Voorzitter Maurice Van Hemelen opent de vergadering.
Raadslid Katrijn van Riet zegt zich vragen te stellen over het feit dat er namen werden opgenomen in de notulen die niet werden vermeld tijdens de raad, terwijl enkel de functies werden benoemd.
Raadslid Frans De Cock zegt dat de concrete maatregelen die hij heeft vermeld bij agendapunt 13, kruispunt Heultjedorp met Oude Zoerlebaan en Industrieweg, niet werden opgenomen in de notulen.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 18 oktober 2021 worden goedgekeurd.
Raadslid Marc Gouwkens zegt het vreemd te vinden dat er niet met 27 kan vergaderd worden in de Zoerla, terwijl er wel fuiven kunnen doorgaan.
Raadslid Patrick Vercauteren zegt te danken voor het voortschrijdend inzicht. Hij zegt de opmerking van raadslid Marc Gouwkens te begrijpen, maar is blij dat de vergaderingen van de raden digitaal doorgaan.
Artikel 134, §1, N.Gem.W. “In geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.”.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit van 28 oktober 2021 'Politieverordening - gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 15 november 2021 gaan digitaal door wegens de covid-19 crisis'.
Rik Wouters wordt aangesteld als sanctionerend ambtenaar van lokaal bestuur Westerlo.
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de lokale besturen Herselt en Hulshout, de politiezone Zuiderkempen en de procureur des Konings.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka d.d. 14 december 2021:
De gemeenteraad besluit dat de vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 14 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeenteraad heeft in zitting van 20 september 2021 raadslid Hans Van Lommel als vertegenwoordiger voor de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen van Iveka voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De gemeenteraad heeft in zitting van 20 september 2021 raadslid Marie Michiels als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen van Iveka voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De gemeenteraad besluit dat het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Buitengewone Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
De gemeenteraad hecht, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA d.d. 14 december 2021:
De gemeenteraad heeft in zitting van 25 februari 2019 raadslid Hans Van Lommel als vertegenwoordiger en raadslid Winny Van Calster als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IKA voor de bestuursperiode 2019-2024 aangeduid.
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 14 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be.
Indien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger dienovereenkomstig worden vastgesteld.
Artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9° en artikel 432 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Tijdens het laatste trimester van elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die beraadslaagt over de strategie en de begroting voor het volgende werkingsjaar.
ok
De gemeenteraad keurt de agenda en de daarin opgenomen onderwerpen van de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 16 december 2021 goed. Deze agenda ziet er als volgt uit ziet:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van PONTES op 16 december 2021 wordt opgedragen haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
Marie Michiels, gemeenteraadslid, wonende te Meulemanslaan 26, 2260 Westerlo, en Winny Van Calster, gemeenteraadslid, wonende te Kastanjestraat 29, 2260 Westerlo worden aangeduid als respectievelijk effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente op de buitengewone algemene vergadering van PONTES op 16 december 2021.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan PONTES.
OK.
Er werd vastgesteld dat er een verhoging van de raming werd ingeschreven door de administrate. De verhoogde kredieten dienen goedgekeurd te worden door de raad bij de eerstvolgende AMJP.
De gemeenteraad hecht artikelsgewijs goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijziging met daarin vervat:
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het activiteitenplan 2022.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de begroting 2022 en de hierin vervatte werkingskosten van de dienstverlenende vereniging IOK. De nodige kredieten zullen goedgekeurd worden bij het eerstvolgende AMJP.
De volmachtdrager wordt gemandateerd om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering.
ok
De gemeenteraad hecht artikelsgewijs goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijziging met daarin vervat:
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de toetreding van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking Baarle en de voorgestelde wijziging van het aandelenregister.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het activiteitenplan 2022.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de begroting 2022 en de hierin vervatte werkingskosten en tarieven van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer. De nodige kredieten zullen goedgekeurd worden bij het eerstvolgende AMJP.
De volmachtdrager wordt gemandateerd om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering.
De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de geplande activiteiten en de begroting voor 2022. Daarnaast worden nog volgende punten behandeld: toetredingen en/of uitbreidingen van de opdracht van Pidpa bij verschillende gemeenten en benoemingen.
OK. Nodig krediet voor 2022 werd ingeschreven in het voorstel van het AMJP.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de door de raad van bestuur van Pidpa voorgelegde begroting 2022 en het toelichtend verslag. De gemeenteraad zal de nodige kredieten voorzien bij de eerstvolgende AMJP.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de toetreding/uitbreiding van opdracht.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de benoemingen.
De gemeenteraad verleent goedkeuring te verlenen aan de ‘Code van goed bestuur'.
Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 17 december 2021, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
De bemiddeling is het alternatieve luik van de procedure dat gericht is op het organiseren van de zgn. herstelprestaties, het informeren en sensibiliseren van de partijen, het trachten te bedaren van een conflict tussen de partijen, het zoeken naar een geschikt traject voor jeugdige GAS-overtreders en op het tegemoetkomen aan de (financiële) belangen van benadeelden.
Voor een goede dienstverlening en efficiënte inzet van de bemiddelingsambtenaar bij de afhandeling van GAS-dossiers in het arrondissement Turnhout is een overeenkomst met de deelnemende gemeenten aangewezen. Art. 11 van de lopende overeenkomst bepaalt dat de (eventuele) meerkost (bovenop de subsidie van 53.600€) wordt verdeeld onder alle deelnemende gemeenten en dit op basis van het bevolkingsaantal (gegevens N.I.S. per 1 januari).
Om ervoor te zorgen dat er voor iedere deelnemende gemeente een evenwichtige kostenafrekening kan worden gemaakt – die een eerlijkere weerspiegeling vormt van de daadwerkelijke tijdsbesteding per gemeente – wordt art. 11 aangepast in: “De vernoemde steden en gemeenten verbinden zich ertoe samen de (eventuele) meerkost (bovenop de subsidie) voor hun rekening te nemen. Deze meerkost wordt proportioneel verdeeld tussen de deelnemende gemeenten en dit op basis van het aantal behandelde bemiddelingsdossiers per gemeente in het betreffende kalenderjaar.”
Deze aanpassing werd door onze gemeenten gevraagd en goedgekeurd op de vergadering van het Beheerscomité van 26 maart 2021.
De gemeenteraad van Turnhout keurde deze aanpassing goed op 27/09/2021 en dit met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de hernieuwing van de samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Turnhout en de bedoelde partnergemeenten betreffende de GAS-bemiddeling en dit met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeente. Het budget past in het meerjarenplan als de gemeentelijke toelage niet meer bedraagt dan wat in het meerjarenplan is goedgekeurd.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, meer bepaald volgende artikelen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd bij besluit van 14 december 2012 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald volgende artikelen;
Omzendbrief BB 2013/1
ok
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Anna Tongerlo.
De voorgelegde exploitatietoelage zal verwerkt worden in de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente.
De voor 2022 vastgelegde investeringstoelage wordt geschrapt in de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente.
De gemeenteraad maakt het centraal kerkbestuur attent op artikel 47 van het eredienstendecreet: de budgetten worden na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 1 oktober gecoördineerd bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie.
Het centraal kerkbestuur en de betrokken kerkfabriek ontvangen dit besluit via Religiopoint.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeente. Het budget past in het meerjarenplan als de gemeentelijke toelage niet meer bedraagt dan wat in het meerjarenplan is goedgekeurd.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, meer bepaald volgende artikelen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd bij besluit van 14 december 2012 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald volgende artikelen;
Omzendbrief BB 2013/1
ok
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Michiel Oevel. De voorgelegde toelage voor 2022 zal verwerkt worden in de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente.
De gemeenteraad maakt het centraal kerkbestuur attent op artikel 47 van het eredienstendecreet: de budgetten worden na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 1 oktober gecoördineerd bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie.
Het centraal kerkbestuur en de betrokken kerkfabriek ontvangen dit besluit via Religiopoint.
Raadslid Ronny Goossens merkt op dat hier toch grote bedragen worden voorzien en vraagt of alle kerken nog moeten onderhouden worden en of hier subsidies aan verbonden zijn.
Schepen Filip Verrezen zegt dat de gemeenteraad in het kerkenbeleidsplan heeft beslist om alle kerken te behouden in hun functie. Verder kunnen voor grotere werken subsidies bekomen worden.
Als het budget niet past in het goedgekeurde meerjarenplan, dient de gemeenteraad zijn goedkeuring te verlenen of het budget aan te passen aan het meerjarenplan binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeente. Het budget past niet in het meerjarenplan gezien de gemeentelijke investeringstoelage meer bedraagt dan wat in het meerjarenplan is goedgekeurd. De reden van deze verhoging werd gemotiveerd in de beleidsnota.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, meer bepaald volgende artikelen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd bij besluit van 14 december 2012 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald volgende artikelen;
Omzendbrief BB 2013/1
De gemeenteraad dient de wijziging van het AMJP op de betrokken ramingen goed te keuren vooraleer de toelagen kunnen uitbetaald worden.
De gemeenteraad keurt het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Lambertus Westerlo goed. De voorgelegde toelagen voor 2022 zullen verwerkt worden in de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente.
De gemeenteraad maakt het centraal kerkbestuur attent op artikel 47 van het eredienstendecreet: de budgetten worden na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 1 oktober gecoördineerd bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie.
Het centraal kerkbestuur en de betrokken kerkfabriek ontvangen dit besluit via Religiopoint.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeente. Het exploitatiebudget past in het meerjarenplan als de gemeentelijke toelage niet meer bedraagt dan wat in het meerjarenplan is goedgekeurd.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, meer bepaald volgende artikelen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd bij besluit van 14 december 2012 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald volgende artikelen;
Omzendbrief BB 2013/1
ok
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de kerkfabriek O.L.Vrouw Bezoeking Oosterwijk.
De voorgelegde toelage voor 2022 zal verwerkt worden in de wijziging van het het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente.
De gemeenteraad maakt het centraal kerkbestuur attent op artikel 47 van het eredienstendecreet: de budgetten worden na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 1 oktober gecoördineerd bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie.
Het centraal kerkbestuur en de betrokken kerkfabriek ontvangen dit besluit via Religiopoint.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeente. Het budget past in het meerjarenplan als de gemeentelijke toelage niet meer bedraagt dan wat in het meerjarenplan is goedgekeurd.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, meer bepaald volgende artikelen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd bij besluit van 14 december 2012 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald volgende artikelen;
Omzendbrief BB 2013/1
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint Carolus Borromeus Heultje.
De voorgelegde toelage voor 2022 zal verwerkt worden in de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente.
De gemeenteraad maakt het centraal kerkbestuur attent op artikel 47 van het eredienstendecreet: de budgetten worden na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 1 oktober gecoördineerd bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie.
Het centraal kerkbestuur en de betrokken kerkfabriek ontvangen dit besluit via Religiopoint.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeente. Het budget past in het meerjarenplan als de gemeentelijke toelage niet meer bedraagt dan wat in het meerjarenplan is goedgekeurd.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, meer bepaald volgende artikelen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd bij besluit van 14 december 2012 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald volgende artikelen;
Omzendbrief BB 2013/1
ok
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Niklaas Zoerle-Parwijs.
De voorgelegde toelage voor 2022 zal verwerkt worden in de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente.
De gemeenteraad maakt het centraal kerkbestuur attent op artikel 47 van het erendienstendecreet: de budgetten worden na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 1 oktober gecoördineerd bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie.
Het centraal kerkbestuur en de betrokken kerkfabriek ontvangen dit besluit via Religiopoint.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeente. Het budget past in het meerjarenplan als de gemeentelijke toelage niet meer bedraagt dan wat in het meerjarenplan is goedgekeurd.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, meer bepaald volgende artikelen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd bij besluit van 14 december 2012 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald volgende artikelen;
Omzendbrief BB 2013/1
ok
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de kerkfabriek O.L.V. ten Hemel Opgenomen Voortkapel.
De voorgelegde toelage voor 2022 zal verwerkt worden in de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente.
De gemeenteraad maakt het centraal kerkbestuur attent op artikel 47 van het eredienstendecreet: de budgetten worden na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 1 oktober gecoördineerd bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie.
Het centraal kerkbestuur en de betrokken kerkfabriek ontvangen dit besluit via Religiopoint.
De gemeenteraad spreekt zich over de budgetwijziging van een kerkfabriek uit binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van de budgetwijziging bij de gemeenteoverheid.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2021 van de kerkfabriek O.L.V. ten hemel Opgenomen Voortkapel.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie, het centraal kerkbestuur en de betrokken kerkfabriek.
Het meerjarenplan kan herzien worden in de loop van de periode waarvoor het is opgemaakt.
De meerjarenplannen en de wijzigingen zijn onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan en aan de goedkeuring van de gemeenteraad.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de goedkeuring binnen een termijn van honderd dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het advies van het erkend representatief orgaan bij de gemeenteoverheid.
ok
De gemeenteraad keurt de meerjarenplanwijziging 2020-2025 van de kerkfabriek St. Lambertus Westerlo goed. De verhoogde investeringstoelage zal voorzien worden in de eerstvolgende wijziging van het meerjarenplan van de gemeente.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie, het centraal kerkbestuur en de betrokken kerkfabriek.
Volgens het goedkeuringsbesluit van de gouverneur van 6 oktober 2021 wordt de jaarrekening 2020 vastgesteld met de volgende saldi:
budgettair resultaat boekjaar: 2.729.536 EUR
gecumuleerd budgettair resultaat boekjaar: 30.754.752 EUR
beschikbaar budgettair resultaat: 30.754.752 EUR
balanstotaal: 178.824.513 EUR
overschot van het boekjaar: 4.660.346 EUR
De jaarrekening werd gepubliceerd op de webtoepassing van de gemeente. Het gemeentebestuur bracht de toezichthoudende overheid op de hoogte van deze publicatie op 25 juni 2021 en bezorgde de digitale rapportering op 23 juni 2021.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en meerbepaald artikel 332§1, derde lid
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van de gemeente en OCMW Westerlo.
Burgemeester Guy Van Hirtum geeft toelichting bij het agendapunt. De gemeente heeft een aanbesteding gedaan voor het busvervoer, met deze keer twee kandidaten die een offerte indienden, waarbij de prijzen erg dicht bij elkaar lagen. Op basis van een kwalitatieve vergelijking werd beslist om toe te wijzen aan de firma die niet meteen de laagste prijs had. Uit voorzichtigheid werd een periode van stand still gehouden, waar de firma's van op de hoogte werden gebracht. Omwille van het niet verlenen van visum, dient dit ter kennisgeving aan de raad worden gebracht.
Raadslid Frans De Cock zegt in te stemmen met de handelswijze en voegt er aan toe om mogelijks ook andere criteria dan enkel prijs op te nemen in de bestekken, zodat er toch en ruimere marge is om te beslissen.
Raadslid Bert Wellens zegt ook in te stemmen met de motivatie van het college, maar stemt ook in met het voorstel om de gunningscriteria aan te passen, te verruimen.
De gemeenteraad neemt kennis van de overruling van de weigering van het voorafgaandelijk visum op de opdracht "Busvervoer voor leerlingen gemeentelijke lagere scholen (2021-2025)"
Raadslid Katrijn van Riet zegt dat haar fractie zich hier gaat onthouden omdat veel cursisten van buiten de gemeente komen.
Schepen Kelly Verboven antwoordt dat alle leerlingen uren genereren voor leerkrachten en administratie.
Om cursisten te overtuigen zich her in te schrijven in de 4e graad van de Academie Beeldende Kunst Westerlo zouden we een korting van 100 euro willen vragen op het inschrijvingsgeld van 2021 -2022. Het inschrijvingsgeld is vastgelegd op 320 euro dit schooljaar (omzendbrief DKO/2018/03). De cursisten van de 4e graad hebben vorig schooljaar slechts om de 3 weken fysiek les kunnen volgen, door de strenge coronamaatregelen en de zeer beperkte capaciteit die mogelijk was bij volwassenen. Er schreven zich opnieuw 25 cursisten in die vorig schooljaar reeds waren ingeschreven. Dit betekent dat er een bedrag zou moeten worden voorzien van 2500 euro voor deze compensatie.
Omzendbiref DKO/2018/03 - inschrijvingen en toelatingsvoorwaarden in het deeltijds kunstonderwijs
De gemeenteraad keurt de coronacompensatie van 100 euro goed voor elke cursist 4e graad Academie Beeldende Kunst Westerlo schooljaar 2021 -2022, die reeds ingeschreven was in schooljaar 2020 - 2021.
Het project voldoet aan de doelstellingen van het decreet integraal waterbeleid en de uitgangspunten van de Blue Deal omdat het de waterbeschikbaarheid voor de landbouwers verhoogt. Door aan waterconservering te doen zal het water meer verspreid worden over de drogere en nattere gebieden en niet meteen afstromen naar de vallei. Het project biedt de landbouwers rond de Wimp de kans om waterbewust te ondernemen en duurzaam leren om te gaan met watergebruik.
Uiteraard is het nastreven van een robuust watersysteem het uitgangspunt van het project. Hiervoor zijn ook de landbouwers vragende partij, daar momenteel het evenwicht tussen landbouw en water aan herstel toe is. Op sommige plaatsen is er te veel en op andere te weinig. Het ontwikkelen van een kwaliteitsvol landschap is een meelifter en logisch gevolg bij dit project.
Door de gebiedsgerichte aanpak worden niet enkel individuen aangesproken maar de gehele landbouwsector. Hoe meer samenwerking er kan optreden tussen landbouwers onderling of tussen landbouwers en andere sectoren, hoe beter voor het watersysteem. Het project focust zich voornamelijk op de landbouwsector omdat dit de grootste actor is in het afstroomgebied van de Wimp. Er kunnen samenwerkingen met andere actoren zoals industrie en natuur worden opgestart.
- decreet integraal waterbeleid
ok
De gemeenteraad beslist deel te nemen aan het project Wimpboeren. Het geraamde bedrag van 3.750 euro/jaar zal opgenomen worden in de aanpassing van het MJP 2022-2025.
De opdracht betreft het leveren van een compacte verreiker met toebehoren (met vorken 1200 mm, met schepbak circa 1000 liter, met schepbak met tanden circa 650 l, lange vorken 1800 mm, pelikaanbak circa 1850 breed, korte hijshaak (5000 kg).
De verreiker zal hoofdzakelijk gebruikt worden om zout te laden met volledige last (hoogte vanaf talud = minstens 2,5m; reikwijdte vanaf talud is minstens 1,5m; bij voorkeur ook mogelijk om te laden zonder talud).
De huidige bulldozer vertoont technische mankementen en is aan vervanging toe. Herstellingen zijn niet aangeraden wegens niet rendabel. De vervanging is voorzien in de meerjarenplanning 2021. Gekozen wordt om de bulldozer niet gewoon te vervangen maar naar een meer multi-inzetbaar voertuig te gaan, dat ook kan gebruikt worden bij het laden en lossen van vrachtwagens, bij het hijsen van zware ladingen, bij sommige graafwerken, bij het laden van vrachtwagens of containers…
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42§1,1° (limiet van 139.000 euro excl. btw niet overschreden).
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Het besluit van 25 februari 2019 van de gemeenteraad waarbij het begrip ‘dagelijks bestuur’ wordt gedefinieerd en waarin de gevallen worden opgesomd die van een voorafgaand visum door financieel beheerder worden vrijgesteld.
De gemeenteraad keurt het bestek goed voor de overheidsopdracht van levering met als voorwerp 'Aankoop compacte verreiker met grote bak’. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek met referentie 2021-065.
De totale kostprijs wordt geraamd op 80.300 euro excl. btw of 97.163,00 euro incl. 21% btw (optionele posten inbegrepen).De overheidsopdracht wordt gegund bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking conform artikel 42§1,1°van de wet op overheidsopdrachten van 17 juni 2016 (de goed te keuren uitgave excl. btw overschrijdt de limiet van 139.000 euro excl. btw niet).
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021 op de Actie000258 ‘We investeren in een efficiënt en duurzaam beheer van onze voertuigen’ met R000605.
Raadslid Frans De Cock zegt dat zijn fractie zich hierover zal onthouden.
De toezichthoudende overheid vraagt om volgende wijzigingen toe te passen; de tekst van artikel 9 vermits deze niet meer actueel is sinds 1 januari 2020 door de invoering van het decreet van 30 mei 2008, de relevante aanslagjaren aan te passen omwille van mogelijke discussie rond retro-activiteit en artikel 4 paragraaf 2 aan te vullen tot verduidelijking van de tariefberekening. Het gaat om een louter tekstuele aanpassing en niet om een inhoudelijke.
De relevante Vlaamse woonregelgeving is vanaf 1 januari 2021 gecoördineerd in een "Vlaamse Codex Wonen" en een globaal "besluit tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen". Het gaat om een louter tekstuele aanpassing van het huidige reglement en niet om een inhoudelijke wijziging.
De vrijstellingen opgenomen in het regelement sluiten aan bij de noden en het beleid van de gemeente.
Omwille van het decreet van 14 oktober 2016 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen en wijzigingen in andere relevante wetgeving is het aangewezen op het bestaande belastingsreglement te updaten. Het is wenselijk dat de woningen en gebouwen in de gemeente optimaal benut worden en de gemeente langdurige leegstand van woningen en gebouwen wenst te voorkomen en bestrijden. De vrijstellingen in het reglement dienen dan ook aan te sluiten op de noden en het beleid van de gemeente.
Zo wordt er voorgesteld om een bijkomende vrijstelling toe te voegen. Tot op heden werd o.a. enkel een vrijstelling bekomen indien men renovatiewerken uitvoerden op basis van een niet vervallen stedenbouwkundige of omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen. Met dien verstande dat deze vrijstelling slechts geldt gedurende een termijn van 3 jaar volgende op het uitvoerbaar worden van de stedenbouwkundige vergunning of de omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen.
Deze vrijstelling is uitgebreid naar renovaties zonder dergelijke vergunning waarbij de belastingplichtige zelf een renovatiedossier samenstelt met foto’s, aankoopfacturen en documenten waaruit voldoende blijkt dat het gebouw of de woning in staat van renovatie is. Deze vrijstelling kan maximaal 3 opeenvolgende jaren toegekend worden.
Ten minste een equivalent van de inkomsten uit deze belasting zal bestemd worden voor de operationalisering van het gemeentelijk woonbeleid.
De gemeenteraad beslist de gemeenteraadsbeslissing van 22 maart 2021 houdende goedkeuring van het aangepaste belastingreglement op leegstand van woningen en gebouwen op te heffen met ingang van 1 januari 2022 en te vervangen door hetgeen volgt:
Raadslid Frans De Cock zegt dat zijn fractie zich ook over dit agendapunt wenst te onthouden.
Op vraag van de toezichthoudende overheid worden artikel 9 aangepast aan de gewijzigde wetgeving en de aanslagjaren omwille van mogelijke discussie rond retro-activiteit (melding via mail 8 juli inzake leegstand).
De gemeente wenst verwaarlozing van woningen en gebouwen te voorkomen en bestrijden om de verloedering van de leef- en woonomgeving tegen te gaan.
De vrijstellingen in het reglement sluiten aan bij de noden en het beleid van de gemeente.
Het is nuttig om een geïntegreerd beleid te voeren ter bestrijding van leegstand en verwaarlozing van woningen en gebouwen.
De gemeenteraad beslist het belastingreglement op verwaarloosde woningen en gebouwen aangepast in de raadsbeslissing van 22 maart 2021 op te heffen met ingang van 1 januari 2022 en te vervangen door hetgeen volgt:
Raadslid Bert Wellens geeft toelichting bij het agendapunt. Hij geeft aan dat er een zekere tegenspraak schuilt in Westel info waar naast het plaatsen van bladkorven, tevens vermeld staat dat er geen obstakels mogen gezet worden op openbaar domein voor gebouwen.
Raadslid Wellens besluit met de vraag of de gemeente zelf bladkorven kan plaatsen en of de gemeente verduidelijking kan geven in verband met de aansprakelijkheid in verband met de bladkorven.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat bladkorven al snel gebruikt worden om ander afval in te gooien. Sinds het plaatsen door de mensen zelf, doet zich dit probleem niet meer voor. Het systeem zoals het nu loopt, werkt wel. Schepen Verrezen wenst dan ook de mensen van Westerlo te danken voor hun inspanningen om de bladeren op te ruimen. De straten waar echt grote bomen staan, daar doet de gemeente extra moeite om de bladeren snel op te halen. De ervaring leert dat de manier waarop het nu loopt, met dank aan onze inwoners, erg positief is. Wat de tegenspraak betreft, deze wordt beaamt. Hierover dient, in samenspraak met de juridische dienst gecommuniceerd te worden opdat er nooit discussie komt over de bladkorven en de aansprakelijkheid van onze inwoners.
Raadslid Frans De Cock zegt dat momenteel de plaatsing in handen is van de burger, maar dat sommige gemeenten zorgen voor big bags. Hij voegt er aan toe dat IOK het aanleveren van bladeren op het containerpark nu wel aanrekent.
Raadslid Bert Wellens geeft aan dat het agendapunt gaat om de aansprakelijkheid, wat de schepen wel goed heeft begrepen en waarover hij aangeeft hierrond toch duidelijkheid te brengen.
Er wordt niet gestemd.
Raadslid Katrijn van Riet geeft toelichting bij het agendapunt. Zij zegt de vraag om werk te maken van de brede communicatie naar de bevolking ook verder te willen opentrekken en kenbaar maken aan de hulpdiensten met de vraag om dit te erkennen.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat het bekendmaken gebeurt via de gemeentelijke website, maar dat hier nog meer bekendheid aan kan gegeven worden en verder gepromoot. De kaart is meer geëvolueerd naar een inclusie-tool. Er zal meer promotie over gemaakt worden en de betekenis zal worden geduid naar hulpdiensten en het middenveld. Cijfers werden opgevraagd maar werden nog niet gegeven.
Raadslid Katrijn van Riet vraagt of de gemeentelijke diensten de kaart kennen.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat ook hier verder zal worden bekend gemaakt, maar dat men op de hoogte is.
Er wordt niet gestemd.
Raadslid Katrijn van Riet geeft toelichting bij het agendapunt met de vraag of er een hybride vergadering kan georganiseerd worden wanneer we terug fysiek vergaderen en een lid niet kan aanwezig zijn omwille van besmetting of hoog risico contact.
Voorzitter Maurice Van Hemelen antwoordt dat hij zich bevraagd heeft bij VVSG. De vergaderingen dienen in eerste instantie fysiek door te gaan. Om hybride te vergaderen geeft dit voor hem als voorzitter ernstige moeilijkheden om de vergadering te leiden. Bovendien is de gemeente technisch niet uitgerust om dit te doen, en vraagt dit wel investeringen.
Raadslid Katrijn van Riet zegt dat een hybride vergadering er enkel komt als de gemeenteraad fysiek vergadert en een enkel lid zich inlogt. Dit zorgt er voor dat er anders zal moeten gestemd worden.
Voorzitter Maurice Van Hemelen merkt op dat een wijziging van het huishoudelijk reglement dient voor aanpassingen die van toepassing zijn op langere termijn.
Raadslid Katrijn van Riet vraagt de stemming om het huishoudelijk reglement aan te passen.
Burgemeester Guy Van Hirtum merkt op dat de gemeente toch voorzichtig moet zijn over de wijze waarop de besluiten tot stand komen. Dit dient zorgzaam bekeken te worden met de nodige voorzichtigheid om tot correcte besluiten te komen.
Raadslid Patrick Vercauteren verwijst naar het verleden over hoe er vergaderd werd.
Raadslid Frans De Cock zegt dat een huishoudelijk reglement dient stand te houden voor langere perioden. Er zijn raden met aanstellingen, met toewijzingen, met geheime stemmingen. Hybride vergaderen geeft toch wel praktische en juridische bezwaren, aangezien niet iedereen in een gelijke situatie zit. Het gelijkheidsbeginsel zal toch al snel om de hoek komen.
Vervolgens gaat de raad over tot stemming.
Voorzitter Maurice Van Hemelen merkt op dat raadslid Myriam Valgaeren de vergadering heeft verlaten, zonder verwittigen.
Dit agendapunt werd behandeld tijdens de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat er in functie van verkeersveiligheid enkele proefopstellingen werden gedaan, in functie van het verkeer aan de school, in Loofven. In verband met de proefopstellingen werden inderdaad een aantal reacties ontvangen, wat gewaardeerd wordt en de bedoeling is bij een proefopstelling. Er zijn een tweetal ernstige ongevallen gebeurd die zeer te betreuren zijn. De raadsleden van Oevel hebben aan het verkeerscomité gevraagd de verkeersveiligheid te bekijken voor Oevel. Schepen Verrezen geeft aan dat dit agendapunt erg hard is aangekomen bij een aantal mensen omdat Oevel een bruisend dorp is met heel wat verenigingsleven en een sterke sociale cohesie.
Schepen Filip Verrezen voegt er aan toe dat er inderdaad een aantal appartementen zijn in Oevel, maar dat opvalt dat deze vooral bewoond worden door mensen van Oevel, als eigenaar of als huurder. Hieruit blijkt dat er wel degelijk vraag is naar deze appartementen.
Het gebrek aan een buurtwinkel is inderdaad zo, terwijl door zelfstandigen wel initiatief wordt genomen om een aanbod te laten groeien. Vanuit het college wordt bekeken met aanbieders in de retailmarkt wat er mogelijk is. Deze aanbieders kijken natuurlijk wel naar afzetmarkt en de aanwezigheid van andere winkels. De gemeente houdt hier zeker een vinger aan de pols.
Raadslid Frans De Cock antwoordt dat dit punt op de agenda werd gezet vanuit een positieve bekommernis voor de mensen van Oevel.
Raadslid Marleen Nevelsteen zegt erg verrast te zijn van dit agendapunt. Zij zegt al erg lang in Oevel te wonen en daar erg fier op te zijn.
Raadslid Marc Gouwkens geeft toelichting bij het agendapunt.
Schepen Tinne Wuyts antwoordt dat het wel degelijk de bedoeling is dat deze manier van begraven wordt aangeboden aan de mensen van Westerlo. Het college is op zoek gegaan naar een geschikte locatie en bracht begin oktober een plaatsbezoek. Over de bevindingen van dit bezoek werd een terugkoppeling gedaan met de beheerder, Kempisch Landschap en ANB.
Raadslid Frans De Cock vraagt naar de stand van zaken over het kerkhovenplan en verwijst naar de noodzaak van opmaak van een natuurbeheerplan in functie van een natuurbegraafplaats, wat toch ook enige tijd zal nemen.
Raadslid Marc Gouwkens geeft aan voorlopig tevreden te zijn met het antwoord.
Er wordt niet gestemd.
//
Raadslid Frans De Cock geeft toelichting bij het agendapunt.
Schepen Paul Helsen merkt op dat in het bijzonder comité een samenwerking werd aangegaan in functie van één onderneming. Tijdens de vergadering van het BCSD werd unaniem besloten om verder na te gaan hoe deze samenwerking kan verruimd worden. Inmiddels werden twee samenwerkingsovereenkomsten ontvangen op de sociale dienst. Zoals op het BCSD werd afgesproken wordt vooraf grondig onderzocht wat de meerwaarde is van DYZO in dit verhaal. Schepen Paul Helsen zegt te willen pleiten om de gemaakte afspraken te volgen en grondig te informeren. Hij vraagt het advies vanuit het BCSD aan de raad af te wachten.
Er wordt niet gestemd.
Raadslid Bert Wellens wenst nog aan de raad op te merken dat de toiletten voor mensen met een beperking in de Zoerla niet voldoende zouden zijn aangeduid.
Voorzitter Maurice Van Hemelen besluit de vergadering.