De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 21 juni 2021 worden goedgekeurd.
Artikel 134, §1, N.Gem.W. “In geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.”.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit van 2 september 2021 'Politieverordening - gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 20 september 2021 gaan in de Zoerla door wegens de covid-19 crisis. Publiek en pers zijn toegelaten mits inachtname van de coronamaatregelen die gelden in de Zoerla - Goedkeuring'
De raad neemt akte van het ontslag van raadslid Laura Tops
De gemeenteraad neemt akte van het schriftelijk ontslag als raadslid van mevrouw Laura Tops.
Raadslid Wim Dams legt de eed af in handen van voorzitter Maurice Van Hemelen.
De gemeenteraad stelt vast dat de eerstvolgende opvolger van fractie CD&V, de heer Wim Dams, deelneemt aan de raadszitting.
De gemeenteraad onderzoekt en keurt de geloofsbrieven van Wim Dams goed.
De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van Wim Dams en dat hij vervolgens wordt geïnstalleerd als gemeenteraadslid.
Deze gegevens worden aan de bevoegde instanties overgemaakt.
De raad neemt akte van de nieuwe volgorde.
De gemeenteraad neemt akte van de rangorde van de raadsleden:
Volgorde | Naam | aanspreek-voornaam | officiële voornaam | anciënniteit | naamstemmen |
1 | Van Hirtum | Guy | Guy | 32 jaar en 9 mnd | 4256 |
2 | De Cock | Frans | Franciscus | 32 jaar en 9 mnd | 1558 |
3 | Verbraecken | Harri | Henricus | 26 jaar en 9 mnd | 871 |
4 | Verrezen | Filip | Filip | 20 jaar en 9 mnd | 1495 |
5 | Wuyts | Tinne | Tinne | 14 jaar en 9 mnd | 1632 |
6 | Verboven | Kelly | Kelly | 14 jaar en 9 mnd | 1435 |
7 | Welters | Kristof | Kristof | 14 jaar en 9 mnd | 1175 |
8 | Tai-Apin | Clyde | Clyde | 8 jaar en 9 mnd | 1027 |
9 | Van Hemelen | Maurice | Maurice | 8 jaar en 9 mnd | 953 |
10 | Van Calster | Winny | Winny | 8 jaar en 9 mnd | 731 |
11 | De Wever | Iris | Iris | 8 jaar en 9 mnd | 702 |
12 | Celen | Flor | Florent | 7 jaar en 9 mnd | 476 |
13 | Van Hoof | Nancy | Nancy | 7jaar en 9 mnd | 347 |
14 | Valgaeren | Myriam | Myriam | 4 jaar en 1maand | 242 |
15 | Helsen | Paul | Paul | 2 jaar en 9 mnd | 1074 |
16 | Nevelsteen | Marleen | Marleen | 2 jaar en 9 mnd | 850 |
17 | Michiels | Marie | Marie | 2 jaar en 9 mnd
| 691 |
18 | Van Lommel | Hans | Hans | 2 jaar en 9 mnd
| 680 |
19 | Vercauteren | Patrick | Patrick | 2 jaar en 9 mnd
| 466 |
20 | Van den Broeck | Giel | Giel | 2 jaar en 9 mnd
| 455 |
21 | Wellens | Bert | Bert | 2 jaar en 9 mnd
| 393 |
22 | Gouwkens | Marc | Marc | 2 jaar en 9 mnd
| 336 |
23 | van Riet | Katrijn | Katrijn | 2 jaar en 9 mnd
| 326 |
24 | Beenens | Chris | Christiaan | 2 jaar en 9 mnd
| 298 |
25 | Goossens | Ronny | Ronald | 2 jaar en 9 mnd
| 175 |
26 | Cools | Vicky | Vicky | 9 maanden | 243 |
27 | Dams | Wim | Wim | 0 | 613 |
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd op 16 september 2019.
De gemeenteraad neemt kennis van de nieuwe voordrachtakte van de fractie CD&V waarbij de heer Maurice Van Hemelen werd voorgedragen als nieuw lid in de algemene raadscommissie, dit ter vervanging van ontslagnemend raadslid Laura Tops.
Deze "algemene raadscommissie" bestaat vanaf heden uit volgende raadsleden zijnde:
De heer Marc Gouwkens, van de fractie Groen, is lid met raadgevende stem.
Artikel 20. Bevoegdheden - Statuten AGB Westerlo:
Telkens indien de gemeenteraad hem daartoe verzoekt, brengt de raad van bestuur verslag uit over alle of sommige activiteiten van het bedrijf en minstens eenmaal per jaar.
De gemeenteraad neemt kennis van de genomen beslissingen van de raad van bestuur van het AGB Westerlo over de periode 2020.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van PONTES:
Deze aanstelling geldt voor de rest van deze legislatuur (2019-2024). De vertegenwoordiging kan door de gemeenteraad op elk moment ingetrokken worden.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als effectief vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van Iveka.
De gemeenteraad duidt onderstaand raadslid aan als plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van Iveka.
Deze aanstelling geldt voor de rest van de huidige legislatuur (2019-2024). De vertegenwoordiging kan door de gemeenteraad op elk moment ingetrokken worden.
Westerlo heeft in de loop der jaren heel wat initiatieven genomen om inspraak, betrokkenheid en participatie van burgers en doelgroepen bij het beleid, de besluitvorming en de dienstverlening te realiseren. Actieve adviesraden, druk bijgewoonde bewonersvergaderingen over grote en kleinere projecten, het meldpunt voor infovragen, meldingen en bemerkingen zijn naast de informatiekanalen Westel Info, de website www.westerlo.be en de Facebookpagina Gemeente Westerlo verder uitgegroeid tot belangrijke pijlers van het extern communicatie- en participatiebeleid.
Het decreet lokaal bestuur geeft aan gemeenten en openbare centra voor maatschappelijk welzijn nu de opdracht om inwoners zoveel mogelijk bij het beleid te betrekken. Elk lokaal bestuur kan de nodige initiatieven nemen om de participatie van de inwoners aan het lokaal beleid te bevorderen. In het participatiereglement zijn daarom procedures en afspraken opgenomen over de transparantie in de besluitvorming, over de toegang tot bestuursdocumenten, over participatietrajecten bij kleine en grote projecten, over het behandelen van informatievragen, meldingen, suggesties, beroepen, bezwaren en klachten, over adviesraden, over digitale participatie en over verzoekschriften, beleidsvoorstellen met petities en volksraadplegingen.
Dit reglement geeft, in toepassing van artikel 304 van het Decreet Lokaal Bestuur, meer invulling aan inspraak, betrokkenheid en participatie door burgers en doelgroepen ten aanzien van het beleid, de besluitvorming en de dienstverlening.
De gemeenteraad keurt het participatiereglement goed.
Er dient over gewaakt te worden of de begunstigden van subsidies al dan niet onder de toepassing vallen van de wetgeving op overheidsopdrachten. De aanbestedende overheid die bovenvermelde subsidies verstrekt, dient toe te zien op de naleving van de bepalingen van de Wet Overheidsopdrachten, wanneer zij de gesubsidieerde opdrachten niet zelf gunt.
De gemeenteraad beslist tegemoet te komen aan de vraag van de gezondheidsraad voor een éénmalige verhoging van de nominatieve toelage voor een bedrag van 8.842,68 euro in 2021.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het subsidiereglement van initiatieven die de lokale geschiedenis en of gebeurtenissen in de kijker zetten.
Voor elke wijziging van de kredieten van het investeringsbudget van de kerkfabriek is een budgetwijziging nodig. De gemeenteraad dient in dit geval akte te nemen van deze budgetwijziging.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald volgende artikelen;
Omzendbrief BB 2013/1
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2021 van de kerkfabriek Sint-Lambertus Westerlo.
De gemeenteraad vraagt het centraal kerkbestuur aandacht te hebben voor artikel 50 van het eredienstdecreet: "de budgetwijzigingen worden na het advies van het erkend representatief orgaan voor 15 september van het lopende jaar gecoördineerd bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren". Deze budgetwijziging werd reeds in juli ingediend. Gezien er in juli en augustus geen gemeenteraad is, is de beslissingstermijn verstreken.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie, het centraal kerkbestuur en de betrokken kerkfabriek.
Raadslid Frans De Cock wenst een amendement in te dienen bij artikel 3, namelijk het rapporteren op de eerstvolgende raad of eenmaal per kwartaal.
Stemming amendement: 14 neen (CD&V); 6 onthouding (NV-A en Groen), 6 ja (VLD en Vl Belang)
Amendement verworpen.
Beleggingsproducten voor lokale besturen zijn schaars en om een efficiënt financieel beleid te voeren moet het bestuur in de mogelijkheid zijn om soms op korte termijn beslissingen te kunnen nemen. Er zijn producten op de markt met een gunstiger rendement, maar meestal zijn dit fondsen of verzekeringsproducten op lange termijn (meer dan een jaar).
Op aanbeveling van de financieel zou het interessanter zijn om snel op goede aanbiedingen te kunnen inspelen waardoor het opportuun is om de beslissingsbevoegdheid bij het college van burgemeester en schepenen te leggen. Het spreekt voor zich dat het college van burgemeester en schepenen hiervoor steeds beroep doet op de expertise en de risico inschatting van de financieel directeur en dat de financieel directeur ook aan de gemeenteraad rapporteert over de beleggingen.
Bij het aangaan van beleggingen op lange termijn zal het college van burgemeester en schepenen dit doen op advies van de financieel directeur. Hierbij zal gekeken worden naar kapitaalbescherming (ermee rekening houdend dat een zicht- of spaarrekening ook geen kapitaalsgarantie meer biedt), rendement (inclusief de kosten), beschikbaarheid van het geplaatst kapitaal en de risico's.
Elke belegging heeft zijn specifieke risico's. De risico- en opbrengstindicator is gebaseerd op de volatiliteit (= maatstaf voor de beweeglijkheid van de koers) van het fonds op een schaal van 1 (laag risico) tot 7 (hoog risico), waarbij gebruik gemaakt wordt van de weekopbrengsten van het compartiment van de laatste vijf jaar. Deze indicator is een norm gebaseerd op de Europese richtlijn om dezelfde types van beleggingsfondsen te kunnen vergelijken.
Historische cijfers, zoals gebruikt voor het berekenen van deze indicator, zijn geen betrouwbare weergave van het toekomstig risicoprofiel. De risico- en opbrengstcategorie van elk compartiment staat niet vast en kan na verloop van tijd veranderen.
Aandelenfondsen zijn over het algemeen volatieler dan obligatiefondsen. Aandelenfondsen met een focus op kleine en middelgrote beursgenoteerde ondernemingen zijn over het algemeen volatieler, omdat prijsschommelingen van aandelen binnen deze categorie een grotere impact hebben op de waarde van het fonds.
De laagste categorie betekent niet dat de belegging risicovrij is. Elk beleggingsfonds is onderhevig aan een of meerdere specifieke risico's. De meest relevante risico's voor een belegger zijn de volgende:
Verder houdt de financieel directeur ook rekening met volgende risico’s inzake het thesauriebeheer:
De memorie van toelichting bij art. 56 van het decreet lokaal bestuur (bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen):
In de lijst van de toegewezen bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen wordt het nemen van besluiten over leningen en beleggingen niet langer afzonderlijk vermeld. De algemene bevoegdheidsverdelende regels zijn ook van toepassing op deze besluiten: de bevoegdheid komt toe aan de gemeenteraad, maar ze kan gedelegeerd worden aan het college.
Op basis daarvan is de algemeen aangenomen interpretatie dat beleggingen op meer dan 1 jaar een bevoegdheid zijn van de raad, maar dat deze kunnen worden toevertrouwd aan het politiek uitvoerend orgaan.
Beleggingen op minder dan 1 jaar vallen onder het thesauriebeheer en dus onder de bevoegdheid van de financieel directeur. Het lijkt wel evident dat de FD zijn thesauriebeheer, en in het bijzonder de KT-beleggingen, in overleg doet met het politiek uitvoerend orgaan.
Om tijdiger te kunnen inspelen op opportuniteiten om de reserves als een goede huisvader te beheren is het wenselijk om de beslissingsbevoegdheid te leggen bij een orgaan dat op kortere termijn tot een besluit kan overgaan. Dit orgaan zal ook altijd het advies van de financieel directeur inwinnen en er zal ook aan de raad over de beleggingsportefeuille worden gerapporteerd. Op deze manier worden risico's ingeschat en is er transparantie over het gevoerde beleid.
De raad beslist om de bevoegdheid om beleggingen op meer dan 1 jaar aan te gaan, toe te vertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen
Vooraleer het college van burgemeester en schepenen een belegging op meer dan een jaar aangaat zal advies ingewonnen worden van de financieel directeur. Dit advies moet gunstig zijn vooraleer het bestuur zal intekenen.
Het college van burgemeester en schepenen rapporteert minstens jaarlijks aan de gemeenteraad over de aangegane beleggingen op meer dan een jaar
De gemeenteraad keurt de inrichting goed van 12 lestijden administratief medewerker (in het kader van de aanwending van het werkingsbudget voor aanwerving van personeel) voor het schooljaar 2021-2022 in de Academie Beeldende Kunst Westerlo.
De gemeenteraad keurt de inrichting goed van 5 lestijden leraar vierde graad (in het kader van de aanwending van het werkingsbudget voor aanwerving van personeel) voor het schooljaar 2021-2022 in de Academie Beeldende Kunst Westerlo.
Voorheen konden de middelen voor ICT slechts aangewend worden als er samengewerkt wordt met verschillende scholen. De Academie Beeldende Kunst Westerlo had hierdoor recht op 1/22 lesuur coördinatie ICT.
Door de nieuwe wetgeving + de verhoging van het aantal ICT-punten binnen het onderwijs, heeft de Academie Beeldende Kunst Westerlo recht op een ICT-coördinator voor 4 lestijden.
Deze 4 lestijdens worden ingevuld door Roel Bollen (reeds ICT-coördinator van de basisscholen binnen gemeentelijke onderwijs in Westerlo).
Besluit van de Vlaamse regering betreffende ICT - coördinatie in het onderwijs - 5/12/2003
Mededeling betreffende ICT - coördinatie (GD/2003/04 - wijziging 06/07/2021)
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst onder de vorm van een intergemeentelijke samenwerking ICT-coördinatie schooljaren 2020 - 2021 tot en met 2025 - 2026.
Het voorzien van gevelgroen levert verschillende voordelen op voor zowel de inwoner als de gemeente. Het ontharden van kleine delen van de stoep draagt bij tot een betere waterinfiltratie en het aanpakken van de droogteproblematiek. Meer groen zorgt voor verkoeling op warme dagen en het tegengaan van het hitte-eilandeffect. De planten die IOK opneemt binnen Behaag onze Kempen zijn daarnaast ook allen ecologisch waardevol en dragen bij tot de biodiversiteit. Tot slot kan gevelgroen er voor zorgen dat een grijs straatbeeld esthetisch opgewaardeerd wordt wat bijdraagt tot het algemene geluksgevoel.
Een bijzonder bestuurlijke politieverordening is aanvullend op de algemene politieverordening en gaat hier niet tegen in. Volgende alinea zal toegevoegd worden aan het onderdeel ‘inname openbaar domein’ van het algemeen politiereglement:
‘Een bijzondere bestuurlijke politieverordening kan de inrichting en uitzicht van bepaalde straten of centra concreet regelen. De bepalingen van die specifieke verordening kunnen nooit ingaan tegen de algemene bestuurlijke politieverordening maar worden bij voorrang toegepast op de algemene bepaling in voorgaande alinea.’
De gemeenteraad keurt het reglement voor het aanleggen van een geveltuin en/of bevestigen van een gevelconstructie principieel goed.
Artikel 1 – Definities
Gevelconstructie: een element (vaste plantbak, gevelbank, beugel om een fiets op te hangen…) dat aan de voorgevel bevestigd wordt of tegen de gevel aangelegd wordt. Bouwkundige elementen die integraal deel uitmaken van het gebouw (erkers, terrassen, luifels, …) en waarvoor een omgevingsvergunning moet worden aangevraagd of een melding voor moet ingediend worden, vallen buiten de definitie van gevelconstructies die in dit reglement bedoeld wordt.
Straatgeveltuin: een beplant gedeelte van de openbare weg, tegen de perceelgrens (tegen een gevel van een gebouw, een vrijstaande muur…) inclusief de afboording.
De aanvrager: de eigenaar of – op voorwaarde dat de eigenaar of de vereniging van medeeigenaars akkoord gaat - de gebruiker of de houder van het zakelijk recht, die de straatgeveltuin aangelegd heeft of heeft laten aanleggen.
De weg voor voetgangersverkeer: elk gedeelte van de openbare weg dat hoofdzakelijk gebruikt wordt voor voetgangersverkeer waaronder ook rolstoelgebruikers.
De aaneengesloten vrije doorgang: ruimte waarbinnen de voetganger zich kan voortbewegen zonder dat een vaste hindernis (een paal, een verkeersbord, een parkeerzone, enzovoort) zijn voortgang belemmert. De afstand van deze loopweg wordt in dit reglement gemeten grenzend aan de rand van het straatgeveltuintje en gemeten loodrecht op de perceelgrens.
Obstakelvrije loopweg: ruimte waarbinnen de voetganger zich kan voortbewegen zonder dat een vaste hindernis (een paal, een verkeersbord, een parkeerzone, enzovoort) zijn voortgang belemmert.
De afstand van deze loopweg wordt in dit reglement gemeten grenzend aan de rand van het straatgeveltuintje en gemeten loodrecht op de perceelgrens.
Plantvak: de onverharde zone in de openbare weg waarin de straatgeveltuin komt.
Artikel 2 – Voorwaarden voor de aanleg van een straatgeveltuin en/of gevelconstructie
§ 1. Het is toegelaten om een straatgeveltuin en/of gevelconstructie aan te leggen onder de volgende voorwaarden:
1. Er wordt een schriftelijke melding gedaan om een geveltuin aan te leggen met opgave
van het adres, de geplande afmetingen, de positionering voor de gevel en de keuze van beplanting (een niet-limitatieve lijst met mogelijke beplanting kan teruggevonden worden op de website) van de geveltuin. De melding gebeurt via het meldingsformulier voor de aanleg van een geveltuin of via meldpunt@westerlo.be. De aanvrager kan de werken uitvoeren in samenspraak met het technisch centrum. De aanvrager geeft dit aan bij de melding van de geveltuin en/gevelconstructie. Een medewerker maakt dan een afspraak voor u met het technisch centrum. De aanvrager mag de straatgeveltuin en/of gevelconstructie ook zelfstandig afwerken na melding. De gemeente zal dan op een willekeurig tijdstip een controle doen van de uitgevoerde werken tot 30 dagen na de melding.
2. Een gevelconstructie mag maximaal 40 cm uitsteken ten opzichte van de voorgevel. Er moet steeds een minimale obstakelvrije loopweg van 1,50 m gewaarborgd worden. De gevelconstructie heeft een maximale lengte van 1,20 m en blijft op een afstand van minimaal 30 cm verwijderd van de scheidingslijn met de buren, tenzij de buren schriftelijk akkoord gaan om daarvan af te wijken.
Een vaste plantbak mag niet aan de ondergrond bevestigd worden, enkel aan de voorgevel. Met betrekking tot de afmetingen gelden dezelfde voorwaarden als voor een straatgeveltuin.
De breedte van de straatgeveltuin bedraagt maximaal 30 cm tot op een hoogte van 3 m en maximaal 60 cm op een hoogte boven 3 m. De geleidingselementen steken maximaal 20 cm uit, gemeten loodrecht op de perceelsgrens.
De aaneengesloten vrije doorgang is minstens 1,50 meter breed en dit voor een hoogte van minimaal 2,20 meter die wordt gevrijwaard op de stoep gemeten loodrecht op de perceelgrens, te rekenen vanaf de gevel die samenvalt met de rooilijn.
• aanleg van het plantvak is toegestaan over een lengte van maximum 1,20 meter lang
• het plantvak bevindt zich op een afstand van minimaal 30 cm van de perceelsgrens met de buren, tenzij de buren schriftelijk akkoord gaan om daarvan af te wijken.
3. De straatgeveltuin mag niet beplant zijn met planten met doornen, planten die giftig zijn voor de mens of invasieve exoten.
Klimhulpen mogen maximaal 20 cm uitsteken ten opzichte van de perceelsgrens.
4. De plantkeuze moet van die aard zijn dat deze geen schade kan berokkenen aan medeburgers en boven en ondergrondse constructies.
5. Er mag maximaal tot op een diepte van 0,50 m uitgegraven worden. Hierbij moet steeds opgelet worden voor mogelijke bekabeling.
§ 2. De aanvrager dient bij aanleg de nodige voorzichtigheid in acht te nemen. Mogelijke schade aan leidingen en kabels valt ten laste van de aanvrager. Bij de minste twijfel over de
aanwezigheid van leidingen en kabels dient informatie te worden ingewonnen bij de nutsbedrijven.
§ 3. Alle voorzieningen van openbaar nut zoals straatnaamborden, verlichtingspalen en pictogrammen moeten steeds zichtbaar blijven en bereikbaar zijn.
§ 4. De planten moeten gesnoeid worden zodat ze de vrije doorgang en het zicht, nodig voor de veiligheid van de weggebruikers, nooit belemmeren.
§ 5. De straatgeveltuin moet worden afgeboord in een vloeiende lijn met betonboordstenen. De boordstenen mogen niet scherp zijn en steken minimaal 2 cm en maximaal 10 cm uit boven de trottoirverharding. De breedte van de afboording is inbegrepen in de maximale breedte van de geveltuin.
§ 6. Het openbaar domein mag niet beschadigd worden en de aanvrager moet de straatgeveltuin en de verharding errond zodanig onderhouden dat ze geen gevaar opleveren voor het verkeer.
§7. De bevoegde gemeentediensten herstellen eventuele schade aan de openbare weg veroorzaakt door de straatgeveltuin op kosten van de beheerder. De herstelling gebeurt zonder voorafgaande bekendmaking. De aanvrager verbindt er zich toe elke verzakking of andere beschadiging onmiddellijk te melden en zelf voorlopig de nodige veiligheidsmaatregelen te treffen.
§ 8. De aanvrager verbindt zich er toe de straatgeveltuin goed te onderhouden. Hij is ook verantwoordelijk voor het onderhoud van onkruid en vuil op het voetpad omwille van de geveltuin. Het gebruik van pesticiden is verboden. Bij vaststelling van wanbeheer zal de straatgeveltuin verwijderd worden door de gemeentelijke diensten, op kosten van de aanvrager. Het verwijderen van de straatgeveltuin gebeurt zonder voorafgaande bekendmaking.
§ 9. Alle dood of levend materiaal in de straatgeveltuin verwerkt, blijft eigendom van de aanvrager. De aanvrager is burgerrechtelijk verantwoordelijk voor alle ongevallen die
voortspruiten uit de aanwezigheid van de straatgeveltuin of het niet naleven van het reglement.
De aanvrager zal de door de bevoegde gemeentedienst opgelegde herstellingswerken of aanpassingswerken, op eerste verzoek, onmiddellijk uitvoeren. De aanvrager vrijwaart de
gemeente Westerlo tegen alle vorderingen die derden tegen haar instellen als gevolg van de aangelegde straatgeveltuin.
§ 10. De bevoegde gemeentedienst of operator op het openbaar domein is gerechtigd de al dan niet tijdelijke verwijdering van materialen en planten te eisen ten behoeve van werkzaamheden. Het gemeentebestuur betaalt hiervoor geen vergoeding aan de aanvrager.
Het gemeentebestuur kan bovendien nooit aansprakelijk gesteld worden voor gelijk welke verandering of beschadiging veroorzaakt aan de straatgeveltuin. De bevoegde gemeentedienst of operator zal het plantvak van de straatgeveltuin herstellen zonder vergoeding aan de beheerder. De aanvrager zorgt indien nodig voor nieuwe beplanting.
§ 11. Wordt de straatgeveltuin helemaal of gedeeltelijk weggebroken door de aanvrager dan moet de dienst bevoegd voor het beheer van het openbaar domein daarvan op de hoogte gebracht worden. De gemeente zal dan de openbare weg in zijn oorspronkelijke toestand herstellen. Alle kosten die hieraan verbonden zijn, worden gedragen door de aanvrager.
§ 12. Niet-reglementair aangelegde straatgeveltuinen, worden op kosten van de aanvrager uitgebroken of in overeenstemming gebracht met de bestaande reglementering zonder dat gemeentebestuur Westerlo tot enige schadevergoeding verplicht kan worden. Deze werken worden uitgevoerd door de bevoegde gemeentediensten.
§ 13. De gemeente kan steeds een reglementair aangelegde straatgeveltuin op haar openbaar domein verwijderen en de openbare weg in zijn oorspronkelijke toestand herstellen. De gemeente betaalt hiervoor geen vergoeding aan de aanvrager, maar hieraan zijn ook geen kosten verbonden voor de aanvrager.
Artikel 3 – Toepassingsgebied
Het reglement is van toepassing op het grondgebied van de gemeente Westerlo met uitzondering van beschermde gebouwen, omwille van de bijzondere waarde van de gevel.
Onder beschermde gebouwen vallen:
- monumenten;
- beschermde zone: stads –en dorpsgezicht;
- beschermd landschap: cultuurhistorisch landschap bv. abdij.
Een overzicht van de beschermde gebouwen in Westerlo kan teruggevonden worden via het geoportaal op de website van onroerend erfgoed.
Artikel 4 – Regularisatie
Reeds aangelegde straatgeveltuinen voor datum van invoering van de huidige voorwaarden kunnen geregulariseerd worden volgens bovenstaande voorwaarden. Niet-geregulariseerde aangelegde straatgeveltuinen worden als niet conform aanzien en op kosten van de beheerder opgebroken en hersteld in de oorspronkelijke toestand door de gemeentelijke diensten, op kosten van de aanvrager.
Artikel 5 – Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 1/10/2021.
Dit besluit zal worden bekendgemaakt overeenkomstig het gemeentedecreet.
Een afschrift van dit besluit zal bezorgt worden aan de Bestendige Deputatie van de provincieraad, aan de procureur des Konings, aan de voorzitter van de Rechtbank van eerste aanleg in Turnhout, aan de vrederechter van het kanton en de politiecommissaris van de IPZ Zuiderkempen.
Voorzitter Maurice Van Hemelen licht het agendapunt toe en geeft aan dat het toegevoegd agendapunt 36 door raadslid Frans De Cock samen wordt behandeld.
Schepen Kristof Welters licht de maatregelen - het breken - voor de Oude Westmeerbeekseweg toe en zoemt in op de cijfers rond voertuigbewegingen en fietsbewegingen.
Agendapunt Frans wordt hier aan toegevoegd.
Raadslid Frans De Cock licht zijn agendapunt toe en geeft de historiek weer van de initiatieven die werden genomen. Hij zegt dat de mensen van de Pastorijstraat en Hoge Heide zich in dit dossier miskent voelen. Het voorstel van het college is het breken van de Oude Westmeebeekseweg en verder, voor da andere straten, niets. Raadslid Frans De Cock zoemt nog even in op de cijfers van de enquête, waar een meerderheid, voornamelijk uit de Pastorijstraat en Hoge Heide, niet akkoord is met het enkel breken van de Oude Westmeerbeekseweg. Raadslid Frans De Cock zegt dat zijn conclusie is dat het besluit niet rijp is om vandaag te beslissen, aangezien er fouten en onvolkomenheden in zitten. Zijn amendement is om dit punt 6 vandaag niet te beslissen. Hij voegt er aan toe dat tijdens de aanvang van de wegenwerken in Heultje er in augustus een verkeersinfarct is geweest, wat ook tot nadelige gevolgen had voor lokale handelaars. Hij zegt dat als tijdens deze maand de blokken verwijderd waren geweest, dit was vermeden.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat op uitdrukkelijke vraag van de politie de blokken niet tijdelijk verwijderd zijn omdat auto's mekaar niet kunnen kruisen.
Vooreerst stemt de raad over het amendement van raadslid Frans De Cock, het niet beslissen over het voorstel omtrent de Oude Westmeerbeekseweg.
Stemming: 14 neen (CD&V)
12 ja (oppositie)
Het amendement wordt verworpen.
Raadslid Frans De Cock verzoekt de raad om apart te stemmen over enerzijds de overige voorgesteld aanpassingen aan het politiereglement en anderzijds het voorstel voor de Oude Westmeerbeekseweg.
De raad stemt hier in.
Vervolgens wordt gestemd over het voorstel betreffende de invoering of wijziging van verkeersmaatregelen, met uitzondering van het voorstel voor Oude Westmeerbeekseweg.
Stemming: unaniem akkoord.
Tot slot stemt de raad over het voorstel van verkeersmaatregelen Oude Westmeerbeekseweg.
Stemming; 14 ja (CD&V)
3 neen (Frans, Flor, Ronny)
9 onthouding (Iris, Nancy, Myriam, Patrick, Giel, Bert, Marc, Chris, Vicky)
Het aanvullend politiereglement betreft invoering of wijziging verkeersmaatregelen is goedgekeurd.
Door het nemen van deze verkeersmaatregelen zal de verkeersveiligheid en -leefbaarheid voor alle weggebruikers en in het bijzonder voor de zwakke weggebruikers, op bovenvermelde plaatsen verhogen. Juridische grond De koninklijke besluiten van 16 maart 1968 en 1 december 1975 over de politie van het wegverkeer zijn van toepassing samen met het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en het ministerieel rondschrijven van 7 mei 1999 over de plaatsing van de verkeerstekens. Wat betreft aanvullende reglementen, moet er sinds 1 mei 2019 voldaan worden aan de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 1: De raad besluit om aan onderstaande artikelen van het gecoördineerd politiereglement van 2 april 1990 het volgende toe te voegen of te wijzigen:
De gemeenteraad keurt het reglement aangaande project Bike2School goed.
Door het nemen van deze verkeersmaatregelen zal de verkeersveiligheid en -leefbaarheid voor alle weggebruikers en in het bijzonder voor de zwakke weggebruikers, op bovenvermelde plaatsen verhogen. Juridische grond De koninklijke besluiten van 16 maart 1968 en 1 december 1975 over de politie van het wegverkeer zijn van toepassing samen met het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en het ministerieel rondschrijven van 7 mei 1999 over de plaatsing van de verkeerstekens. Wat betreft aanvullende reglementen, moet er sinds 1 mei 2019 voldaan worden aan de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad besluit om aan onderstaande artikelen binnen HOOFDSTUK 2 ‘Bebouwde kommen’ van het gecoördineerd politiereglement van 2 april 1990 het volgende toe te voegen, te wijzigen of te schrappen:
De gemeenteraad besluit om binnen HOOFDSTUK 5 ‘Snelheidsbeperkingen’ van het gecoördineerd politiereglement van 2 april 1990 volgende artikelen te vervangen:
Deze artikelen worden vervangen door :
Op de navolgende wegen is het verboden sneller te rijden dan de aangegeven snelheid door het verkeersbord C43
In de navolgende zones, afgebakend met verkeersborden F4a en F4b, is het verboden sneller te rijden dan de aangegeven snelheid
De gemeenteraad besluit om aan onderstaande artikelen binnen HOOFDSTUK 5 ‘Snelheidsbeperkingen’ van het gecoördineerd politiereglement van 2 april 1990 het volgende toe te voegen, te wijzigen of te schrappen:
Advies
waarbij de ontwerpen schoolreglement - infobrochure/afsprakennota van elke gemeentelijke basisschool in consensus werd aanvaard.
Argumentatie
In de bestaande schoolreglementen - infobrochures/afsprakennota's van de gemeentelijke basisscholen zijn verschillende artikels herschreven en aangepast. Nieuwe wettelijke aanpassingen en/of aanvullingen zijn o.a.:
- de voorwaarden bij één jaar vroeger naar het lager onderwijs
- aanpassing van het bedrag van de minder scherpe maximumfactuur
- ICT-materiaal ter beschikking gesteld door de school
- leerlingenbegeleiding
- multidisciplinair leerlingendossier
- partner OVSG - kernopdrachten
Het model schoolreglement van OVSG diende als uitgangspunt. Het huidig ontwerp is besproken met de directeurs van de drie gemeentelijke basisscholen en overlegd binnen de schoolraden.
De bestaande schoolreglementen samen met de infobochures-afsprakennota’s van de gemeentelijke basisscholen Westerlo, goedgekeurd door de gemeenteraad van 21 september 2020 worden opgeheven.
De gemeenteraad keurt de aangepaste schoolreglementen samen met de infobrochures-afsprakennota’s goed van de
De schoolreglementen samen met de infobrochures-afsprakennota’s van de gemeentelijke basisscholen van Westerlo worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
In het algemeen belang is het aangewezen om de riolerings- en wegeniswerken samen te voegen. Pidpa stelde een samenwerkingsovereenkomst op waarbij Pidpa wordt aangeduid als bouwheer om in gezamenlijke naam, bij de gunning en de uitvoering van de gezamenlijke opdracht op te treden. In de samenwerkingsovereenkomst wordt uiteengezet hoe de organisatie van de opdracht praktisch verloopt vanaf aanstelling ontwerper tot definitieve oplevering.
Bij Pidpa is dit project gekend onder dossiernummers K-21-100 (Weg- en rioleringswerken in Wolfstraat, Paddekens en Denis Voetsstraat) en onder dit dossiernummer zal de gezamenlijke aanbesteding uitgevoerd worden.
De opdracht van het studiebureau wordt uitgevoerd deels voor rekening van de gemeente, deels voor rekening van Pidpa. Iedere entiteit is verantwoordelijk voor het tijdig betalen van zijn aandeel in de kosten.
Voorafgaand aan de aanbesteding dient de samenwerkingsovereenkomst te worden goedgekeurd.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 279, §1, eerste lid betreffende de bevoegdheden van de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur om overeenkomsten te ondertekenen.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst, opgesteld door de rioolbeheerder Pidpa, voor de gezamenlijke uitvoering van de wegen- en rioleringswerken in Wolfstraat, Paddekens en Denis Voetsstraat in Westerlo-centrum waarbij Pidpa zal optreden als opdrachtgevend bestuur voor het project met dossiernummer K-21-100.
De algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad worden gemachtigd om deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Een afschrift van dit besluit wordt voor kennisgeving en voor verder gevolg overgemaakt aan Pidpa.
In het algemeen belang is het aangewezen om de riolerings- en wegeniswerken samen te voegen. Pidpa stelde een samenwerkingsovereenkomst op waarbij Pidpa wordt aangeduid als bouwheer om in gezamenlijke naam, bij de gunning en de uitvoering van de gezamenlijke opdracht op te treden. In de samenwerkingsovereenkomst wordt uiteengezet hoe de organisatie van de opdracht praktisch verloopt vanaf aanstelling ontwerper tot definitieve oplevering.
Bij Pidpa is dit project gekend onder dossiernummers K-21-099 (Weg- en rioleringswerken in Smissenhoekstraat en Aspergevelden) en onder dit dossiernummer zal de gezamenlijke aanbesteding uitgevoerd worden.
De opdracht van het studiebureau wordt uitgevoerd deels voor rekening van de gemeente, deels voor rekening van Pidpa. Iedere entiteit is verantwoordelijk voor het tijdig betalen van zijn aandeel in de kosten.
Voorafgaand aan de aanbesteding dient de samenwerkingsovereenkomst te worden goedgekeurd.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 279, §1, eerste lid betreffende de bevoegdheden van de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur om overeenkomsten te ondertekenen.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst, opgesteld door de rioolbeheerder Pidpa, voor de gezamenlijke uitvoering van de wegen- en rioleringswerken in Smissenhoekstraat en Aspergevelden in Zoerle-Parwijs /Westerlo waarbij Pidpa zal optreden als opdrachtgevend bestuur voor het project met dossiernummer K-21-099.
De algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad worden gemachtigd om deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Een afschrift van dit besluit wordt voor kennisgeving en voor verder gevolg overgemaakt aan Pidpa.
Op 7 juli 2021 bracht een delegatie van de gemeente, architect Vanroy en enkele personen van de kerkraad een werfbezoek en stelden ze nogmaals de zeer slechte toestand van de ramen vast. Dit blijkt ook uit het verslag van de architect P. Vanroy na het plaatsbezoek, alsook uit enkele recente verslagen van de kerkraad Sint Lambertus van 7 en 28 juli 2021.
Gezien de lange duurtijd intussen vooraleer effectief met de restauratiewerkzaamheden kan begonnen worden, werd gezocht naar een dringende tussentijdse oplossing voor de ramen om verder verval te voorkomen. De ramen aan het koor en kruisbeuk zuid van de St. Lambertuskerk Westerlo vertonen grote schade met uitvallende stukken tot gevolg, grotendeels toe te wijzen aan roestvorming van de raambruggen en zettingen uit het verleden.
De architect stelde een bestek op om dringende werken uit te voeren aan de ramen en de glas-in-lood ramen en raamt de kosten in totaal op 166.062,34 euro excl. of 200.935,43 euro incl. 21% btw.
De voorziene werken voor de gehele opdracht omvatten het uitnemen van voornoemde ramen, plaatsen (definitieve) voorzetbeglazing en terugplaatsing van de gerestaureerde glas-in-loodramen volgens de museale opstelling (waarbij de glas-in-loodramen geen contact meer hebben met het buitenklimaat). De opdracht is als volgt opgedeeld:
De aannemer algemene werken (perceel I-A) zal instaan voor de coördinatie, werfinrichting en stellingen/hoogtewerker(s), met uitzondering van deze aan de binnenzijde van de kerk voor de terugplaatsing van de glas-in-loodpanelen.
De startdatum is voorzien ± 1 december 2021, doch afhankelijk van de administratieve afhandeling en de weersomstandigheden, dus mogelijks nog bij te stellen in functie van vermelde onzekere factoren.
Plaatsingsprocedure:
Het bestek voorziet de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking met volgende gunningscriteria voor beide percelen:
Subsidie
Restauratiewerkzaamheden worden voor 80% gesubsidieerd (subsidiabele posten excl. btw) overeenkomstig het subsidiebesluit van de Vlaamse regering van 14 december 2001.
Uit de mail van 16 juni 2021 van de erfgoedconsulent blijkt dat, vermits het gaat om een restauratiedossier, de gemeente gebruik kan maken van de maximale 20% uitvoering mits melding aan het agentschap (art. 7 §2 van het BVR van 14/12/2001). Zo verliest de gemeente het recht op de premie niet. De gemeente dient dan wel te wachten op de premie tot de minister de totale premie goedkeurt. Die 20% dient te worden voorgefinancierd. De subsidieerbare raming is 832.213,48 euro; 20% hiervan of 166.442,70 euro kan de gemeente dus al uitvoeren mits melding.Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten. Overeenkomstig artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 750.000,00 euro niet) van de wet van 17 juni 2016, wordt de opdracht gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van 25 februari 2019 van de gemeenteraad waarbij het begrip 'dagelijks bestuur' wordt gedefinieerd en waarin de gevallen worden opgesomd die van een voorafgaand visum door financieel beheerder worden vrijgesteld.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het aanbestedingsdossier voor de dringende restauratiewerken aan glas-in-lood ramen van de Sint-Lambertuskerk te Westerlo, opgesteld door architect P. Vanroy, bestaande uit 2 percelen:
Bovenvermelde opdracht wordt gegund bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht gebeurt op nationaal niveau.
In het meerjarenplan 2020-2025 zijn de nodige uitgavekredieten opgenomen verspreid over de jaren 2021-2022 voor de restauratiewerken aan de kerk Westerlo op Actie000242/Raming001206 en 1207. Bij aanpassing van de meerjarenplanning worden de ramingen aangepast aan de actuele situatie op dat ogenblik.
Het Agentschap Facilitair Bedrijf (AFB) heeft diverse raamovereenkomsten voor verschillende types gemotoriseerde voertuigen (elektrisch, hybride, …) afgesloten. In de opdrachtdocumenten werd opgenomen dat deze opdrachten toegankelijk zijn voor andere lokale overheden, dus ook voor Gemeente Westerlo en OCMW Westerlo. De toetreding tot deze raamovereenkomsten gebeurt onder de voorwaarden zoals bepaald in de bijzondere bestekken. Bij toepassing van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 2,6°a en 7b (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de verwerving van leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbesteders) zijn gemeente Westerlo en OCMW Westerlo vrijgesteld van de verplichtingen om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Het Agentschap Facilitair bedrijf heeft de raamovereenkomsten bij aanvang van de gunningsprocedure opengesteld voor lokale besturen. De voertuigen kunnen aangekocht worden volgens de noden van de technische dienst.
De bestekken met volgende referenties worden ter goedkeuring voorgelegd:
- 2019/HFB/OP/62017 (voertuigen type full EV, Plug-in hybrid en hybride voertuigen)
- 2020/HFB/MPMP/70394 (voertuigen type full EV voertuig)
- 2020/HFB/OP70676 (bestelwagens type benzine, Plug-in hybrid, diesel)
- 2020/HFB/OP66086 (vrachtwagen type CNG, diesel)
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan volgende raamovereenkomsten voor aanneming van leveringen, opgesteld en gegund door de Vlaamse Overheid – Agentschap Facilitair Bedrijf met volgende referenties:
- 2020/HFB/MPMP/70394 (voertuigen type full EV voertuig)
- 2020/HFB/OP70676 (bestelwagens type benzine, Plug-in hybrid, diesel)
- 2020/HFB/OP66086 (vrachtwagen type CNG, diesel)
De gemeenteraad stemt in met de afroep van de nodige voertuigen voor de gemeente binnen de duur, de voorwaarden van de raamovereenkomsten en binnen het goedgekeurde investeringsbudget. De aankoop verloopt conform de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 2, 6°a en 7°b. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale als bedoeld in artikel 2,6° van bovenvermelde is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren en artikel 47§2 waarbij een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. De betrokken overheid is evenwel verantwoordelijk voor de nakoming van de verplichtingen met betrekking tot de delen die zij zelf verricht.
De nodige budgetten voor de aankoop van de voertuigen zijn voorzien in de meerjarenplanning, meer bepaald onder Actie000258.
In het algemeen belang is het aangewezen om de wegenis- en watergebonden werken samen te voegen en de gemeente Westerlo voor dit project aan te duiden om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de opdracht als opdrachtgevend bestuur op te treden. In de samenwerkingsovereenkomst wordt uiteengezet hoe de organisatie van de opdracht praktisch verloopt.
Bij Pidpa is dit project gekend onder dossiernummers K-21-101 (Wegeniswerken met herstel van kolken en putdeksels in Gevaertlaan).
De opdracht van het studiebureau IOK wordt uitgevoerd voor rekening van de gemeente.Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 279, §1, eerste lid betreffende de bevoegdheden van de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur om overeenkomsten te ondertekenen.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst, opgesteld door de rioolbeheerder Pidpa, voor de ‘Wegeniswerken met herstel van kolken en putdeksels in Gevaertlaan’ in het kader van de in uitvoering zijnde werken in Gevaertlaan en Heultje Dorp waarbij gemeente Westerlo optreedt als opdrachtgevend bestuur voor het project met dossiernummer K-21-101.
De algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad worden gemachtigd om deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Een afschrift van dit besluit wordt voor kennisgeving en voor verder gevolg overgemaakt aan Pidpa.
Uit de startnota die werd opgemaakt door Arcadis werd het duidelijk dat het openbaar domein onvoldoende was om kwalitatieve fietspaden in te passen, waardoor onteigeningen nodig blijken. Onteigeningen blijken onvermijdelijk. Het opmaken van de nodige rooilijn- en onteigeningsplannen was niet voorzien in het basiscontract en kan helaas ook niet vermeden worden. Dit kon ook niet oorspronkelijk voorzien worden doordat het in de startnota pas duidelijk werd dat, met de aanwezigheid van de brede buffergrachten van Aquafin en de nutsleidingen (waarvan een aantal zware PPS leidingen), het bestaande openbaar domein onvoldoende was om kwalitatieve fietspaden in te passen.
De inschatting van Arcadis is dat er 15 percelen onteigend moeten worden. Hiervoor stelde het studiebureau een offerte op en raamt het de kosten op 17.260 euro excl btw.Om de voortgang van de opdracht niet in het gedrang te brengen, wordt voorgesteld om de bestaande opdracht bij toepassing van art 38/1 van KB uitvoering aan te vullen met de opdracht tot het opmaken van rooilijn- en onteigeningsplannen waarvan sprake. Deze aanvullende opdracht is opgenomen in bijgevoegde bijakte met Arcadis en maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Het is aangewezen de studieopdracht voor de volledige heraanleg te laten uitvoeren bij een en dezelfde opdrachtnemer gezien de diensten/plannen interoperabel dienen te zijn en de heraanleg een coherent geheel dient uit te maken. Een andere opdrachtnemer zou leiden tot een aanzienlijk ongemak (vertraging dossier), mogelijks afwijkende plannen en bovendien tot een meerkost gezien de organisatie van een nieuwe procedure, alsook mogelijks tot hogere prijzen.
Gelet op voormelde argumentatie is voldaan alle de voorwaarden van art. 38/1 KB Uitvoering.
De prijsverhoging die het gevolg is van de wijziging is niet hoger dan vijftig procent van de waarde van de oorspronkelijke opdracht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (limiet van 214.000,00 euro excl. btw niet bereikt).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van 25 februari 2019 van de gemeenteraad waarbij het begrip 'dagelijks bestuur' wordt gedefinieerd en waarin de gevallen worden opgesomd die van een voorafgaand visum door financieel beheerder worden vrijgesteld.
Het provinciaal subsidiereglement van de provincie Antwerpen voor de aanleg of herinrichting van fietsinfrastructuur op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk kaderend in het Fietsfonds. Het bedrag van de subsidie bedraagt maximaal 80 % van de subsidieerbare kosten en werken voor de aanleg van fietsinfrastructuur op bovenlokale functionele routes, waarbij de provincie Antwerpen 80% van de kosten betaalt en hiervan 40% terugvordert bij de Vlaamse overheid. Studiekosten worden niet gesubsidieerd.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de bijakte waarin een aanvullende opdracht werd toegevoegd aan de lopende opdracht 'Aanstellen van een ontwerper voor de heraanleg van fietspaden in de Nijverheidsstraat'.
De aanvullende opdracht behelst het opmaken van 15 à 20 rooilijn- en onteigeningsplannen, voor het totaal bedrag van 17.260 euro excl btw of 20.884,60 euro incl. 21% btw.
De uitgave voor deze verrekening is voorzien in het investeringsbudget 2021 op de actie A000073 - We investeren in onze openbare wegen en in een duurzame en veilige weginfrastructuur, met extra aandacht voor de zwakke weggebruiker en onderzoeken de mogelijkheden om het straatbeeld waar mogelijk maximaal te vergroenen.
R001700 – Fietspad Nijverheidsstraat - studie
Een bedrag van 20.884,60 werd vastgelegd onder bestelnummer 2021005770.
Gemeente Westerlo wil de Westelse verenigingen, jeugd en sportclubs ondersteunen. De nodige budgetten voor eventuele opportuniteiten werden voorzien zodat eventuele investeringen in o.a. infrastructuur kunnen gebeuren. Het pand en perceel gelegen te Westerlo, Boskant 18 is zeer gunstig gelegen om te worden uitgebouwd tot een multicultureel centrum met als prioritaire doelgroep jeugd. Dit centrum kan de lokale behoefte aan een publieke ontmoetingsplaats invullen.
Er was budget voorzien onder R001141 budget opportuniteiten - actie 000262 om te investeren in infrastructuur en Westelse verenigingen, jeugd- en sportclubs te ondersteunen in hun werking.
De financiële dienst heeft een correcte raming aangemaakt (R002012) Multicultureel (jeugd)centrum onder dezelfde actie 000262, maar onder beleidsveld 0752 'Infrastructuur en faciliteiten ten behoeve van kinderen en jongeren'.
De nodige kredieten zullen verschoven worden van R001141 naar R002012 door middel van aanpassing van de ramingen.
De raadsleden gaan akkoord met de aankoop van een deel van pand, perceel en (verlengde) toegangsweg gelegen te Westerlo, Boskant 18, thans gekend als precad B893a Lot 1, aan de totale aankoopprijs van 552.175,00 EUR (zijnde 550.000,00 EUR zoals opgenomen in het schattingsverslag van De Groot-Celen, verhoogd met 2.175,00 euro voor de toegangsweg) met als doel een multicultureel (jeugd)centrum uit te bouwen. De notariskosten bedragen 4.561,38 EUR volgens de afrekening .
De raadsleden keuren het ontwerp van notariële akte goed en machtigen hun voorzitter en algemeen directeur om deze akte te ondertekenen.
Deze woning gelegen Ter Voort 138 is een historisch gebouw met een hoge erfgoedwaarde 'Huis De Pastorie'. Een renovatie van de 4 appartementen om ze te brengen naar de huidige energetische normen, is niet mogelijk voor de Geelse Huisvesting op korte termijn. Vandaar dat zij de overeenkomst vroegtijdig wenst te beëindigen in onderling overleg.
woninghuurwet van 20 februari 1991
decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad neemt kennis van de opzeg van de huurovereenkomst, ter Voort 138 Voortkapel, door de Geelse Huisvesting.
De gemeenteraad gaat akkoord om de huurovereenkomst in onderling overleg, vroegtijdig te beëindigen met ingang van 30 september 2021.
1. Aanpassing artikel 363: de eindejaarstoelage
De sociale partners sloten op 9 juni 2021 een sectoraal akkoord af voor het personeel van de lokale en provinciale besturen.
Er werd een akkoord bereikt over de koopkrachtmaatregelen voor het niet-VIA personeel bij de lokale en provinciale besturen en over de compensatie aan de lokale besturen. Zo zullen naast de medewerkers van de VIA diensten ook alle niet-VIA personeelsleden bij de lokale en provinciale besturen vanaf 2021 recht hebben op een verhoogde eindejaarstoelage. Hiertoe zal het variabele gedeelte van de eindejaarstoelage worden verhoogd van 2,5 % naar 3,6 % van het jaarsalaris, zoals dit ook reeds was afgesproken voor het VIA-personeel in het deelakkoord VIA6 – koopkracht publieke sector van 22 december 2020. Lokale besturen zullen hiertoe een compensatie ontvangen vanuit het compensatiebudget van 30 miljoen euro dat de Vlaamse Regering, zoals afgesproken in het VIA6-akkoord van 30 maart 2021, toekent omwille van de oversijpelingseffecten van het VIA6-akkoord naar de niet-VIA personeelsleden binnen de lokale besturen.
Daarnaast bereikten de sociale partners eveneens een akkoord over de schrapping van de begrenzing van de eindejaarstoelage tot een twaalfde van het jaarsalaris voor alle personeelsleden bij de lokale en provinciale besturen.
Deze wijziging wordt mee opgenomen in de rechtspositieregeling
2. Artikel 410 paragraaf 3 wordt aangepast conform de wettelijke bepaling beschreven in de wet van 12 juni 2020 die de regelgeving wijzigt over het bevallingsverlof.
De wet van 12 juni 2020 wijzigt de regelgeving over het bevallingsverlof, meer bepaald zorgt deze wet voor een uitbreiding van de lijst met afwezigheidsperiodes die gelijkgesteld kunnen worden met periodes van arbeid met het oog op de verlenging van de verplichte postnatale rust na de negende week na de bevalling. Deze wet werd op 4 juni 2020 aangenomen door de parlementsleden in de Kamer van Volksvertegenwoordigers en op 18 juni 2020 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. De inwerkingtreding van de wet is retroactief vastgesteld op 1 maart 2020.
De wijziging zorgt ervoor dat ook de volgende periodes van afwezigheid, die plaatsvinden vanaf de zesde week tot en met de tweede week voor de bevalling, gelijkgesteld worden met periodes van arbeid en dus het bevallingsverlof verlengen:
Met andere woorden, als deze afwezigheden zich voordoen in de prenatale periode dan korten ze het recht op bevallingsverlof niet langer in.
Deze wijziging wordt mee opgenomen in de rechtspositieregeling.
3. Artikel 446 en 458: toevoeging mantelzorgverlof
Mantelzorgverlof is een bijkomend thematisch federaal verlofstelsel (naast ouderschapsverlof, medische bijstand en palliatief verlof). Een werknemer die erkend mantelzorger is, kan zijn arbeidsprestaties schorsen om bijstand en hulp te bieden aan een zorgbehoevend persoon.
Een aanvraag kan ingediend worden door zowel statutair, contractueel, voltijdse als deeltijdse medewerkers. De werknemer moet erkend zijn als mantelzorger door de mutualiteit.
Het verlof voor mantelzorg kan opgenomen worden in stelsels via een volledige onderbreking, via een halftijds onderbreking of via een onderbreking met 1/5de. Deeltijdsen kunnen enkel volledige onderbreking aanvragen.
Over de hele beroepsloopbaan heeft de werknemer recht op: maximaal 6 maanden volledige onderbreking of maximaal 12 maanden halftijdse of 1/5de onderbreking. Een werknemer kan volgens de huidige reglementering maar 1 maand voltijds verlof voor mantelzorg (of 2 maanden halftijds of 1/5) nemen per zorgbehoevende persoon. Hij kan in totaliteit wel 6 maanden voltijds verlof voor mantelzorg nemen, maar dan voor 6 verschillende zorgbehoevende personen.
Het verlof voor mantelzorg geeft geen recht op een aanmoedigingspremie. De verloning verloopt door RVA cfr medische bijstand. Het mantelzorgverlof kan 7 kalenderdagen op voorhand aangevraagd worden met het bewijs van mantelzorger.
Deze wijziging wordt mee opgenomen in de rechtspositieregeling.
4. Artikel 439 wordt aangevuld met omstandigheidsverlof voor het halen van een Coronavaccin
Het federaal parlement keurde een wet goed die een recht op omstandigheidsverlof toekent aan werknemers die zich tijdens hun werkuren laten vaccineren tegen het coronavirus. Deze wet is van kracht met ingang van 9 april 2021. Dit recht op klein verlet (omstandigheidsverlof) houdt in dat de werknemer zonder loonverlies van het werk afwezig mag zijn, wanneer hij zich tijdens de werkuren laat vaccineren tegen het coronavirus COVID-19. De werknemer heeft dit recht gedurende de tijd die nodig is voor de vaccinatie en de bijhorende verplaatsingstijd.
Deze wijziging wordt mee opgenomen in de rechtspositieregeling.
5. De bijlage met het reglement rond de camerabewaking wordt aan de rechtspositieregeling toegevoegd
De werkgever is verplicht om bij het plaatsen van beveiligingscamera's op de arbeidsplaats zijn medewerkers in te lichten over het nagestreefde doel, het al dan niet bewaren van de beelden, wie deze beelden mag bekijken, ... Op vraag van de vakbonden werd een kader uitgeschreven dat wordt toegevoegd als bijlage aan de rechtspositieregeling.
6. Bijlage 8: de specifieke aanwervingsvoorwaarden
De specifieke aanwervingsvoorwaarden van de jobstudenten en de monitoren wordt geactualiseerd.
7. Het geïntegreerde organogram wordt gewijzigd
Voor het woonzorgcentrum:
voor de technische dienst gemeente:
Voor de stafdienst
De gemeenteraad keurde op 6 juli 2020 naast de invulling van de stoelen van het organogram ook een aantal principes goed. Een van deze principes is de contractualisering van het personeelsbestand. Bij het ocmw werden al langer geen functies meer statutair ingevuld. Ook bij de gemeentelijke diensten zullen in de toekomst alle stoelen contractueel worden ingevuld. De statutaire stoelen worden bijgevolg uitdovend.
De organisatie vindt het echter belangrijk om op medewerkers hun competenties en talenten te kunnen inzetten. Het principe van de contractualisering maakt dit in de praktijk niet altijd haalbaar. Dit principe wordt in dit kader best gerelativeerd, in die zin dat wanneer een functie dit rechtvaardigt of wanneer het van belang is voor de organisatie - bijvoorbeeld in het kader van een stimulerend en motiverend personeelsbeleid - de aanstellende overheid van het principe van algemene contractualisering kan afwijken.
De gemeenteraad keurt de wijzigingen van artikel 363, artikel 410 paragraaf 3, artikel 439, artikel 446 en artikel 458 van het arbeidsreglement-rechtspositieregeling goed.
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan bijlage 8 van het arbeidsreglement-rechtspositieregeling met betrekking tot de specifieke aanwervingsvoorwaarden goed.
De gemeenteraad keurt de toegevoegde bijlage aan het arbeidsregelement-rechtspositieregeling over het kader rond camerabewaking goed.
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het geïntegreerd organogram goed.
De lokale besturen in onze eerstelijnszone verlengden hun keuze voor optie 1 reeds tot 31 augustus 2021. Omdat de Vlaamse regering deze regeling verder verlengt van 1 september 2021 tot en met 15 oktober 2021, is het aangewezen het nieuwe addendum te ondertekenen opdat we ook deze extra maanden de subsidie zouden ontvangen.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
De gemeenteraad bevestigt het engagement genomen in de beslissing van 21 juni 2021, verlengt dit nogmaals van 1 september tot en met 15 oktober 2021 en keurt het voorliggende addendum bij de reeds eerder afgesloten verwerkingsovereenkomsten goed.
Artikel 171 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur, in overleg met het managementteam, zorgt voor de opmaak van de opvolgingsrapportering.
Artikel 176 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur, onder functionele leiding van de algemeen directeur, instaat voor het opstellen van de opvolgingsrapportering.
Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar, met de stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad.
Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 en artikel 5 van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 bepalen de inhoud van de opvolgingsrapportering.
De gemeenteraad keurt de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2021 goed.