Voorzitter Maurice Van Hemelen opent de vergadering, heet iedereen welkom en vraagt de agenda te beginnen met het agendapunt herroeping burgemeestersbesluit van 30 september 2021 een beslissing waarbij de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 18 oktober 2021 digitaal zal doorgaan wegens de covid-19 crisis en aansluitend agendapunt 11 te behandelen, de oprichting woonmaatschappij.
De raad gaat hiermee akkoord en bespreekt het burgemeestersbesluit.
Raadslid Katrijn van Riet geeft aan dat wanneer raadsleden positief getest werden of een hoog risicocontact hadden, er inderdaad maatregelen dienen getroffen te worden. Toch zegt ze dat er twee maten en gewichten worden gehanteerd. Zij zegt dat er in het verleden raadsleden door covid verhinderd waren om de vergadering bij te wonen, waarbij geen maatregelen werden getroffen. Daarom wenst zij een amendement in te dienen met de vraag dat het huishoudelijk reglement wordt aangepast en toelaat dat de vergadering hybride of digitaal kan doorgaan, wanneer er een raadslid door covid verhinderd is.
Raadslid Frans De Cock wenst mee te delen dat raadslid Chris Beenens omwille van beroepsredenen verhinderd is. Hij zegt verder zich te kunnen aansluiten bij het voorstel van raadslid Katrijn van Riet, maar wens wel dat er expliciet bij vermeld wordt dat het enkel over covid gaat.
Voorzitter Maurice Van Hemelen zegt dat de vorige vraag naar aanleiding van covid is gesteld tijdens de vergadering, wat hij toch een andere case vindt.
Burgemeester Guy Van Hirtum zegt wel de situatie te willen verduidelijken en dat het hem spijt dat er zware woorden in de mond worden genomen van twee maten en gewichten. Hij vervolgt met aan te geven dat sinds het weekend geweten is dat het college geconfronteerd wordt met verschillende besmettingen. Dit werd regelmatig overlegd met het covid outbreakteam en de medische spoc, Pascal Kwanten. Zijn advies was uitdrukkelijk om digitaal te vergaderen. Het handelt hier dus om een uitbraak met risico's op besmetting. Burgemeester Van Hirtum zegt verder dat een amendement indienen op een burgemeestersbesluit niet meteen evident is. Het burgemeestersbesluit werd pas maandag genomen, mede omdat de algemeen directeur in het buitenland vertoefde. Een aanpassing op het huishoudelijk reglement kan bekeken worden. Burgemeester Van Hirtum dankt ook de voorzitter voor de inspanningen die genomen zijn om iedereen te informeren en de raad in deze vorm te organiseren.
Raadslid Katrijn van Riet zegt dat inderdaad dit een bijzonder geval naar besmetting is, maar het wel vreemd te vinden dat verschillende schepenen in het weekend nog te zien waren. Zij zegt het goed te vinden als er het engagement is om het huishoudelijk in de gemelde zin te bekijken.
Nadat verschillende raadsleden deel namen aan het debat wordt er gestemd.
Artikel 134, §1, N.Gem.W. “In geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.”.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit van 18 oktober 2021:
Politieverordening - herroeping burgemeestersbesluit 30 september 2021. Gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 18 oktober 2021 gaan digitaal door wegens de covid-19 crisis - Goedkeuring
Aansluitend op de goedkeuring van de notulen, behandelt de gemeenteraad de oprichting woonmaatschappij.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 20 september 2021 worden goedgekeurd.
Schepen Paul Helsen licht het agendapunt toe.
Aansluitende geven de directeurs van de woonmaatschappijen die actief zijn op ons grondgebied, een verdere toelichting aan de hand van een powerpoint presentatie.
Raadslid Ronny Goossens vraagt of de presentatie kan gedeeld worden met de raadsleden.
Voorzitter Maurice Van Hemelen wijst op de reeds aangeleverde ruime documentatie bij het agendapunt.
De Vlaamse Overheid wenst met de vorming van de woonmaatschappij de dienstverlening te verhogen, de complementaire werking van het sociaal verhuurkantoor en de sociale huisvestingsmaatschappij te verenigen, de transparantie te verhogen en de regierol van het lokaal bestuur te laten primeren en de lokale betrokkenheid en zeggenschap te waarborgen;
Met het voorliggende voorstel van afbakening ontstaat een geografisch aaneengesloten werkingsgebied binnen de referentieregio Kempen met 4.571 sociale huurwoningen van de sociale huisvestingsmaatschappijen, exclusief 265 woningen die op de private markt worden ingehuurd door de huidige SVK's (data van 31 december 2020) en bijgevolg de minimale grens van 1.000 sociale huurwoningen overschrijdt;
Uit het bijgevoegde aanvraagformulier en diverse verslagen wordt aangegeven dat voldaan wordt aan de vooropgestelde Vlaamse criteria tot consensus onder de betrokken actoren betreffende het voorliggende voorstel tot afbakening van werkingsgebied;
De betrokken 11 lokale besturen uit Neteland en Zuiderkempen kiezen samen voor één grote woonactor met een sterke organisatie en een heel lokale en toegankelijke dienstverlening waarin de huurmaatschappijen Zonnige Kempen, De Woonbrug en Geelse huisvesting en koopmaatschappijen Kleine Landeigendom Zuiderkempen en de sociale verhuurkantoren SVK Zuiderkempen en SVK ISOM, worden samengebracht in één sterke woonactor met name de woonmaatschappij Neteland-Zuiderkempen.
De maatschappelijke uitdagingen rond sociaal wonen zijn enorm, meer bepaald groeien de wachtlijsten voor sociale woningen sterk, is de nood aan extra woningen groot, en de renovatie en het klimaatbestendig maken van het bestaande patrimonium urgent.
De ambities van de woonmaatschappij zijn daarom groot, met name door het ruimtelijk investeren in (vernieuw)bouw van woningen, in renoveren en verduurzamen van het woningaanbod, in wijk- en buurtontwikkeling en hierbij zoeken naar innovatieve woonvormen maar ook door het creëren van een sterke vervlechting van het woonbeleid met het sociaal beleid door in te zetten op algemeen welzijn, armoedebestrijding en de beschikbaarheid van voldoende en kwalitatieve sociale woningen, wachtlijsten aanpakken, activering en gelijke kansen voor iedere inwoner enzovoort en tot slot door het werken aan een sterke organisatie die met veel expertise een heel nabije en toegankelijke dienstverlening nog dichter bij de gemeente en haar inwoners brengt en dit met continu de blik op de belangrijkste stakeholders (de eigen) inwoners zelf, de (kandidaat)-huurders, -kopers en ontleners.
De regelgeving schrijft voor dat de lokale besturen die samen het werkingsgebied vormen over minimaal 50%+1 van de stemrechten beschikken. Dat de overige stemrechten (maximaal 50%-1) worden verdeeld over de publieke, Vlaams Gewest en Provincie en private aandeelhouders. Dat de gemeenten gevraagd worden om bij hun voorstel tot afbakening van de toekomstige woonmaatschappij ook reeds in te gaan op de verdeling van de stemrechten tussen de betrokken lokale besturen en dit op basis van objectieve criteria in functie van het lokale woonbeleid. Dat onder de betrokken lokale besturen en woonactoren consensus is om het aantal sociale huurwoningen en het aantal huishoudens te hanteren als objectieve criteria, volgens een 50%-50% verhouding en om de stemmenverdeling bij de start en halfweg de legislatuur te actualiseren, zoals opgenomen in het aanvraagformulier in bijlage.
Vanuit de betrokken lokale besturen en woonactoren werd een visietekst uitgeschreven met betrekking tot de gemeenschappelijke principes voor de toekomstige woonmaatschappij die minimaal nagestreefd zullen worden, om te worden toegelicht en gedebatteerd in de gemeenteraad.
Vanuit het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Westerlo worden geen bezwaren geformuleerd naar het werkingsgebied met 11 gemeenten.
Westerlo neemt evenwel akte van het voorgestelde bestuursmodel, maar vraagt expliciet dat het lokaal woonoverleg de motor kan blijven en ziet dit ook graag uitgeschreven in het bestuursmodel.
De bevoegdheden zoals opgenomen voor de zonecomités moeten ook van toepassing kunnen zijn op lokaal niveau, te verstaan als het lokaal woonoverleg, het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau, dan wel gemeenteraad.
Het college denkt daarbij aan volgende niet limitatieve lijst van bevoegdheden:
• Lokale operationele beslissings- en uitvoeringsbevoegdheid;
• Planning en opvolging van bouwprojecten en inhuring van private woningen;
• Inbreng vanuit het lokale bestuur in beleid en strategie woonmaatschappij;
• Lokale communicatie over beleid woonmaatschappijen;
• Organisatie zonekantoor met aanwezigheid van front-office medewerkers en loketfunctie voor huurder, koper en ontlener;
• Afstemming met lokaal woonbeleid;
• Afstemming met lokaal sociaal en welzijnsbeleid;
• Afstemming met lokaal ruimtelijke beleid;
• Buurtbemiddeling.
Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur, bijzonder artikel 40 ev;
Decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, zoals bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering op 09/07/2021 (B.S. 10/09/2021), waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
Schrijven Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed van 23 oktober 2020 en 18 maart 2021 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied voor de woonmaatschappijen in te dienen tegen 31 oktober 2021.
De raadsleden keuren de vorming van één woonmaatschappij onder de naam Neteland-Zuiderkempen en de aansluiting van Westerlo bij het werkingsgebied met volgende 10 gemeenten; Geel, Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Herselt, Hulshout, Laakdal, Meerhout, Olen en Vorselaar, goed.
De raadsleden nemen kennis van de startnota "Woonmaatschappij Neteland-Zuiderkempen Motivering, ambitie & governance model" . Het ontbreken van bezwaren naar het werkingsgebied met 11 gemeenten door het college en het hiernavolgend advies;
"Het college van burgemeester en schepenen neemt evenwel akte van het voorgestelde bestuursmodel, maar vraagt expliciet dat het lokaal woonoverleg de motor kan blijven en wenst dit uitgeschreven te zien in het bestuursmodel.
De bevoegdheden, zoals opgenomen voor de zonecomités, moeten ook van toepassing zijn op lokaal niveau, te verstaan als het lokaal woonoverleg, het college van burgemeester en schepenen en vast bureau, dan wel de gemeenteraad.
Het college denkt daarbij aan volgende, niet limitatieve, lijst van bevoegdheden:
• Lokale operationele beslissings- en uitvoeringsbevoegdheid;
• Planning en opvolging van bouwprojecten en inhuring van private woningen;
• Inbreng vanuit het lokale bestuur in beleid en strategie woonmaatschappij;
• Lokale communicatie over beleid woonmaatschappijen;
• Organisatie zonekantoor met aanwezigheid van front-office medewerkers en loketfunctie voor huurder, koper en ontlener;
• Afstemming met lokaal woonbeleid;
• Afstemming met lokaal sociaal en welzijnsbeleid;
• Afstemming met lokaal ruimtelijke beleid;
• Buurtbemiddeling."
De raadsleden nemen kennis van de geformuleerde adviezen van alle woonactoren, opgenomen in het verslag van bovenlokaal woonoverleg van 20 september 2021.
De raadsleden gaan akkoord om het aantal sociale huurwoningen en het aantal huishoudens per gemeente te hanteren als objectieve criteria voor de stemrechtenverdeling tussen de betrokken gemeenten in de Algemene Vergadering en dit in een 50%-50% verhouding. De stemrechtenverdeling zal worden geactualiseerd bij het begin en halfweg de legislatuur. De gemeente zal deze afspraken van stemrechtenverdeling opnemen in het aanvraagformulier.
De raadsleden nemen kennis dat huidig voorstel van werkingsgebied en stemmenverdeling aan de hogere overheid zal overgemaakt worden via woonmaatschappij@vmsw.be, samen met het aanvraagformulier en het verslag van het bovenlokaal woonoverleg van 20 september 2021.
Deze beslissing wordt eveneens ter kennis gebracht van de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Dit agendapunt is verder zonder voorwerp door goedkeuring van het burgemeestersbesluit "Herroeping burgemeestersbesluit van 30 september 2021 en beslissing waarbij de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 18 oktober 2021 digitaal zal doorgaan wegens de covid-19 crisis - Bekrachtiging" bij aanvang van de gemeenteraadszitting.
//
De Circulaire AAFisc Nr. 31/2016 (nr. E.T.127.540) dd. 12.12.2016 biedt een kader waarbinnen zelfstandige groeperingen kunnen worden opgericht met het oog op vrijstelling van BTW en dit onder strikte voorwaarden.
Statuten Welzijnszorg Kempen art. 3 betreffende het doel van de welzijnsvereniging, meer specifiek het organiseren van gemeenschappelijke projecten en diensten die tegemoetkomen aan problemen die zich lokaal en in de regio stellen. Concreet gaat het over initiatieven met betrekking tot informatieveiligheid.
Beslissing Raad van Bestuur dd. 24 februari 2021 om over te gaan tot de oprichting van een zelfstandige groepering en de samenwerkingsovereenkomst te finaliseren.
Beslissing Raad van Bestuur dd. 22 september 2021 tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst en deze voor te leggen aan de participerende besturen.
Beslissing gemeenteraad/OCMW raad om toe te treden tot de dienst informatieveiligheid.
De gemeenteraad keurt de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst tot oprichting en uitbating van de betreffende zelfstandige groepering WZK Dienstverlening ZG goed.
Raadslid Frans De Cock vraagt wat er gebeurt als er meerdere aanvragen binnenkomen en hoe dan de middelen zullen verdeeld worden.
Burgemeester Guy Van Hirtum antwoordt dat er 25.000,- euro voorzien werd om initiatieven te ondersteunen die het leven terug op gang trekken. Wanneer er meerdere aanvragen zijn, zal dat vooral pragmatisch bekeken worden.
Raadslid Ronny Goossens vraagt of dit geldt voor de voorbije activiteiten of enkel wat er nog komt.
Burgemeester Van Hirtum antwoordt dat dit geldt voor het hele jaar.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het subsidiereglement voor verenigingen die gebruik maken van het Covid Safe Ticket.
In de loop van oktober 2021 zal de bib omschakelen naar het nieuwe systeem WISE. Binnen dit nieuwe systeem zijn er mogelijkheden om het inningsproces duidelijk en strikter op te volgen. Die mogelijkheden zijn voorzien binnen de parameters van WISE.
Door de coronacrisis zijn een heleboel uitleningen en het bijbehorende gedrag van leners totaal anders geweest.
Sommige leners durven nog steeds niet naar de bib komen of hebben hun materialen in de inleverbuis gedropt omdat ze niet binnen wensten te komen.
Ook een aantal leners hebben door de coronacrisis financiële problemen gekend, waarbij het tijdig betalen van boetes of facturengeen prioriteit was.
Een aantal openstaande schulden zullen dan ook heel wat gevoeligheden kunnen naar boven halen.
Het gaat in totaal om een relatief beperkt bedrag binnen het budget van de gemeente en verdeeld over een groot aantal personen. De administratie hierrond kan een aanzienlijke tijdsbesteding met zich meebrengen welke in het kader van dit dossier relatief groot zal zijn.
Het voorstel is om éénmalig een vrijstelling te verlenen op de datum dat de omschakeling naar WISE zal plaatsvinden. Het bedrag kan dan nog afwijken van het hogervernoemde.
Dit geeft de administratie van de bib ook de mogelijkheid om met het nieuwe systeem vanuit een blanco start te kunnen beginnen.
Ook bij heel wat andere bibliotheken die in een vroeger stadium omgezet werden naar het nieuwe systeem WISE heeft men van de gelegenheid gebruik gemaakt om een éénmalige kwijtschelding te voorzien, en nadien met een strikte regeling binnen de mogelijkheden van WISE de opvolging van (nieuwe) openstaande schulden aan te pakken.
Door de financieel directeur werd positief advies voor de éénmalige kwijtschelding gegeven, aangezien het een relatief beperkt bedrag betreft dat verdeeld zit over een groot aantal personen. De invordering hiervan kan een aanzienlijke tijdsbesteding en invorderingskost met zich meebrengen welke in het kader van dit dossier niet in verhouding tot de opbrengst zou zijn.
Er werd aan het college van burgemeester en schepenen gevraagd om reeds een principieel besluit te nemen zodat de omschakeling naar WISE, die reeds start in de eerste helft van oktober, probleemloos kan verlopen.
Decreet Lokaal Bestuur - Artikel 41:
Behalve bij de uitdrukkelijke toewijzing van een bevoegdheid als vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, aan de gemeenteraad kan de gemeenteraad bij reglement bepaalde bevoegdheden toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:
14° het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen.
De gemeenteraad bekrachtigt de principiële beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27 september 2021, waarbij goedkeuring wordt verleend om éénmalig de openstaande schuld zonder leen aan de bib voor de verschillende debiteuren kwijt te schelden op het moment van de omschakeling naar WISE die verloopt in de eerste helft van oktober 2021.
Het gaat om een geraamd bedrag van 3.000 EUR aan minderontvangsten. Het exacte bedrag kan pas bepaald worden op de moment van de definitieve omschakeling naar WISE.
Lokale besturen hebben een sleutelrol in handen voor het behalen van de gezamenlijke klimaatdoelstellingen. De wederzijdse engagementen in het pact beklemtonen die sleutelrol. Ook alle organisaties die lokale besturen hierbij willen ondersteunen kunnen het pact ondertekenen.
Lokale besturen engageren zich om:
- Het Burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen en uit te werken;
- Een gemiddelde jaarlijkse primaire energiebesparing van minstens 2,09% te realiseren in hun eigen gebouwen (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed);
- Een reductie van de CO2-uitstoot van hun eigen gebouwen en technische infrastructuur met 40% in 2030 ten opzichte van 2015 te realiseren;
- Tegen ten laatste 2030 de openbare verlichting te verLEDden;
- Het draagvlak voor hernieuwbare energie te verhogen, geen heffing op hernieuwbare energie installaties in te voeren en bestaande, zoals de heffing op pylonen van windmolens, af te bouwen tegen ten laatste 2025;
- Lokale warmte- en sloopbeleidsplannen op te maken;
- Burgers, bedrijven en verenigingen te stimuleren om samen met het lokaal bestuur de concrete en zichtbare streefdoelen uit de 4 werven van het Pact te behalen.
De Vlaamse overheid engageert zich om:
- Via het Netwerk Klimaat professionele ondersteuning te bieden aan de lokale besturen, zoals bepaald in het subsidiebesluit en de werkprogramma’s;
- Via andere partners binnen de Vlaamse overheid (bv. VEB met het SURE2050-project voor het publiek patrimonium) lokale besturen projectmatige ondersteuning te bieden;
- Samen met de lokale besturen actief mee te werken aan het elimineren van de mogelijke hindernissen die lokale besturen ondervinden in het realiseren van de ambities binnen dit Pact;
- Haar eigen voorbeeldfunctie in te vullen en relevante actoren te overtuigen om het Pact te ondertekenen;
- In samenspraak met het middenveld, onderzoeksinstellingen en de verschillende sectororganisaties de wederzijdse engagementen i.h.k.v. het Pact op te volgen en te stroomlijnen;
- Aan lokale besturen (en/of andere actoren) de beleidsmaatregelen, voorzien door de Vlaamse, Federale en Europese begroting, actief en stelselmatig te promoten die nuttig kunnen zijn om mee de doelstellingen van het Pact te realiseren. Onder potentiële inbreng van de Vlaamse overheid (hoofdstuk 4) wordt dit waar mogelijk geconcretiseerd;
- Ter bijkomende ondersteuning van de klimaatpactacties van de gemeenten die het Pact ondertekenen, in een extra jaarlijks budget van 10.000.000 euro, evenals een vast gedeelte van de vrij beschikbare middelen binnen het Vlaams klimaatfonds, te voorzien. Deze budgettaire engagementen kunnen aangepast worden in functie van het algemeen begrotingsbeleid. Het Energie- en Klimaatpact is een inspanningsverbintenis en geen resultaatsverbintenis.
Artikel 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: ‘De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.’
Voor deze beslissing is geen visum nodig, aangezien hier niet onmiddellijk uitgaven aan verbonden zijn. Toekomstige projecten t.b.v. het Pact en de uitgaven die daaruit volgen zullen apart geëvalueerd worden.
Gelieve goed af te stemmen met de dienst financiën zodat de rapporteringscodes juist worden gekoppeld aan de uitgaven.
De gemeenteraad beslist om het Lokaal Energie- en Klimaatpact te ondertekenen.
Schepen Kristof Welters geeft toelichting bij het agendapunt.
Door het nemen van deze verkeersmaatregelen zal de verkeersveiligheid en -leefbaarheid voor alle weggebruikers en in het bijzonder voor de zwakke weggebruikers, op bovenvermelde plaatsen verhogen. Juridische grond De koninklijke besluiten van 16 maart 1968 en 1 december 1975 over de politie van het wegverkeer zijn van toepassing samen met het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en het ministerieel rondschrijven van 7 mei 1999 over de plaatsing van de verkeerstekens. Wat betreft aanvullende reglementen, moet er sinds 1 mei 2019 voldaan worden aan de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De raad besluit om aan onderstaande artikelen van het gecoördineerd politiereglement van 2 april 1990 het volgende toe te voegen of te wijzigen:
Schepen Filip Verrezen licht het agendapunt toe en beschrijft het project met kleuterschool, lagere school, bko en turnzaal, samen met de buitenaanleg. Hij wijst verder op de parking die praktisch wordt ingericht, samen met de fietsenstalling, en tijdens weekdagen door de school en tijdens het weekend voor festiviteiten kan gebruikt worden. De buitenaanleg voorziet een groot gedeelte dat zal worden opengesteld voor de omgeving, met heel wat groen waar de mensen van Voortkapel kunnen van genieten.
Raadslid Katrijn van Riet zegt dat het een mooi project is, al is het wel erg prijzig. Zij vraagt of er al geweten is wat de bestemming van de huidige kleuterschool zal zijn.
Schepen Filip Verrezen zegt dat er wel al vragen zijn geweest van enkele instanties, maar dat daar nog geen standpunt over werd ingenomen.
Raadslid Katrijn van Riet merkt op dat een vergoeding van 10% voor de architect wel behoorlijk is, maar dat daar wel wat dienstverlening zal tegenover staan dat zal worden opgevolgd.
Raadslid Frans De Cock zegt dat er is gekozen voor promotiebouw, wat betekent dat het aandeel subsidie mogelijks minder wordt. Verder zegt hij er voor te pleiten om in verband met het gebouw dat leegkomt te staan een bespreking te organiseren. Hij vraagt een overzicht van het patrimonium, met opgave waarvoor deze kunnen dienen en een aparte vergadering over het patrimonium.
Het architectenbureau Westarchitectuur/Ardesc stelde het aanbestedingsdossier op voor de volledige afbraak van de bestaande school en een nieuwbouw van de kleuter- en lagere school en BKO op één site in de Stijn Streuvelsstraat 11, samen met de bijhorende omgevingswerken.
Voor de omgevingsarchitectuur werkt het bureau samen met het Studieburo voor Tuinarchitectuur en Landschapsarchitectuur Francis Broos uit Westerlo.
Het dossier ‘De Bezige Bijtjes Voortkapel’ werd opgedeeld in 2 percelen:
Perceel 1: bouw van een nieuwe lagere en kleuterschool, gymzaal en aanhorigheden (luifels, fietsenstallingen, …).
Raming: € 5.592.652,29 (excl. BTW)
Perceel 2: het aanleggen van de buitenomgeving speelplaats en parkeerplaats.
Raming: € 724.963,20 (excl. BTW)
Perceel 1: architectuur / algemene bouwwerken
De keuze voor nieuwbouw en centralisatie van schoolgebouwen inclusief bijhorende omgevingswerken, werd gemaakt om te kunnen voldoen aan de actuele eisen inzake comfort, energieverbruik, en onderwijsmethoden.
Een aantal lokalen van de nieuwe infrastructuur zal buiten de lesuren ook gebruikt worden voor o.m. muziekles, tekenacademie, naschoolse kinderopvang.
Ook plaatselijke verenigingen kunnen gebruik maken van de turnzaal.
Bij het nieuwe infrastructuurproject werd voldoende aandacht besteed aan duurzaamheid. In eerste instantie werd er gestreefd om het energieverbruik zoveel mogelijk te beperken. Dit is mogelijk door : voldoende isolatie, daglichtsturing, ventilatie met warmterecuperatie, verwarming op lage temperatuur, …
De keuze voor de centralisatie van de schoolgebouwen werd gemaakt na doorgedreven overleg.
In eerste instantie werd er een grondige analyse gemaakt van de beide sites op vlak van huidige infrastructuur, groeimogelijkheden en bereikbaarheid.
De huidige kleuterschool in de Kloosterstraat is gevestigd in een oud gebouw. Karakteristiek, maar niet meer aangepast aan de huidige noden wat betreft isolatie en comfort. Bovendien is het gebouw niet voldoende flexibel om zich aan te passen aan veranderende functies die nodig zijn in een huidige onderwijsstructuur en zijn de kleuterklassen over verschillende verdiepingen gesitueerd. Algemene toegankelijkheid is een probleem. De site is niet voldoende groot om uit te bereiden en zo de nodige flexibiliteit te brengen, bovendien is de huidige speelplaats vrij klein.
De huidige lagere school is in 2 gebouwen gevestigd op de site in de Stijn Streuvelstraat.
Op een gelijkaardige manier zoals de kleuterschool voldoen ook deze gebouwen niet meer aan de actuele eisen inzake comfort, energieverbruik, en onderwijsmethoden.
De gebouwen bieden niet meer voldoende plaats om kwalitatieve klassen in te richten. Er is niet genoeg ruimte. Bovendien zijn er dringende onderhoudswerken die zich opdringen: bakgoten die op verschillende plaatsen rot zijn, waterinfiltratie aan de gevelbepleistering, …
De site op de lagere school heeft wel een groot potentieel naar uitbreiding en is gelegen dichtbij het effectieve centrum van het dorp, wat naar bereikbaarheid een pluspunt is. Ook de trage verbindingen met het kerkplein en het pleintje Nieuwebaan – Ter Voort maken dat er bijkomende openbare parkeervoorzieningen zijn op wandelafstand.
De site, hoewel in een centrumpositie, is ingebed in een groene rand, agrarische zone, aan de achterzijde.
Daarnaast bundelt de site een paar openbare functies: polyvalente zaal, Gildenlokaal, fanfarelokaal, …
Vanuit deze analyse en na financiële vergelijking werd in overleg met de directie en bestuur gekozen om de lagere school en kleuterschool te centraliseren. Ook de buitenschoolse kinderopvang krijgt een plaats op de site.
Het ontwerp van de nieuwe gebouwen is vanaf het begin gebaseerd op de opportuniteiten die eerder werden gedefinieerd:
Het ontwerp verdeelt de school in 2 gebouwen. Het hoofdgebouw waar de lagere- en kleuterschool zijn gevestigd en het gebouw waar de gymzaal de kleutergym en de godsdienstklassen zijn gesitueerd. In dit gebouw krijgt ook de buitenschoolse kinderopvang zijn plek.
Het deel van de kleuterschool heeft 1 bouwlaag. Een centrale speelgang vormt de verbinding tussen de klassen en is gericht op de speelplaats. De klassen zijn gericht naar het agrarisch gebied en krijgen een tweede buitenspeelruimte aan de achterzijde van de gebouwen.
Het gedeelte van de lagere school telt twee bouwlagen. De hoogste klassen worden gehuisvest op de verdieping. De laagste graad krijgt zijn plek op het gelijkvloers, waardoor een zachte overgang wordt beoogd tussen de kleuters en de lagere school.
De klassen zijn maximaal flexibel ontworpen. Er is een grote interactie tussen de klassen onderling. Daarnaast zijn een aantal klassen op de verdieping gescheiden door middel van een plooiwand, waardoor een maximaal samenwerkingsverband tussen de kinderen kan nagestreefd worden. Daarnaast zijn er, verdeeld over het gebouw, overleg ruimtes, zorgruimtes en polyvalente ruimtes.
In het gebouw van de gymzaal zijn twee sportruimtes voorzien. De kleinere sportruimte is specifiek op rustigere activiteiten ontworpen en kan eveneens dienst doen als kleutersportruimte. De grote gymzaal is een echte sporthal met de daarvoor bestemde voorzieningen. In dit gebouw zijn ook nog een polyvalente speelruimte en godsdienstklassen gesitueerd. Na de schooluren zullen deze ruimtes door de buitenschoolse opvang worden gebruikt.
Het dubbel gebruik van de lokalen is vooral doorgetrokken in het gymzaalgebouw.
De godsdienstklassen, speelruimte en kleutergymzaal worden gemeenschappelijk met de BKO gebruikt. De kleedruimtes van de gymzaal doen dienst als vestiaire voor de BKO. De berging voor buitenspeelgoed wordt gemeenschappelijk voor alle gebruikers voorzien. Daarnaast is er nog een bijkomende toegangsdeur voor de sporthal, zodat deze, na schooluren en na BKO-uren ook door externe partijen kan gebruikt worden.
De polyvalente ruimte in de lagere school is ontworpen om maximaal creativiteit uit te lokken, héél centraal gelegen en kan daardoor ook door de tekenschool worden gebruikt.
De lokalen van de school en de gymzaal worden verbonden door een centrale luifel. Die luifels is het verbindend element en zorgt ervoor dat alle lokalen steeds droog kunnen bereikt worden, maar zorgt ook voor een bepaalde zonering op de speelplaats. De scheiding tussen de kleuters en de lagere school is niet fysiek, maar toch duidelijk afleesbaar. Het doorzicht van de lagere school naar het agrarisch gebied worden niet geblokkeerd.
Volgende keuzes in zake materialen werden genomen:
Vanaf het begin van het ontwerp is er zeer doorgedreven overleg geweest tussen het bestuur, de directie en het ontwerpteam. De school is ontworpen vanuit het oogpunt van het kind en heel erg naar de pedagogische waarden die de directie van De Bezige Bijtjes uitdraagt. Het kleurgebruik is zacht en rustgevend, maar toch speels. De materialen zijn onderhoudsvriendelijk, maar met oog voor details en beleving.
Perceel 2: buitenaanleg
Ook de omgeving ondergaat een grondige transformatie. Naast de afbraak en volledige nieuwbouw op één site en het behoud van de vernieuwde polyvalente zaal, zal de omgeving worden vernieuwd en komt er een ruime groene parking dienstig voor de ganse site.
Ook in het ontwerp van de buitenaanleg werd in eerste instantie uitgegaan van een multifunctioneel gebruik van de site. Het gebruik van de polyvalente zaal moet gebruiksvriendelijker kunnen, aantrekkelijker, met een link naar de school, maar met respect voor elkaars functie. Daarnaast moesten de verkeersstromen gescheiden worden en was het absolute uitgangspunt dat de veiligheid van het fietsend kind altijd moest gewaarborgd blijven.
Ook werd er een maximaal behoud van de bestaande bomen nagestreefd, die nu ook heel bepalend zijn voor de site.
Daarnaast is heel veel aandacht aan de ontharding van de site geschonken. Er wordt op géén enkel moment regenwater afgevoerd naar de riolering. Daar waar verhardingen toch noodzakelijk zijn voor spelbeleving of gebruiksgemak is de verharding waterdoorlatend of passerend. Daar waar toch noodoverlopen zijn, wordt het overtollige water afgevoerd naar een wadi (een infiltratiebekken).
Een groot deel van de verharding wordt voorzien in circulaire betontegels. Dit zijn tegels waar de binder niet meer gewoon cement is (hoge Co2 productie) maar een circulaire variant. Deze keuze is uniek in zijn gebruik en nog héél weinig toegepast.
Verder worden in de buitenaanleg de elementen verwerkt die de school ook op dit moment al meeneemt in pedagogisch beleid: moestuin, diertjes, buitenklas, …
Door de nieuwbouw te positioneren buiten de bestaande schoolgebouwen kunnen de bouwwerken uitgevoerd worden met beperkte hinder voor de bestaande schoolwerking. De werken zullen gefaseerd worden uitgevoerd. Een aparte bijlage aan het bestek toont in detail de uitgewerkte faseringen.
Er werd een opsplitsing gemaakt tussen de effectieve speelplaats en de groenzone in agrarisch gebied, alsook de wadi. Ook is een hekwerk rondom de groenzone voorzien, zodat het perceel afgesloten is.
De totale raming der werken en leveringen van de ganse ontwerpzone bedraagt € 724.963,20 excl btw. Hierin zitten vervat: de speelplaats, inkomzone buiten hekwerk en aanleg rond polyvalente zaal en duivenlokaal.
Zijn niet voorzien in dit dossier : elektriciteitskabels buitenverlichting, verlichtingsarmaturen ( bij parking, speelplaats, polyvalente zaal, ….) , laadpalen elektrische voertuigen, speeltoestellen, basketring, goal, ballenvangers, … eerste uitrusting, klein meubilair.
Raming totale kosten
Bouwproject: 6.317.615,49 excl. btw of 6.700.254,77 euro incl. 6% en 21% btw
Subsidieerbaar: 5.462.662,99 excl. of 5.790.422,77 euro incl. btw
Subsidies 70 % bij promotiebouw: 4.053.295,94 euro
Erelonen vlgs overeenkomst incl. VC: 580.968,10 euro incl. btw
Eigen aandeel na ontvangst subsidies: 6.700.254,77 + 580.968,10 (waarvan €550.281,13 aandeel schoolsite en €30.686,97 gemeenschappelijk deel parking ed) – 4.053.295,94 = 3.227.926,94 euro incl. btw en erelonen.
Plaatsingsprocedure:
Het volledige bedrag van het bouwproject voor de 2 percelen samen (€ 6.317.615,49 excl btw) ligt boven het Europese drempelbedrag € 5.350.000. Het bestek - per perceel - voorziet de openbare procedure als gunningswijze met een aantal gunningscriteria en dient zowel nationaal als Europees te worden aanbesteed.
Op basis van artikel 6 en 7 KB Plaatsing bepaalt de totale raming welke plaatsingsprocedure van toepassing zal zijn. Artikel 7 KB Plaatsing voorziet dat de geraamde waarde van een opdracht wordt berekend op basis van het totaal te betalen bedrag, excl. btw. De raming moet rekening houden met de duur en totale waarde van de opdracht, hetgeen inhoudt dat er rekening moet worden gehouden met alle percelen. Als de opdracht in percelen verdeeld is, bestaat de raming van de opdracht uit de optelsom van de waarde van alle percelen.
Hieruit kan afgeleid worden dat alle percelen samen moeten worden geraamd om de toepasselijke procedure te kunnen bepalen. De gemeente kan deze percelen vervolgens in afzonderlijke plaatsingsprocedures aanbesteden, doch wel telkens onder dezelfde procedure. Vermits het hier gaat om 1 economisch-technisch geheel, overschrijdt de totale raming de Europese drempels, zodat een openbare procedure voor elk apart perceel nodig is.
Omdat beide opdrachten (percelen) in de tijd gespreid zullen gepubliceerd worden, zijn er 2 aparte opdrachtdocumenten opgemaakt (per perceel). In beide bestekken zijn selectie- en gunningscriteria vastgelegd die specifiek gericht zijn op het voorwerp van de opdracht ‘aannemers voor algemene bouwwerken’ en ‘aannemers buitenaanleg + omgeving’.
In het meerjarenplan (beheers- en beleidscyclus) 2020-2025 zijn in totaal 5.849.170 € uitgavekredieten voorzien (320.000 + 500.000 + 3.400.000 + 1.629.170 = 5.849.170 €), waarvan nog beschikbaar na vastlegging € 5.261.563,85.
Bij opmaak van het project diende men rekening te houden met de geldende fysische (=subsidiabele oppervlakte) en financiële normen van Agion. Momenteel is er slechts een lichte overschrijding van de financiële en fysische norm. Een overschrijding van de financiële norm kan gesubsidieerd worden mits voldoende motivering van de overschrijding + goedkeuring van deze, door de commissie van deskundigen Agion.
De motivatie voor deze overschrijding is dat een aantal opgelegde regelgevingen niet mee in de financiële norm zijn opgenomen zoals o.m. EPB-regelgeving (extra isolaties, zonnewering, …), toegankelijkheid (aanwezigheid lift, ASTRID-dekking, … Indien de subsidiëring van deze overschrijding goedgekeurd wordt, betekent dit een supplement aan subsidies van € 166.309,71.
Op het moment dat het dossier in aanmerking komt voor subsidiëring moet er geactualiseerd worden en zal hier het aanwezige leerlingenaantal op dat moment bepalend zijn en het volledige bouwprogramma.
Het subsidiabel bedrag is afhankelijk van de maximale financiële norm. Rekening houdend met de evolutie van de prijzen in de bouwsector worden de financiële normen maandelijks geïndexeerd. Het is zo dat de financiële norm die van toepassing is wanneer het dossier in aanmerking komt voor subsidiëring zal gelden.
De subsidie bij promotiebouw bedraagt 70% van de subsidiabele delen.
Fasering
Beide percelen worden in de tijd gespreid gepubliceerd en uitgevoerd. Een aparte bijlage aan het bestek toont in detail de uitgewerkte faseringen.
Aanvang van perceel 1 ‘bouwwerken’ is voorzien op 1 mei 2022 en einde der werken ± nov/dec 2023.
Aanvang perceel 2 ‘buitenaanleg’ dient in overleg met hoofdaannemer perceel 1 te gebeuren.
De oplevering van de gehele percelen is voorzien eind juli/augustus 2024.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van 25 februari 2019 van de gemeenteraad waarbij het begrip 'dagelijks bestuur' wordt gedefinieerd en waarin de gevallen worden opgesomd die van een voorafgaand visum door financieel beheerder worden vrijgesteld.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het aanbestedingsdossier mbt de nieuwbouw van het scholencomplex ‘De Bezige Bijtjes Voortkapel’, Stijn Streuvelsstraat 11 (besteknr. 2021-016). Dit dossier werd opgedeeld in 2 percelen:
Perceel 1: Afbraak bestaande gebouwen + bouw van een nieuwe lagere en kleuterschool, gymzaal en aanhorigheden, opgesteld door het architectenbureau 'TV West architectuur & Ardesc Architectuur bvba'.
Perceel 2: buitenaanleg m.n. het aanleggen van de buitenomgeving speelplaats en parkeerplaats, opgesteld ism het Studieburo voor Tuinarchitectuur en Landschapsarchitectuur Francis Broos uit Westerlo.
In beide bestekken zijn selectie- en gunningscriteria vastgelegd die specifiek gericht zijn op het voorwerp van de opdracht ‘aannemers voor algemene bouwwerken’ en ‘aannemers buitenaanleg + omgeving’, gezien beide opdrachten (percelen) in de tijd gespreid zullen gepubliceerd worden.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in de bestekken en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.Bovenvermelde opdrachten – zowel perceel 1 als perceel 2 - worden gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht gebeurt op nationaal en Europees niveau.
In het meerjarenplan 2020-2025 zijn volgende uitgavekredieten opgenomen verspreid over de jaren 2021-2023 voor de nieuwbouw school Voortkapel op Actie000027/Raming001534:
2020: 320.000 euro
2021: 500.000 euro
2022: 3.400.000 euro
2023: 1.629.170 euro
Totaal incl. wijzigingen: 5.849.170 euro
Voorzitter Maurice Van Hemelen licht het agendapunt toe.
De IOED de Merode ondersteunt de gemeente Westerlo in verschillende opzichten. Deze ondersteuning is noodzakelijk gezien de gemeente zelf niet beschikt over de nodige expertise in functie van het behoud en het beheer van het onroerend erfgoed op haar grondgebied. Om in de toekomst de gehele dienstverlening van de IOED verder integraal uit te bouwen heeft de IOED de Merode meer financiële middelen nodig. Er kan dan ook gesteld worden dat het betalen van een hogere bijdrage vanaf 2022 door de verschillende gemeenten die deel uitmaken van de IOED noodzakelijk lijkt te zijn in functie van het behoud van de ondersteuning vanuit de IOED.
Momenteel wordt er op regelmatige basis al een beroep gedaan op de expertise van de IOED de Merode in functie van projecten en vergunningsaanvragen die betrekking hebben op gebouwen die op de inventaris van het onroerend erfgoed staan. Ook in de toekomst wenst de gemeente hier verder gebruik van te maken gezien de meerwaarde die deze adviezen en de overige ondersteuning van de IOED de Merode betekenen in functie van het behoud van het onroerend erfgoed in de gemeente. Gezien de verhoogde bijdrage berekend wordt op basis van een aantal parameters die per gemeente verschillend zijn, zoals de oppervlakte per gemeente, het aantal inwoners per gemeente, het aantal inventarisitems opgenomen in de inventaris van het onroerend erfgoed en de aan- of afwezigheid van archeologische zones, kan geoordeeld worden dat de gevraagde bedragen in verhouding staan tot de ondersteuning en dienstverlening die per gemeente gevraagd wordt aan de IOED de Merode.
De gemeenteraad keurt de verhoging van de gemeentelijke bijdrage voor de IOED de Merode goed voor de werkjaren 2022-2026 teneinde een integrale werking te bekomen voor het intergemeentelijk samenwerkingsverband voor onroerend erfgoed in de Merode.
Schepen Paul Helsen licht het agendapunt toe.
Raadslid Frans De Cock vraagt verduidelijking over de de wijze van aanvraag.
Schepen Paul Helsen antwoordt dat de aanvraag steeds vooraf dient te gebeuren en verloopt via het lokaal overleg kinderopvang.
Raadslid Katrijn van Riet vraagt of het budget aan de vraag zal kunnen tegemoet komen.
Schepen Paul Helsen antwoordt dat momenteel voorzien is op aanvragen voor drie kinderen. Mochten er meer aanvragen zijn, wordt dit herbekeken om tegemoet te kunnen komen aan de nood.
Er is de noodzaak om een aanbod te voorzien voor kinderen en jongeren met een beperking tijdens vakantieperiodes. Aangezien dit niet georganiseerd wordt binnen de gemeente, is een subsidiereglement nodig om de inwoners van Westerlo dit aanbod toch te doen, weliswaar in een andere gemeente. Met dit subsidiereglement voorziet de gemeente Westerlo financiële ondersteuning van vakantieopvang voor kinderen met een beperking.
Wanneer een opvanginitiatief voor de eerste keer een aanvraag voor subsidie doet, beoordeelt het lokaal overleg kinderopvang of het inderdaad gaat om vakantieopvang zoals bedoeld in dit reglement, en formuleert het daarover een advies.
Omdat er voor de zomervakantie van 2021 reeds een specifieke vraag is gesteld, is een subsidiereglement noodzakelijk dat hierop een antwoord kan bieden.
De gemeenteraad gaat akkoord met het subsidiereglement omtrent vakantieopvang voor kinderen en jongeren met een beperking.
Raadslid Frans De Cock licht het agendapunt toe.
Schepen Filip Verrezen verwijst naar het antwoord van de dienst erfgoed. Hij antwoordt dat er erg voor gepleit werd om de huidige functie en bestemming van het cafetaria te kunnen behouden. Het behouden van de petanquebanen en de kegelbaan was het uiterste dat lukte. Erfgoed staat niet meer toe. Recent werd de definitieve goedkeurig van het beheerplan ontvangen. In dit beheerplan staat duidelijk beschreven wat kan en mag. Een overkapping van de banen staat daar niet in. Schepen Verrezen wijst er op dat petanque een buitensport is en dat niet alle buitensporten worden overkapt. Hij besluit met aan te geven dat in meerdere dorpen vrijwel dagelijks petanque gespeeld wordt.
Raadslid Frans De Cock zegt, met alle respect voor erfgoed, te merken dat er soms sprake is van voortschrijdend inzicht. Een mogelijk gepast moment is mogelijks wanneer er een overkapte fietsenstalling wordt aangelegd.
Raadslid Patrick Vercauteren zegt dat, als het niet mogelijk is op het kasteelpark, dit misschien wel op een andere plek kan overwogen worden. Mogelijks kan er tevens verwarming voorzien worden voor het tussenseizoen.
De voorzitter besluit het debat. Er wordt niet gestemd.
Raadslid Frans De Cock licht het agendapunt toe.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat hij wel wat cijfers ontvangen heeft van de politie. Op vijf jaar tijd zijn op dit kruispunt zeven ongevallen genoteerd, waarvan drie dit jaar. De oorzaak blijkt wel steeds het zelfde: niet stoppen bij het stopbord aan het einde van de Oude Zoerlebaan. Hier staat wel de nodige signalisatie, met oplichtende borden en wegmarkeringen. Schepen Welters vult aan dat de cijfers worden meegenomen naar een volgend verkeerscomité, waar bekeken wordt wat mogelijks aanvullend nog kan gebeuren.
Raadslid Iris De Wever zegt dat de geschilderde wegmarkering hier aan het vervagen is en vraagt of deze kunnen worden herschilderd.
Schepen Kristof Welters zegt dat dit inderdaad al kan worden bekeken.
Raadslid Ronny Goossens zegt te vermoeden dat hier toch wel heel wat meer ongevallen gebeuren. Mogelijk kunnen hier definitieve verkeerslichten worden geplaatst.
Schepen Kristof Welters besluit het debat met aan te geven dat het kruispunt voorzien is van alle signalisatie, maar dat zal onderzocht worden welke bijkomende maatregelen eventueel kunnen genomen worden.
Er wordt niet gestemd.
Raadslid Frans De Cock licht het agendapunt toe.
Schepen Filip Verrezen antwoordt dat er in tijden van corona best niet meteen moet gegrepen worden naar mobiele toiletten die niet voortdurend kunnen gereinigd worden. Intussen is de horeca geopend. Schepen Verrezen voegt er aan toe dat samen met de overkappingen op de kerkhoven in elk kerkhofhuisje een toilet wordt voorzien dat zal worden open gesteld op momenten van begravingen en dergelijke. Tijdens Allerheiligen kunnen deze dan ook worden opengesteld. Hij merkt verder op dat er niet veel goede voorbeelden te vinden zijn van toiletten die beschikbaar worden gesteld en er zal bijzondere aandacht moeten gaan opdat dit niet voor overlast zorgt.
Er wordt niet gestemd.
Raadslid Iris De Wever geeft aan betrokken partij te zijn en zal voor dit agendapunt de vergadering verlaten.
Raadslid Frans De Cock licht het agendapunt toe.
Schepen Kristof Welters antwoordt dat het vooral de vraag is wat er gaat gebeuren met de voormalige voetbalgronden. Tijdens een overleg over het gemeentelijk patrimonium werd voorgenomen om werk te maken van een onderzoek over de ontwikkeling van deze gronden, in samenspraak met Kleine Landeigendom.
Raadslid Frans De Cock zegt dat enkel het stukje tot aan de inkom van de terreinen, grond van het OCMW hier bedoeld wordt. Hij zegt overtuigd te zijn dat in eerste instantie de aanschaf van deze toegangsweg dient gerealiseerd te worden als sleutel voor de ontwikkeling van dit gebied.
Raadslid Frans De Cock licht het agendapunt toe.
Schepen Tinne Wuyts licht toe dat de bestaande aanvraag diende aangepast te worden door de ontwikkelaar omdat niet alle gronden nog beschikbaar waren. Hierdoor kunnen bepaalde delen van het project niet worden gerealiseerd. Omdat de realisatie van het publieke plein toch wel essentieel werd gezien door de gemeente, als bepalend onderdeel van het project, kon het achterliggend bouwproject niet worden goedgekeurd. De renovatie van de rijkswachtkazerne wordt met veel respect aangepakt.
Raadslid Frans De Cock zegt dat de renovatie van de rijkswachtkazerne een goede zaak is voor de gemeente. Hij voegt er aan toe te zullen afwachten hoe dit verder evolueert en geeft aan dat de realisatie van het gehele project toch nog de ambitie zou moeten zijn.
Schepen Tinne Wuyts antwoordt dat er in dit dossier vanuit de gemeente geen deur dicht is ten aanzien van het initiële project.
Er wordt niet gestemd.
Raadslid Patrick Vercauteren licht het agendapunt toe.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt dat in het klimaatplan een laadpaal per duizend inwoners wordt voorzien. Het gebruik van de laadpalen is echter behoorlijk minder dan verwacht. Ook het aantal elektrische auto's is minder dan verwacht. Bovendien laden wat mensen hun auto thuis op, wat goedkoper is dan het laden aan een publieke paal. Wanneer er nood is, zal er een paal worden voorzien. Er kan bovendien een reglement worden voorzien die het mogelijk maakt om een gleuf te voorzien in het voetpad om aan een rijhuis het laden mogelijk te maken.
Raadslid Katrijn van Riet merkt op dat hoe langer hoe meer de elektrische auto's toe nemen en niet iedereen kan thuis laden.
Schepen Clyde Tai-Apin verwijst naar het engagement van Fluvius om binnen een straal van 400 meter een laadpaal te voorzien als men niet zelf in staat is om aan huis te laden.
Er wordt niet gestemd.
Raadslid Ronny Goossens licht het agendapunt toe.
Schepen Kelly Verboven antwoordt dat in de vorige gemeenteraad het gemeentelijke participatiereglement werd goedgekeurd. Toen werd niets vermeld van dit spreekrecht. In het reglement wordt voorzien om een verzoekschrift te richten aan de gemeente en zijn er verder heel wat mogelijkheden waarop participatie mogelijk is, zoals bij voorbeeld meldpunt.
Raadslid Frans De Cock verwijst naar het gegeven dat de gemeente drie maanden de tijd heeft om een antwoord te formuleren op een verzoekschrift.
Schepen Kelly Verboven antwoordt dat ook hierover geen opmerkingen werden gemaakt.
//
Raadslid Frans De Cock licht zijn vraag tot een stand van zaken toe en verwijst naar een soortgelijk onderzoek uit Lier.
Schepen Tinne Wuyts antwoordt dat het buitenspeelplan wordt gefinaliseerd en een van de volgende weken op het college wordt behandeld.
Raadslid Frans De Cock vraagt of er dan hierover nog een debat mogelijk is, of dit nog dit jaar op een algemene raadscommissie kan worden besproken.
Er wordt niet gestemd.
Raadslid Frans De Cock licht het agendapunt toe.
Schepen Clyde Tai-Apin antwoordt in verband met de deelsystemen dat dit werd voorzien in het klimaatplan. Er wordt een budget voorzien voor de inrichting van de Hoppinpunten, waar deelfietsen en deelauto's kunnen worden voorzien. De deelsystemen worden gekoppeld aan deze Hoppinpunten en dit zal dus pas in 2023 in het straatbeeld te zien zijn.
Schepen Kristof Welters antwoordt in verband met de fietsenstallingen. Fietsenstallingen in de scholen zullen worden vergroot en ook in Zoerle-Parwijs komt een fietsenstalling.
Er wordt niet gestemd