De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 22 maart 2021 worden goedgekeurd.
Artikel 134, §1, N.Gem.W. “In geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.”.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit van 29 maart 2021 'Politieverordening - gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 19 april 2021 gaan digitaal door wegens de covid-19 crisis'.
Het studiebureau Arat voltooide de opdracht voor perceel 1 'Kasteelpark'.
In dit "integrale" beheersplan Nieuw Kasteel werd ook het op 15 mei 2018 door het Agentschap Onroerend Erfgoed goedgekeurde "beheersplan Park gemeentehuis - Nieuw Kasteel te Westerlo" geïntegreerd. Dit beheerplan werd destijds door het studiebureau Macobo opgemaakt.
Het voorliggend beheerplan kwam tot stand na overleg met de betrokken actoren, Onroerend Erfgoed, gevolgd door diverse overlegmomenten met het gemeentebestuur, technische dienst e.a. gemeentelijk diensten.
Bij de provinciale dienst van het agentschap Onroerend Erfgoed zal een aanvraag ingediend worden voor uitbetaling van de onderzoekspremie van 19.760 euro, die werd toegezegd bij het besluit van het afdelingshoofd Beheer op 25 april 2018, houdende toekenning van een onderzoekspremie voor de opmaak van een beheersplan voor het Gemeentehuis en park.
Op 22 april 2020 werd door Arat bij de erfgoedconsulent van het agentschap Onroerend Erfgoed Antwerpen een volledig uitgewerkte draftversie van het beheersplan ter nazicht overgemaakt.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 27 april 2020 om bij het Agentschap Onroerend Erfgoed te vragen om een uitstel toe te staan voor het aanvragen van de uitbetaling van de onderzoekspremie, aangezien de toezegging van die premie dateert van 2 mei 2018.
Op 29 april 2020 gaf het Agentschap Onroerend Erfgoed toelating om tot 1 mei 2022 een aanvraag tot uitbetaling in te dienen.
Het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 en het Onroerenderfgoedbesluit van 16 mei 2014, beiden in werking getreden op 1 januari 2015.
Eind 2015 werd het Onroerenderfgoedbesluit opnieuw gewijzigd om ook de archeologiebepalingen vanaf 2016 gefaseerd in werking te laten treden.
Richtlijn voor de opmaak van een beheersplan Onroerend erfgoed van 1 januari 2019.
Richtlijn betoelaagbaarheid van beheersmaatregelen, werkzaamheden of diensten voor bouwkundig erfgoed met erfgoedpremie of onderzoekpremie dd. 28 juni 2019.
Het besluit van 25 februari 2019 van de gemeenteraad waarbij het begrip 'dagelijks bestuur' wordt gedefinieerd en waarin de gevallen worden opgesomd die van een voorafgaand visum door financieel beheerder worden vrijgesteld.
Landschap: Het landschap van het kasteelpark is beschermd als stads- of dorpsgezicht (intrinsiek) sinds 25-07-1984, omwille van het algemeen belang gevormd door de “historische waarde”. Het bevat diverse landschappelijk kenmerkende elementen. Het als monument beschermde kasteel maakt geen deel uit van het beschermde dorpsgezicht.
Kasteel de Merode en bijgebouw (cafetaria): Het Kasteel van gravin Jeanne de Merode is beschermd als monument sinds 25-07-1984 en vastgesteld als bouwkundig erfgoed sinds 05-10-2009. Het bijgebouw was vroeger een schapenstal en fungeert vandaag de dag als cafetaria met petanque voorzieningen.
De gemeenteraad keurt het door Arat voorgelegde beheersplan 'Kasteelpark - gemeentehuis + park omgeving' goed van de beschermde elementen volgens het beschermingsbesluit Gemeentehuis van Westerlo met omgeving van 25 juli 1984.
Onderhavig besluit en het beheersplan worden voor goedkeuring overgemaakt aan Onroerend Erfgoed, samen met de ‘aanvraag voor goedkeuring van het beheersplan’ en ‘het verzoek tot uitbetaling van de onderhoudspremie’ van 19.760 euro, toegezegd bij besluit van het Afdelingshoofd Beheer op 25 april 2018 houdende toekenning van een onderzoekspremie voor het de opmaak van een beheersplan voor het Gemeentehuis en park te Westerlo. De aanvraag tot uitbetaling dient voor 1 mei 2022 te worden ingediend (cfr brief AOE dd 29 april 2020).
De uitgave van de studieopdracht van Arat is voorzien in het investeringsbudget op actie000049/R001681 en kan afgerekend worden onder bestelnummer 2021001607.
De onderzoekspremie voor opmaak beheerplan bedraagt 19.760 euro en kan geboekt worden op actie000049/R001682.In het algemeen belang is het aangewezen om de riolerings- en wegeniswerken samen te voegen. Pidpa stelde een samenwerkingsovereenkomst op waarbij Pidpa wordt aangeduid als bouwheer om in gezamenlijke naam, bij de gunning en de uitvoering van de gezamenlijke opdracht op te treden. In de samenwerkingsovereenkomst wordt uiteengezet hoe de organisatie van de opdracht praktisch verloopt.
Bij Pidpa zijn deze projecten gekend onder dossiernummers K-21-028 (A. Cannaertsstraat_ Infrabo) en K-21-029 (Achterheide – Arcadis). Onder dossiernummer K-21-028 zal de gezamenlijke aanbesteding uitgevoerd worden.
De bestaande contracten afgesloten door de gemeente met studiebureaus, veiligheidscoördinator, grondverzet ed worden mee overgenomen door Pidpa. De opdracht van het studiebureau wordt uitgevoerd deels voor rekening van de gemeente, deels voor rekening van Pidpa. Iedere entiteit is verantwoordelijk voor het tijdig betalen van zijn aandeel in de kosten.
Voorafgaand aan de aanbesteding dient de samenwerkingsovereenkomst te worden goedgekeurd.Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 279, §1, eerste lid betreffende de bevoegdheden van de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur om overeenkomsten te ondertekenen.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst, opgesteld door de rioolbeheerder Pidpa, voor de gezamenlijke uitvoering van de wegen- en rioleringsprojecten in Heultje waarbij Pidpa zal optreden als opdrachtgevend bestuur voor het samengevoegd aanbestedingsdossier voor volgende projecten:
De algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad worden gemachtigd om deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Een afschrift van dit besluit wordt voor kennisgeving en voor verder gevolg overgemaakt aan Pidpa.
In februari 2021 werd de omgevingsvergunning aangevraagd. Deze werd nu volledig en ontvankelijk verklaard.
Bedoeling is om in april 2021 het dossier aan te besteden en na het bouwverlof te starten met de werken.
Naast de omzetting naar een Pidpa-dossier en de aanpassingen naar het SB 250 v4.1, werd het merendeel van de wijzigingen tov van de vorige versie van het aanbestedingsdossier van 2019 aangebracht in het dossier Achterheide nl:
De aangepaste kostenraming bedraagt:
Na goedkeuring van het aangepast aanbestedingsdossier is de volgende stap het indienen van de dossiers bij het Steunpunt Fiets provincie Antwerpen via digitaal loket.
Volgende subsidiereglementeringen zijn op dit project van toepassing:
Naar aanleiding van het nieuw subsidiebesluit van 10 maart 2017 voor de aanleg van gemeentelijke rioleringen (cfr brief VMM van 18 april 2017) en de impact ervan op de lopende voorontwerpdossiers (één globaal subsidiepercentage van 75%), besliste de gemeenteraad op 26 juni 2017 om voor beide rioleringsprojecten beroep te doen op de toekenning van de aanvullende bijdrage van het Vlaamse Gewest op basis van de (oude) subsidieregeling van 100, 75 of 50% volgens het subsidiebesluit van 1 februari 2002 voor de aanleg van gemeentelijke rioleringen, nl.
De gemeenteraad besliste hiertoe aangezien de initiële dossiers ook onder dit subsidiestelsel werden ingediend en er geen gunstigere redenen zijn om te kiezen voor de nieuwe procedure.
In de ontwerpen (en ook voorheen in de initiële voorontwerpen welke werden ingediend bij VMM), wordt dit principe maximaal toegepast.
Op basis van de oude reglementering werd het subsidiebedrag vastgelegd op basis van het goedgekeurd voorontwerpdossier.
De toenmalige Vlaamse minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Joke Schauvliege kende op 14 juni 2018 een gewestbijdrage toe voor beide projecten van:
Dit betekent dat voormelde vastgelegde gewestbijdragen 'geplafonneerde bedragen' (= maximale subsidies) zijn die op deze projecten zullen toegekend worden.
Door de toetreding tot HidroSan zal het deel riolering voor beide dossiers volledig ten laste vallen van Pidpa en gefinancierd worden met de saneringsbijdrage. De subsidies van VMM komen volledig toe aan Pidpa. De gemeente dient enkel het deel wegenis te betalen.
Volgens het nieuw provinciaal subsidiereglement voor de aanleg of herinrichting van fietsinfrastructuur op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk kaderend in het Fietsfonds (van toepassing vanaf 1 januari 2020) kan een totale subsidie van 90% verkregen worden (50% Vlaamse overheid - 40% provincie Antwerpen).
De subsidie voor de Fietsostrade 'FOS' bedraagt 100% (50% Vlaamse overheid - 50% provincie Antwerpen). Voor het deel FOS zijn studiekosten subsidieerbaar (cfr art. 8 is de studiekost forfaitair 5% van de subsidieerbare kosten voor de aanleg).
Raming en fasering aanbestedingsdossier beide projecten
Het volledig aanbestedingsdossier met bestek nr. K-21-028 bestaande uit bestek en de plannen voor beide projecten wordt in totaal geraamd op 5.604.758,18 euro excl. btw of 5.834.299,08 euro incl. btw (229.540,90 btw verlegd).
Dit project zal gefaseerd worden uitgevoerd, zoals ook weergegeven in het verslag van de coördinatievergadering met de nutsmaatschappijen op 24 maart 2021:
Fase 0: voorbereidende werken ter hoogte van de A. Cannaertsstraat
Fase 1 – K-21-029: dossier Achterheide
Fase 2 – K-21-028: dossier A. Cannaertsstraat - project A215129 (Infrabo)
Raming
Fase 0 – voorbereidende werken in A. Cannaertsstraat tlv Pidpa – 29.210,00 euro
Fase 1- project A215072 (Arcadis) "Weg- en rioleringswerken in Achterheide van Ploegstraat tot Industrieweg. Ploegstraat en Lievekensstraat"
Subsidies VMM (cfr. MB 14-6-2018): geplafonneerd op 1.118.283,40 euro = 100% voor Pidpa
Het deel tlv Pidpa ten bedrage van 879.469,65 euro is het deel dat nog extra door Pidpa moet betaald worden met gelden van de saneringsbijdrage.
Project Achterheide | tlv Pidpa via sanerings-bijdrage | tlv gemeente Westerlo | Totaal excl.btw | btw verlegd | totaal incl. btw |
Deel 1 Gemeente Westerlo (niet watergebonden) | 69.064,30 | 69.064,30 | 14.503,50 | 83.567,80 | |
Deel 2 Gemeente Westerlo (watergebonden) | 10.659,00 | 10.659,00 | 100 % recup | 10.659,00 | |
Deel 3 Pidpa (0% subsidies Vmm) | 618.925,30 | 618.925,30 | - | 618.925,30 | |
Deel 4 Pidpa (100% subsidie VMM) = €1.118.283,40 | 260.544,35 | 1.378.827,75 | - | 1.378.827,75 | |
Totaal werken | 879.469,65 | 79.723,30 | 2.077.476,35 | 14.503,50 | 2.091.979,85 |
Deel gemeente incl. btw | 94.226,80 |
Fase 2 - project A215129 (Infrabo) "Weg- en rioleringswerken in delen van A. Cannaertsstraat, Heultjedorp, Processieweg, Wittegracht, Oude Westmeerbeekseweg, Achterheide en Diamantweg"
Subsidies VMM (cfr. MB 14-6-2018): geplafonneerd op 1.353.405,48 euro = 100% voor Pidpa
Het deel tlv Pidpa ten bedrage van 1.120.678,76 euro is het deel dat nog extra door Pidpa moet betaald worden met gelden van de saneringsbijdrage.
Fietspadsubsidie Provincie: geraamd op 317.059,27 euro (= voor gemeente)
Project August Cannaertsstraat | tlv Pidpa via sanerings-bijdrage | tlv gemeente Westerlo | subsidie Fietsfonds | totaal excl. btw | btw verlegd | totaal incl. btw |
Deel 1 | 86.194,46 | - | - | 1.439.599,94 | - | 1.439.599,94 |
Deel 2 | 1.034.484,30 | - | - | 1.034.484,30 | - | 1.034.484,30 |
Deel 3 | - | 33.084,03 | 297.756,27 | 330.840,31 | 69.476,46 | 400.316,77 |
Deel 4 | - | 10.879,00 | - | 10.879,00 | 2.284,59 | 13.163,59 |
Deel 5 | - | - | 19.303,00 | 19.303,00 | 4.053,63 | 23.356,63 |
Deel 6 | - | 975,00 | - | 975,00 | 204,75 | 1.179,75 |
Deel 7 | - | 661.990,29 | - | 661.990,29 | 139.017,96 | 801.008,24 |
Algemeen totaal | 1.120.678,76 | 706.928,32 | 317.059,27 | 3.498.071,83 | 215.037,39 | 3.713.109,22 |
Deel gemeente incl. btw | 921.965,71 |
**het fonds keert enkel uit op basis van de effectief uitgevoerde werken - as-built - en zal geen overschot aan bedrag uitkeren aan Pidpa
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van 25 februari 2019 van de gemeenteraad waarbij het begrip 'dagelijks bestuur' wordt gedefinieerd en waarin de gevallen worden opgesomd die van een voorafgaand visum door financieel beheerder worden vrijgesteld.
Het subsidiebesluit van 1 februari 2002 voor de aanleg van gemeentelijke rioleringen.
Het provinciaal subsidiereglement dd 1 januari 2020 van de provincie Antwerpen voor de aanleg of herinrichting van fietsinfrastructuur op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk kaderend in het Fietsfonds.
Het provinciaal subsidiereglement dd 1 januari 2020 voor de aanleg of herinrichting van Fietsostrades kaderend in het Fietsfonds.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de aangepaste ontwerpen voor volgende rioleringsprojecten in Heultje, samengevoegd tot één aanbestedingsdossier, waarbij rioolbeheerder Pidpa optreedt als bouwheer (cfr samenwerkingsovereenkomst met Pidpa):
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek met nr. K-21-028 en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.Deze beslissing wordt overgemaakt aan de rioolbeheerder Pidpa met het verzoek om de aanbestedingsprocedure op te starten.
De meerjarenplanning voorziet volgende uitgave- en ontvangst kredieten voor de rioleringsprojecten onder volgende acties voor wat betreft het gemeentelijk aandeel in de kosten:
A000073- We investeren in onze openbare wegen en in een duurzame en veilige weginfrastructuur, met extra aandacht voor de zwakke weggebruiker
Overeenkomstig het nieuw provinciaal subsidiereglement voor de aanleg of herinrichting van fietsinfrastructuur op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk kaderend in het Fietsfonds (van toepassing vanaf 1 januari 2020), alsook het subsidiereglement voor de aanleg of herinrichting van Fietsostrades, wordt onderhavig dossier ingediend met het oog op het verkrijgen van fietspad- subsidies van 90% (BFF) - 100% (FOS).
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de benoeming van dhr. Frank Wilrycx als bestuurder van IOK.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de jaarrekening over het boekjaar 2019, afgesloten per 31 december 2020, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de kwijting, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2020.
De volmachtdrager wordt gemandateerd om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de benoeming van dhr. Frank Wilrycx als bestuurder van IOK.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de jaarrekening over het boekjaar 2019, afgesloten per 31 december 2020, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de kwijting, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2020.
De volmachtdrager wordt gemandateerd om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering.
De procedure tot hernieuwing van de eeuwigdurende concessies is een verplichting. De nabestaanden of concessiehouders dienen de kans te krijgen om de eeuwigdurende concessie gratis te vernieuwen.
Deze procedure maakt deel uit van het begraafplaatsenplan. Het begraafplaatsenplan heeft de doelstelling om de administratieve en ruimtelijke aspecten van de begraafplaatsen te verbeteren.
Het college van burgmeester en schepenen heeft op het college van 22 maart 2021 een principieel akkoord omtrent de procedure hernieuwing eeuwigdurende concessies goedgekeurd.
De gemeenteraad geeft toestemming om de procedure van hernieuwing van de eeuwigdurende concessies op de begraafplaatsen uit te voeren.
De procedure zal na goedkeuring zo snel mogelijk opgestart worden.
Publiq verleent aan de UiTpartner een gratis, selectief, niet-exclusief en niet-overdraagbaar gebruiksrecht m.b.t. de gegevens uit de UiTdatabank. Deze informatie kan de gemeente zowel offline als online publiceren en gebruiken om inwoners te informeren. Daarnaast kan de gemeente deze informatie gebruiken bij redactioneel en administratief werk, alsook om analyses te voeren met het oog op het ontwikkelen en/of evalueren van lokaal beleid en acties. Publiq kan de data in de UiTdatabank, verkregen van of met bemiddeling van UiTpartners, vrij van rechten en kosteloos gebruiken voor verspreiding naar alle mogelijke media en kanalen, dit telkens met het oog op een zo maximaal mogelijke ontsluiting van de beschikbare gegevens m.b.t. het vrijetijdsaanbod in Vlaanderen.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de overeenkomst UITPartner tussen Publiq vzw en de gemeente Westerlo.
De tarieven uit het retributiereglement op gebruik gemeentelokalen 2021-2025 (GEM 14 december 2020) zijn niet toepasselijk voor deze aangelegenheid.
Aangezien de inzet voor de gemeente aanzienlijk is gezien de lange periode waarop de evenementenzaal de Zoerla de functie van vaccinatiecentrum opneemt, hoort de compensatie billijk te zijn.
Om tot een billijke vergoeding te komen voor het ter beschikking stellen van de Zoerla door gemeente Westerlo, wordt een retributie van 286,6 euro per dag aangerekend.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het voorstel om een compensatie voor het gebruik van de Zoerla als vaccinatiecentrum te vragen die gelijkwaardig is aan de vergoeding voor het gebruik van zaal De Waai in Geel.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het tarief van 286,6 euro per dag voor het gebruik van evenementenzaal de Zoerla als vaccinatiecentrum vanaf 18 januari 2021.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van het college van burgemeester van schepenen van 2 april 2021 en onderschrijft het bezwaar.
De Vlaamse overheid wenst om diverse redenen de kaart te trekken van pijpleidingen voor het transport van (gevaarlijke) producten.
Er wordt gewezen op de kansen en opportuniteiten van pijpleidingtransport.
De gemeente Westerlo wordt reeds doorkruist door tal van pijpleidingen.
In december 2019 was er een lek in de ethyleen pijpleiding in Oevel-Westerlo waardoor het gemeentelijk rampenplan werd opgestart.
Het College is zich dan ook terdege bewust van belangrijke knelpunten, gevaren en obstakels bij het gebruik van pijpleidingen.
Op basis van de beschikbare informatie wenst de gemeentraad reeds een aantal bezwaren te formuleren.
Deze bezwaren kunnen nog verder uitgewerkt, aangevuld en juridisch onderbouwd worden.
Momenteel liggen 3 locatie-alternatieven voor waarvan er 2 (combinatietracé) op grondgebied Westerlo.
Het voorgestelde tracé in Westerlo doorkruist heel wat bos- en natuurgebieden (Teunenberg, Nieuwe Hoeve, Sterschotbos, Stassenbos) en tal van landbouwgronden.
De gemeenteraad bestempelt de plannen van de Vlaamse overheid -een (bijkomende) leidingstraat met een breedte van maar liefst 45 meter- als megalomaan en nefast voor onze leefomgeving. Daarenboven worden ook de veiligheidsrisico’s zwaar onderschat.
Alleszins is het zuidelijke tracé en het gecombineerd centraal tracé zoals uitgetekend op het grondgebied van de gemeente Westerlo, voor de gemeenteraad onaanvaardbaar en wel om de volgende redenen (niet-limitatief):
De geplande reservatiestrook heeft een breedte van 45 m voor de aanleg van 7-8 pijpleidingen terwijl er momenteel slechts concreet vraag is naar één pijpleiding voor propaan. Het (veel te grote) aanbod is dus niet in overeenstemming met de reële behoeften vanuit de chemiesector.
De reservatie van een 45 m brede strook is dan ook exuberant.
De realisatie van 3 (bijkomende) leidingen de eerstvolgende decennia kan al als zeer ambitieus worden bestempeld, 5 (bijkomende) leidingen lijkt al utopisch terwijl 8 (bijkomende) leidingen volstrekt onrealistisch is.
Een strook met een breedte van 45m, door het open ruimtegebied van de gemeente, is dan ook een nodeloos litteken in het landschap.
Ontegensprekelijk zijn er haalbare alternatieven, zowel op het vlak van locatie als aanlegmethode door onder meer gebruik te maken van andere en betere beschikbare technieken zoals o.m. gestuurde boringen nabij of onder bestaande lijninfrastructuren zonder inname van open ruimte en vernietiging van waardevol bos en natuur.
Op Westels grondgebied is er al een bestaande leidingstraat tussen de E313 en het Albertkanaal. Volgens de Vlaamse overheid zou die verzadigd zijn. Vragen van de gemeente over huidige invulling van die straat of over resterende beschikbaarheid konden tot op heden niet worden beantwoord.
Mits het groeperen van de aanwezige pijpleidingen biedt deze leidingstraat voldoende ruimte voor nog bijkomende leidingen.
Een reservering van ruimte brengt onzekerheden met zich mee, net omdat het gaat over een “mogelijke, toekomstige aanleg” van pijpleidingen. De vraag naar extra pijpleidingen is per definitie onzeker en afhankelijk van ongekende ontwikkelingen. De aanleg van een nieuwe leidingstraat, en in het bijzonder de impact ervan voor de aanleg van 1 effectieve pijpleiding nu en mogelijke bijkomende leidingen binnen één of meer tientallen jaren is daarom onverantwoord en ontoelaatbaar.
Omwille van ruimtegebrek ten zuiden van de E313 wijkt het tracé op grondgebied Westerlo af van de bestaande lijninfrastructuur om met een grote bocht langs de woonkern en industrie van Oevel en de wijk Trienenkant te gaan. Hierdoor loopt het tracé dwars door bos, natuur, akkers en weilanden, in het bijzonder door de bossen en natuur van Teunenberg, Nieuwe Hoeven en door Sterschotbos. Hoewel de realisatie gefaseerd zou verlopen, blijkt voor de aanleg van de eerste leiding die volgens planning gerealiseerd wordt tegen 2024, reeds een breedte nodig van ongeveer 20 m. Dat betekent dat voor die strook van 20 m waardevolle bossen dienen gekapt en definitief ontbost te worden. Heraanplanting als bos behoort niet tot de mogelijkheden, enkel bepaalde bosrandsoorten zijn nog toegelaten. De ontboste strook van 45 m brengt dan ook grote schade teweeg aan een bosgebied dat al sinds 1750 op de Ferrariskaart aanwezig is en aan de aanwezige fauna en flora. Een deel van die bossen zijn domeinbos in beheer van ANB, een ander deel privaatbos in beheer van de Bosgroep Zuiderkempen en allen opgenomen in een bosbeheersplan. Bos draagt bij aan het welbevinden en de gezondheid van de mens en is een belangrijke factor in het klimaatprobleem. Bos herbergt biodiversiteit, draagt bij aan de luchtkwaliteit en buffert geluidsoverlast.
Het zuidelijk tracé treft ook veel landbouwgronden. Hoewel medegebruik mogelijk blijft kunnen de landbouwers niet meer ten volle gebruik maken van hun akkers. De teelten zullen regelmatig beschadigd worden door onderhoudswerken of controles. De landbouw krijgt nogmaals klappen!
Hetzelfde geldt voor de inwoners van Oevel en Trienenkant die omsingeld worden door leidingen die hun veiligheidsgevoel aantasten.
Na de aanleg van het Albertkanaal en de E313, de industriezone met grote bedrijven en windmolens, wordt het deeldorp Oevel thans bedreigd door pijpleidingen!
De impact is ook regelrecht in strijd met de ambitieuze plannen van de Vlaamse overheid om 4000 ha extra bos te realiseren tegen 2024 én met de overtuiging van de gemeente om bijkomend bos te realiseren binnen het gemeentelijk klimaatactieplan. Plannen die moeilijk realiseerbaar zijn als op hetzelfde moment flagrante ontbossingen plaatsvinden voor een leidingstraat. Westerlo is een groene gemeente en wil dat blijven, mét ongeschonden bos, natuur en open ruimte.
Hoewel momenteel slechts de reservatie van het mogelijke tracé van de leidingstraat voorligt is het van belang te weten hoe de realisatie ervan zal verlopen. Hoe zullen de pijpleidingen worden aangelegd, welke factoren bepalen de toe te passen techniek. Landelijke gebieden lijken de voorkeur te genieten omdat die zich lenen tot het toepassen van de sleuftechniek die ook de goedkoopste optie is. De kosten van het reserveren van ruimte komen voornamelijk voort uit de vermindering van de grondwaarde indien die conform de bestemming hoger is dan landbouwgrond. Een bijkomende kost ontstaat doordat de gebruiksmogelijkheden van de gereserveerde ruimte beperkt worden. Dit leidt tot de keuze voor open ruimte, terwijl die net kostbaar en zelfs onbetaalbaar is. Met toepassing van de BBT moet het mogelijk zijn om andere aanlegmethodes te kiezen die de tracés kunnen verleggen naar de bestaande lijninfrastructuur met behoud van de nodige veiligheidsgaranties en de vrijwaring van open ruimte, bos en natuur.
In de landelijke gebieden zullen pijpleidingen worden aangelegd volgens de meeste simpele techniek: sleuf graven, leidingen plaatsen en landschap zo goed als mogelijk laten herstellen. Enkel bij het kruisen van bestaande infrastructuur zal een onderboring worden toegepast. De pijpleidingen bevinden zich dus ondiep op ongeveer - 1.20 m, wat een reëel gevaar inhoudt ingeval van beschadigingen. Pijpleidingen vervoeren immers vooral gassen of vloeistoffen met gevaareigenschappen. Recent werd de gemeente geconfronteerd met een lek in een ethyleen-pijpleiding waardoor het gemeentelijke rampenplan gedurende meerdere dagen was afgekondigd.
Pijpleidingen liggen daarom beter in bestaande leidingstraten in beschermde zones. Leidingincidenten worden meestal veroorzaakt door graafwerkzaamheden door derden. Lekkages resulteren doorgaans in bodemverontreiniging of gas- of mistwolken. Het ontstaan van bodemverontreiniging in bos-, natuur-, of landbouwgebied heeft ernstigere gevolgen dan bijvoorbeeld in industriegebied. Ongeacht de aanlegmethode dient steeds de best beschikbare technologie te worden toegepast om samen met een zorgvuldige en deskundige aanleg en een correct onderhoud de veiligheid voor mens en milieu te waarborgen.
Dit onderzoek ontbreekt, terwijl een onafhankelijke studie over de gevolgen van dit project voor de gemeente Westerlo en voor de Westelse inwoners en bedrijven, maar uiteraard ook voor alle andere gemeenten, zich opdringt.
Een nieuwe leidingstraat met een breedte van 45 m is onrealistisch en voor de gemeente totaal onaanvaardbaar.
De gemeenteraad tekent daarom bezwaar aan tegen de plannen van het zuidelijk tracé en het gecombineerd centraal tracé omwille van de zeer grote impact op de leefomgeving en de onherstelbare schade aan waardevolle bossen, natuur, akkers en weilanden.
Het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen en het beleidsplan Ruimte Vlaanderen
Het decreet algemene bepalingen milieubeleid en het MER decreet
Het Vlaams energie- en klimaatplan
De gemeenteraad beslist unaniem bezwaar in te dienen tegen de plannen van de Vlaamse overheid voor een GRUP voor de realisatie van een leidingstraat Antwerpen- Ruhr conform bovenstaande overwegingen en dit op basis van de thans beschikbare informatie. Dit bezwaar kan nog verder aangevuld en juridisch onderbouwd worden.
//
Door het nemen van deze verkeersmaatregelen zal de verkeersveiligheid en -leefbaarheid voor alle weggebruikers en in het bijzonder voor de zwakke weggebruikers, op bovenvermelde plaatsen verhogen. Juridische grond De koninklijke besluiten van 16 maart 1968 en 1 december 1975 over de politie van het wegverkeer zijn van toepassing samen met het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en het ministerieel rondschrijven van 7 mei 1999 over de plaatsing van de verkeerstekens. Wat betreft aanvullende reglementen, moet er sinds 1 mei 2019 voldaan worden aan de publicatie- en meldingsplicht overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad besluit om aan onderstaande artikelen van het gecoördineerd politiereglement van 2 april 1990 het volgende toe te voegen of te wijzigen:
We stellen graag voor om zowel de contractuele als statutaire medewerkers van gemeente en OCMW Westerlo omstandigheidsverlof te geven wanneer hun afspraak tot vaccinatie binnen de werkuren ligt. Het omstandigheidsverlof wordt toegekend voor de verplaatsing van en naar de vaccinatieplaats, het laten zetten van het vaccin en de rustpauze volgend op de vaccinatie.
Verder stellen we voor om geen werkuren toe te kennen aan medewerkers die zich buiten de werkuren laten vaccineren.
Doordat al enkele medewerkers zich laten vaccineren willen we ook voorstellen om deze werkwijze met terugwerkende kracht te herzien in beide gevallen.
Op die manier kunnen we een eenduidige werkwijze hanteren voor gans 2021.
De gemeenteraad gaat akkoord met het toekennen van omstandigheidsverlof voor zowel contractuele als statutaire medewerkers die tijdens de werkuren opgeroepen worden om zich te laten vaccineren ter bescherming tegen het coronavirus. Er worden geen werkuren toegekend aan medewerkers die zich buiten de werkuren laten vaccineren. Deze werkwijze werkt met terugwerkende kracht voor medewerkers die zich reeds lieten vaccineren. Deze maatregelen worden ingeschreven in de lokale rechtspositieregeling waardoor ze ook van toepassing zijn voor de statutaire medewerkers.
Het omstandigheidsverlof omvat de verplaatsing van en naar het vaccinatiecentrum, het plaatsen van het vaccin en de rusttijd voorzien na vaccinatie.
Medewerkers dienen de werkgever (in de praktijk het diensthoofd) zo snel als mogelijk te verwittigen en tonen het document dat de afspraak bevestigt om op een bepaald tijdstip aanwezig te zijn op de plaats waar de vaccinatie wordt toegediend. De leidinggevende houdt in de gaten dat de afwezige arbeidstijd redelijkerwijze overeenstemt met de afspraak.
Dit voorstel wordt geagendeerd op het eerstvolgende onderhandelingscomité.
In de eerste paragraaf van artikel 4 zal de formulering in die zin gewijzigd worden dat benadrukt wordt dat ook de plaatsvervangende leden alle stukken elektronisch ter beschikking krijgen, behalve indien deze enkel in papieren vorm beschikbaar zijn, wat zelden voorkomt.
Artikel 10 zal in die zin gewijzigd worden dat het verslag door de secretaris binnen een termijn van tien kalenderdagen wordt overgemaakt aan de leden van de commissie. Elk lid van de commissie heeft dan het recht om binnen een termijn van drie kalenderdagen bezwaren tegen de redactie ervan in te brengen indien hij/zij zelf in die vergadering aanwezig was. Indien de opmerkingen of bezwaren consensus vinden bij de leden dan worden deze toegevoegd aan het verslag, zo niet zullen deze tijdens een volgende vergadering worden besproken. De paragraaf dat het verslag de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring voorgelegd wordt aan de leden van de commissie wordt geschrapt. Verder wordt toegevoegd dat het verslag uiterlijk één maand na de vergadering voor kennisgave wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 14 zal aangevuld worden in die zin dat ook wie een professioneel belang heeft niet tegenwoordig mag zijn bij een beraadslaging of een besluit over zaken waarbij dat belang speelt.
Artikel 19 zal in die zin worden aangevuld dat de door de gecoro uitgebrachte adviezen maar aan het college van burgemeester en schepenen kunnen worden overgemaakt van zodra er sprake is van een goedgekeurd verslag.
De doorgevoerde wijzigingen zijn beperkt van aard en hebben voornamelijk tot doel om het bestaande reglement te verfijnen en duidelijker te maken en om de administratieve doorlooptijd voor het goedkeuren van de verslagen in te korten. De voorgestelde wijzigingen kunnen bijgevolg aanvaard worden.
De gemeenteraad keurt het gewijzigde huishoudelijk reglement van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening goed.
Artikel 31 §1 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning stelt dat als een aanvraag tot omgevingsvergunning de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad samenroept om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. De gemeenteraad spreekt zich hierbij uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Artikel 3 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen stelt dat het decreet tot doel heeft om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid dat onder meer gericht is op de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau en op de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen stelt dat bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening moet gehouden worden met de volgende principes:
Gelet op artikel 31 van het van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, waarin gesteld wordt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein, kan worden afgeleid dat de gemeenteraad zich bij zijn beoordeling dient te beperken tot die elementen uit de aanvraag die betrekking hebben op de zaak van de wegen. De gemeenteraad mag zich bijgevolg niet uitspreken over de vergunningsaanvraag zelf en dient zich te onthouden van uitspraken over de planologische toelaatbaarheid en de verenigbaarheid met de goede ruimtelijke ordening, dewelke beoordeeld dienen te worden door het vergunningverlenende bestuursorgaan.
Artikel 47, eerste lid van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, bepaalt dat de gemeenteraad, bij het nemen van zijn besluit over de zaak van de wegen kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die tijdens het openbaar onderzoek ingediend zijn.
Naar aanleiding van voorliggende aanvraag tot omgevingsvergunning wordt er ter hoogte van het aanvraagperceel voorzien in een kosteloze grondafstand ter inlijving bij het openbaar domein van een strook grond met een oppervlakte van 12,00m² langsheen de weg Schoolstraat (lot 1B). Deze strook grond bevindt zich niet enkel ter hoogte van het aanvraagperceel maar loopt door tot voor het perceel met daarop de woning met het huisnummer 44. De kosteloze grondafstand wordt voorzien opdat ter hoogte van de weg Schoolstraat in de toekomst kan voorzien worden in een rooilijn met een breedte van 12,00m. De houdt in dat de breedte van de gemeenteweg Schoolstraat gedeeltelijk gewijzigd wordt daar waar de kosteloze grondafstand voorzien wordt en dat de gemeenteraad zich hierover dient uit spreken, zoals bepaald in artikel 31 §1 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Door middel van de voorgestelde kosteloze grondafstand kan in de toekomst voorzien worden in een rooilijn met een breedte van 12,00m. Deze breedte is hier voldoende in functie van een volwaardige inrichting van het openbaar domein met een voldoende brede rijwegverharding, met daarnaast voldoende bermruimte voor het aanleggen van nutsvoorzieningen. De breedte van de bestaande rijwegverharding zal niet wijzigen en ook de ligging van de gemeenteweg zal niet wijzigen, waardoor hierover geen uitspraak moet gedaan worden.
Met betrekking tot de uitrusting van de gemeenteweg kan geoordeeld worden dat er zich langsheen de weg Schoolstraat reeds nutsvoorzieningen bevinden dewelke, zoals blijkt uit de adviezen van de nutsmaatschappijen, in het kader van voorliggende aanvraag slechts beperkt moeten uitgebreid worden. Enkel door Pidpa -riolering wordt een beperkte uitbreiding van het openbaar rioleringsnetwerk gevraagd ten behoeve van het aansluiten van de ontwikkeling. Deze uitbreiding dient te gebeuren ten laste van de aanvrager van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van de gronden, alvorens het te realiseren lot vervreemd of bebouwd kan worden.
Er wordt voorzien in het kosteloos afstaan van een strook grond met een oppervlakte van 12,00m² opdat in de toekomst kan voorzien worden in een rooilijn met een breedte van 12,00m. In functie hiervan is het noodzakelijk dat deze strook grond wordt opgenomen in het openbaar domein. Het kosteloos afstaan van de strook grond met een oppervlakte van 12,00m² (lot 1B) ter inlijving bij het openbaar domein dient te gebeuren alvorens het af te splitsen lot vervreemd of bebouwd kan worden.
Artikel 47, eerste lid van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, bepaalt dat de gemeenteraad, bij het nemen van zijn besluit over de zaak van de wegen kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die tijdens het openbaar onderzoek ingediend zijn. De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek van 11 februari 2021 tot en met 12 maart 2021. Naar aanleiding van dit openbaar onderzoek werden echter geen petitielijsten noch bezwaarschriften ingediend.
Er kan bijgevolg geoordeeld worden dat de voorgestelde gedeeltelijke wijziging van de gemeenteweg Schoolstraat, rekening houdende met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, aanvaardbaar is. De voorgestelde kosteloze grondafstand en de uitbreiding van de nutsvoorzieningen dienen te gebeuren ten laste van de aanvrager van de omgevingsvergunning alvorens het te realiseren lot vervreemd of bebouwd kan worden.
De gemeenteraad keurt, in toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet en in toepassing van artikel 47 van het Omgevingsvergunningsbesluit, de gedeeltelijke wijziging van de weg Schoolstraat overeenkomstig artikel 12 §2 van het Gemeentewegendecreet goed in het kader van de aanvraag tot omgevingsvergunning met referentie OMV/2020/0032/V, ingediend door Marcel Van den Vonder, voor het verkavelen in een lot dat bestemd is voor het oprichten van een eengezinswoning in open bebouwing door het afsplitsen van dit lot van een groter perceel op het eigendom gelegen Schoolstraat 46 en met als kadastrale omschrijving afdeling 1 sectie D nr. 941P2.
De strook grond zoals weergegeven op het bij de aanvraag tot omgevingsvergunning gevoegde verkavelingsplan en met een oppervlakte van 12,00m² dient kosteloos te worden afgestaan aan de gemeente Westerlo ter inlijving bij het openbaar domein opdat in de toekomst ter hoogte van de weg Schoolstraat kan voorzien worden in een rooilijn met een breedte van 12,00m. Dit dient te gebeuren alvorens het te realiseren lot vervreemd of bebouwd kan worden.
Langsheen de weg Schoolstraat bevinden zich reeds nutsvoorzieningen dewelke, zoals blijkt uit de adviezen van de nutsmaatschappijen, in het kader van voorliggende aanvraag beperkt moeten uitgebreid worden. Deze uitbreiding dient te gebeuren ten laste van de aanvrager van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van de gronden, alvorens het te realiseren lot vervreemd of bebouwd kan worden.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de dertig dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsvergunningsdecreet.
Gezien de COVID-19 pandemie nog niet onder controle is, is het wenselijk om de samenwerking tussen de zes lokale besturen en de ELZ Zuiderkempen verder te zetten.
Inhoudelijk kunnen de taken van de halftijdse coördinator gedurende de komende tijd variëren.. Coördineren van de zes plaatselijke call centra en de field agent voor wat betreft informeren, sensibiliseren, preventie en bronopsporing blijft uiteraard aan de orde, maar ook het case management waarvoor momenteel in de richting van de ELZ wordt gekeken, zal worden gecoördineerd binnen deze functie.
Gezien de lokale besturen het terreinwerk in optie 1 verder zullen opnemen, is het zinvol om ook dat engagement te bevestigen aan Vlaanderen en het voorziene addendum, toegevoegd aan dit besluit, goed te keuren
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
De gemeenteraad bevestigt het engagement van de zes lokale besturen voor optie 1 genomen in de beslissing van 25 januari 2021, verlengt dit van 1 april tot en met 30 juni 2021, keurt het voorliggende addendum bij de reeds eerder afgesloten verwerkingsovereenkomst goed en beslist de burgemeester en de algemeen directeur te mandateren om deze overeenkomst namens gemeente Westerlo te ondertekenen.
De gemeenteraad neemt kennis van de aan de raad voor maatschappelijk welzijn voorgelegde verlenging van de samenwerkingsovereenkomst tussen de zes lokale besturen en de zorgraad van de ELZ Zuiderkempen en van de aan de raad voor maatschappelijk welzijn voorgelegde voortzetting van de opdracht van de halftijdse coördinator voor opnieuw een periode van zes maanden.
//
//
//
//
//