In februari 2021 werd de omgevingsvergunning aangevraagd. Deze werd nu volledig en ontvankelijk verklaard.
Bedoeling is om in april 2021 het dossier aan te besteden en na het bouwverlof te starten met de werken.
Naast de omzetting naar een Pidpa-dossier en de aanpassingen naar het SB 250 v4.1, werd het merendeel van de wijzigingen tov van de vorige versie van het aanbestedingsdossier van 2019 aangebracht in het dossier Achterheide nl:
De aangepaste kostenraming bedraagt:
Na goedkeuring van het aangepast aanbestedingsdossier is de volgende stap het indienen van de dossiers bij het Steunpunt Fiets provincie Antwerpen via digitaal loket.
Volgende subsidiereglementeringen zijn op dit project van toepassing:
Naar aanleiding van het nieuw subsidiebesluit van 10 maart 2017 voor de aanleg van gemeentelijke rioleringen (cfr brief VMM van 18 april 2017) en de impact ervan op de lopende voorontwerpdossiers (één globaal subsidiepercentage van 75%), besliste de gemeenteraad op 26 juni 2017 om voor beide rioleringsprojecten beroep te doen op de toekenning van de aanvullende bijdrage van het Vlaamse Gewest op basis van de (oude) subsidieregeling van 100, 75 of 50% volgens het subsidiebesluit van 1 februari 2002 voor de aanleg van gemeentelijke rioleringen, nl.
De gemeenteraad besliste hiertoe aangezien de initiële dossiers ook onder dit subsidiestelsel werden ingediend en er geen gunstigere redenen zijn om te kiezen voor de nieuwe procedure.
In de ontwerpen (en ook voorheen in de initiële voorontwerpen welke werden ingediend bij VMM), wordt dit principe maximaal toegepast.
Op basis van de oude reglementering werd het subsidiebedrag vastgelegd op basis van het goedgekeurd voorontwerpdossier.
De toenmalige Vlaamse minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Joke Schauvliege kende op 14 juni 2018 een gewestbijdrage toe voor beide projecten van:
Dit betekent dat voormelde vastgelegde gewestbijdragen 'geplafonneerde bedragen' (= maximale subsidies) zijn die op deze projecten zullen toegekend worden.
Door de toetreding tot HidroSan zal het deel riolering voor beide dossiers volledig ten laste vallen van Pidpa en gefinancierd worden met de saneringsbijdrage. De subsidies van VMM komen volledig toe aan Pidpa. De gemeente dient enkel het deel wegenis te betalen.
Volgens het nieuw provinciaal subsidiereglement voor de aanleg of herinrichting van fietsinfrastructuur op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk kaderend in het Fietsfonds (van toepassing vanaf 1 januari 2020) kan een totale subsidie van 90% verkregen worden (50% Vlaamse overheid - 40% provincie Antwerpen).
De subsidie voor de Fietsostrade 'FOS' bedraagt 100% (50% Vlaamse overheid - 50% provincie Antwerpen). Voor het deel FOS zijn studiekosten subsidieerbaar (cfr art. 8 is de studiekost forfaitair 5% van de subsidieerbare kosten voor de aanleg).
Raming en fasering aanbestedingsdossier beide projecten
Het volledig aanbestedingsdossier met bestek nr. K-21-028 bestaande uit bestek en de plannen voor beide projecten wordt in totaal geraamd op 5.604.758,18 euro excl. btw of 5.834.299,08 euro incl. btw (229.540,90 btw verlegd).
Dit project zal gefaseerd worden uitgevoerd, zoals ook weergegeven in het verslag van de coördinatievergadering met de nutsmaatschappijen op 24 maart 2021:
Fase 0: voorbereidende werken ter hoogte van de A. Cannaertsstraat
Fase 1 – K-21-029: dossier Achterheide
Fase 2 – K-21-028: dossier A. Cannaertsstraat - project A215129 (Infrabo)
Raming
Fase 0 – voorbereidende werken in A. Cannaertsstraat tlv Pidpa – 29.210,00 euro
Fase 1- project A215072 (Arcadis) "Weg- en rioleringswerken in Achterheide van Ploegstraat tot Industrieweg. Ploegstraat en Lievekensstraat"
Subsidies VMM (cfr. MB 14-6-2018): geplafonneerd op 1.118.283,40 euro = 100% voor Pidpa
Het deel tlv Pidpa ten bedrage van 879.469,65 euro is het deel dat nog extra door Pidpa moet betaald worden met gelden van de saneringsbijdrage.
Project Achterheide | tlv Pidpa via sanerings-bijdrage | tlv gemeente Westerlo | Totaal excl.btw | btw verlegd | totaal incl. btw |
Deel 1 Gemeente Westerlo (niet watergebonden) | 69.064,30 | 69.064,30 | 14.503,50 | 83.567,80 | |
Deel 2 Gemeente Westerlo (watergebonden) | 10.659,00 | 10.659,00 | 100 % recup | 10.659,00 | |
Deel 3 Pidpa (0% subsidies Vmm) | 618.925,30 | 618.925,30 | - | 618.925,30 | |
Deel 4 Pidpa (100% subsidie VMM) = €1.118.283,40 | 260.544,35 | 1.378.827,75 | - | 1.378.827,75 | |
Totaal werken | 879.469,65 | 79.723,30 | 2.077.476,35 | 14.503,50 | 2.091.979,85 |
Deel gemeente incl. btw | 94.226,80 |
Fase 2 - project A215129 (Infrabo) "Weg- en rioleringswerken in delen van A. Cannaertsstraat, Heultjedorp, Processieweg, Wittegracht, Oude Westmeerbeekseweg, Achterheide en Diamantweg"
Subsidies VMM (cfr. MB 14-6-2018): geplafonneerd op 1.353.405,48 euro = 100% voor Pidpa
Het deel tlv Pidpa ten bedrage van 1.120.678,76 euro is het deel dat nog extra door Pidpa moet betaald worden met gelden van de saneringsbijdrage.
Fietspadsubsidie Provincie: geraamd op 317.059,27 euro (= voor gemeente)
Project August Cannaertsstraat | tlv Pidpa via sanerings-bijdrage | tlv gemeente Westerlo | subsidie Fietsfonds | totaal excl. btw | btw verlegd | totaal incl. btw |
Deel 1 | 86.194,46 | - | - | 1.439.599,94 | - | 1.439.599,94 |
Deel 2 | 1.034.484,30 | - | - | 1.034.484,30 | - | 1.034.484,30 |
Deel 3 | - | 33.084,03 | 297.756,27 | 330.840,31 | 69.476,46 | 400.316,77 |
Deel 4 | - | 10.879,00 | - | 10.879,00 | 2.284,59 | 13.163,59 |
Deel 5 | - | - | 19.303,00 | 19.303,00 | 4.053,63 | 23.356,63 |
Deel 6 | - | 975,00 | - | 975,00 | 204,75 | 1.179,75 |
Deel 7 | - | 661.990,29 | - | 661.990,29 | 139.017,96 | 801.008,24 |
Algemeen totaal | 1.120.678,76 | 706.928,32 | 317.059,27 | 3.498.071,83 | 215.037,39 | 3.713.109,22 |
Deel gemeente incl. btw | 921.965,71 |
**het fonds keert enkel uit op basis van de effectief uitgevoerde werken - as-built - en zal geen overschot aan bedrag uitkeren aan Pidpa
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van 25 februari 2019 van de gemeenteraad waarbij het begrip 'dagelijks bestuur' wordt gedefinieerd en waarin de gevallen worden opgesomd die van een voorafgaand visum door financieel beheerder worden vrijgesteld.
Het subsidiebesluit van 1 februari 2002 voor de aanleg van gemeentelijke rioleringen.
Het provinciaal subsidiereglement dd 1 januari 2020 van de provincie Antwerpen voor de aanleg of herinrichting van fietsinfrastructuur op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk kaderend in het Fietsfonds.
Het provinciaal subsidiereglement dd 1 januari 2020 voor de aanleg of herinrichting van Fietsostrades kaderend in het Fietsfonds.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de aangepaste ontwerpen voor volgende rioleringsprojecten in Heultje, samengevoegd tot één aanbestedingsdossier, waarbij rioolbeheerder Pidpa optreedt als bouwheer (cfr samenwerkingsovereenkomst met Pidpa):
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek met nr. K-21-028 en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.Deze beslissing wordt overgemaakt aan de rioolbeheerder Pidpa met het verzoek om de aanbestedingsprocedure op te starten.
De meerjarenplanning voorziet volgende uitgave- en ontvangst kredieten voor de rioleringsprojecten onder volgende acties voor wat betreft het gemeentelijk aandeel in de kosten:
A000073- We investeren in onze openbare wegen en in een duurzame en veilige weginfrastructuur, met extra aandacht voor de zwakke weggebruiker
Overeenkomstig het nieuw provinciaal subsidiereglement voor de aanleg of herinrichting van fietsinfrastructuur op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk kaderend in het Fietsfonds (van toepassing vanaf 1 januari 2020), alsook het subsidiereglement voor de aanleg of herinrichting van Fietsostrades, wordt onderhavig dossier ingediend met het oog op het verkrijgen van fietspad- subsidies van 90% (BFF) - 100% (FOS).