Terug
Gepubliceerd op 01/10/2020

2020_GR_00231 - Toetreding tot Pidpa-HidroSan ‘watersanering’ - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 21/09/2020 - 20:00 de Zoerla
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Flor Celen, Nancy Van Hoof, Myriam Valgaeren, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Laura Tops, Patrick Vercauteren, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Maïte Croux, Chris Beenens, Ronny Goossens, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven

Secretaris

Jo Vankrunkelsven

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00231 - Toetreding tot Pidpa-HidroSan ‘watersanering’ - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Guy Van Hirtum, Tinne Wuyts, Filip Verrezen, Kelly Verboven, Kristof Welters, Clyde Tai-Apin, Paul Helsen, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Winny Van Calster, Iris De Wever, Flor Celen, Nancy Van Hoof, Myriam Valgaeren, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Hans Van Lommel, Laura Tops, Patrick Vercauteren, Giel Van den Broeck, Bert Wellens, Marc Gouwkens, Katrijn van Riet, Maïte Croux, Chris Beenens, Ronny Goossens, Maurice Van Hemelen, Jo Vankrunkelsven
Stemmen voor 25
Winny Van Calster, Clyde Tai-Apin, Iris De Wever, Kristof Welters, Kelly Verboven, Filip Verrezen, Guy Van Hirtum, Myriam Valgaeren, Katrijn van Riet, Frans De Cock, Harri Verbraecken, Patrick Vercauteren, Tinne Wuyts, Giel Van den Broeck, Maurice Van Hemelen, Marleen Nevelsteen, Marie Michiels, Marc Gouwkens, Maïte Croux, Hans Van Lommel, Chris Beenens, Nancy Van Hoof, Paul Helsen, Laura Tops, Bert Wellens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Ronny Goossens, Flor Celen
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00231 - Toetreding tot Pidpa-HidroSan ‘watersanering’ - Goedkeuring 2020_GR_00231 - Toetreding tot Pidpa-HidroSan ‘watersanering’ - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Toetreding Pidpa HidroSan

  • De Vlaamse overheid heeft de drinkwatermaatschappijen belast met de zorgplicht tot sanering van het door hen aan hun abonnees geleverde water en de drinkwatermaatschappijen aangewezen als het financiële knooppunt van het integrale waterbeleid, gezien zij ook de zuiveringskost (gemeentelijk en bovengemeentelijk) op de drinkwaterfactuur dienen op te nemen. 
  • Rekening houdende met de huidige rioleringsgraad, de huidige zuiveringsgraad, het onderhoud en de verdere noodzakelijke uitbouw van de rioleringsinfrastructuur op ons grondgebied zullen er nog grote inspanningen worden gevraagd van onze gemeente, zowel op financieel, als op technisch en administratief vlak. Voor onze gemeente zal het bijgevolg voordeliger zijn als de opdracht inzake het beheer van de infrastructuur voor de watersanering in intergemeentelijk verband zou worden uitgevoerd. Op die manier kan immers de knowhow worden gebundeld. Dergelijke samenwerking leidt tot schaalvoordelen, die zich onder meer uiten in besparingen zowel bij aankoop en voorraadbeheer als bij aanleg en exploitatie van de netinfrastructuur. 
  • Pidpa is niet enkel decretaal aangewezen als instantie die verantwoordelijk is voor de watersanering, maar is tevens als integraal waterbedrijf de aangewezen partner om de rioleringstaken van de gemeente over te nemen, gezien dan het beheer van zowel drinkwater als afvalwater in één hand zit en zodoende effectief gestalte kan worden gegeven aan het integraal waterketenbeheer.
  • Aangezien Pidpa als integraal drinkwaterbedrijf reeds activiteiten ontwikkelde, ervaring heeft opgebouwd en een organisatie heeft uitgebouwd die ook in het rioleringsbeheer kunnen worden aangewend en toegepast (klantenbeheer, opvolging van ondernemingsdossiers, onderzoek en ontwikkeling i.v.m. zuiveringstechnieken, automatisering (facturatie en GIS), exploitatie van pompstations, permanentie en ervaring in de aanleg van netinfrastructuur) kunnen er binnen Pidpa de grootste synergetische effecten worden gerealiseerd. 
  • Bovendien is Pidpa - als integraal waterbedrijf - ook actief in het rioleringsbeheer van meerdere gemeenten in onze directe omgeving zoals bijvoorbeeld Herselt, Laakdal, Heist-op-den-Berg en Hulshout. 
  • Het in het ontwerp van HidroSan-overeenkomst gereflecteerde voorstel van Pidpa houdt in dat de reeds door de gemeente geleverde inspanningen inzake rioleringen worden gerespecteerd, in die zin dat alle bestaande infrastructuur eigendom blijft van de gemeente en dat de door de inwoners ten laste genomen bijdragen en vergoedingen enkel zullen aangewend worden voor het rioleringsbeheer binnen de gemeente zelf. Eveneens bestaat de mogelijkheid dat de gemeente ook eigenaar wordt van de nieuwe infrastructuur die door Pidpa zou worden aangelegd, mits vergoeding van de BTW, die Pidpa desgevallend verplicht zal zijn aan de Belgische Staat terug te betalen wegens herziening van de in aftrek gebrachte voorbelasting bij het bouwen van de nieuwe infrastructuur.
  • Een gemeentelijke HidroSan-opdrachtverlening aan Pidpa inzake 'watersanering' gaat gepaard met het verlenen van een exclusief gebruiksrecht op de bestaande infrastructuur, wat inhoudt dat Pidpa deze infrastructuur in stand zal houden, beheren, exploiteren en onderhouden, en desgevallend renoveren en verbeteren, en met de regeling van wederzijdse rechten en verplichtingen bij de toetreding inzake watersanering tot Pidpa.
  • Het HidroSan-voorstel is uitermate interessant voor de gemeente, en biedt talrijke voordelen :
  • de concrete werking van Pidpa-HidroSan garandeert dat de door de gemeente noodzakelijk geachte onderhouds- en investeringswerken effectief worden voorbereid en opgestart;
  • de opmaak van hemelwaterplannen en strategische onderhoudsplannen; 
  • GIS databeheer en –ontwikkeling;
  • de HidroSan-formule garandeert schaal- en synergievoordelen;
  • Pidpa-HidroSan vult automatisch ten behoeve van de opdrachtgevende gemeente de verplichting in wat betreft de keuring van de privé-waterafvoer en wat betreft de controle en rapportage ter zake;
  • In de loop van 2008 (22/5/2008) werd door de toen ter zake bevoegde Vlaamse Minister, mevrouw Hilde Crevits, in de Commissie Leefmilieu expliciet gesteld: “De initiatieven van de opdrachthoudende verenigingen zorgen dus voor de wettelijke invulling van de gemeentelijke saneringsverplichting en worden conform de decretale bepalingen in samenwerking met de drinkwatermaatschappijen georganiseerd. Dankzij de beheersoverdracht wordt de gemeentelijke saneringsverplichting overgedragen aan de opdrachthoudende vereniging, die vervolgens moet instaan voor de noodzakelijke investeringen om te voldoen aan de Europese en Vlaamse verplichtingen inzake zuivering van afvalwater. Dit is inherent aan haar opdracht die zij van de aangesloten gemeenten heeft gekregen. Sancties bij het niet voldoen aan deze verplichtingen zijn voor rekening van de opdrachthoudende vereniging. Dat is niet onbelangrijk.”;
  • Rekening houdend met al het voorgaande en rekening houdend met de bepalingen van artikel 2.6.1.3.3.§2 van het Waterwetboek - heeft de Vlaamse overheid bevestigd dat de gemeente ook de opdracht inzake het operationele aspect van het beheer van afvalwater en hemelwater bij Pidpa als waterbedrijf en opdrachthoudende vereniging kan onderbrengen, zonder dat een publieke marktbevraging dient te gebeuren. Dit kan ook duidelijk worden afgeleid uit rechtspraak van het Europees Hof van Justitie. Bovendien werden de elementen van deze 'In house'-rechtspraak thans ook overgenomen in artikel 30 van de wet inzake Overheidsopdrachten van 17 juni 2016 (BS 14 juli 2016).   
  • Dat wil zeggen dat, in de geschetste omstandigheden, het onderzoek van de diverse mogelijkheden en aspecten heeft geleid tot de conclusie dat niet wordt geopteerd voor het uitschrijven van een overheidsopdracht of voor het organiseren van een marktbevraging betreffende een concessie van een openbare dienst. Hierbij kan ook verwezen worden naar artikel 420 van het decreet lokaal bestuur, dat inhoudt dat er geen overheidsopdrachtenprocedure te volgen is inzake een uitbreiding van een opdracht aan een intergemeentelijk samenwerkingsverband.
  • Kortom het geven van de HidroSan-opdracht inzake watersanering aan Pidpa wordt aangewezen en opportuun geacht, omwille van het decretaal kader, omwille van de door Pidpa toegelichte voordelen in hoofde van de deelnemende gemeenten en omwille van het belang van een integraal waterbeheer.

Gemeentelijke saneringsbijdrage en –vergoeding en gemeentelijke individuele saneringsbijdrage en –vergoeding (BIS/VIS)

  • Bij gemeenteraadsbesluit van 25 november 2019 onder punt 17 heeft de gemeente het tarief van de gemeentelijke saneringsbijdrage en –vergoeding vastgelegd op het decretaal toegelaten maximumtarief.
  • Een gelijke behandeling wordt beoogd van enerzijds de drinkwaterabonnees en anderzijds de eigen waterwinners, zodat een gelijke aanrekening van de gemeentelijke saneringsbijdrage en –vergoeding aangewezen is.
  • Het tarief van de gemeentelijke saneringsbijdrage en –vergoeding zal vanaf 1 januari 2021 ongewijzigd behouden blijven.
  • Wat de individuele saneringsbijdrage en – vergoeding betreft wordt tevens een gelijke behandeling beoogd van enerzijds burgers waarvoor collectieve sanering (riolering) voorhanden is of voorzien wordt en anderzijds burgers waarvoor individuele sanering (IBA) voorhanden is of voorzien wordt.
  • Het tarief van de bijdrage (BIS) en vergoeding (VIS) voor individuele sanering op gemeentelijke vlak kan worden vastgelegd op de som van 2,3854 €/m³ (bedrag van de gemeentelijke saneringsbijdrage verhoogd met het bedrag van de bovengemeentelijke sanerings-bijdrage);
  • Pidpa rekent een percentage als administratieve vergoeding aan op de geïnde bedragen (momenteel 3,51%).
  • Pidpa biedt bij de HidroSan overeenkomst Pidpa verschillende opties aan die uitermate interessant zijn voor de gemeente, zijnde :

            - IBA’s (individuele sanering), 

            - beheer van het grachtenstelsel, 

            - reinigen van de straatkolken, 

            - aanleg van nieuwe huisaansluitingen, 

            - exploitatie en onderhoud van de pompstations, 

            - exploitatie en onderhoud van de gemeentelijke zuiveringsinstallaties, 

            - GIS Databeheer en –ontwikkeling.

Aansluitrecht

  • De gemeente heeft tot op heden geen aansluitrecht aangerekend bij de aansluiting van een eigendom op de openbare riolering. 

Juridische grond

  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (verder decreet lokaal bestuur);
  • De Richtlijn 91/271/EG van 21 mei 1991 inzake de behandeling van stedelijk afvalwater;
  • Het Besluit van 1 juli 1995 van de Vlaamse regering houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne;
  • De Richtlijn 2000/60/EG van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid;
  • Het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder Waterwetboek), dat in artikel 2.3.5. bepaalt dat Pidpa als exploitant van een openbaar waterdistributienetwerk wordt belast met de sanering van het door haar aan haar abonnees geleverde water met het oog op het behoud van de kwaliteit van het geleverde water;
  • De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa en in het bijzonder artikel 2 betreffende het doel te zorgen voor de integraliteit van de watervoorziening en -behandeling, evenals de ontwikkeling en bevordering van hiermee verbonden activiteiten;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Kennis wordt genomen van de elementen die door Pidpa werden toegelicht inzake de deelname door de gemeente aan Pidpa-HidroSan en de daarmee gepaard gaande stappen, zoals de opdracht aan Pidpa wat betreft 'watersanering', de goedkeuring van de HidroSan-overeenkomst tussen de gemeente Westerlo en Pidpa en de onderschrijving van 1 C-aandeel. De in de verslaggeving opgenomen motivering wordt bijgetreden, en er wordt goedkeuring verleend aan de modaliteiten die inzake HidroSan door Pidpa werden vastgelegd.

Artikel 2

Mede op basis van het voorgaande, wordt het navolgende besloten:

  1. Aan Pidpa wordt, met het oog op toetreding van de gemeente tot de activiteit ‘watersanering' (HidroSan), door de gemeente met uitwerking vanaf 1 januari 2021 de opdracht wat betreft de waterketen verleend inzake de beheersing van afvalwater en hemelwater, wat inhoudt: het nemen van acties nodig voor de organisatie en de uitvoering van het opvangen, transporteren, collecteren en zuiveren van afvalwater en hemelwater (HidroSan), in die zin dat onze gemeente zich het recht ontzegt zelfstandig of samen met iedere derde dezelfde opdracht uit te voeren.
  2. Voor zoveel als nodig worden de bevoegde bestuursorganen van Pidpa formeel verzocht om de toetreding van de gemeente voor de activiteit ‘watersanering' (HidroSan) te aanvaarden.
  3. Er wordt goedkeuring gehecht aan het door Pidpa aan de gemeente overgemaakte ontwerp van de HidroSan-overeenkomst (incl. bijlagen), en er wordt voor zoveel als nodig besloten om zulke overeenkomst aan te gaan. De algemeen-directeur en de voorzitter van de gemeenteraad worden gemachtigd om deze overeenkomst en haar bijlagen te ondertekenen. 
  4. Er wordt door de gemeente overgegaan tot een onderschrijving van een C-aandeel met een nominale waarde van 2,50 euro. 

Artikel 3

  1. De gemeentelijke saneringsbijdrage en –vergoeding blijven ongewijzigd behouden vanaf 1 juli 2020 : het decretaal toegelaten maximumtarief uitgedrukt in EUR/m³.
  2. Het tarief van de bijdrage (BIS) en vergoeding (VIS) voor individuele sanering op gemeentelijke vlak wordt vanaf heden vastgesteld op de som van 2,3854 €/m³ (bedrag van de gemeentelijke saneringsbijdrage verhoogd met het bedrag van de bovengemeentelijke sanerings-bijdrage) .

Artikel 4

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.