De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 19 april 2021 worden goedgekeurd.
Artikel 134, §1, N.Gem.W. “In geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.”.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit van 29 april 2021 'Politieverordening - gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 17 mei 2021 gaan digitaal door wegens de covid-19 crisis'.
De gemeenteraad neemt akte van het einde van het ouderschapsverlof wegens verhindering van schepen/raadslid Tinne Wuyts op 25 april 2021.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka d.d. 15 juni 2021
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 15 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeenteraad heeft in zitting van 25 februari 2019 raadslid Laura Tops als vertegenwoordiger en raadslid Hans Van Lommel als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Iveka voor de bestuursperiode 2019-2024 aangeduid.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad hecht, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van IKA van 15 juni 2021:
1. Kennisneming verslagen van IKA van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris van IKA met betrekking tot het boekjaar 2020.
5. Kapitaalverhoging aandelen kengetal 9d (Storm Retie)
6. Statutaire benoemingen en mededelingen
1. Actualiseren van het register van de deelnemers
De gemeenteraad besluit in te tekenen op de kapitaalverhoging aandelen kengetal 9d (STORM Retie) van IKA voor 47 aandelen met nominale waarde per aandeel van € 500,00 voor een totale waarde € 23.500,00 te volstorten met € 23.500,00 beschikbaar op rekening courant en € 0 uitkering van reserves IKA.
De gemeenteraad geeft de opdracht aan het college om de nodige kredieten te voorzien bij de eerstvolgende aanpassing van het MJP.
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 15 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing in pdf bezorgen aan IKA via e-mail lieven.ex@fluvius.be.
De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de werking van Pidpa over het voorbije jaar 2020. Daarnaast worden nog volgende punten behandeld: toetredingen en/of uitbreidingen van de opdracht van Pidpa bij verschillende gemeenten en benoemingen.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2020, de jaarrekening over het boekjaar 2020 en het verslag van de commissaris.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2020.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de toetredingen/uitbreidingen van opdracht.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de benoemingen.
De gemeenteraad heeft in zitting van 25 februari 2019 raadslid Clyde Tai-Apin als vertegenwoordiger en raadslid Filip Verrezen als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van PIDPA voor de bestuursperiode 2019-2024 aangeduid.
Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 18 juni 2021, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Indien de vergadering niet kan plaatsvinden omdat het aanwezigheidsquorum niet zou zijn bereikt, zal de vergadering opnieuw worden samengeroepen op maandag 21 juni 2021 om 11.30 uur volgens een gelijkaardige werkwijze zoals vermeld in de uitnodigingsbrief.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa.
Artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9°, artikel 432 en artikel 454 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Tijdens het eerste semester van elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die de jaarrekening vaststelt en kwijting verleent aan de bestuurders en de revisor.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van PONTES van 24 juni 2021, die er als volgt uit ziet:
1. Algemene vergadering: verslag 17 december 2020 - goedkeuring
2. Financiën: balans, resultatenrekening en jaarverslag over het boekjaar 2020 - goedkeuring
3. Financiën: verslag van de bedrijfsrevisor-commissaris over de jaarrekening 2020 - aktename
4. Financiën: verdeling van het batig saldo van de resultatenrekening 2020 - goedkeuring
5. Financiën: kwijting aan de raad van bestuur en aan de bedrijfsrevisor-commissaris - goedkeuring
6. Varia en rondvraag
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van PONTES op 24 juni 2021 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan PONTES.
Artikel 3 van de statuten van de interlokale vereniging ‘Bureau GAS’ dat luidt als volgt: “Het beheerscomité stelt jaarlijks en uiterlijk op 31 maart de rekeningen van het voorgaande werkingsjaar vast en legt ze binnen een termijn van 50 dagen na de vaststelling ervan ter goedkeuring voor aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. Na het verstrijken van een termijn van 50 dagen vanaf de verzending ervan aan de voornoemde raden worden zij, zonder tegenbericht, geacht te zijn goedgekeurd.”.
De gemeenteraad keurt de afrekening GAS voor het werkingsjaar 2020 goed.
De vorige functioneringscyclus is niet helemaal kunnen vervolledigd worden door de vorige directies. Daarom is er door de nieuwe directeur, in overleg met het personeel, gekozen om niet verder te gaan met deze functiebeschrijvingen en functioneringsgesprekken, maar te kiezen voor een nieuwe cyclus. Waarbij er bij aanvang heel duidelijke afspraken worden gemaakt. Deze afspraken zitten vervat in het document 'leidraad functionerings- en evaluatiecyclus'.
De gemeenteraad keurt de nieuwe functioneringscyclus - functiebeschrijving en evaluatie - voor de Academie Beeldende Kunst Westerlo goed.
De afsprakennota wordt als bijlage toegevoegd.
De organisatie moet de vrijwilliger informeren voor hij met zijn activiteiten start. De wet legt vast wat de vrijwilliger minstens moet weten:
Met deze nieuwe afsprakennota worden alle (verplichte) info overzichtelijker weergegeven.
Decreet betreffende het georganiseerde vrijwilligerswerk in het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin
De gemeenteraad gaat akkoord met de aangepaste afsprakennota voor de vrijwilligers van de gemeente.
Door het nemen van deze verkeersmaatregelen zal de verkeersveiligheid en -leefbaarheid voor alle weggebruikers en in het bijzonder voor de zwakke weggebruikers, op bovenvermelde plaatsen verhogen. Juridische grond De koninklijke besluiten van 16 maart 1968 en 1 december 1975 over de politie van het wegverkeer zijn van toepassing samen met het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en het ministerieel rondschrijven van 7 mei 1999 over de plaatsing van de verkeerstekens. Wat betreft aanvullende reglementen, moet er sinds 1 mei 2019 voldaan worden aan de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad besluit om aan onderstaande artikelen van het gecoördineerd politiereglement van 2 april 1990 het volgende toe te voegen of te wijzigen:
Het bestek 2020-025 ‘Onderhoud asfaltverhardingen 2020’ van de stad Geel voorziet een reeks van onderhouds- en herstellingswerken aan asfaltverhardingen op grondgebied van Geel. In dit bestek werd ook het vernieuwen van Breerijt en Smallerijt mee opgenomen. Deze grensstraten bevinden zich elk voor de helft op Westels en Geels grondgebied. Het herstellen van deze wegen en aanbrengen van asfaltverharding dient door één en dezelfde aannemer te gebeuren. Volgende werkzaamheden zijn voorzien:
Met stad Geel werd overeengekomen om deze specifieke opdracht gezamenlijk te plaatsen en één plaatsingsprocedure op te starten en stad Geel aan te duiden als aanbestedende overheid om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de opdracht op te treden. Het betreft een gezamenlijke opdracht, in toepassing van art 48 van de wet van 17 juni 2016, waarbij stad Geel de plaatsingsprocedure voert en bij de gunning van de opdracht optreedt. Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging. De occasioneel gezamenlijke opdracht heeft meestal alleen betrekking op één enkele overheidsopdracht.
De kosten voor het herstellen van Breerijt en Smallerijt worden geraamd op in totaal 124.940,52 euro excl. of 151.178,02 euro incl. 21% btw, waarvan elke gemeente 50% ten laste neemt.
Totaal gemeentelijk deel (50% Geel – 50% Westerlo): € 124.940,52/2= 62.470,26 + 10% onvoorziene kosten = 68.717,28 excl. of 83.147,91 euro incl. 21% btw (btw verlegd). .
Conform de beslissing van de gemeenteraad van 25 februari 2019 met betrekking tot de definitie 'dagelijks bestuur' is het de bevoegdheid van de gemeenteraad om goedkeuring te verlenen aan de lastvoorwaarden en de plaatsingswijze wanneer de investering het geraamde bedrag van 50.000 euro inclusief btw overschrijdt.Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van 25 februari 2019 van de gemeenteraad waarbij het begrip 'dagelijks bestuur' wordt gedefinieerd en waarin de gevallen worden opgesomd die van een voorafgaand visum door financieel beheerder worden vrijgesteld.
De gemeenteraad keurt de bestekvoorwaarden goed van het bestek 2020-025 ‘Onderhoud asfaltverhardingen 2020’ van de stad Geel, waarin de grensstraten Breerijt en Smallerijt zijn opgenomen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De opdracht voor het deel Westerlo wordt geraamd op 68.717,28 excl. of 83.147,91 euro incl. 21% btw (btw verlegd).De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de toepassing van art 48 van de wet van 17 juni 2016 om deze specifieke opdracht gezamenlijk te plaatsen met stad Geel en één plaatsingsprocedure op te starten waarbij stad Geel wordt aangeduid als aanbestedende overheid om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de opdracht op te treden. Stad Geel voert hierbij de plaatsingsprocedure en treedt op bij de gunning van de opdracht.
De gemeenteraad verzoekt het college van burgemeester en schepenen om de opdracht voor asfalteringswerken in Breerijt en Smallerijt te gunnen aan de door stad Geel gekozen aannemer.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021 op A000073/R001104.
Om te voldoen aan de opgelegde lasten van de verkaveling, dient er nog een strookje grond te worden afgestaan, zijnde deel van perceelnummer 109A, met een oppervlakte van 38ca. Deze grond dient ter inlijving bij het openbaar domein opdat in de toekomst een rooilijn met een breedte van 10m kan gerealiseerd worden ter hoogte van de weg Hoogton.
Deze grondafstand dient te gebeuren alvorens het verkoopbaarheidsattest kan worden afgeleverd.
De gemeenteraad aanvaardt de kosteloze afstand van een strookje grond gelegen Hoogton, afdeling 2, sectie A, nummer 109A/deel, met een totale oppervlakte van 38ca, zoals weergegeven op het plan van 17 juli 2020 overeenkomstig het verkavelingsontwerp, opgemaakt door het landmeters- en expertisebureau De Groot en Celen te Westerlo.
Het dossier en de ontwerpakte, die wordt verleden voor notarissen Goossens en Verwerft en Scheurweghs te Grobbendonk, worden goedgekeurd.
De grond wordt opgenomen in het openbaar domein opdat in de toekomst een rooilijn met een breedte van 10m kan gerealiseerd worden ter hoogte van de weg Hoogton.
Om het nieuwe wegtracé en de daarbijhorende groene ruimten, inclusief de wegverharding en riolering en alle nutsleidingen, in het openbaar domein te kunnen opnemen, zoals bepaald in de verkavelingsvoorwaarden, dient het perceel afdeling 2, sectie E, nummer 348W2, met een kadastrale oppervlakte van 25a 86ca kosteloos overgedragen te worden aan de gemeente Westerlo na de definitieve oplevering.
Dit is tot op heden nog niet gebeurd.
De raad aanvaardt de kosteloze overdracht van het wegtracé en de daarbijhorende groene ruimten, inclusief de wegverharding en riolering en alle nutsleidingen, gelegen in het verlengde van de weg Kemmaart, gekadastreerd afdeling 2, sectie E, nummer 348W2, met een totale kadastrale oppervlakte van 25a 86ca.
Het dossier en de ontwerpakte, die wordt verleden voor notarissen Vermeulen en Mellaerts en Maussen te Beringen, worden goedgekeurd.
De grond, zijnde het wegtracé en de groene ruimten, inclusief de wegverharding en de riolering en alle nutsleidingen, worden opgenomen in het openbaar domein van de gemeente.
De gemeenteraad keurt een steunbedrag toe van 700 euro/vereniging voor de lidverenigingen van de Wereldraad die een steunaanvraag ingediend hebben in 2021 naar aanleiding van de Coronapandemie.
//
//
Artikel 17§4 van het decreet lokaal bestuur :
- de gemeenteraad kan een eretitel toekennen aan de gemeenteraadsleden onder voorwaarden die hij bepaalt.
Artikel 148 van het decreet lokaal bestuur :
De toekenning van een eretitel is een onderscheiding tot beloning van een langdurige en eervolle loopbaan als schepen, voorzitter OCMW-raad of raadslid. Deze ambtstitel wordt niet automatisch verleend.
De gemeenteraad besluit René Verachtert, gewezen schepen, te machtigen tot het voeren van de eretitel ere-schepen van de gemeente Westerlo.
De eretitel mag niet gevoerd worden :
Artikel 17§4 van het decreet lokaal bestuur :
- de gemeenteraad kan een eretitel toekennen aan de gemeenteraadsleden onder voorwaarden die hij bepaalt.
Artikel 148 van het decreet lokaal bestuur :
De gemeenteraad besluit Jan Michiels, gewezen schepen, te machtigen tot het voeren van de eretitel ere-schepen van de gemeente Westerlo.
De eretitel mag niet gevoerd worden :
De toekenning van een eretitel is een onderscheiding tot beloning van een langdurige en eervolle loopbaan als schepen, voorzitter OCMW-raad of raadslid. Deze ambtstitel wordt niet automatisch verleend.
Artikel 17§4 van het decreet lokaal bestuur :
- de gemeenteraad kan een eretitel toekennen aan de gemeenteraadsleden onder voorwaarden die hij bepaalt.
Artikel 148 van het decreet lokaal bestuur :
De gemeenteraad besluit Louis Caers, gewezen gemeenteraadslid en gewezen lid van de OCMW-raad, te machtigen tot het voeren van de eretitel ere-gemeenteraadslid van de gemeente Westerlo.
De eretitel mag niet gevoerd worden :
Artikel 17§4 van het decreet lokaal bestuur :
- de gemeenteraad kan een eretitel toekennen aan de gemeenteraadsleden onder voorwaarden die hij bepaalt.
Artikel 148 van het decreet lokaal bestuur :
De toekenning van een eretitel is een onderscheiding tot beloning van een langdurige en eervolle loopbaan als schepen, voorzitter OCMW-raad of raadslid. Deze ambtstitel wordt niet automatisch verleend.
De gemeenteraad besluit Jos Nevelsteen, gewezen gemeenteraadslid en gewezen lid van de OCMW-raad, te machtigen tot het voeren van de eretitel ere-gemeenteraadslid van de gemeente Westerlo.
De eretitel mag niet gevoerd worden :