Terug
Gepubliceerd op 01/10/2020

2020_GR_00239 - Zaak van de wegen aanvraag omgevingsvergunning OMV/2020/0140 voor het heraanleggen en verbreden van een deel van de bestaande fietsverbinding Herentals - Olen - Westerlo met bijhorende werken te Truchelven z/n - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 21/09/2020 - 20:00 de Zoerla
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Flor Celen, Nancy Van Hoof, Myriam Valgaeren, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Laura Tops, Patrick Vercauteren, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Maïte Croux, Chris Beenens, Ronny Goossens, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven

Secretaris

Jo Vankrunkelsven

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00239 - Zaak van de wegen aanvraag omgevingsvergunning OMV/2020/0140 voor het heraanleggen en verbreden van een deel van de bestaande fietsverbinding Herentals - Olen - Westerlo met bijhorende werken te Truchelven z/n - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Flor Celen, Nancy Van Hoof, Myriam Valgaeren, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Laura Tops, Patrick Vercauteren, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Maïte Croux, Chris Beenens, Ronny Goossens, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven
Stemmen voor 27
Winny Van Calster, Clyde Tai-Apin, Iris De Wever, Kristof Welters, Kelly Verboven, Filip Verrezen, Guy Van Hirtum, Myriam Valgaeren, Katrijn van Riet, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Patrick Vercauteren, Tinne Wuyts, Giel Van den Broeck, Maurice Van Hemelen, Ronny Goossens, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Marc Gouwkens, Maïte Croux, Hans Van Lommel, Chris Beenens, Nancy Van Hoof, Flor Celen, Paul Helsen, Laura Tops, Bert Wellens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00239 - Zaak van de wegen aanvraag omgevingsvergunning OMV/2020/0140 voor het heraanleggen en verbreden van een deel van de bestaande fietsverbinding Herentals - Olen - Westerlo met bijhorende werken te Truchelven z/n - Goedkeuring 2020_GR_00239 - Zaak van de wegen aanvraag omgevingsvergunning OMV/2020/0140 voor het heraanleggen en verbreden van een deel van de bestaande fietsverbinding Herentals - Olen - Westerlo met bijhorende werken te Truchelven z/n - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Onder de zaak van de wegen wordt verstaan het bepalen van het tracé en de uitrusting van de aan te leggen of te wijzigen wegen, zoals rooilijnen, rijbanen, voetpaden, aanplantingen, openbare nutsvoorzieningen, afwatering en weerslag op de mobiliteit. De zaak van de wegen is een gemeentelijke aangelegenheid die exclusief aan de gemeenteraad is opgedragen. De gemeentelijke wegenis valt immers onder de in artikel 40 en artikel 41 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalde volheid van bevoegdheid van de gemeenteraad om alle aangelegenheden van gemeentelijk belang te regelen.

Ook artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning voorziet dat als een aanvraag tot omgevingsvergunning de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad hierover moet beslissen. De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

Artikel 3 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen stelt dat het decreet tot doel heeft om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid dat onder meer gericht is op de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau en op de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

Artikel 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen stelt dat bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening moet gehouden worden met de volgende principes:

  1. wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
  2. een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
  3. de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
  4. wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
  5. bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

Gelet op artikel 31 van het van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, waarin gesteld wordt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein, kan worden afgeleid dat de gemeenteraad zich bij zijn beoordeling dient te beperken tot die elementen uit de aanvraag die betrekking hebben op de zaak van de wegen. De gemeenteraad mag zich bijgevolg niet uitspreken over de vergunningsaanvraag zelf en dient zich te onthouden van uitspraken over de planologische toelaatbaarheid en de verenigbaarheid met de goede ruimtelijke ordening, dewelke beoordeeld dienen te worden door het vergunningverlenende bestuursorgaan.

Artikel 47, eerste lid van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, bepaalt dat de gemeenteraad, bij het nemen van zijn besluit over de zaak van de wegen kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die tijdens het openbaar onderzoek ingediend zijn. De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek van 27 juli 2020 tot en met 25 augustus 2020. Naar aanleiding van dit openbaar onderzoek werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend.

Met betrekking tot voorliggende aanvraag tot omgevingsvergunning omvat de zaak van de wegen het wijzigen van de breedte van de rooilijn van de gemeenteweg Truchelven, en tevens ook een lokale doorsteek en fietspad, op grondgebied van de gemeente Westerlo en het wijzigen en verbreden van de bestaande verharding en fundering van de weg zoals dit hierboven reeds verduidelijkt werd bij de beschrijving van de omgeving en de aanvraag. Het tracé van de gemeenteweg Truchelven wijzigt niet. Er kan geoordeeld worden dat de voorgestelde wijziging van de gemeenteweg in overeenstemming is met de doelstellingen en de principes opgenomen in de artikelen 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De voorgestelde wijziging zal er voor zorgen dat het fietspad Herentals -Olen - Westerlo meer gebruiksvriendelijk ingericht door het voorzien van een functionele asfaltverharding tussen de aansluiting op de weg Mechelsestraat en het reeds verharde gedeelte van het fietspad.

Met betrekking tot de grindverharding die voorzien zal worden aansluitend op de beton-grastegels die zullen worden aangelegd ter hoogte van de bestaande opritten en toegangen, wordt wel opgemerkt dat het hiervoor gekozen materiaal, namelijk gebroken beton 20/40, als minder kwalitatief beoordeeld wordt om te gebruiken als toplaag. Hieromtrent wordt daarom geadviseerd om de toplaag te voorzien in een meer kwalitatieve halfverharding dan gebroken beton.

Volgens het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (Waterwetboek) dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt de nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.

Het goed is niet gelegen in effectief of mogelijk overstromingsgevoelig of recent overstroomd gebied volgens de watertoetskaart. Als gevolg van het project worden er geen significante negatieve effecten op het watersysteem verwacht. Het project wordt bijgevolg gunstig geadviseerd en is in overeenstemming met de doelstellingen en beginselen van het decreet integraal waterbeleid.

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op het heraanleggen en het verbreden van een verharding die in de toekomst volledig tot het openbaar wegdomein zal behoren. Bovendien betreft het hier een verharding waarvan het hemelwater dat er op valt op natuurlijke wijze naast de verharding in de bodem kan infiltreren. Het wegdek wordt immers licht hellend aangelegd opdat het hemelwater kan afvloeien richting een niet verharde berm. De gewestelijke stedenbouwkundige verordening van 5 juli 2013 inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater is daarom niet van toepassing voor wat betreft voorliggende aanvraag.

Juridische grond

  • Het gewestplan Herentals-Mol (K.B. 28 juli 1978).
  • Omzendbrief van 8 juli 1997 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en gewestplannen, gewijzigd via omzendbrief van 25 januari 2002 en 25 oktober 2002.
  • Decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gecoördineerd op 15 juni 2018 (Waterwetboek).
  • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 14 oktober 2011 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstantie en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 betreffende de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
  • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsvergunningsdecreet).
  • Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsvergunningsbesluit).
  • Decreet van 8 december 2017 houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving.
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40 en 41 met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.
  • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen goed in het kader van de aanvraag tot omgevingsvergunning met referentie OMV/2020/0140, ingediend door de provincie Antwerpen, met adres Koningin Elisabethlei 22 te 2018 Antwerpen, voor het heraanleggen en het verbreden van een deel van een bestaand fietspad met bijhorende werken, voor het kappen van twaalf bomen en het verwijderen van struikenmassa en voor het vervangen van deze bomen door inlandse eiken en nieuwe struikmassieven ter hoogte van een deel van het bestaande fietspad Herentals - Olen - Westerlo op de percelen met kadastrale omschrijving afdeling 2, sectie B 553A, 553B, 470C (deel), 553D, 533E en 553P en deels op het openbaar domein.

Artikel 2

De zaak van de wegen wordt goedgekeurd zoals aangegeven op het bijhorende plan en zoals omschreven in de hierboven uitgewerkte motivatie. De op het rooilijnplan met referentie KAD150019, opgemaakt door landmeter Glenn Bertels op datum van 11 mei 2020, beschreven loten die zich binnen de nieuwe rooilijn bevinden, dienen toegevoegd te worden aan het openbaar domein. De gemeenteraad verzoekt de provincie om de fietsverbinding te voorzien van openbare verlichting.

Artikel 3

Met betrekking tot de grindverharding die voorzien zal worden aansluitend op de beton-grastegels die zullen worden aangelegd ter hoogte van de bestaande opritten en toegangen, wordt wel opgemerkt dat het hiervoor gekozen materiaal, namelijk gebroken beton 20/40, als minder kwalitatief beoordeeld wordt om te gebruiken als toplaag. Hieromtrent wordt daarom geadviseerd om de toplaag te voorzien in een meer kwalitatieve halfverharding dan gebroken beton.

Artikel 4

Er dient een asbuilt-dossier aangeleverd te worden volgens de bepalingen van het GRB-skeletbestek.

Artikel 5

Bij het uitvoeren van de werken dient er voorzien te worden in de nodige veiligheidscoördinatie.