Artikel 31 §1 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning stelt dat als een aanvraag tot omgevingsvergunning de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad samenroept om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. De gemeenteraad spreekt zich hierbij uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De voorliggende aanvraag betreft een omgevingsvergunningsaanvraag voor het herbestemmen van een bestaande rijkswachtkazerne en voor het voorzien van bijkomende bebouwing bij deze kazerne waarbij de nieuwe bestemming van de gebouwen betrekking heeft op handel, horeca, dienstverlening en wonen, voor het doorvoeren van de bijhorende terreinaanlegwerken en voor de exploitatie van verschillende ingedeelde inrichtingen of activiteiten klasse 2. In de voorliggende aanvraag tot omgevingsvergunning werd tevens het deels verplaatsen en wijzigen van een gemeenteweg geïntegreerd, zoals voorzien in artikel 12 §2 van het decreet van 3 mei 2019 houdende gemeentewegen. Indien de verplaatsing van een gemeenteweg wordt opgenomen in een aanvraag tot omgevingsvergunning, worden de procedureregels gevolgd zoals deze voorzien worden in het Omgevingsvergunningsdecreet en in het Omgevingsvergunningsbesluit.
Artikel 12 §2 van het decreet van 3 mei 2019 houdende gemeentewegen stelt dat het opnemen van de procedure tot het verplaatsen en wijzigen van een gemeenteweg in een aanvraag tot omgevingsvergunning enkel mogelijk is voor zover de verplaatsing en de wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Gezien de verplaatsing van de gemeenteweg past in het kader van de realisatie van de bestemming van de grond, namelijk het realiseren van een kernversterkend project gericht op wonen, handel, horeca en dienstverlening binnen de dorpskern van Westerlo, wordt hieraan voldaan.
Bij de beslissing die wordt genomen door de gemeenteraad over het aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen van een gemeenteweg dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen en principes zoals vermeld in artikel 3 en 4 van het Gemeentewegendecreet, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader.
Artikel 3 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen stelt dat het decreet tot doel heeft om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid dat onder meer gericht is op de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau en op de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen stelt dat bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening moet gehouden worden met de volgende principes:
Gelet op artikel 31 van het van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, waarin gesteld wordt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein, kan worden afgeleid dat de gemeenteraad zich bij zijn beoordeling dient te beperken tot die elementen uit de aanvraag die betrekking hebben op de zaak van de wegen. De gemeenteraad mag zich bijgevolg niet uitspreken over de vergunningsaanvraag zelf en dient zich te onthouden van uitspraken over de planologische toelaatbaarheid en de verenigbaarheid met de goede ruimtelijke ordening, dewelke beoordeeld dienen te worden door het vergunningverlenende bestuursorgaan.
Er kan geoordeeld worden dat de gevraagde verplaatsing en wijziging van de gemeenteweg in overeenstemming is met artikel 3 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. Het te verplaatsen deel van de gemeenteweg is momenteel overbouwd en daar waar de te verplaatsen gemeenteweg niet overbouwd is, bevinden er zich links en rechts van de gemeenteweg perceelafscheidingen. Verder op het eigendom is de oorspronkelijke sentier niet meer zichtbaar, maar bevindt deze zich in de zandberm naast een bestaande kasseiverharding richting de weg De Busserstraat. Hierdoor heeft het te verplaatsen deel van de gemeenteweg enerzijds de vorm aangenomen van een smal en donker steegje en is de sentier anderzijds niet meer duidelijk zichtbaar op het terrein. De oorspronkelijke sentier zal verplaatst worden zodat deze doorheen een binnengebied loopt dat zal worden ingericht met groenelementen en zitbanken en waar ook verschillende centrumfuncties, zoals handel, horeca en dienstverlening, gebundeld worden. Het te verplaatsen deel van de sentier zal ook worden verbreed en zal zichtbaar worden gemaakt op het terrein.
Het verplaatsen van de gemeenteweg zodat deze doorheen het binnengebied loopt, zal het gebruik van deze verbinding aanmoedigen, daar waar nu enkel mensen die op de hoogte zijn van het bestaan van de smalle en overbouwde doorsteek hier gebruik van maken. De voorliggende verplaatsing en verbreding van de gemeenteweg kan beschouwd worden als een herwaardering van een bestaande trage verbinding. De voorgestelde verplaatsing brengt bijgevolg een verbetering van de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen met zich mee, in het bijzonder om aan de behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
De gevraagde verplaatsing en wijziging is tevens in overeenstemming met artikel 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen:
1. Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang.
De gemeenteweg die bekend staat als sentier n° 77 wordt niet afgeschaft, maar zal slechts minimaal verplaatst en verbreed worden zodat deze doorheen een binnengebied loopt dat zal worden ingericht met groenelementen en zitbanken en waar ook verschillende centrumfuncties gebundeld worden. De verbindende functie tussen de wegen Vismarkt en Polderstraat en de weg De Busserstraat die de oorspronkelijke sentier n° 77 vervult, blijft bovendien behouden. Het te verplaatsen deel van de sentier zal ook worden verbreed en zal beter zichtbaar worden gemaakt op het terrein. Dit brengt met zich mee dat het gebruik ervan als trage doorsteek na de verplaatsing en de wijziging zal aangemoedigd worden. De verplaatsing en wijziging van de gemeenteweg lijkt dus het algemeen belang ten goede te komen.
2. Een verplaatsing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd.
Gezien de verplaatsing van de gemeenteweg past in het kader van de realisatie van de bestemming van de grond, namelijk het realiseren van een kernversterkend project gericht op wonen, handel, horeca en dienstverlening binnen de dorpskern van Westerlo, is de gevraagde verplaatsing in overeenstemming met de voorwaarde die hierover werd opgenomen in artikel 12 §2 van het decreet van 3 mei 2019 houdende gemeentewegen.
Zoals hierboven al werd, aangegeven staat de voorgestelde verplaatsing ten dienste van het algemeen belang. In de motivatienota die door de aanvrager van de omgevingsvergunning werd toegevoegd aan het aanvraagdossier wordt de verplaatsing bovendien ook voor wat betreft een aantal andere aspecten afdoende gemotiveerd:
3. De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen.
De gemeenteweg wordt slechts gedeeltelijk en minimaal verplaatst en komt grotendeels in een binnengebied te liggen dat in principe niet toegankelijk zal zijn voor gemotoriseerd verkeer. Daar waar het te verplaatsen deel terug aansluit op het oorspronkelijke tracé en op de weg De Busserstraat wordt getracht om conflicten met gemotoriseerd verkeer richting de ondergrondse parkeerkelder en de op het eigendom aan te leggen parkeerplaatsen te vermijden door het nieuwe tracé van het te verplaatsen deel van de weg duidelijk af te bakenen zodat dit naast de voor gemotoriseerd verkeer toegankelijke zones komt te liggen. De verplaatsing en wijziging van de gemeenteweg zal bijgevolg geen onaanvaardbare impact hebben op de verkeersveiligheid. In functie van een goede zichtbaarheid van het nieuwe tracé van het te verplaatsen deel van de gemeenteweg is het wel belangrijk dat dit, zoals dit ook op basis van de plannen en de 3D beelden kan afgeleid worden, zal afgebakend worden door middel van metalen noppen of door middel van niet verticaal stralende grondspots.
In functie van de ontsluiting van de aangrenzende percelen zal het gedeelte van de oorspronkelijke voetweg vanaf de weg Vismarkt tot aan de uitbreiding bij het poortgebouw behouden blijven als erfdienstbare wegenis ten voordele van de eigenaars van de aanpalende percelen, die hier nu ook al frequent gebruik van maken in functie van het bereiken van de achterliggende parkeerplaatsen en autogarages. In de gevelwand ter hoogte van Vismarkt zal wel een afsluitbare deur geplaatst worden zodat de erfdienstbaarheid geen vuil steegje wordt. De aanpalenden zullen kunnen beschikken over een sleutel of toegangscode om gebruik te kunnen maken van deze erfdienstbaarheid. De nieuwe aanbouw achter het poortgebouw zal echter geplaatst worden waar zich nu een poort naar de rechts aanpalende garages en parkeerplaatsen bevindt. Deze poort mag in functie van de ontsluiting van de aanpalende percelen niet verdwijnen en dient verplaatst te worden zodat de toegang tot de rechts aangrenzende parkeerplaatsen en garages via de te realiseren erfdienstbare wegenis mogelijk blijft voor de aanpalenden.
4. Wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief.
De gemeenteweg ligt op ruime afstand van de gemeentegrenzen en wordt bovendien enkel minimaal verplaatst en gewijzigd binnen een duidelijk afgebakend binnengebied. Voor het overige blijft het tracé van de gemeenteweg ongewijzigd. Deze gedeeltelijke verplaatsing en wijziging heeft bijgevolg geen gemeentegrensoverschrijdende impact.
5. Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De verbindende functie tussen de wegen Vismarkt en Polderstraat en de weg De Busserstraat die het te verplaatsen deel van sentier n° 77 momenteel vervult, zal blijven bestaan. De oorspronkelijke sentier zal bovendien verplaatst worden zodat deze doorheen een binnengebied komt te liggen dat zal worden ingericht met groenelementen en zitbanken en waar ook verschillende centrumfuncties, zoals handel, horeca en dienstverlening, gebundeld worden. Het te verplaatsen deel van de sentier zal ook worden verbreed en zal zichtbaar worden gemaakt op het terrein. De gemeenteweg zal behalve een louter functionele rol ook een recreatieve en kernversterkende rol gaan vervullen, waardoor het gebruik ervan aangemoedigd zal worden. Bovendien wordt het nieuwe tracé van de gemeenteweg voorzien doorheen de oude rijkswachtkazerne en doorheen het poortgebouw dat zich achter de kazerne bevindt. Deze gebouwen worden in functie van voorliggende aanvraag opgewaardeerd, waardoor het historische karakter van deze toch wel kenmerkende gebouwen binnen de dorpskern van Westerlo beter benadrukt wordt.
Artikel 47, eerste lid van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, bepaalt dat de gemeenteraad, bij het nemen van zijn besluit over de zaak van de wegen kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die tijdens het openbaar onderzoek ingediend zijn. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden drie digitale bezwaarschriften ingediend en één schriftelijk bezwaarschrift. De hierin opgenomen bezwaren werden besproken onder punt e) Openbaar onderzoek. Enkel het bezwaar met betrekking tot de ontsluiting van de aangrenzende percelen wordt in aanmerking genomen in die in die zin dat het verplaatsen van de gemeenteweg maar mogelijk is indien het deel van de oorspronkelijke gemeenteweg tot aan de nieuw op te richten aanbouw behouden blijft als erfdienstbare wegenis in functie van de aanpalenden. De bestaande poort die zal dicht gebouwd worden, dient verplaatst te worden zodat de toegang tot de rechts aangrenzende parkeerplaatsen en garages mogelijk blijft voor de aanpalenden.
De gemeenteraad kan bijgevolg akkoord gaan met het gedeeltelijk verplaatsen en wijzigen van de gemeenteweg die volgens de Atlas van de Buurtwegen gekend staat als sentier n° 77 in Westerlo en zoals voorzien op het rooilijnplan van 20 oktober 2020 dat werd opgemaakt door landmeter Jan Tubbeckx. Het op het rooilijnplan rood ingekleurde gedeelte van de gemeenteweg dat zich binnen de nieuwe rooilijngrenzen bevindt en dat een oppervlakte heeft van 176m² dient een openbaar karakter te krijgen zonder dat dit wordt afgestaan aan de gemeente ter inlijving bij het openbaar domein.
Artikel 28 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen stelt dat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg aanleiding geeft tot een waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden waarop de gemeenteweg gesitueerd is. De vergoeding voor waardevermindering is verschuldigd door de gemeente aan de eigenaar van de grond in kwestie. De vergoeding voor waardevermeerdering is verschuldigd door de eigenaar van de betrokken grond en komt ten goede aan de gemeente. Van zodra de aanvrager van de omgevingsvergunning een vergunning verkrijgt en van zodra deze te kennen geeft de vergunning tot uitvoering te willen brengen zal door de gemeente een landmeter-expert worden aangesteld om de waardevermindering of de waardevermeerdering naar aanleiding van het deels verplaatsen en wijzigen van de gemeenteweg vast te stellen. Van zodra de waardevermindering of waardevermeerdering vereffend is, kan de omgevingsvergunning, met inbegrip van het deels verplaatsen en wijzigen van sentier n° 77, tot uitvoering gebracht worden.
Zoals hierboven al werd aangehaald, zijn de drie percelen waarop voorliggende aanvraag tot het deels verplaatsen en wijzigen van een gemeenteweg betrekking heeft in handen van drie verschillende eigenaars. De eigenaar van het perceel met als kadastrale omschrijving 1 sectie B nr. 639H heeft de aanvraag echter niet mee ondertekend. Hieromtrent kan echter opgemerkt worden dat de omgevingsvergunning, met inbegrip van het deels verplaatsen en wijzigen van sentier n° 77, maar kan uitgevoerd worden mits hiervoor toestemming verkregen wordt van alle eigenaars van de percelen waarop de aanvraag betrekking heeft.
Verder wenst de gemeenteraad nog de volgende voorwaarden en lasten op te leggen zodoende de gevraagde verplaatsing en wijziging van de gemeenteweg beter in overeenstemming te brengen met artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen:
De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing over de gedeeltelijke verplaatsing en wijziging van een gemeenteweg in het kader van de aanvraag tot omgevingsvergunning met referentie OMV/2020/0219, ingediend door Immoment, voor het herbestemmen van een bestaande rijkswachtkazerne en voor het voorzien van bijkomende bebouwing bij deze kazerne waarbij de nieuwe bestemming van de gebouwen betrekking heeft op handel, horeca, dienstverlening en wonen, voor het doorvoeren van de bijhorende terreinaanlegwerken en voor de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten klasse 2 op het eigendom gelegen Vismarkt 24 - De Busserstraat z/n te 2260 Westerlo en met als kadastrale omschrijving afdeling 1 sectie B nrs. 631E, 635A, 639/2 S, 639H, 639K, 639/2 P en 639/2 N goed.
De gedeeltelijke verplaatsing van de gemeenteweg dient te gebeuren zoals voorzien op het rooilijnplan van 20 oktober 2020 dat werd opgemaakt door landmeter Jan Tubbeckx. Het op het rooilijnplan rood ingekleurde gedeelte van de gemeenteweg dat zich binnen de nieuwe rooilijngrenzen bevindt en dat een oppervlakte heeft van 176m² dient een openbaar karakter te krijgen zonder dat dit wordt afgestaan aan de gemeente ter inlijving bij het openbaar domein.
Door de gemeenteraad worden de volgende voorwaarden en lasten opgelegd met betrekking tot het gedeeltelijk verplaatsen en wijzigen van de gemeenteweg:
Artikel 28 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen stelt dat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg aanleiding geeft tot een waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden waarop de gemeenteweg gesitueerd is. Van zodra de aanvrager van de omgevingsvergunning een vergunning verkrijgt en van zodra deze te kennen geeft de vergunning tot uitvoering te willen brengen zal door de gemeente een landmeter-expert worden aangesteld om de waardevermindering of de waardevermeerdering naar aanleiding van het deels verplaatsen en wijzigen van de gemeenteweg vast te stellen. Van zodra de waardevermindering of waardevermeerdering vereffend is, kan de omgevingsvergunning, met inbegrip van het deels verplaatsen en wijzigen van sentier n° 77, tot uitvoering gebracht worden.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de dertig dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsvergunningsdecreet.
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer de omgevingsvergunning waarin de verplaatsing en wijziging van de gemeenteweg werd opgenomen niet wordt verleend of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd, alsook wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.