheid voor alle weggebruikers en in het bijzonder voor de zwakke weggebruikers, op bovenvermelde plaatsen verhogen. Juridische grond De koninklijke besluiten van 16 maart 1968 en 1 december 1975 over de politie van het wegverkeer zijn van toepassing samen met het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en het ministerieel rondschrijven van 7 mei 1999 over de plaatsing van de verkeerstekens. Wat betreft aanvullende reglementen, moet er sinds 1 mei 2019 voldaan worden aan de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De raad besluit om aan onderstaande artikelen van het gecoördineerd politiereglement van 2 april 1990 het volgende toe te voegen of te wijzigen:
Het voorbije decennium zijn er binnen het gemeentebestuur en OCMW Westerlo verschillende projecten gerealiseerd om zo efficiënt mogelijk de interne communicatie en samenwerking te realiseren. De aangeboden faciliteiten binnen gemeente en OCMW zijn recent gemoderniseerd. Om de basisfaciliteiten (e-mail, documentenbeheer en taakopvolging) te behouden evenals het technisch kader om de interne processen verder te optimaliseren is Office 365 noodzakelijk.
De dienst ICT is vragende partij om gebruik te maken van de opdrachtencentrale van de gemeente Aalter in kader van de raamovereenkomst met ref. 281.03-20d0215 m.b.t. perceel 8 “Softwarelicenties en beheer” omwille van onderstaande redenen;
Gemeente Westerlo wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde groepsaankoop van aankoopcentrale gemeente Aalter met het oog op contractsluiting met de gekozen opdrachtnemer en dit enkel wat betreft perceel 8 “Softwarelicenties en beheer ” dat is gegund aan Realdolmen, A. Vaucampslaan 42, 1654 Huizingen.
Op basis van het Decreet Lokaal Bestuur is de gemeenteraad voor deze opdracht bevoegd om te beslissen over de toetreding tot de aankoopcentrale en het college van burgemeester en schepenen bevoegd om de opdracht te sluiten.
- De wet van l7 juni 2016 inzake overheidsopdrachten,
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van l4 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de aanbestedende overheid gemeente Aalter van 15 februari 2021 betreffende;
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de aanbestedende overheid Aalter van 8 maart 2021 om perceel 8 (softwarelicenties en beheer) van de raamovereenkomst ‘Project LB365' te gunnen aan de firma met de enige regelmatige offerte met name RealDolmen, A. Vaucampslaan 42, 1654 Huizingen tegen de eenheidsprijzen zoals vermeld in de offerte van de inschrijver.
De overeenkomst heeft een looptijd van drie jaar met ingang van 1 februari 2022 tot uiterlijk 31 januari 2025.
De gemeenteraad beslist om toe te treden tot de raamovereenkomst van opdrachtencentrale gemeente Aalter ‘Project LB365’ (bestek met nr. 281.03-20d0215) voor afname van softwarelicenties in kader van perceel 8 tegen de eenheidsprijzen zoals vermeld in de gegunde offerte van RealDolmen A. Vaucampslaan 42, 1654 Huizingen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit en wordt gevraagd over te gaan tot sluiting van de opdracht.
Schepen Clyde Tai-Apin licht het agendapunt toe en voegt er aan toe dat er in onze gemeente lessen EHBO en het gebruik van een defibrillator worden georganiseerd.
*Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en latere wijzigingen.
*De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten; meer bepaald artikel 42, §1,1°d iii (uitsluitende rechten) waarbij de opdracht wordt gegund bij wijze een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
*Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
*Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren en latere wijzigingen.
*Besluit van 25 februari 2019 van de gemeenteraad waarbij het begrip 'dagelijks bestuur' wordt gedefinieerd en waarin de gevallen die worden opgesomd die van een voorafgaand visum door de financieel directeur, worden vrijgesteld
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met Rode Kruis-Vlaanderen in het kader van project 'Hartveilige gemeente' goed en neemt kennis van de voorwaarden verbonden aan deze samenwerkingovereenkomst. De overeenkomst is geldig voor 2 jaar vanaf datum ondertekening. Het college wordt gevraagd uitvoering te geven aan de voorwaarden van de overeenkomst, met name het engagement om de bevolking te sensibiliseren en samen met de lokale Rode Kruisafdelingen opleidingen in reanimatie en AED-gebruik te organiseren voor de bevolking en het personeel. Er zijn reeds diverse AED toestellen op het grondgebied publiek toegankelijk, waardoor de voorwaarde van één publiek toegankelijke AED, reeds vervuld is.
Schepen Kristof Welters geeft toelichting bij dit voortraject.
Vanuit de interlokale vereniging (ILV) Tewerkstelling Zuiderkempen willen we de kans op een duurzame tewerkstelling verhogen door drempels naar tewerkstelling te verkleinen. Door in te zetten op partnerschappen zoals "Digibanken" trachten we de kwetsbare groepen mee te krijgen in de digitaliseringsgolf en hen op een laagdrempelige manier maximaal te ondersteunen. Het versterken van de digitale basisvaardigheden kan een belangrijke rol spelen in de activering naar de arbeidsmarkt.
Binnen het werkingsgebied van de ILV Tewerkstelling Zuiderkempen focussen we ons met de "Digibanken" op de kwetsbare doelgroep met extra aandacht voor werkzoekenden en personen met een risico op digitale uitsluiting in voorbereiding op een traject naar werk:
Voor de uitwerking van de Digibanken tijdens de implementatiefase zetten we maximaal in om af te stemmen met bestaande initiatieven en met de uitwerking binnen de projectoproep ‘Iedereen digitaal’ (bij een goedgekeurd projectvoorstel). Op deze manier trachten we voor het volledige werkingsgebied een duurzaam, complementaire e-inclusiebeleid uit te werken met de nodige aandacht en de juiste focus voor elke burger.
Vanuit de regio Zuiderkempen hebben we een projectvoorstel ingediend binnen de subsidieoproep voor de uitvoering van de 1ste fase: het voortraject. Tijdens dit voortraject brengen we met een basispartnerschap de noden op vlak van e-inclusie in kaart, bekijken we welke dienstverlening al aanwezig is en waarop we nog extra moeten inzetten tijdens een 2de implementatiefase. Volgende partners zijn betrokken bij de start van het voortraject i.h.k.v. de subsidieoproep “Digibanken”: Stad Geel - Gemeente Meerhout - Gemeente Laakdal - Gemeente Herselt - Gemeente Hulshout - Gemeente Westerlo - VDAB - Blenders (digidak) - Ligo - CVO EduKempen - BEEGO – ACV. In de loop van het voortraject zal dit partnerschap ongetwijfeld nog uitbreiden.
De beslissing over de goedkeuring van de projectvoorstellen vanuit het departement Werk & sociale economie wordt verwacht in de loop van januari 2022. Bij een positief antwoord kunnen we overgaan naar de uitvoeringsfase van het voortraject. Het voortraject loopt van 1/02/2022 tot 31/05/2022. Bij een negatief antwoord zullen we in overleg gaan met het departement Werk & sociale economie en in een volgende indienronde een aangepast projectvoorstel indienen.
Meer informatie over de subsidieoproep "Digibanken" vanuit het departement Werk & Sociale economie is te vinden via volgende link: https://www.vlaanderen.be/departement-werk-socialeeconomie/digibanken.
De gemeenteraad keurt de uitvoering van een voortraject binnen de subsidieoproep Digibanken goed voor de looptijd van 1/02/2022 tot 31/05/2022 bij een positieve beoordeling van het projectvoorstel vanuit het departement Werk & Sociale economie.
Agendapunten 12 en 16 worden aansluitend behandeld.
Raadslid Giel Van den Broeck geeft toelichting bij het agendapunt. Hij voegt er aan toe dat het voorstel of advies zou zijn om het zebrapad aan te leggen op de Olenseweg, maar dat in de aanvraag naar AWV de locatie niet dient te worden opgenomen.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij zijn voorstel tot amendement bij dit agendapunt. Hij vermeldt dat in de onderrichtingen vermeld staat dat het lokale bestuur in eerste instantie dient na te gaan of de verkeersveiligheid op de gekozen locatie niet in het gedrang komt. De suggestie zou zijn de N19 ter hoogte van het kruispunt aan het gemeentehuis. Hij zegt de toevoeging van de tekst met de specifieke locatie toch mee goed te willen keuren. Het advies voor de precieze locatie moet dan op het verkeerscomité komen en daar bepaald worden, rekening houdend met deze suggesties.
Schepen Tinne Wuyts antwoordt dat diversiteit en verdraagzaamheid een breed thema is dat de gemeente nauw aan het hart gaat. Het is de bedoeling blijvend in te zetten op gelijkheid en verdraagzaamheid. De acties uit het verleden waren eerder ad hoc. Heel wat geplande activiteiten zijn echter niet kunnen doorgaan door de omstandigheden met corona. Vanuit verschillende diensten is geïnventariseerd waar nu al op wordt ingezet en waar er nog leemtes zijn om op die manier tot een beleidsplan te komen. Momenteel heeft de gemeente een regenboogzebrapad, centraal in de gemeente. De suggestie zou zijn om op het aanbod van AWV niet in te gaan omdat we volop bezig zijn met het opstellen van een kader.
Schepen Kristof Welters voegt er aan toe dat de politie hier niet meteen een grote voorstander van is.
Raadslid Giel Van den Broeck zegt dat het de betrachting is om te horen of de gemeenteraad wil ingaan op het voorstel van AWV. Hij zegt te merken dat er veel in de pijplijn zou zitten, maar dat er tot nu toe weinig is gerealiseerd. Hij vraagt dan ook de stemming over dit punt.
Raadslid Frans De Cock zegt dat zijn fractie voorheen het voorstel heeft gedaan om in elk dorp een regenboogzebrapad aan te brengen en later ook aan de Zoerla, bij de inrichting van het vaccinatiecentum. De negativiteit van de politie kan toch worden ondervangen door de instructies van AWV waardoor uniformiteit wordt nagestreefd.
De raad gaat over tot de stemming van agendapunt 12
Het agendapunt 16, een amendement op agendapunt 12 wordt bijgevolg niet verder behandeld.
Agendapunten 13 en 14 worden samen behandeld.
Raadslid Katrijn van Riet geeft toelichting bij het agendapunt. Zij zegt het te betreuren dat ze dit heeft dienen terug te vinden in de notulen van het college. De vijf maatregelen die werden voorgesteld door het college, daar kan haar fractie zeker mee instemmen, waarbij het punt drie de essentie is. Hiervoor dient druk gezet op de andere gemeenten om ook tot aanpassingen te komen, zoals de tonnagebeperkingen, zodat er op korte termijn een oplossing komt voor het vrachtverkeer in Heultje.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij zijn agendapunt. Hij voegt er aan toe dat wanneer de werken in de Gevaertlaan zullen afgerond zijn, het vrachtverkeer weer zal toenemen en het daarom nodig is dat er op korte termijn oplossingen komen voor spreiding. De belangrijkste oplossingen op korte termijn zijn de extra ontsluiting naar de N10 en de route via Wiekevorst naar de E313 die nu geblokkeerd wordt door ANPR camera's en tonnagebeperkingen. Hij zegt dat zijn vraag is om contact te zoeken met de buurgemeenten om tot een consensus te komen voor het spreiden van het vrachtverkeer via de voorgestelde drie routes. Hij zegt de prioriteitenlijst volledig te kunnen onderschrijven en hoopt extra impuls te kunnen geven om ook op korte termijn de proefprojecten te laten installeren.
Raadslid Iris De Wever meldt dat zij deze alternatieve routes reeds lang geleden heeft aangekaart op de desbetreffende kabinetten.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat hij heel voorzichtig wenst te zijn omdat er gesprekken worden gevoerd met de buurgemeenten in het kader van deze studie. Deze studie is er net gekomen omdat het vroeger niet gelukt is om tot een consensus te komen. Hij geeft verder toelichting bij de stand van zaken. Bij het samenbrengen van de inbreng van de verschillende gemeenten is ieder vrij voorzichtig. Op de volgende stuurgroep zal er vanuit Westerlo sterk nadruk gelegd worden op het voorstel om over te gaan tot de proefprojecten/trajecten. Schepen Welters stelt voor om de stuurgroep af te wachten om te kijken hoe de ontwikkeling van de definitieve visie verder evolueert.
Raadslid Katrijn van Riet vraagt het college om, als er iets gebeurt in dit dossier, zelf dit te agenderen en de gemeenteraad te informeren, zeker nu er getoond is dat dit gesprek erg constructief verloopt. Zij voegt er aan toe dat de buurgemeenten ook veel inwoners hebben die tewerk gesteld zijn op dit industrieterrein. Dus mogen ook de lasten gedeeld worden.
Raadslid Frans De Cock biedt aan dat alle andere fracties willen helpen in de onderhandelingen.
Er wordt niet gestemd.
Behandeld samen met agendapunt 13.
Er wordt niet gestemd.
Dit agendapunt werd behandeld samen met agendapunt 5.
Dit agendapunt werd samen behandeld met agendapunt 12.
Omdat agendapunt 12 werd verworpen werd dit punt verder niet meer behandeld.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het punt en vraagt of het perceel tussen de huidige sporthal en de voetgangerstunnel wordt opgenomen in het project voor een nieuwe sportzaal.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat er momenteel geen samenwerking is. Wel heeft de gemeente initiatief genomen om te kijken of er samenwerking mogelijk is. Rond dit project is er gebleken dat weinig synergiën mogelijk zijn en is er in deze verder geen samenwerking aangegaan. Schepen Verrezen voegt er aan toe dat dit niet wil zeggen dat er geen blijvende nauwe samenwerking is tussen de gemeente en Sila. Het perceel tussen de huidige sporthal en de tunnel is eigendom van de Sila-groep. Er dient enkel door het college vergunning verleend te worden en hieromtrent werden gesprekken gevoerd. De parking zal daar wel verdwijnen en er komt een mooie nieuwbouw.
Er wordt niet gestemd.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat dit werd geagendeerd op het verkeerscomité en bevraagd bij AWV. Het antwoord van AWV was dat er wel wat voorwaarden zijn om te kunnen overgaan tot een gevleugeld zebrapad. Er werd gekeken naar mogelijkheden waar er zebrapaden dienden aangelegd te worden, maar er zijn nog geen aangelegd kunnen worden omdat er telkens werd vast gelopen op de beperkingen. Dit wordt echter blijvend gunstig bejegend.
Er wordt niet gestemd.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt.
Burgemeester Guy Van Hirtum antwoordt dat hij wenst te reageren in functie van de procedure. Hij zegt dat raadslid Frans De Cock verwijst naar de conceptnota vanuit de CD&V als toetsingskader voor nieuwe projecten. In mei werd dit op de raad gebracht om een kader te hebben vooraleer een procedure wordt opgestart. De conceptnota herbevestigen is volgens de burgemeester niet verstandig, nu de aanvraag al een tijdje geleden werd opgestart. Vandaag is dit nog behandeld in het college en er werd besloten een informatievergadering te houden. Het openbaar onderzoek loopt tot 28 februari. De informatievergadering wordt gehouden op woensdag 16 februari in de Zoerla en zal worden aangekondigd via een flyer.
Raadslid Frans De Cock zegt tussen de regels te verstaan partners te zijn in dit dossier. Hij zegt zich wel te kunnen vinden in de redenering van de burgemeester en heeft niet de intentie om hier ook maar enige verwarring te brengen. Het toetsingskader blijft uiteraard geldig.
Er wordt niet gestemd.