Terug
Gepubliceerd op 22/09/2021

2021_GR_00176 - Zaak van de wegen aanvraag omgevingsvergunning OMV/2020/0219 voor het herbestemmen van een bestaande rijkswachtkazerne en het voorzien van bijkomende bebouwing waarbij de nieuwe bestemming betrekking heeft op handel, horeca, dienstverlening en wonen met de bijhorende terreinaanleg, de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten klasse 2 en het deels verplaatsen en wijzigen van een gemeenteweg te Vismarkt 24 - De Busserstraat z/n - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 21/06/2021 - 18:00 digitaal (via teams)
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Guy Van Hirtum, burgemeester; Tinne Wuyts, schepen; Filip Verrezen, schepen; Kelly Verboven, schepen; Kristof Welters, schepen; Clyde Tai-Apin, schepen; Paul Helsen, schepen en voorzitter BCSD; Frans De Cock, raadslid; Harri Verbraecken, raadslid; Winny Van Calster, raadslid; Iris De Wever, raadslid; Flor Celen, raadslid; Nancy Van Hoof, raadslid; Myriam Valgaeren, raadslid; Marleen Nevelsteen, raadslid; Marie Michiels, raadslid; Hans Van Lommel, raadslid; Laura Tops, raadslid; Patrick Vercauteren, raadslid; Giel Van den Broeck, raadslid; Bert Wellens, raadslid; Marc Gouwkens, raadslid; Katrijn van Riet, raadslid; Ronny Goossens, raadslid; Vicky Cools, raadslid; Maurice Van Hemelen, voorzitter raad; Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Afwezig

Chris Beenens, raadslid

Secretaris

Jo Vankrunkelsven, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00176 - Zaak van de wegen aanvraag omgevingsvergunning OMV/2020/0219 voor het herbestemmen van een bestaande rijkswachtkazerne en het voorzien van bijkomende bebouwing waarbij de nieuwe bestemming betrekking heeft op handel, horeca, dienstverlening en wonen met de bijhorende terreinaanleg, de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten klasse 2 en het deels verplaatsen en wijzigen van een gemeenteweg te Vismarkt 24 - De Busserstraat z/n - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Flor Celen, Nancy Van Hoof, Myriam Valgaeren, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Laura Tops, Patrick Vercauteren, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Ronny Goossens, Vicky Cools, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven
Stemmen voor 26
Winny Van Calster, Clyde Tai-Apin, Iris De Wever, Kristof Welters, Kelly Verboven, Filip Verrezen, Katrijn van Riet, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Patrick Vercauteren, Tinne Wuyts, Giel Van den Broeck, Maurice Van Hemelen, Ronny Goossens, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Marc Gouwkens, Hans Van Lommel, Vicky Cools, Nancy Van Hoof, Flor Celen, Paul Helsen, Laura Tops, Bert Wellens, Guy Van Hirtum, Myriam Valgaeren
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00176 - Zaak van de wegen aanvraag omgevingsvergunning OMV/2020/0219 voor het herbestemmen van een bestaande rijkswachtkazerne en het voorzien van bijkomende bebouwing waarbij de nieuwe bestemming betrekking heeft op handel, horeca, dienstverlening en wonen met de bijhorende terreinaanleg, de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten klasse 2 en het deels verplaatsen en wijzigen van een gemeenteweg te Vismarkt 24 - De Busserstraat z/n - Goedkeuring 2021_GR_00176 - Zaak van de wegen aanvraag omgevingsvergunning OMV/2020/0219 voor het herbestemmen van een bestaande rijkswachtkazerne en het voorzien van bijkomende bebouwing waarbij de nieuwe bestemming betrekking heeft op handel, horeca, dienstverlening en wonen met de bijhorende terreinaanleg, de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten klasse 2 en het deels verplaatsen en wijzigen van een gemeenteweg te Vismarkt 24 - De Busserstraat z/n - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Artikel 31 §1 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning stelt dat als een aanvraag tot omgevingsvergunning de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad samenroept om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. De gemeenteraad spreekt zich hierbij uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

De voorliggende aanvraag betreft een omgevingsvergunningsaanvraag voor het herbestemmen van een bestaande rijkswachtkazerne en voor het voorzien van bijkomende bebouwing bij deze kazerne waarbij de nieuwe bestemming van de gebouwen betrekking heeft op handel, horeca, dienstverlening en wonen, voor het doorvoeren van de bijhorende terreinaanlegwerken en voor de exploitatie van verschillende ingedeelde inrichtingen of activiteiten klasse 2. In de voorliggende aanvraag tot omgevingsvergunning werd tevens het deels verplaatsen en wijzigen van een gemeenteweg geïntegreerd, zoals voorzien in artikel 12 §2 van het decreet van 3 mei 2019 houdende gemeentewegen. Indien de verplaatsing van een gemeenteweg wordt opgenomen in een aanvraag tot omgevingsvergunning, worden de procedureregels gevolgd zoals deze voorzien worden in het Omgevingsvergunningsdecreet en in het Omgevingsvergunningsbesluit.

Artikel 12 §2 van het decreet van 3 mei 2019 houdende gemeentewegen stelt dat het opnemen van de procedure tot het verplaatsen en wijzigen van een gemeenteweg in een aanvraag tot omgevingsvergunning enkel mogelijk is voor zover de verplaatsing en de wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Gezien de verplaatsing van de gemeenteweg past in het kader van de realisatie van de bestemming van de grond, namelijk het realiseren van een kernversterkend project gericht op wonen, handel, horeca en dienstverlening binnen de dorpskern van Westerlo, wordt hieraan voldaan.

Bij de beslissing die wordt genomen door de gemeenteraad over het aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen van een gemeenteweg dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen en principes zoals vermeld in artikel 3 en 4 van het Gemeentewegendecreet, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader.

Artikel 3 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen stelt dat het decreet tot doel heeft om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid dat onder meer gericht is op de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau en op de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

Artikel 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen stelt dat bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening moet gehouden worden met de volgende principes:

  1. wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
  2. een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
  3. de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
  4. wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
  5. bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

Gelet op artikel 31 van het van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, waarin gesteld wordt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein, kan worden afgeleid dat de gemeenteraad zich bij zijn beoordeling dient te beperken tot die elementen uit de aanvraag die betrekking hebben op de zaak van de wegen. De gemeenteraad mag zich bijgevolg niet uitspreken over de vergunningsaanvraag zelf en dient zich te onthouden van uitspraken over de planologische toelaatbaarheid en de verenigbaarheid met de goede ruimtelijke ordening, dewelke beoordeeld dienen te worden door het vergunningverlenende bestuursorgaan.

Er kan geoordeeld worden dat de gevraagde verplaatsing en wijziging van de gemeenteweg in overeenstemming is met artikel 3 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. Het te verplaatsen deel van de gemeenteweg is momenteel overbouwd en daar waar de te verplaatsen gemeenteweg niet overbouwd is, bevinden er zich links en rechts van de gemeenteweg perceelafscheidingen. Verder op het eigendom is de oorspronkelijke sentier niet meer zichtbaar, maar bevindt deze zich in de zandberm naast een bestaande kasseiverharding richting de weg De Busserstraat. Hierdoor heeft het te verplaatsen deel van de gemeenteweg enerzijds de vorm aangenomen van een smal en donker steegje en is de sentier anderzijds niet meer duidelijk zichtbaar op het terrein. De oorspronkelijke sentier zal verplaatst worden zodat deze doorheen een binnengebied loopt dat zal worden ingericht met groenelementen en zitbanken en waar ook verschillende centrumfuncties, zoals handel, horeca en dienstverlening, gebundeld worden. Het te verplaatsen deel van de sentier zal ook worden verbreed en zal zichtbaar worden gemaakt op het terrein.

Het verplaatsen van de gemeenteweg zodat deze doorheen het binnengebied loopt, zal het gebruik van deze verbinding aanmoedigen, daar waar nu enkel mensen die op de hoogte zijn van het bestaan van de smalle en overbouwde doorsteek hier gebruik van maken. De voorliggende verplaatsing en verbreding van de gemeenteweg kan beschouwd worden als een herwaardering van een bestaande trage verbinding. De voorgestelde verplaatsing brengt bijgevolg een verbetering van de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen met zich mee, in het bijzonder om aan de behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.

De gevraagde verplaatsing en wijziging is tevens in overeenstemming met artikel 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen:

1. Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang.

De gemeenteweg die bekend staat als sentier n° 77 wordt niet afgeschaft, maar zal slechts minimaal verplaatst en verbreed worden zodat deze doorheen een binnengebied loopt dat zal worden ingericht met groenelementen en zitbanken en waar ook verschillende centrumfuncties gebundeld worden. De verbindende functie tussen de wegen Vismarkt en Polderstraat en de weg De Busserstraat die de oorspronkelijke sentier n° 77 vervult, blijft bovendien behouden. Het te verplaatsen deel van de sentier zal ook worden verbreed en zal beter zichtbaar worden gemaakt op het terrein. Dit brengt met zich mee dat het gebruik ervan als trage doorsteek na de verplaatsing en de wijziging zal aangemoedigd worden. De verplaatsing en wijziging van de gemeenteweg lijkt dus het algemeen belang ten goede te komen.

2. Een verplaatsing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd.

Gezien de verplaatsing van de gemeenteweg past in het kader van de realisatie van de bestemming van de grond, namelijk het realiseren van een kernversterkend project gericht op wonen, handel, horeca en dienstverlening binnen de dorpskern van Westerlo, is de gevraagde verplaatsing in overeenstemming met de voorwaarde die hierover werd opgenomen in artikel 12 §2 van het decreet van 3 mei 2019 houdende gemeentewegen.

Zoals hierboven al werd, aangegeven staat de voorgestelde verplaatsing ten dienste van het algemeen belang. In de motivatienota die door de aanvrager van de omgevingsvergunning werd toegevoegd aan het aanvraagdossier wordt de verplaatsing bovendien ook voor wat betreft een aantal andere aspecten afdoende gemotiveerd:

  • De verplaatsing en wijziging van de gemeenteweg zal tot een betere bereikbaarheid van de achterliggende straat en parkeerplaatsen bijdragen. Ook zal de verplaatsing de verkeersveiligheid en gebruikswaarde ten goede komen.
  • De bestaande gemeenteweg is 1,00m breed, wat vrij smal is om voetgangers en fietsen elkaar te laten kruisen. De nieuwe weg zal een breedte hebben van 1,60m en de nieuwe gemeenteweg zal bovendien verhard worden, wat nu niet voor het volledige te verplaatsen deel het geval is. Het verplaatste deel van de gemeenteweg zal bovendien ook goed verlicht worden, wat op het huidige tracé niet het geval is.
  • Door de verplaatsing zijn de percelen waarop de gemeenteweg ligt duurzamer te ontwikkelen. De geplande ontwikkelingen, waaronder een polyvalente zaal, parkeerplaatsen, een restaurant en winkels, bieden perspectief voor een versterking van het centrum van Westerlo en dienen zo het algemene belang. 

3. De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen.

De gemeenteweg wordt slechts gedeeltelijk en minimaal verplaatst en komt grotendeels in een binnengebied te liggen dat in principe niet toegankelijk zal zijn voor gemotoriseerd verkeer. Daar waar het te verplaatsen deel terug aansluit op het oorspronkelijke tracé en op de weg De Busserstraat wordt getracht om conflicten met gemotoriseerd verkeer richting de ondergrondse parkeerkelder en de op het eigendom aan te leggen parkeerplaatsen te vermijden door het nieuwe tracé van het te verplaatsen deel van de weg duidelijk af te bakenen zodat dit naast de voor gemotoriseerd verkeer toegankelijke zones komt te liggen. De verplaatsing en wijziging van de gemeenteweg zal bijgevolg geen onaanvaardbare impact hebben op de verkeersveiligheid. In functie van een goede zichtbaarheid van het nieuwe tracé van het te verplaatsen deel van de gemeenteweg is het wel belangrijk dat dit, zoals dit ook op basis van de plannen en de 3D beelden kan afgeleid worden, zal afgebakend worden door middel van metalen noppen of door middel van niet verticaal stralende grondspots.

In functie van de ontsluiting van de aangrenzende percelen zal het gedeelte van de oorspronkelijke voetweg vanaf de weg Vismarkt tot aan de uitbreiding bij het poortgebouw behouden blijven als erfdienstbare wegenis ten voordele van de eigenaars van de aanpalende percelen, die hier nu ook al frequent gebruik van maken in functie van het bereiken van de achterliggende parkeerplaatsen en autogarages. In de gevelwand ter hoogte van Vismarkt zal wel een afsluitbare deur geplaatst worden zodat de erfdienstbaarheid geen vuil steegje wordt. De aanpalenden zullen kunnen beschikken over een sleutel of toegangscode om gebruik te kunnen maken van deze erfdienstbaarheid. De nieuwe aanbouw achter het poortgebouw zal echter geplaatst worden waar zich nu een poort naar de rechts aanpalende garages en parkeerplaatsen bevindt. Deze poort mag in functie van de ontsluiting van de aanpalende percelen niet verdwijnen en dient verplaatst te worden zodat de toegang tot de rechts aangrenzende parkeerplaatsen en garages via de te realiseren erfdienstbare wegenis mogelijk blijft voor de aanpalenden.

4. Wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief.

De gemeenteweg ligt op ruime afstand van de gemeentegrenzen en wordt bovendien enkel minimaal verplaatst en gewijzigd binnen een duidelijk afgebakend binnengebied. Voor het overige blijft het tracé van de gemeenteweg ongewijzigd. Deze gedeeltelijke verplaatsing en wijziging heeft bijgevolg geen gemeentegrensoverschrijdende impact.

5. Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

De verbindende functie tussen de wegen Vismarkt en Polderstraat en de weg De Busserstraat die het te verplaatsen deel van sentier n° 77 momenteel vervult, zal blijven bestaan. De oorspronkelijke sentier zal bovendien verplaatst worden zodat deze doorheen een binnengebied komt te liggen dat zal worden ingericht met groenelementen en zitbanken en waar ook verschillende centrumfuncties, zoals handel, horeca en dienstverlening, gebundeld worden. Het te verplaatsen deel van de sentier zal ook worden verbreed en zal zichtbaar worden gemaakt op het terrein. De gemeenteweg zal behalve een louter functionele rol ook een recreatieve en kernversterkende rol gaan vervullen, waardoor het gebruik ervan aangemoedigd zal worden. Bovendien wordt het nieuwe tracé van de gemeenteweg voorzien doorheen de oude rijkswachtkazerne en doorheen het poortgebouw dat zich achter de kazerne bevindt. Deze gebouwen worden in functie van voorliggende aanvraag opgewaardeerd, waardoor het historische karakter van deze toch wel kenmerkende gebouwen binnen de dorpskern van Westerlo beter benadrukt wordt.

Artikel 47, eerste lid van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, bepaalt dat de gemeenteraad, bij het nemen van zijn besluit over de zaak van de wegen kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die tijdens het openbaar onderzoek ingediend zijn. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden drie digitale bezwaarschriften ingediend en één schriftelijk bezwaarschrift. De hierin opgenomen bezwaren werden besproken onder punt e) Openbaar onderzoek. Enkel het bezwaar met betrekking tot de ontsluiting van de aangrenzende percelen wordt in aanmerking genomen in die  in die zin dat het verplaatsen van de gemeenteweg maar mogelijk is indien het deel van de oorspronkelijke gemeenteweg tot aan de nieuw op te richten aanbouw behouden blijft als erfdienstbare wegenis in functie van de aanpalenden. De bestaande poort die zal dicht gebouwd worden, dient verplaatst te worden zodat de toegang tot de rechts aangrenzende parkeerplaatsen en garages mogelijk blijft voor de aanpalenden.

De gemeenteraad kan bijgevolg akkoord gaan met het gedeeltelijk verplaatsen en wijzigen van de gemeenteweg die volgens de Atlas van de Buurtwegen gekend staat als sentier n° 77 in Westerlo en zoals voorzien op het rooilijnplan van 20 oktober 2020 dat werd opgemaakt door landmeter Jan Tubbeckx. Het op het rooilijnplan rood ingekleurde gedeelte van de gemeenteweg dat zich binnen de nieuwe rooilijngrenzen bevindt en dat een oppervlakte heeft van 176m² dient een openbaar karakter te krijgen zonder dat dit wordt afgestaan aan de gemeente ter inlijving bij het openbaar domein.

Artikel 28 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen stelt dat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg aanleiding geeft tot een waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden waarop de gemeenteweg gesitueerd is. De vergoeding voor waardevermindering is verschuldigd door de gemeente aan de eigenaar van de grond in kwestie. De vergoeding voor waardevermeerdering is verschuldigd door de eigenaar van de betrokken grond en komt ten goede aan de gemeente. Van zodra de aanvrager van de omgevingsvergunning een vergunning verkrijgt en van zodra deze te kennen geeft de vergunning tot uitvoering te willen brengen zal door de gemeente een landmeter-expert worden aangesteld om de waardevermindering of de waardevermeerdering naar aanleiding van het deels verplaatsen en wijzigen van de gemeenteweg vast te stellen. Van zodra de waardevermindering of waardevermeerdering vereffend is, kan de omgevingsvergunning, met inbegrip van het deels verplaatsen en wijzigen van sentier n° 77, tot uitvoering gebracht worden.

Zoals hierboven al werd aangehaald, zijn de drie percelen waarop voorliggende aanvraag tot het deels verplaatsen en wijzigen van een gemeenteweg betrekking heeft in handen van drie verschillende eigenaars. De eigenaar van het perceel met als kadastrale omschrijving 1 sectie B nr. 639H heeft de aanvraag echter niet mee ondertekend. Hieromtrent kan echter opgemerkt worden dat de omgevingsvergunning, met inbegrip van het deels verplaatsen en wijzigen van sentier n° 77, maar kan uitgevoerd worden mits hiervoor toestemming verkregen wordt van alle eigenaars van de percelen waarop de aanvraag betrekking heeft.

Verder wenst de gemeenteraad nog de volgende voorwaarden en lasten op te leggen zodoende de gevraagde verplaatsing en wijziging van de gemeenteweg beter in overeenstemming te brengen met artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen:

  • Het verplaatsen van de gemeenteweg is maar mogelijk indien het deel van de oorspronkelijke gemeenteweg tot aan de nieuw op te richten aanbouw achter het poortgebouw behouden blijft als erfdienstbare wegenis in functie van de aanpalenden. De bestaande poort die zal dicht gebouwd worden, dient verplaatst te worden zodat de toegang tot de rechts aangrenzende parkeerplaatsen en garages mogelijk blijft voor de aanpalenden.
  • De gemeenteweg dient in principe vrijgehouden te worden van obstakels en belemmeringen en mag niet worden afgesloten of ingenomen.
  • In functie van de verkeersveiligheid en een goede zichtbaarheid van het nieuwe tracé van het te verplaatsen deel van de gemeenteweg dient dit, zoals dit ook op basis van de plannen en de 3D beelden kan afgeleid worden, afgebakend te worden door middel van metalen noppen of door middel van niet verticaal stralende grondspots. Het verplaatste en gewijzigde deel van de voetweg dient verder geïntegreerd te worden in de terreinaanleg binnen de projectzone.
  • Het bestaande tracé van de gemeenteweg dient overeenkomstig artikel 9 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen open te blijven totdat het nieuwe tracé openstaat voor het publiek.
  • Het wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaand akkoord van de gemeenteraad, het volledig of gedeeltelijk innemen op een wijze die het gewone gebruiksrecht overstijgt of de toegang tot de gemeenteweg of het gebruik en beheer ervan belemmeren, hinderen of onmogelijk maken is overeenkomstig artikel 38 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 verboden.
  • Werkzaamheden uitvoeren ter hoogte van de weg of de weg, op welke wijze ook, beschadigen zonder voorafgaande toestemming van het college van burgemeester en schepenen of zijn gemachtigde is overeenkomstig artikel 38 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 verboden.
  • Deuren, toegangspoorten, hekken of andere inrichtingen die aansluiten op de gemeenteweg of die zich in de nabijheid van de gemeenteweg bevinden, moeten geïnstalleerd worden buiten de rooilijn van de gemeenteweg en mogen in geen geval uitdraaien over de gemeenteweg.
  • Het is verboden huishoudelijk of industrieel afvalwater evenals regenwater afkomstig van daken op de gemeenteweg te laten afvloeien. Het regenwater moet bij voorkeur op de aangelande gronden worden geïnfiltreerd.

Juridische grond

  • Het gewestplan Herentals-Mol (K.B. 28 juli 1978).
  • Omzendbrief van 8 juli 1997 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en gewestplannen, gewijzigd via omzendbrief van 25 januari 2002 en 25 oktober 2002.
  • Decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gecoördineerd op 15 juni 2018 (Waterwetboek).
  • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 14 oktober 2011 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstantie en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 betreffende de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
  • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsvergunningsdecreet).
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsvergunningsbesluit).
  • Decreet van 8 december 2017 houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving.
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40 en 41 met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.
  • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing over de gedeeltelijke verplaatsing en wijziging van een gemeenteweg in het kader van de aanvraag tot omgevingsvergunning met referentie OMV/2020/0219, ingediend door Immoment, voor het herbestemmen van een bestaande rijkswachtkazerne en voor het voorzien van bijkomende bebouwing bij deze kazerne waarbij de nieuwe bestemming van de gebouwen betrekking heeft op handel, horeca, dienstverlening en wonen, voor het doorvoeren van de bijhorende terreinaanlegwerken en voor de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten klasse 2 op het eigendom gelegen Vismarkt 24 - De Busserstraat z/n te 2260 Westerlo en met als kadastrale omschrijving afdeling 1 sectie B nrs. 631E, 635A, 639/2 S, 639H, 639K, 639/2 P en 639/2 N goed.

Artikel 2

De gedeeltelijke verplaatsing van de gemeenteweg dient te gebeuren zoals voorzien op het rooilijnplan van 20 oktober 2020 dat werd opgemaakt door landmeter Jan Tubbeckx. Het op het rooilijnplan rood ingekleurde gedeelte van de gemeenteweg dat zich binnen de nieuwe rooilijngrenzen bevindt en dat een oppervlakte heeft van 176m² dient een openbaar karakter te krijgen zonder dat dit wordt afgestaan aan de gemeente ter inlijving bij het openbaar domein.

Artikel 3

Door de gemeenteraad worden de volgende voorwaarden en lasten opgelegd met betrekking tot het gedeeltelijk verplaatsen en wijzigen van de gemeenteweg:

  • Het verplaatsen van de gemeenteweg is maar mogelijk indien het deel van de oorspronkelijke gemeenteweg tot aan de nieuw op te richten aanbouw achter het poortgebouw behouden blijft als erfdienstbare wegenis in functie van de aanpalenden. De bestaande poort die zal dicht gebouwd worden, dient verplaatst te worden zodat de toegang tot de rechts aangrenzende parkeerplaatsen en garages mogelijk blijft voor de aanpalenden.
  • De gemeenteweg dient in principe vrijgehouden te worden van obstakels en belemmeringen en mag niet worden afgesloten of ingenomen.
  • In functie van de verkeersveiligheid en een goede zichtbaarheid van het nieuwe tracé van het te verplaatsen deel van de gemeenteweg dient dit, zoals dit ook op basis van de plannen en de 3D beelden kan afgeleid worden, afgebakend te worden door middel van metalen noppen of door middel van niet verticaal stralende grondspots. Het verplaatste en gewijzigde deel van de voetweg dient verder geïntegreerd te worden in de terreinaanleg binnen de projectzone.
  • Het bestaande tracé van de gemeenteweg dient overeenkomstig artikel 9 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen open te blijven totdat het nieuwe tracé openstaat voor het publiek.
  • Het wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaand akkoord van de gemeenteraad, het volledig of gedeeltelijk innemen op een wijze die het gewone gebruiksrecht overstijgt of de toegang tot de gemeenteweg of het gebruik en beheer ervan belemmeren, hinderen of onmogelijk maken is overeenkomstig artikel 38 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 verboden.
  • Werkzaamheden uitvoeren ter hoogte van de weg of de weg, op welke wijze ook, beschadigen zonder voorafgaande toestemming van het college van burgemeester en schepenen of zijn gemachtigde is overeenkomstig artikel 38 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 verboden.
  • Deuren, toegangspoorten, hekken of andere inrichtingen die aansluiten op de gemeenteweg of die zich in de nabijheid van de gemeenteweg bevinden, moeten geïnstalleerd worden buiten de rooilijn van de gemeenteweg en mogen in geen geval uitdraaien over de gemeenteweg.
  • Het is verboden huishoudelijk of industrieel afvalwater evenals regenwater afkomstig van daken op de gemeenteweg te laten afvloeien. Het regenwater moet bij voorkeur op de aangelande gronden worden geïnfiltreerd.

Artikel 4

Artikel 28 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen stelt dat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg aanleiding geeft tot een waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden waarop de gemeenteweg gesitueerd is. Van zodra de aanvrager van de omgevingsvergunning een vergunning verkrijgt en van zodra deze te kennen geeft de vergunning tot uitvoering te willen brengen zal door de gemeente een landmeter-expert worden aangesteld om de waardevermindering of de waardevermeerdering naar aanleiding van het deels verplaatsen en wijzigen van de gemeenteweg vast te stellen. Van zodra de waardevermindering of waardevermeerdering vereffend is, kan de omgevingsvergunning, met inbegrip van het deels verplaatsen en wijzigen van sentier n° 77, tot uitvoering gebracht worden.

Artikel 5

Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de dertig dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsvergunningsdecreet.

Artikel 6

Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer de omgevingsvergunning waarin de verplaatsing en wijziging van de gemeenteweg werd opgenomen niet wordt verleend of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd, alsook wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.