Terug
Gepubliceerd op 23/09/2020

2020_GR_00172 - Nieuwe geïntegreerd organogram - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 06/07/2020 - 20:00 De Zoerla
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Flor Celen, Nancy Van Hoof, Myriam Valgaeren, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Laura Tops, Patrick Vercauteren, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Maïte Croux, Chris Beenens, Ronny Goossens, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven

Secretaris

Jo Vankrunkelsven

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00172 - Nieuwe geïntegreerd organogram - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Flor Celen, Nancy Van Hoof, Myriam Valgaeren, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Laura Tops, Patrick Vercauteren, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Maïte Croux, Chris Beenens, Ronny Goossens, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven
Stemmen voor 27
Winny Van Calster, Clyde Tai-Apin, Iris De Wever, Kristof Welters, Kelly Verboven, Filip Verrezen, Guy Van Hirtum, Myriam Valgaeren, Katrijn van Riet, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Patrick Vercauteren, Tinne Wuyts, Giel Van den Broeck, Maurice Van Hemelen, Ronny Goossens, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Marc Gouwkens, Maïte Croux, Hans Van Lommel, Chris Beenens, Nancy Van Hoof, Flor Celen, Paul Helsen, Laura Tops, Bert Wellens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00172 - Nieuwe geïntegreerd organogram - Goedkeuring 2020_GR_00172 - Nieuwe geïntegreerd organogram - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

  • In het decreet lokaal bestuur is de personeelsformatie geen verplicht instrument meer. Een organisatie heeft wel een  kader nodig waarin een afspiegeling wordt gegeven van de functies en het aantal VTE met het bijhorende niveau. Het organogram geeft een overzicht van het aantal en de soorten betrekkingen die nodig zijn voor de permanente personeelsbehoeften, toont eveneens de organisatiestructuur van de diensten en geeft de gezagsverhoudingen aan.
  • Tot op heden was er een organogram van het OCMW en een organogram van de gemeente. Het decreet lokaal bestuur spreekt over een geïntegreerd organogram waarin de diensten van beide besturen zijn opgenomen. 
  • Voor de opmaak van dit nieuwe organogram werd een heel traject doorlopen. Het managementteam werkte een voorstel uit dat werd besproken met het college en de diensthoofden. Hete hangijzers werden opgenomen en besproken met de betrokken medewerkers en leidinggevenden met het doel voldoende draagvlak te creëren in de organisatie. 

Een aantal principes:

  • Er zijn drie beleidsdomeinen: Ruimte en infrastructuur, Vrije tijd en leren en Welzijn. Organisatie wordt niet meer benoemd als apart beleidsdomein, maar werkt wel ondersteunend voor de drie beleidsdomeinen. 
  • We willen geen 1-mansdiensten of eilandfuncties meer, maar wel schaalvergroting, zodat er betere ondersteuning en back-up wordt voorzien. Daarbij werd gekeken naar mogelijke synergiën tussen functies en diensten.
  • Contractualisering: Bij het OCMW worden al langer geen functies meer statutair ingevuld. Ook bij de gemeentelijke diensten zullen in de toekomst alle stoelen contractueel worden ingevuld. De statutaire stoelen worden bijgevolg uitdovend.
  • Inzetten op deskundigheid: een trend die al langer zichtbaar is, is dat meer en meer diensten nood hebben aan deskundigheid. Mede door de digitalisering, worden zuiver uitvoerende taken zeldzaam. Administratieve functies die momenteel nog op D niveau zijn ingevuld, zullen op termijn verdwijnen. Net zoals de bevorderingsgraad C4-C5. Hiervoor zullen in de toekomst meer deskundigen op B niveau worden aangesteld. 
  • Onze klant staat centraal, de diensten worden zo samengesteld dat de burger er beter van wordt.

Belangrijkste wijzigingen, naast de integratie van het organogram van gemeente én OCMW zijn onderstaande wijzigingen het meest opvallend binnen elk beleidsdomein: 

  • Organisatie
    • Burgergerichte diensten: burgerzaken, onthaal, meldpunt, loket en communicatie & participatie worden 1 dienst. Dit zijn de diensten waar de burger als eerste terecht komt met algemene vragen en verplichte administratie. 
    • Overheidsopdrachten, contractbeheer en patrimonium als ondersteunende dienst. De dienst overheidsopdrachten biedt ondersteuning aan alle diensten van onze organisatie en werkt niet meer exclusief voor de technische dienst. 
    • Het secretariaat wordt opgesplitst in een bestuurssecretariaat en een directiesecretariaat waaronder eveneens de kopiedienst/economaat zal vallen.
    • Preventie kan deels uitbesteed worden. Er zullen interne medewerkers aangeduid worden om de rol van 'aanspreekpunt preventie en veiligheid' op te nemen. Op deze manier zal preventie en veiligheid intern worden opgenomen, weliswaar ondersteund door een externe expert. 
    • HR
    • Financiën
    • ICT
    • Stafdienst: wordt op termijn uitgebreid met een bijkomende stafmedewerker met de focus op ruimte en infrastructuur
  • Vrije tijd en leren
    • Sport én jeugd worden één dienst
    • Bibliotheek en wereld worden één dienst
    • Cultuur en toerisme worden één dienst. Ook kunstonderwijs wordt binnen deze dienst opgevolgd. 
    • BKO
    • De vertegenwoordiging van dit beleidsdomein in het managementteam moet herbekeken worden wanneer Steven Duyck met pensioen gaat.
  • Ruimte en infrastructuur
    • Project- en gebiedsontwikkeling: 
      • Enerzijds stuurt de projectmanager een aantal deskundigen aan die de grotere projecten opvolgen (projectwerking)
      • Anderzijds stuurt de projectmanager een aantal deskundigen aan met de focus op wonen, lokale economie en mobiliteit (gebiedsontwikkeling)
    • Milieu en duurzaamheid
    • Ruimtelijke ordening
    • Technisch centrum
      • Reiniging
      • Groen
      • Logistiek
      • Wegen en signalisatie
      • Gebouwen
  • Welzijn
    • Maatschappelijk werk: 
      • Sociale dienst
      • Trajectbegeleiding 
      • Groepswerking de Dreef
    • Zorg 
      • Woonzorgcentrum 
      • Lokaal dienstencentrum
  • Het voorstel werd besproken door het managementteam, het college van burgemeester en schepenen en het onderhandelingscomité.
  • De communicatie van dit organogram aan alle diensten wordt ingepland na de goedkeuring door de gemeenteraad.
  • Parallel met dit organogram zal bekeken worden in hoeverre de diensten van de administratie in het gemeentehuis anders kunnen worden ingedeeld. Samenwerken is samenzitten. Hierbij zal rekening worden gehouden met de bereikbaarheid voor de burger, het dienstverleningsmodel en de nabijheid van diensten.
  • Besluit

    De gemeenteraad beslist:

    Artikel 1

    De gemeenteraad keurt het nieuwe geïntegreerde organogram van gemeente en OCMW goed.